abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210324772
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 21:05 schreef derLudolf het volgende:
Cullen? :?
Flauwe cul. :D
Zegt 'ie in feite toch? Het uitzoeken en bewaren van goed gelukte foto's uit een hele grote reeks die je niet allemaal kunt gebruiken. Maar af en toe is het lastig om knopen door te hakken en je werk te vernietigen omwille van overzicht en vrije schijfruimte. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_210329379
@derLudolf, wat @shiz zegt: het uitsorteren van foto's.

1. Out of focus, ogen dicht, dat soort dingen zijn nog vrij makkelijk.
2. Maar dan heb je ook wel eens 3 of meer soortgelijke fotos. Welke houd je dan? Maakt in principe niet uit want eigenlijk zijn ze allemaal best prima, maar toch. Kost onnodig tijd.
3. Het lastigst vind ik dan nog om emotioneel niet té attached te zijn aan die fotos.

Voorbeeld: Tijdens een fotoshoot heb ik 500 foto's gemaakt, ik noem maar wat. Na stap 1 zijn er 350 over. Bij stap 2 haal ik er nog eens 200 uit. Blijven er 150 over. No way dat al die 150 foto's goed of waardevol zijn, terwijl je dat op het moment van cullen wel zo over denkt. :')

Kost me de meeste tijd in de hele workflow. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:40:47 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210335376
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:10 schreef Hojdhopper het volgende:
@:derLudolf, wat @:shiz zegt: het uitsorteren van foto's.

1. Out of focus, ogen dicht, dat soort dingen zijn nog vrij makkelijk.
2. Maar dan heb je ook wel eens 3 of meer soortgelijke fotos. Welke houd je dan? Maakt in principe niet uit want eigenlijk zijn ze allemaal best prima, maar toch. Kost onnodig tijd.
3. Het lastigst vind ik dan nog om emotioneel niet té attached te zijn aan die fotos.

Voorbeeld: Tijdens een fotoshoot heb ik 500 foto's gemaakt, ik noem maar wat. Na stap 1 zijn er 350 over. Bij stap 2 haal ik er nog eens 200 uit. Blijven er 150 over. No way dat al die 150 foto's goed of waardevol zijn, terwijl je dat op het moment van cullen wel zo over denkt. :')

Kost me de meeste tijd in de hele workflow. :')
Een van de dingen die ik nog uit het filmpjestijdperk overheb ik dat ik dingen in zo weinig mogelijk opnamen probeer af te ronden. Het idee 'elk schot kost centen' zit nog steeds in mijn systeem verankerd
Een portretsessie in die tijd was meestal één spoel met 6x6, een hele enkele keer twee spoelen waardoor er keuze is uit 24 opnamen. Je verkloot er in zo'n sessie één of twee en dus valt de tijd die met selecteren verstreken gaat heel erg mee.

Anno nu zou je eigenlijk er vanuit moeten gaan dat elk schot je cultijd gaat kosten en op grond daarvan zo efficiënt mogelijk moet gaan werken.

Ook in filmpjestijd hanteerde ik de stelregel dat een paar seconden nadeken bij de opname, een paar minuten heisa bij het afwerken scheelde (ofwel hoe beter je opname, hoe makkelijker en beter en vooral sneller die af te werken was)
Ook die is te vertalen naar digitaal: een paar seconde extra denkwerk bij de opname scheelt je weer een paar minuten cullen.

Dan nog merk ik ook dat de uitzoekerij nogal wat tijd in beslag neemt. Ik hanteer bij veel opnamen eigenlijk dezelfde werkwijze, eerst technische missers eruit. De overblijvers selecteer ik dan door de technisch geslaagde opnamen even vluchtig door te kijken of er een Yes tussen zit (onderbuik). Die ene eruit zoeken die het wel wordt is effectiever dan die tien eruit zoeken die het niet worden.

Anders dan bij portretfotografie maak ik bij de beestjes meestal drie opnamen per poging waarbij ik de boel steeds opnieuw focus. Daarbij zie ik meestal al in de review of ie technisch door kan, alleen de finesses in de scherpstelling kan ik thuis pas beoordelen,
Mijn ervaring bij het fotograferen van beestjes is dat je met 'machinegunnen' voornamelijk jezelf te grazen hebt in de zin van heel veel uitzoekwerk en bij hoge snelheid helemaal geen controle meer over je plaatje waardoor dus heel weinig echte treffers.

Samenvatting: Om je het culwerk zoveel mogelijk te besparen is het handig om vooral uit koele berekening te leren fotograferen en om in zo weinig mogelijk opnamen je plaatje te hebben.
Lukt uiteraard niet alijd maar lukt wel heel vaak en die tijd heb je dan maar weer uitgespaard.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:50:11 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210335482
Ik ben zondag niet in Doesburg trouwens
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:52:39 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210336121
quote:
13s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 22:50 schreef derLudolf het volgende:
Jammel. Wordt heel leuk weer en is een van de gezelligste beurzen op de kalender.
pi_210336214
quote:
13s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 22:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik kan ook niet komen. Is ook goed, want ik heb niks nodig
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 augustus 2023 @ 22:18:51 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210360779
Het was lekker warm en gezellig in Doesburg. Wél waren er beduidend minder tafels dan wel eens het geval was. Het aanbod hield ook niet echt over deze keer.
Waarschijnlijk start de boel weer wat moeilijk op na drie jaar afwezigheid (twee jaar wegens corona en vorig jaar omdat toen het hele centrum van Doesburg op de schop lag.

Belangrijkste vangst deze keer was een Meyer Lydith 3.5/30mm ergens uit de sixties en een Tokina 2.8/24mm uit 1983.

Het leuke in Doesburg is dat je alijd die kerk als testkaart hebt. Met de Lydith op de A7.

Cropje ergens richting de rand van het beeld.

Niet slecht voor een lens van minstens 55 jaar oud.

[ Bericht 15% gewijzigd door Ouwesok op 20-08-2023 22:33:44 ]
pi_210364957
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 22:40 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Anno nu zou je eigenlijk er vanuit moeten gaan dat elk schot je cultijd gaat kosten en op grond daarvan zo efficiënt mogelijk moet gaan werken.

[..]
Ook die is te vertalen naar digitaal: een paar seconde extra denkwerk bij de opname scheelt je weer een paar minuten cullen.

Dan nog merk ik ook dat de uitzoekerij nogal wat tijd in beslag neemt. Ik hanteer bij veel opnamen eigenlijk dezelfde werkwijze, eerst technische missers eruit. De overblijvers selecteer ik dan door de technisch geslaagde opnamen even vluchtig door te kijken of er een Yes tussen zit (onderbuik). Die ene eruit zoeken die het wel wordt is effectiever dan die tien eruit zoeken die het niet worden.

[..]

'machinegunnen' voornamelijk jezelf te grazen hebt in de zin van heel veel uitzoekwerk en bij hoge snelheid

[..]

Samenvatting: Om je het culwerk zoveel mogelijk te besparen is het handig om vooral uit koele berekening te leren fotograferen en om in zo weinig mogelijk opnamen je plaatje te hebben.
Lukt uiteraard niet alijd maar lukt wel heel vaak en die tijd heb je dan maar weer uitgespaard.
Ben het 100% met je eens.

Ben ook steeds meer bewust bezig met minder opnames maken. Machinegunnen doe ik sowieso al heeeel lang niet meer.

Daarnaast pas ik ook ongeveer dezelfde werkwijze toe, met bijv. technische missers eerst verwijderen.

Tevens ben ik ook overgegaan op "positief" cullen, dus de goede fotos eruit halen in plaats van de slechte. Dat gaat veel sneller merk ik.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 augustus 2023 @ 11:56:07 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210365155
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:41 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ben het 100% met je eens.

Ben ook steeds meer bewust bezig met minder opnames maken. Machinegunnen doe ik sowieso al heeeel lang niet meer.

Daarnaast pas ik ook ongeveer dezelfde werkwijze toe, met bijv. technische missers eerst verwijderen.

Tevens ben ik ook overgegaan op "positief" cullen, dus de goede fotos eruit halen in plaats van de slechte. Dat gaat veel sneller merk ik.
Die methode is inderdaad effectief. Het antwoord op de vraag 'Wat wel :? ' is altijd korter dan het antwoord op de vraag 'Wat niet :? ' . Het antwoord komt ook meestal dichter in de buurt van wat je wilt hebben. Als je eerst alles uitsluit wat je niet wilt moet je maar hopen dat hetgeen je overhoudt datgene is wat je wél wilde of dat het maar iets is wat je goed verklaart omdat het toevallig overbleef.

Ik zie vooral in de natuurgebieden mensen nog tientallen opnamen maken waar ik er een stuk of vier maak. Meestal hebben ze dan alleen controle over de eerste opname, wat er tussen de rest aan goeds zit berust op puur toeval. Daarnaast is het na thuiskomst uren zoeken of er iets bruikbaars tussen zat waar ik meestal al bij de opnamen weet welke van de vier raak was en dat thuis even moet verifiëren.
pi_210431196
De laatste tijd weer mijn compactcamera gebruikt. En dan elke keer een andere filter van de camera ipv volledig bewerken op de computer.

ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 augustus 2023 @ 11:39:43 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210454726
Ik ga voor de veradering eens helemaal abstract.

Je kan er elk spannend verhaal aan hangen dat maar in je brein opkomt :Y

Tot ik eerlijk beken dat ik het hoesje van mijn telefoon sloot en met een vinger het opnamevlakje aanraakte :')
pi_210459124
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:41 schreef Hojdhopper het volgende:

Dat doe ik dus ook. Vrij snel door de foto's lopen en alleen degenen die mijn aandacht trekken verhuizen naar een apart mapje. En vanuit dat aparte mapje ga ik dan bewerken (en vliegen er alsnog een aantal uit)
pi_210465502
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 15:22 schreef Morrigan het volgende:
De laatste tijd weer mijn compactcamera gebruikt. En dan elke keer een andere filter van de camera ipv volledig bewerken op de computer.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vind ze alledrie gaaf, maar met name die laatste.
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 19:14:20 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210490419
Ik ga op vakantie en ik neem mee...
Over goed een week ga ik met de auto op reis, ruimte zat voor camera's dus :D
In de planning staan verschillende dingen, oa door de natuur wandelen, diverse steden. Ook zal ik in Polen door een wildpark met buffels komen.

Om de buffels vast te leggen ga ik voor de FD 300mm f/5.6SSC. Mochten de buffels dichterbij zijn dan ik verwacht heb ik de FD135 f/3.5SC mee. De 50 f/1.4SSC en 28mm f/2.8 mogen ook mee. Als camera kies ik voor m'n Canon A1, omdat die zowel sluitertijd als diafragmavoorkeuze heeft. Qua films, voor bij de buffels ofwel Fujifilm Superia 400 of Kodak Portra 800. Even afhankelijk van de hoeveelheid licht. Verder neem ik nog wat Adox CHS100 II en Ilford HP5+ mee.

Voorts gaat m'n volledige RB67 set mee, want ja, ruimte en gewicht zijn geen issue. Een statief gaat ook mee, ik wil zoveel mogelijk op diafilm (Velvia 50/Provia) proberen te schieten. Verder 400H voor kleurennegatief en Acros II en HP5+ voor zwart/wit.

Voor in de stad/lichte outfit gaat m'n Rolleiflex 3.5F mee. Deze heeft een ingebouwde lichtmeter en je hebt geen verleiding om extra lenzen mee te zeulen, dus kun je mooi compact op pad.

Leuke voorpret :D
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 19:15:04 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210490446
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:39 schreef Ouwesok het volgende:
Ik ga voor de veradering eens helemaal abstract.

[ afbeelding ]

Je kan er elk spannend verhaal aan hangen dat maar in je brein opkomt :Y

Tot ik eerlijk beken dat ik het hoesje van mijn telefoon sloot en met een vinger het opnamevlakje aanraakte :')
Ik heb ooit eens een drie of vier pagina lang artikel over dergelijke "kunst" in een tijdschrift zien staan :')
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 19:15:46 #66
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210490459
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 15:22 schreef Morrigan het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuke foto's, het is moeilijk kiezen tussen nummer 2 en 3
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 september 2023 @ 11:38:42 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210496945
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:14 schreef derLudolf het volgende:
Ik ga op vakantie en ik neem mee...
Over goed een week ga ik met de auto op reis, ruimte zat voor camera's dus :D
In de planning staan verschillende dingen, oa door de natuur wandelen, diverse steden. Ook zal ik in Polen door een wildpark met buffels komen.

Om de buffels vast te leggen ga ik voor de FD 300mm f/5.6SSC. Mochten de buffels dichterbij zijn dan ik verwacht heb ik de FD135 f/3.5SC mee. De 50 f/1.4SSC en 28mm f/2.8 mogen ook mee. Als camera kies ik voor m'n Canon A1, omdat die zowel sluitertijd als diafragmavoorkeuze heeft. Qua films, voor bij de buffels ofwel Fujifilm Superia 400 of Kodak Portra 800. Even afhankelijk van de hoeveelheid licht. Verder neem ik nog wat Adox CHS100 II en Ilford HP5+ mee.

Voorts gaat m'n volledige RB67 set mee, want ja, ruimte en gewicht zijn geen issue. Een statief gaat ook mee, ik wil zoveel mogelijk op diafilm (Velvia 50/Provia) proberen te schieten. Verder 400H voor kleurennegatief en Acros II en HP5+ voor zwart/wit.

Voor in de stad/lichte outfit gaat m'n Rolleiflex 3.5F mee. Deze heeft een ingebouwde lichtmeter en je hebt geen verleiding om extra lenzen mee te zeulen, dus kun je mooi compact op pad.

Leuke voorpret :D
Goed vooruitzicht.

Ik neem aan dat die buffels de europese varianten zijn ofwel wisenten en dan zit je met een 300mm wel zo ongeveer op een minimum.
Niet omdat ze nogal bang zijn maar vooral omdat ze doorgaans niet bang zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 september 2023 @ 11:40:14 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210496952
Weer een re-issue van een oude klassieker. De Biotar 1.5-75mm komt terug op de markt.

De prijs van het ding is een goeie aansporing om maar eens naar een oude Biotar op zoek te gaan :')

Kijk en huiver
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 12:21:03 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210497473
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Goed vooruitzicht.

Ik neem aan dat die buffels de europese varianten zijn ofwel wisenten en dan zit je met een 300mm wel zo ongeveer op een minimum.
Niet omdat ze nogal bang zijn maar vooral omdat ze doorgaans niet bang zijn.
Je bedoelt dat ze erg dichtbij komen? Misschien dan toch maar voor het Pentax setje gaan en m'n 14mm meenemen :D

Maar zijn inderdaad Wisenten, ik zit op "eiland" Wolin.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 september 2023 @ 22:54:37 #70
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210526387
Soms geen tijd, soms geen fut en soms geen weer. Het schoot de afgelopen tijd niet op met mijn voornaamste afwijking, het fotograferen van insecten.

Gistermiddag eindelijk weer eens naar de Weerribben geweest. Libellen in overvloed maar ook onderstaande sympatiekeling, een Regendaas

Haematopota pluvialis by Ouwesok, on Flickr
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 08:47:15 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210527736
Ik heb het niet bepaald op dazen.

Tijdgebrek ken ik. En mocht ik eens tijd hebben om wat te schieten, moet ik ik ook nog ontwikkelen. Heb nog een stuk of 7 rolletjes liggen en ik ga dus nog 2 weken op reis :D

Nu zijn die 7 rolletjes niet volledig tijdgebrek. Ik gebruik graag Ilfosol 3, dat heeft - zeker in de zomer - zodra het aangebroken is, geen heel lang leven.

Eind van de maand is het vast afgekoeld en kan ik in een keer een hele fles opmaken zo ongeveer.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 4 september 2023 @ 09:20:51 #72
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_210527980
quote:
13s.gif Op maandag 4 september 2023 08:47 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb het niet bepaald op dazen.

Tijdgebrek ken ik. En mocht ik eens tijd hebben om wat te schieten, moet ik ik ook nog ontwikkelen. Heb nog een stuk of 7 rolletjes liggen en ik ga dus nog 2 weken op reis :D

Nu zijn die 7 rolletjes niet volledig tijdgebrek. Ik gebruik graag Ilfosol 3, dat heeft - zeker in de zomer - zodra het aangebroken is, geen heel lang leven.

Eind van de maand is het vast afgekoeld en kan ik in een keer een hele fles opmaken zo ongeveer.
Dat was dus één van de redenen waarom ik zo verzot was op Rodinal. Het was ontzettend goed houdbaar en je kon er met verschillende verdunningen zo ongeveer alles mee.
Tot de T-grain-films kwamen die op een of andere manier maar lastig met Rodinal wilden maar weer heel goed met Microphen, 1:4 voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.
Met wat ik destijds verstookte kwam die niet aan bederven toe.
pi_210528461
En dit is waarom ik geen foto's van vogels en insecten meer maak, op dit moment.

*; We zijn helemaal verguld met hem.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 12:35:56 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210529356
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 09:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Dat was dus één van de redenen waarom ik zo verzot was op Rodinal. Het was ontzettend goed houdbaar en je kon er met verschillende verdunningen zo ongeveer alles mee.
Tot de T-grain-films kwamen die op een of andere manier maar lastig met Rodinal wilden maar weer heel goed met Microphen, 1:4 voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.
Met wat ik destijds verstookte kwam die niet aan bederven toe.
Met Ilfosol heb ik de meeste ervaring en resultaten waar ik tevreden mee ben. Meest gebruikte film is HP5+ en momenteel Acros II. HP5+ vind ik niet mooi er uit zien met Rodinal.

Heb wel een flesje achter de hand, want met sommige films (oa Delta 100) vind ik de ontwikkeltijd te kort met Ilfosol.
D100 is T grain maar die vind ik best prettig in Rodinal. In ID-11 vind ik het één saaie grijze massa worden overigens.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 12:36:24 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210529362
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 10:33 schreef Morri2 het volgende:
En dit is waarom ik geen foto's van vogels en insecten meer maak, op dit moment.

[ link | afbeelding ]

*; We zijn helemaal verguld met hem.
Altijd handig, een fotomodel in de buurt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')