Uit de Fucking Manualquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:40 schreef derLudolf het volgende:
Nikon F2 is binnen. Ziet er fraai uit, klein deukje, maar verder erg netjes. De 50 1.4 is ook erg netjes.
Ik moet nog even inlezen op Jijbuis kijken hoe de zoeker er af moet. Want die is nogal smerig. Ik kan op een knopje drukken en hoor war klikken maar zit nog geen beweging in.
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Uit de Fucking Manual
[ afbeelding ]
Best wel een unit om blij van te worden als je ook blij wordt van Mamiya's. Helemaal van metaal. Niks 'silent mode' maar gewoon zo'n sluiter waarvan de buren vragen of het wat zachter kan.
Die diafragmakoppeling is inderdaad de reden dat de zoeker er wat lastig af en weer op gaat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?
De F3 rekende af met zo ongeveer alles wat fotografen vervelend vonden aan de F2. De F3 is beduidend minder lomp en veel gebruiksvriendelijker.quote:Ik heb deze camera nog niet serieus gebruikt en moet sommige dingen misschien nog even onder de knie krijgen. Maar mijn mening tot dusverre is dat de Pentax LX toch wel een veel gebruiksvriendelijker toestel is. Geen haken en ogen om het diafragma door te geven en een en al is gewoon wat verder doorontwikkeld. Maar goed, de LX kwam in 1980 op de markt, de F2 in 1971, enkele maanden voordat de F3 op de markt kwam dus dat vergelijk is niet helemaal eerlijk.
De F3, dat vind ik trouwens een van de mooiste kleinbeeldcamera's, puur afgaande op het ontwerp.
Ik wil het weekend even met de F2 op stap, misschien krijg ik de camera dan wat beter door.
Een van de vaste rituelen met welk AF-tuigje dan ook is voor de eerste opname een keer de AF een zo lang mogelijk traject te laten doorlopen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet
[ afbeelding ]
Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,
Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.
man man man
lesson learned.
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 19:38 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een iets andere kilometer/foto ratio afgelopen maand, maar ik was dan ook met de auto en heb analoog gewerkt. Tevens was het de eerste keer dat ik ben rondgereisd dus ja, aldoende leer je. Ik had alle accommodaties al geboekt, achteraf had ik graag wat meer in de middle of nowhere verbleven zodat ik ook wat meer landschap had kunnen doen en zonsopkomst/ondergang kunnen fotograferen.
Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat alleen het opsturen van vervangend vervoer wordt vergoed? Of dat de vervangende fiets niet van juiste kwaliteit is?
Wat had je allemaal mee qua fotoapparatuur? Ik had m'n volle RB67 kit bij me: body, drie achterwanden, 50, 65, 90 en 180mm. Verder m'n Rolleiflex 3.5F en een Canon A1 met nFD 28mm 2.8, FD 50 1.4SSC, 135 3.5SC en 300mm 5.6SSC.
De 135mm heb ik niet gebruikt en het statief dat ik ook nog bij me had heeft de kofferbak ook niet verlaten.
Ik ben nog bezig met het inscannen van de negatieven en positieven. Meeste heb ik al gedaan inmiddels, binnenkort zal ik wel even een topic maken.
Bij vervangend vervoer ga je meestal uit van een auto, die kunnen ze ter plekke wel voor je regelen. En in het geval van caravans, heeft of had de ANWB verspreid over heel Europa van die dingen staan. Geen idee hoe met vervangend vervoer wordt omgegaan als je op de fiets bent.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.
Ik heb m'n camera in de stuurtas. Een stuurtas is altijd wat verend opgehangen. In de stuurtas dan een camera insert. Dat gaat eigenlijk prima, pas bij Oost-Duitse tankpaden ging het mis (maar goed, als in Duitsland de wegbeheerders zich eens aan de wet zouden gaan houden.....)quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:39 schreef derLudolf het volgende:
Trouwens, hoe vervoer jij je camera op de fiets? Ik fiets regelmatig Ik ben er vaak op uit gegaan (dit jaar ivm andere bezigheden minder) met de fiets en een camera, gewoon hier in de buurt. Meestal heb ik de camera dan in m'n fietstas, half in m'n jas gewikkeld. Meest volgens mij klappert dat nog steeds best als je over een klinkerweg fiets.
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet
[ afbeelding ]
Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,
Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.
man man man
lesson learned.
quote:Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
Leermomentjequote:Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".
Die foutjes maak je maar één keer.
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakkenquote:Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag teruggekomen van een 5 weekse trip naar Griekenland. Op de fiets heen via een mix van diverse fietsroutes en zelf geplande stukken dwars door Duitsland, Oostenrijk, klein stukje Slovakijë, Hongarijë, Servië, Macedonië en Griekenland. Daarna met de boot en trein terug.
Restultaat dik 3000 kilometer fietsen, dik 4000 foto's, 3 lekke banden, een gemolde stuurtas en een total loss frame. Camera en lenzen gaven geen krimp
De reis in een steekwoord of 10:
De nationale fietspaden in Hongarijë zijn supergoed, de internationale veel minder.
Bratislava was een goede keuze voor een rustdag, Belgrado niet
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Macedonisch een Servische vrachtwagenchauffeurs zijn de slechtste chauffeurs op dit traject, de Oostenrijkers het beste
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
De binnenlanden van Noord-Griekenland zijn erg leeg en super mooi
Voor Oostenrijk en Duitsland is een tent noodzaak (dure accomodaties die ook nog eens vroeg de receptie sluiten), vanaf Hongarijë kun je eigenlijk je tent terug naar huis sturen
De ferry Igoumenitsa-Venetië is bagger
Er zijn rustige plekken te vinden in oktober in Venetië
Om goed gebruik te kunnen maken van een reisverzekering tijdens een crash moet je eigenlijk een reserve fiets bij iemand in de schuur klaar hebben staan (hetzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor een camera)
man man man wat voelde ik mij oliedomquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".
Die foutjes maak je maar één keer.
Maar dan moet ik vanaf Ancona met de trein tot Milaan of Verona. Nu kon ik in Venetië direkt in de trein naar München stappen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakkenzo heb ik het gedaan
Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef Hojdhopper het volgende:
Klinkt als een gave reis! Maar leg deze twee eens uit, ben wel benieuwd wat en waarom?
[..]
Ah ja, begrijp het.quote:Op maandag 23 oktober 2023 19:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.quote:Het Donaueiland. Daar komt het fietspad door 2 grote FKK gebieden. Het noordelijke is redelijk beschaafd, de meeste mensen liggen er wat verder van het fietspad af. Het zuidelijke, daar laat iedereen alles vrijuit zien. Dat was even wennen (en daarna, when in Rome...)
De theoretische standaard is ongeveer hetzelfde. Alleen voldoet in Nederland ongeveer de helft van de fietspaden hieraan, in Duitsland wellicht 5%. Dus vandaar dat de gevoelde standaard anders is, vooral als je je niet verdiept hebt in de theorie.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 11:30 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ah ja, begrijp het.
Kan het misschien ook te maken hebben met of het voormalig Oost- of West Duitsland is?
Want zeker, Duitse fietsinfrastructuur komt in de verste verte niet in de buurt van de Nederlandse standaard, maar ik vind fietspaden in Zuid-Duitsland (in en rondom München tenminste) best oké. Als ik in andere Duitse regio's kom vind ik het een heel stuk minder gesteld.
[..]
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |