Ah Daikin.quote:
Weet jij toevallig welke module ik moet hebben voor een extensa ai 6?quote:Op vrijdag 7 april 2023 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ah Daikin.
Wel degelijk merk hoor.
Trouwens neem voor de WiFi adapter en de app maar rustig een uur of 2.
Heb de Altherma’s veel geplaatst afgelopen jaren en deed echt niet meer de WiFi adapter ah einde vd dag. Maar dat zul je nog meemaken. Voordeel, eenmaal geïnstalleerd dan doet ie het verder ook wel.
Maar er zit een foutje in bij het aanmelden en je WiFi herkennen. Met iPhone is het belangrijk dat je alles uitzet, 4G en Bluetooth.
Je moet eerst verbing maken met Daikin-ap WiFi welke het apparaat uitzend. Die moet op zijn beurt verbinden met jouw internet via jou normale WiFi netwerk. Maar net als je verbinding hebt gaat ie herstarten en dan is ie weer alles kwijt![]()
Trouwens eenmaal verbonden met internetje gaat ie updates downloaden en inladen. Dat kan zo een uur duren en na die update kan die zo weer een update gaan downloaden.
Kwam daarom altijd op een avond terug, koffie, biertje aan de keukentafel, intussen zwak ouwehoeren, en maar updaten, nog een biertje en dan om 22:00 savonds was het wel goed![]()
Maar ben benieuwd hoe het jou vergaat.
Als ik de brochure wil downloaden kan dat pas na invullen van prive gegevens.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Quatt
Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
Geen idee, ik weet alleen dat er sinds kort een 5 huizen verderop aan de gevel hangt.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Quatt
Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
Heb me ooit aangemeld omdat ik benieuwd was naar de specificaties.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Quatt
Maar tbh vind ik die mooie behuizing wel echt een plus puntquote:Op donderdag 27 april 2023 10:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb me ooit aangemeld omdat ik benieuwd was naar de specificaties.
De monobloc WP is 4 KW. En R32.
Ze geven aan dat je voor all electric 2 units moet kopen.
De unit ziet er wel leuk uit, mooi ontwerp.
Maar vreemd bedrijf.
Echt van die Amsterdammers waar zo’n afgestudeerde Sales figuur achter zit en waar heel veel wordt geïnvesteerd in promotie.
Ik denk dat ze een goedkoop Chinees model ontdoen van de behuizing en in deze mooie behuizing stoppen.
Lees op tweakers dat er nu meer ervaring is, en die is niet slecht.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar tbh vind ik die mooie behuizing wel echt een plus punt
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochurequote:Op donderdag 27 april 2023 11:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat ik begrijp (en ik ben echt een leek) is dat de pomp nu hybride is en dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van fulltime Electric. Als dat uitkomt dan is dat modulair te vervangen in de hybride pomp
Mijn pomp is online. Update was nog geen 5 min, alle instellingen zijn bewaard gebleven. Al met al positieve ervaring.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochure
Helemaal gelijk, ik las het even andersquote:Op donderdag 27 april 2023 11:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochure
quote:All electric-ready
Met een warmtepomp gebruik je nog steeds een beetje gas, bijvoorbeeld voor je tapwater. Eigenlijk willen we natuurlijk helemaal geen gas meer gebruiken, maar voor de meeste mensen in Nederland is het nog niet mogelijk om volledig gasloos te leven. De Quatt Hybrid is dan een goede oplossing.
Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we binnen een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen.
Nou ja, als je dan tóch die stap gaat nemen, dan zou ik ook direct volledig van het gas gaan. Kan de aansluiting ook weg, bespaar je daar weer geld op.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.
Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.
Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
Nee maar mijn witte kast is niet perse mooierquote:Op donderdag 27 april 2023 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Lees op tweakers dat er nu meer ervaring is, en die is niet slecht.
Wel allemaal hybride.
Het product kan best goed zijn. De eigenaar had eerder ook een e scooter ontwikkeld.
Maar ja ben zelf geen hybride voorstander
[ afbeelding ]
Zo mooi vind ik m ook niet
Je kan eerst alle maatregelen nemen, dus je woning inderdaad isoleren en alvast vloerverwarming aanleggen als je toch bezig bent, stroomkabel naar meterkast leggen, kookplaat alvast naar inductie (als dat nog niet gedaan is), etc.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.
Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.
Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
hybride ben ik geen voorstander ben omdat je dan evengoed nog je gasabonnement kosten hebt, en die vind ik best flink voor dat beetje gas wat je nog nodig hebt met hybride. Je prijs per m3 stijgt enorm met een hybride.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb inmiddels ook de energieverbruiken voor verwarmen en tapwater productie gevonden.quote:Op donderdag 27 april 2023 12:02 schreef Leandra het volgende:
Dat lijkt me idd een goed idee, eerst alle maatregelen qua isolatie en vloerverwarming en dergelijke zodat je na een winter ook weet wat voor WP je werkelijk nodig hebt en of je misschien gelijk gasloos kunt.
Je gooit er al een bak geld tegenaan.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Voor dat besparen op de kosten van de aansluiting hoeft die aansluiting niet weg.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, als je dan tóch die stap gaat nemen, dan zou ik ook direct volledig van het gas gaan. Kan de aansluiting ook weg, bespaar je daar weer geld op.
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.quote:Op donderdag 27 april 2023 14:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor dat besparen op de kosten van de aansluiting hoeft die aansluiting niet weg.
Gewoon je gascontract opzeggen is genoeg om van alle kosten voor gas af te komen, ook de vaste kosten betaal je dan niet meer.
Niet als je je contract met de energieleverancier opzegt.quote:Op donderdag 27 april 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.quote:Op donderdag 27 april 2023 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet als je je contract met de energieleverancier opzegt.
Dat is voldoende.
ATO wordt dan ook automatisch opgezegd dus geen contract met netbeheerder.
Ik ben al 5 jaar gasloos op die manier.
Ivo en ik wonen praktisch in het Tweakers topic over dat onderwerp
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.quote:Op donderdag 27 april 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.
Waarom zou je dat doen als die leiding er ligt maar je verder geen geld kost? Dan zou ik ook denken, lekker laten liggen.quote:Op donderdag 27 april 2023 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.
Maar schade aan je tuin of oprit is dan niet uit te sluiten.
Dus ik wacht tot Stedin zelf komt, ooit, mss. Dan is dat hun probleem als m’n straatje inzakt.
Momenteel is weghalen gratis maar daar hebben wel wat Tweakers voor moeten procederen, waarna de politiek ingreep.
Ja er komen 9 solaredge panelen, althans de ruimte is er voor en binnenkort ontvang ik (als het goed is) de offertequote:Op donderdag 27 april 2023 13:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je gooit er al een bak geld tegenaan.
Met overal vloerverwarming altijd gelijk all electric warmtepomp doen, mits je ook PV panelen kunt plaatsen
Daar heb je dan ook weer gelijk in, heb ik niet bij stilgestaanquote:Op donderdag 27 april 2023 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hybride ben ik geen voorstander ben omdat je dan evengoed nog je gasabonnement kosten hebt, en die vind ik best flink voor dat beetje gas wat je nog nodig hebt met hybride. Je prijs per m3 stijgt enorm met een hybride.
Nee, je hoeft alleen iets te betalen als je een contract voor die aansluiting hebt. Gebruik je de aansluiting niet en heb je geen contract (meer), dan hoef je ook niet te betalen.quote:Op donderdag 27 april 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.
Voor de aanleg van die leiding is al betaald... Jawel: bij de aanleg.quote:Op donderdag 27 april 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.
Das weinig, kun je misschien net zo goed met heel weinig gas afquote:Op donderdag 27 april 2023 15:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ja er komen 9 solaredge panelen, althans de ruimte is er voor en binnenkort ontvang ik (als het goed is) de offerte
R32 mag vanaf 2027 niet meer toegepast worden in nieuwe (!) warmtepompen, koelinstallaties of airco's.quote:Op donderdag 27 april 2023 16:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook R32 wordt uitgefaseerd en dat kan betekenen dat over een paar jaar koudemiddel of onderdelen er ook niet meer zijn.
bij mijn vorige huis werden alle gasaansluitingen in de straat vernieuwd en toen kreeg ik geen nieuwe meer.quote:Op donderdag 27 april 2023 15:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen als die leiding er ligt maar je verder geen geld kost? Dan zou ik ook denken, lekker laten liggen.
als je een regendouche hebt wordt het wat lastiger, maar anders kan dit wel.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:00 schreef blessed19 het volgende:
Heren,
Even een andere vraag maar in dezelfde richting.
Wij hebben hier 27 appartementen met blokverwarming. Het zijn kleine tweekamer appartementen, 67m². Het idee is om van het gas te gaan en "doorstroomverwarming" apparatuur te gebruiken voor de douche en keuken. Verwarming doen we dan met airco's.
Ik lees verschillende dingen over doorstroomverwarming. Ik vraag mij dan ook af of iemand hier daar ervaring mee heeft.
Je bedoeld warmtepompboilers voor blokverwarming?quote:Op donderdag 27 april 2023 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je een regendouche hebt wordt het wat lastiger, maar anders kan dit wel.
Je netbeheerder is er alleen niet blij mee, maar meer dan dat kunnen ze niet doen.
Persoonlijk zou ik in die situatie een warmtepompboiler installeren.
nee een warmtepompboiler voor persoonlijk gebruik. Je kan hem delen met je blok, maar dat is lastig qua facturen uitsturen en bijhouden wie wat gebruikt voor jou.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:05 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Je bedoeld warmtepompboilers voor blokverwarming?
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?quote:Op donderdag 27 april 2023 15:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor de aanleg van die leiding is al betaald... Jawel: bij de aanleg.
Als de netbeheerder het commercieel interessant vindt om de leiding in stand te houden moeten ze dat doen. Denken ze dat instandhouding meer gaat kosten dan gaat opleveren, dan mogen ze hem op eigen initiatief weghalen als je geen gas meer gebruikt en geen contract hebt.
Want heel simpel: alles tot en met de gasmeter is eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder is dus volledig verantwoordelijk. En niet de huiseigenaar.
Jazekerquote:Op donderdag 27 april 2023 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?
Meh, wat ik zo lees is zo'n boiler niet echt geschikt om in een leefomgeving te plaatsen. Maargoed, dat er alternatieven zijn is wel intressant.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee een warmtepompboiler voor persoonlijk gebruik. Je kan hem delen met je blok, maar dat is lastig qua facturen uitsturen en bijhouden wie wat gebruikt voor jou.
Klopt wat je zegt maar wat wel zo is dat er quotems worden afgegeven voor de productie van koudemiddel. De EU zal de R32 quotems schaars gaan maken waardoor de fabrikant minder mag produceren en daardoor de prijs skyhigh gaat.quote:Op donderdag 27 april 2023 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
R32 mag vanaf 2027 niet meer toegepast worden in nieuwe (!) warmtepompen, koelinstallaties of airco's.
Dat betekent niet dat het niet meer gebruikt mag worden om bestaande warmtepompen bij te vullen.
Je verspreidt vooral verwarring terwijl dat niet nodig is.
Als het niet meer gebruikt mag worden in nieuwe machines dan zal de vraag ook direct afnemen.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt wat je zegt maar wat wel zo is dat er quotems worden afgegeven voor de productie van koudemiddel. De EU zal de R32 quotems schaars gaan maken waardoor de fabrikant minder mag produceren en daardoor de prijs skyhigh gaat.
Ook bv compressor fabrikanten zullen bv niet meer die serie gaan producten. (Of zolang China en de VS niet volgen zal dat wellicht mee vallen )
Ik heb er 1 en die bevalt me prima. Die staat op zolder en het geluid valt me ook reuze mee.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:14 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Meh, wat ik zo lees is zo'n boiler niet echt geschikt om in een leefomgeving te plaatsen. Maargoed, dat er alternatieven zijn is wel intressant.
Als ze daar netjes vooraf een afspraak voor maken zonder valse voorlichting over kosten of verplichtingen tot opdracht geven, dan ben je inderdaad verplicht om je medewerking te verlenen. De netbeheerder is immers eigenaar, dus die beslist.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?
Je hebt er eentje in de woonkamer?quote:Op donderdag 27 april 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb er 1 en die bevalt me prima
Natuurlijk niet. Ik douche daar ook niet en slaap daar ook niet en mijn cv hangt daar ook niet.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:40 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Je hebt er eentje in de woonkamer?
Ja dus het klopt dus wat ik schreef, dat dacht ik al.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als ze daar netjes vooraf een afspraak voor maken zonder valse voorlichting over kosten of verplichtingen tot opdracht geven, dan ben je inderdaad verplicht om je medewerking te verlenen. De netbeheerder is immers eigenaar, dus die beslist.
Maar je hoeft dus helemaal niets, behalve die medewerking verlenen aan de werkzaamheden die de netbeheerder op afspraak aan haar eigendommen wil uitvoeren. Zonder kosten, risico's of andere verplichtingen voor jou als consument.
Sowieso propaan bij monobloc en R32 bij split.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het niet meer gebruikt mag worden in nieuwe machines dan zal de vraag ook direct afnemen.
Ik vind het een beetje voorbarig om dan maar 4 jaar op je handen te gaan zitten omdat er misschien iets zou kunnen gebeuren.
Jij plaatst de komende 4 jaar geen warmtepompen meer, begrijp ik?
Ik denk dat doorstroom voor de douche niet haalbaar is... Ketelklets heeft er laatst een filmpje over gemaakt, het kost verschrikkelijk veel electrisch vermogen om water voor de douche te verwarmen...quote:Op donderdag 27 april 2023 18:00 schreef blessed19 het volgende:
Heren,
Even een andere vraag maar in dezelfde richting.
Wij hebben hier 27 appartementen met blokverwarming. Het zijn kleine tweekamer appartementen, 67m². Het idee is om van het gas te gaan en "doorstroomverwarming" apparatuur te gebruiken voor de douche en keuken. Verwarming doen we dan met airco's.
Ik lees verschillende dingen over doorstroomverwarming. Ik vraag mij dan ook af of iemand hier daar ervaring mee heeft.
Bij ons ging dit proces heel soepel. Het duurde wel even, maar binnen een half jaar kwamen er twee mannetjes langs om de gasleiding kosteloos weg te halen. Ze hebben de tuin keurig hersteld.quote:Op donderdag 27 april 2023 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.
Maar schade aan je tuin of oprit is dan niet uit te sluiten.
Dus ik wacht tot Stedin zelf komt, ooit, mss. Dan is dat hun probleem als m’n straatje inzakt.
Momenteel is weghalen gratis maar daar hebben wel wat Tweakers voor moeten procederen, waarna de politiek ingreep.
met 3x25A lukt het prima en mocht je meer nodig hebben dan ga je naar 3x35A.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:33 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik denk dat doorstroom voor de douche niet haalbaar is... Ketelklets heeft er laatst een filmpje over gemaakt, het kost verschrikkelijk veel electrisch vermogen om water voor de douche te verwarmen...
heb jij hiervoor zelf iets ingeulvd/ondertekend of kwamen ze uit zichzelf met een afspraak en datum en heb jij niks ingevuld/ondertekend?quote:Op vrijdag 28 april 2023 07:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons ging dit proces heel soepel. Het duurde wel even, maar binnen een half jaar kwamen er twee mannetjes langs om de gasleiding kosteloos weg te halen. Ze hebben de tuin keurig hersteld.
Van mij had die leiding niet weg gehoeven, maar ik begreep indertijd van het Tweakersforum dat je met een aantal zaken mee moet werken. Dat staat in het desbetreffende topic goed uitgelegd.
Ik denk dat alle mensen die denken over doorstroomverwarming niet weten van het bestaan van een warmtepomp boiler.quote:Op donderdag 27 april 2023 21:33 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik denk dat doorstroom voor de douche niet haalbaar is... Ketelklets heeft er laatst een filmpje over gemaakt, het kost verschrikkelijk veel electrisch vermogen om water voor de douche te verwarmen...
Goed punt, dat laatste. Dat weet ik eigenlijk niet. Wij hebben zo'n beetje op de dag dat onze warmtepomp was geïnstalleerd zelf een verwijdering aangevraagd. Daarop kregen we een brief dat er een aannemer langs zou komen om de situatie te inspecteren en afspraken te maken over verwijdering.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb jij hiervoor zelf iets ingeulvd/ondertekend of kwamen ze uit zichzelf met een afspraak en datum en heb jij niks ingevuld/ondertekend?
Het is gebruikelijk dat iemand een brief krijgt dat ze een aanvraag moeten indienen voor verwijdering. Dat moeten is niet echt moeten maar zo wordt het omschreven.
Een wp boiler is best aan de prijs en als je dat combineert met niet al te veel sww gebruiken dan zijn er wel goedkopere manieren te verzinnen. Zelf douche ik met een tien liter boiler met schakelaar. Voor een normale douchebeurt moet ik dan vijf minuten tevoren dat ding even aanzetten en bij aanvang douchen weer uitzetten. Doorstromer zou handiger zijn maar dan moet ik weer de groepenkast vervangen vrees ik. Met 2 x 16 A zou het ook nog kunnen maar erg riant is dat niet, als je al een dergelijke doorstromer kan vinden.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat alle mensen die denken over doorstroomverwarming niet weten van het bestaan van een warmtepomp boiler.
Je hebt ook hangende modellen. En das stroomverbruik /3 dat is toch altijd een betere oplossing?
Er zijn al WP boilers die zo goed als niets kosten na aftrek subsidie.quote:Op vrijdag 28 april 2023 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een wp boiler is best aan de prijs en als je dat combineert met niet al te veel sww gebruiken dan zijn er wel goedkopere manieren te verzinnen. Zelf douche ik met een tien liter boiler met schakelaar. Voor een normale douchebeurt moet ik dan vijf minuten tevoren dat ding even aanzetten en bij aanvang douchen weer uitzetten. Doorstromer zou handiger zijn maar dan moet ik weer de groepenkast vervangen vrees ik. Met 2 x 16 A zou het ook nog kunnen maar erg riant is dat niet, als je al een dergelijke doorstromer kan vinden.
Misschien ga ik daar dan naar kijken. Maar je zit nog steeds met stilstand verliezen en legionella runs. Ik gebruik echt heel weinig sww.quote:Op vrijdag 28 april 2023 11:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er zijn al WP die zo goed als niets kosten na aftrek subsidie.
Dat is heel leuk als je alleen woont.quote:Op vrijdag 28 april 2023 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een wp boiler is best aan de prijs en als je dat combineert met niet al te veel sww gebruiken dan zijn er wel goedkopere manieren te verzinnen. Zelf douche ik met een tien liter boiler met schakelaar. Voor een normale douchebeurt moet ik dan vijf minuten tevoren dat ding even aanzetten en bij aanvang douchen weer uitzetten. Doorstromer zou handiger zijn maar dan moet ik weer de groepenkast vervangen vrees ik. Met 2 x 16 A zou het ook nog kunnen maar erg riant is dat niet, als je al een dergelijke doorstromer kan vinden.
Legionella runs kan je timen op normaal verbruik. Hier is het sowieso elke vrijdag douche/bad spitsuur, dan is warmer water in je boiler prima.quote:Op vrijdag 28 april 2023 11:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Misschien ga ik daar dan naar kijken. Maar je zit nog steeds met stilstand verliezen en legionella runs. Ik gebruik echt heel weinig sww.
een warmtepompboiler heeft een aantal nadelenquote:Op vrijdag 28 april 2023 10:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat alle mensen die denken over doorstroomverwarming niet weten van het bestaan van een warmtepomp boiler.
Je hebt ook hangende modellen. En das stroomverbruik /3 dat is toch altijd een betere oplossing?
Dankjewel voor de bevestiging van de info die ik ondertussen al had gevonden.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een warmtepompboiler heeft een aantal nadelen
- de benodigde ruimte, deze is echt heel fors en die moet er maar net zijn
- geluidsproductie
- er moet maar net op de plek dat er ruimte is 2 doorgangen naar buiten mogelijk zijn met een minimale diameter van elk 158mmm. Als je dat niet doet dan koel je je huis aanzienlijk af wat weer gas kost.
Met 2x16 kan je niet douchenquote:Op vrijdag 28 april 2023 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Atag heeft bv een hangende 100L WP boiler die hoeft ook niet naar buiten aangesloten te worden.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een warmtepompboiler heeft een aantal nadelen
- de benodigde ruimte, deze is echt heel fors en die moet er maar net zijn
- geluidsproductie
- er moet maar net op de plek dat er ruimte is 2 doorgangen naar buiten mogelijk zijn met een minimale diameter van elk 158mmm. Als je dat niet doet dan koel je je huis aanzienlijk af wat weer gas kost.
100 liter is wel heel klein, daar ga je iig geen bad mee vullen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Atag heeft bv een hangende 100L WP boiler die hoeft ook niet naar buiten aangesloten te worden.
Die hang je gewoon op en die zal de ruimte afkoelen.
Mits de ruimte 2x2,5 is. Die zal iets van 1200 kosten min 650 subsidie.
Of als je een afzuigpunt hebt of de afzuigbox ernaast is helemaal makkelijk natuurlijk.
De ruimte is niet meer dan een 120l hangende boiler
https://www.atagverwarmin(...)-hybrid-100-3629127/
Ik ben een echte leek, maar is het mogelijk om dit dan aan een mechanische afzuiging te koppelen?quote:Op vrijdag 28 april 2023 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Atag heeft bv een hangende 100L WP boiler die hoeft ook niet naar buiten aangesloten te worden.
Die hang je gewoon op en die zal de ruimte afkoelen.
Mits de ruimte 2x2,5 is. Die zal iets van 1200 kosten min 650 subsidie.
Of als je een afzuigpunt hebt of de afzuigbox ernaast is helemaal makkelijk natuurlijk.
De ruimte is niet meer dan een 120l hangende boiler
https://www.atagverwarmin(...)-hybrid-100-3629127/
Volgens mij niet, er gaat een aardig grote luchtstroom doorheen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:28 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ik ben een echte leek, maar is het mogelijk om dit dan aan een mechanische afzuiging te koppelen?
Het ging hier juist om een oplossing voor 1 persoons huishoudens, dit is een oplossing voor 1-2 persoons apparatementen met alleen een spaardouche.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
100 liter is wel heel klein, daar ga je iig geen bad mee vullen.
Ja, zeker wel, dat is juist de bedoeling.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij niet, er gaat een aardig grote luchtstroom doorheen.
dat kan, je moet dan alleen een model kiezen die daarvoor geschikt is vanwege de extra drukval over de langere pijpen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:28 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Ik ben een echte leek, maar is het mogelijk om dit dan aan een mechanische afzuiging te koppelen?
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./quote:Op vrijdag 28 april 2023 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
100 liter is wel heel klein, daar ga je iig geen bad mee vullen.
Als je toch voor een warmtepomp gaat, zou ik gewoon een 200-400 liter boilervat erbij nemen en de WP het warm water laten maken.
Wil je alleen warm water maken of de systemen toch gescheiden houden, dan een warmtepompboiler met externe aan- en afvoer, zoals sjorsie1982 ook al stelt.
klopt, ik wil niet koud of lauw douchen.quote:
Dit vind ik voor mijn huidige situatie ook nog een vrees. Heb nu ook een alles-in-een. Nu heb ik een Quooker dus warm water kan ik wel maken, hooguit niet voor een douche. Maar als van het winter de pomp warm water maakt verwacht ik inderdaad een drop in temperatuur.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./
Bij een CV is het anders, want die onderdelen zijn er veelal op voorraad en genoeg geschoold personeel te vinden.
De meeste alles-in-een systemen kunnen prima als "elektrische cv-ketel" werken en op alleen de binnenunit met en elektrisch element.quote:Op vrijdag 28 april 2023 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./
Bij een CV is het anders, want die onderdelen zijn er veelal op voorraad en genoeg geschoold personeel te vinden.
Zo, vertel mij iets 🤣 die meter ging als een gek omhoog hahaquote:Op zaterdag 29 april 2023 12:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De meeste alles-in-een systemen kunnen prima als "elektrische cv-ketel" werken en op alleen de binnenunit met en elektrisch element.
Klopt 6uur tegen 2,5 uur ofzo.quote:Op zaterdag 29 april 2023 12:02 schreef Fer het volgende:
Is zo’n boiler vat via de warmtepomp niet veel sneller opgewarmd dan een losse WP boiler? Die heeft toch vaak maar een 1,5kw pompje, tegenover de 6-8kw van een gemiddeld huis?
dat had ik in mijn vorige huis. Ik voelde aan de kamertemperatuur wanneer er warm water werd gemaakt.quote:Op zaterdag 29 april 2023 11:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit vind ik voor mijn huidige situatie ook nog een vrees. Heb nu ook een alles-in-een. Nu heb ik een Quooker dus warm water kan ik wel maken, hooguit niet voor een douche. Maar als van het winter de pomp warm water maakt verwacht ik inderdaad een drop in temperatuur.
Mocht dit zo zijn lijkt mij inderdaad een wp-boiler op de centrale afzuiging nog geen slecht idee. Maarja, dat duurt nog een paar maanden voordat ik dat ontdek.
oh vast wel, maar die uren dat het duurde om mijn 290L vat op temperatuur te houden duurt mij te lang om zonder verwarming te zitten. Bij een warmtepompboiler kan je instellen dat die dit alleen in de nacht mag doen. Bij een WP ook, maar dan heb je de hele nacht geen verwarming en is het stervenskoud in de ochtend omdat opwarmen heel lang duurt met een WP. Het op temperatuur houden van een kamer kan een WP heel goed.quote:Op zaterdag 29 april 2023 12:02 schreef Fer het volgende:
Is zo’n boiler vat via de warmtepomp niet veel sneller opgewarmd dan een losse WP boiler? Die heeft toch vaak maar een 1,5kw pompje, tegenover de 6-8kw van een gemiddeld huis?
dat is dus ook in voordeel van een CV. Als je douched dan maakt die warm water en doe je de warm water kraan uit dan stopt je CV met warm water maken en gaat de verwarming weer aan. Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.quote:Op zaterdag 29 april 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt 6uur tegen 2,5 uur ofzo.
Maar als het goed is douche je sochtends of savonds
Hoezo is dat een nadeel? Dat kun je bv koppelen aan je PV opwekking. En dat doet ie met 350W.quote:Op zaterdag 29 april 2023 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is dus ook in voordeel van een CV. Als je douched dan maakt die warm water en doe je de warm water kraan uit dan stopt je CV met warm water maken en gaat de verwarming weer aan. Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.
nu met salderen doet die koppeling helemaal niks op financieel gebied.quote:Op zaterdag 29 april 2023 15:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoezo is dat een nadeel? Dat kun je bv koppelen aan je PV opwekking. En dat doet ie met 350W.
bij mij duurde het 2 tot 2,5 uur om mijn boiler weer op temperatuur te brengen.quote:Op zaterdag 29 april 2023 15:16 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb die ervaring van 'uren en uren' voor warm water helemaal niet.
He?quote:Op zaterdag 29 april 2023 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nu met salderen doet die koppeling helemaal niks op financieel gebied.
Het nadeel is de duur van opwarming. Bij een CV is dat alleen bij gebruik van warm tapwater, bij een boiler is het de duur dat het duurt om het water in het boiler op temperatuur te brengen.
ik kan het niet makkelijker uitleggen, sorryquote:
Als je daar gewoon de timers voor instelt, dan doet de warmtepomp het opwarmen van het boilervat zelden op een willekeurig moment.quote:Op zaterdag 29 april 2023 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.
300 liter boiler. Hebben ze je een inschatting gegeven hoe snel die vult?quote:Op maandag 1 mei 2023 18:11 schreef Sport_Life het volgende:
Begin juli komt onze warmtepomp eindelijk!
Toshiba Estia 8kw met 300l boiler.
Vult of opwarmt?quote:Op maandag 1 mei 2023 20:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
300 liter boiler. Hebben ze je een inschatting gegeven hoe snel die vult?
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.quote:Op maandag 1 mei 2023 20:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
P=Qm*4,2*dTquote:Op maandag 1 mei 2023 20:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Haha ja opwarmt. Scherp.quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vult of opwarmt?
Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.
Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh
En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.
Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
Haha iemand snapte mijn vraag inderdaad al hoe ik hem bedoelde. Toen ik dat las moest ik al even gniffelen 😅quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vult of opwarmt?
Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.
Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh aan energie nodig.
En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.
Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.
Die doet als het 10 graden is 13kw.
Dus dan is ie in een uurtje op temperatuur:)
Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.
Hoeveel kW heb je nodig voor je woning dan?
Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.
Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.
Bij een warmtepomp is "hoe zwaarder hoe beter" niet echt van toepassing.
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.
Afgelopen jaar was ons verbruik 1650 M3, maar dat was tijdens verbouwing en een milde winter. En bovendien hadden we de thermostaat vaak op 19 omdat we 2,40 per M3 betaalde (december was 800 euro).
Dus 8kw (7,5 bij -10) zou net gaan, bij koude winters pakt het electrisch element het op.
Maar omdat er verder geen nadelen zitten aan de 11kw ben ik daarvoor gegaan,dan hoeft het electrisch element minder /niet aan .
Woning is trouwens 260m2 waarvan 200m2 vloerverwarming en 60m2 kelder, die wordt verwarmd door de ongeïsoleerde betonnen vloer erboven (met vvw). Dus veel 'verlies' naar de kelder.
De radiator in de kelder heb ik weggehaald.
Beide (8/11kw) kunnen trouwens tot 10% terug moduleren! Al is de cop het beste bij 50%.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.
Wel altijd goed om er over na te denken en dat heb je gedaan
Dat heb ik hier (vooralsnog) uit gezet. Ik zie wel dat ie vandaag 1 kWh heeft verbruikt om water bij te verwarmen, en dat is ook het enige verbruik vandaag door de pomp.quote:Op donderdag 4 mei 2023 19:55 schreef Leandra het volgende:
Oh, ik zie dat hij hier al aan het koelen is... mooi.
En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.
Hoeveel kW heb je nodig voor je woning dan?
Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.
Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.
Bij een warmtepomp is "hoe zwaarder hoe beter" niet echt van toepassing.
Klopt, met een kw kom je al een eind in de herfst en winter.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:37 schreef ArnosL het volgende:
[..]
En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.
Dus stel 5 personen met 1650m3 gas = (1200m3 * 8) / 1650 = 6kW bij -10.
Continu verwarmen met vloerverwarming (dus maximaal 30 graden aanvoertemperatuur) zorgt voor hele lage vermogens. In nieuwbouw tussenwoningen zien we bijvoorbeeld geregeld dat er maar 3kW vermogen bij -10 nodig is voor woningen van 120m2. Hier thuis (volledig nageïsoleerde tweekapper van 95m2 uit 1954) heb ik bijvoorbeeld ook maar een 4kW hybride. Die trok het zelfstandig tot -5 afgelopen winter, het resultaat is dan ook dat ons gasverbruik niet boven de 25m3 per maand meer komt terwijl we het de hele winter 20 graden hadden binnen.
Daikin toch?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 18:38 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik had vanochtend geen wifi meer, en ik moest de UDM resetten. Resultaat, warmtepomp blijft online/offline gaan. Om gek van te worden. Als ie online is het prima, maar is ie offline, dan kan ik dus helemaal niks zien. Nu beïnvloedt dat de werking van de pomp op zich niet, maar het irriteert me mateloos dat de app dan niks laat zien.
Nu heb ik al alles geprobeerd, behalve het opnieuw opstarten van de pomp zelf, maar dat durf ik niet echt aan
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daikin toch?
Ja dat kan een strijd zijn.![]()
Je hebt toch niet toevallig een versterker op je WiFi dat die soms schakelt tussen de een en de ander?
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.
Maar niet dus.
Ja? Dat is correct?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?
Dat weet je dan niet helemaal goedquote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou die werken zover ik weet alleen met een Wlan module, op WiFi dus.
Hmm welk type is het dan?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je dan niet helemaal goedwant ik had er gewoon een netwerkkabel aan bungelen, en daar heb ik de pomp ook mee verbonden.
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hmm welk type is het dan?
Het kan wel met een externe netwerkmodule maar standaard niet bij de Altherma 3.
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.
Edit: Daikin EGSAX06DA9W
Edit 2: Dat typenummer zie ik ook in de Onecta app terug komen.
Ja, een GEO. Wel apart verhaal trouwens. Onder de kap aan de voorkant zit duidelijk een slot voor een wlan module. Mijn installateur had gebeld en het moest module X zijn. Die paste niet. Was te kort en klikte dus niet vast. Weer bellen, begonnen ze over een LAN module. Nee nee wifi, maar dat moest toch echt die module X zijn.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.
Het verschil is dat de GEO een ingebouwde bedrade LAN module heeft.
Hier de docu
https://www.daikin.nl/nl_(...)documents-b7f056ea11
Uit welk document komt dit?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt bij problemen van het toewijzen van een IP door DHCP van je router ook een fixed IP erin zetten.
[ afbeelding ]
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Nog nooit van gehoord dus ben benieuwd naar eventuele ervaringen?
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?
Ja is een prima keuze. Dit zijn nu nog alleen de monoblocs (dan zit alles buiten en gaan er waterleidingen naar binnen)quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:42 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Nog nooit van gehoord dus ben benieuwd naar eventuele ervaringen?
Honeywell Round thermostaten en warmtepompen is (vaak) een slechte combinatie, lees ik regelmatig op Tweakers.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:
Onze warmtepomp komt bijnaNa een jaar verbouwen en 200k armer
komt ie dan eindelijk:).
Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
Mooiste is je hele WP aansturen met Loxone.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:
Onze warmtepomp komt bijnaNa een jaar verbouwen en 200k armer
komt ie dan eindelijk:).
Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
Heb nu een offerte voor een: domusa dual clima 9htquote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:29 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.
Ik zou zorgen voor iig full electric en of dat nou Propaan is of R32 (iets schadelijker voor t milieu als het ooit vrijkomt) is niet zo heel relevant.
Propaan is wel de toekomst, maar je zult geen verschil merken in gebruik. Hooguit dat de Propaan modellen nieuw ontwikkeld zijn.
Nooit van gehoord.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Heb nu een offerte voor een: domusa dual clima 9ht
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Klinkt wel interessant zover ik nu zie.
Nooit van gehoord. Zou het niet doen om reeds genoemde redenen.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Domusa klinkt al niet heel slim.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:25 schreef Sport_Life het volgende:
Ht staat trouwens mogelijk voor High temperature, dat wil je niet je wilt LT (veel betere COP).
Zou dus ook op zoek gaan naar aan andere installateur.
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?
Maar, het komen met een of andere obscure WP zou voor mij al een no go zijn geweest, en als het klopt dat die HT in jouw situatie helemaal niet nodig is zou ik inderdaad ook voor een andere installateur gaan.
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.
Een WP en HTV is gewoon geen handige cobinatie, dat kost je een vermogen aan stroom, want een lage COP.
Nee, er zijn ook gewoon LTV radiatoren, al jaren.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.
Ken er wel een paar. Maar we willen doornemen en plannen. Niet voor jan snot offertes maken, daar is de markt veel te overspannen voor. Waarom offertes maken als je als klein bedrijfje al 50 units in bestelling hebt staan.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik lees hier dat men offertes krijgt. Kan iemandmij aangeven welkebedrijven dit zijn en hoe lang ze hier op hebben moeten wachten? Ik zoek namelijk het liefst min 2 bedrijven die offertes maken. Ik krijg telkens geen reactie of de reactie dat ze geen offertes meer maken. Een naam van een bedrijf zou mij enorm helpen. Het liefst in twente.
Dat was in 2017 ook al, maar toen vond ik er nog 1 die trouwens waardeloos was en veel fout deed. Maar ook het bedrijf waar mijn collega vorig jaar zijn wp bestelde reageert ook niet meer op mijn vraag voor een offerte.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ken er wel een paar. Maar we willen doornemen en plannen. Niet voor jan snot offertes maken, daar is de markt veel te overspannen voor. Waarom offertes maken als je als klein bedrijfje al 50 units in bestelling hebt staan.
Dat is de markt nu.
En dat is inderdaad ook niet goed.
HT warmtepompen kunnen hogere temperaturen halen maar dat gaat ernstig ten koste van het rendement en dat is gewoon zonde. Je bent dan 15 jaar energie aan het verspillen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?
Maar, het komen met een of andere obscure WP zou voor mij al een no go zijn geweest, en als het klopt dat die HT in jouw situatie helemaal niet nodig is zou ik inderdaad ook voor een andere installateur gaan.
Volgens mij is in het zonnepanelen topic ook al bambino's bedrijf aangeraden. Zij doen zonnepanelen en warmtepompen en zitten in Twente.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat was in 2017 ook al, maar toen vond ik er nog 1 die trouwens waardeloos was en veel fout deed. Maar ook het bedrijf waar mijn collega vorig jaar zijn wp bestelde reageert ook niet meer op mijn vraag voor een offerte.
Hier lees ik dat het sommige wel gelukt is, dus bij welke bedrijven is dat?
Ah ik ga zoeken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Volgens mij is in het zonnepanelen topic ook al bambino's bedrijf aangeraden. Zij doen zonnepanelen en warmtepompen en zitten in Twente.
Vraag mij af wat het praktische nut is van jou om dit overal te verkondigen, valt gewoon op of het nou een schilder, stukadoor, tegelzetter, schoenmaker of meubelmaker is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah ik ga zoeken.
Pv heb ik nu, van de aangeschreven 8 reageerde er 2 en 2 maanden later nog een 3de, maar van wp krijg ik maar niks te horen.
quote:Op dinsdag 23 mei 2023 11:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vraag mij af wat het praktische nut is van jou om dit overal te verkondigen, valt gewoon op of het nou een schilder, stukadoor, tegelzetter, schoenmaker of meubelmaker is.
Bij jou hebben ze altijd de eerst komende 86 jaar geen plek geloof ik.
Je plaatst het altijd en alleen maar om reacties uit te lokken die dan weer niets toevoegen aan het topic.
Stop daar gewoon eens mee![]()
Feenstra en consorten leiden steeds meer mensen op voor WP of huren mensen in.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 11:48 schreef Gripper het volgende:
Ik wil onderhoud laten uitvoeren (los of contractie) voor m’n cv & warmtepomp - hybride installatie. Kan dat gewoon bij een groot bedrijf als Feenstra of kan je beter een erin gespecialiseerde lokale installateur vragen?
Thanks doe ik.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
Het klinkt voor mij vooral als een installateur die eigenlijk helemaal niet echt bezig is met de overstap naar gasloos en daarom maar een alternatief biedt dat op dezelfde manier verwarmt als het systeem dat hij al kent.
@:gcjoel kijk eens op de site van Nibe of Daikin of de installateur van die offerte daar als installateur in jouw omgeving genoemd wordt.
Is misschien ook nog wel een goede optie.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zou trouwens als verbouwer (zoals GC Joel) alles meer dan goed isoleren, proberen overal vloerverwarm te maken. De leiding naar een hok leggen waar later een buffervat kan staan.
En dan lekker met (heel weinig) gas verwarmen met een hele kleine HR ketel.
Warmwater op een warmtepompboiler.
Dan eens een jaartje draaien, kijken wat het gasverbruik is.
Dan een monoblock op propaan selecteren en over 1-2 jaar plaatsen. De kinderziektes moeten daar nog uit en de leverbaarheid en prijs worden beter.
Remeha heeft wel zo’n groot probleem dat vertegenwoordigers ervan al aangeven geen WP te bestellen. Ze hebben duizenden units al meer dan een jaar in bestelling staanquote:Op dinsdag 23 mei 2023 13:19 schreef laziness het volgende:
Wij zouden eerst een Remeha krijgen maar die werd maar niet geleverd en nu is het een Mitsubishi Ecodan geworden. Ik ben daar niet zo rouwig om. Allemaal geregeld door de aannemer dus ik had weinig keus maar ik heb begrepen dat die Mitsubishi mooi stil is. Mijn zonnepanelen boer was er wel over te spreken in ieder geval.
Mitsubishi maakt sowieso prima warmtepompen, niet perse de warmtepompen met het allerhoogste rendement (ook zeker niet slecht) maar ze halen wel de opgegeven waarden in hun datasheets, en dat is ook wat waard.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 13:19 schreef laziness het volgende:
Wij zouden eerst een Remeha krijgen maar die werd maar niet geleverd en nu is het een Mitsubishi Ecodan geworden. Ik ben daar niet zo rouwig om. Allemaal geregeld door de aannemer dus ik had weinig keus maar ik heb begrepen dat die Mitsubishi mooi stil is. Mijn zonnepanelen boer was er wel over te spreken in ieder geval.
Ik kwam via Remeha bij mijn installateur uit.quote:Op woensdag 24 mei 2023 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Remeha heeft wel zo’n groot probleem dat vertegenwoordigers ervan al aangeven geen WP te bestellen. Ze hebben duizenden units al meer dan een jaar in bestelling staan
Heb er zelf en via een bedrijf honderden gemonteerd. Verschillende merken.quote:Op woensdag 24 mei 2023 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mitsubishi maakt sowieso prima warmtepompen, niet perse de warmtepompen met het allerhoogste rendement (ook zeker niet slecht) maar ze halen wel de opgegeven waarden in hun datasheets, en dat is ook wat waard.
Nu gebruikt Remeha ook Mitsubishi en Toshiba (voorheen als ELGA) buitenunits, dus ook dat hoeft niet slecht te zijn. Als ik dan toch voor een klassiek CV-ketel merk moest gaan bij aanschaf van een warmtepomp dan zou Remeha als eerst in me opkomen, Intergas als 2e.
En daar zal eenieder z'n mening over hebben
En Toshiba?quote:Op woensdag 24 mei 2023 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb er zelf en via een bedrijf honderden gemonteerd. Verschillende merken.
Maar durf wel te zeggen dat Mitsubishi electric het meest betrouwbare, probleemloze, en efficiëntste merk is wat er te krijgen. Zeker de service en betrouwbaarheid zijn grote pluspunten.
Nadelen zijn minder voorraad (warmtepompen) en iets hogere prijs.
Bij praktijk metingen blijkt ook het rendement en de opgegeven vermogens tot de besten te horen.
Inderdaad geven sommige andere fabrikanten gewoonweg niet te halen getallen. Alleen de praktijk geld. En ME maakt al decennia units, en alleen in de koeltechniek, de echte (Japans/Europese ) specialisten.
What the fuck? Je gaat hier dus effectief 38.400 euro voor betalen? Of is dat voor alle veranderingen in huis die nodig zijn voor die pomp. Dat is toch niet puur alleen voor de pomp zelf?quote:Op woensdag 24 mei 2023 18:18 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En Toshiba?
Die krijgen wij.
Overigens heb ik nu ook een lening ervoor aangevraagd bij nationaal warmtefonds, 20 jaar lang 80 euro per maand , kan op ieder moment aflossen zonder boete.
Pomp incl meerwerk enzo kost 16k, plus 7k rente (bruto).quote:Op woensdag 24 mei 2023 18:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
What the fuck? Je gaat hier dus effectief 38.400 euro voor betalen? Of is dat voor alle veranderingen in huis die nodig zijn voor die pomp. Dat is toch niet puur alleen voor de pomp zelf?
Jij hebt gelijk, ik weet ook wel wat ik net heb uitgerekend dwz, wat ik heb ingetypt, maar het is in ieder geval niet het rekensommetje wat hier van toepassing isquote:Op woensdag 24 mei 2023 18:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Pomp incl meerwerk enzo kost 16k, plus 7k rente (bruto).
Ik kom op 19k uit , geen 38k?
Tis heel makkelijk als je ook PV panelen hebt in de lening.quote:Op woensdag 24 mei 2023 18:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Rente op langlopende spaarrekening is bijna net zo hoog, vandaar.
Pv panelen gaat niet meer met die lening die zijn al geïnstalleerd. En die zaten ook in het bouwdepot van de woning:).quote:Op woensdag 24 mei 2023 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tis heel makkelijk als je ook PV panelen hebt in de lening.
Dan gaat je energie rekening naar 0 en je maandbedrag is de lening (¤80) dat is win win.
Alleen even kijken wat het doet met salderen maar dat wordt nog eens een paar jaar uitgesteld.
Zolang je blijft wonen helemaal prima en precies waarvoor die lening bedoelt is.
Toshiba is gelijke hoogte met Mitsubishi electric. Japans en uitmuntende kwaliteit.
Lijkt mij een verstandige lening. Mocht je het niet erg vinden om je geld niet liquide te hebben kan je ook nog kijken naar aflossen op ke hypotheek. Dat kan zomaar gunstig zijn voor de terugverdientijdquote:Op woensdag 24 mei 2023 18:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Rente op langlopende spaarrekening is bijna net zo hoog, vandaar.
80*12*20= 19.200... en de rente is nog aftrekbaar ook.quote:Op woensdag 24 mei 2023 18:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
What the fuck? Je gaat hier dus effectief 38.400 euro voor betalen? Of is dat voor alle veranderingen in huis die nodig zijn voor die pomp. Dat is toch niet puur alleen voor de pomp zelf?
Ja uiteindelijk toch maar zonder lening want dat warmtefonds is echt een drama.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Lijkt mij een verstandige lening. Mocht je het niet erg vinden om je geld niet liquide te hebben kan je ook nog kijken naar aflossen op ke hypotheek. Dat kan zomaar gunstig zijn voor de terugverdientijd
Ik heb geen reviews gelezen maar, waar liep je o.a. tegenaan?quote:Op zondag 11 juni 2023 11:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk toch maar zonder lening want dat warmtefonds is echt een drama.
(Zie ook online reviews).
Ja, ik was er wel achter dat dat een huge rekenfout is.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
80*12*20= 19.200... en de rente is nog aftrekbaar ook.
Drama? Wat is het drama? Niet perse mijn ervaringquote:Op zondag 11 juni 2023 11:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Al zelf eens afgesloten en dat ook voor anderen geregeld.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
1 bepaald ding uploaden lukt niet, geeft een error.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Al zelf eens afgesloten en dat ook voor anderen geregeld.
Eerder was het heel makkelijk, nu schijnt er wat meer burocratie bij te zijn, maar moet toch wel lukken? Wat was het probleem?
Ik denk dat ze wel aardig nauwkeurig zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 11:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In hoeverre zijn de interne COP berekeningen van de ecodan nauwkeurig?
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?quote:Op maandag 12 juni 2023 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel aardig nauwkeurig zijn.
Op Tweakers diverse mensen met een losse Kamstrup warmtemeter bij hun warmtepomp en ik heb nog niets gelezen van grote verschillen tussen die meting en de interne COP opgave van Mitsubishi.
Verbruiksmeter is sowieso nauwkeurig, heb er hier nog een Häger meter voor zitten en de afwijking is minimaal, dat valt binnen de opgegeven afwijking van de meter zelf.
Wil je het nauwkeuriger meten / vergelijken, dan kan je er dus een Kamstrup tussen (laten) zetten.
Volgens mij zie je de cijfers van dat element er niet in terug maar weet niet 100% zeker of hij dat meerekent.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?
Bij mijn broertje de onderstaande cijfers over 2022 (kWh):
Verwarming import: 1451;
Verwarming productie: 5620;
COP: 3,9;
SWW import: 931;
SWW productie: 2254;
COP: 2,4;
Koeling import: 370;
Koeling productie: 1764;
COP: 4,8;
De COP van SWW valt mij eigenlijk tegen en ik gok dat dat komt vanwege het naverwarmingselement.
Pak ik de cijfers van afgelopen (koude) februari erbij dan een COP van 4,1 en 2,4. Dat valt dan weer mee.
Het is wat te algemeen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:23 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje! Er zit een discrepantie tussen de verbruiksgegevens zoals ik die in Home Assistant uitlees (via een printplaat) en de gegevens die het bedieningspaneel van de warmtepomp laat zien. Hoe zou dat kunnen komen? Het verschil is niet klein.
Op de warmtepomp is rechtstreeks een Heishamon aangesloten. Er zit niets extra's tussen. Die plaat geeft verbruikte energie door en zou dezelfde waarden moeten uitlezen als het bedieningspaneel. Volgens m'n lief moet het verschil in interpretatie zitten. Dat klinkt mij raar in de oren.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wat te algemeen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Hoe leest Home Assistent het uit? Je zegt "een printplaat", wat bedoel je daarmee? Leest het een meter uit die vóór de warmtepomp zit?
En lees je op de warmtepomp de "verbruikte energie" of de "geleverde energie" uit?
Zijn er elektrische elementen gebruikt? En telt de warmtepomp die ook mee?
Ik wist tot 2 minuten geleden niet wat een Heishamon was maar dat zal komen omdat ik een Mitsubishi heb en geen Panasonicquote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op de warmtepomp is rechtstreeks een Heishamon aangesloten. Er zit niets extra's tussen. Die plaat geeft verbruikte energie door en zou dezelfde waarden moeten uitlezen als het bedieningspaneel. Volgens m'n lief moet het verschil in interpretatie zitten. Dat klinkt mij raar in de oren.
Ja, ik heb al zitten control-f'en op dat topic.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wist tot 2 minuten geleden niet wat een Heishamon was maar dat zal komen omdat ik een Mitsubishi heb en geen Panasonic
Ik zie op Tweakers wel een heel topic lopen dus mss is daar nog wat kennis aanwezig.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2102536/1
Dat is niet heel raar, rendement op warm water is niet zo hoog; afhankelijk tot hoeveel graden C de WP dit opwarmt.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?
Bij mijn broertje de onderstaande cijfers over 2022 (kWh):
Verwarming import: 1451;
Verwarming productie: 5620;
COP: 3,9;
SWW import: 931;
SWW productie: 2254;
COP: 2,4;
Koeling import: 370;
Koeling productie: 1764;
COP: 4,8;
De COP van SWW valt mij eigenlijk tegen en ik gok dat dat komt vanwege het naverwarmingselement.
Pak ik de cijfers van afgelopen (koude) februari erbij dan een COP van 4,1 en 2,4. Dat valt dan weer mee.
Water staat op 55 graden met om de 3 weken een legionella run. Die laatste is eigenlijk niet nodig want het vat wordt bijna elke dag leeggetrokken maar toch.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is niet heel raar, rendement op warm water is niet zo hoog; afhankelijk tot hoeveel graden C de WP dit opwarmt.
Stel de COP is bij 30c door de WW cop=5, wanneer de boiler op de eindtemp komt, bv 57C nog cop=2.
Met 55 graden temperatuur is een legionella run (volgens mijn bronnen) sowieso niet nodig.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Water staat op 55 graden met om de 3 weken een legionella run. Die laatste is eigenlijk niet nodig want het vat wordt bijna elke dag leeggetrokken maar toch.
Ikquote:Op woensdag 14 juni 2023 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met 55 graden temperatuur is een legionella run (volgens mijn bronnen) sowieso niet nodig.
Eventuele bacteriën zijn in ~1 uur dood en aangezien je iedere dag verwarmt zal er ook geen aangroei zijn.
[ afbeelding ]
Jep ik werk voor een zorgstichting en wij zijn altijd besmet. Uiteindelijk komt er dan een koper-zilverinstallatie die alles doodt.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik
Laat voor mijn werk vaak monsters nemen aan drinkwater installaties, en adviespartijen schrijven duizenden euro’s voor controle en inspectieformulieren en thermische spoelingen en dergelijke.
Ik heb het geloof op die industrie compleet verloren. Bijna overal wordt legionella (in kleine) hoeveelheden aangetroffen, ook bij 60C.
Ik
Denk dat als je thuis een monster laat nemen er ook legionella inzit
Nee de norm is altijd KvE 100. Vaak met veel spoelen en dergelijke loopt die toch op tussen 100-1000.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als ik zo wat onderzoek lees door het RIVM gaat het om het aantal KVE (kolonievormende eenheden) in het drinkwater, waarbij normoverschrijding plaatsvindt als het meer dan 100 KVE is.
Misschien dat voor zorginstellingen die norm lager is, ivm lagere gezondheid?
Maar het hoeft niet 0 te zijn en het zal in de praktijk dus ook niet 0 zijn, als ik zo wat rondlees.
Als je enigszins handig bent kan je zelf iets maken:quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft er iemand ervaring met radiatorboosters? Levert dat echt iets op?
Binnenkort wordt hier de hybride warmtepomp geïnstalleerd, tenzij het hard stormt of vriest, krijg ik het hele huis warm met een aanvoertemperatuur van 45 C, behalve de eetkamer. Die heeft een convectorput en wordt maar matig warm, een extra radiator plaatsen kan maar heeft niet de voorkeur (geen plek waar het niet raar uitziet). Dus mijn voorkeur gaat uit naar boosters om te kijken of ik er nog wat vermogen uit kan persen.
Ik heb wat rondgekeken, de booster van Climatebooster zien er wat mij betreft het degelijkst uit. Maar het is wel een redelijke investering, dus het liefste hoor ik wat ervaringen voordat ik ze bestel.
Verder: mocht er iemand boosters hebben, hoe heb je die aangesloten? De meeste hebben stekkers waarmee ze in de wandcontactdoos gaan. Maar dat vindt ik onhandig/lelijk, dus het liefste zou ik ze vanuit de kruipruimte willen voeden. De kruipruimte is kurkdroog bij mij en er zitten al centraaldozen die de WCD's in de kamers erboven voeden. Is daar iets op tegen?
Wat voor element zit er in de put? Is het staal of iets met lamellen ver uit elkaar?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Binnenkort wordt hier de hybride warmtepomp geïnstalleerd, tenzij het hard stormt of vriest, krijg ik het hele huis warm met een aanvoertemperatuur van 45 C, behalve de eetkamer. Die heeft een convectorput en wordt maar matig warm, een extra radiator plaatsen kan maar heeft niet de voorkeur (geen plek waar het niet raar uitziet). Dus mijn voorkeur gaat uit naar boosters om te kijken of ik er nog wat vermogen uit kan persen.
Ik heb wat rondgekeken, de booster van Climatebooster zien er wat mij betreft het degelijkst uit. Maar het is wel een redelijke investering, dus het liefste hoor ik wat ervaringen voordat ik ze bestel.
Verder: mocht er iemand boosters hebben, hoe heb je die aangesloten? De meeste hebben stekkers waarmee ze in de wandcontactdoos gaan. Maar dat vindt ik onhandig/lelijk, dus het liefste zou ik ze vanuit de kruipruimte willen voeden. De kruipruimte is kurkdroog bij mij en er zitten al centraaldozen die de WCD's in de kamers erboven voeden. Is daar iets op tegen?
Ik heb zo eentje met lamellen vlak naast elkaar. Zit een paar mm tussen de lamellen. Maar wel behoorlijk diep.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat voor element zit er in de put? Is het staal of iets met lamellen ver uit elkaar?
Dan is het veel verstandiger er een LTV convector in te plaatsen die zeer efficiënt kan werken met de lage temp. Die kun je evt ook nog voorzien van jaga boosters
Bv
https://www.radiatorendis(...)er=10476,10308,10621
Ik heb een trio setje van Speedconfort gekocht bij de Praxis. Werkt uitstekend, had altijd gevoel, dat de put een beetje achterbleef op 60c, maar nu is het perfect in balance. Heb de thermostaat ook 0.5c lager gezet.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Als je een boerderijtje hebt (met waarschijnlijk genoeg buitenruimte), waarom zou je dan niet juist kiezen voor een lucht-water warmtepomp?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:49 schreef Barreltje het volgende:
goedemiddag allen
ik kom me toch eens melden in dit topic.. ik heb een boerderijtje in het buitenland, waar momenteel nog met hout pellets gestookt wordt. dat bevalt me toch niet helemaal ( veel werk en hoge stookkosten) dus ik denk er aan om naar een warmtepomp ( in de grond) over te stappen.. dat IS een flinke investering, dat begrijp ik..
De situatie:
- Er is genoeg land beschikbaar om zo'n 300-500 m pijp neer te leggen.
- Oppervlakte huis : ongeveer 250 m2, 1 laags in gebruik, tussen het plafond en de zolder ligt 30 cm dik isolatie materiaal
- In de boerderij zijn al wel radiatoren aanwezig, en dat wil ik in de loop van de tijd om bouwen naar vloer verwarming . Omdat het een oud huis is zal dat in kleinere groepen ( 1 a 2 kamers) gedaan moeten worden,
- We hebben enkel glas, met een voorzet raam aan de binnenkant.( enkel glas is verplicht vanwege monumentale status, we denken er over om het binnenraam WEL dubbelglas te laten worden)
- De huidige kachel proberen we in de zomer uit te zetten, want houtpellets zijn niet meer ZO goedkoop..( en een hoop werk) maar de kachel verwarmt het douche water voor ( aparte boiler die het nog verder opwarmt) en het is gewoon minder aangenaam in de zomer.
Ik begrijp dat isoleren een prioriteit is, dat staat ook op het plan, maar ik wil eigenlijk "zo snel mogelijk" een warmer huis. Een berekeningetje levert me op dat de terugverdien tijd voor de warmte pomp ongeveer 10 jaar is..
Er ligt nu een voorstel voor een 16 en een voorstel voor een 18 KWH pomp.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een aantal vragen:
- Is er ergens een GOEDE website die me het principe uit kan leggen. graag in het nederlands ( of engels) lokaal kom ik er niet uit![]()
- Is er ergens een online omgeving waar ik zelf een berekeningetje kan doen hoeveel KWH ik nodig heb?
- Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij een offerte voor een grond warmte pomp ? ( er zijn veel meer adviezen over lucht warmtepompen te vinden)
- Waarom moet ik dit NIET doen?
- Andere adviezen die jullie me kunnen geven?
Alvast bedankt!
ik begrijp even het verschil niet .. het idee is om zo'n 500m aan pijp/slang horizontaal in de grond te leggen, welk systeem is dat dan ?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 14:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een boerderijtje hebt (met waarschijnlijk genoeg buitenruimte), waarom zou je dan niet juist kiezen voor een lucht-water warmtepomp?
het gaat om Denemarken. nuitentemperatuur is hier 5 graden kouder dan in NL.. dus ik gok zo'n -10 ofzo ..quote:Om welk buitenland gaat het en welke omgeving? Wat voor buitentemperaturen zijn daar gangbaar in de winter?
met de pellet kachel is de temperatuur in de ketel zo'n 80 graden. ik begrijp dat dit nu zo'n 50 graden wordt met een warmtepomp. en ik begrijp uit jouw bericht dat ik dan ander soort radiatoren moet hebben, klopt dat ?quote:Overigens is je afgiftesysteem (radiatoren, LTV convectoren zoals van Jaga of vloerverwarming) erg belangrijk bij een warmtepomp.
Je haalt met een warmtepomp niet de aanvoertemperaturen die een pelletkachel of CV-ketel kan halen, dus je wil bij een lage aanvoertemperatuur een warmteafgifte hebben die hoog genoeg is. Ik zou dus zorgen dat dat eerst klaar is voor je over een warmtepomp nadenkt.
kan je dit wat verder uitleggen?quote:Ideaal is als je op de koudste dagen met een aanvoer van zo'n 40 tot 45 graden Celsius toe kan, op warmere herfst- en winterdagen (+7 Tb) zal het dan met 25 tot 30 graden wel warm te krijgen zijn.
tnx! begrepen!quote:Wat betreft kW en kWh: het vermogen druk je uit in kW en het verbruik (of opslagcapaciteit) in kWh.
Lucht / water warmtepomp heeft een buitenunit die warmte uit de lucht haalt in plaats van uit de grond.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:43 schreef Barreltje het volgende:
thanks for je feedback @:TheFreshPrince
even wat vragen van mijn kant..
[..]
ik begrijp even het verschil niet .. het idee is om zo'n 500m aan pijp/slang horizontaal in de grond te leggen, welk systeem is dat dan ?
Mooi land!quote:[..]
het gaat om Denemarken. nuitentemperatuur is hier 5 graden kouder dan in NL.. dus ik gok zo'n -10 ofzo ..
[..]
50 graden is echt wel het maximum.quote:met de pellet kachel is de temperatuur in de ketel zo'n 80 graden. ik begrijp dat dit nu zo'n 50 graden wordt met een warmtepomp.
[..]
Klassieke radiatoren zijn er op gemaakt om bijvoorbeeld 3kW afgifte te hebben bij ongeveer 80 graden aanvoer uit een CV-ketel (of pelletkachel).quote:en ik begrijp uit jouw bericht dat ik dan ander soort radiatoren moet hebben, klopt dat ?
kan je dit wat verder uitleggen?
Okido!quote:[..]
tnx! begrepen!
mja het is wel een punt, wat het is echt achterlijk HEET als we de radiatoren open zetten.. van 0 naar 100.. ik zet de radiator ook op max 2 ( van 5 ) iets minder warme toevoer zou wel fijn zijn..quote:Op maandag 10 juli 2023 14:20 schreef ArnosL het volgende:
De meeste hybrides staan continu 55 tot 60 graden te maken tegen een behoorlijk rendement. Ook voor tapwater gebeurt dat, vaak staan boilers standaard op 55 graden ingesteld.
Wat hogere temperaturen zijn geen probleem, als je maar niet met temperaturen hoger dan 70 graden retour komt. Dan gaat het koudemiddel er aan. Al is een lagere temperatuur altijd beter dan een hogere temperatuur qua rendement.
Ja, hybrides kunnen natuurlijk de CV-ketel bijschakelen.quote:Op maandag 10 juli 2023 14:20 schreef ArnosL het volgende:
De meeste hybrides staan continu 55 tot 60 graden te maken tegen een behoorlijk rendement. Ook voor tapwater gebeurt dat, vaak staan boilers standaard op 55 graden ingesteld.
Wat hogere temperaturen zijn geen probleem, als je maar niet met temperaturen hoger dan 70 graden retour komt. Dan gaat het koudemiddel er aan. Al is een lagere temperatuur altijd beter dan een hogere temperatuur qua rendement.
Probeer eens 24/7 dezelfde temperatuur in huis aan te houden. Je zult merken dat de radiatoren een stuk minder warm worden. Dan worden ze een graad of 50 tot 60 waarschijnlijk.quote:Op maandag 10 juli 2023 14:40 schreef Barreltje het volgende:
[..]
mja het is wel een punt, wat het is echt achterlijk HEET als we de radiatoren open zetten.. van 0 naar 100.. ik zet de radiator ook op max 2 ( van 5 ) iets minder warme toevoer zou wel fijn zijn..
Daar wordt in het ontwerp van de wp en compressor gewoon rekening mee gehouden. Ze worden zelfs onderworpen aan duurtests op die temperatuur en ook dan zijn de COP's heel behoorlijk. Check de websites van fabrikanten maar eens.quote:Op maandag 10 juli 2023 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, hybrides kunnen natuurlijk de CV-ketel bijschakelen.
Als je met een warmtepompcompressor constant 50 of 55 graden aanvoer moet maken, dan is dat niet goed voor je rendement en levensduur omdat je compressor altijd op z'n tenen aan het lopen is.
Het warme water wordt hier ook 55 graden maar dat is 1x per dag en duurt een 1u15 per keer ongeveer.
En dat kan die Zubadan ook makkelijk. Maar het rendement is wel relatief laag (wel nog ~2x hoger dan een elektrische boiler).
Dat maak ik dan wel weer ruimschoots goed met het verwarmen want de Jaga LTV radiatoren krijgen hier eigenlijk nooit meer dan 35 graden aanvoer en daar is het prima warm mee te houden (21 graden Celsius).
Niet makkelijker dan nu, tegen hetzelfde rendement ongeveer. Met een R290 warmtepomp kun je wel hogere temperaturen maken. Dat gaat tot 70 graden ongeveer waar R32 tot zo'n 65 graden gaat.quote:Op maandag 10 juli 2023 17:26 schreef Fer het volgende:
Ik heb begrepen dat met propaan r290 straks het nog makkelijker is om naar 60c te verwarmen.
de kachel staat nu uit.. het huis is opgewarmt genoeg om niet weg te vriezen ( het is ook gewoon 20 graden buiten, dus niet persee nodig nu) en anders steken we de houtkachel in de eetkamer aan en zitten we daar lekker knusquote:Op maandag 10 juli 2023 19:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Probeer eens 24/7 dezelfde temperatuur in huis aan te houden. Je zult merken dat de radiatoren een stuk minder warm worden. Dan worden ze een graad of 50 tot 60 waarschijnlijk.
Die website laten vaak alleen maar de performance bij +7 Tb zien. Ik kijk ook wat verder in de datasheets.quote:Op maandag 10 juli 2023 19:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Daar wordt in het ontwerp van de wp en compressor gewoon rekening mee gehouden. Ze worden zelfs onderworpen aan duurtests op die temperatuur en ook dan zijn de COP's heel behoorlijk. Check de websites van fabrikanten maar eens.
Dan moet je wel gietijzeren radiatoren hebben die bij een aanvoertemperatuur (Ta) van 35 graden Celsius dezelfde warmteafgifte hebben als zo'n LTV-convector.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:54 schreef Leandra het volgende:
Ik zou in dat huis voor ouderwetse gietijzeren radiatoren kiezen, dat past denk ik het best, en zou in principe ook met een warmtepomp moeten kunnen werken.
Waarom zou je in zo'n huis een warmtepomp doen, dat is echt zonde. Want je moet eigenlijk vloerverwarming installeren met tegelvloer, dat is zonde van die houten vloer.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:42 schreef Barreltje het volgende:
nog even een andere vraag... zijn die radiatoren er ook in een meer klassieke uitstraling?
ons huis is dus 350 jaar oud en heeft een klassieke uitstraling binnen.. dan zijn die vierkante units wel echt spuug lelijk..
plaatje voor een voorbeeld hoe het er uit ziet :
[ afbeelding ]
Schommelstoel bij de kachel
Dat zou 1 van de opties zijn idd.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:17 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom zou je in zo'n huis een warmtepomp doen, dat is echt zonde. Want je moet eigenlijk vloerverwarming installeren met tegelvloer, dat is zonde van die houten vloer.
Naja, van het geld natuurlijk niet.quote:LTV radiatoren is zonde van het geld en gezicht imo.
Mijn woning is uit 2003 en ook vrijstaand en ik heb hier geen reuze Jaga'squote:Op woensdag 12 juli 2023 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had voor mijn woning uitgerekend welk formaat Jaga nodig was, dat zou ongeveer de hele muur behelsen. Woning uit 2000 wel vrijstaand.
In nieuwbouwwoningen zal het best gaan misschien maar daar is vloerverwarming weer gebruikelijk.
Ik ben ook niet handig (tenminste, niet met dit soort werk), heb het ook laten doen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:54 schreef Sport_Life het volgende:
Dat ziet er wel netjes uit.
Ik heb die online tool van Jaga gebruikt, geen hogere wiskunde verder.
Nadeel in mijn geval is dat ik niet handig ben , dus iemand moet inhuren om dat te plaatsen. Dan is vloerverwarming financieel aantrekkelijker.
Ik weet niet wat voor installatie je hebt, welke warmtepomp en of je warmtepomp het warm water voor het douchen maakt of niet.quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:08 schreef Pruim het volgende:
Hoi!!
Mijn stroomverbruik is enorm erg hoog als er gedoucht wordt. Vermoedelijk komt dat door mijn lucht / water warmtepomp. Herkennen mensen met een lucht/water warmtepomp dit?
Wat is hoog?quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:08 schreef Pruim het volgende:
Hoi!!
Mijn stroomverbruik is enorm erg hoog als er gedoucht wordt. Vermoedelijk komt dat door mijn lucht / water warmtepomp. Herkennen mensen met een lucht/water warmtepomp dit?
Dan moet je het met de radiatoren doen, continu een beetje warm laten. Maar dan weer niet zo warm dat je de tent uit brand. Met een thermostaat is het eenvoudiger.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:55 schreef Barreltje het volgende:
[..]
de kachel staat nu uit.. het huis is opgewarmt genoeg om niet weg te vriezen ( het is ook gewoon 20 graden buiten, dus niet persee nodig nu) en anders steken we de houtkachel in de eetkamer aan en zitten we daar lekker knus
maar goed, de temperatuur hetzelfde houden, hoe bedoel je dat precies? we hebben hier alleen draaiknoppen aan de radiatoren, niet een handig kastje waar je de temperatuur in kan stellen
Die van mij doet bij A-7/W35 nog een COP van 3.1. Met 55 graden zal het naar 2.5 gaan vermoed ik, scheelt iets. Lager dan 2 doet ie niet, 2.5 is in hybride de uitschakeldrempel. 1.8 is ook wel echt heel slecht overigens, dat moet een stuk beter kunnen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die website laten vaak alleen maar de performance bij +7 Tb zien. Ik kijk ook wat verder in de datasheets.
Voor warm water is dat inderdaad niet zo'n probleem als je iedere dag 50 of 55 graden probeert te maken, mits je warmtepomp dat ook kan bij -15 graden Celsius (vind je terug in de datasheet).
Maar verwarmen op 55 graden aanvoer is juist vaak nodig op de koudste dagen en dan zakt je COP heel hard in.
Uit de performance data (en die verschilt niet zo gigantisch veel per warmtepomp, de natuurkundige limieten zijn hetzelfde) blijkt dat je voor het verwarmen het liefst onder de 45 graden aanvoertemperatuur blijft om nog een plezierig rendement te halen.
En daarom raad ik dus LTV radiatoren/convectoren aan of vloerverwarming.
edit: plaatjes wat verkleind, klik er op om ze te zien
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan beter fancoils. Kleiner en een enorme bak vermogen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had voor mijn woning uitgerekend welk formaat Jaga nodig was, dat zou ongeveer de hele muur behelsen. Woning uit 2000 wel vrijstaand.
In nieuwbouwwoningen zal het best gaan misschien maar daar is vloerverwarming weer gebruikelijk.
Ik wil ik de toekomst wel 1 Jaga in de kelder plaatsen (60m2) daar kan geen vloerverwarming.
Wordt nu verwarmd met plafond verwarming.
Qua ouderwetse radiatoren zijn gietijzeren eigenlijk als enige geschikt.quote:Op woensdag 12 juli 2023 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan moet je wel gietijzeren radiatoren hebben die bij een aanvoertemperatuur (Ta) van 35 graden Celsius dezelfde warmteafgifte hebben als zo'n LTV-convector.
Zijn die er? (ik heb er niet op gezocht, ging er vanuit dat jij het wist)
Mensen nemen opgegeven COPs van fabrikanten ook veel te serieus.quote:Op woensdag 12 juli 2023 21:35 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dan moet je het met de radiatoren doen, continu een beetje warm laten. Maar dan weer niet zo warm dat je de tent uit brand. Met een thermostaat is het eenvoudiger.
[..]
Die van mij doet bij A-7/W35 nog een COP van 3.1. Met 55 graden zal het naar 2.5 gaan vermoed ik, scheelt iets. Lager dan 2 doet ie niet, 2.5 is in hybride de uitschakeldrempel. 1.8 is ook wel echt heel slecht overigens, dat moet een stuk beter kunnen.
[..]
Dan beter fancoils. Kleiner en een enorme bak vermogen.
Wat is "hoog".quote:Op woensdag 12 juli 2023 15:08 schreef Pruim het volgende:
Hoi!!
quote:Zeker elf mensen hebben sinds juli vorig jaar legionella opgelopen, waarschijnlijk door toedoen van een cv-ketel van fabrikant Ferroli. Twee mensen zijn aan de gevolgen van de besmetting overleden. Zes vragen over de infectieziekte en de vermoedelijk verantwoordelijke cv-ketels.
Ik las het en heb het principe vd ketel nagekeken.quote:Op donderdag 13 juli 2023 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Legionella is niet alleen bij warmtepompen iets om op te letten:
https://www.nu.nl/binnenland/6272199/legionella-uitbraak-door-cv-ketels-dit-moet-je-erover-weten.html
Klik de link voor de rest van het artikel.
[..]
Het vermogen per m² radiator/convector oppervlak zal wel ongeveer gelijk zijn.quote:Op donderdag 27 juli 2023 06:01 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien een domme vraag: Wat is het voordeel van LT-radiatoren/convectoren boven een 'klassieke' radiator met hetzelfde vermogen?
Als het vermogen per m2 beduidend hoger zou zijn, zou het me duidelijk zijn. Maar als ik de waarden (uiteraard bij dezelfde aan-/afvoertemperatuur) vergelijk, lijkt een LT-radiator maar iets meer vermogen te leveren.
statistieken en grafiekjesquote:Op donderdag 27 juli 2023 23:47 schreef investeerdertje het volgende:
Eindelijk mijn cozytouch geïnstalleerd. Eindelijk iets van verbruik statistieken
De standaardvraag is dan: wat voor type woning heb je, welk bouwjaar, wat is je historische gasverbruik, heb je nog andere verwarmingsbronnen, heb je radiatoren, vloerverwarming, beide, etc? Heb je een bad of alleen een douche?quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga hier maar eens meelezen. We hebben gisteren een adviseur van Adlar over de vloer gehad voor een gesprek over een hybride warmtepomp.
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De standaardvraag is dan: wat voor type woning heb je, welk bouwjaar, wat is je historische gasverbruik, heb je nog andere verwarmingsbronnen, heb je radiatoren, vloerverwarming, beide, etc? Heb je een bad of alleen een douche?
Mwoah slecht idee.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Reden voor hybride is omdat er nu geen ruimte (en geld) is voor een boiler. En de Adlar hybride warmtepomp is geschikt voor all electric dus zodra we een aanbouw met een technische ruimte hebben (5-10 jaar) kunnen we er een boiler bij plaatsen en dan zijn we klaar. In theorie.
Kun je ergens een warmwatervoorzienung kwijt?quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.
Een woonverdieping met vloerverwarming, een woonverdieping met airco en radiatoren. Die airco is nooit gebruikt voor verwarmen, hangt er sinds april. Slaapverdieping hoeft niet verwarmd te worden en daar hangt voor geval van nood een airco.
Alleen douche.
Nou ja mijn advies. Het is een tussenoplossing om je iets te verkopen.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Waarom?
Ik heb geen idee hoor. Ik ben ook nog niet overtuigd van het hele verhaal.
Ik sluit me aan bij de "monoblock" oplossing van Lospedrosa, daar zit dan al een 200 of 300 liter boilervat bij in als je de juiste uitzoekt. Dus 1 grote "koelkast" waar alles in zit en een buitenunit, en dat is het.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.
Een woonverdieping met vloerverwarming, een woonverdieping met airco en radiatoren. Die airco is nooit gebruikt voor verwarmen, hangt er sinds april. Slaapverdieping hoeft niet verwarmd te worden en daar hangt voor geval van nood een airco.
Alleen douche.
Ja of een energiebespaarleningquote:Op dinsdag 24 oktober 2023 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik sluit me aan bij de "monoblock" oplossing van Lospedrosa, daar zit dan al een 200 of 300 liter boilervat bij in als je de juiste uitzoekt. Dus 1 grote "koelkast" waar alles in zit en een buitenunit, en dat is het.
Dan kan het gas eruit (scheelt je het steeds duurder wordende vastrecht, ieder jaar weer), zit je niet met een onbekend nieuw warmtepomp merk, zit je niet met een CV-ketel die nog onderhoud nodig heeft en ben je in 1x klaar.
Als je het geld nog niet hebt, spaar dan nog een paar jaar door en doe nu niets. Dit is een keuze voor de komende ~15 jaar dus wel handig om het in 1x goed te doen.
Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Alleen douche.
Nee, voorlopig niet. Misschien als we een stuk aan het huis hebben gebouwd over een tijd. We hebben er nu 21 en daar doen we het voorlopig mee. Maar misschien gaat de EV in 2025 weg. Dan zitten we met een enorm overschot. Maar ja, dat is nog geen zekerheid. En ooit zal er weer een terugkomen.quote:Op zondag 19 november 2023 17:25 schreef Sport_Life het volgende:
H
[..]
Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.
Panelen is niet een voorwaarde om voordeliger te stoken met een WP of airco. Ook zonder panelen bespaar je iets van 30% op energiekosten. Met panelen en salderen is je investering wel eerder terugverdient natuurlijk.quote:Op zondag 19 november 2023 17:25 schreef Sport_Life het volgende:
H
[..]
Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.
Een warmtepomp is met name interessant door panelen/salderen, zonder salderen is het een hopeloze investering.quote:Op zondag 19 november 2023 18:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Panelen is niet een voorwaarde om voordeliger te stoken met een WP of airco. Ook zonder panelen bespaar je iets van 30% op energiekosten. Met panelen en salderen is je investering wel eerder terugverdient natuurlijk.
Dat is niet correct.quote:Op zondag 19 november 2023 19:00 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een warmtepomp is met name interessant door panelen/salderen, zonder salderen is het een hopeloze investering.
Je rekent een beetje positief.quote:Op zondag 19 november 2023 20:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is niet correct.
Ook zonder panelen bespaart een warmtepomp simpelweg veel energie en geld. Met een beetje fatsoenlijke sCOP kom je al snel op 40-50% lagere energiekosten voor verwarming+warm tapwater.
Een doorsnee huishouden stookt 1200m³ gas a ¤1,35. Ofwel ¤1620.
Met een warmtepomp is er voor dezelfde hoeveelheid warmte ongeveer 2400 kWh a ¤0,35 nodig. Ofwel ¤840.
Een besparing van de energiekosten van ¤720 per jaar.
Daar bovenop komt nog dat de gasaansluiting de deur uit kan als er ook elektrisch gekookt wordt. Dan gaat de jaarlijkse besparing naar meer dan ¤1000,-
Ja, met zonnepanelen + salderen gebruik je goedkopere elektriciteit en bespaar je dus in totaliteit nog meer op de energiekosten. Mits je veel ruimte op je dak hebt om meer panelen te leggen dan voor je huishoudelijk jaarverbruik (exclusief verarming) nodig is.
Precies, mijn panelen + warmtepomp kostte 20k netto, dus 1000-1500 per jaar is vrij krap ... Jouw rekensommetje bevestigd mijn bericht dat het zonder salderen kansloos isquote:Op zondag 19 november 2023 20:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is niet correct.
Ook zonder panelen bespaart een warmtepomp simpelweg veel energie en geld. Met een beetje fatsoenlijke sCOP kom je al snel op 40-50% lagere energiekosten voor verwarming+warm tapwater.
Een doorsnee huishouden stookt 1200m³ gas a ¤1,35. Ofwel ¤1620.
Met een warmtepomp is er voor dezelfde hoeveelheid warmte ongeveer 2400 kWh a ¤0,35 nodig. Ofwel ¤840.
Een besparing van de energiekosten van ¤720 per jaar.
Daar bovenop komt nog dat de gasaansluiting de deur uit kan als er ook elektrisch gekookt wordt. Dan gaat de jaarlijkse besparing naar meer dan ¤1000,-
Ja, met zonnepanelen + salderen gebruik je goedkopere elektriciteit en bespaar je dus in totaliteit nog meer op de energiekosten. Mits je veel ruimte op je dak hebt om meer panelen te leggen dan voor je huishoudelijk jaarverbruik (exclusief verarming) nodig is.
1: uit een m³ gas haal je geen 100% rendement. Je mag blij zijn als je er 9kW aan nuttige energie weet uit te halen.quote:Op zondag 19 november 2023 20:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je rekent een beetje positief.
1200m3 gas is x 9,77 kwh/m3 = 11.640 kwh
Met een gem COP van 3 = 3880 kwh per jaar
De gem stroomprijs dd okt 2023 is ¤ 0,40
Is ¤ 1552,- per jaar.
Neem daarbij de verwachting dat de gasprijs zakt tov de stroomprijs in de komende jaren.
Kansloos?quote:Op zondag 19 november 2023 20:56 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Precies, mijn panelen + warmtepomp kostte 20k netto, dus 1000-1500 per jaar is vrij krap ... Jouw rekensommetje bevestigd mijn bericht dat het zonder salderen kansloos is.
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.quote:Op zondag 19 november 2023 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
1: uit een m³ gas haal je geen 100% rendement. Je mag blij zijn als je er 9kW aan nuttige energie weet uit te halen.
En reken je ook nog even de elektrische energie mee die de cv-ketel nodig heeft?
2: hoe kom je bij een COP van 3? Met een beetje fatsoenlijke installatie haal je gemakkelijk een COP boven de 4.
Ik zie veel hogere, gunstigere waarden, niet alleen bij mezelf.quote:Op zondag 19 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.
De elektrische energie die de ketel nodig heeft neem ik niet mee, want dat heeft een warmtepomp ook. Sterker nog met buffervat en transport pomp heb je 2 keer zoveel elektrische energie.
Dan heb je nog de condensor fan. De legionella en backup booster.
En bij temp onder de 2C een defrost run per uur.
Warmwater is de cop naar 2,7. Bij strenge koude is de cop ook lager.
En juist door alle extra elektra gebruik is een seizoens totaal gemiddelde cop van 3 tot 3,3 erg reeel
Goed dat is de discussie niet zozeer. Eigenaren die veel meten en tweaken zorgen wel voor een goede sCOP. Alleen al omdat ze er mee bezig zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die defrost en fan vallen allemaal gewoon onder gemeten verbruik, heb hier een aparte meter voor zowel de warmtepomp en de booster. Maar de booster staat al 4,5 jaar uit.
In de warmtepomp gemeten verbruik komt aardig overeen met de meter in de meterkast, dus dat zit er allemaal bij in.
Alleen de secundaire pomp zit niet meer aan de warmtepomp, die neemt zo'n 15 tot 26Watt (staat op PP modus).
[..]
Daarom hebben we het ook over een sCOP en dan kan je gerust uitgaan van dat gemiddeld van minimaal 3.5
Er zijn vast dagen dat m'n COP naar 2 zakt als het hard vriest maar gemiddeld is het nog steeds 3.7 hier, inclusief SWW.
Daarnaast reken ik geen COP'tjes af maar kWh's en dat ziet er keurig uit op jaarbasis.
[..]
Als je booster bij iedere zucht inschakelt, dan wel. Maar dan heb je wel wat een crappy warmtepomp of een vage installatie.
Zoals gemeld: mijn 2kW booster staat al 4,5 jaar uit. Die van een ex-collega staat ook uit, die 11kW Hitachi heeft nog een fors hogere sCOP maar is qua software wat minder praktisch vind ik.
Valt mee, gemiddeld 5 van de 20 vallen tegen maar je moet dan ook weten naar welke temperatuur ze proberen te verwarmen en dat staat er niet bij.quote:Op zondag 19 november 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Goed dat is de discussie niet zozeer. Eigenaren die veel meten en tweaken zorgen wel voor een goede sCOP. Alleen al omdat ze er mee bezig zijn.
De discussie was dat een warmtepomp zonder. PV ook nog stukken goedkoper was en snel terug te verdienen. Ik betwijfel dat.
Ik verwacht dat elektra in NL veel duurder gaat worden en gas niet veel duurder gaat worden.
Verder over sCOP praktijkcijfers. In deze link zit de excel van tweakers met hun verbruik.
https://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Valt op dat voor “Heating only” de COPs erg goed zijn. Maar voor SWW er erg belabberde bij zitten.
Ja we zijn allemaal techneuten hier. Maar een gemiddeld mens krijgt zo’n pomp vd aannemer, draait lekker de thermostaat omhoog.quote:Op zondag 19 november 2023 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt mee, gemiddeld 5 van de 20 vallen tegen maar je moet dan ook weten naar welke temperatuur ze proberen te verwarmen en dat staat er niet bij.
Maar de warmtepompen die jij aflevert staan toch allemaal keurig ingesteld? Je bent toch een pro.quote:Op zondag 19 november 2023 22:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja we zijn allemaal techneuten hier. Maar een gemiddeld mens krijgt zo’n pomp vd aannemer, draait lekker de thermostaat omhoog.
En zal zo tussen sCOP 3 en 4 zitten.
Weet niet zo goed wat we daar eigenlijk mee opschieten allemaal
Weet ik veel wat mensen doen? En er kan altijd wat defect. Het is niet echt mijn vak.quote:Op zondag 19 november 2023 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar de warmtepompen die jij aflevert staan toch allemaal keurig ingesteld? Je bent toch een pro.
Alleen bij een optimaal ingeregeld systeem en dan ook nog uitsluitend voor ruimteverwarming.quote:Op zondag 19 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.
Bij een warmtepomp tel je de energie voor de pomp echter mee met de COP. Net als de condensor fan en back-up heater. Bij de cv-ketel wordt dat voor het gemak echter vergeten.quote:De elektrische energie die de ketel nodig heeft neem ik niet mee, want dat heeft een warmtepomp ook. Sterker nog met buffervat en transport pomp heb je 2 keer zoveel elektrische energie.
Dan heb je nog de condensor fan. De legionella en backup booster.
En bij temp onder de 2C een defrost run per uur.
Nee, een sCOP van 4 of hoger is goed haalbaar. Al die factoren die jij noemt zitten namelijk al in de cijfers en de metingen voor de typegoedkeuring verwerkt. In tegenstelling tot de cv-ketel waar het elektrisch verbruik wat toch een paar honderd kWh per jaar is door iedereen vergeten wordt.quote:Warmwater is de cop naar 2,7. Bij strenge koude is de cop ook lager.
En juist door alle extra elektra gebruik is een seizoens totaal gemiddelde cop van 3 tot 3,3 erg reeel
Je hebt opzich gelijk daarin. De elektrische energie moet je bij je kosten aan gas tellen.quote:Op zondag 19 november 2023 22:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alleen bij een optimaal ingeregeld systeem en dan ook nog uitsluitend voor ruimteverwarming.
De praktijk is echter dat niemand zijn gasketel fatsoenlijk laat inregelen en het gros dus op de fsbrieksinstellingen met 70 of 80 graden aanvoertemperatuur staat.
Dan mag je blij zijn met rond 85% rendement.
[..]
Bij een warmtepomp tel je de energie voor de pomp echter mee met de COP. Net als de condensor fan en back-up heater. Bij de cv-ketel wordt dat voor het gemak echter vergeten.
Tja en bij een temp van 7 graden zitten (wat al onder de gemiddelde temperatuur tijdens een stookseizoen is) ligt de COP boven 4,5.
[..]
Nee, een sCOP van 4 of hoger is goed haalbaar. Al die factoren die jij noemt zitten namelijk al in de cijfers en de metingen voor de typegoedkeuring verwerkt. In tegenstelling tot de cv-ketel waar het elektrisch verbruik wat toch een paar honderd kWh per jaar is door iedereen vergeten wordt.
Ja het is bar en boos in installatie land.quote:Op zondag 19 november 2023 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn wel cowboys onder de installateurs, op Tweakers hebben we er bijna een dagtaak aan rond deze maanden van het jaar.
Back-up heaters die standaard aan staan, aanvoer en retour verwisseld op het systeem of enkele radiatoren, open verdelers voor de vloerverwarming of ook verkeerdom aangesloten, zones verwisseld in de WP, te kleine radiatoren waardoor de WP veel te hoge temperaturen moet maken en de sCOP inzakt, niet geschikte kamerthermostaten, niets ingeregeld, stooklijn op standje nucleair, etc.
Maar uiteindelijk is het wel goed te krijgen.
Ik maak me meer zorgen om de mensen die elektrische vloerverwarming (COP=1) aangeraden krijgen, helemaal op het moment dat salderen afgebouwd is...
Tussen de 21,5 en 22.quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog nieuws op het warmtepompen vlak?
Hoe vergaat het mensen thuis met de temperatuur bij deze buitentemperaturen?
Het is hier gewoon 22 graden binnen?quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Huh? Is er iets bijzonders met de buitentemperatuur?quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmtepompen met horizontale fans zie je idd wel veel in de US en Canada, viel me op aan de video's.quote:Op dinsdag 28 november 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens doet me denken aan een jaar of 3 geleden, toen viel er een dik pak sneeuw.
De grote utiliteit warmtepompen van Carrier met horizontale fans zijn toen allemaal op de as afgebroken.
Stonden uit, dik pak sneeuw erop.
Gaan een keer weer aan, fan zit vast motor gaat aan..knap..
We hadden toen 16 defecte fans a ¤1600 stuk, op 5 locaties.
fabrikant gaf niet thuis (behalve dat ze nieuwe konden opsturen)
Die zien er zo uit:
[ afbeelding ]
Wat was de investering, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 30 november 2023 19:13 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb er ook een besteld! Een Panasonic 7kw monoblock.
Dan een warmtepompboiler, nog iets verzinnen voor de garage die ook een ketel heeft en dan kan de gaskraan hier dicht.
Ik ga alles zelf installeren. Met de subsidie er af valt de investering mij echt alles mee.
Het staat natuurlijk nog niet.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat was de investering, als ik vragen mag?
Oh, dat valt mij ook wel erg mee inderdaad.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Het staat natuurlijk nog niet.
Maar voor de monoblock kom ik met installatie materiaal denk ik rond de 1800 euro uit.
De warmtepompboiler kost na subsidie nog zon 1000 verwacht ik.
Ik heb wel al vloerverwarming en alles voorbereid op een warmtepomp, dat scheelt wel.
Waar kan je die warmtepompboilers kopen voor die prijs?quote:Op donderdag 30 november 2023 19:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Het staat natuurlijk nog niet.
Maar voor de monoblock kom ik met installatie materiaal denk ik rond de 1800 euro uit.
De warmtepompboiler kost na subsidie nog zon 1000 verwacht ik.
Ik heb wel al vloerverwarming en alles voorbereid op een warmtepomp, dat scheelt wel.
Na subsidie zegt ie. Dus ¤750 er al af.quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar kan je die warmtepompboilers kopen voor die prijs?
Ja, klopt, dat vroeg ik niet. Devraag is oprecht gezien offertes die ik heb gezien niet eens in de buurt komen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Na subsidie zegt ie. Dus ¤750 er al af.
Nou er is zat te koop, bvquote:Op zaterdag 2 december 2023 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, klopt, dat vroeg ik niet.
Dank je. Wat zouden dan reeele installatie kosten zijn?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou er is zat te koop, bv
https://aircoplazazwolle.(...)die-meldcode-ka15643
WP boiler?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dank je. Wat zouden dan reeele installatie kosten zijn?
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
WP boiler?
Bijna niks, gewoon neerpleuren en leidingen eraan schroeven
?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.
Ik vermoed zelf een dagje werk a 75 euro per uur en wat materialen. Maar is de WP die je net hier aangaf incl alle benodigde materialen (excl waterleidingonderdelen)?
een dagje werk is helemaal niet zo gek. Eerst moet dat ding naar boven (dat moet met 2 personen), dan gaten boren voor de luchtaansluitingen, dan alles aansluiten. Een dag ben je zo kwijt, dat vind ik ook reeel. Dat is dan 8x75 euro. Dan komt er nog wat materiaal bij, zeg 500 euro. Dan zou dat 1100 euro zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
?
Er moeten 2 leidingen 15 koper aan en een afvoerje naar buiten, tenzij die op een ongebruikte ruimte staat dan hoeft er geen afvoer op.
Kun je toch wel zelf, kom op *spuugt op hand en wrijft*
Dan ben je in de war met een andere installatie of ben je niet helder geweest in je aanvraag.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.
Ik vermoed zelf een dagje werk a 75 euro per uur en wat materialen. Maar is de WP die je net hier aangaf incl alle benodigde materialen (excl waterleidingonderdelen)?
ah ik zie alweer dat die prijs zonder benodigde aansluitmateriaal is, zoals de luchtaansluit set en luchtleidingen. Maar goed, dan nog steeds voordeliger dan de offertes die ik gezien heb. Ik zal er vast wel weer commentaar op krijgen dat ik het verzin, maar was het maar waar. Ik heb offertes gekregen tussen de 4000 en 6000 euro en daar gaat dan die 725 euro vanaf.
Wat veel beter is.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een dagje werk is helemaal niet zo gek. Eerst moet dat ding naar boven (dat moet met 2 personen), dan gaten boren voor de luchtaansluitingen, dan alles aansluiten. Een dag ben je zo kwijt, dat vind ik ook reeel. Dat is dan 8x75 euro. Dan komt er nog wat materiaal bij, zeg 500 euro. Dan zou dat 1100 euro zijn.
Ken jij een bedrijf die dat voor ongeveer die prijs kan doen?
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat veel beter is.
Til zelf de boiler op de plek met een paar vrienden.
Zorg dat je iemand vind die een pannetje kan weghalen en een afvoertje kan plaatsen.
Zorg dan dat een instalateur de leidingen koper aansluit en een inbedrijfstelling rapportje maakt voor subsidie.
Als je dat allemaal niet wil en alles maar laten doen moet je gewoon zorgen dat je veel geld hebt en veel geld betaald.
Als ik als bedrijf 2 personen een dag met bus kwijt ben dan kost me dat minimaal ¤2000,-
Nee nou speel je een spelletje.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.
ik heb een installateur gevonden die meestal per direct tijd heeft of binnen een week. Echter hier betaal je de hoofdprijs voor, en dat is prima, want levertijd staat bij mij veruit op nummer 1 en daarna lange tijd niks en niks en niks en dan pas prijs.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat veel beter is.
Til zelf de boiler op de plek met een paar vrienden.
Zorg dat je iemand vind die een pannetje kan weghalen en een afvoertje kan plaatsen.
Zorg dan dat een instalateur de leidingen koper aansluit en een inbedrijfstelling rapportje maakt voor subsidie.
Als je dat allemaal niet wil en alles maar laten doen moet je gewoon zorgen dat je veel geld hebt en veel geld betaald.
Als ik als bedrijf 2 personen een dag met bus kwijt ben dan kost me dat minimaal ¤2000,-
dus voorwaarden die niet vermeld zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee nou speel je een spelletje.
Wat de gebruiker hierboven aangeeft klopt gewoon, maar hij is wel handig en niet lui.
Zoals altijd.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee nou speel je een spelletje.
Wat de gebruiker hierboven aangeeft klopt gewoon, maar hij is wel handig en niet lui.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |