abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34236518
Ben door de Vraag en Aanbod op Fok een spiegel camera rijker geworden.

Het is een chinon GCG-5 spiegelreflex camera.

Ik vind het iig wel helemaal geweldig dat ik een spiegel-reflex camera heb. Geen idee wat het betekent, maar op de middelbare school 7jaar geleden, kende ik iemand die een hele dure camera had gekocht die ook spiegel-reflex was. Toen kon ik er natuurlijk geen veroorloven. Nu dankzij digitale fotografie en ouderdom wel!

Er zitten een boel knopjes op en draai dingen, Waar ik allemaal niks van snap.
Maar laat ik maar bij het begin beginnen.

Moet ik een speciaal rolletje hebben? Merk en Asa?
pi_34236579
het is geen GC-5 maar een CG-5

http://www.butkus.org/chinon/cg-5/cg-5.htm
God vergeeft me wel....het is immers zijn vak...!!!
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:53:36 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_34237154
planet easy zeker?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_34238659
Je begint alvast met een aardige groothoek, de 2.8/28 van Takumar. Chinon is een firma die voor veel grote merken camera's heeft geproduceerd. Je zult dus nog wel eens vrijwel dezelfde camera tegenkomen als die jij hebt.
Voordeel voor jou is dat het K-baljonet dat op je camera zit behoorlijk universeel is. Heel veel merken gebruiken dat. Ook moderne digitale spiegelreflexen, zowel de Pentax als de Samsung.
Deze Chinon werkt in de 'auto' stand als een camera met diafragma voorkeuze. Jij stelt het diafragma in wat je wilt gebruiken, de camera zoekt er de juiste sluitertijd in. In zowat 90% van de gevallen is dit prima. Je zult vanzelf leren wanneer dit niet prima is.
Ik zou zeggen, lees de gebruiksaanwijzing door, koop een rolletje en ga ermee aan de slag.
pi_34238660
Lees de handleiding eens door. Koop een goedkoop filmpje om te kijken of de camera helemaal goed is. Daarna kun je altijd voor kwaliteit gaan.

Ga voor 200 ASA negatief film (eigen merk kruidvat ofzo). Daar kun je onder de meeste omstandigheden goed mee uit de voeten.

Edit: te laat.
pi_34244652
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:31 schreef outcast_within het volgende:
Geen idee wat het betekent, maar op de middelbare school 7jaar geleden, kende ik iemand die een hele dure camera had gekocht die ook spiegel-reflex was. Toen kon ik er natuurlijk geen veroorloven. Nu dankzij digitale fotografie en ouderdom wel!

Moet ik een speciaal rolletje hebben? Merk en Asa?
Mwah, 7 jaar geleden had je ook al SLR's voor 30 gulden hoor.

Zou gewoon een site lezen met basistheorie over fotografie. Of koop een boek, de NGC fotogids bijvoorbeeld. Daar heb je meer aan dan ons laten roepen welke lichtgevoeligheid jij nodig hebt voor je foto's
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:55:36 #7
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_34249666
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:19 schreef Gizz het volgende:
Of koop een boek, de NGC fotogids bijvoorbeeld. Daar heb je meer aan dan ons laten roepen welke lichtgevoeligheid jij nodig hebt voor je foto's
Helemaal mee eens. Hoop van die fotografen die in dat boek voorkomen werken ook met oudere toestellen. Komt een hoop theorie in voor.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_34270919
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:19 schreef Gizz het volgende:

[..]

Mwah, 7 jaar geleden had je ook al SLR's voor 30 gulden hoor.
ow....

najaa ik zal eerst die handleiding eens lezen. en dan kijken of ik er zoveel van snap dat ik die ngc fotogids haal. Bedankt iig
pi_34282309
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Je begint alvast met een aardige groothoek, de 2.8/28 van Takumar.
Ik zie op het plaatje geen 'takumar'lens maar een onvervalste Pentax. Of 'huh' is dat hetzelfde?
Ik neem aan dat dit een later exemplaar is dan takumars??
  FOK!fotograaf vrijdag 20 januari 2006 @ 16:46:12 #10
73911 ultra_ivo
pi_34283122
Takumar=Asahi=Pentax en sinds dit jaar ook Schneider-Kreuznach.
Takumar was idd de oudste benaming, daarna Asahi en daarna Pentax. Over een paar jaar kunnen we zeggen of Schneider-Kreuznach de nieuwe naam wordt voor alle Pentax lenzen.
pi_34343224
Update: Ik heb nu bij de winkel een rolletje laten inzetten. :s Ik snapte triesterlijkerwijs niet de engelse uitleg en de plaatjes van de handleiding, hoe ik dat ding open moest krijgen (en durfde niks te forceren).
Er zit nu een rolletje in van 400 asa (verkoper deed waar ze zin in had, ik vond het best aangezien ze mijn camera open kreeg).
En 2 kleine platte batterijtjes! (schrik dat wist ik niet)

Het scherpstellen heb ik enigzins al door , Jammer dat ik geen flitser heb want ik zie een AF? getal door mijn lens van 1-1000 en hij was vaak te laag savonds in de huiskamer(rood lampje)
Er een aan en uit knop zit (de sluitertijd draaiknop draaien van auto naar off)
Dat het geluid van de sluiter erg mooi is.

Behalve het scherp stel draai ding er een draai ding zit dat niet zo vloeiend draait met getallen 16 11 8 5.6 4 2.8 1.9. En een ring die vast zit met 16 8 4 groene 0 4 8 16. (volgende snap project)
  FOK!fotograaf zondag 22 januari 2006 @ 14:52:47 #12
73911 ultra_ivo
pi_34343934
dat draaiding met de getallen 16 t/m 1.9 is de diafragma keuze ring. Je diafragma is de opening van de lens. Hoe lager het nummer hoe groter de opening en hoe meer licht er op de film valt (kun je dus een hogere sluitersnelheid hebben). Nadeel is wel dat het scherpstellen veel preciezer moet. Bij een diafragma met een hoog getal heb je een kleine opening. Heb je veel licht of een lage sluitersnelheid voor nodig, voordeel is dat je veel meer scherp op de foto krijgt (de roemruchte scherptediepte).
Probeer eens het slingertje links bovenop de camera omhoog te trekken. Zo gaat meestal de camera open en kun je de film verwisselen Wel hiermee wachten totdat je je rolletje vol en teruggespoeld hebt. Voor dat je terugspoelt onder op de camera het knopje indrukken dat de terugspoelslinger blokkeert.
pi_34522142
Nou, het begin is er. Als je wat wilt lezen, neem deze cursus dan eens door. Dit geeft je in ieder geval aardig wat basisinformatie.

http://www.natuurfotografie.be/fotocursus/Fotocursus.htm

Zo te zien is dat AF lampje voor als je een speciale auto focus lens hebt. Ik weet niet of je die op je camera hebt, maar ik ga ervan uit van niet.

Die 1-1000 zijn je sluitertijden. Door middel van een LED geeft de camera aan welke sluitertijd gekozen is.

De werking is als volgt. Zet de draaiknop met getallen die op de camera staat op AUTO. De camera past dan zelf de belichting aan aan het gekozen diafragma (als je de cursus gelezen hebt weet je nu wat dat is). Als je de ontspanknop deels indrukt, zie je de sluitertijd die de camera erbij kiest. Als de LED op over staat, zal de foto overbelicht raken. Bij Under wordt de foto onderbelicht. Als dit gebeurt moet je je diafragma aanpassen.

De sluitertijd is belangrijk omdat je hiermee bepaalt hoe snel de foto genomen wordt. Hou als stelregel aan dat voor fotograferen uit de losse hand, de sluitertijd nooit lager mag zijn als de lengte van je lens. Omdat je een 28 mm lens hebt, moet je proberen de sluitertijd niet onder d 1/30 ste van een seconde te laten komen, anders loop je kans op bewogen foto's.

Diafragma en sluiter werken met elkaar samen. Hoe groter de opening van je diafgragma (laag nummer) hoe sneller de sluiter dicht kan. Als je je diafragma dichtdraait (hoog nummer) moet de sluiter langer open staan om dezelfde hoeveelheid licht op de film te laten vallen. Dus als er veel licht is, zul je moeten kiezen voor een hoog diafragma nummer en een snelle sluitertijd. Bij weinig licht zul je moeten kiezen voor een langere sluitertijd.

Als je een beetje wilt zien wat het effect is, zet je de camera op auto en druk je de ontspanknop half in. Je ziet welke sluitertijd gekozen wordt. Draai nu eens aan de diafragmaring en kijk wat het effect is op de sluitertijd.

De grootte van je diafragma bepaalt hoe groot je scherptediept is. Dit is het gebied op de foto wat scherp wordt afgedrukt. Hoe groter het diafragma nummer, hoe groter de scherptediepte. Ook dit kun je met je cmera zien. Kies het laagtste nummer op je diafragmaring. Stel scherp op een object, bij voorkeur iets waar nog veel ruimte achter is, bijvoorbeeld een beker op tafel. Naast de lens boven dat hendeltje met 10 erbij (zelfontspanner) zit een knopje. Kijk door de zoeker en druk er eens op. De beker is scherp, maar alles erachter is vaag. Kies nu een hoog nummer. Kijk weer naar debeker en druk op de knop. De beker is scherp maar het gehel stuk erachter ook. Dat is scherptediepte en die kun je beinvloeden met het diafragma.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')