abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 17:56:29 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211508177
En bij sommige merken kun je het helemaal niet terugvinden, zoals Mamiya.

Ik kreeg een pakketje uit China van Fleabay, een namaak Bay III zonnekap, voor Rolleiflex 2.8C. In Hilversum heb ik één exemplaar gezien voor een luttele ¤150 8)7 Na een rondje eBay bleek die prijs helaas vrij gangbaar voor originele exemplaren. Voor ¤40 kon ik een Chinese kopie kopen. Nog steeds een hoop geld voor zoiets simpels, maar de kap zit goed vast en is degelijk, van staal.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 december 2023 @ 18:52:09 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211508718
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2023 17:56 schreef derLudolf het volgende:
En bij sommige merken kun je het helemaal niet terugvinden, zoals Mamiya.
Klopt. je kunt van ieder onderdeel wel een idee krijgen van de tijd waarin het gebouwd werd. Aangezien echter alles op alles past kun je zeker bij iets modulairs als een RB67 een camera te pakken krijgen van zoveel bouwjaren als er modules zijn, de laatste magazijnen passen gewoon op de oudste RB, net als de zoekers, de lenzen en eigenlijk alles.

Een C3 met een 'blue dot' lens is ook gewoon haalbaar

quote:
Ik kreeg een pakketje uit China van Fleabay, een namaak Bay III zonnekap, voor Rolleiflex 2.8C. In Hilversum heb ik één exemplaar gezien voor een luttele ¤150 8)7 Na een rondje eBay bleek die prijs helaas vrij gangbaar voor originele exemplaren. Voor ¤40 kon ik een Chinese kopie kopen. Nog steeds een hoop geld voor zoiets simpels, maar de kap zit goed vast en is degelijk, van staal.
Mijn ervaring met zonnekappen is dat er een zekere geluksfactor in zit, zowel voor het vinden als voor het prijskaartje. Soms zie je ze voor de hoofdprijs en soms heb je ze voor een habbekrats te pakken.
Het bakken spitten in Hilversum of Doesburg kan soms wel een wondertje opleveren al is Rollei al een naam die bijzonder wonderenbeperkend werkt :')

Vanmiddag even een poging gedaan plaatjes te maken met een oudgediende, de Tokina AT-x SD400mm met de Sigma 1.4x converter erachter.
Helaas kwam het niet verder dan wat plaatjes om te checken hoe die converter presteert. Het goeie nieuws was in elk geval dat de hele fabreik ondanks gebrek aan licht wel scherpte wist te vinden.
Hopelijk binnenkort weer een keer een dag met kraaklicht en dan bij voorkeur ook een dag waarop ik even tijd heb :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 19:37:50 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211509184
Ik heb wel wat Bay I kappen gevonden op diverse plekken op de beurs voor ¤15-¤20 Het lijkt me dan sterk een Bay III voor minder dan ¤50 te vinden.

Ja, een vrije dag met veel licht, dat willen we allemaal wel. Morgen krijg ik wat nieuwe film in huis, Adox CHS100 II als rolfilm, die wil ik komend weekend wel gaan proberen :)
  Moderator zondag 3 december 2023 @ 19:45:46 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211509289
Wat betreft m'n RB67 heb ik inderdaad wel een idee. Ik heb een RB67 Pro S. Deze kwam op de markt in 1974.

Ik heb drie achterwanden, 1 Pro S en twee van het oudste type.

Ook m'n 90mm is een Sekor, ipv Sekor-C. De 50 en 65mm zijn wel van dat type.

Als ik er van uit ga dat het zwikkie tegelijk is aangeschaft zou ik zeggen dat het een van de eerdere Pro S'en is.

En dat ie dus volgend jaar z'n 50e verjaardag viert.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 december 2023 @ 11:21:39 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211553029
Wist je dat Pentax al 104 jaar oud is :?

Ze begonnen onder de naam Asahi Optical Co Asahi Kogaku Goshi Kaisha en maakten aanvankelijk brillenglazen en die zijn ze ook blijven maken na heel veel grote wisselingen en naamswijzigingen. Die camera's en bijbehorende lenzen zijn ze er later gewoon allemaal bij gaan doen.
  Moderator vrijdag 8 december 2023 @ 15:20:58 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211555184
Ik wist dat ze oud waren, maar zo oud niet. Ook niet dat ze brillenglazen maakten, ik dacht dat ze microscopen maakten voordat ze camera's produceerden.

Wat ik wel weet is dat het echt kut weer is dit weekend en van het er op uit gaan met m'n nieuwe film waarschijnlijk weinig terecht komt.

Ik denk dat ik maar even wat baadjes aan maak en wat foto's op papier ga toveren.
  Moderator vrijdag 8 december 2023 @ 21:31:29 #157
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211558916
Daad bij het woord gevoegd, eerste keer in de nieuwe doka bevalt stuk beter dan een te lage tafel die ik anders altijd tijdelijk in de badkamer plaatste.

Vorig jaar met kerst heb ik een mooie foto gemaakt van m'n achternichtje met een cadeautje onder de kerstboom. Bijna een jaar later een afdruk gemaakt :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 december 2023 @ 16:13:25 #158
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211565619
Nou, inderdaad takkenweer vanmiddag. Dagje lui tussendoor. Moet kunnen.

Hopelijk morgen nog ruimte voor wat plaatjes, mijn Minolta Macro 50 wil nog even een keer buiten spelen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2023 21:31 schreef derLudolf het volgende:
Daad bij het woord gevoegd, eerste keer in de nieuwe doka bevalt stuk beter dan een te lage tafel die ik anders altijd tijdelijk in de badkamer plaatste.
Wat me in heel wat jaartjes donkerekamerpret eigenlijk wel is opgevallen is dat ik constant bezig was om mijn 'hok' nog optimaler in te richten.
Aan de ene kant om alle spullen erin te laten passen maar ook om gewoon zo aangenaam mogelijk te werken waarbij af en toe een kleine wijziging in de indeling effectiever bleek dan weer een nieuw speeltje erbij.
  Moderator zaterdag 9 december 2023 @ 16:55:56 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211565945
Ik was in het begin vooral bezig de juiste tijden de vinden. Inmiddels heb ik opgeschreven welke instellingen ik allemaal heb gebruikt.

Inmiddels weet ik wat voor 35mm op 5x7 papier een goed uitgangspunt is qua tijd.

Wat dan wel jammer is, is dat in m'n EL Nikkor 50 f/2.8 een flink stuk vuil zat duidelijk te zien was,een centimeter groot op een 5*7 afdruk. Gelukkig had ik de f/4 variant ook nog liggen :+
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 december 2023 @ 17:25:19 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211566266
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:55 schreef derLudolf het volgende:
Ik was in het begin vooral bezig de juiste tijden de vinden. Inmiddels heb ik opgeschreven welke instellingen ik allemaal heb gebruikt.

Inmiddels weet ik wat voor 35mm op 5x7 papier een goed uitgangspunt is qua tijd.

Wat dan wel jammer is, is dat in m'n EL Nikkor 50 f/2.8 een flink stuk vuil zat duidelijk te zien was,een centimeter groot op een 5*7 afdruk. Gelukkig had ik de f/4 variant ook nog liggen :+
Ik heb ooit met mijn Durst M601 Color een tijd zitten jagen naar de oorzaak van een maffe vlek die op vergrotingen terug bleef komen. Bleek een dingetje te zijn in mijn mengbox dat zich niet liet verwijderen. De verlossing kwam middels een tweede M601, mechanisch een tandje minder maar ik had wel alle onderdelen vanaf dat moment en sommige had ik zelfs dubbel. Tot de L1200 zijn opwachting maakte had ik twee M601's aan de muur hangen. Een met de kleurenkop, de ander met condensors.
  Moderator zaterdag 9 december 2023 @ 17:57:52 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211566591
Ik heb gisteren 35mm en 6x6 vergroot.
Durst M670 met 35mm condensator en Ilford Multigrade filters er onder.

Voor 6x6 een Kaiser met Multigrade kop. Helaas loopt de scherpstelling daarvan niet soepel. Ik moet een handje helpen als ik wil scherpstellen. Eerste keer dat ik deze vergroter hebt gebruikt, had hem pas 2 jaar :') Er zit wel een extra deel bij waar een balg aan vast zit, die soepel loopt.

Geen idee wat voor condensor daar in zit en of dat dat uitwisselbaar is. De negatief houder die in dat extra deel zit, is minder mooi dan in het deel dat ik nu gebruik.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 december 2023 @ 17:38:08 #162
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211576467
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 17:57 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb gisteren 35mm en 6x6 vergroot.
Durst M670 met 35mm condensator en Ilford Multigrade filters er onder.
Goed spul :Y
quote:
Voor 6x6 een Kaiser met Multigrade kop. Helaas loopt de scherpstelling daarvan niet soepel. Ik moet een handje helpen als ik wil scherpstellen. Eerste keer dat ik deze vergroter hebt gebruikt, had hem pas 2 jaar :') Er zit wel een extra deel bij waar een balg aan vast zit, die soepel loopt.

Geen idee wat voor condensor daar in zit en of dat dat uitwisselbaar is. De negatief houder die in dat extra deel zit, is minder mooi dan in het deel dat ik nu gebruik.
Een Multigradekop zal altijd een mengkamer/diffusor hebben en geen condensor. Het werkt net als bij een kleurenmengkop maar dan maar met twee filters die meer of minder in de stralengang komen en daarom is een condensor redelijk onmogelijk.
Is op zich niet zo'n issue, de verschillen tussen een condensor en een diffusor zijn kleiner dan je op grond van de geschriften zou verwachten.

Bij die Kaiser zou ik gewoon één vergroter ervan bouwen met van beiden de beste onderdelen zodat je én een goeie negatiefhouder hebt én een goeie scherpstelling.

Vanmiddag eindelijk even een rondje kunnen wandelen met de AF Minolta 2.8/50mm macro op de A6000. Scherpstellen deed ie voor een ouwe AFlens op een relatief nieuwe camera eigenlijk perfect.
Op het LCD zag het plaatje er ook erg fraai uit (herkenbaar Minolta 1985 ). Nu nog kijken wat het écht geworden is.
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 21:46:57 #163
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211579051
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan. Dan zal de multigrade kop wel later zijn afgeschaft. Bij de de M670 heb ik zo'n mengbox, die dat zit duidelijk niet in de Kaiser.

Ik vermoed dan zomaar dat de mengbox niet in het oude deel past dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 december 2023 @ 22:10:11 #164
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211590074
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 21:46 schreef derLudolf het volgende:
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan. Dan zal de multigrade kop wel later zijn afgeschaft. Bij de de M670 heb ik zo'n mengbox, die dat zit duidelijk niet in de Kaiser.

Ik vermoed dan zomaar dat de mengbox niet in het oude deel past dan.
Welke Kaiser had je ook alweer :?
pi_211600571
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos

Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's. :X
quote:
Hey Kai & Lok,

Bloody producer here. First thing first the videos have bene restored (there’s a post on DRTV channel explaining what happened). Long story short, no one is monitoring the channel so things decay. I wish you’d reached out to me first, but I also understand why you do what you do.

I haven’t been back to our old channel for years, and this certainly brought back memories. I still remember the hundreds of weekly meetings we had together, exchanging banters and ridicule each other’s haircuts. I remember our shared love for Top Gear, and Lok our shared Apple fanboyship. Those were the most fun 7 years I had work-wise, and I still misses those days a lot. I’m sure you’ll agree that those were also our most creative years, daring to think big (nothing compared to today’s Mr Beast era but those were some big ideas on YouTube back then!). I’m glad we got it going for so long. I’m also glad you guys continue carrying on making these videos.

I have reached out personally and hopefully you got my messages. Would be happy to catch up whenever you guys are back in Hong Kong.

Please do more of these reaction videos. I’d be the first one to watch! And thanks for bringing back my memories, and renewing the interest in our old channel and content.

Cheers,

Richard (Bloody Producer)
https://www.youtube.com/@DigitalrevTV/community
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 13 december 2023 @ 21:35:48 #166
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211611346
Tot nog toe had ik steeds dat ik weliswaar met een telefoon rondliep waarmee best wel plaatjes te maken zijn maar dat ik simpelweg vergeet dat ik met het ding plaatjes kan maken 8)7

Sinds vorige week heb ik weer een nieuwe telefoon met nog meer fotomogelijkheden en nu moest ik maar eens proberen om er elke dag minstens één plaatje mee te maken.

Vandaag in Kampen. Plaatje is nabewerkt met NIK Analogue Effects en dus lekker over the top

Kampen by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 december 2023 @ 22:51:46 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211653844
Zo gaandeweg begint zo'n collectie oude lenzen voorzichtig aan vormen aan te nemen.
De eerste AF-macro's van Minolta heb ik inmiddels allebei, de 50 en de 100mm
de latere macro's zijn minder interessant en doorgaans te prijzig om het hele rijtje te willen hebben
De macro's van Komine heb ik ook alle drie, de 50, de 90 en de 135mm
Komine bouwde voor diverse merken ook nog een aantal andere lenzen met een close-focussing extra'tje, daar heb ik er dan weer geen een van
De oude serie maffe Sigma's met nog maffere namen uit begin jaren 70 is inmiddels ook aardig compleet met een 50mm (heel toepasselijk Macro Lens), de 100mm (MicroMacro 8)7 ), de 135mm Telemax, de 200mm(Minitel) en de 300mm(Macrotel)
Van de 80's Tokina RMC-serie heb ik er nog twee niet, de 3.5/17mm (erg gewild en dus prijzig) en de 2.8/35mm (destijds niet erg gewild en dus zeldzaam), de rest wel.
Het koppeltje Tokina 2.5/90's, de oudste als Vivitar Series1 en de jongste als Tokina AT-X M90 is er ook alletwee.

Er zat en zit weinig systeem in de opbouw van de collectie. Het recept is nog steeds 'Zie ik iets leuks voor weinig, dan wordt het toegevoegd'. De groei is trouwens wel eens harder gegaan :')
Misschien maar goed ook, ik wil ze ook nog zo af en toe eens uitlaten
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 december 2023 @ 19:33:20 #168
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211732271
Vanmiddag even behoefte aan wat warmte en wat minder regen en daarom maar eens naar Burgers Mangrove met de 1985 Minolta AF 2.8/50mm macro.
Lekker warm, lekker droog maar helaas ook behoorlijk donker en dus maar weinig opnamen kunnen maken.

In elk geval wel een idee kunnen krijgen of die oude Minolta macro qua weergave een beetje bij de rest van die serie lenzen past.

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr

Dat doet ie dus :Y
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 december 2023 @ 18:15:06 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211746979
Ik had al een dingetje om windsnelheden mee te meten. Kwam uit China, kostte zowat niks maar liet het door een niet al te stevige knoopcel nog wel eens afweten in het veld.

Onderstaande lag al even op de plank, is beduidend robuuster van opzet en beduidend bedrijfszekerder

nee, dat is niet mijn hand die hem vasthoudt

Die komt dan als het weer libellentijd is in de tas als hulpmiddeltje bij het waarnemen. Libellen vliegen pas bij een zekere minimumtemperatuur en een windsnelheid die onder een zekere waarde blijft, verschilt allemaal per soort.

Naast de eigen voorkeuren zie je dat muggen bij windsnelheden van 4m/s zich verstoppen en voor een flink aantal libellen is dan het voedsel ineens niet meer in de lucht.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 18:12:08 #170
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211963516
Gelukkig nieuw jaar *O*

Ik kende dat ding niet, wist niet dat het bestond, laat staan dat de Lidl.

Ik heb weinig foto's gemaakt de laatste tijd, want ja, het weer was geweldig. Gisterenochtend nog wel even op stap geweest, rondje gelopen met de C330. Gistermiddag had ik andere bezigheden. Achteraf had ik beter 's middags met de camera op pad kunnen gaan, want toen was het licht nog mooier.

Heb ik helemaal niets gedaan qua fotografie verder? Toch wel, zaterdag nog even in de doka aan het knoeien geweest en vijf printjes gemaakt op 5x7 bariet papier, van de reis die ik afgelopen september heb gemaakt.

Idee is dat je die in je tas kunt doen en als mensen vragen wat je zoal fotografeert, je de foto's kunt maken zien.

Ik had eigenlijk vanavond verder willen gaan, maar was toch wat later weg van het werk dan de bedoeling.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 18:25:10 #171
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211963661
Oh ja, wat ook wilde delen:
Dit jaar bestaat de M-mount 70 jaar. In 2015 verkocht Leica 500 analoge camera's, vorig jaar waren dat er 5000. Een digitale M ging 11.000 keer over de toonbank

https://kosmofoto.com/202(...)than-it-did-in-2015/
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 januari 2024 @ 20:50:15 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_211966585
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 18:25 schreef derLudolf het volgende:
Oh ja, wat ook wilde delen:
Dit jaar bestaat de M-mount 70 jaar. In 2015 verkocht Leica 500 analoge camera's, vorig jaar waren dat er 5000. Een digitale M ging 11.000 keer over de toonbank

https://kosmofoto.com/202(...)than-it-did-in-2015/
Best wel apart als je dan ziet hoeveel van de eerste lichting camera's(M3) met die M-mount er nog gewoon in bruikbare staat in de markt zitten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 januari 2024 @ 22:32:38 #173
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212124791
Achtendertig jaar oud is ie, mijn Minolta AF 2.8/50mm macro, de eerste autofocus macrolens.

Ik had even het plan om hem in de museum-league in te delen, ofwel zo af en toe een keer mee naar buiten maar deze is eigenlijk te leuk om niet gewoon 'in de basis' te hebben samen met zijn latere Sony-opvolger.

Op de A77 merk je eigenlijk niet dat je met een hele oude AF-lens fotografeert en het plaatje dat er uit komt is stiekem best wel apart. Typisch voor de hele 'beercan'-serie van Minolta

Katjes by Ouwesok, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 februari 2024 @ 15:04:36 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212359813
Met een beetje mazzel arriveert er vandaag weer een adaptertje waarmee de microvierdrietjes ook dingen met een PK-vatting aankunnen.

Een van die dingen is een Cosina 100-500mm die best wel aardig performde op een Pentax maar waarschijnlijk nog lekkerder gaat op de Panny G85.
Hopelijk dus morgen nog een paar uurtjes speeltijd en wat beestjes.
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 16:21:20 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212360589
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:04 schreef Ouwesok het volgende:
Met een beetje mazzel arriveert er vandaag weer een adaptertje waarmee de microvierdrietjes ook dingen met een PK-vatting aankunnen.

Een van die dingen is een Cosina 100-500mm die best wel aardig performde op een Pentax maar waarschijnlijk nog lekkerder gaat op de Panny G85.
Hopelijk dus morgen nog een paar uurtjes speeltijd en wat beestjes.
Op de MFT pak je alleen het beste stukje glas mee :)

Ik opende deze week Photoshop terwijl Adobe Reader ook geopend was en toen werd ontdekt dat ik een clandestiene versie had. Dus Photoshop doet het nog maar 8 dagen ofzo ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')