abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211109856
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@DigitalrevTV/videos

Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's. :X
pi_211109984
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos

Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's. :X
En dat terwijl NFT's ook al zo'n weergaloos faalconcept zijn gebleken :')
pi_211110296
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:30 schreef Ouwesok het volgende:
En dat terwijl NFT's ook al zo'n weergaloos faalconcept zijn gebleken :')
:Y

Maar het internet doet waar het internet goed in is; een heleboel videos hebben ze al op het Internet Archive gezet. :P
Jammer wat er van geworden is, Kai zelf kijkt er ook niet al te positief op terug.
  Moderator zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:21:48 #129
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211110351
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos

Wat was er dan te zien op dat kanaal?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:01:31 #131
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_211115979
:') _O- Pro gamer, cheap move
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_211207337
Weer iets te weinig kunnen fotograferen afgelopen weekend :N

Wel zijn er voor mijn e-mount-Sony's een tweetal accu's gearriveerd van een leverancier die me voor Canon en voor de A-mount-Sony's al accu's geleverd had die de originelen outperformden.

Nu kijken of dat ook weer voor de FW50'jes gaat gelden. De andere Chinese accu's die ik daarvoor had gekocht schoten qua capaciteit nogal tekort.
En dan kun je ze wel weer bruikbaar houden met een USB-lader en een powerbankje. Wel vaak accu's wisselen maar in elk geval nog een beetje werkbaar

De eerste indruk van de beide Palo's is goed. De eigenontlading is beduidend minder dan die van de andere vreemdmerkaccu's. Na een rondje Burgers Mangrove bleven ze goed op capaciteit en mijn ervaring is dat ze na een cyclus of drie laden en gebruiken pas lekker op stoom komen.

Volgende zondag is Fotografica Hilversum *O*
  FOK!Fotograaf maandag 6 november 2023 @ 07:32:52 #133
73911 ultra_ivo
pi_211209161
Het is weer demonstratieseizoen, dus voor mij is er genoeg te demonstreren. Gisteren Palestina, komende zondag de klimaatmars.
pi_211275618
En we hebben Fotografica Hilversum weer achter de rug. Ik zocht een flitser voor mijn m4/3'tjes en dat werd een Metz 36 AF40 die zo vanuit de verpakking leuke duetjes deed met de Panny.
Dingen die ik niet zocht waren een fraaie 1.4x converter voor tussen de EOS en de Tammy 150-600mm, altijd leuk om achter de hand te hebben als het net iets te ver weg blijkt te zitten.
Voor de collectie dan nog de oudste AF macrolens, de Minolta AF 2.8/50mm uit 1985 die er voor zijn leeftijd nog bijzonder patent uitziet. De iets jongere 2.8/100mm Macro had ik al.

Deze keer ook weer eens leuke bekijkspullen, dingen die gewoon leuk zijn om een keer te zien en vast te houden en zo.
  Moderator zondag 12 november 2023 @ 22:28:17 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211277092
Kun je met de Canon nog wel scherpstellen als je die 150-600 icm converter? Je hebt een 80D toch? Dan kun je bij max f/5.6 scherpstellen toch?
pi_211277388
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 22:28 schreef derLudolf het volgende:
Kun je met de Canon nog wel scherpstellen als je die 150-600 icm converter? Je hebt een 80D toch? Dan kun je bij max f/5.6 scherpstellen toch?
Ik heb hem even geprobeerd met iets korters, een 5.6/400mm Tokina. Die focuste bij schaars licht nog wel.

Die converter is een noodgreep en manual focussen is met die grote telezoom ook bijzonder goed te doen. Voornaamste is dat de converter werkt.
pi_211304456
Liefhebbers van oude lenzen kennen uiteraard Carl Zeiss, kennen meestal ook Hugo Meyer.

Voor de verwarring iets ouds uit de VS, Carl Meyer, een merknaam van Burke&James uit Chicago die niets met Zeiss en Hugo te maken heeft en die toch best op de verwarspieren kan werken

Echt een succes is het niet geworden hoewel ze best aardige constructies op de markt brachten.
  Moderator donderdag 16 november 2023 @ 19:12:09 #138
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211315847
Hugo Meyer, is dat Meyer Görlitz?
Wel flink wat diafragma lamellen in die lens.

Straks even m'n tas inpakken, vanuit m'n werk morgen direct op stap, ga naar Hamburg. Zaterdag oa een workshop portret fotografie georganiseerd door een zaak in analoge fotografie.

Dat is nogal onbekend terrein voor me en een leuke manier om in deze tijd van het jaar toch het fotografie bezig te zijn.

Eens zien wat er mee gaat: ik neig naar
C330 met 80+135mm en de Pentax LX met 50 en 135.

Bij aanmelding van de workshop stond dat ze een TLR niet aanbeveelden. Waarom, geen idee. Zijn ze in het algemeen niet handig ivm beperkte minimale scherpstelafstand en parallax? Parallax wordt in de C330 weergegeven in dankzij de balg kan ik ook dichtbij scherp stellen.
pi_211319000
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 19:12 schreef derLudolf het volgende:
Hugo Meyer, is dat Meyer Görlitz?
Wel flink wat diafragma lamellen in die lens.
Het is inderdaad die uit Görlitz en de meeste Meyers zijn ook voorzien van heel veel diafragmalamellen.
quote:
Straks even m'n tas inpakken, vanuit m'n werk morgen direct op stap, ga naar Hamburg. Zaterdag oa een workshop portret fotografie georganiseerd door een zaak in analoge fotografie.

Dat is nogal onbekend terrein voor me en een leuke manier om in deze tijd van het jaar toch het fotografie bezig te zijn.

Eens zien wat er mee gaat: ik neig naar
C330 met 80+135mm en de Pentax LX met 50 en 135.

Bij aanmelding van de workshop stond dat ze een TLR niet aanbeveelden. Waarom, geen idee. Zijn ze in het algemeen niet handig ivm beperkte minimale scherpstelafstand en parallax? Parallax wordt in de C330 weergegeven in dankzij de balg kan ik ook dichtbij scherp stellen.
De C330 met 135mm is een waanzinnig goed portretijzertje :Y

Wat je zelf al aangeeft heb je weinig tot geen last van die parallax en door je balg kom je niet op het punt waarop gebruikers van die Zweed komen, dat je MFD te ruim is voor een close portret en dat je er een lichte voorzetachromaat (een Proxar, ze zijn nogal aan de prijs).
Voordeeltje van de C330 ten opzichte van een eenoog is dat je gewoon zoekerbeeld blijft houden tijdens de opname waardoor je (zeker als je met studioflitsers werkt) exact ziet hoe het hoofd erbij staat op moment van de opname.

Je hebt echter nog een betere optie en dat is de RB67 met de 180mm. Voor portretten moet er wel een stevig statief onder en je hebt dan wel weer last van die blackout op het moment van de opname.
pi_211322873
Zo aan de reclames te oordelen zitten we weer in de jaarlijkse drie weken die bekend staan als Black Friday :')
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:55 #141
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211323157
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 23:06 schreef Ouwesok het volgende:

Je hebt echter nog een betere optie en dat is de RB67 met de 180mm. Voor portretten moet er wel een stevig statief onder en je hebt dan wel weer last van die blackout op het moment van de opname.
Klopt. Echter een stuk zwaarder en twee opnames per rol minder. Die twee frames extra zijn handig voor tijdens zo'n workshop :Y

Wat dat betreft had de M645 met 150mm ook gekund, maar wil ik in portrait fotograferen moet ik m'n prisma er op doen - dat probleem hebben de C330 en RB67 ieders op hun eigen manier weten te elimineren :+

Het is een workshop bij bestand licht, geen kunstlicht, dus centraalsluiter is dan in de voordeel en een spiegel die niet klapt ook :+

M'n kleding was sneller ingepakt :D
pi_211328554
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 12:04 schreef derLudolf het volgende:

Wat dat betreft had de M645 met 150mm ook gekund, maar wil ik in portrait fotograferen moet ik m'n prisma er op doen - dat probleem hebben de C330 en RB67 ieders op hun eigen manier weten te elimineren :+

Ik heb al eens een fotograaf horen verklaren dat hij alle opnamen, ook portretten in 'landscape' ofwel horizontaal formaat opnam.
Zijn onderbouwing daarbij was dat vertikale opnamen eigenlijk alleen geschikt zouden zijn voor mensen die hun ogen boven elkaar hebben zitten in plaats van naast elkaar 8)7
Ik heb nog vaak aan die uitspraak moeten terugdenken bij van die vreselijke vertikale filmpjes die met telefoons worden gemaakt
pi_211328726
Hopelijk dit weekend nog ruimte om met wat van de nieuwe speeltjes op pad te gaan. Afhankelijk van het weer wordt dat óf naar buiten om te zien hoe de 150600mm met de 1,4x converter omgaat. Bij slecht weer verzinnen we dan maar weer iets anders.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 21:39:38 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211328768
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 21:22 schreef Ouwesok het volgende:

Zijn onderbouwing daarbij was dat vertikale opnamen eigenlijk alleen geschikt zouden zijn voor mensen die hun ogen boven elkaar hebben zitten in plaats van naast elkaar 8)7
Ik heb nog vaak aan die uitspraak moeten terugdenken bij van die vreselijke vertikale filmpjes die met telefoons worden gemaakt
Dat argument gebruik ik ook altijd als mensen verticaal filmen. Of als ik commentaar krijg op dat ik iets horizontaal heb gefilmd vraag ik meestal hoe ze de tv in huis hebben staan :+
pi_211335831
Dat werd vandaag alweer eens een tegenvaller voor de fotografische plannen. Het enige dat ik kan doen is wat proefjes met die 1.4x converter.
Gelukkig matcht ie met al mijn EFlenzen, anders dan de 1.4x APO die ik voor mijn Amount-camera's heb en die het maar met een specifieke groep Sigma's doet.
Een paar proefjes met mijn EFmount macrolenzen geven aan dat ie ongeveer net zo snel focust als zonder converter en dat de precisie van de AF er niet veel onder te lijden heeft.

Het is nog even afwachten wat het weer morgen gaat doen.
Als droog dan naar de Oostvaardersplassen met converter en lange tele (ik ben er bijzonder benieuwd naar), bij beroerd weer met de macro's naar de Mangrove en ook maar weer eens wat flitserts meenemen.
pi_211355864
Klein tegenvallertje, de Sigma 1,4x converter weigert elke vorm van samenwerking met de Tamron 150-600mm. Geen gegevensoverdracht dus geen diafragma en geen AF en gewoon op volle opening schieten wil ie ook niet en dat is bijzonder jammer want in het zoekerbeeld zag het er allemaal bijzonder hoopgevend uit en manual bleek ie goed te focussen.

Gelukkig doet ie het met de rest van alle lenzen wél gewoon en vooral met de 3.5/180mm macro krijg je een heel leuk dingetje om in het voorjaar de wat schuwere insecten mee te lijf te kunnen gaan.
pi_211437969
Geen licht vanmiddag. Toch naar buiten willen :')

Panny G85 mee en daarop zo'n lens die je als liefhebber van manualfocuslenzen eigenlijk gewoon moet hebben, de Tamron 103A, een 3.8-4/80-210mm. In de 80's en 90's zoveel verkocht dat je ze nu nog bij massa's tegenkomt.
Een erg goed zoomlensje en hoewel de Panny zo'n vijfentwintig jaar jonger is lijken ze voor elkaar gemaakt.

De Panny viel me dan bij het geen licht van vanmiddag weer positief op.

Tamron 103A by Ouwesok, on Flickr

De andere lens van vanmiddag was een Tokina 2.8/100mm uit 1975. Geen macro maar een 'gewone' 100mm die al een hele tijd op de plank stond niet op te vallen en die ik vanwege die onopvallendheid steeds vergat om eens mee te nemen. Resultaten uit die 100mm moet ik nog even aandachtig doorkijken.
Die Tokina heb ik al jaren. Ooit op een van de Canons geprobeerd waar ie opviel omdat het ultieme scherptevlak wat lastig te vinden was. Op de Panny gaat dat een stukkie makkelijker maar is het nog bewerkelijk. wel leuk.
  Moderator donderdag 30 november 2023 @ 22:49:27 #148
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211481722
Zo het was me een weekje wel:

Al enige tijd is bekend dat Harman (moederbedrijf van Ilford Photo) op 1 december een nieuw product lanceert. Uiteindelijk konden ze het geheim langer in stand houden dan de miljoenennota, maar inmiddels is het al bekend dat ze een volledig in eigen huis geproduceerde C41 kleurenfilm op de markt gaan brengen.
Waarom onder de relatief onbekende naam Harman?

Het Ilford zoals dat vroeger bestond is ergens deze eeuw failliet gegaan. Ilford maakte toen ook producten als Cibachrome en inktjetpapier. Na het faillissement ontstond Ilford Photo die Z/w film, doka papier en chemie produceert en Ilford Imaging die alles rondom kleurenfotografie mag doen. Die verkopen onder de naam Ilfocolor bijvoorbeeld ook Kodak Vision 3 films. Ilford Photo mag geen producten voor kleurenfotografie verkopen, derhalve onder de naam Harman.

Verder, verkondigde Adox afgelopen dinsdag dat ze weer 120 film kunnen maken en dat hun CHS100 II al voor de verkoop beschikbaar is. Hier heb ik direct 10 rollen van besteld.

Verder werd vandaag bekend dat Film Ferrania hun Ortho film nu ook in 120 heeft.

Drie nieuwe films/formaten in een week :D
Werd ook wel eens tijd na de zoveelste Kodak Vision 3 of Agfa Aviphot in een stijlvol doosje met leuk verhaal voor veel te veel geld.
pi_211486984
Soms is het tijd voor een andere telefoon en als dat ding ook nog in staat is tot leuke plaatjes is het helemaal mooi meegenomen

Het is een Xiaomi Redmi Note12 Pro geworden met een hele leuke groothoek

Winterblauw by Ouwesok, on Flickr
pi_211504988
Soms is het met een oude lens een hele puzzel om te achterhalen hoe oud ie nou precies is. Soms zegt de bouwstijl iets, soms kun je het uit de geschiedenis van de fabrikant aardig afleiden. Andere keren moet je met het serienummer ergens in een databeesje ergens op internet achterhalen wanneer ie gebouwd is.

Bij Tokina is het allemaal zo lastig niet. Naast wat algemene weetjes zoals welke serie lenzen wanneer gebouwd werd is het bij Tokina het serienummer zelf dat het verraadt.

Deze 2.8/100mm is bijvoorbeeld van 1975

Ergens achter in de 90's liet men die nummering los en is het weer uitzoeken geblazen. Op zich ook altijd leuke speurtochten waarbij je weer meer kennis tegenkomt dan waar je naar op zoek was gegaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')