Klopt. je kunt van ieder onderdeel wel een idee krijgen van de tijd waarin het gebouwd werd. Aangezien echter alles op alles past kun je zeker bij iets modulairs als een RB67 een camera te pakken krijgen van zoveel bouwjaren als er modules zijn, de laatste magazijnen passen gewoon op de oudste RB, net als de zoekers, de lenzen en eigenlijk alles.quote:Op zondag 3 december 2023 17:56 schreef derLudolf het volgende:
En bij sommige merken kun je het helemaal niet terugvinden, zoals Mamiya.
Mijn ervaring met zonnekappen is dat er een zekere geluksfactor in zit, zowel voor het vinden als voor het prijskaartje. Soms zie je ze voor de hoofdprijs en soms heb je ze voor een habbekrats te pakken.quote:Ik kreeg een pakketje uit China van Fleabay, een namaak Bay III zonnekap, voor Rolleiflex 2.8C. In Hilversum heb ik één exemplaar gezien voor een luttele ¤150Na een rondje eBay bleek die prijs helaas vrij gangbaar voor originele exemplaren. Voor ¤40 kon ik een Chinese kopie kopen. Nog steeds een hoop geld voor zoiets simpels, maar de kap zit goed vast en is degelijk, van staal.
Wat me in heel wat jaartjes donkerekamerpret eigenlijk wel is opgevallen is dat ik constant bezig was om mijn 'hok' nog optimaler in te richten.quote:Op vrijdag 8 december 2023 21:31 schreef derLudolf het volgende:
Daad bij het woord gevoegd, eerste keer in de nieuwe doka bevalt stuk beter dan een te lage tafel die ik anders altijd tijdelijk in de badkamer plaatste.
Ik heb ooit met mijn Durst M601 Color een tijd zitten jagen naar de oorzaak van een maffe vlek die op vergrotingen terug bleef komen. Bleek een dingetje te zijn in mijn mengbox dat zich niet liet verwijderen. De verlossing kwam middels een tweede M601, mechanisch een tandje minder maar ik had wel alle onderdelen vanaf dat moment en sommige had ik zelfs dubbel. Tot de L1200 zijn opwachting maakte had ik twee M601's aan de muur hangen. Een met de kleurenkop, de ander met condensors.quote:Op zaterdag 9 december 2023 16:55 schreef derLudolf het volgende:
Ik was in het begin vooral bezig de juiste tijden de vinden. Inmiddels heb ik opgeschreven welke instellingen ik allemaal heb gebruikt.
Inmiddels weet ik wat voor 35mm op 5x7 papier een goed uitgangspunt is qua tijd.
Wat dan wel jammer is, is dat in m'n EL Nikkor 50 f/2.8 een flink stuk vuil zat duidelijk te zien was,een centimeter groot op een 5*7 afdruk. Gelukkig had ik de f/4 variant ook nog liggen
Goed spulquote:Op zaterdag 9 december 2023 17:57 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb gisteren 35mm en 6x6 vergroot.
Durst M670 met 35mm condensator en Ilford Multigrade filters er onder.
Een Multigradekop zal altijd een mengkamer/diffusor hebben en geen condensor. Het werkt net als bij een kleurenmengkop maar dan maar met twee filters die meer of minder in de stralengang komen en daarom is een condensor redelijk onmogelijk.quote:Voor 6x6 een Kaiser met Multigrade kop. Helaas loopt de scherpstelling daarvan niet soepel. Ik moet een handje helpen als ik wil scherpstellen. Eerste keer dat ik deze vergroter hebt gebruikt, had hem pas 2 jaarEr zit wel een extra deel bij waar een balg aan vast zit, die soepel loopt.
Geen idee wat voor condensor daar in zit en of dat dat uitwisselbaar is. De negatief houder die in dat extra deel zit, is minder mooi dan in het deel dat ik nu gebruik.
Welke Kaiser had je ook alweerquote:Op zondag 10 december 2023 21:46 schreef derLudolf het volgende:
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan. Dan zal de multigrade kop wel later zijn afgeschaft. Bij de de M670 heb ik zo'n mengbox, die dat zit duidelijk niet in de Kaiser.
Ik vermoed dan zomaar dat de mengbox niet in het oude deel past dan.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos
Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's.
https://www.youtube.com/@DigitalrevTV/communityquote:Hey Kai & Lok,
Bloody producer here. First thing first the videos have bene restored (there’s a post on DRTV channel explaining what happened). Long story short, no one is monitoring the channel so things decay. I wish you’d reached out to me first, but I also understand why you do what you do.
I haven’t been back to our old channel for years, and this certainly brought back memories. I still remember the hundreds of weekly meetings we had together, exchanging banters and ridicule each other’s haircuts. I remember our shared love for Top Gear, and Lok our shared Apple fanboyship. Those were the most fun 7 years I had work-wise, and I still misses those days a lot. I’m sure you’ll agree that those were also our most creative years, daring to think big (nothing compared to today’s Mr Beast era but those were some big ideas on YouTube back then!). I’m glad we got it going for so long. I’m also glad you guys continue carrying on making these videos.
I have reached out personally and hopefully you got my messages. Would be happy to catch up whenever you guys are back in Hong Kong.
Please do more of these reaction videos. I’d be the first one to watch! And thanks for bringing back my memories, and renewing the interest in our old channel and content.
Cheers,
Richard (Bloody Producer)
Best wel apart als je dan ziet hoeveel van de eerste lichting camera's(M3) met die M-mount er nog gewoon in bruikbare staat in de markt zitten.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:25 schreef derLudolf het volgende:
Oh ja, wat ook wilde delen:
Dit jaar bestaat de M-mount 70 jaar. In 2015 verkocht Leica 500 analoge camera's, vorig jaar waren dat er 5000. Een digitale M ging 11.000 keer over de toonbank
https://kosmofoto.com/202(...)than-it-did-in-2015/
Op de MFT pak je alleen het beste stukje glas meequote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:04 schreef Ouwesok het volgende:
Met een beetje mazzel arriveert er vandaag weer een adaptertje waarmee de microvierdrietjes ook dingen met een PK-vatting aankunnen.
Een van die dingen is een Cosina 100-500mm die best wel aardig performde op een Pentax maar waarschijnlijk nog lekkerder gaat op de Panny G85.
Hopelijk dus morgen nog een paar uurtjes speeltijd en wat beestjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |