Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.
Een woonverdieping met vloerverwarming, een woonverdieping met airco en radiatoren. Die airco is nooit gebruikt voor verwarmen, hangt er sinds april. Slaapverdieping hoeft niet verwarmd te worden en daar hangt voor geval van nood een airco.
Alleen douche.
Nee, voorlopig niet. Misschien als we een stuk aan het huis hebben gebouwd over een tijd. We hebben er nu 21 en daar doen we het voorlopig mee. Maar misschien gaat de EV in 2025 weg. Dan zitten we met een enorm overschot. Maar ja, dat is nog geen zekerheid. En ooit zal er weer een terugkomen.quote:Op zondag 19 november 2023 17:25 schreef Sport_Life het volgende:
H
[..]
Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.
Panelen is niet een voorwaarde om voordeliger te stoken met een WP of airco. Ook zonder panelen bespaar je iets van 30% op energiekosten. Met panelen en salderen is je investering wel eerder terugverdient natuurlijk.quote:Op zondag 19 november 2023 17:25 schreef Sport_Life het volgende:
H
[..]
Is er nog ruimte voor meer pv panelen? Een warmtepomp is met name interessant met pv panelen, hoe meer hoe beter. Dan verdien je de investering in een paar jaar terug. Anders niet.
Een warmtepomp is met name interessant door panelen/salderen, zonder salderen is het een hopeloze investering.quote:Op zondag 19 november 2023 18:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Panelen is niet een voorwaarde om voordeliger te stoken met een WP of airco. Ook zonder panelen bespaar je iets van 30% op energiekosten. Met panelen en salderen is je investering wel eerder terugverdient natuurlijk.
Dat is niet correct.quote:Op zondag 19 november 2023 19:00 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een warmtepomp is met name interessant door panelen/salderen, zonder salderen is het een hopeloze investering.
Je rekent een beetje positief.quote:Op zondag 19 november 2023 20:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is niet correct.
Ook zonder panelen bespaart een warmtepomp simpelweg veel energie en geld. Met een beetje fatsoenlijke sCOP kom je al snel op 40-50% lagere energiekosten voor verwarming+warm tapwater.
Een doorsnee huishouden stookt 1200m³ gas a ¤1,35. Ofwel ¤1620.
Met een warmtepomp is er voor dezelfde hoeveelheid warmte ongeveer 2400 kWh a ¤0,35 nodig. Ofwel ¤840.
Een besparing van de energiekosten van ¤720 per jaar.
Daar bovenop komt nog dat de gasaansluiting de deur uit kan als er ook elektrisch gekookt wordt. Dan gaat de jaarlijkse besparing naar meer dan ¤1000,-
Ja, met zonnepanelen + salderen gebruik je goedkopere elektriciteit en bespaar je dus in totaliteit nog meer op de energiekosten. Mits je veel ruimte op je dak hebt om meer panelen te leggen dan voor je huishoudelijk jaarverbruik (exclusief verarming) nodig is.
Precies, mijn panelen + warmtepomp kostte 20k netto, dus 1000-1500 per jaar is vrij krap ... Jouw rekensommetje bevestigd mijn bericht dat het zonder salderen kansloos isquote:Op zondag 19 november 2023 20:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is niet correct.
Ook zonder panelen bespaart een warmtepomp simpelweg veel energie en geld. Met een beetje fatsoenlijke sCOP kom je al snel op 40-50% lagere energiekosten voor verwarming+warm tapwater.
Een doorsnee huishouden stookt 1200m³ gas a ¤1,35. Ofwel ¤1620.
Met een warmtepomp is er voor dezelfde hoeveelheid warmte ongeveer 2400 kWh a ¤0,35 nodig. Ofwel ¤840.
Een besparing van de energiekosten van ¤720 per jaar.
Daar bovenop komt nog dat de gasaansluiting de deur uit kan als er ook elektrisch gekookt wordt. Dan gaat de jaarlijkse besparing naar meer dan ¤1000,-
Ja, met zonnepanelen + salderen gebruik je goedkopere elektriciteit en bespaar je dus in totaliteit nog meer op de energiekosten. Mits je veel ruimte op je dak hebt om meer panelen te leggen dan voor je huishoudelijk jaarverbruik (exclusief verarming) nodig is.
1: uit een m³ gas haal je geen 100% rendement. Je mag blij zijn als je er 9kW aan nuttige energie weet uit te halen.quote:Op zondag 19 november 2023 20:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je rekent een beetje positief.
1200m3 gas is x 9,77 kwh/m3 = 11.640 kwh
Met een gem COP van 3 = 3880 kwh per jaar
De gem stroomprijs dd okt 2023 is ¤ 0,40
Is ¤ 1552,- per jaar.
Neem daarbij de verwachting dat de gasprijs zakt tov de stroomprijs in de komende jaren.
Kansloos?quote:Op zondag 19 november 2023 20:56 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Precies, mijn panelen + warmtepomp kostte 20k netto, dus 1000-1500 per jaar is vrij krap ... Jouw rekensommetje bevestigd mijn bericht dat het zonder salderen kansloos is.
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.quote:Op zondag 19 november 2023 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
1: uit een m³ gas haal je geen 100% rendement. Je mag blij zijn als je er 9kW aan nuttige energie weet uit te halen.
En reken je ook nog even de elektrische energie mee die de cv-ketel nodig heeft?
2: hoe kom je bij een COP van 3? Met een beetje fatsoenlijke installatie haal je gemakkelijk een COP boven de 4.
Ik zie veel hogere, gunstigere waarden, niet alleen bij mezelf.quote:Op zondag 19 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.
De elektrische energie die de ketel nodig heeft neem ik niet mee, want dat heeft een warmtepomp ook. Sterker nog met buffervat en transport pomp heb je 2 keer zoveel elektrische energie.
Dan heb je nog de condensor fan. De legionella en backup booster.
En bij temp onder de 2C een defrost run per uur.
Warmwater is de cop naar 2,7. Bij strenge koude is de cop ook lager.
En juist door alle extra elektra gebruik is een seizoens totaal gemiddelde cop van 3 tot 3,3 erg reeel
Goed dat is de discussie niet zozeer. Eigenaren die veel meten en tweaken zorgen wel voor een goede sCOP. Alleen al omdat ze er mee bezig zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die defrost en fan vallen allemaal gewoon onder gemeten verbruik, heb hier een aparte meter voor zowel de warmtepomp en de booster. Maar de booster staat al 4,5 jaar uit.
In de warmtepomp gemeten verbruik komt aardig overeen met de meter in de meterkast, dus dat zit er allemaal bij in.
Alleen de secundaire pomp zit niet meer aan de warmtepomp, die neemt zo'n 15 tot 26Watt (staat op PP modus).
[..]
Daarom hebben we het ook over een sCOP en dan kan je gerust uitgaan van dat gemiddeld van minimaal 3.5
Er zijn vast dagen dat m'n COP naar 2 zakt als het hard vriest maar gemiddeld is het nog steeds 3.7 hier, inclusief SWW.
Daarnaast reken ik geen COP'tjes af maar kWh's en dat ziet er keurig uit op jaarbasis.
[..]
Als je booster bij iedere zucht inschakelt, dan wel. Maar dan heb je wel wat een crappy warmtepomp of een vage installatie.
Zoals gemeld: mijn 2kW booster staat al 4,5 jaar uit. Die van een ex-collega staat ook uit, die 11kW Hitachi heeft nog een fors hogere sCOP maar is qua software wat minder praktisch vind ik.
Valt mee, gemiddeld 5 van de 20 vallen tegen maar je moet dan ook weten naar welke temperatuur ze proberen te verwarmen en dat staat er niet bij.quote:Op zondag 19 november 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Goed dat is de discussie niet zozeer. Eigenaren die veel meten en tweaken zorgen wel voor een goede sCOP. Alleen al omdat ze er mee bezig zijn.
De discussie was dat een warmtepomp zonder. PV ook nog stukken goedkoper was en snel terug te verdienen. Ik betwijfel dat.
Ik verwacht dat elektra in NL veel duurder gaat worden en gas niet veel duurder gaat worden.
Verder over sCOP praktijkcijfers. In deze link zit de excel van tweakers met hun verbruik.
https://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Valt op dat voor “Heating only” de COPs erg goed zijn. Maar voor SWW er erg belabberde bij zitten.
Ja we zijn allemaal techneuten hier. Maar een gemiddeld mens krijgt zo’n pomp vd aannemer, draait lekker de thermostaat omhoog.quote:Op zondag 19 november 2023 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt mee, gemiddeld 5 van de 20 vallen tegen maar je moet dan ook weten naar welke temperatuur ze proberen te verwarmen en dat staat er niet bij.
Maar de warmtepompen die jij aflevert staan toch allemaal keurig ingesteld? Je bent toch een pro.quote:Op zondag 19 november 2023 22:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja we zijn allemaal techneuten hier. Maar een gemiddeld mens krijgt zo’n pomp vd aannemer, draait lekker de thermostaat omhoog.
En zal zo tussen sCOP 3 en 4 zitten.
Weet niet zo goed wat we daar eigenlijk mee opschieten allemaal
Weet ik veel wat mensen doen? En er kan altijd wat defect. Het is niet echt mijn vak.quote:Op zondag 19 november 2023 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar de warmtepompen die jij aflevert staan toch allemaal keurig ingesteld? Je bent toch een pro.
Alleen bij een optimaal ingeregeld systeem en dan ook nog uitsluitend voor ruimteverwarming.quote:Op zondag 19 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja oké, voor het gemak nam ik 100%, op bovenwaarde. Maar een moderne HR haalt makkelijk 95% bij lage systeem temperaturen.
Bij een warmtepomp tel je de energie voor de pomp echter mee met de COP. Net als de condensor fan en back-up heater. Bij de cv-ketel wordt dat voor het gemak echter vergeten.quote:De elektrische energie die de ketel nodig heeft neem ik niet mee, want dat heeft een warmtepomp ook. Sterker nog met buffervat en transport pomp heb je 2 keer zoveel elektrische energie.
Dan heb je nog de condensor fan. De legionella en backup booster.
En bij temp onder de 2C een defrost run per uur.
Nee, een sCOP van 4 of hoger is goed haalbaar. Al die factoren die jij noemt zitten namelijk al in de cijfers en de metingen voor de typegoedkeuring verwerkt. In tegenstelling tot de cv-ketel waar het elektrisch verbruik wat toch een paar honderd kWh per jaar is door iedereen vergeten wordt.quote:Warmwater is de cop naar 2,7. Bij strenge koude is de cop ook lager.
En juist door alle extra elektra gebruik is een seizoens totaal gemiddelde cop van 3 tot 3,3 erg reeel
Je hebt opzich gelijk daarin. De elektrische energie moet je bij je kosten aan gas tellen.quote:Op zondag 19 november 2023 22:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alleen bij een optimaal ingeregeld systeem en dan ook nog uitsluitend voor ruimteverwarming.
De praktijk is echter dat niemand zijn gasketel fatsoenlijk laat inregelen en het gros dus op de fsbrieksinstellingen met 70 of 80 graden aanvoertemperatuur staat.
Dan mag je blij zijn met rond 85% rendement.
[..]
Bij een warmtepomp tel je de energie voor de pomp echter mee met de COP. Net als de condensor fan en back-up heater. Bij de cv-ketel wordt dat voor het gemak echter vergeten.
Tja en bij een temp van 7 graden zitten (wat al onder de gemiddelde temperatuur tijdens een stookseizoen is) ligt de COP boven 4,5.
[..]
Nee, een sCOP van 4 of hoger is goed haalbaar. Al die factoren die jij noemt zitten namelijk al in de cijfers en de metingen voor de typegoedkeuring verwerkt. In tegenstelling tot de cv-ketel waar het elektrisch verbruik wat toch een paar honderd kWh per jaar is door iedereen vergeten wordt.
Ja het is bar en boos in installatie land.quote:Op zondag 19 november 2023 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zijn wel cowboys onder de installateurs, op Tweakers hebben we er bijna een dagtaak aan rond deze maanden van het jaar.
Back-up heaters die standaard aan staan, aanvoer en retour verwisseld op het systeem of enkele radiatoren, open verdelers voor de vloerverwarming of ook verkeerdom aangesloten, zones verwisseld in de WP, te kleine radiatoren waardoor de WP veel te hoge temperaturen moet maken en de sCOP inzakt, niet geschikte kamerthermostaten, niets ingeregeld, stooklijn op standje nucleair, etc.
Maar uiteindelijk is het wel goed te krijgen.
Ik maak me meer zorgen om de mensen die elektrische vloerverwarming (COP=1) aangeraden krijgen, helemaal op het moment dat salderen afgebouwd is...
Tussen de 21,5 en 22.quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog nieuws op het warmtepompen vlak?
Hoe vergaat het mensen thuis met de temperatuur bij deze buitentemperaturen?
Het is hier gewoon 22 graden binnen?quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Huh? Is er iets bijzonders met de buitentemperatuur?quote:Op dinsdag 28 november 2023 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmtepompen met horizontale fans zie je idd wel veel in de US en Canada, viel me op aan de video's.quote:Op dinsdag 28 november 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens doet me denken aan een jaar of 3 geleden, toen viel er een dik pak sneeuw.
De grote utiliteit warmtepompen van Carrier met horizontale fans zijn toen allemaal op de as afgebroken.
Stonden uit, dik pak sneeuw erop.
Gaan een keer weer aan, fan zit vast motor gaat aan..knap..
We hadden toen 16 defecte fans a ¤1600 stuk, op 5 locaties.
fabrikant gaf niet thuis (behalve dat ze nieuwe konden opsturen)
Die zien er zo uit:
[ afbeelding ]
Wat was de investering, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 30 november 2023 19:13 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb er ook een besteld! Een Panasonic 7kw monoblock.
Dan een warmtepompboiler, nog iets verzinnen voor de garage die ook een ketel heeft en dan kan de gaskraan hier dicht.
Ik ga alles zelf installeren. Met de subsidie er af valt de investering mij echt alles mee.
Het staat natuurlijk nog niet.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat was de investering, als ik vragen mag?
Oh, dat valt mij ook wel erg mee inderdaad.quote:Op donderdag 30 november 2023 19:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Het staat natuurlijk nog niet.
Maar voor de monoblock kom ik met installatie materiaal denk ik rond de 1800 euro uit.
De warmtepompboiler kost na subsidie nog zon 1000 verwacht ik.
Ik heb wel al vloerverwarming en alles voorbereid op een warmtepomp, dat scheelt wel.
Waar kan je die warmtepompboilers kopen voor die prijs?quote:Op donderdag 30 november 2023 19:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Het staat natuurlijk nog niet.
Maar voor de monoblock kom ik met installatie materiaal denk ik rond de 1800 euro uit.
De warmtepompboiler kost na subsidie nog zon 1000 verwacht ik.
Ik heb wel al vloerverwarming en alles voorbereid op een warmtepomp, dat scheelt wel.
Na subsidie zegt ie. Dus ¤750 er al af.quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar kan je die warmtepompboilers kopen voor die prijs?
Ja, klopt, dat vroeg ik niet. Devraag is oprecht gezien offertes die ik heb gezien niet eens in de buurt komen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Na subsidie zegt ie. Dus ¤750 er al af.
Nou er is zat te koop, bvquote:Op zaterdag 2 december 2023 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, klopt, dat vroeg ik niet.
Dank je. Wat zouden dan reeele installatie kosten zijn?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou er is zat te koop, bv
https://aircoplazazwolle.(...)die-meldcode-ka15643
WP boiler?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dank je. Wat zouden dan reeele installatie kosten zijn?
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
WP boiler?
Bijna niks, gewoon neerpleuren en leidingen eraan schroeven
?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.
Ik vermoed zelf een dagje werk a 75 euro per uur en wat materialen. Maar is de WP die je net hier aangaf incl alle benodigde materialen (excl waterleidingonderdelen)?
een dagje werk is helemaal niet zo gek. Eerst moet dat ding naar boven (dat moet met 2 personen), dan gaten boren voor de luchtaansluitingen, dan alles aansluiten. Een dag ben je zo kwijt, dat vind ik ook reeel. Dat is dan 8x75 euro. Dan komt er nog wat materiaal bij, zeg 500 euro. Dan zou dat 1100 euro zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
?
Er moeten 2 leidingen 15 koper aan en een afvoerje naar buiten, tenzij die op een ongebruikte ruimte staat dan hoeft er geen afvoer op.
Kun je toch wel zelf, kom op *spuugt op hand en wrijft*
Dan ben je in de war met een andere installatie of ben je niet helder geweest in je aanvraag.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je ene bedrijf die dat doet daarvoor? Ik vraag het oprecht gezien offertes die ik heb gezien.
Ik vermoed zelf een dagje werk a 75 euro per uur en wat materialen. Maar is de WP die je net hier aangaf incl alle benodigde materialen (excl waterleidingonderdelen)?
ah ik zie alweer dat die prijs zonder benodigde aansluitmateriaal is, zoals de luchtaansluit set en luchtleidingen. Maar goed, dan nog steeds voordeliger dan de offertes die ik gezien heb. Ik zal er vast wel weer commentaar op krijgen dat ik het verzin, maar was het maar waar. Ik heb offertes gekregen tussen de 4000 en 6000 euro en daar gaat dan die 725 euro vanaf.
Wat veel beter is.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een dagje werk is helemaal niet zo gek. Eerst moet dat ding naar boven (dat moet met 2 personen), dan gaten boren voor de luchtaansluitingen, dan alles aansluiten. Een dag ben je zo kwijt, dat vind ik ook reeel. Dat is dan 8x75 euro. Dan komt er nog wat materiaal bij, zeg 500 euro. Dan zou dat 1100 euro zijn.
Ken jij een bedrijf die dat voor ongeveer die prijs kan doen?
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat veel beter is.
Til zelf de boiler op de plek met een paar vrienden.
Zorg dat je iemand vind die een pannetje kan weghalen en een afvoertje kan plaatsen.
Zorg dan dat een instalateur de leidingen koper aansluit en een inbedrijfstelling rapportje maakt voor subsidie.
Als je dat allemaal niet wil en alles maar laten doen moet je gewoon zorgen dat je veel geld hebt en veel geld betaald.
Als ik als bedrijf 2 personen een dag met bus kwijt ben dan kost me dat minimaal ¤2000,-
Nee nou speel je een spelletje.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dus die 1000 euro is met allerlei voorwaarden wat niet vermeld is. Dan is mij dat duidelijk dat die 4000 tot 6000 euro wel realistisch is.
ik heb een installateur gevonden die meestal per direct tijd heeft of binnen een week. Echter hier betaal je de hoofdprijs voor, en dat is prima, want levertijd staat bij mij veruit op nummer 1 en daarna lange tijd niks en niks en niks en dan pas prijs.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat veel beter is.
Til zelf de boiler op de plek met een paar vrienden.
Zorg dat je iemand vind die een pannetje kan weghalen en een afvoertje kan plaatsen.
Zorg dan dat een instalateur de leidingen koper aansluit en een inbedrijfstelling rapportje maakt voor subsidie.
Als je dat allemaal niet wil en alles maar laten doen moet je gewoon zorgen dat je veel geld hebt en veel geld betaald.
Als ik als bedrijf 2 personen een dag met bus kwijt ben dan kost me dat minimaal ¤2000,-
dus voorwaarden die niet vermeld zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee nou speel je een spelletje.
Wat de gebruiker hierboven aangeeft klopt gewoon, maar hij is wel handig en niet lui.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |