quote:Op woensdag 29 december 2021 19:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik krijg die van mij op 1 januari. Dat is dus een uitstekend begin van het nieuwe jaar.
Oh, da's volgend jaar pasquote:Op woensdag 29 december 2021 19:23 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik krijg die van mij op 1 januari.
Ik ook niet. Met een beetje geluk kan ik morgen een afspraak maken.quote:
Ook nog niet. Ik ga niet naar Oostenrijk ofzo, dus ook nog niet direct noodzaak. Kan zo even naar de oosterburen maar dan heb je de QR code niet in de Nederlandse app.quote:Op woensdag 29 december 2021 21:29 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik ook niet. Met een beetje geluk kan ik morgen een afspraak maken.
Met de Franse zou ik dat wel proberen, dan gebruik je gewoon de Franse app. In Duitsland is de digitale registratie bagger, dus daar waag ik het niet.quote:Op woensdag 29 december 2021 23:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ook nog niet. Ik ga niet naar Oostenrijk ofzo, dus ook nog niet direct noodzaak. Kan zo even naar de oosterburen maar dan heb je de QR code niet in de Nederlandse app.
Ik heb ook geen plannen om binnenkort naar het buitenland te gaan. Überhaupt niet echt vakantieplannen. Misschien een midweekje naar Drente in februari.quote:Op woensdag 29 december 2021 23:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ook nog niet. Ik ga niet naar Oostenrijk ofzo, dus ook nog niet direct noodzaak. Kan zo even naar de oosterburen maar dan heb je de QR code niet in de Nederlandse app.
Collega heeft dat gedaan, dat ging prima.quote:Op donderdag 30 december 2021 06:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Met de Franse zou ik dat wel proberen, dan gebruik je gewoon de Franse app. In Duitsland is de digitale registratie bagger, dus daar waag ik het niet.
Drenthe ben ik elke dag alquote:Op donderdag 30 december 2021 08:21 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik heb ook geen plannen om binnenkort naar het buitenland te gaan. Überhaupt niet echt vakantieplannen. Misschien een midweekje naar Drente in februari.
Baal er verder van dat de Hema dicht is. Je kunt niet eens rolletjes inleveren.
Woon je ook in een dorpje of echt in de stad. Persoonlijk vind ik Emmen wel een leuk stadje.quote:Op donderdag 30 december 2021 15:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Drenthe ben ik elke dag al
Geen idee of je kunt inleveren bij de HEMA. Inleveren/afhalen, bijna hetzelfde toch
Gelukkig zijn er ook genoeg die het voor het geld doen, maar toch geen onzin praten.quote:Op vrijdag 31 december 2021 11:19 schreef Morrigan het volgende:
Over Youtube, veel lui zitten daar ook om geld te verdienen, dus kiezen ze onderwerpen wat veel kijkers levert. Niet iedereen uiteraard. Zijn er ook die het als hobby erbij doen.
Thanks, als ik er ben, zal ik het eens bezoeken. Sowieso vind ik Drenthe erg mooi. Veel meer natuur dan in Z-Holland waar ik woon.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:17 schreef derLudolf het volgende:
De nieuwe dierentuin ben ik ook al jaren niet geweest, ik ga er vanuit dat nu die wat meer begroeid is, dat ie mooier is. De oude dierentuin is nu een park.
En ja wat is leuk, ik kan genieten van de wijdsheid van de Veenkoloniën. Anderen zullen dat saai vinden en een ideale locatie voor subsidiemolens
Ik mag zelf graag rondlopen in het Bargerveen. Veenhuizen (gevangenisdorp) is leuk. Orvelte trekt ook altijd veel bezoekers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
Morgen regen, maandag droog. Het begint al weer goedquote:Op zaterdag 1 januari 2022 11:23 schreef Ouwesok het volgende:
Dat we er maar weer veel mogen maken dit jaar
En dan als extra'tje een iets betere afstemming van fotografeerweer en beschikbare vrije tijd.
Vrij vertaald: Hopelijk valt de zomer komend jaar in het weekend
Het oude spreekwoord zegt: "Na regen komt maandag"quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Morgen regen, maandag droog. Het begint al weer goed
Ja ik ken hem. Collega's keken me de eerste keer raar aanquote:Op zaterdag 1 januari 2022 22:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het oude spreekwoord zegt: "Na regen komt maandag"
Haha, nice!quote:Op dinsdag 11 januari 2022 00:25 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Inmiddels 9999 foto's gemaakt met m'n huidige toestel Een hele mijlpaal
Qua aantallen viel mij de tellerstand van de A7 enorm mee. Ding gaat elk weekend mee op pad en de teller staat nog niet op 10kquote:Op dinsdag 11 januari 2022 08:02 schreef D_A het volgende:
[..]
Haha, nice!
Ik zag laatst dat ik op één camera bijna op een miljoen clicks zit
Oh echt? Dan zal de sluiter van de 400D wel vergelijkbaar zijn, de mijne is denk ik ook wel al zo'n 40.000 keer ontspannen.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 19:06 schreef Ouwesok het volgende:
Hoogste tellerstand bij onze collectie is die van mijn eerste digitale spiegelreflex, de EOS350 zit ergens rond de ton waar men er destijds van overtuigd was dat ie hooguit 25.000 opnamen zou meegaan
Dus een vorm van een pinhole camera. Heb ik op de kunstacademie ook moeten maken. Maar dan met een simpele doos. Was om een idee te geven hoe fotografie eigenlijk werkt.quote:Op woensdag 12 januari 2022 18:59 schreef Ouwesok het volgende:
Sommigen fotograferen met een prestigieuze telefoon.
Anderen fotograferen met een aardappel
Het lijkt best wel een ding te zijn.
Een van de fraaiste uitvoeringen van een pinhole-camera zag ik ooit, jaren geleden in een artikel over een fotograaf die ze van verfblikken maakte waardoor je een panoramacamera kreeg. Door op grootformaat te werken kon het kwalitatief nog een aardig partijtje meeblazen. Die trok er regelmatig op uit met een busje vol met verfblikken en maakte daar de alleraardigste dingen mee.quote:Op woensdag 12 januari 2022 22:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dus een vorm van een pinhole camera. Heb ik op de kunstacademie ook moeten maken. Maar dan met een simpele doos. Was om een idee te geven hoe fotografie eigenlijk werkt.
Welk merk camera heb je ?quote:Op dinsdag 11 januari 2022 00:25 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Maar eens kijken of ik een 2e-hands met 50mm lens op de kop kan tikken begin van het jaar.
De 50mm lens is zeker een aanrader. Ik heb er één van Canon en sindsdien niet meer van lens veranderd op die camera. Niet dat ik veel keuze heb. Het alternatief is een kitlens van een andere camera.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 00:25 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Nee helaas, wil ik zelf ook nog eens goed doorgronden
Heb zondag ook nog een fotografierondje gedaan, was erg lekker weer en zat er gelijk goed in na er een tijdje weinig gedaan te hebben, alhoewel er weinig foto's echt goed gelukt zijn achteraf gezien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gelijk ook nog de ontdekking gedaan dat veel van mijn foto's net niet lekker in het frame zitten en dat ik wel eens een 50mm lens wil proberen. Gaat helaas niet lukken met mijn huidige camera.
Maar eens kijken of ik een 2e-hands met 50mm lens op de kop kan tikken begin van het jaar.
En o ja:
[ afbeelding ]
Inmiddels 9999 foto's gemaakt met m'n huidige toestel Een hele mijlpaal
Nu gebruik ik een Canon Powershot G5X, luxe variant variant van de point-n-shoot camera. Ideaal voor op vakantie om mee te nemen maar ik loop een beetje tegen de limieten aan . Voor een volgende camera zou Fujifilm of Olympus het mooist zijn maar vind het ook prima om andere merken eens te ervaren.quote:Op donderdag 13 januari 2022 18:04 schreef -gt- het volgende:
[..]
Welk merk camera heb je ?
Ik stap over op ander merk en heb nu nikon..
En wil je een DSLR of een systeemcamera? Ik heb op dit moment een oude DSLR uit 2008 en mijn volgende camera wordt een systeemcamera van Fujifilm.quote:Op donderdag 13 januari 2022 22:21 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Nu gebruik ik een Canon Powershot G5X, luxe variant variant van de point-n-shoot camera. Ideaal voor op vakantie om mee te nemen maar ik loop een beetje tegen de limieten aan . Voor een volgende camera zou Fujifilm of Olympus het mooist zijn maar vind het ook prima om andere merken eens te ervaren.
Dan raad ik je toch echt aan om voor een iets modernere DSLR te gaan.quote:Op donderdag 13 januari 2022 22:49 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Systeemcamera heeft mijn voorkeur maar als je iets leuks hebt liggen dan sta ik er sowieso voor open om naar te kijken. Een mooie DSLR lijkt me helemaal niet verkeerd
Dat is één van de redenen dat ik graag een camera van Fujifilm wil hebben.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 06:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Met name Fuji heeft veel presets er op staan. Je kunt kiezen tussen allerhandestandaard bewerkingen aan de hand van de oude filmsoorten die Fuji in het verleden produceerde. Iedere film had een aparte tint.
Wil me dit jaar er wel meer in nabewerking verdiepen alleen ben bang dat ik veel te lang blijft prutsen zonder echt goed tevreden te zijn "mmm foto kan toch iets lichter, en iets scherper hier bij de randen, en de kleuren mogen iets warmer zijn....kut nu vind ik dat de foto er weer te gemaakt eruit ziet" und soquote:Op donderdag 13 januari 2022 23:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar ik weet niet of je ook aan nabewerking doet. Want volgens mij hebben systeemcamera’s wel soort van presets erop zitten.
Ik vind nabewerken zo kut. Bij analoog weet ik van te voren wat ik moet doen. Stofjes wegpoetsen, een beetje curven en croppen indien nodig is.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 09:42 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Wil me dit jaar er wel meer in nabewerking verdiepen alleen ben bang dat ik veel te lang blijft prutsen zonder echt goed tevreden te zijn "mmm foto kan toch iets lichter, en iets scherper hier bij de randen, en de kleuren mogen iets warmer zijn....kut nu vind ik dat de foto er weer te gemaakt eruit ziet" und so
Best wel ja. Ik heb op Youtube gekeken naar filmpjes over nabewerken in Lightroom en dan zie je zo’n gast een half priegelen aan één foto.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:12 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Precies veel te veel opties haha, om neurotisch van te worden
Daar kom je er weer mooi mee wegquote:Op dinsdag 18 januari 2022 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Help, ik zag een Rolleiflex 2.8E voor een hele leuke prijs
Gelukkig heb ik voorlopig geen tijd om hem op te halen.
Veel plezier ermee en laat eens zien wat je er zoal uit weet te toveren.quote:Op woensdag 19 januari 2022 11:24 schreef Morrigan het volgende:
Na heel lang twijfelen, internet onderzoeken en vergelijken, heb ik mezelf toch een systeemcamera cadeau gedaan. Ben er wel blij mij.
Edit; Helemaal vergeten, maar voor wie geïnteresseerd is, het is een Fujifilm X-T 30 II geworden. Een aparte draaiknop voor de sluitingstijd was iets wat mij wel aansprak. Plus de Fujifilm presets die je erbij krijgt.
De zilveren versie heb ik. Is weer eens anders dan standaard zwart.quote:Op donderdag 20 januari 2022 20:20 schreef derLudolf het volgende:
De eerste en laatste voor mij.
Welke typen film kun je allemaal simuleren in de camera?
Leuke camera's om te zien vind ik het trouwens, die Fuji's. Heb je een zwarte of een zilveren?
Die Acros instelling schijnt best mooie resultaten te leveren heb ik eens gehoord.quote:Op donderdag 20 januari 2022 21:37 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De zilveren versie heb ik. Is weer eens anders dan standaard zwart.
Ik heb even op de site gekeken en dit zijn de filmsimulaties die erbij zitten:
- PROVIA/STANDARD
- Velvia/VIVID
- ASTIA/SOF,
- CLASSIC CHROME
- PRO Neg. Hi
- PRO Neg. Std
- CLASSIC Neg.
- ETERNA/CINEMA
- ETERNA BLEACH BYPASS
- ACROS, (plus ACROS+Ye Filter, ACROS+R Filter, ACROS+G Filter)
- MONOCHROME, (plus MONOCHROME+Ye Filter, MONOCHROME+R Filter, MONOCHROME+G Filter)
- SEPIA
De laatste 2 zijn uiteraard gewoon standaard filters. Fujifilm heeft voor de Instax ook een Monochrome, maar volgens mij is deze filter daar niet op gebaseerd.
Je kunt ze uiteraard tijdens het maken van foto's kiezen, maar later in dat programma van Fujifilm ook weer aanpassen. Dus dan kun je op je gemak per foto kijken welke filmsimulatie het beste erbij past.
Mwah, dat is eerder iets dat al veel gebeurd (ken het van binnenuit, werk al meerdere jaren bij klantenservices van internettoko's). Van de lokale winkels moet Pentax het niet hebben, die hebben eigenlijk alleen Nikon en Canon en af en toe iets anders. Dus Pentax moet het wel over een andere boeg gooien.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:00 schreef Ouwesok het volgende:
Ricoh/Pentax geeft aan dingen heel anders te willen gaan aanpakken. Ze willen de spullen gewoon zelf aan hun klanten verkopen zonder een hele keten er tussenin.
Als dat maar goed gaat.
Ik kom het wel vaker tegen, maar soms is het duurder dan via een winkel.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 20:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mwah, dat is eerder iets dat al veel gebeurd (ken het van binnenuit, werk al meerdere jaren bij klantenservices van internettoko's).
Het zou wel aardig zijn als ze met de kennis van nu een nieuwe MX zouden bouwen. Zoeker van nu , matglas van nu en dat in een body van toen.quote:Op vrijdag 21 januari 2022 19:18 schreef derLudolf het volgende:
Als ze de massaproductie stoppen kunnen ze misschien ook een serietje MX',jes of 67's doen
Nikon zou het misschien ook nog kunnen maar áls er één partij is die nog een filmpjescamera zou kunnen bouwen denk ik dat je meer aan Cosina moet gaan denken en dan zal het ding Voigtländer gaan heten.quote:Jaja, wens is vader van de gedachte. Pentax is denk ik sowieso de partij die, mocht er een nieuwe analoge camera (Leica even buiten beschouwing latend) komen, deze op de markt gaat brengen.
De Epson R-D1 was een Cosina product waarin je de Voigtländer meetzoekers herkende. Wat ik er een beetje helaas aan vond was de kleine sensor die hem anno 2004 nog enigszins betaalbaar kon houden maar waarmee je eigenlijk het grote voordeel van een meetzoekercamera kwijt was.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Voigtländer was op een gegeven moment ook aardig bezig met een digitale rangefinder.
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De Epson R-D1 was een Cosina product waarin je de Voigtländer meetzoekers herkende. Wat ik er een beetje helaas aan vond was de kleine sensor die hem anno 2004 nog enigszins betaalbaar kon houden maar waarmee je eigenlijk het grote voordeel van een meetzoekercamera kwijt was.
Die Fuji XPro-serie komt gek genoeg nog het dichtst bij wat je de meetzoeker-experience zou kunnen noemen. Gek omdat ie een kleine sensor heeft (maar wel het bijbehorende lenzenaanbod dat de Epson niet had) maar vooral omdat ie eigenlijk helemaal geen afstandmeter heeft. Na in een winkel even met zo'n ding te hebben gespeeld bleek de 'meetzoeker-experience' dus vooral in de layout van de camera maar vooral in de handligging te zitten.
Met de layout bedoel ik dan dat de zoeker op het uiteinde van de camera zit in plaats van in het midden. Vroeger was dat noodzakelijk om die afstandmeter mogelijk te maken. Mijn A6000 kent die layout ook en die voelt daarom ook wel een beetje aan als een ouwe meetzoekercompact.
Tenzij je met je linker oog door de zoeker kijktquote:Op zondag 23 januari 2022 17:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.
Dat heb ik dus, voor mij zou het handiger zijn als je ook linksogige meetzoekers zou hebben al zul je zien dat die dan ook gelijk linkshandig zijn en dat zou bij mij dan weer niet werkenquote:Op zondag 23 januari 2022 18:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tenzij je met je linker oog door de zoeker kijkt
Maar dat is wel iets wat je moet oeferenen lijkt me. Heb het wel eens geprobeerd, maar vond het lastig.quote:Op zondag 23 januari 2022 17:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En juist die zoeker layout is wat handig is bij straat en event fotografie. je kunt als het ware langs de camera kijken en hebt dus een betere blik op je omgeving.En mensen zien je gezicht en niet een dikker camera waarachter je gezicht verscholen gaat. Zo kun je beter contact maken met mensen en kom je minder bedreigend over.
Ik vond bij een andere sling dit plaatje dat mogelijk iets zou kunnen verklarenquote:Op zondag 23 januari 2022 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een sling gekocht namelijk een TamracTour
Prima ding.
Er zat alleen dit bandje en ringetje in de doos en zou niet weten wat ik daarmee moet of wat het voor meerwaarde heeft.
https://www.tamrac.com/co(...)oducts/tamloc-tether
Als iemand me dit kan vertellen graag en alvast bedankt.
Nee het is geen oksel bandje daar is het te klein voorquote:Op zondag 23 januari 2022 22:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik vond bij een andere sling dit plaatje dat mogelijk iets zou kunnen verklaren
[ afbeelding ]
In dat geval weet ik het ook zo snel even niet.quote:Op zondag 23 januari 2022 22:46 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Nee het is geen oksel bandje daar is het te klein voor
Als het werkt zonder dat ringetje, dan zal het wel optioneel zijn. Misschien dat je et accessories aan vast kan hangen.quote:Op zondag 23 januari 2022 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik heb een sling gekocht namelijk een TamracTour
Prima ding.
Er zat alleen dit bandje en ringetje in de doos en zou niet weten wat ik daarmee moet of wat het voor meerwaarde heeft.
https://www.tamrac.com/co(...)oducts/tamloc-tether
Als iemand me dit kan vertellen graag en alvast bedankt.
Ik heb nu een Canon M50, zeer tevreden mee. De D90 heb ik nog wel, meeste lenzen wel verkocht natuurlijk. Heb eigenlijk alleen de 35mm f/1.8 nog.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Welke camera heb je nu dan @:Mr.Sandman en heb je die D90 nog dan?
Is een populaire camera als ik zo snel even op Youtube kijk, dus dan gaan de prijzen omhoog.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 19:04 schreef derLudolf het volgende:
Ik moest vanochtend nog ergens heen met m'n broertje, zoals gewoonlijk wel een camera mee maar die heb ik niet aangeraakt. In de Buienradar app zag ik gister van zeg 11 tot 15 een zonnetje staan. De enige zon die ik zag was op tv, Exselsior-Emmen. Blijkbaar was het een Rotterdam wel zonnig.
Ik heb de hele boel over de kop gehad op zoek naar de prismazoeker voor m'n M645. Die heb ik eind 2018 toen ik de camera kocht opgeborgen in de kast en ik dacht dat ie daar nog zou liggen.
Dat lag ie ook maar dan achter een andere camera. Daar kon ie toch niet achter liggen dacht ik eerst. Dus al m'n andere bakken met fotospul eerst doorgespit voordat ik m'n 400D maar eens aan de kant schoof
M645'jes zijn ook flink gestegen in prijs zeg Eind 2018 betaalde ik ¤400 voor een M645 met schacht- en prismazoeker, 45, 80 en 150mm.
Nu durven ze dat al te vragen voor een body met schachtzoeker en 80mm.
Die wordt weer leuk denk ik. Hopelijk minder lege tafels dan bij de novembereditie toen er nog aardig wat handelaren afhaakten.quote:
En daar hebben we inmiddels nog iets van een nabrandertje van.quote:Op zaterdag 22 januari 2022 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Voigtländer was op een gegeven moment ook aardig bezig met een digitale rangefinder.
Dat was ook exact mijn eerste conclusie toen ik van een Meopta naar een Durst ging.quote:Op zondag 6 februari 2022 01:20 schreef derLudolf het volgende:
Ik kon na een keer gebruik wel al merken dat een Durst in alles toch wel wat geraffineerder is als een Meopta.
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Ik was vandaag ook al vrij en was vanmiddag in Deventer. 35mm reflexje mee en een film die ik nog niet eerder had geschoten: Silberra U400.
Geen idee, filmpje is nog niet vol.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.
Dat begint inderdaad een bijzonder leuk setje te worden Het leuke van zo'n systeem als de C is dat het qua aantallen lenzen nog mooi behapbaar blijft en dat er geen items in zitten die zo prestigieus zijn dat je er na dertig jaar alsnog de hoofdprijs voor neertelt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 11:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik denk dat de 250 6.3 voor het eerst naar buiten mag vandaag. Denk dat ik met het hele* C systeem eens een rondje Bargerveen ga doen.
Nou ja, alles wat ik bezit dan. Qua lenzen ben ik over de helft in elk geval.
De drager is echt super dun, tot twee keer toe liep de film vast met het inspoelen op de ontwikkelspoel.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En hoe beviel Silberra? Ik heb namelijk nog nooit met één van haar films geschoten, maar ik zit wel te denken om er ooit iets van te bestellen.
Best wel apart met die Pentax 110. Hij was in zijn tijd commerciëel niet eens zo'n doorslaand succes terwijl ie technisch meer dan dik in orde was. Misschien wel de beste camera voor 110-formaat die ooit gebouwd was, al hadden onder andere Minox en Minolta ook hele fraaie exemplaren.quote:Op maandag 21 februari 2022 10:13 schreef shiz het volgende:
Als dat je beviel, toevallig interesse aan een Pentax Auto 110?
[ afbeelding ]
Die wilde ik eigenlijk met een adaptertje voor MFT gebruiken (nooit gedaan), toen dacht ik, op zich ook wel leuk om zo eens te gebruiken (ook nooit gedaan ) en nu ligt 'ie hier te liggen. De objectieven zijn ook té lief. Pentax Asahi f/2.8 lensjes: 18, 24 & 50mm.
Ja, ik kende het destijds niet tot ik mensen tegenkwam die de lenzen gebruikten met een adapter om mee te filmen en een aparte filmische look mee te krijgen. De lensjes hebben geen diafragma maar ik vond een adapter met diafragma.quote:
Met zo'n insteek ga ik altijd naar fotograficabeurzen. Eigenlijk zoek ik niks met als gevolg dat ik van alles vindquote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:47 schreef Morrigan het volgende:
....
Maar eigenlijk heb ik helemaal geen camera nodig.
Ik heb inmiddels een lijstjequote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met zo'n insteek ga ik altijd naar fotograficabeurzen. Eigenlijk zoek ik niks met als gevolg dat ik van alles vind
Het gaat alweer lekker die kant op.quote:
Kodak mikte met 126 en 110 op wat je de 'onderste consumentenmarkt' zou kunnen noemen. Niet de hobbyisten maar mensen die puur voor de herinnering een paar plaatjes schieten.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:15 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik me afvraag, in hoeverre was 135 een ‘concurrent’ van 110. Ik ben zelf nog redelijk jong en het enige wat ik van de jaren 90 nog kan herinneren is 135. Iedereen in mijn familie inclusief ikzelf gebruikte dat. Pas later op de kunstacademie kwam ik achter dat je ook andere formaten zoals 120 had.
(Je had ook nog APS, maar dat was geloof ik niet echt een succes. Ooit heel goedkoop zo’n camera gekocht en een paar maanden later achterkomen dat Kodak ermee stopt. )
Hilversum-Polder moet toch wel op een halve accu te doen zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het gaat alweer lekker die kant op.
Ik heb wederom geen specifieke dingen waarnaar ik op zoek ben. Alles is 'nice to have' dus zal er wel weer van alles blijken te liggen waarvan ik nog niet wist dat ik het zo graag wilde hebben
Hopelijk ook deze keer weinig fotograficaliefhebbers met electrische auto's, ik heb me de afgelopen jaren al steeds vergaapt aan die vrije plekken bij de laadpalen terwijl ik deze keer ook nog iets heb om er op aan te sluiten
Ik kan met het huidige weer ongeveer 280Km doen op een accu, dusquote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hilversum-Polder moet toch wel op een halve accu te doen zijn?
ID4quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:29 schreef derLudolf het volgende:
En wat komt er dan? Elektrische Passat?
Ik vind het wel jammer dat APS niet meer bestaat. Ik had zelf wel lol met mijn camera. Ook omdat je verschillende 3 formaten kon kiezen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:52 schreef Ouwesok het volgende:
APS was op zich een fraaie uitvinding voor de consumentenmarkt, het werd echter sneller dan zelfs Kodak kon vermoeden al ingehaald door digitaal.
Feitelijk is die keuze er (ook digitaal) nog steeds omdat er gewoon een stukje beeld niet wordt belicht. Iets er af snijden kan nog steeds, ook digitaal.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:31 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat APS niet meer bestaat. Ik had zelf wel lol met mijn camera. Ook omdat je verschillende 3 formaten kon kiezen.
Uiteraard kan het digitaal, maar APS is gewoon grappig. Ik heb even een envelopje van de Hema bij gepakt en er zit gewoon een hele instructie bij hoe je nabestellingen kunt doen. Want als ik het goed begrijp kun je telkens bij elke nabestelling weer opnieuw kiezen voor een formaat. Op de indexprint zie je namelijk de volledige foto’s.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Feitelijk is die keuze er (ook digitaal) nog steeds omdat er gewoon een stukje beeld niet wordt belicht. Iets er af snijden kan nog steeds, ook digitaal.
Echte panaroma-camera's vind ik camera's als de Fuji G617 / GX617 en Fuji TX-1/TX-2 (aka Hasselblad X-Pan). Die zijn helaas vrij duur
Nog echter zijn de cilindercamera's als de Horizon202, de Widelux F8 of de FT-2. Daarnaast zijn er nog varianten die op middenformaat werken en dan kom je weer bij die 6x17.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:48 schreef derLudolf het volgende:
Echte panaroma-camera's vind ik camera's als de Fuji G617 / GX617 en Fuji TX-1/TX-2 (aka Hasselblad X-Pan). Die zijn helaas vrij duur
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 22:36 schreef ultra_ivo het volgende:
De X-Pro 1 had ook een geinige panorama functie. In de panoramastand moest je de camera zelf zwenken en de camera interne software deed dan het stitchen. Helaas is deze functie niet overgenomen in de X-Pro 2
De X-Pro 3 heeft geen OVF dus daar kijk ik niet naar.quote:Op woensdag 23 februari 2022 02:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?
Wat geeft dat? Het mooie van de digitale viewfinder is dat de scherptediepte al weergegeven kan worden nog voor je de foto neemt.quote:Op woensdag 23 februari 2022 06:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De X-Pro 3 heeft geen OVF dus daar kijk ik niet naar.
Is het hetzelfde als bij de iPhone waarbij je ook panorama foto’s kunt maken?quote:Op woensdag 23 februari 2022 02:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Om hem vervolgens bij de XPro 3 terug te stoppen zodat extra veel mensen hem kochten?
Hoewel ik ook nogal van de EVF's ben kan ik me ook voorstellen dat bij sommige vormen van gebruik een optische zoeker op zo'n X-Pro zijn voordelen heeft. Soms is alleen al de reden dat je accu een paar opnamen langer meegaat een goed argument. Als snelheid een ding is en je een meetzoekerverleden hebt kan het ook voordelig werken als je de electronica in de zoeker kunt uitzetten en toch nog genoeg ziet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 07:45 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Wat geeft dat? Het mooie van de digitale viewfinder is dat de scherptediepte al weergegeven kan worden nog voor je de foto neemt.
Dat dus. Zeker als ik tijdens het fietsen fotografeer is het heel handig dat ik ook 'om het beeld' heen kan kijken zodat het allemaal veilig blijft. Daarnaast begin ook ik iets op leeftijd te komen en dan zou ik met brillen moeten jongleren om dichtbij op een electronsiche zoeker te kunnenkijken, en al helemaal als ik een zonnebril op heb.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoewel ik ook nogal van de EVF's ben kan ik me ook voorstellen dat bij sommige vormen van gebruik een optische zoeker op zo'n X-Pro zijn voordelen heeft. Soms is alleen al de reden dat je accu een paar opnamen langer meegaat een goed argument. Als snelheid een ding is en je een meetzoekerverleden hebt kan het ook voordelig werken als je de electronica in de zoeker kunt uitzetten en toch nog genoeg ziet.
Ik heb een keertje die zoeker van een X-pro2 bekeken, was er (met een meetzoekerverleden) best wel van gecharmeerd. Doorkijken als het kan, EVF als het moet.
Omdat ik eigenlijk alleen nog maar met natuur speel is de X-Pro echter niet een camera die me veel gaat brengen.
Niet alleen dat, je sensor moet continu aan staan en wordt dus goed warmgestookt met als gevolg meer ruis.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat is waar ja, een EVF vreet stroom, je blijft accu's wisselen.
De oude DSLR kan ik uren klaar naast me hebben liggen om direct te kunnen pakken voor een mooi shot. Daar zijn twee accu's meer dan voldoende voor een dag.
Goh, daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar ik ben eigenlijk ook best een noob als het om digitale fotografie gaat.quote:Op woensdag 23 februari 2022 18:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Niet alleen dat, je sensor moet continu aan staan en wordt dus goed warmgestookt met als gevolg meer ruis.
Hey, die zie je eigenlijk helemaal niet zo vaak.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Verder kon ik vandaag gratis een Meopta Magnifax vergroter voor 6x9 afhalen. Dat heb ik ook gedaan.
Tags, groepen, contacten/reageren op anderen.quote:Op zondag 27 februari 2022 21:04 schreef Morrigan het volgende:
Ik wil ook nog steeds een keer dia schieten, maar voor kleinbeeld is het zo duur.
Btw, ik snap echt helemaal niks van Flickr. Ik heb net een paar foto’s geupload en ze hebben al een paar views. Hoe kunnen mensen mijn foto’s zien? Ik heb 0 volgers, ik heb ze nog geen tags gegeven en het zijn scans, dus geen camera info. Mijn foto’s die ik in de middag heb geupload hebben geen views.
Dus weet iemand hoe je nieuwe foto’s van andere mensen kunt zien zonder iedereen te volgen? Dus waar je alle nieuwe uploads kan vinden?
Ik hoef geen extra views. Wil gewoon weten hoe ik foto’s van andere lui kan zien. Explore is nogal beperkt.quote:Op zondag 27 februari 2022 21:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tags, groepen, contacten/reageren op anderen.
Verder zie je in Explore ook veel foto's anderen. En als je daar zelf ik komt levert dat ook veel views op.
Beide. Het klinkt wat heftig maar een focalplane shutter om hem maar even goed Nederlands te noemen geeft een soort terugslag. Niet veel, maar genoeg om een opname te verkloten.quote:Op zondag 27 februari 2022 19:55 schreef derLudolf het volgende:
Heeft het feit dat je een C330 uit de hand wel 1/30e (of zelfs langzamer) kunt doen er mee te maken dat er een centraalsluiter in dit, of dat er geen spiegel beweegt?
Groepen. Vanuit die groepen komt er dan weer spul op je feedquote:Op zondag 27 februari 2022 22:19 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik hoef geen extra views. Wil gewoon weten hoe ik foto’s van andere lui kan zien. Explore is nogal beperkt.
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 18:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Beide. Het klinkt wat heftig maar een focalplane shutter om hem maar even goed Nederlands te noemen geeft een soort terugslag. Niet veel, maar genoeg om een opname te verkloten.
Hoe hoger de snelheid van de gordijnen, hoe groter de 'terugslag'. Heb je een klapspiegel, dan geeft die ook nog eens terugslag.
Een centraalsluiter heeft dat niet. Zijn kleine lamelletjes die ook nog eens rond het midden bewegen.
Daarmee ben je er nog niet helemaal. De derde peiler onder de stabiliteit van een tweeoog is het verschijnsel dat je hem aan die band hebt hangen en hem dus onderhands gebruikt waardoor je hem niet hoeft te tillen maar de boel heel stabiel blijft hangen.
Je kunt nog een stop extra pakken door er gewoonte van te maken voor de opname de band strak te houden.
Dat met die band helpt zelfs een RB67 stabiliseren, het enorme gewicht van de camera helpt dan ook nog weer mee en ook hier weer een centraalsluiter.
Wel een spiegel maar die wordt aardig door de massa van de camera opgevangen.
Zo malloot als met een tweeoog kun je er dan echter weer niet mee doen.
Die jaren70-meetzoekers hebben dat effect inderdaad ook. Klein centraalsluitertje en geen spiegel en dus hou je ze best wel lang stil hoewel er wel een paar uitzonderingen zijn. Mijn Yashica Electro35 had een opmerkelijk hoge ontspandruk, waarschijnlijk omdat er in dat ontspantraject allerhande dingen moesten worden ingeschakeld. Dat zorgde wel eens voor wat bewegingsonscherpte tot je door kreeg dat er een truucje mogelijk was. je drukte dan voorzichtig de ontspanner naar het kritieke punt en voelde dan de druk wegvallen waarna je het juiste moment afwachtte en dan zonder risico's gewoon door kon drukken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 20:49 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.
Ik heb de meeste opnamen met mijn tweeogen op 1/60 seconde gemaakt. Als ik de keuze had draaide ik liever het diafragma nog een stop verder dicht. Zelfs met de 135 en de 180 ging dat met wat gevoel meestal gewoon goed. Met de 80 en de 65 is 1/30 niet echt lastig.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Aha, wat ik eigenlijk wel dacht, dan zou 1/60e sowieso geen probleem moeten zijn.
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 20:49 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.
Met een meetzoeker kun je met wat oefening griezelig snel werken waardoor je maar heel kort met die camera voor je oog staat.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?
De besten waren de oude Russische meetzoekers met een doeksluiter, die waren helemaal geruisloos.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?
Dat was er inderdaad een die behoorlijk hebberig maakte voor ie daadwerkelijk in de handel kwam.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Over meetzoekers gesproken, vorig weekend nog serieus gebabbeld die een Fujifilm GF670 te koop had:
[ afbeelding ]
Een inklapbare meetzoeker die 6*6 en 6*7 schiet, geïntegreerde lichtmeter. Maar ja ik vond hem toch wel erg duur. Te duur.
6x7 heeft in principe ook al een aardige verhouding. Een Mamiya7 is dan ook eenvoudiger aan te komen én daar kunnen dan nog eens andere lenzen op ook. Nadeeltje is dat ze nogal een paar centen kosten, maar dan heb je ook wat.quote:Ik merk overigens dat ik de 3:2 verhouding niet de meest ideale vind. Ik wil op den duur denk ik een GSW680 hebben. 4:3 en een 65mm lens. Maar die zijn maar erg weinig te vinden in de EU.
Dat is een chique camera. Ben zelf eigenlijk opzoek naar een kleine 35mm compactcamera. Eentje die met gemak in mijn handtasje past.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Over meetzoekers gesproken, vorig weekend nog serieus gebabbeld die een Fujifilm GF670 te koop had:
[ afbeelding ]
Een inklapbare meetzoeker die 6*6 en 6*7 schiet, geïntegreerde lichtmeter. Maar ja ik vond hem toch wel erg duur. Te duur.
Ik merk overigens dat ik de 3:2 verhouding niet de meest ideale vind. Ik wil op den duur denk ik een GSW680 hebben. 4:3 en een 65mm lens. Maar die zijn maar erg weinig te vinden in de EU.
Volgende week zondag misschien ff in Hilversum kijkenquote:Op zaterdag 5 maart 2022 21:41 schreef Morrigan het volgende:
.....Ben zelf eigenlijk opzoek naar een kleine 35mm compactcamera. Eentje die met gemak in mijn handtasje past.
Daar zat ik inderdaad aan te denken.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Volgende week zondag misschien ff in Hilversum kijken
Ik loop er dan ook rond maar dat hoeft op zich geen belemmering te zijn
Ik had ze ook gekocht voor zwart/wit film. En dan vooral vanwege de gele, oranje en rode filter. Maar het was een setje van 6 kleuren dus ik dacht laat ik eens de anderen proberen.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 19:12 schreef derLudolf het volgende:
Mooie foto @:Ouwesok
@:Morrigan bijzonder effect. Geen idee of kleurfilters (afgezien van bijvoorbeeld de Wratten 80/81/85 en IR filters icm Aerochrome film) vroeger werden gebruikt met film, ik ken deze filters alleen icm zwart/wit film.
Toevallig, ik zag, waarschijnlijk diezelfde Ricoh 500G liggen met het idee dat ik er wel iemand voor wist.quote:Op maandag 14 maart 2022 18:11 schreef Morrigan het volgende:
Ik was er ook even, maar pas na 3 uur. Ging daarna ook gelijk verder op bezoek bij mijn moeder, aangezien ze daar in de buurt woont.
Maar ik wist ook wel wat ik zocht, namelijk een compacte camera. Uiteindelijk een kleine meetzoeker gekocht, een Ricoh 500G. Ook een rolletje gekocht om hem daarna bij m’n ma uit te proberen. En vandaag helemaal volgeschoten, zodat ik hem gelijk kon ontwikkelen. Op de beurs deed de camera het prima, maar het is altijd leuk om te zien hoe de foto’s eruit komen.
Dit was eigenlijk ook de enige kraam met veel middenformaat spul. Mijn 180mm komt van die linker RB67 af. Ik dacht dat ie toen ik er was maar één 180 had. Bij thuiskomst lens even op de camera gezet en alle tijden lijken te functioneren.quote:Op maandag 14 maart 2022 18:18 schreef Ouwesok het volgende:
Nog wat van die aanblikken uit Hilversum.
Speeltjes van de diverse merken
[ afbeelding ]
Dat andere panaroma-speeltje (Xpan) was ooit verdronken en deed het dus niet meerquote:
Maar toch blijven jullie altijd kijken naar de Novoflexen, welke maat ontbrak ook al weer?quote:Het blijft steeds weer verrassend als je drie van die mooie Noflexars op één tafel ziet liggen (3.8/200, 5.6/400 en 8/600mm) en pas na een paar tellen beseft dat je ze alle drie al hebt
[ afbeelding ]
Daarnaast nog de nodige andere middelgrote, grote en zeer grote spullen gezien. Uit kijkoogpunt was het de moeite alweer waard.
Er zijn er een paar die ik nog niet heb.quote:Op maandag 14 maart 2022 21:44 schreef derLudolf het volgende:
Maar toch blijven jullie altijd kijken naar de Novoflexen, welke maat ontbrak ook al weer?
Nee, dat was op de markt in Amsterdam Zuidoost waar altijd een stuk of wat reigers op strategische plekken staan zodat ze de visboeren en de poelier tegelijkertijd in de gaten kunnen houden. Heel af en toe slaat een reiger toe en heeft ie een vis of iets kippigs te pakken.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:33 schreef derLudolf het volgende:
Heb je die reiger nou gelokt met een drumstick?
Er zijn een paar dingen in fotografie waarvan de betovering maar niet wil verdwijnen.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 11:07 schreef derLudolf het volgende:
Ik moet even Emmen in vanmiddag, dus denk dat het hem vandaag niet wordt qua foto's maken.
Hopelijk is het morgen nog even mooi weer.
Ik heb donderdag ontwikkelde diafilm opgehaald bij de HEMA. Eentje is al gescand, de andere nog niet. Die nog gescand moet worden is genomen met de 180mm die ik in Hilversum kocht. Zo op het oog lijkt het er goed uit te zien. Maar nu zien 6*7 dia's er altijd prachtig uit
Klopt. Op eBay schijn je soms voordelig restje van filmproducties te kunnen kopen.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:05 schreef Morrigan het volgende:
Ik hoor ook dat mensen Vision 3 bestellen en dan zelf de remjet thuis verwijderen. Schijnt goedkoper te zijn.
Je ziet er wel iets van een stitch in zitten. Het probleem treedt meestal op als je onregelmatig draait. Mijn telefoon geeft in dat geval geen zichtbare stitches maar hobbels en kuilen waarmee je zelfs van Flevoland een heuvellandschapje kunt maken.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:07 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[ afbeelding ]
Deze is met de foons panorama modus genomen.
Grappig idee. Ga ik eens proberen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 11:18 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Je zou voor de grap eens een panoramafoto moeten maken in een drukke stad of van een verkeersplein, goede foto's krijg je er niet uit maar funny is het we als je dezelfde personen 3 keer in beeld ziet verschijnen en dat soort dingen
Die was het niet. Het was een C130 die 'ergens uit het oosten' kwam. Ben alweer vergeten van welke luchtmacht die was.quote:Op maandag 4 april 2022 09:26 schreef derLudolf het volgende:
Ik denk dat je deze zag zaterdag @:Ouwesok
https://www.rtvnoord.nl/n(...)s-transportvliegtuig
Exact de motoren en props die op de TU95 zitten zijn ook op de AN22 gebruikt.quote:Op maandag 4 april 2022 11:11 schreef derLudolf het volgende:
Ik dacht dat dat ook een Canadese kost wist.
Contra roterende propellers kun ik alleen van de TU95
https://store.canon.nl/canon-ixus-185-zwart/1803C009/quote:Op woensdag 13 april 2022 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja hee. Ik ben dus weer toe aan een nieuwe Canon Ixus 185. Nergens meer te koop Weet iemand nog ergens een adresje of een alternatief wat wel leverbaar is?
ja daar had net zo goed een grasmaaier, een kerstboom en een halve kip met appelmoes en friet kunnen staan. God de vader nog wat een onzin. Nou, lekker dan.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:06 schreef marcb1974 het volgende:
Denk dat je dan, voorlopig, geen ixus 185 gaat vinden.
Staan op die site wel alternatieven onder. Als je een printer wil dan.
https://www.price-guard.d(...)=2204131913494631903quote:Op woensdag 13 april 2022 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja daar had net zo goed een grasmaaier, een kerstboom en een halve kip met appelmoes en friet kunnen staan. God de vader nog wat een onzin. Nou, lekker dan.
ja sites waar hij niet leverbaar is ken ik er nog wel tweehonderd vanquote:Op woensdag 13 april 2022 21:15 schreef derLudolf het volgende:
Oh, nog goedkoper
https://www.mediamarkt.de(...)bfkfcCFYj4dwod0xYOOw
ik probeer dit wel even, bedanktquote:Op woensdag 13 april 2022 21:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
https://www.price-guard.d(...)=2204131913494631903
eh, nee.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:36 schreef derLudolf het volgende:
Is dit niet iets?
https://www.otto.nl/p/100(...)AvD_BwE&gclsrc=aw.ds
quote:Type geheugenkaartslot
Memorystick
Dat wordt dus zoeken op eBay.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Model van 2016 En daarna is er ook nooit meer iets vergelijkbaars gekomen. Denk dat ik een soort uitstervende klantengroep ben of zo.
En het geld is weer teruggestort. Niet leverbaarquote:
quote:Op donderdag 14 april 2022 13:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En het geld is weer teruggestort. Niet leverbaar
Nou het feit dat ik ongeveer over 9000 Putabyte aan SD-kaartjes heb en geen enkele MS bijvoorbeeld En dat ik inmiddels 5 geschikte accu's voor de Ixus 185 heb en daar dan ook weer helemaal opnieuw mee zou moeten beginnen. Maar ik heb inmiddels een ZGAN exemplaar op eBay gevonden, was een goeie tip @Morriganquote:Op donderdag 14 april 2022 13:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat is er zo concreet tegen Memorystick ipv SD? Meeste kaartlezers kunnen met beide overweg immers.
quote:Op vrijdag 15 april 2022 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Linkdump: https://www.nrc.nl/nieuws(...)otograferen-a4113838
Laat dan ook het resultaat zien. Ik ben er wel benieuwd naar. De 35mm variant zijn gewoon Kodak 400 ISO rolletjes. Op de beurs had ik een doosje met 3 rolletjes gekocht, zodat ik bij m'n ma gelijk die Ricoh kon proberen.quote:Op zondag 17 april 2022 10:44 schreef derLudolf het volgende:
Alle foto's van Amersfoort (behalve die ene op de nieuwe rol van de GW) zijn ontwikkeld. Straks eerst eens een camera uitlaten. De M645 heeft al poosje geen licht gezien dus daar ga ik eens even een film doorheen halen.
Eind vorig jaar kwam het Russische Silberra met een drietal kleurenfilm op de markt, in 120 nota bene. Straks de 160 iso variant maar eens belichten.
Klinkt als iets lijsterachtigs.quote:Op woensdag 20 april 2022 19:06 schreef derLudolf het volgende:
Er zat hier net een vogel op de heg, iets groter als een merel, korte kleine snavel. Grijsachtig en aan de voorkant leek het qua kleur wel op een Wyandotte kip. Maar dan met de zwart/wit wat "fijner"
Jij weet nog wel eens wat @:Ouwesok
De borst was volgens mij niet gestippeld. Wel zwart wit, maar geen stippen. En volgens mij was de snavel iets korter en was het alsof de bovenkant van de snavel steiler omhoog liep naar de bovenkant van de kop.quote:Op woensdag 20 april 2022 20:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klinkt als iets lijsterachtigs.
Lijkt ie een beetje op dit
De negatieven van de 35mm zijn ook meer licht bruin dan oranjerood wat je normaal ziet na ontwikkelen.quote:Op zondag 17 april 2022 14:58 schreef derLudolf het volgende:
Wat ik online heb gezien van de Silberra kleurenfilm is dat deze een drager heeft die meer grijs is dan bruin/oranje, dat ken ik ook van oude Agfa XPS 160 die ik heb liggen. Heeft die van jou wel een normale drager?
Van de Silberra bedoel je? Ik zit nu in de trein en ben pas zondag terug. Maandag ga ik een zootje film naar de HEMA brengen en zal dan eens de dragers vergelijken.quote:Op woensdag 20 april 2022 22:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De negatieven van de 35mm zijn ook meer licht bruin dan oranjerood wat je normaal ziet na ontwikkelen.
Ja, die bedoel ik. Mijn foto’s van post 187 zijn met Silberra 160 gemaakt.quote:Op donderdag 21 april 2022 09:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Van de Silberra bedoel je? Ik zit nu in de trein en ben pas zondag terug. Maandag ga ik een zootje film naar de HEMA brengen en zal dan eens de dragers vergelijken.
Weet je zeker dat hij niet gewoon aan het genieten was van een knakworstje?quote:Op woensdag 27 april 2022 18:18 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag maar weer eens een rondje met de compact gedaan. Niet iedereen neemt je serieus met zo'n ding
[ link | afbeelding ]Equus ferus przewalskii by Ouwesok, on Flickr
Vind ze eigenlijk wel tof, lekker knallende kleuren Nog veel nabewerking gedaan digitaal of is dit hoe je ze ontwikkeld hebt?quote:Op zondag 17 april 2022 11:48 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Laat dan ook het resultaat zien. Ik ben er wel benieuwd naar. De 35mm variant zijn gewoon Kodak 400 ISO rolletjes. Op de beurs had ik een doosje met 3 rolletjes gekocht, zodat ik bij m'n ma gelijk die Ricoh kon proberen.
Afgelopen vrijdag eens met Vision3 geschoten. Nu heb ik daar geen aparte chemicalen voor, maar ik had op internet gelezen dat je de remjet ook gewoon met baksoda kan verwijderen en daarna ontwikkelen met C-41. Als ik echt serieus mee door wil gaan, kan ik altijd nog ECN chemie kopen, maar dit werkt eigenlijk ook wel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ga je volgen. Al post ik zelf niks op instagram.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 18:19 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Na enige twijfel toch een Instagram aangemaakt voor de foto's, geeft net ietsje meer voldoening dan dat ze alleen op de computer staan te wachten op niets Mocht je het leuk vinden, ik ben te volgen op @:fourseasonsblacktea. En als het allemaal kut vindt is dat ook helemaal prima
Er is altijd wel een kleurcorrectie bij het scannen, maar daarna eigenlijk heel weinig.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 18:13 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Vind ze eigenlijk wel tof, lekker knallende kleuren Nog veel nabewerking gedaan digitaal of is dit hoe je ze ontwikkeld hebt?
Ik ben principieel tegen Instagramquote:Op dinsdag 10 mei 2022 18:19 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Na enige twijfel toch een Instagram aangemaakt voor de foto's, geeft net ietsje meer voldoening dan dat ze alleen op de computer staan te wachten op niets Mocht je het leuk vinden, ik ben te volgen op @:fourseasonsblacktea. En als het allemaal kut vindt is dat ook helemaal prima
Helemaal mee eens hoor, maar het is wel makkelijk om te gebruiken en ook wel leuk dat je zelf een overzicht kan maken van je foto's die je dan altijd bij je hebt.quote:Op donderdag 12 mei 2022 04:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik ben principieel tegen Instagram
Dat ze geen flickr geven om fotografie wordt wel weer duidelijk door dit geweldige idee
https://fstoppers.com/soc(...)agrams-future-604029
Sowieso vind ik iets van mensen die verticaal filmen. Hebben die de televisie ook een kwartslag gedraaid aan de muur hangen?
Altijd leuk een nieuwe camera. Heb je trouwens al Gold 120 geprobeerd? Of ga je dat met deze camera doen?quote:Op donderdag 12 mei 2022 08:05 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb overigens een camera besteld, via eBay
De Fujica GW690 zou ik soms wel iets wijder willen en de 3:2 beeldverhouding vind ik ook niet echt prettig. Daarnaast had ik nog geen camera voor 6x8.
Oftewel, als het goed is krijg ik binnenkort een Fujifilm GSW680 III binnen
Persoonlijk vind ik Flickr juist handig omdat je foto’s niet een specifiek formaat nodig hebben. Of ik ben gewoon te dom voor instagram.quote:Op donderdag 12 mei 2022 11:12 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor, maar het is wel makkelijk om te gebruiken en ook wel leuk dat je zelf een overzicht kan maken van je foto's die je dan altijd bij je hebt.
Zou ook niet zo goed een goed alternatief weten tbh, Flicr vind ik niks en ook Google Photo's vind ik eigenlijk maar onhandig om te gebruiken.
Of weet jij nog een goed alternatief?
Jazeker, al drie rollen. Paar weken terug geschoten toen we op stap waren met het PTA treintopic.quote:Op donderdag 12 mei 2022 14:18 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Altijd leuk een nieuwe camera. Heb je trouwens al Gold 120 geprobeerd? Of ga je dat met deze camera doen?
Waarschijnlijk gaat er ingaande nu een stukje evolutie plaatsvinden waarna uiteindelijk de mens zijn ogen boven elkaar heeft staan in plaats van naast elkaarquote:Op donderdag 12 mei 2022 04:42 schreef derLudolf het volgende:
Sowieso vind ik iets van mensen die verticaal filmen. Hebben die de televisie ook een kwartslag gedraaid aan de muur hangen?
Ik las dit vanochtend met een half oog open. Ik dacht dat je plat op je buik ging om libelles vast te leggen.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 22:01 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk weer eens platbuiken kunnen fotograferen.
Als je dan bedenkt dat ze meestal op minstens een metertje hoog zitten zou dat zoveel betekenen dat ik zonder plaatjes thuis zou komenquote:Op zondag 15 mei 2022 21:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik las dit vanochtend met een half oog open. Ik dacht dat je plat op je buik ging om libelles vast te leggen.
Wat anno nu ook al voor verwondering kan zorgen is de afwezigheid van een aan/uit-schakelaar.quote:Op maandag 16 mei 2022 20:54 schreef derLudolf het volgende:
Ik moest even hartelijk lachen vanavond. Ik vraag me dan toch af, ze kopen zo'n camera zonder er enig idee van te hebben blijkbaar.
Hey everyone I just had a quick question! I recently purchased my first medium format camera and I chose the C330 F!
My question is where is the ISO / ASA reading on the camera?
Everywhere I look on YouTube, google, Reddit, etc…
It shows the number in the upper part of that blue circle. Witch is another thing, I can’t find any with the blue circle they’re usually a darker color. I just can’t seem to see it. I’m not sure if those lower numbers mean anything but I guess that’s the best I’ve got right now.
Any help is appreciated I’d really love to start shooting with this gorgeous camera
En dan z'n reactie
I understand it’s a fully mechanical camera. I’m looking to find the dial too set the film speed.
(Example)
say I have portra 400.
Where would I set the film speed (400)?
Het ziet er met de kennis van nu heel aantrekkelijk uit met met een pro-camera van toen te gaan fotograferen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 17:00 schreef KogelLager het volgende:
Nu ben ik slechts een hobbyist op het gebied van fotografie maar ik vraag me wel af want een persoon met zo'n camera gaat doen als hij er niet veel verstand van lijkt te hebben.
Flickr biedt op zich wel de mooiste mogelijkheden. Mijn ervaring is dat de site af en toe wat moeilijk doet. Soms lukt het dan ineens na een paar uur wel, ze zijn meestal razendsnel met het doorvoeren van reparaties en updates aan de site.quote:Tevens ben ik eindelijk overtuigd om mijn eigen foto's hier te delen maar nu ligt Flickr dwars.. Ik krijg steeds een account creation failure. Ik gok dat het door mijn emailadres van mijn eigen domeinnaam komt. Iemand nog tips voor een goede website om foto's te delen?
Zo, die is prachtig gelukt... Wat een detailquote:Op zondag 22 mei 2022 01:08 schreef Ouwesok het volgende:
@:derLudolf : Goed spul allemaal
Vanmiddag weer eens een rondje insecten gedaan met niet al te veel licht maar gelukkig wel de nodige beestjes.
Een of ander bloemvliegje op het dak van mijn auto met de Sigma 70mm
[ link | afbeelding ]Anthomyiidae indet. by Ouwesok, on Flickr
Nee, het vooruitzicht dat ik nóg dichterbij zou komen was ook voor deze vlieg al ruim voldoende reden om een stukje te gaan vliegen.quote:Op zondag 22 mei 2022 09:14 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zo, die is prachtig gelukt... Wat een detail
En heb je 'm daarna geplet met diezelfde lens?
Die laatste is mooi met die kleuren.quote:Op zondag 22 mei 2022 00:10 schreef derLudolf het volgende:
En wat foto's van rond het middaguur, genomen in Ribe - de oudste stad van Scandinavië
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een luxequote:Op maandag 23 mei 2022 15:04 schreef derLudolf het volgende:
Komend weekend ga ik naar Berlijn. Flink wat z/w film vies maken, de GSW gaat mee en een kleinbeeld.
Weekend er op zit ik in Frankrijk en de weekend daar op in Italië.
Welke zw film ga je gebruiken?quote:Op maandag 23 mei 2022 15:04 schreef derLudolf het volgende:
Komend weekend ga ik naar Berlijn. Flink wat z/w film vies maken, de GSW gaat mee en een kleinbeeld.
Weekend er op zit ik in Frankrijk en de weekend daar op in Italië.
Ilford HP5+ voor middenformaat en kleinbeeld Adox Silvermax.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:06 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Welke zw film ga je gebruiken?
Ik heb trouwens net opgezocht hoe je APS film uit het rolletjes krijgt (binnen 5 seconde gedaan) en vanmiddag inscannen.
Met een compactcamera van Minolta wat ik ooit voor 2 euro heb gekocht. Of bedoel je dat niet?quote:
De frames zijn blijkbaar 16.7 x 30.2 mm.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 21:31 schreef derLudolf het volgende:
Ja dat bedoelde ik ja, met welke camera.
Nog meer breedbeeld? Ik vind 35mm eigenlijk al best met de 3:2 verhouding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |