abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 20:08:51 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210790093
Je moet ook stevig in je schoenen staan wil je er nee tegen zeggen.

Overigens denk ik dat ie medio november wel weer te koop komt :+ De eigenaar van de lokale fotozaak vroeg me, toen ik er deze week was om filmpjes in te leveren, of ik zin had om mee te gaan naar Hilversum in november.

Ik neem zelf ook nog wat camera's mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210791527
Nee zeggen lukt me aardig goed bij filmpjescamera's.

Vreemd eigenlijk dat de volgende Hilversum alweer over pakweg anderhalve maand is 8)7
mijn tijdsbesef is al jaren compleet naar de palestijnen

Hopelijk morgen tijd en energie om weer eens iets met een of meer klassieke lenzen te gaan doen.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 20:40:54 #103
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210817005
Nikon F2 is binnen. Ziet er fraai uit, klein deukje, maar verder erg netjes. De 50 1.4 is ook erg netjes.

Ik moet nog even inlezen op Jijbuis kijken hoe de zoeker er af moet. Want die is nogal smerig. Ik kan op een knopje drukken en hoor war klikken maar zit nog geen beweging in.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210817733
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 20:40 schreef derLudolf het volgende:
Nikon F2 is binnen. Ziet er fraai uit, klein deukje, maar verder erg netjes. De 50 1.4 is ook erg netjes.

Ik moet nog even inlezen op Jijbuis kijken hoe de zoeker er af moet. Want die is nogal smerig. Ik kan op een knopje drukken en hoor war klikken maar zit nog geen beweging in.
Uit de Fucking Manual


Best wel een unit om blij van te worden als je ook blij wordt van Mamiya's. Helemaal van metaal. Niks 'silent mode' maar gewoon zo'n sluiter waarvan de buren vragen of het wat zachter kan.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2023 21:49:27 ]
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 22:47:23 #105
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210818345
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 21:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Uit de Fucking Manual
[ afbeelding ]

Best wel een unit om blij van te worden als je ook blij wordt van Mamiya's. Helemaal van metaal. Niks 'silent mode' maar gewoon zo'n sluiter waarvan de buren vragen of het wat zachter kan.
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?

Ik heb deze camera nog niet serieus gebruikt en moet sommige dingen misschien nog even onder de knie krijgen. Maar mijn mening tot dusverre is dat de Pentax LX toch wel een veel gebruiksvriendelijker toestel is. Geen haken en ogen om het diafragma door te geven en een en al is gewoon wat verder doorontwikkeld. Maar goed, de LX kwam in 1980 op de markt, de F2 in 1971, enkele maanden voordat de F3 op de markt kwam dus dat vergelijk is niet helemaal eerlijk.

De F3, dat vind ik trouwens een van de mooiste kleinbeeldcamera's, puur afgaande op het ontwerp.

Ik wil het weekend even met de F2 op stap, misschien krijg ik de camera dan wat beter door.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210818449
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 22:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?
Die diafragmakoppeling is inderdaad de reden dat de zoeker er wat lastig af en weer op gaat.
De F2 heeft nog de oude vatting met de oude koppeling. Ook na het aankoppelen van de lens even een keer de diafragmaring heen en weer draaien zodat de nok in het vorkje zit.
quote:
Ik heb deze camera nog niet serieus gebruikt en moet sommige dingen misschien nog even onder de knie krijgen. Maar mijn mening tot dusverre is dat de Pentax LX toch wel een veel gebruiksvriendelijker toestel is. Geen haken en ogen om het diafragma door te geven en een en al is gewoon wat verder doorontwikkeld. Maar goed, de LX kwam in 1980 op de markt, de F2 in 1971, enkele maanden voordat de F3 op de markt kwam dus dat vergelijk is niet helemaal eerlijk.

De F3, dat vind ik trouwens een van de mooiste kleinbeeldcamera's, puur afgaande op het ontwerp.

Ik wil het weekend even met de F2 op stap, misschien krijg ik de camera dan wat beter door.
De F3 rekende af met zo ongeveer alles wat fotografen vervelend vonden aan de F2. De F3 is beduidend minder lomp en veel gebruiksvriendelijker.
Dan nog uit heavy-metal gevoel vind ik de F2 en helemaal de F2A eigenlijk de mooiste uit de hele geschiedenis, zoals ik al aangaf met dezelfde uitgangspunten gebouwd als de Mamiya's: Geeft de Amerikaanse professional een tank om mee te fotograferen.

De LX kwam te laat om de wereld over te nemen. Qua concept was ie veel mooier van opzet dan die lompe F2's en de zomogelijk nog lompere Canon F-1's.
Ik denk een van de mooiste Pentaxen ooit gebouwd maar om een of andere reden wilden maar enkelen hem hebben.
pi_210854653
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk alleen mijn compact Panasonic. Is zo makkelijk om mee te nemen in mijn tas. En er zit gewoon een zoom op. Eigenlijk de reden waarom ik wee begonnen was met fotograferen. Als een vorm van therapie en een reden om ergens naar toe te gaan.





ROBODEMONS..................|:(
pi_210886899
En dan sta je op 8 oktober met de jas nog thuis vlinders te fotograferen 8)7

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Mij hoor je er overigens niet over klagen.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:35:45 #109
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_211031024
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet



Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,

Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.

man man man

lesson learned.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:37:47 #110
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_211031038


"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_211031437
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet

[ afbeelding ]

Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,

Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.

man man man

lesson learned.
Een van de vaste rituelen met welk AF-tuigje dan ook is voor de eerste opname een keer de AF een zo lang mogelijk traject te laten doorlopen.
Ik weet dan in elk geval dat het hele spul werkt (wel handig met AFlenzen van meer dan dertig jaar oud), ik zie hoe mijn AF ingesteld staat (dat moet bij vogels heel anders dan bij insecten) en ik zie of mijn zoeker goed staat.
Startritueeltjes lijken soms bijzonder overbodig maar kunnen je een hoop ellende schelen.
Met een ding met een kleine sensor doe ik die oefening ook altijd om te kijken of ik hem vorige keer wel goed had weggezet.
  FOK!Fotograaf zondag 22 oktober 2023 @ 19:17:23 #112
73911 ultra_ivo
pi_211043642
Vandaag teruggekomen van een 5 weekse trip naar Griekenland. Op de fiets heen via een mix van diverse fietsroutes en zelf geplande stukken dwars door Duitsland, Oostenrijk, klein stukje Slovakijë, Hongarijë, Servië, Macedonië en Griekenland. Daarna met de boot en trein terug.
Restultaat dik 3000 kilometer fietsen, dik 4000 foto's, 3 lekke banden, een gemolde stuurtas en een total loss frame. Camera en lenzen gaven geen krimp
De reis in een steekwoord of 10:
De nationale fietspaden in Hongarijë zijn supergoed, de internationale veel minder.
Bratislava was een goede keuze voor een rustdag, Belgrado niet
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Macedonisch een Servische vrachtwagenchauffeurs zijn de slechtste chauffeurs op dit traject, de Oostenrijkers het beste
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
De binnenlanden van Noord-Griekenland zijn erg leeg en super mooi
Voor Oostenrijk en Duitsland is een tent noodzaak (dure accomodaties die ook nog eens vroeg de receptie sluiten), vanaf Hongarijë kun je eigenlijk je tent terug naar huis sturen
De ferry Igoumenitsa-Venetië is bagger
Er zijn rustige plekken te vinden in oktober in Venetië
Om goed gebruik te kunnen maken van een reisverzekering tijdens een crash moet je eigenlijk een reserve fiets bij iemand in de schuur klaar hebben staan (hetzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor een camera)
  Moderator zondag 22 oktober 2023 @ 19:38:10 #113
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211043906
Ik heb een iets andere kilometer/foto ratio afgelopen maand, maar ik was dan ook met de auto en heb analoog gewerkt. Tevens was het de eerste keer dat ik ben rondgereisd dus ja, aldoende leer je. Ik had alle accommodaties al geboekt, achteraf had ik graag wat meer in de middle of nowhere verbleven zodat ik ook wat meer landschap had kunnen doen en zonsopkomst/ondergang kunnen fotograferen.

Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat alleen het opsturen van vervangend vervoer wordt vergoed? Of dat de vervangende fiets niet van juiste kwaliteit is?

Wat had je allemaal mee qua fotoapparatuur? Ik had m'n volle RB67 kit bij me: body, drie achterwanden, 50, 65, 90 en 180mm. Verder m'n Rolleiflex 3.5F en een Canon A1 met nFD 28mm 2.8, FD 50 1.4SSC, 135 3.5SC en 300mm 5.6SSC.

De 135mm heb ik niet gebruikt en het statief dat ik ook nog bij me had heeft de kofferbak ook niet verlaten.

Ik ben nog bezig met het inscannen van de negatieven en positieven. Meeste heb ik al gedaan inmiddels, binnenkort zal ik wel even een topic maken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!Fotograaf zondag 22 oktober 2023 @ 21:36:10 #114
73911 ultra_ivo
pi_211046356
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2023 19:38 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een iets andere kilometer/foto ratio afgelopen maand, maar ik was dan ook met de auto en heb analoog gewerkt. Tevens was het de eerste keer dat ik ben rondgereisd dus ja, aldoende leer je. Ik had alle accommodaties al geboekt, achteraf had ik graag wat meer in de middle of nowhere verbleven zodat ik ook wat meer landschap had kunnen doen en zonsopkomst/ondergang kunnen fotograferen.

Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat alleen het opsturen van vervangend vervoer wordt vergoed? Of dat de vervangende fiets niet van juiste kwaliteit is?

Wat had je allemaal mee qua fotoapparatuur? Ik had m'n volle RB67 kit bij me: body, drie achterwanden, 50, 65, 90 en 180mm. Verder m'n Rolleiflex 3.5F en een Canon A1 met nFD 28mm 2.8, FD 50 1.4SSC, 135 3.5SC en 300mm 5.6SSC.

De 135mm heb ik niet gebruikt en het statief dat ik ook nog bij me had heeft de kofferbak ook niet verlaten.

Ik ben nog bezig met het inscannen van de negatieven en positieven. Meeste heb ik al gedaan inmiddels, binnenkort zal ik wel even een topic maken.
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.
Ik had m'n Pentax DSLR bij me met 2 overlappende groothoeken, een 28-70 4.0 als meestgebruikte lens, een 50-200 en 2 primes, 28 en 70mm. De primes heb ik maar heel weinig gebruikt, de 28-70 het meest.
Accomodaties boek ik meestal pas ergens in de loop van de middag. Campings had ik al als waypoints in m'n GPS, dus dat was gewoon aanwaaien, andere accomodaties meestal via Booking of Hostelworld.
  Moderator zondag 22 oktober 2023 @ 22:39:31 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_211047834
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 21:36 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.
Bij vervangend vervoer ga je meestal uit van een auto, die kunnen ze ter plekke wel voor je regelen. En in het geval van caravans, heeft of had de ANWB verspreid over heel Europa van die dingen staan. Geen idee hoe met vervangend vervoer wordt omgegaan als je op de fiets bent.

Trouwens, hoe vervoer jij je camera op de fiets? Ik fiets regelmatig Ik ben er vaak op uit gegaan (dit jaar ivm andere bezigheden minder) met de fiets en een camera, gewoon hier in de buurt. Meestal heb ik de camera dan in m'n fietstas, half in m'n jas gewikkeld. Meest volgens mij klappert dat nog steeds best als je over een klinkerweg fiets.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!Fotograaf maandag 23 oktober 2023 @ 07:52:39 #116
73911 ultra_ivo
pi_211049631
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2023 22:39 schreef derLudolf het volgende:

Trouwens, hoe vervoer jij je camera op de fiets? Ik fiets regelmatig Ik ben er vaak op uit gegaan (dit jaar ivm andere bezigheden minder) met de fiets en een camera, gewoon hier in de buurt. Meestal heb ik de camera dan in m'n fietstas, half in m'n jas gewikkeld. Meest volgens mij klappert dat nog steeds best als je over een klinkerweg fiets.
Ik heb m'n camera in de stuurtas. Een stuurtas is altijd wat verend opgehangen. In de stuurtas dan een camera insert. Dat gaat eigenlijk prima, pas bij Oost-Duitse tankpaden ging het mis (maar goed, als in Duitsland de wegbeheerders zich eens aan de wet zouden gaan houden.....)
pi_211049928
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet

[ afbeelding ]

Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,

Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.

man man man

lesson learned.
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".

Die foutjes maak je maar één keer. ;)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211049977
Klinkt als een gave reis! Maar leg deze twee eens uit, ben wel benieuwd wat en waarom? :)

quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)

Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen

Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211049994
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".

Die foutjes maak je maar één keer. ;)
Leermomentje :Y

Met de Mamiya C330 had ik een hele specifieke. De switch voor je flitssync X/M zit tussen de beide lenzen. Door de manier waarop ik hem uit de tas tilde zette ik aanvankelijk ongewild die switch om. Op zich niks aan de hand tot je iets met een flitser gaat doen.
Gelukkig kwam dat leermoment bij iets dat er verder niet toe deed maar je checklist bij het fotograferen met de C330 is meteen een regeltje langer geworden.
verkeerde lens instellen waardoor je parallaxindicatie niet meer correct werkt is er ook een

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2023 08:47:25 ]
  maandag 23 oktober 2023 @ 16:24:49 #120
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_211054539
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag teruggekomen van een 5 weekse trip naar Griekenland. Op de fiets heen via een mix van diverse fietsroutes en zelf geplande stukken dwars door Duitsland, Oostenrijk, klein stukje Slovakijë, Hongarijë, Servië, Macedonië en Griekenland. Daarna met de boot en trein terug.
Restultaat dik 3000 kilometer fietsen, dik 4000 foto's, 3 lekke banden, een gemolde stuurtas en een total loss frame. Camera en lenzen gaven geen krimp
De reis in een steekwoord of 10:
De nationale fietspaden in Hongarijë zijn supergoed, de internationale veel minder.
Bratislava was een goede keuze voor een rustdag, Belgrado niet
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Macedonisch een Servische vrachtwagenchauffeurs zijn de slechtste chauffeurs op dit traject, de Oostenrijkers het beste
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
De binnenlanden van Noord-Griekenland zijn erg leeg en super mooi
Voor Oostenrijk en Duitsland is een tent noodzaak (dure accomodaties die ook nog eens vroeg de receptie sluiten), vanaf Hongarijë kun je eigenlijk je tent terug naar huis sturen
De ferry Igoumenitsa-Venetië is bagger
Er zijn rustige plekken te vinden in oktober in Venetië
Om goed gebruik te kunnen maken van een reisverzekering tijdens een crash moet je eigenlijk een reserve fiets bij iemand in de schuur klaar hebben staan (hetzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor een camera)
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakken :Y zo heb ik het gedaan
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 23 oktober 2023 @ 16:25:13 #121
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_211054542
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".

Die foutjes maak je maar één keer. ;)
man man man wat voelde ik mij oliedom :%
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  FOK!Fotograaf maandag 23 oktober 2023 @ 19:20:08 #122
73911 ultra_ivo
pi_211056422
quote:
14s.gif Op maandag 23 oktober 2023 16:24 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakken :Y zo heb ik het gedaan
Maar dan moet ik vanaf Ancona met de trein tot Milaan of Verona. Nu kon ik in Venetië direkt in de trein naar München stappen.
  FOK!Fotograaf maandag 23 oktober 2023 @ 19:23:37 #123
73911 ultra_ivo
pi_211056470
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef Hojdhopper het volgende:
Klinkt als een gave reis! Maar leg deze twee eens uit, ben wel benieuwd wat en waarom? :)
[..]

Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.

Het Donaueiland. Daar komt het fietspad door 2 grote FKK gebieden. Het noordelijke is redelijk beschaafd, de meeste mensen liggen er wat verder van het fietspad af. Het zuidelijke, daar laat iedereen alles vrijuit zien. Dat was even wennen (en daarna, when in Rome...)
pi_211099178
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 19:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.
Ah ja, begrijp het.
Kan het misschien ook te maken hebben met of het voormalig Oost- of West Duitsland is?
Want zeker, Duitse fietsinfrastructuur komt in de verste verte niet in de buurt van de Nederlandse standaard, maar ik vind fietspaden in Zuid-Duitsland (in en rondom München tenminste) best oké. Als ik in andere Duitse regio's kom vind ik het een heel stuk minder gesteld.

quote:
Het Donaueiland. Daar komt het fietspad door 2 grote FKK gebieden. Het noordelijke is redelijk beschaafd, de meeste mensen liggen er wat verder van het fietspad af. Het zuidelijke, daar laat iedereen alles vrijuit zien. Dat was even wennen (en daarna, when in Rome...)
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  FOK!Fotograaf vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:09:14 #125
73911 ultra_ivo
pi_211102712
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ah ja, begrijp het.
Kan het misschien ook te maken hebben met of het voormalig Oost- of West Duitsland is?
Want zeker, Duitse fietsinfrastructuur komt in de verste verte niet in de buurt van de Nederlandse standaard, maar ik vind fietspaden in Zuid-Duitsland (in en rondom München tenminste) best oké. Als ik in andere Duitse regio's kom vind ik het een heel stuk minder gesteld.
[..]
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.
De theoretische standaard is ongeveer hetzelfde. Alleen voldoet in Nederland ongeveer de helft van de fietspaden hieraan, in Duitsland wellicht 5%. Dus vandaar dat de gevoelde standaard anders is, vooral als je je niet verdiept hebt in de theorie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')