abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203793355
Dat is waar ja, een EVF vreet stroom, je blijft accu's wisselen.
De oude DSLR kan ik uren klaar naast me hebben liggen om direct te kunnen pakken voor een mooi shot. Daar zijn twee accu's meer dan voldoende voor een dag.
Weet je dat ook weer
  FOK!fotograaf woensdag 23 februari 2022 @ 18:22:23 #152
73911 ultra_ivo
pi_203799550
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Hoewel ik ook nogal van de EVF's ben kan ik me ook voorstellen dat bij sommige vormen van gebruik een optische zoeker op zo'n X-Pro zijn voordelen heeft. Soms is alleen al de reden dat je accu een paar opnamen langer meegaat een goed argument. Als snelheid een ding is en je een meetzoekerverleden hebt kan het ook voordelig werken als je de electronica in de zoeker kunt uitzetten en toch nog genoeg ziet.

Ik heb een keertje die zoeker van een X-pro2 bekeken, was er (met een meetzoekerverleden) best wel van gecharmeerd. Doorkijken als het kan, EVF als het moet.
Omdat ik eigenlijk alleen nog maar met natuur speel is de X-Pro echter niet een camera die me veel gaat brengen.
Dat dus. Zeker als ik tijdens het fietsen fotografeer is het heel handig dat ik ook 'om het beeld' heen kan kijken zodat het allemaal veilig blijft. Daarnaast begin ook ik iets op leeftijd te komen en dan zou ik met brillen moeten jongleren om dichtbij op een electronsiche zoeker te kunnenkijken, en al helemaal als ik een zonnebril op heb.
Prettiger is het voor mji sowieso maar ik heb natuurlijk een meetzoekerverleden ;).
  FOK!fotograaf woensdag 23 februari 2022 @ 18:30:51 #153
73911 ultra_ivo
pi_203799648
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 09:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat is waar ja, een EVF vreet stroom, je blijft accu's wisselen.
De oude DSLR kan ik uren klaar naast me hebben liggen om direct te kunnen pakken voor een mooi shot. Daar zijn twee accu's meer dan voldoende voor een dag.
Niet alleen dat, je sensor moet continu aan staan en wordt dus goed warmgestookt met als gevolg meer ruis.
pi_203799834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 18:30 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Niet alleen dat, je sensor moet continu aan staan en wordt dus goed warmgestookt met als gevolg meer ruis.
Goh, daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar ik ben eigenlijk ook best een noob als het om digitale fotografie gaat. :')
Verder vind ik EVF wel handig. :@ Al merk ik inderdaad wel dat de batterij vrij snel leeg gaat.
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 februari 2022 @ 14:04:26 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203846219
Zo, een keer aardig uitgeslapen, even 's morgens alles bekijken wat ik eigenlijk helemaal niet wil zien.

A77-II geladen, Auto geladen.
Tijd voor een wandelingetje met een nieuw speeltje, een Tamron A005, de duurdere opvatting van de 572D en de A017. Een 70-300mm met rappe USD-scherpstelling.
Niet zozeer omdat ik nog geen 70-300mm had maar meer omdat er meer mensen in mijn gezin zijn die fotograferen en de rappe lenzen steeds bezet of te zwaar zijn.
De A005 kreeg ik voor een prijsje te pakken waarvoor je nog amper een A017 hebt en mijn eerste indruk is dat het wel een lens is om in alle opzichten blij mee te zijn. Mechanisch voelt het aan als de 150-600mm, snelheid doet daar ook een beetje aan denken.
De paar proefopnamen van afgelopen week waren ook wel om blij van te worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 26 februari 2022 @ 22:06:18 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203853804
Ik heb welgeteld één foto gemaakt vandaag, verder had ik het "druk". En gisteren was ik echt niet fit en toen ik weer thuis was had ik geen zin meer.

Verder kon ik vandaag gratis een Meopta Magnifax vergroter voor 6x9 afhalen. Dat heb ik ook gedaan.

Ik ga denk ik morgen een rondje fietsen en neem dan uiteraard mijn camera mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 februari 2022 @ 00:11:52 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203856300
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Verder kon ik vandaag gratis een Meopta Magnifax vergroter voor 6x9 afhalen. Dat heb ik ook gedaan.

Hey, die zie je eigenlijk helemaal niet zo vaak.

Opemussen en Axomats bij de vleet maar de Magnifax was zelfs in de topdagen van donkerekamerend Nederland best wel zeldzaam :Y
Voor die prijs ga je er vast wel blij mee zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 februari 2022 @ 11:44:18 #158
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203859951
Oh, en die Tamron A005, die rappe 70-300mm. Die is dus dik in orde. Met wat geduld en vooral meewerkende vogels kun je er zelfs vrij aardig mee vogelen.

Door gewoon stil op een bruggetje te blijven staan vatte onderstaande fuut mij niet als een bedreiging op en dreef zo het schootsveld van een 300mm in.

Podiceps cristatus by Ouwesok, on Flickr

Verschil met de goedkope Tammy's en ook de Sigma 70-300 classic is dat deze vrij resoluut focust in plaats van dat je regelmatig je vogeltje even kwijt bent. Mechanisch is het ook allemaal wat beter in elkaar gestoken en optisch lijkt ie een tandje beter dan good-old 572D hoewel de beeldkwaliteit van dat ouwe beestje nooit een reden tot klagen is geweest.
Wat ik nog voor het insectenseizoen al wel een beetje mis is die knop waarmee ie ineens naar de 1:2 focust, maar naar verluid kun je niet alles hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 19:55:48 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203867598
Als ik naar de prijs kijk, moet die een beetje vergelijkbaar zijn met de Canon EF70-300 IS-USM (de niet L versie)? Dan is het zeker geen verkeerde lens.

Ik was vandaag even met de RB67 op pad geweest. Ik merk dat ik een tijdje niets heb gedaan en/of vrijdag ziekjes was: de 33km gingen me niet makkelijk af, na kilometer 25 vond ik het wel niet heel leuk meer :@ Normaal is 55km sowieso geen probleem.

Heeft het feit dat je een C330 uit de hand wel 1/30e (of zelfs langzamer) kunt doen er mee te maken dat er een centraalsluiter in dit, of dat er geen spiegel beweegt?

Ik heb Velvia 50 geschoten vandaag, met dit mooie weer zou dat 1/60e bij f/16 betekenen. Voordeel van een Lowepro Flipside is dan weer dat je een soort van tafeltje voor je pens hebt hangen waarop je de camera kunt zetten. Dus ik heb maar gedaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_203868986
Ik wil ook nog steeds een keer dia schieten, maar voor kleinbeeld is het zo duur. ;(

Btw, ik snap echt helemaal niks van Flickr. Ik heb net een paar foto’s geupload en ze hebben al een paar views. Hoe kunnen mensen mijn foto’s zien? Ik heb 0 volgers, ik heb ze nog geen tags gegeven en het zijn scans, dus geen camera info. Mijn foto’s die ik in de middag heb geupload hebben geen views.

Dus weet iemand hoe je nieuwe foto’s van andere mensen kunt zien zonder iedereen te volgen? Dus waar je alle nieuwe uploads kan vinden? :@
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 21:15:20 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203869190
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:04 schreef Morrigan het volgende:
Ik wil ook nog steeds een keer dia schieten, maar voor kleinbeeld is het zo duur. ;(

Btw, ik snap echt helemaal niks van Flickr. Ik heb net een paar foto’s geupload en ze hebben al een paar views. Hoe kunnen mensen mijn foto’s zien? Ik heb 0 volgers, ik heb ze nog geen tags gegeven en het zijn scans, dus geen camera info. Mijn foto’s die ik in de middag heb geupload hebben geen views.

Dus weet iemand hoe je nieuwe foto’s van andere mensen kunt zien zonder iedereen te volgen? Dus waar je alle nieuwe uploads kan vinden? :@
Tags, groepen, contacten/reageren op anderen.

Verder zie je in Explore ook veel foto's anderen. En als je daar zelf ik komt levert dat ook veel views op.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_203870408
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Tags, groepen, contacten/reageren op anderen.

Verder zie je in Explore ook veel foto's anderen. En als je daar zelf ik komt levert dat ook veel views op.
Ik hoef geen extra views. Wil gewoon weten hoe ik foto’s van andere lui kan zien. Explore is nogal beperkt. ;(
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 maart 2022 @ 18:20:35 #163
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203896139
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 19:55 schreef derLudolf het volgende:

Heeft het feit dat je een C330 uit de hand wel 1/30e (of zelfs langzamer) kunt doen er mee te maken dat er een centraalsluiter in dit, of dat er geen spiegel beweegt?

Beide. Het klinkt wat heftig maar een focalplane shutter om hem maar even goed Nederlands te noemen geeft een soort terugslag. Niet veel, maar genoeg om een opname te verkloten.
Hoe hoger de snelheid van de gordijnen, hoe groter de 'terugslag'. Heb je een klapspiegel, dan geeft die ook nog eens terugslag.
Een centraalsluiter heeft dat niet. Zijn kleine lamelletjes die ook nog eens rond het midden bewegen.

Daarmee ben je er nog niet helemaal. De derde peiler onder de stabiliteit van een tweeoog is het verschijnsel dat je hem aan die band hebt hangen en hem dus onderhands gebruikt waardoor je hem niet hoeft te tillen maar de boel heel stabiel blijft hangen.

Je kunt nog een stop extra pakken door er gewoonte van te maken voor de opname de band strak te houden.

Dat met die band helpt zelfs een RB67 stabiliseren, het enorme gewicht van de camera helpt dan ook nog weer mee en ook hier weer een centraalsluiter.
Wel een spiegel maar die wordt aardig door de massa van de camera opgevangen.

Zo malloot als met een tweeoog kun je er dan echter weer niet mee doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 18:22:59 #164
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203896185
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 22:19 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik hoef geen extra views. Wil gewoon weten hoe ik foto’s van andere lui kan zien. Explore is nogal beperkt. ;(
Groepen. Vanuit die groepen komt er dan weer spul op je feed
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf dinsdag 1 maart 2022 @ 20:49:31 #165
73911 ultra_ivo
pi_203899022
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Beide. Het klinkt wat heftig maar een focalplane shutter om hem maar even goed Nederlands te noemen geeft een soort terugslag. Niet veel, maar genoeg om een opname te verkloten.
Hoe hoger de snelheid van de gordijnen, hoe groter de 'terugslag'. Heb je een klapspiegel, dan geeft die ook nog eens terugslag.
Een centraalsluiter heeft dat niet. Zijn kleine lamelletjes die ook nog eens rond het midden bewegen.

Daarmee ben je er nog niet helemaal. De derde peiler onder de stabiliteit van een tweeoog is het verschijnsel dat je hem aan die band hebt hangen en hem dus onderhands gebruikt waardoor je hem niet hoeft te tillen maar de boel heel stabiel blijft hangen.

Je kunt nog een stop extra pakken door er gewoonte van te maken voor de opname de band strak te houden.

Dat met die band helpt zelfs een RB67 stabiliseren, het enorme gewicht van de camera helpt dan ook nog weer mee en ook hier weer een centraalsluiter.
Wel een spiegel maar die wordt aardig door de massa van de camera opgevangen.

Zo malloot als met een tweeoog kun je er dan echter weer niet mee doen.
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 22:03:00 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203900246
Aha, wat ik eigenlijk wel dacht, dan zou 1/60e sowieso geen probleem moeten zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 maart 2022 @ 23:30:53 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203901455
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 20:49 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.
Die jaren70-meetzoekers hebben dat effect inderdaad ook. Klein centraalsluitertje en geen spiegel en dus hou je ze best wel lang stil hoewel er wel een paar uitzonderingen zijn. Mijn Yashica Electro35 had een opmerkelijk hoge ontspandruk, waarschijnlijk omdat er in dat ontspantraject allerhande dingen moesten worden ingeschakeld. Dat zorgde wel eens voor wat bewegingsonscherpte tot je door kreeg dat er een truucje mogelijk was. je drukte dan voorzichtig de ontspanner naar het kritieke punt en voelde dan de druk wegvallen waarna je het juiste moment afwachtte en dan zonder risico's gewoon door kon drukken.
Alleen als je besloot om hem toch maar niet te maken moest je even met een keer de transporthendel iets uitvouwen waarmee de ontspanner met een klik werd gereset. Liet je dat achterwege dan liep in minder dan geen tijd de batterij leeg en in een Electro35 zat een best wel prijzige batterij.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Aha, wat ik eigenlijk wel dacht, dan zou 1/60e sowieso geen probleem moeten zijn.
Ik heb de meeste opnamen met mijn tweeogen op 1/60 seconde gemaakt. Als ik de keuze had draaide ik liever het diafragma nog een stop verder dicht. Zelfs met de 135 en de 180 ging dat met wat gevoel meestal gewoon goed. Met de 80 en de 65 is 1/30 niet echt lastig.
Als ontspanner gebruikte ik dan die beugel aan de zijkant en niet de ontspanknop onderaan. Die beugel gaf iets meer gevoel waar je ergens in het ontspantraject zat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_203905359
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 20:49 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Dat merk je ook bij meetzoekers. Centraalsluiter en geen spiegel maakt dat je een paar stoppen omlaag kunt qua sluitersnelheid.
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 maart 2022 @ 12:07:21 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203905480
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2022 11:57 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?
Met een meetzoeker kun je met wat oefening griezelig snel werken waardoor je maar heel kort met die camera voor je oog staat.
Daarbij zijn ze qua formaat minder imposant dan een spiegelreflex met een grote lens daarop.
De kers op de taart is dan dat die centraalsluiter je ook niet verraadt, met wat fingerspitzengefühl is niet vast te stellen of je alleen maar even door die zoeker keek of daadwerkelijk een plaatje maakte.
veel 70's meetzoekers kun je met wat oefening met één hand bedienen voor zowel scherpstellen als afvuren

Wat ik overigens nog een mooiere oplossing op straat vond was destijds de Nikon Coopix990, een splitbody waarmee je eigen blik naar beneden stond gericht in plaats van op je onderwerp met als gevolg dat mensen geen lont roken als je ze op de korrel nam. Ook die beestjes waren bijzonder geruisloos en werden vaak nog niet eens als camera gezien. Geniaal concept, een compactcamera met de handgreep van een SLR, een beregoeie lens en nagenoeg geruisloos.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf woensdag 2 maart 2022 @ 18:06:55 #170
73911 ultra_ivo
pi_203909966
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2022 11:57 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik hoor van mensen zeggen dat een meetzoeker daarom ook minder geluid maakt. En dus prettiger is voor straatfotografie?
De besten waren de oude Russische meetzoekers met een doeksluiter, die waren helemaal geruisloos.
Ben je goed gewend aan een meetzoeker met vaste lens dan hoef je niet eens meer door de zoeker te kijken, je schiet vanaf de heup zonder de camera aan je oog te brengen. Je weet ongeveer welke beeldhoek je hebt en wat je dus op de foto krijgt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 5 maart 2022 @ 19:42:39 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203957039
Weertje vanmiddag :Y

Daarom naar Oostvaardersveld waar uiteindelijk nog best wel wat vogels te zien waren waaronder onderstaande slobeend.

Anas clypeata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 19:53:11 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203957220
Ja, dat kon heel wat slechter. Vanochtend een rondje gedaan met de GW690 en daar een filmpje door gehaald.

Vanmiddag moest ik nog even op pad, toen de C330 meegenomen. Moet morgen nog even weer, zodat ik dat rolletje vol is.

Misschien ga ik morgen even naar het Bargerveen, kijken of de adders al aan het zonnebaden zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 20:07:08 #173
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203957504
Over meetzoekers gesproken, vorig weekend nog serieus gebabbeld die een Fujifilm GF670 te koop had:



Een inklapbare meetzoeker die 6*6 en 6*7 schiet, geïntegreerde lichtmeter. Maar ja ik vond hem toch wel erg duur. Te duur.

Ik merk overigens dat ik de 3:2 verhouding niet de meest ideale vind. Ik wil op den duur denk ik een GSW680 hebben. 4:3 en een 65mm lens. Maar die zijn maar erg weinig te vinden in de EU.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 5 maart 2022 @ 21:36:45 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203959761
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Over meetzoekers gesproken, vorig weekend nog serieus gebabbeld die een Fujifilm GF670 te koop had:

[ afbeelding ]

Een inklapbare meetzoeker die 6*6 en 6*7 schiet, geïntegreerde lichtmeter. Maar ja ik vond hem toch wel erg duur. Te duur.
Dat was er inderdaad een die behoorlijk hebberig maakte voor ie daadwerkelijk in de handel kwam.
De hebberigheid was toen bij veel mensen acuut over toen de prijs bekend werd gemaakt -O-

Die oude Mamiya6 was hetzelfde concept maar dan voor 6x6. Die kost tegenwoordig nog steeds een aardige som geld en dan heb je een meetzoeker van meer dan een halve eeuw oud. Maar wel een hele mooie :Y
quote:
Ik merk overigens dat ik de 3:2 verhouding niet de meest ideale vind. Ik wil op den duur denk ik een GSW680 hebben. 4:3 en een 65mm lens. Maar die zijn maar erg weinig te vinden in de EU.
6x7 heeft in principe ook al een aardige verhouding. Een Mamiya7 is dan ook eenvoudiger aan te komen én daar kunnen dan nog eens andere lenzen op ook. Nadeeltje is dat ze nogal een paar centen kosten, maar dan heb je ook wat.
Zou je het met een wat ouder model willen doen, dan is een Koni-Omega Rapid200 misschien iets. Ook verwisselbare lenzen met als groothoek een fraaie 58mm Hexanon. Camera werkt met magazijnen en zit uiterst eigengereid in elkaar. Scherpstellen met een draaiknop aan de zijkant. Transporteren/spannen met een raar trek- en duwsysteem dat naar verluid razendsnel werkt. Camera is gebouwd voor de Amerikaanse markt en dus is ie onverwoestbaar. Nadeeltje, het zijn in vergelijk met de Fuji's en de Mamiya's nogal bakbeesten. Zo af en toe kom je ze op fotograficabeurzen wel eens tegen. In de US of A zijn ze nog vrij veel te vinden wegens nagenoeg onverwoestbaar.

Hier een verhaaltje over zo'n Koni Omega


[ Bericht 4% gewijzigd door Ouwesok op 05-03-2022 21:42:53 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_203959896
Ik ben vandaag naar Katwijk aan Zee geweest. Vooral veel wielrenners. Was ook wel te verwachten met dit weer.

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Over meetzoekers gesproken, vorig weekend nog serieus gebabbeld die een Fujifilm GF670 te koop had:

[ afbeelding ]

Een inklapbare meetzoeker die 6*6 en 6*7 schiet, geïntegreerde lichtmeter. Maar ja ik vond hem toch wel erg duur. Te duur.

Ik merk overigens dat ik de 3:2 verhouding niet de meest ideale vind. Ik wil op den duur denk ik een GSW680 hebben. 4:3 en een 65mm lens. Maar die zijn maar erg weinig te vinden in de EU.
Dat is een chique camera. Ben zelf eigenlijk opzoek naar een kleine 35mm compactcamera. Eentje die met gemak in mijn handtasje past. :P
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 5 maart 2022 @ 21:51:19 #176
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_203960143
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 21:41 schreef Morrigan het volgende:
.....Ben zelf eigenlijk opzoek naar een kleine 35mm compactcamera. Eentje die met gemak in mijn handtasje past. :P
Volgende week zondag misschien ff in Hilversum kijken :?

Ik loop er dan ook rond maar dat hoeft op zich geen belemmering te zijn :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 22:20:50 #177
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203960864
De Mamiya 7 is erg mooi inderdaad, we zijn niet de enigen die dat vinden: dat is ook terug te zien in de prijzen waarvoor ze tegenwoordig worden verkocht. En dan heb je alsnog een camera met elektronica.

De GF670 was destijds nieuw ¤1700 ofzo? Nu tweedehands al zeker ¤2200. Wat afschrijving betreft had je die camera beter kunnen kopen dan eender digitale camera.

Zoiets als een Koni Omega of Mamiya Press spreekt me niet aan, toch te lomp. Als ik iets zwaars wil neem ik de RB67 wel mee :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_203962785
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 21:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Volgende week zondag misschien ff in Hilversum kijken :?

Ik loop er dan ook rond maar dat hoeft op zich geen belemmering te zijn :')
Daar zat ik inderdaad aan te denken. :)
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 11:52:41 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_203966809
Ik ben er sowieso :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_204051388
Ik dacht, laat ik eens vandaag geen experimenteren met een groene filter. :D Had ooit een setje op AliExpress gekocht, maar nooit wat mee gedaan. :+ Plus een reden om weer eens mijn 1000D te gebruiken.

De resultaten zijn wel grappig. Alles krijgt een groene waas, behalve wat rood is. Wel had ik de witbalans op 'lampje' gezet zodat de gele gloed uit het groen werd weggefilterd. En dus meer mint werd.

Wat voorbeelden:






ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 maart 2022 @ 18:40:55 #181
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204052279
Vandaag weer een rondje met de Tamron A005, de rappe 70-300 op de A77-II.

Met die snelle AF tot vanmiddag toe voornamelijk kunnen proberen als in hoe snel loopt ie door zijn hele bereik heen en hoe snel stelt ie scherp en is het dan nog correct.
Of het in de praktijk werkt kwam dan vanmiddag aan de orde. Camera hangt om mijn nek en ik zie van niet al te ver een eend in mijn richting vliegen. Eenden vliegen bijzonder snel.
Camera tijdens het optillen aanzetten en als ie voor mijn oog is die eend opzoeken en dan maar zien wat die AF doet.
Nou, dat ging dus best wel aardig :Y

Anas platyrhynchos by Ouwesok, on Flickr

Straks de zooi klaarmaken voor morgen een dagje Hilversummie
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 12 maart 2022 @ 19:12:33 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204052740
Mooie foto @Ouwesok

@Morrigan bijzonder effect. Geen idee of kleurfilters (afgezien van bijvoorbeeld de Wratten 80/81/85 en IR filters icm Aerochrome film) vroeger werden gebruikt met film, ik ken deze filters alleen icm zwart/wit film.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_204052848
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:12 schreef derLudolf het volgende:
Mooie foto @:Ouwesok

@:Morrigan bijzonder effect. Geen idee of kleurfilters (afgezien van bijvoorbeeld de Wratten 80/81/85 en IR filters icm Aerochrome film) vroeger werden gebruikt met film, ik ken deze filters alleen icm zwart/wit film.
Ik had ze ook gekocht voor zwart/wit film. En dan vooral vanwege de gele, oranje en rode filter. Maar het was een setje van 6 kleuren dus ik dacht laat ik eens de anderen proberen. :P

Edit; In een ander topic had ik foto’s van bloemen gepost. Bij die foto’s had ik de paarse filter gebruikt.
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 maart 2022 @ 21:54:29 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204070074
Vandaag dus Hilversum. Aparte spullen kijken en weer wat toevoegingen aan de collectie.
Een Meyer Primotar 3.5/180mm van naar schatting ergens halverwege de 60's. Zo'n preset met heel veel diafragmabladen.
Een Carl Zeiss Jena Sonnar 4/300mm die zo aan de uitvoering te zien ouder wel eens ouder zou kunnen zijn dan ik zelf :')
Beide lenzen moeten nog even zorgvuldig worden gereinigd en dan mogen ze eens mee naar buiten. Een paar proefopnamen op de A6000 maakten dat ik daar nu eigenlijk al zin an heb :Y
Een van de leuke activiteiten met dit soort lenzen is ook het uitzoeken wat voor vlees ik nou precies in de kuip heb. Wanneer gebouwd, hoe lang gebouwd en wat ik verder nog maar allemaal tegenkom.

Zowel zoon als ik scoorden een leuke compact. Zoon pakte een Panny FZ82, ondergetekende scoorde een FZ300. Ideale dingetjes om gewoon voor het grijpen te hebben liggen en uiteraard ook om te kijken wat we daar weer uittoveren.

Voor het sjouwwerk vond ik nog een paar Aircell slingbelts die iets lekkerder op de schouder zitten dan die van de opstuurchinees.

En voor de rest heel veel van die leuke dingen gezien die je niet dagelijks tegenkomt en natuurlijk nog even wat realliife slowchat met @derLudolf .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_204078750
Ik was er ook even, maar pas na 3 uur. Ging daarna ook gelijk verder op bezoek bij mijn moeder, aangezien ze daar in de buurt woont.

Maar ik wist ook wel wat ik zocht, namelijk een compacte camera. Uiteindelijk een kleine meetzoeker gekocht, een Ricoh 500G. Ook een rolletje gekocht om hem daarna bij m’n ma uit te proberen. En vandaag helemaal volgeschoten, zodat ik hem gelijk kon ontwikkelen. Op de beurs deed de camera het prima, maar het is altijd leuk om te zien hoe de foto’s eruit komen. :P
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 maart 2022 @ 18:18:01 #186
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204078853
Nog wat van die aanblikken uit Hilversum.

Speeltjes van de diverse merken :9~


Panoramaspeeltje :9~ :9~ :9~ :9~


Het blijft steeds weer verrassend als je drie van die mooie Noflexars op één tafel ziet liggen (3.8/200, 5.6/400 en 8/600mm) en pas na een paar tellen beseft dat je ze alle drie al hebt :')

De vierde grote lens die er ligt is een Meyer Telemegor 5.5/400mm. De camera in de achtergrond is een Moskva-5, een 6*9 meetzoeker voor wie een Fuji 6*9 nog te eenvoudig vindt.

Daarnaast nog de nodige andere middelgrote, grote en zeer grote spullen gezien. Uit kijkoogpunt was het de moeite alweer waard.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_204080934
Even wat onbewerkte foto's van mijn nieuwe camera. Beetje alle standen geprobeerd en op manuele stand, want er zit nog geen batterij in. En uiteraard was ik mijn telefoon met lichtmeter vergeten :') , dus sluitingstijd op gevoel gedaan.







Maar al met al ben ik zeer tevreden met deze kleine camera. :)
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 maart 2022 @ 21:05:56 #188
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204081199
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2022 18:11 schreef Morrigan het volgende:
Ik was er ook even, maar pas na 3 uur. Ging daarna ook gelijk verder op bezoek bij mijn moeder, aangezien ze daar in de buurt woont.

Maar ik wist ook wel wat ik zocht, namelijk een compacte camera. Uiteindelijk een kleine meetzoeker gekocht, een Ricoh 500G. Ook een rolletje gekocht om hem daarna bij m’n ma uit te proberen. En vandaag helemaal volgeschoten, zodat ik hem gelijk kon ontwikkelen. Op de beurs deed de camera het prima, maar het is altijd leuk om te zien hoe de foto’s eruit komen. :P
Toevallig, ik zag, waarschijnlijk diezelfde Ricoh 500G liggen met het idee dat ik er wel iemand voor wist.

Ik heb zelf ooit een Ricoh uit die serie gebruikt. De lensjes van die serie zijn waanzinnig goed. In vergelijking met de overige meetzoekers uit die tijd waren de Ricoh's een slagje kleiner en daarmee nóg onopvallender. Heerlijk voor fotografie op straat.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik wel eens meer 70's meetzoekers op zo'n beurs heb gezien. Het verschilt enorm per editie wat er van wat ligt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 14 maart 2022 @ 21:31:25 #189
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204081609
Heb allermooiste vond ik toch wel even door de zoeker van deze camera te mogen kijken
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 14 maart 2022 @ 21:44:09 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204081801
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 18:18 schreef Ouwesok het volgende:
Nog wat van die aanblikken uit Hilversum.

Speeltjes van de diverse merken :9~
[ afbeelding ]
Dit was eigenlijk ook de enige kraam met veel middenformaat spul. Mijn 180mm komt van die linker RB67 af. Ik dacht dat ie toen ik er was maar één 180 had. Bij thuiskomst lens even op de camera gezet en alle tijden lijken te functioneren.

quote:
Panoramaspeeltje :9~ :9~ :9~ :9~
[ afbeelding ]
Dat andere panaroma-speeltje (Xpan) was ooit verdronken en deed het dus niet meer ;(
quote:
Het blijft steeds weer verrassend als je drie van die mooie Noflexars op één tafel ziet liggen (3.8/200, 5.6/400 en 8/600mm) en pas na een paar tellen beseft dat je ze alle drie al hebt :')
[ afbeelding ]

Daarnaast nog de nodige andere middelgrote, grote en zeer grote spullen gezien. Uit kijkoogpunt was het de moeite alweer waard.
Maar toch blijven jullie altijd kijken naar de Novoflexen, welke maat ontbrak ook al weer?
En dat laatste ben ik het mee eens. November weer *O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 maart 2022 @ 22:00:01 #191
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204082010
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 21:44 schreef derLudolf het volgende:

Maar toch blijven jullie altijd kijken naar de Novoflexen, welke maat ontbrak ook al weer?

Er zijn er een paar die ik nog niet heb.
De 280mm bijvoorbeeld
Voor de oudere PiGriff moet er nog iets zijn dat die 600mm riant voorbij steekt, maar oud en zeer zeldzaam.

Het hebberigst echter wordt ik van een Leitz Telyt 6.8/560mm. Daarvan zijn er redelijk veel in omloop maar de eigenaren en zelfs de handelaren zijn er doorgaans nogal aan gehecht :')

En dan die Panasonic FZ300.

Ik heb hem gecropt maar hij geeft voor een compact nog best wel detail
Maan by Ouwesok, on Flickr

Komende tijd gaat ie gewoon overal mee naar toe, gaan we eens de nodige voorbeelden proberen te maken om in elk geval te kunnen onderbouwen dat je met zo'n compact nog best wel kunt hobby'en. Deze Panny heeft er alles voor. RAW, goeie werkbare manualfocus, flitscontact, een hele goeie zoeker met zelfs een kunstmatige horizon. Een leuke om mee te nemen op de dagelijkse wandeling.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf maandag 14 maart 2022 @ 23:43:43 #192
73911 ultra_ivo
pi_204083258
Zo'n 500G heb ik destijds in Pakrac gebruikt. Lekker onopvallend zodat ik niet onnodig de aandacht trok van de aanwezige snipers.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 maart 2022 @ 19:13:45 #193
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204141726
Vandaag twee van de nieuwe speeltjes die ik vorige week in Hilversum had opgediept even uitvoerig kunnen testen.

De aircel riem maakt op zich zijn belofte wel waar. Ik had er een redelijk gewichtige combinatie aan opgehangen en daar een stevige wandeling mee gemaakt en je merkt er helemaal niks van.

Andere ding dat vanmiddag even serieus mee uit wandelen kon was de Panny FZ300 compact. Die gaat de komende tijd denk ik wel vaker mee, gewoon omdat het een leuk ding is én omdat het ook nog steeds een loffelijk streven blijft om zoveel mogelijk uit een compactcamera te halen.
Met de wandeling van vanmiddag heb ik in elk geval een goed beeld van hoe die FZ300 zijn scherpstelling en belichting doet en wat ik allemaal nog zelf aan invloed heb.
Eerste conclusie: leuk hobbytuigje waar zo ongeveer alles in zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 07:56:19 #194
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204147330
Ik heb gisteren geen enkele foto gemaakt. Het waaide me te hard voor een rondje op de fiets en lopen had ik geen zin in. Bovendien had ik thuis nog wel wat te doen.

Ik ga straks op stap, de Duitse Waddenkust. Of wat nauwkeuriger, Greetsiel. Ik neem de RB67 mee en mijn aanwinst van de Fotografica: de 180mm lens. Omdat de achterdop van deze lens ontbreekt, laat ik een andere lens thuis, de 50mm.

Er is inmiddels een dop en onderweg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 maart 2022 @ 11:05:36 #195
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204149222
Duitse wadden klinkt als iets goeds om met een grote camera naar toe te gaan :Y

Inmiddels maar eens een zonerama'tje voor mijn strapazzen met compactcamera's gemaakt.

Hier bijvoorbeeld wat er uit die Panny FZ300 komt

En hier mijn jaszakcompact, de Sony HX60V

Het blijkt ineens weer leuk om zo af en toe eens met zo'n klein sensortje op pad te gaan en te kijken waar de grenzen van zo'n ding ongeveer zitten. Ga ik zeer binnenkort dus nog wat meer mee doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 12:33:08 #196
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204150465
Heb je die reiger nou gelokt met een drumstick? :D

Ik zie dit nu mobiel, dus echt pixelpeepen gaat lastig, maar ziet er niet onaardig uit op het eerste gezicht.

Eerste rol is inmiddels vol, tweede is onderweg. Mooi weer, veel kleur dus ideaal voor dia. Heb vooral rondgelopen door het dorpje en de haven. Vanwege de hoge dieselprijs liggen alle kotters binnen.

Straks eens even zien hoe ik bij de kust kom, heb een eind gelopen en ook wel een dijk gezien waarachter de zee ligt denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 maart 2022 @ 12:52:47 #197
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204150762
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 12:33 schreef derLudolf het volgende:
Heb je die reiger nou gelokt met een drumstick? :D

Nee, dat was op de markt in Amsterdam Zuidoost waar altijd een stuk of wat reigers op strategische plekken staan zodat ze de visboeren en de poelier tegelijkertijd in de gaten kunnen houden. Heel af en toe slaat een reiger toe en heeft ie een vis of iets kippigs te pakken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 maart 2022 @ 10:56:16 #198
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204225312
En alweer was het weekend met in elk geval goed weer en bijbehorende temperaturen en dus veel wandelen en plaatjes maken.

Soms zie je de journaalitems zo ongeveer verenigd in één plaatje waar je het niet verwacht 8)7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 26 maart 2022 @ 11:07:48 #199
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204225393
:D

Ik moet even Emmen in vanmiddag, dus denk dat het hem vandaag niet wordt qua foto's maken.

Hopelijk is het morgen nog even mooi weer.
Ik heb donderdag ontwikkelde diafilm opgehaald bij de HEMA. Eentje is al gescand, de andere nog niet. Die nog gescand moet worden is genomen met de 180mm die ik in Hilversum kocht. Zo op het oog lijkt het er goed uit te zien. Maar nu zien 6*7 dia's er altijd prachtig uit
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 maart 2022 @ 19:02:26 #200
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_204230532
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 11:07 schreef derLudolf het volgende:
:D

Ik moet even Emmen in vanmiddag, dus denk dat het hem vandaag niet wordt qua foto's maken.

Hopelijk is het morgen nog even mooi weer.
Ik heb donderdag ontwikkelde diafilm opgehaald bij de HEMA. Eentje is al gescand, de andere nog niet. Die nog gescand moet worden is genomen met de 180mm die ik in Hilversum kocht. Zo op het oog lijkt het er goed uit te zien. Maar nu zien 6*7 dia's er altijd prachtig uit
Er zijn een paar dingen in fotografie waarvan de betovering maar niet wil verdwijnen.

Een daarvan is het opkomen van een zwartwitfoto die je net zelf hebt afgedrukt. Dat blijft dat effect houden ook al heb je er al duizenden zien kopen en weet je al op voorhand dat het helemaal goed gaat.

Een andere is een midden- of grootformaatdia dat helemaal gelukt is. Dat leg je op de lichtbak en daar blijf je naar kijken.

Vanmiddag maar eens naar Oostvaardersveld geweest voor een wandeling met weinig vogeltjes maar precies genoeg om even speelkwartier te kunnen houden *O*
Morgen maar eens naar Apenheul dat voor abonnementhouders geopend is. Tas met zooi mee, die compact er bij in en wederom speelkwartier *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')