Mijn 4-jarige is nu ongeveer 1,06 lang en uit haar 12 inch gegroeid. Haar nieuwe 16 inch is nog te groot, ze kan net niet lekker met haar voeten bij de grond. Ik zou dus voor 14 gaan.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:58 schreef BobbyMcGee het volgende:
Hoo, ik kan me hier over een maand officieel melden met A.
Maar alvast een vraag: welke maat fiets is geschikt om mee te leren fietsen voor een 4-jarige (gemiddelde lengte) die motorisch wat voorzichtiger is gewoonlijk?
Hoi, ik hoor hier ook bijna thuisquote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:58 schreef BobbyMcGee het volgende:
Hoo, ik kan me hier over een maand officieel melden met A.
Maar alvast een vraag: welke maat fiets is geschikt om mee te leren fietsen voor een 4-jarige (gemiddelde lengte) die motorisch wat voorzichtiger is gewoonlijk?
Wat leuk om te lezen dat het een geslaagde dag is geweest, fijn!quote:Op woensdag 10 mei 2023 10:06 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Nolita, dat klinkt pittig! Hopelijk geven de verzwaringsdeken e.d. een goed resultaat!
En nog bedankt voor de tip van Kasteel Hoensbroek! We zijn er tijdens onze vakantie geweest en Simon vond het erg leuk. We hadden de mazzel dat er ook nog een kasteelfestival oid was, dus allemaal mensen in middeleeuws kledij, ridders, oud-Hollandse spellen, boogschieten en het was toen echt super heerlijk weer. Kortom we hebben een hele leuke dag daar gehad.
Klinkt als een heftig dagje ja, fijn dat het wel leuk was! Ik overweeg ook om me op te geven.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:09 schreef eponine het volgende:
Hopelijk werkt het @:Nolita!
Afgelopen maandag had mijn kleuter schoolreisje met de hele school. Dagje pretpark. Ik was mee als begeleiding, het was super leuk maar ook keihard werken. Hele tijd tellen of het groepje nog compleet was (5 kleuters op 2 hulpouders), toch wel e.e.a. moeten corrigeren qua gedrag naar elkaar toe, afspreken wie wanneer waar in zou gaan… in de bus terug was iedereen lekker stil
Dit was mijn eerste ervaring met een activiteit begeleiden buiten school (andere dingen waar ik bij geholpen heb waren in/om de school) maar ik zou me zo weer opgeven. Zeker omdat we met z’n tweeën een groepje hadden. Gelukkig vindt mijn kleuter het (nog) leuk als ik ergens bij ben.quote:Op woensdag 10 mei 2023 21:58 schreef Nolita het volgende:
[..]
Klinkt als een heftig dagje ja, fijn dat het wel leuk was! Ik overweeg ook om me op te geven.
Scheelt dat het een dierentuin is, attracties in en uit lijkt me best een ding inderdaad met een groepje kleuters!
Ik had me opgegeven, maar ga wel even bij de juf aangeven dat ik natuurlijk niet mee ga als mijn kleuter ook niet mee gaat. Misschien dat ze trouwens wel durft als ze bij jou in het groepje magquote:Op woensdag 10 mei 2023 21:58 schreef Nolita het volgende:
[..]
Klinkt als een heftig dagje ja, fijn dat het wel leuk was! Ik overweeg ook om me op te geven.
Scheelt dat het een dierentuin is, attracties in en uit lijkt me best een ding inderdaad met een groepje kleuters!
Ik heb een symposium waar ik (bij nader inzien, tegen de verwachting in) niet onderuit kom en mijn man staat voor de klas en krijgt dus geen vrij. Ik vrees dat we hoe dan ook niet mee kunnen... ik ga het volgende week wel even bij de juf bespreken.quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:26 schreef Elleska het volgende:
Zou ze niet durven als je zelf meegaat?
Ik zou het sowieso even met juf bespreken misschien kan je (of iemand anders) mee als extra begeleider ipv als begeleider van een groepje.
Die optie hadden wij vorig jaar wel maar man en ik waren beide fysiek niet in staat om mee te gaan. L was nog niet goed gewend op school en zowel de juffen als man&ik durfden het niet aan zonder extra begeleiding dus hij is niet mee gegaan (en heeft er niets aan gemist).
Ik heb me zojuist opgegeven, maar we horen na 1 juni pas of we mee mogen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 10:15 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik had me opgegeven, maar ga wel even bij de juf aangeven dat ik natuurlijk niet mee ga als mijn kleuter ook niet mee gaat. Misschien dat ze trouwens wel durft als ze bij jou in het groepje mag
Heb je het vaker geprobeerd? Mindfulness is wel iets waar je even aan moet wennen. Het boek heeft de oefeningen ingedeeld op leeftijd (vanaf 5 of vanaf 7 jaar). Ik heb gister de kortste van 4 minuten gedaan en die was best oké. Beetje jammer dat die eindigde met nu ga je verder met je dag, veel plezier vandaag. Daar hebben we samen maar even om gelachen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 12:58 schreef Schanu het volgende:
@:Nolita, dat klinkt als een voorzichtig goed begin met het mindful boek! Hier ook 2 slechte slapers, wij twijfelen over een verzwaringsdeken dus ik hoor je ervaring graag!
Verder hebben wij hier het slaapklets boek, dat helpt soms om uit het hoofd te stappen voor het slapen gaan zodat er minder gepiekerd wordt. Muziek tijdens het slapen helpt ook wel eens en ik heb eens zo'n mindful kinder luisterboek gedownload in de hoop dat ze daar zen van zouden worden, maar dat was helaas niet aan hun besteed (want het was geen muziek...).
Hoe zware deken heb je gekocht?quote:Op donderdag 11 mei 2023 13:23 schreef Nolita het volgende:
[..]
Heb je het vaker geprobeerd? Mindfulness is wel iets waar je even aan moet wennen. Het boek heeft de oefeningen ingedeeld op leeftijd (vanaf 5 of vanaf 7 jaar). Ik heb gister de kortste van 4 minuten gedaan en die was best oké. Beetje jammer dat die eindigde met nu ga je verder met je dag, veel plezier vandaag. Daar hebben we samen maar even om gelachen.
Wat betreft de deken las ik over opbouwen vanaf de voeten steeds hoger, maar ik kijk vanavond wel even wat kleuter wil. Ik zal zeker een update geven.
2,4 kg, werd door de website aangeraden voor 15 t/m 25 kg. De andere was 3,2 kg. Deze voelt al best zwaar, maar heb er zelf nog niet onder gelegen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
onze is van begin september (net na de start vh nieuwe jaar) en wij doen dit jaar erna. Vorig jaar uitnodigingen vlak voor de zomer uitgedeeld, wilde hij na de vakantie toch ineens iemand niet meer uitnodigen en ruilen voor een nieuw kindje in zn klasquote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:55 schreef Takkie88 het volgende:
S wordt begin augustus 5, midden in de zomervakantie dus. Nu twijfel ik of we het kinderfeestje voor of na de vakantie zullen doen. Ervoor is voor m’n gevoel wel erg vroeg, en dan moet ik toch ook wel snel het een en ander gaan regelen. Alleen na de vakantie is de groep anders, heeft ze 6 weken de kinderen niet gezien en dat is voor kleuters echt een eeuwigheid.
Wat denken jullie dat handig is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bas is vandaag 4 geworden en wat is hij ontzettend 4 zeg. Zo leuk om te zien hoe hij dit jaar het jarig zijn zo goed mee maakt en beseft.
Hij is de afgelopen 3 weken wezen wennen op school en dat is voor hem echt een verademing, hij vind het ontzettend leuk op school.
onze kleuter wilde ook het liefst dat zijn buurjongetje/klasgenootje met ons mee zou gaan op vakantie. Tijdens de vakantie heb ik hem er niet over gehoord (hij speelt met jan en alleman die hij tegenkomt en maakt heel makkelijk contact). Op de terugweg in de auto zei hij " ik vind het toch ook wel weer fijn als ik thuis weer met blabla kan spelen"quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:35 schreef Nolita het volgende:
Zijn jullie kleuters al echt gehecht aan bepaalde vrienden? N mist ons buurmeisje sinds dit jaar (zitten in dezelfde klas, dikke Mik is het) zodra zij of wij op vakantie zijn.
In de zomer moeten ze elkaar straks bijna 6 weken missen omdat we afwisselend op vakantie gaan.
Dat wordt videobellen, kaartjes sturen, nog andere tips? Het is eindelijk wel heel schattig natuurlijk.
Ben ook wel benieuwd hoe dit verder ontwikkelt omdat N naar groep 3 gaat en het buurmeisje in 2 blijft (half jaar jonger).
F heeft een vriendje, ze zijn precies even oud, en vanaf dat ze drie maanden waren zaten ze al bij elkaar op het kdv. Nu op school weer bij elkaar in de klas. Dikke vrienden. We waren dan ook wel ‘bang’ voor zijn reactie toen we hoorden dat zijn vriend vanaf de meivakantie tot einde zomervakantie niet in het land zou zijn. Maar het gaat heel goed! Af en toe zegt hij wel dat hij hem mist en vice versa net zo. Wij als ouders sturen op beider verzoek foto’s en filmpjes naar elkaar met korte verhaaltjes erbij. Dat werkt erg goedquote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:35 schreef Nolita het volgende:
Zijn jullie kleuters al echt gehecht aan bepaalde vrienden? N mist ons buurmeisje sinds dit jaar (zitten in dezelfde klas, dikke Mik is het) zodra zij of wij op vakantie zijn.
In de zomer moeten ze elkaar straks bijna 6 weken missen omdat we afwisselend op vakantie gaan.
Dat wordt videobellen, kaartjes sturen, nog andere tips? Het is eindelijk wel heel schattig natuurlijk.
Ben ook wel benieuwd hoe dit verder ontwikkelt omdat N naar groep 3 gaat en het buurmeisje in 2 blijft (half jaar jonger).
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:42 schreef douche-eendje het volgende:
Hoi ik heb eenkleuter
Wat leuk! Wat een mooi jarig ventjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bas is vandaag 4 geworden en wat is hij ontzettend 4 zeg. Zo leuk om te zien hoe hij dit jaar het jarig zijn zo goed mee maakt en beseft.
Hij is de afgelopen 3 weken wezen wennen op school en dat is voor hem echt een verademing, hij vind het ontzettend leuk op school.![]()
A. gaat ook sinds zjn vierde verjaardag naar school. Inderdaad een 'verademing', hij vindt het heerlijk.
De juf zei 'hij mág ook een dagje thuisblijven als hij moe is', maar dat wil hij niet. Ik vind hem ook niet overdreven moe eigenlijk. Gisteren ook voor het eerst naar de bso en vanochtend stond hij alweer te trappelen om te gaan. Mooi om te zien![]()
Gefeliciteerd met je kleuterquote:Op dinsdag 13 juni 2023 10:52 schreef BobbyMcGee het volgende:
[..]
Wat leuk! Wat een mooi jarig ventje![]()
A. gaat ook sinds zjn vierde verjaardag naar school. Inderdaad een 'verademing', hij vindt het heerlijk.
De juf zei 'hij mág ook een dagje thuisblijven als hij moe is', maar dat wil hij niet. Ik vind hem ook niet overdreven moe eigenlijk. Gisteren ook voor het eerst naar de bso en vanochtend stond hij alweer te trappelen om te gaan. Mooi om te zien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als er niks bijzonders te melden is, dan hoor je idd niksquote:Op donderdag 15 juni 2023 19:55 schreef NicolasJoy het volgende:
Ben ook benieuwd wanneer wij iets zullen horen.. Na morgen nog maar drie lesweken, waarvan één sportdag, één studiedag en één dag tot 12:00. Oftewel, bijna einde groep 1...
Maar wanneer we iets zullen horen over volgend jaar, nog niks gehoord.
Helpt ook niet mee dat een van beide juffen thuis zit.
Mijn dochter starte op 1 sept in groep 1 en 10 dagen later gingen ze op schoolreis.. nou wat dacht je van nee...quote:Op donderdag 15 juni 2023 10:48 schreef Tink89 het volgende:
Mijn kleuter wil - nu ze weet dat ik én de andere mama die ze wel zag zitten voor een hele dag niet mee mogen - niet mee op schoolreis. Ze is enorm wagenziek in de bus, dus zou met één van de twee calamiteitenauto's mogen meerijden, maar eigenlijk vind ik dat ik haar wens hierin niet moet negeren. Het is een dag dierentuin (8:30-16:00) en hoewel ik vind dat ze niet alles wat eng, dan ook maar niet moet proberen, vraag ik me oprecht af wat ze nou helemaal mist als ze niet meegaat.
Klassenouderquote:Op donderdag 29 juni 2023 19:46 schreef Lemijn het volgende:
Wat een debiele opdracht. Bedenken de juffen dat, of een overactieve ouder?
Hier zit juffendag expres aan het eind van het jaar zodat je niet nog een keer iets hoeft te bedenken, misschien is dat ook wel de insteek bij jullie?quote:Op maandag 3 juli 2023 15:28 schreef Schanu het volgende:
Hier hadden we 2 weken terug juffendag, toen voor de één klas bloemen voor de juffen geknutseld en voor de andere klas theezakjes. Ik vind het vooral irritant dat die juffendagen zo kort voor de vakantie worden gepland, want over 3 weken is het vakantie en voor de afsluiting van het jaar moet dus weer wat bedacht worden. Alhoewel niks moet natuurlijk, maar toch![]()
Mijn jongste is blij dat ze naar groep 2 mag en zou het liefste meteen doorgaan naar groep 8. Heb al uitgelegd dat dat niet zo werkt maar daar is ze het nog niet helemaal mee eens
Dat zal inderdaad de insteek zijn, maar uiteindelijk maakt en koopt de klas voor beide gelegenheden wat dus dat schiet z'n doel dan voorbijquote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:53 schreef SQ het volgende:
[..]
Hier zit juffendag expres aan het eind van het jaar zodat je niet nog een keer iets hoeft te bedenken, misschien is dat ook wel de insteek bij jullie?
Ik verheug me desondanks wel weer op de overijverige show-offs die op de laatste schooldag weer met mega-pakketten in cellofaan staan te pronken op het schoolpleinIk denk dat ik er extra vroeg voor op ga staan om er niks van te missen!
Nee joh. En je hebt de keuze om er niet aan mee te doen, de meesten doen het gelukkig ook niet.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:12 schreef BobbyMcGee het volgende:
In dat aspect van de basisschool heb ik echt geen zin. Ik begrijp ook niet waarom het nodig is. Je waardering uitspreken tijdens een ouderavond is toch genoeg?
Zouden juffen daar nu echt op zitten te wachten?
Ik werk in de hulpverlening maar zou het niets vinden als ik elk jaar onzincadeaus zou krijgen.
Ik schrijf als ik echt blij ben met een leerkracht een welgemeend kaartje. Ik zou daar zelf ook het meest blij mee zijn ipv allerlei meukjes.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:12 schreef BobbyMcGee het volgende:
In dat aspect van de basisschool heb ik echt geen zin. Ik begrijp ook niet waarom het nodig is. Je waardering uitspreken tijdens een ouderavond is toch genoeg?
Ik werk in de hulpverlening maar zou het niets vinden als ik elk jaar onzincadeaus zou krijgen.
Het hoeft niet. Ik vind het in ons geval wel fijn om een kleinigheidje (en dan ook écht een kleinigheidje!) mee te brengen. Prul heeft nogal wat extra tijd en aandacht gevraagd van de juffen en ze hebben zich echt heel fijn opgesteld en meegedacht en aanpassingen gedaan enzo. En ja, daar krijgen ze voor betaald. Maar een stapje extra zetten, waardeer ik wel enorm.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 11:12 schreef BobbyMcGee het volgende:
Wow, met die tekeningen er naast heel tofquote:Op donderdag 6 juli 2023 21:42 schreef Hupje het volgende:
Die juf die voor al haar kleuters hun mooiste knuffel heeft gehaakt, geweldig![]()
Je zou maar zo'n juf hebben als kleuter.
Ja, ontzettend veel. Hij vindt het wel heel spannend.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 13:11 schreef SQ het volgende:
Wat heerlijk cygne! Heeft hij er zin in?
Noud gaat ook naar groep 3 maar hij vindt het vooralsnog erg stom dat hij dan moet leren lezen...
Is hij er klaar voor?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 21:44 schreef littledrummergirl het volgende:
oh shit, we "moeten" door naar het volgende topicwaar moeten we nu naartoe
?
heerlijk van die buitendelijntjeskleurende kinderenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 00:24 schreef FlyingFish het volgende:
Dat stil zitten en luisteren gaan ze ook leren. Volgens mij is het 80% stuiterballen waar ze in groep 3 mee starten
Wel heel mooi, ze mogen als ze naar groep 3 gaan hier met een glijbaan het raam uit. 2 jaar geleden ging mijn zoon als enige head first, vorig jaar niemand, en dit jaar EmLala wilde daarna ook, maar toen werd gezegd dat dit niet de bedoeling was, dus die ging netjes zittend, net als alle andere kinderen.
Ah, wat sneu! Welk vriendinnetje, vraag ik me nu wel even af 😇😇quote:Op maandag 10 juli 2023 22:12 schreef Nolita het volgende:
Heerlijk FF!
Hier ook bijna kleuter af alweer! Eerste week groep 3 wordt ze 6.
Ze zegt dat ze het niet leuk vindt dat ze in groep 3 niet meer zo veel mag spelen, maar stiekem zie ik haar wel opbloeien van het leren schrijven wat ze de afgelopen weken hebben gedaan.
Ze was vandaag opeens verdrietig met naar bed gaan. Haar beste vriendinnetje (sinds ze naar de opvang ging als baby) gaat naar een ander dorp verhuizen. Samen naar de opvang, later school / 2 dagen bso en dansles is er straks allemaal niet meer na 6 jaar en dat kwam even binnen nu in de laatste schoolweek. En ik zacht ei had daardoor ook de tranen in mijn ogen.
Zelf heb ik vroeger hetzelfde meegemaakt op dezelfde leeftijd en die vriendschap is er nog steeds. Dat gun ik haar ook.
Nee joh, 28 augustus pas. Ze is wel vriendjes met zo'n beetje iedereen op de camping, kan ineens fantastisch fietsen en zwemmen (of ja, ineens...we oefenen hier dagelijks) en lijkt totaal niet meer op mijn wat verlegen niks durvende dochter van voor de vakantie. Bizar om te zien hoe zo'n sprong dan ineens gaat. Maar ook heel gaaf, ze wordt ineens echt heel erg rap groot.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:16 schreef NicolasJoy het volgende:
Alle kleuters alweer zin in school?
Al zeker 2 wekenquote:Op zondag 13 augustus 2023 15:16 schreef NicolasJoy het volgende:
Super leuk zo'n sociaal kind! Nu dan.quote:Op zondag 13 augustus 2023 22:11 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Nee joh, 28 augustus pas. Ze is wel vriendjes met zo'n beetje iedereen op de camping, kan ineens fantastisch fietsen en zwemmen (of ja, ineens...we oefenen hier dagelijks) en lijkt totaal niet meer op mijn wat verlegen niks durvende dochter van voor de vakantie. Bizar om te zien hoe zo'n sprong dan ineens gaat. Maar ook heel gaaf, ze wordt ineens echt heel erg rap groot.
Haha, die heeft er dus ook wel zin in.quote:Op maandag 14 augustus 2023 06:58 schreef Aure het volgende:
[..]
Al zeker 2 wekenGelukkig mag hij bijna weer
Meestal krijg je dat aan het begin van het schooljaar wel te horen. Hebben ze een informatie-avond bij jullie?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 18:12 schreef Ynske het volgende:
Nog 1,5 week. Wat me aan t denken zet...
Gymmen, die kleintjes in eigen kleren? Of kleren meegeven? En welke schoenen? Of op blote voeten?
Nog niet gehoord. We hebben de week voor de zomervakantie een kaart gekregen dat hij de 28e mag beginnen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 18:15 schreef SQ het volgende:
[..]
Meestal krijg je dat aan het begin van het schooljaar wel te horen. Hebben ze een informatie-avond bij jullie?
Verschilt per schoolquote:Op woensdag 16 augustus 2023 18:12 schreef Ynske het volgende:
Nog 1,5 week. Wat me aan t denken zet...
Gymmen, die kleintjes in eigen kleren? Of kleren meegeven? En welke schoenen? Of op blote voeten?
Zou er niet op rekenen, dat start allemaal pas met het schooljaarquote:Op woensdag 16 augustus 2023 18:27 schreef Ynske het volgende:
[..]
Nog niet gehoord. We hebben de week voor de zomervakantie een kaart gekregen dat hij de 28e mag beginnen.
Had al eens gekeken naar info op de website of isy maar op de ene staat een oude schoolgids van vorig jaar en op de ander kan ik niets vinden.
Misschien hoor ik komende week wat
Deze moeder van een kleuter in ieder geval wel....dinsdag mag ze weer met voor het eerst een continuerooster.quote:Op zondag 13 augustus 2023 15:16 schreef NicolasJoy het volgende:
Hier kregen we maandag alle info binnen via Parro, al was het voor ons 'oud' nieuws.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 18:27 schreef Ynske het volgende:
[..]
Nog niet gehoord. We hebben de week voor de zomervakantie een kaart gekregen dat hij de 28e mag beginnen.
Had al eens gekeken naar info op de website of isy maar op de ene staat een oude schoolgids van vorig jaar en op de ander kan ik niets vinden.
Misschien hoor ik komende week wat
4 september pasquote:Op zondag 13 augustus 2023 15:16 schreef NicolasJoy het volgende:
Als ze geen 1-op-1 hulp krijgen gaat dat vaak ineens een heel stuk beter dan thuis. En kinderen helpen elkaar vaak ook. Natuurlijk moet je als leerkracht bijspringen, maar het viel me heel erg mee hoeveel kinderen hulp van mij nodig hadden.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:59 schreef Tink89 het volgende:
Groep 1 en 2 hoeven hier geen gymkleren of -schoenen mee. Lijkt me ook echt onhandig, al die kinderen die zichzelf amper omgekleed krijgen...
Maar het verschilt per school, die info krijg je vast nog. Komt goed, niemand verwacht perfectie op dag 1. Of 2. Of 200 for that matter.
Ik mag hopen dat de meeste kleuters zichzelf gewoon prima aan- en uit kunnen kleden en dat ouders dat ook nastreven, op wat uitzonderingen na. Sokken zijn vaak even wat lastig, evenals kledingstukken binnenstebuiten. Daar kunnen leerkrachten prima bij helpen. Ik zie in de kleuterklassen zelfs kinderen die hun kleding netjes opvouwen en op een stapeltje leggenquote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:59 schreef Tink89 het volgende:
Groep 1 en 2 hoeven hier geen gymkleren of -schoenen mee. Lijkt me ook echt onhandig, al die kinderen die zichzelf amper omgekleed krijgen...
Maar het verschilt per school, die info krijg je vast nog. Komt goed, niemand verwacht perfectie op dag 1. Of 2. Of 200 for that matter.
Njah, die van mij kan dat inmiddels best aardig, maar toen ze net 4 was echt niet. Een joggingbroek en een shirt wel, maar iets met knoopjes of een riem of iets anders ingewikkelds: neuh.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:11 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de meeste kleuters zichzelf gewoon prima aan- en uit kunnen kleden en dat ouders dat ook nastreven, op wat uitzonderingen na. Sokken zijn vaak even wat lastig, evenals kledingstukken binnenstebuiten. Daar kunnen leerkrachten prima bij helpen. Ik zie in de kleuterklassen zelfs kinderen die hun kleding netjes opvouwen en op een stapeltje leggenBeetje verwachtingen hebben en eisen stellen mag best, zeker bij de groep 2 kinderen.
M start pas 4 september weer. Ik verwacht een onrustige periode met school, nieuwe juf, baby broertje en eigen verjaardag in maximaal 2,5 weken tijd![]()
![]()
Dankbaar dat het verlof voor de vaders zo uitgebreid is, waardoor mijn man hopelijk een beetje kan zorgen voor rust en ruimte![]()
Maar dat is natuurlijk makkelijk opgelost. Geef je kinderen op gymdag geen kleren aan die ze niet zelf uit kunnen krijgen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:31 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Njah, die van mij kan dat inmiddels best aardig, maar toen ze net 4 was echt niet. Een joggingbroek en een shirt wel, maar iets met knoopjes of een riem of iets anders ingewikkelds: neuh.
True. Ik zie ook wel makkelijker beren altijd. Het zou inderdaad ook best kúnnen wel, eventueel met hulp van leerkracht of ander kind, maar ik ben toch blij dat het bij ons op school niet hoeft.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:32 schreef SQ het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk makkelijk opgelost. Geef je kinderen op gymdag geen kleren aan die ze niet zelf uit kunnen krijgen.
Precies!quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:32 schreef Nanuke het volgende:
En daarbij helpen kinderen onderling elkaar ook. Dirk is wel eens thuisgekomen met de mededeling dat zn rits van zn vest moeilijk was maar dat Pieter hem geholpen had.
Ohja en dit idd. En dan moet de jas ook nog precies een beetje zo zitten dat het allemaal makkelijk 'loopt' anders is het nog 1 grote frustratie.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:36 schreef SQ het volgende:
Mijn zesjarige (ook officieel geen kleuter meer trouwens) loopt nog steeds alleen in joggers.
Ben al blij dat hij de rits van z'n jas dicht krijgt. Moet het wel zo'n grote grove rits zijn. Hij mist gewoon het geduld en de focus voor gepriegel
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 09:55 schreef TolstoiFan het volgende:
NJ, gefeliciteerd! Een fijn feestelijk weekend gewenst
Thanks!quote:Op donderdag 17 augustus 2023 11:29 schreef exode het volgende:
Gefeliciteerd NJ! 5 jaarWelkom leerplicht
Heel veel spanning vanochtend, maar uiteindelijk een goede, fijne dag!quote:Op maandag 21 augustus 2023 18:50 schreef eponine het volgende:
Vanochtend vanaf het wakker worden een stuiterende groep twee-kleuter hier. Hij stuitert nu nog steeds. Hij had (en heeft) heel veel zin in het nieuwe schooljaar!
Hoe is de eerste schooldag geweest voor de anderen die vandaag weer begonnen zijn?
Schoenen effe iets op of in tekenen dat elkaar een kusje moet kunnen geven 👍🏻quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:16 schreef exode het volgende:
Juul had vorig schooljaar standaard haar schoenen verkeerd om aan na een gymdag. Benieuwd hoe dat dit schooljaar gaat.....
En ach, B is alweer 9,5 jaar en die komt van Scoutingkamp terug met broeken die niet van hem zijn, is al 2 keer 1 (?!) slipper kwijtgeraakt met het omkleden na reddingszwemmen. Dus het zal ook wel gewoon een soort van DNA zijn of zo.
Wij hebben er pijlen in staan die naar elkaar moeten wijzen. Ze weet het ook, we vermoeden dat ze het zelf hilarisch vindt om ze omgedraaid aan te doen. Maar wie weet werkt een kusje welquote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:50 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Schoenen effe iets op of in tekenen dat elkaar een kusje moet kunnen geven 👍🏻
Wat leuk!quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:35 schreef douche-eendje het volgende:
Mijn kleuter had vandaag zijn eerste opkomst bij scouting. Zo schattig en grappig om hem daar te zien
Ja snap ik helemaal! Bas is net voor de zomervakantie op school begonnen en dat lijkt er ook wel in te hakken, maar het ging gisteren boven verwachting goed. Hij vond het vooral heel stom dat het na 2 uur alweer tijd was om naar huis te gaanquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:38 schreef exode het volgende:
[..]
Wat leuk!
Eigenlijk zou Juul ook al beginnen maar het continuerooster, dansles en zwemles.....die hakken er in. Waarschijnlijk gaat ze na de Herfstvakantie een paar x meekijken.
Juul heeft een jaar op de wachtlijst gestaan voor zwemles. Ze mocht meteen na de zomervakantie beginnen.quote:Op zondag 17 september 2023 09:54 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja snap ik helemaal! Bas is net voor de zomervakantie op school begonnen en dat lijkt er ook wel in te hakken, maar het ging gisteren boven verwachting goed. Hij vond het vooral heel stom dat het na 2 uur alweer tijd was om naar huis te gaan. Hij staat op de wachtlijst van de zwemvereniging, dat duurt nog wel even denk ik
Wij hebben het met oudste gehad, op andere manier, meer met angst/te verlegen zijn. Ik heb toen een telefonisch consult gehad, zonder kind dus. Besproken wat er aan de hand was (naar ons idee), en wat we al deden (met beetje hulp van een maatschappelijk werkster). Daarmee was het voldoende om nooit weer iets over te horen. De arts gaf zelf ook al aan dat je niet perse hulp van hun hoeft aan te nemen, maar wel het aanbod geven mocht het kind, OF de ouder dat nodig hebben dat je een ingang hebt.quote:Op maandag 25 september 2023 09:38 schreef Schanu het volgende:
Heeft iemand van jullie hier eens mee te maken gehad? Heeft iemand enig idee wat er gebeurt als ik de afspraak helemaal afzeg? Of juist als ik deze door laat gaan? Ik weet op dit moment even niet waar ik goed aan doe.
Nee, ik ben (wij zijn) niet zo’n fan van hem. Maar we willen F ook (nog) niet zeggen niet met hem om te gaan. “Op school is hij wel aardig mama”, zei hij vrijdag nog. We zien wel even waar het schip gaat stranden. Hopelijk trekt dat kind nog bijquote:Op maandag 25 september 2023 09:38 schreef Schanu het volgende:
@:eponine, wat ontzettend sneu zeg, klinkt ook niet als een gezellig klasgenootje![]()
Dit inderdaad. Dat merk ik op m’n werk ook en dan is / kan CB een hele fijne ingang zijn. En soms weet het CB niet dat er al hulp ingezet is.quote:Op maandag 25 september 2023 14:28 schreef Ceviche het volgende:
Ik zou de bemoeienis van het cb vooral zien als een (onhandig) teken van behulpzaamheid. Ik kan me voorstellen dat veel ouders geen idee hebben waar ze moeten beginnen qua hulpverlening, en het cb kan daar wel in op weg helpen. En dan is het vaak ook wel fijn als dat op zo'n korte termijn kan, als er behoefte aan is.
Maar je hoeft er niks mee hè, zeker als je zelf al hulp hebt ingezet. Ik zou dat gewoon doorgeven en de afspraak bij het cb afzeggen.
Het is niet alsof er ernstige problemen zijn en alle hulp wordt afgehouden, het is alleen dat er al goede hulp is. Dat begrijpen ze daar ook wel.
Mijnes wordt eind november ook 4 en dus ook naar school. In november gaat hij eerst nog een paar dagen wennen.quote:Op maandag 25 september 2023 15:22 schreef automatic_ het volgende:
Wij zijn net gaan kennismaken op school en woensdag gaat hij oefenen. Ben zooooo benieuwd. Zitten wel wat bekenden in vanuit KDV dus dat is wel fijn voor hem denk ik.
Over precies een maand is hij 4 en mag ik hier “echt” komen![]()
Zowel B als Juul hebben al vanaf dag 1 op school Mepal lunchboxen, voor de boterhammen en fruit en voor het drinken een Mepal drinkfles en geen drinkbeker.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:15 schreef June. het volgende:
[..]
Mijnes wordt eind november ook 4 en dus ook naar school. In november gaat hij eerst nog een paar dagen wennen.![]()
Ik zit dus nu even te googlen wat een handige lunchbox en beker zal zijn. Mijn god wat een keus. Wat zijn jullie ultieme tips en ervaringen? Kan een beginnende kleuter makkelijk zo'n mepal schroefdop opendraaien? Of is zo'n rietjesding een betere keus? Het is een continurooster dus hij moet iets hebben in ochtend voor fruit en iets voor de lunch.
Ja, zo 1!quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:36 schreef June. het volgende:
Is zo'n drinkfles dan met tuit @:exode? Deze? [ afbeelding ]
Je moet er ook niet mee gooien!quote:Op vrijdag 29 september 2023 16:41 schreef Hupje het volgende:
@:June. Die bekers zijn bij ons heel snel kapot. De bekers met schroefdop gaan langer mee. Bij de kleuters wil er altijd wel een juf of kind helpen met de dop.
Zeg dat tegen mijn kindquote:Op vrijdag 29 september 2023 17:38 schreef exode het volgende:
[..]
Je moet er ook niet mee gooien!
Wat gek, bij ons gaan ze dus heel lang mee. Ze zijn eerder op het uiterlijk uitgekeken dan dat ze kapot zijn.
Ik zou RVS aanraden, die zijn zo goed als onverwoestbaar. Ik heb ze bij greenjump gekocht. De RVS drinkbekers van HEMA zijn hier voor beide kinderen in gebruik, die bevallen ook heel goed.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:15 schreef June. het volgende:
[..]
Mijnes wordt eind november ook 4 en dus ook naar school. In november gaat hij eerst nog een paar dagen wennen.![]()
Ik zit dus nu even te googlen wat een handige lunchbox en beker zal zijn. Mijn god wat een keus. Wat zijn jullie ultieme tips en ervaringen? Kan een beginnende kleuter makkelijk zo'n mepal schroefdop opendraaien? Of is zo'n rietjesding een betere keus? Het is een continurooster dus hij moet iets hebben in ochtend voor fruit en iets voor de lunch.
Niet aan te raden bij knaagkinderen , dan kan je elke twee weken het rietje vervangen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:22 schreef Tink89 het volgende:
Camelbak! Lekken niet, geen gezeur met doppen open en dicht schroeven, alles kan in de vaatwasser en juf is er blij mee, want geen drama als hij eens omvalt als hij open is.
En dan wel de kinderversie, want daar gaat het rietje uit door het naar binnen te duwen ipv eraf te trekken.
Heb ik alleen hoeven doen bij onze jongste. Die stopte (toen hij 1,5 was ofzo) steeds z'n vingers in het rietje en toen scheurde het uiteindelijk.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:31 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Niet aan te raden bij knaagkinderen , dan kan je elke twee weken het rietje vervangen.
+1quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:22 schreef Tink89 het volgende:
Camelbak! Lekken niet, geen gezeur met doppen open en dicht schroeven, alles kan in de vaatwasser en juf is er blij mee, want geen drama als hij eens omvalt als hij open is.
En dan wel de kinderversie, want daar gaat het rietje uit door het naar binnen te duwen ipv eraf te trekken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Na een paar goede wendagen gaat hij vanaf woensdag echt helemaal naar de basisschool. Hij is er ook echt aan toe. Hij was na de wendagen ook veel vrolijker dan na een ochtend psz.
Nee, ze zitten niet meer ramvast, niet zo los zoals voordat ze eruit gaan, ze kan er ook gewoon mee bijten en zo.quote:Op maandag 9 oktober 2023 14:42 schreef taxibabe het volgende:
Oeh hopelijk word de melktand er vanzelf uitgewerkt, lijkt me niks voor zo'n kleintje dat de tand getrokken moet worden. Maar de tandjes zijn nooit meer helemaal vast komen te zitten?
Thomas is vorige week gevallen, tand door de lip, alles onder het bloed, en nu zit 1 voortandje iets los. Maar ik las al dat de tandarts daar verder niks aan doet. Ik hoop dat het tandje nog wel weer iets vastgroeit. Eten en zo gaat wel goed, maar bij tandenpoetsen zegt hij dat het wel een beetje zeer doet.
Ja hoor, die van mij is in augustus begonnen, nieuwe school,kende er niemand. En meteen alle dagen hele dagen gegaan. Eerst kat uit de boom kijken en daarna met veel plezierquote:Op woensdag 11 oktober 2023 08:29 schreef taxibabe het volgende:
Zojuist Thomas voor het eerst echt bij de basisschool afgeleverd.. Hij heeft er veel zin in, maar was wel even beduusd bij binnenkomst. Hij heeft vandaag een nieuwe juf, die had hij nog niet eerder gezien. Maar gaat vast goed! Toch?![]()
Ach jeetje dit klinkt wel heftig zeg.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:
Wie heeft er ervaring met pestgedrag in de klas onder de 4 en 5 jarigen?
Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.
De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.
Ik zoek ervaringen, advies, perspectief, alles. Wie heeft er wat te bieden.
T. kwam wel thuis met verhalen die vaak heftiger klonken dan dat ze waren. Dan gaf hij aan door Pietje geslagen te zijn, maar Pietje is een ongeleid projectiel, waarvan het waarschijnlijk geen doelbewuste klap, maar een onhandig slingerende arm was. Dingen als hierboven heb ik op T.'s school nooit gehoord, en ook niet in de kleuterklas waar ik vorig jaar stageliep of op mijn werk in de bso. Ik vind het niet gek dat je er bovenop zit.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 09:26 schreef Rebubbled het volgende:
Wie heeft er ervaring met pestgedrag in de klas onder de 4 en 5 jarigen?
Ik heb behoefte aan wat perspectief. Lily komt geregeld thuis met verhalen over hoe ze wordt buiten gesloten, hoe de kinderen haar klein en een baby noemen, ze geduwd of geslagen is, de andere kinderen haar boos en stom noemen, en klapper op de vuurpijl haar nu dood wensen.
De school is al op de hoogte, maar geeft me het gevoel dat dit erbij hoort en ze erop gaan letten, wat dat dan ook betekent. Ik ben echt klaar om aan thuisscholing te gaan doen, zoals je wellicht kunt begrijpen.
Ik zoek ervaringen, advies, perspectief, alles. Wie heeft er wat te bieden.
Hier staat de handmicroscope klaar voor Sint. B vindt dat soort dingen ook erg leuk. Ze gaan nu ook samen op pad met vergrootglas etc.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 15:41 schreef Tink89 het volgende:
Lego vindt ze niet interessant. Het is in huis, maar niet leuk.
Smartgames zijn een goed idee, txs! Je lijstje losse dingen heeft ze al behalve de microscoop. Die is ook nog wel tof, deed me ook denken aan een telescoop.
Hier vinden zowel de oudste als de jongste die grote magneten heel leuk om mee te spelen (oa van Connetix en Magna Tiles). We hebben ze nog niet in huis, maar ze vliegen erop af bij de opvang of als ze ze hebben bij vriendjes thuis.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:36 schreef Tink89 het volgende:
Heeft iemand hier nog suggesties voor cadeautjes voor een pientere dame die vijf wordt? Ze wil vooral knutselspul, maar de kast zit al vol... En een skelter, maar da's van opa en oma zo geregeld en dan weet ik verder echt niks.
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).quote:Op maandag 16 oktober 2023 19:32 schreef taxibabe het volgende:
Hopelijk heeft hier iemand tips..
Thomas is sinds oud en nieuw (dag)zindelijk), dat ging eigenlijk hartstikke goed, ook op de psz. Maar in de zomervakantie begon hij het ineens op te houden en kreeg hij een blaasontsteking. Sindsdien wil hij maar moeilijk naar de wc gaan, als in 'ik hoef echt niet', terwijl hij ontzettend aan het wiebelen is. Hierdoor toch weer regelmatig ongelukjes. Hij vertikt het gewoon, we hebben ook al met beloningen geprobeerd, maar daar lijkt hij niet gevoelig voor.
Nu gaat hij sinds woensdag naar de basisschool, maar daar vertikt hij het ook gewoon om naar de wc te gaan en zegt hij tegen de juf dat hij thuis naar de wc gaat en gaat het 10 minuten mis. Maar inmiddels is hij 3 van de 4 dagen met zijn reservekleren aan uit school gekomen. Overigens moest hij in de supermarkt plassen en is hij daar gewoon naar de wc geweest.
Ik snap dat zoiets nieuws als naar de basisschool gaan een terugval kan geven, maar toch hoop ik dat iemand een gouden tip heeft, want het ging zo goed...
Ze mogen zelfstandig naar de wc, maar ze hebben ook vaste plasmomenten na het (fruit) eten.quote:Op maandag 16 oktober 2023 20:00 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik luisterde toevallig vanmiddag deze aflevering. Het gaat over poepen, maar wellicht helpt het ook voor plassen: https://vriendvandeshow.n(...)bij-poepproblematiek (Je kunt best een stukje overslaan in het begin als je het niet interessant vind om te de historie van de gast te horen, ik denk zo'n ~20 minuutjes ofzo?).
Mocht je geen tijd hebben om de hele aflevering te luisteren, volgens mij is het advies het best samen te vatten als: betrek je kind erbij. Al heel goed volgens mij dat de leerkracht ook in beeld is, want kinderen haken ook nog wel eens af omdat ze het gevoel hebben dat ze niet mogen, of niet goed weten hoe zo'n plasketting nou werkt etc.
Ja, hij is al een paar keer daar naar de wc geweest, ook met ons erbij. Bij de kennismaking is hij geweest en vanuit de psz gaan ze regelmatig op de basisschool kijken en ging hij ook daar naar de wc.quote:Is hij al wel een keer op school naar de wc geweest überhaupt? Anders helpt dat misschien, bijv een keer als de school uitgaat? Dat hij weet hoe de wc daar zit etc. Ik denk dat jij (of een andere ouder) er wellicht in de supermarkt wel bij was en dat dat scheelt?
Ik zal die podcast snel gaan luisteren. We hebben hem ook uitgelegd dat als hij niet naar de wc gaat, dat hij dan misschien weer blaasontsteking krijgt. En ook gezegd dat hij nu 4 is en naar de basisschool gaat, dat alle kindjes daar ook gewoon naar de wc gaan.quote:O! en nog een tip uit de podcast: vertel hoe het lichaam werkt, dat hij snapt waar plas vandaan komt en waarom hij moet plassen en wat dat in z'n lichaam doet.
quote:Maarja, dat is allemaal theorie-ervaring, wellicht zijn er mensen met praktijkervaring wel met betere tips hoor![]()
Die ga ik ook eens bekijken in de bieb!quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:27 schreef Gogo83 het volgende:
T. had rond zijn vierde ook wat (poep- en) plasproblemen. Hier zorgde het boek Dag drol voor een grote stap voorwaarts. Weten wat er in het lijf gebeurt en daar samen over praten zorgde dat hij vaker op tijd naar de wc ging.
Bij zowel B als Juul haar eerste kinderfeestje (ook bij 5 jaar) hebben we thuis spelletjes gedaan. Bij mooi weer in de tuin en speeltuin en anders in de woonkamer.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen![]()
Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal![]()
Wat deden/doen jullie met kinderfeestjes?
Prul wordt ook 5 en mag 4 kindjes uitnodigen. In haar geval allemaal meisjes.quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:37 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter wordt binnenkort vijf en mag van ons drie kinderen uitnodigen voor een partijtje. De keuze wie er mogen komen is inmiddels gemaakt, de betreffende ouders zijn geappt met twee data om af te stemmen wanneer het voor iedereen uitkomt, maar nu moeten we nog bedenken wat we gaan doen![]()
Een woensdagmiddag in november, 3 à 3,5 uur, 4 kleuters (3 jongens, 1 meisje). Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om te spelen, als het butweer is wordt het een ander verhaal![]()
Wat deden/doen jullie met kinderfeestjes?
Congrats nog!quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:39 schreef automatic_ het volgende:
Hoi! Ik heb sinds woensdag ook een kleuter in huis
Thanks! Zondag as. is ie echt jarig maar vandaag voelde hij zich al helemaal het feestvarken 🥰!quote:Op woensdag 1 november 2023 20:53 schreef Schanu het volgende:
Klinkt als een zeer geslaagd feestje, gefeliciteerd nog![]()
En bedankt voor de tip van dat boek, ik heb hem op het verlanglijstje van mijn bijna jarige gezet!
Jaaa leuk hè! Hier 1 die elke dag zijn mijter en mantel aan wil.quote:Op dinsdag 14 november 2023 07:55 schreef Ynske het volgende:
Het eerste jaar dat Sinterklaas en het Sinterklaasjournaal echt leven, zo leuk
Oh spannend, ik hoop voor je hij snel wel naar het toilet wil op school, dat het geen drama wordt zoals hierquote:Op dinsdag 14 november 2023 09:12 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik heb sinds gisteren een kleuter, hij is vandaag voor het eerst een hele dag op school. Ik vind het spannend want hij wil er niet naar toilet gaan.
Deze ochtend vroeg hij wanneer hij weer cadeaus krijgt. Gelukkig voor hem hoeft hij niet zo heel lang te wachten
Wat heftig zeg. Wil hij er helemaal niet gaan? Vorige week is hij wel al met de juf gegaan en dat is gelukt. En de keer ervoor met zijn vader. Maar dat is enkel plassen. Poep zal een groter probleem zijn.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:04 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Jaaa leuk hè! Hier 1 die elke dag zijn mijter en mantel aan wil.
[..]
Oh spannend, ik hoop voor je hij snel wel naar het toilet wil op school, dat het geen drama wordt zoals hier![]()
Hier gaat hij nu halve dagen naar school omdat hij elke dag met de reservekleren aan terug kwam. We hebben van alles geprobeerd, we zijn nu doorverwezen naar de pipo-poli, maar dat kan pas 11 december![]()
We gaan nog 1 ding proberen, rond half 12 ga ik naar school om met hem daar naar het toilet te gaan, als dat lukt kan hij de dag afmaken. Mocht deze manier werken blijven we dit iig 2 weken volhouden en dan eens proberen of hij het ook zonder mij kan. Hopelijk kan hij dan snel weer volledig naar school.
Hij is daar tijdens de wendagen wel naar de geweest. Gisteren ben ik met hem bij het ophalen naar het toilet gegaan, ook geen probleem. Maar met de juf wil hij absoluut niet, 'ik ga thuis plassen', zegt hij dan. Maar dat red hij natuurlijk helemaal niet, dus op een gegeven moment plast hij in zijn broek.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:34 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Wat heftig zeg. Wil hij er helemaal niet gaan? Vorige week is hij wel al met de juf gegaan en dat is gelukt. En de keer ervoor met zijn vader. Maar dat is enkel plassen. Poep zal een groter probleem zijn.
Ik vind het zo frustrerend. Hier thuis gaat hij helemaal zelfstandig, we controleren alleen of hij goed heeft afgeveegd. Maar alles is nieuw en eng. Hij heeft daar altijd moeite mee. Ook zijn jas en tas in zijn kluisje doen is een ding want het moment dat een ander (groter) kindje in de buurt een kluisje heeft bevriest hij helemaal. Hij heeft echt een probleem om zijn plekje in de wereld op te eisen. Op een glijbaan zal hij wachten tot alle andere kindjes eerst gegaan zijn, maar ja als het druk is komt hij dus nooit aan de beurt.
Ik hoop dat de pipo-poli jullie kan helpen!
Waarom is dat een probleem? Poep ophouden gaat makkelijker dan plas en ze zitten geen mega lange dagen op school. Zolang hij thuis dan maar wel kan. Mijn kleuter poept ook niet op school terwijl hij thuis zelfstandig gaat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:34 schreef Bottoms_up het volgende:
Poep zal een groter probleem zijn.
Ik denk het wel, maar we kijken het gewoon aan hoe het gaat! Vandaag was al een hele stapquote:Op dinsdag 14 november 2023 11:21 schreef Elleska het volgende:
Hopelijk lukt het dan als jij met hem naar de wc gaat.
Als het over 2 weken nog niet zelf lukt mag/kan je dan langer tussendoor naar school? Want dan is de feestdagendrukte en dat is een moment dat veel kinderen een terugval hebben in zindelijkheid.
[..]
Waarom is dat een probleem? Poep ophouden gaat makkelijker dan plas en ze zitten geen mega lange dagen op school. Zolang hij thuis dan maar wel kan. Mijn kleuter poept ook niet op school terwijl hij thuis zelfstandig gaat.
Gefeliciteerd met je verse kleuter
Hij heeft pas op de opvang nog een ongelukje gehad omdat ophouden niet meer lukte. En uiteindelijk gaat hij ook 3 dagen per week naar de bso als er plaats is. Dat is dan weer een nieuwe locatie.quote:Op dinsdag 14 november 2023 11:21 schreef Elleska het volgende:
Hopelijk lukt het dan als jij met hem naar de wc gaat.
Als het over 2 weken nog niet zelf lukt mag/kan je dan langer tussendoor naar school? Want dan is de feestdagendrukte en dat is een moment dat veel kinderen een terugval hebben in zindelijkheid.
[..]
Waarom is dat een probleem? Poep ophouden gaat makkelijker dan plas en ze zitten geen mega lange dagen op school. Zolang hij thuis dan maar wel kan. Mijn kleuter poept ook niet op school terwijl hij thuis zelfstandig gaat.
Gefeliciteerd met je verse kleuter
Dat klinkt al heel bemoedigend!quote:Op dinsdag 14 november 2023 11:59 schreef taxibabe het volgende:
Gelukt!![]()
Hij dacht eerst wel dat hij weer mee naar huis ging, hij wilde zijn jas al pakkenMaar gezegd dat hij na het plassen mag blijven en samen met de andere kindjes boterhammetjes gaat eten. Vond hij ook prima en rende na het plassen weer zo de klas in en ging verder spelen.
[..]
Ik denk het wel, maar we kijken het gewoon aan hoe het gaat! Vandaag was al een hele stap
Fijn!!quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:43 schreef Bottoms_up het volgende:
Hier is het vandaag goed gegaan. 1 keer geplast samen met de juf. Ik vroeg hem of het leuk was. "Ja, maar ik heb weer niks geleerd!"![]()
Maar hij kwam met een glimlach buiten, dan is de grootste opluchting.
Jep, zou best kunnen. Wij vullen bij veel pijn de paracetamol (spiegel opbouwen en in stand houden) aan met nurofen voor het slapen gaan. En lekker dik kussen voor zo minder druk op het oor.quote:Op zondag 19 november 2023 18:30 schreef eponine het volgende:
Ik weet dat er hier nogal wat ervaringsdeskundigen zitten wat betreft oorontstekingen. Mijn kleuter heeft verhoging, klaagt over oorpijn (“echt IN mijn oor mama”) en hoort naar eigen zeggen zachtjes. Sinaspril helpt wel iets heb ik het idee. Zou dit een oorontsteking kunnen zijn? (uiteraard bel ik morgenochtend de huisarts als het nog niet over is, maar om hier de HAP voor te bellen vind ik ook weer zoiets… hij eet en drinkt wel gewoon enzo.)
Huh, hoe kun je nou naar de 'verkeerde' SEH/HAP rijden?quote:Op maandag 20 november 2023 10:14 schreef Bottoms_up het volgende:
Beterschap voor de zieke kleuters, ik heb er ook eentje. Vorige week was het de dreumes.
Gefeliciteerd Tink!
Coolguy, het zou zo de vrouw kunnen zijn waar wij een paar maanden geleden mee te maken hadden. Die reageerde kribbig omdat we naar de "verkeerde" SEH/HAP zijn gegaan. Namelijk naar degene die het minst ver rijden is, hoe durven we. Aan de telefoon werd gezegd dat we zo snel mogelijk moesten gaan, dus ja. Empathie 0.
Omdat we qua regio daar niet ingedeeld zijn. De dichtsbijzijnde HAP is zonder SEH, daar hadden we naar gebeld. Maar zij hadden niet goed doorgegeven waar we naartoe gingen dus aangekomen bij het ziekenhuis moesten we weer langs de HAP triage. Die vrouw vond dat we een half uur hadden moeten rijden naar de juiste locatie ipv een kwartier.quote:Op maandag 20 november 2023 10:32 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Huh, hoe kun je nou naar de 'verkeerde' SEH/HAP rijden?
Dit vroeg ik me ook af. Je belt toch eerst van tevoren en dan rijd je naar de plek waar je mee gebeld hebt?quote:Op maandag 20 november 2023 10:32 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Huh, hoe kun je nou naar de 'verkeerde' SEH/HAP rijden?
Het was er eentje zoals het verhaal van Coolguy. Regels, protocollen en procedures boven mensen. Ideaal persoon voor de zorgquote:Op maandag 20 november 2023 10:58 schreef taxibabe het volgende:
Oh ik bedoelde eigenlijk uit het oogpunt van snelle zorg, ik zou ook naar de dichtstbijzijnde SEH zijn gereden. Ik vond het juist stom dat ze zeggen dat je naar de 'verkeerde' SEH was gereden.
Maar misschien komt dat omdat wij überhaupt maar 1 HAP/SEH in de buurt hebben die sowieso 20-30 minuten rijden is.
Kleuter werd een kwartier na mijn laatste bericht schreeuwend wakker van de oorpijn. Zo hadden we hem nog nooit mee gemaakt, best schrikken ook voor ons. Uiteindelijk heb ik nog een half uur bij hem gezeten. Eerst op z’n bed erbij, toen moest ik van hem op de stoel naast z’n bed en uiteindelijk moest ik helemaal weg. Hij heeft geslapen tot 07:00 (dat is voor zijn doen uitslapen) en vanochtend leek er niets meer aan de hand. Hij wist ook niets meer van gisteravondquote:Op maandag 20 november 2023 09:19 schreef Tink89 het volgende:
Hoe was de nacht eponine? Met beide kinderen?
Vandaag 5 jaar geleden zat ik compleet overweldigd naast een baby in een warmtebedje vol slangetjes enzo... en net bracht ik diezelfde prul huppelend naar school, met een heksenhoed op haar hoofd 'want er mag een cadeautje mee mama' terwijl ze aan iedereen die we tegenkwamen, vertelde dat ze jarig is. Time flies!
Ik begrijp dat je je zorgen maakte, en dat die triagist wellicht niet de meest empathische triagist ooit was, maar het klinkt nu wel alsof je je erg onaardig hebt opgesteld terwijl de situatie al overlegd was met een arts? Medisch gezien zagen ze geen reden om langs te komen en uiteindelijk was het ook geen spoedsituatie, ik snap dat je bezorgd was en niet blij bent met de gang van zaken maar is dit niet hoe de hap werkt (en zou moeten werken om de post werkbaar te houden)?quote:Op maandag 20 november 2023 09:35 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, weer eens een vrijdagavond/halve nacht doorgebracht bij de HAP.![]()
Onze dochter was al een week niet lekker, veel hoesten, snotteren, maar goed, verkoudheidje he...maar het duurde toch wel lang, en vrijdagavond zag ze zo bleek + koorts die terug kwam dat ik toch maar de HAP belde en dikke opgezette klieren in dr hals, als in, echt een half ei, en die waren in nog geen 40 min op komen zetten. Nou dan wordt je terug gebeld etc, en toen kwamen de standaard vragen he. En die vrouw was pinnig en ik werd geïrriteerder en geïrriteerder.
"nee ik heb met de arts overlegd en u hoeft niet te komen". Ik zeg nou, daar heb ik wat moeite mee. Waarom ik daar dan moeite mee had. Nou omdat ik vragen krijg die passen bij een noodgeval. 'is ze bij bewustzijn/aanspreekbaar' en 'bloedt ze hevig', zijn geen dingen waarbij ik nog de HAP gebeld had en rustig 1,5 uur wacht tot ik terug gebeld word he, dan had ik wel 112 gebeld, maar als ik de HAP bel dan verwacht ik andere criteria op basis waarvan jullie besluiten dat een kind wel of niet gezien moet worden.
Toen was de reactie dat ik vooral niet moest denken dat ik bijdehand moest zijn want daar had zij geen tijd voor. Ik zal mijn reactie daarop laten voor wat het was, maar we kregen een afspraak nadat ze nog had gedreigd met dat een bezoek van ons zonder afspraak 266 euro moest kosten, alsof dat ook maar iéts uitmaakt als je je zorgen maakt.
Prima, afspraak gekregen, gegaan, ont-zet-tend vriendelijke arts gezien daar die hier verder niks mee van doen had, maar ik heb zelden zo'n vriendelijke man gezien. Dus, pfeiffer. Dat is 'gewoon' een van de ongeveer 250 verkoudheidsvirussen die rond kunnen gaan, en de meeste mensen hebben daar geen last van, maar onze dochter uiteraard wel. Ze speelt en doet, dus ze is geen dood vogeltje op de bank, maar ik schrok wel van die klieren.
Goed, wat mij nu dus stoort is dat ik dus nu denk van 'ja, maar ze hebben geen bloed afgenomen dus ze vermoeden het, ze weten het niet zeker', want zo maak ik mezelf gek, maar goed, het was weer eens een enerverend weekend
Ja. We hebben de lat heel laag liggen, maar regelmatig loopt hij over van spanning. Dus dan lig ik weer de hele nacht met een kleuter-koala tegen mij aan in bed.quote:Op zaterdag 2 december 2023 14:37 schreef eponine het volgende:
Nog meer ouders die blij zijn als het 5 december geweest is?
quote:Op maandag 4 december 2023 09:57 schreef Tink89 het volgende:
Mijn 5-jarige had afgelopen weekend een gedicht van sinterklaas in haar schoen. Dit maakte gelukkig wel indruk, in tegenstelling tot de consequenties die we zelf al hadden laten volgen op wegrennen op drukke plekken enzo. Ik heb wel het gevoel dat ze toe is aan wat rust en regelmaat en vooral aan droog weer, zodat ze buiten ook kan uitrazen. Gelukkig is na overmorgen het Sint-gedoe voorbij - al zal ik het wel gaan missen - en gaan we dan ook meteen de kerstbomen opzetten. Maar ook dan is er nog veel anders dan anders. Een keertje studiedag op maandag en dan de normaal gesproken vrije vrijdag de kerstviering. Een afspraak bij de GGD, haar broertje dat nieuwe buisjes krijgt, zij gaat dan bij oma logeren.... Blij als het kerstvakantie is!Ik vind dit wel heftig, on Sinterklaas hiervoor te gebruikenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie
Wij hebben het ergste gehad.quote:Op zaterdag 2 december 2023 14:37 schreef eponine het volgende:
Nog meer ouders die blij zijn als het 5 december geweest is?
quote:Op maandag 4 december 2023 10:16 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ik vind dit wel heftig, on Sinterklaas hiervoor te gebruiken
quote:
Ik had hier een redelijk gepikeerde reactie getypt, maar ga er na een diepe zucht maar gewoon even vanuit dat het een oprechte vraag is. Opvoedarmoede negeer ik maar even...quote:Op maandag 4 december 2023 18:53 schreef Peacefulll het volgende:
Hebben jullie zelf niet voldoende indruk op haar kunnen maken Tink, dat jullie Sinterklaas hiervoor in moesten zetten? En hoe weet je zo zeker dat jullie consequenties onvoldoende indruk hebben gemaakt? Ik vind het een beetje opvoedarmoede. Van jullie de wind van voren en dan ook nogmaals van een grote idool.
Kan me voorstellen dat je geschrokken bent, maar Prul is een kind hè? Een kleuter van net 5. Die doen helaas dat soort dingen. Ze is net als alle andere kinderen die domme dingen uithalenHoe slim ze ook is.
Nja, ik kan nu niet voor Tink spreken maar de wind van voren krijgen (roepen, straffen noem maar op) maakt hier nog minder indruk dan een gesprek. Op dat laatste reageert hij tenminste. Ik heb nog als voordeel dat hij nog niet uit de kar kan kruipen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:10 schreef SQ het volgende:
Dank voor de uitleg tink, en fijn dat het effect mee lijkt te vallen.
Enige wat ik wel denk is, een kind van 5 dat herhaaldelijk ongewenst gedrag vertoont en je uitlacht als je in gesprek gaat, die zou van mij dus wél de wind van voren krijgen, en goed ook. Zodat ze zien dat het menens is en je echt geen grappen maakt.
Het was hier helemaal op. Afgelopen dagen hebben een beetje veel indruk gemaakt...quote:Op dinsdag 5 december 2023 19:11 schreef Aure het volgende:
Zo das lekker op tijd
De kleuter hier vierde vandaag alleen sint op school dus hij is gelukkig al rustigHij vraagt wel nu al steeds wanneer het kerst is
Hier lagen ze ook beide om 18:45 alquote:Op dinsdag 5 december 2023 19:07 schreef NicolasJoy het volgende:
Zo. Kinderen op bed, dág Sint!
Hoe lang duurt het meestal voordat de rust terugkeert?
Na 1 januari maar soms pas na de kerstvakantie. Dus nog 4 a 4,5 week even afzien.quote:Op dinsdag 5 december 2023 19:07 schreef NicolasJoy het volgende:
Hoe lang duurt het meestal voordat de rust terugkeert?
Arme juffen..quote:Op dinsdag 5 december 2023 20:26 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Na 1 januari maar soms pas na de kerstvakantie. Dus nog 4 a 4,5 week even afzien.
Ja maar hang de school dan ook niet zo hysterisch vol met pieten en pakjes. En kijk geen Sinterklaasjournaal met ze en laat ze geen schoen zetten en pepernoten bakken... misschien willen sommige ouders al die dingen maar het draagt wel allemaal bij aan de onrust. Hoeft niet - je kan het zonder negeren wel wat kleiner maken allemaal.quote:
En meestersquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |