abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208933604
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Jij niet maar ik wel.
klopt, ik wil niet koud of lauw douchen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:00 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208934470
Zouden diegene die eeuwig en altijd er maar op uit zijn op het uitlokken van bepaalde reacties van anderen daar eens gewoon mee willen stoppen ? Een leuker FOK! begint bij jezelf !\

Ben er persoonlijk ook wel een beetje klaar mee met al dat gejank op elkaar; je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar, maar maak er in godsnaam niet zo'n punt van.

[ Bericht 30% gewijzigd door Vonkenboer op 28-04-2023 17:08:23 ]
pi_208941330
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./
Bij een CV is het anders, want die onderdelen zijn er veelal op voorraad en genoeg geschoold personeel te vinden.
Dit vind ik voor mijn huidige situatie ook nog een vrees. Heb nu ook een alles-in-een. Nu heb ik een Quooker dus warm water kan ik wel maken, hooguit niet voor een douche. Maar als van het winter de pomp warm water maakt verwacht ik inderdaad een drop in temperatuur.

Mocht dit zo zijn lijkt mij inderdaad een wp-boiler op de centrale afzuiging nog geen slecht idee. Maarja, dat duurt nog een paar maanden voordat ik dat ontdek.
pi_208941419
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./
Bij een CV is het anders, want die onderdelen zijn er veelal op voorraad en genoeg geschoold personeel te vinden.
De meeste alles-in-een systemen kunnen prima als "elektrische cv-ketel" werken en op alleen de binnenunit met en elektrisch element.
pi_208941433
Is zo’n boiler vat via de warmtepomp niet veel sneller opgewarmd dan een losse WP boiler? Die heeft toch vaak maar een 1,5kw pompje, tegenover de 6-8kw van een gemiddeld huis?
.
pi_208941455
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 12:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De meeste alles-in-een systemen kunnen prima als "elektrische cv-ketel" werken en op alleen de binnenunit met en elektrisch element.
Zo, vertel mij iets 🤣 die meter ging als een gek omhoog haha
pi_208942162
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 12:02 schreef Fer het volgende:
Is zo’n boiler vat via de warmtepomp niet veel sneller opgewarmd dan een losse WP boiler? Die heeft toch vaak maar een 1,5kw pompje, tegenover de 6-8kw van een gemiddeld huis?
Klopt 6uur tegen 2,5 uur ofzo.
Maar als het goed is douche je sochtends of savonds
Vakman pur sang
pi_208942226
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 11:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit vind ik voor mijn huidige situatie ook nog een vrees. Heb nu ook een alles-in-een. Nu heb ik een Quooker dus warm water kan ik wel maken, hooguit niet voor een douche. Maar als van het winter de pomp warm water maakt verwacht ik inderdaad een drop in temperatuur.

Mocht dit zo zijn lijkt mij inderdaad een wp-boiler op de centrale afzuiging nog geen slecht idee. Maarja, dat duurt nog een paar maanden voordat ik dat ontdek.
dat had ik in mijn vorige huis. Ik voelde aan de kamertemperatuur wanneer er warm water werd gemaakt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208942236
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 12:02 schreef Fer het volgende:
oh vast wel, maar die uren dat het duurde om mijn 290L vat op temperatuur te houden duurt mij te lang om zonder verwarming te zitten. Bij een warmtepompboiler kan je instellen dat die dit alleen in de nacht mag doen. Bij een WP ook, maar dan heb je de hele nacht geen verwarming en is het stervenskoud in de ochtend omdat opwarmen heel lang duurt met een WP. Het op temperatuur houden van een kamer kan een WP heel goed.
Die 6-8 kW is een gemiddelde, als het buiten vriest dan hoef je die helemaal niet te halen en duurt het alleen maar langer dat de verwarming uit is.

Ik ga voor separate apparaten omdat ik het niet comfortabel vind. Anderen kunnen een andere mening hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 29-04-2023 13:51:19 ]
pi_208942267
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt 6uur tegen 2,5 uur ofzo.
Maar als het goed is douche je sochtends of savonds
dat is dus ook in voordeel van een CV. Als je douched dan maakt die warm water en doe je de warm water kraan uit dan stopt je CV met warm water maken en gaat de verwarming weer aan. Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.
  Moderator zaterdag 29 april 2023 @ 15:16:08 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208943226
Ik heb die ervaring van 'uren en uren' voor warm water helemaal niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208943227
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is dus ook in voordeel van een CV. Als je douched dan maakt die warm water en doe je de warm water kraan uit dan stopt je CV met warm water maken en gaat de verwarming weer aan. Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.
Hoezo is dat een nadeel? Dat kun je bv koppelen aan je PV opwekking. En dat doet ie met 350W.
Vakman pur sang
pi_208943451
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 15:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoezo is dat een nadeel? Dat kun je bv koppelen aan je PV opwekking. En dat doet ie met 350W.
nu met salderen doet die koppeling helemaal niks op financieel gebied.
Het nadeel is de duur van opwarming. Bij een CV is dat alleen bij gebruik van warm tapwater, bij een boiler is het de duur dat het duurt om het water in het boiler op temperatuur te brengen.
pi_208943469
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 15:16 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb die ervaring van 'uren en uren' voor warm water helemaal niet.
bij mij duurde het 2 tot 2,5 uur om mijn boiler weer op temperatuur te brengen.
pi_208944117
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nu met salderen doet die koppeling helemaal niks op financieel gebied.
Het nadeel is de duur van opwarming. Bij een CV is dat alleen bij gebruik van warm tapwater, bij een boiler is het de duur dat het duurt om het water in het boiler op temperatuur te brengen.
He?
Dat maakt toch niet uit? Dan laat je m lekker opwarmen snachts als je slaap of tussen 10:00 en 16:00, wat maakt dat nou uit? :')
Vakman pur sang
pi_208944139
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2023 16:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
He?
ik kan het niet makkelijker uitleggen, sorry
pi_208944260
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 13:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een WP doet het als het boilervat onder een temperatuur is, en dat is willekeurig op elk moment dat het zo is en deze stopt was uren en uren later als de temperatuur boven een ingestelde temperatuur is.
Als je daar gewoon de timers voor instelt, dan doet de warmtepomp het opwarmen van het boilervat zelden op een willekeurig moment.

Bij ons gaat het 230 liter vat 1x per dag naar 46 graden (en zaterdags een legionella run). Om 12.00u 's middags. Doorgaans dus het warmste moment van de dag. Dat op dat moment de vloer dan iets afkoelt en dus iets minder warmte afgeeft merk je dan ook heel weinig van.

Alleen als we op zaterdag na een wandeling met de hond in slecht weer besluiten om in bad te gaan tijdens de legionella run, wordt die run zo veel verlengd dat het wel merkbaar afkoelt in de woonkamer (1 graad ofzo).
pi_208944372
Bij mij staat de timer voor SWW in de herfst/winter 's nachts op 1:00 tot 5:00 (heeft 1:45 nodig gemiddeld naar 55 graden Celsius) en in de lente en zomer overdag om 12:30 (tot 5:00). Dus tussen die uren mag hij warm water maken maar hij is natuurlijk al veel eerder klaar.

In de winter slaap ik rond die tijd en heb ik er geen last van, in de zomer heb ik de verwarming niet aan en is er rond 12:30 wel voldoende zonlicht om het op de panelen te laten draaien.

Als je warm watergebruik heel hoog is (of het boilervat te klein), dan kan het natuurlijk zijn dat je daar niet genoeg aan hebt.

Alleen in die zeldzame gevallen waarin het warm water op is, start ik het soms handmatig (via app of knopje op kamerthermostaat).

Dit is nog een ouder plaatje toen de startijd nog op 11:30 ipv 12:30 maar het geeft een indruk van de looptijd van een SWW-run.

Bij mij gaat hij naar 55 graden Celsius en heb daarnaast verder geen legionella programma ingeschakeld.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-04-2023 16:42:06 ]
pi_208969867
Begin juli komt onze warmtepomp eindelijk! *O*

Toshiba Estia 8kw met 300l boiler.
pi_208971519
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 18:11 schreef Sport_Life het volgende:
Begin juli komt onze warmtepomp eindelijk! *O*

Toshiba Estia 8kw met 300l boiler.
300 liter boiler. Hebben ze je een inschatting gegeven hoe snel die vult?
pi_208972262
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vult of opwarmt? ;)

Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.

Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh aan energie nodig.

En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.

Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-05-2023 20:50:06 ]
pi_208972263
quote:

[..]
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.
Vakman pur sang
pi_208972283
quote:

[..]
P=Qm*4,2*dT
Vakman pur sang
pi_208972354
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vult of opwarmt? ;)

Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.

Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh

Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
Haha ja opwarmt. Scherp.

Nooit mijn eigen getimed. Zou het binnenkort eens moeten doen, vandaar mijn vraag.

quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.
Haha iemand snapte mijn vraag inderdaad al hoe ik hem bedoelde. Toen ik dat las moest ik al even gniffelen 😅
pi_209001826
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vult of opwarmt? ;)

Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh aan energie nodig.

Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.
Die doet als het 10 graden is 13kw.
Dus dan is ie in een uurtje op temperatuur:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')