Zie ik ineens een artikeltje langskomen waar je retro-organen acuut soort van gaan kriebelen
![eyWmazq.png]()
Een ouwe filmpjesstoker kan zich dan nog herinneren dat de eerste electronenflitsers op het consumententoneel verschenen en dat de klachten bij die eerste flitsers was dat ze zo'n knetterhard en vooral ijskoud licht gaven.
Als je zo'n waaierreflector ziet zie je voor dat knetterharde licht uit de eerste electronenflitsers al een verklaring, die hadden een uiterst klein reflectortje. Een flitsfoto werd toen nog alleen door de flitser belicht en dan merkte je dat effect nog eens veel sterker.
die kleine popupflitsertjes die we tegenwoordig hebben mengen meestal met het aanwezige licht en geven minder dat flitseffect, tenzij er geen omgevingslicht isOverigens waren de eerste electronenflitsers geen krachtpatsers met richtgetallen tot pakweg 16 waar sommige flitslampen met stop of wat verder kwamen wat, zeker met zo'n waaierreflector weer tot betere plaatjes leidde.
De verkoop van electronenflitsers was ook vooral te danken aan het fenomeen dat flitslampjes nogal prijzig waren in gebruik.
Dat 'koude' licht was dan weer een heel ander ding dat niet aan de reflector lag maar gek genoeg aan de combinatie van kleurenfilm en die electronenflitser.
Hoe zat dat

Die eerste electronenflitsers hadden een bijzonder korte flitstijd. De flitslampjes die in die waaierreflector werden gestookt hadden een piektijd van pakweg 1/30s. Die piektijd viel in het gebied waarin een kleurenfilm normaal reageert.
Het Schwarzschild-effect, waarbij een film buiten zijn normale bereik anders op belichtingen reageert dan je zou verwachten was wél bekend als je hele lange belichtingstijden gebruikt en je best wel moest overbelichten om dat te krijgen wat je dacht te gaan krijgen.
Bij korte tijden werkte zoiets ook. Daar ging de belichting minder op de helling, maar bij kleurenfilms deed de kleurweergave dat wél.
Daarmee heb je ook meteen de reden dat op film een oude studioflitser met een flitstijd van pakweg 1/200s mooiere, verzadigder kleuren gaf dan een hobbyflitser met een flitstijd van 1/5000s of korter.
Uitzondering waren de grote Metz60CTn reportageflitsers die ook een flits van 1/200s gaf. Die lange flitstijd maakte ook dat effect dat er een grote blauwe steekvlam uit leek te komen. Mijn Metz402 had dat effect ook, had ook al snel als nickname 'de vlammenwerper' gekregen.Overigens zit er in die waaierreflector die ik hierboven postte een opgefrommeld flitsbuisje, best wel kunstig gemaakt en het smoelt heerlijk retro.
Ik vin hem voor een gimmick best wel aan de prijs.
[/geschiedenis]