De Tmount is een adapter dat ongeveer zo oud is als ondergetekende himself en die je op heel wat van die oude presetlenzen tegenkomt.quote:Op zondag 10 maart 2024 19:10 schreef derLudolf het volgende:
Ik had wat filtertjes en misschien een wat lichter statief willen kopen, maar ja dat liep dus anders.
Wat is T mount? Was de hal een beetje vol qua verkopers?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
quote:Op zondag 7 april 2024 01:54 schreef derLudolf het volgende:
Ik was vandaag weer in Essen, dit keer niet rondom een kooksfabriek maar bij een brouwerij en restaurant. Weinig gefotografeerd, wel veel over fotografie geluld.
Onderdelen van deze camera zijn nog niet zo lang klaar, prototype, past nog niet helemaal mooi maar goed, het is een begin. Herken je iets?Ja, ik herken ietsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
quote:Op zondag 7 april 2024 10:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ja, ik herken ietsJa die inderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://silvergrainclassi(...)lux-revival-project/Kranplätze müssen verdichtet sein
Er is inderdaad voor dit soort camera's nog geen digitale vervanger, dus een ding dat in één schot een panorama met cilinderperspectief kan schieten.quote:Op zondag 7 april 2024 10:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja die inderdaad.
https://silvergrainclassi(...)lux-revival-project/
Dat zijn wel de vooruitzichten.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:36 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb nog twee dagen Interrail over, ik hop even op en neer naar Berlijn dit weekend. Meestal als ik op pad ga, gaat er sowieso één middenformaat camera mee. Ik ga nu voor één KB camera en twee lenzen.
Daar ben ik inmiddels uit, heb een aantal voor mij onbekende filmpjes die ik wil uittesten. En dat het een 35mm en 50mm lenzen wordt. Canon EF of Pentax LX, that's the question...
Met kilometers bedoel ik het totaal van de films die door die verwarrende gegevens zijn verkwast. Idealiter maak je een fout slechts één keer.quote:Op maandag 29 april 2024 11:17 schreef derLudolf het volgende:
Kilometers film was ik niet van plan er aan te spenderen.
De meeste films kunnen er wel tegen, alleen kleurenfilms kunnen hun specifieke karakter een beetje verliezen. je houdt dan in elk geval nog wel bruikbare negatieven over.quote:Deze week het filmpje maar eens ontwikkelen en kijken hoe het resultaat is. Een stop overbelichting moet ook geen ramp zijn bij de meeste negatief films.
Leuk spul dusquote:Leuke van deze HR50 film is, dat deze geschikt is voor het Scala proces, oftewel, zwart-wit dia's
https://www.adox.de/Photo/adox-scala-reversal-kit/
Als het nou écht warm is en je moet er écht een ontwikkelen, dan lukt dat ook als je een mantelbadje improviseert.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Gelukkig was het vandaag wat minder weer, waardoor je je niet schuldig hoefde te voelen om in het donker te zitten. Bovendien waren de stop en fixeer nu precies 20°C was dus geen gedoe om dat af te koelen
Dat soort ervaringen lijk je zo af en toe te moeten hebben om je 'pre-flight-checks' goed in beeld te krijgen. Het gebeurt je daarna niet snel dat je ergens aan begint zonder de positie van dat diafragma te checken.quote:Over "kilometers film verspillen", heb ongeveer 10 beelden verspeeld omdat ik het diafragma van een Canon FD lens op f/16 had gezet ipv A. Als je dan met een camera met sluitertijd prioriteit schiet, zit je op die manier dus manueel te schieten en belicht je best wel onder als je 1/500 selecteert en een film van iso 50 in de camera hebt zitten
Vooruitzichtenquote:Op vrijdag 7 juni 2024 19:47 schreef shiz het volgende:
seg, wat zouden jullie doen?
Wij gaan in januari op huwelijksreis naar Tanzania voor een safari.
Lastige.quote:Ik denk, meenemen... een 24-600mm f/2.4-4 Sony RX10 IV bridgecam...
[ afbeelding ][ afbeelding ]
ipv overkill:
[ afbeelding ]
Ik heb al tijden niet meer wat serieuzer een camera in het rond geslingerd (en mobieltjes met Leica-samenwerking zijn daar ook een beetje voor medeverantwoordelijk).Heb nog wel een Panasonic GH5 en een 100-300mm liggen, maar de vraag is of ik in die richting wil gaan of gewoon een RX10 IV scoren en lekker makkelijk doen?
Ja heel vervelend... dan plakken we er ook nog een paar dagen Zanzibar aan vast. Bah. Dolfijnen spotten e.d.quote:
Ja, frappant dat er echt al heel lang geen nieuwe bridgecamera/1" superzoom uit is gebracht. De laatsten waren de RX10 IV en de FZ2000/2500 en FZ1000 II. Ik had zelf eens een FZ1000 mee naar Hong Kong, dat was best nice. En een van mijn eerste cameras waar ik veel mee geleerd heb was de Canon PowerShot SX1 IS (ook zo'n beetje de eerste camera met FHD video). En wat ik lees online is de RX10 IV echt de king. Dat zie je ook terug in zijn waardevastheid.quote:[..]
Lastige.
Die Panny heb je al en daar zijn best hele goeie plaatjes uit te toveren met die 100-300mm en echt heel groot is die combi niet.
Aan de andere kant zie ik momenteel heel veel mensen hele leuke dingen doen met die ŔX10'en. Wat ik van die RX10 dan weer niet weet is waar de grenzen liggen, daarvoor zou ik er eerst even een een tijdje moeten uitproberen en om er voor de lol een te kopen vind ik ze net weer veel te duur voor. [..]
Das waar natuurlijk, misschien ff afstoffen en een rondje door een dierenpark doen ofzo als test! Thanks voor de input!quote:Ik zou dus die Panny met die 100-300mm meenemen, maar een fractie minder klein dan die RX maar wél iets wat je al hebt en waarmee je op safari volgens mij hele leuke dingen kunt maken.
Veel huwelijken stranden toch, als je dan goede foto's hebt gemaakt, was de reis tenminste nog ergens goed voorquote:Op zaterdag 8 juni 2024 19:08 schreef Ouwesok het volgende:
Aan de andere kant: Het is wél een huwelijksreis en dan wil je fotografisch ook niet te zwaar bewapend rondlopen
Ik denk ongeveer 19mm. Ik heb ook een 20mm F2.8D die natuurlijk veel beter resultaat geeft.quote:Op donderdag 30 mei 2024 20:08 schreef derLudolf het volgende:
Het blijft toch een mooi toestel, de F6. Wat is de effectieve brandpuntsafstand van die 28mm+voorzetfilter?
Ik heb zelf een Eos 3, ook een behoorlijk moderne film spiegelreflex. Icm L glas (zoals de 35 f/1.4L die ik heb) krijg je erg scherpe beelden.
Heb je al veel Vision 3 geschoten? Ontwikkel je dat zelf of stuur je het terug naar Silbersalz?
Alle Youtubers hebben er inmiddels ook eentje en uiteraard allemaal (tegelijk) een video geüpload.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:23 schreef Ouwesok het volgende:
Chemische fotografie lijkt weer wat populariteit terug te winnen.
En Pentax springt daar bovenop
Da's pas echt ouwerwets zwartwittenquote:Op donderdag 11 juli 2024 20:32 schreef derLudolf het volgende:
Leuke moddeltjes
Denk elke keer, ik moet hier ook weer es wat posten
Wat kiekjes gemaakt met de Pentax LX op Adox HR-50 en "infrarood" filter.
https://www.adox.de/Photo/filters/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie ze de laatste tijd ook steeds meer in natuurgebieden gebruikt worden en als ik rondkijk naar wat er aan resultaat mee mogelijk is is dat best wel verrassend.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:22 schreef shiz het volgende:
Een fotospeciaalzaak had laatst een beurs en voor die gelegenheid gaven ze op heel veel spul uit het assortiment 10-20% korting. Dan kon ik het toch niet weerstaan en voor 1349 die RX10 MK IV gehaald.
[ afbeelding ]
Onze Devon Rex 'Rosa'
Ook alleen nog maar ff snel op onze katten uitgeprobeerd.Maar woah, dit is toch meer kwaliteit dan ik verwachtte uit een 1" sensor. Supergoede autofocus en de details/scherpte is echt goed. Ik begin een beetje de hype en cultstatus rondom deze camera te begrijpen. Er is ook een leuke groep op FB en daar komen af en toe toch echte plaatjes van plaatjes voorbij. Maar eens een dierpark o.i.d. opzoeken en uitproberen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |