abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208924130
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:40 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Je hebt er eentje in de woonkamer?
Natuurlijk niet. Ik douche daar ook niet en slaap daar ook niet en mijn cv hangt daar ook niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208924147
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als ze daar netjes vooraf een afspraak voor maken zonder valse voorlichting over kosten of verplichtingen tot opdracht geven, dan ben je inderdaad verplicht om je medewerking te verlenen. De netbeheerder is immers eigenaar, dus die beslist.

Maar je hoeft dus helemaal niets, behalve die medewerking verlenen aan de werkzaamheden die de netbeheerder op afspraak aan haar eigendommen wil uitvoeren. Zonder kosten, risico's of andere verplichtingen voor jou als consument.
Ja dus het klopt dus wat ik schreef, dat dacht ik al.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208924715
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het niet meer gebruikt mag worden in nieuwe machines dan zal de vraag ook direct afnemen.
Ik vind het een beetje voorbarig om dan maar 4 jaar op je handen te gaan zitten omdat er misschien iets zou kunnen gebeuren.

Jij plaatst de komende 4 jaar geen warmtepompen meer, begrijp ik?
Sowieso propaan bij monobloc en R32 bij split.
Ga dat ook niet gelijk zeggen natuurlijk :D

De markt is ook heel snel over, op de Duitse beurs stonden alle fabrikanten al met propaan monoblocs.

En voor split is er het honeywell koudemiddel met GWP 5

[ Bericht 18% gewijzigd door Lospedrosa op 27-04-2023 19:36:41 ]
Vakman pur sang
pi_208926575
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:00 schreef blessed19 het volgende:
Heren,

Even een andere vraag maar in dezelfde richting.

Wij hebben hier 27 appartementen met blokverwarming. Het zijn kleine tweekamer appartementen, 67m². Het idee is om van het gas te gaan en "doorstroomverwarming" apparatuur te gebruiken voor de douche en keuken. Verwarming doen we dan met airco's.

Ik lees verschillende dingen over doorstroomverwarming. Ik vraag mij dan ook af of iemand hier daar ervaring mee heeft.
Ik denk dat doorstroom voor de douche niet haalbaar is... Ketelklets heeft er laatst een filmpje over gemaakt, het kost verschrikkelijk veel electrisch vermogen om water voor de douche te verwarmen...
pi_208929057
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.
Maar schade aan je tuin of oprit is dan niet uit te sluiten.

Dus ik wacht tot Stedin zelf komt, ooit, mss. Dan is dat hun probleem als m’n straatje inzakt.

Momenteel is weghalen gratis maar daar hebben wel wat Tweakers voor moeten procederen, waarna de politiek ingreep.
Bij ons ging dit proces heel soepel. Het duurde wel even, maar binnen een half jaar kwamen er twee mannetjes langs om de gasleiding kosteloos weg te halen. Ze hebben de tuin keurig hersteld.

Van mij had die leiding niet weg gehoeven, maar ik begreep indertijd van het Tweakersforum dat je met een aantal zaken mee moet werken. Dat staat in het desbetreffende topic goed uitgelegd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208930159
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 21:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik denk dat doorstroom voor de douche niet haalbaar is... Ketelklets heeft er laatst een filmpje over gemaakt, het kost verschrikkelijk veel electrisch vermogen om water voor de douche te verwarmen...
met 3x25A lukt het prima en mocht je meer nodig hebben dan ga je naar 3x35A.
pi_208930168
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 07:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij ons ging dit proces heel soepel. Het duurde wel even, maar binnen een half jaar kwamen er twee mannetjes langs om de gasleiding kosteloos weg te halen. Ze hebben de tuin keurig hersteld.

Van mij had die leiding niet weg gehoeven, maar ik begreep indertijd van het Tweakersforum dat je met een aantal zaken mee moet werken. Dat staat in het desbetreffende topic goed uitgelegd.
heb jij hiervoor zelf iets ingeulvd/ondertekend of kwamen ze uit zichzelf met een afspraak en datum en heb jij niks ingevuld/ondertekend?

Het is gebruikelijk dat iemand een brief krijgt dat ze een aanvraag moeten indienen voor verwijdering. Dat moeten is niet echt moeten maar zo wordt het omschreven.
pi_208930201
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 21:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik denk dat alle mensen die denken over doorstroomverwarming niet weten van het bestaan van een warmtepomp boiler.
Je hebt ook hangende modellen. En das stroomverbruik /3 dat is toch altijd een betere oplossing?
Vakman pur sang
pi_208930448
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
heb jij hiervoor zelf iets ingeulvd/ondertekend of kwamen ze uit zichzelf met een afspraak en datum en heb jij niks ingevuld/ondertekend?

Het is gebruikelijk dat iemand een brief krijgt dat ze een aanvraag moeten indienen voor verwijdering. Dat moeten is niet echt moeten maar zo wordt het omschreven.
Goed punt, dat laatste. Dat weet ik eigenlijk niet. Wij hebben zo'n beetje op de dag dat onze warmtepomp was geïnstalleerd zelf een verwijdering aangevraagd. Daarop kregen we een brief dat er een aannemer langs zou komen om de situatie te inspecteren en afspraken te maken over verwijdering.

Uiteindelijk liep het trouwens niet zo. Er kwamen twee mannetjes langs voor de buren die iets anders kwamen doen, maar dat kon op dat moment niet. Toen boden ze aan onze leiding meteen te verwijderen en hebben we ja gezegd. Het stelde niet zoveel voor: twee gaten graven en de leiding eruit trekken.

Gat 1:

Gat 2 en trekken maar:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208930510
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik denk dat alle mensen die denken over doorstroomverwarming niet weten van het bestaan van een warmtepomp boiler.
Je hebt ook hangende modellen. En das stroomverbruik /3 dat is toch altijd een betere oplossing?
Een wp boiler is best aan de prijs en als je dat combineert met niet al te veel sww gebruiken dan zijn er wel goedkopere manieren te verzinnen. Zelf douche ik met een tien liter boiler met schakelaar. Voor een normale douchebeurt moet ik dan vijf minuten tevoren dat ding even aanzetten en bij aanvang douchen weer uitzetten. Doorstromer zou handiger zijn maar dan moet ik weer de groepenkast vervangen vrees ik. Met 2 x 16 A zou het ook nog kunnen maar erg riant is dat niet, als je al een dergelijke doorstromer kan vinden.
pi_208930530
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een wp boiler is best aan de prijs en als je dat combineert met niet al te veel sww gebruiken dan zijn er wel goedkopere manieren te verzinnen. Zelf douche ik met een tien liter boiler met schakelaar. Voor een normale douchebeurt moet ik dan vijf minuten tevoren dat ding even aanzetten en bij aanvang douchen weer uitzetten. Doorstromer zou handiger zijn maar dan moet ik weer de groepenkast vervangen vrees ik. Met 2 x 16 A zou het ook nog kunnen maar erg riant is dat niet, als je al een dergelijke doorstromer kan vinden.
Er zijn al WP boilers die zo goed als niets kosten na aftrek subsidie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lospedrosa op 28-04-2023 11:40:29 ]
Vakman pur sang
pi_208930609
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er zijn al WP die zo goed als niets kosten na aftrek subsidie.
Misschien ga ik daar dan naar kijken. Maar je zit nog steeds met stilstand verliezen en legionella runs. Ik gebruik echt heel weinig sww.
pi_208930836
quote:

[..]
Dat is heel leuk als je alleen woont.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 11:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Misschien ga ik daar dan naar kijken. Maar je zit nog steeds met stilstand verliezen en legionella runs. Ik gebruik echt heel weinig sww.
Legionella runs kan je timen op normaal verbruik. Hier is het sowieso elke vrijdag douche/bad spitsuur, dan is warmer water in je boiler prima.
pi_208931057
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 10:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
een warmtepompboiler heeft een aantal nadelen
- de benodigde ruimte, deze is echt heel fors en die moet er maar net zijn
- geluidsproductie
- er moet maar net op de plek dat er ruimte is 2 doorgangen naar buiten mogelijk zijn met een minimale diameter van elk 158mmm. Als je dat niet doet dan koel je je huis aanzienlijk af wat weer gas kost.
pi_208931230
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
- geluidsproductie
- er moet maar net op de plek dat er ruimte is 2 doorgangen naar buiten mogelijk zijn met een minimale diameter van elk 158mmm. Als je dat niet doet dan koel je je huis aanzienlijk af wat weer gas kost.
Dankjewel voor de bevestiging van de info die ik ondertussen al had gevonden.

Deze nadelen zijn best fors als je het hebt over een klein tweekamer appartement waar 1 (soms) 2 mensen wonen. Zeker die twee buizen zijn een groot euvel.
pi_208931396
quote:

[..]
Met 2x16 kan je niet douchen
pi_208931788
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 12:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
- geluidsproductie
Atag heeft bv een hangende 100L WP boiler die hoeft ook niet naar buiten aangesloten te worden.
Die hang je gewoon op en die zal de ruimte afkoelen.
Mits de ruimte 2x2,5 is. Die zal iets van 1200 kosten min 650 subsidie.

Of als je een afzuigpunt hebt of de afzuigbox ernaast is helemaal makkelijk natuurlijk.
De ruimte is niet meer dan een 120l hangende boiler

https://www.atagverwarmin(...)-hybrid-100-3629127/

[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 28-04-2023 13:29:40 ]
Vakman pur sang
pi_208932686
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Atag heeft bv een hangende 100L WP boiler die hoeft ook niet naar buiten aangesloten te worden.

Of als je een afzuigpunt hebt of de afzuigbox ernaast is helemaal makkelijk natuurlijk.

100 liter is wel heel klein, daar ga je iig geen bad mee vullen.

Als je toch voor een warmtepomp gaat, zou ik gewoon een 200-400 liter boilervat erbij nemen en de WP het warm water laten maken.
Wil je alleen warm water maken of de systemen toch gescheiden houden, dan een warmtepompboiler met externe aan- en afvoer, zoals sjorsie1982 ook al stelt.
pi_208932707
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2023 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik ben een echte leek, maar is het mogelijk om dit dan aan een mechanische afzuiging te koppelen?
pi_208932716
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 14:28 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Ik ben een echte leek, maar is het mogelijk om dit dan aan een mechanische afzuiging te koppelen?
Volgens mij niet, er gaat een aardig grote luchtstroom doorheen.
pi_208932718
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het ging hier juist om een oplossing voor 1 persoons huishoudens, dit is een oplossing voor 1-2 persoons apparatementen met alleen een spaardouche.
Je kunt er rustig 2 douche beurten mee doen.
Vakman pur sang
pi_208932898
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij niet, er gaat een aardig grote luchtstroom doorheen.
Ja, zeker wel, dat is juist de bedoeling.
De luchtstroom moet je even bekijken, en anders met t stukken een bypass in je afblaaslucht maken.

Atlantic heeft ook een mooi model.
https://www.boiler-shop.b(...)tlantic-calypso-100/

Luchthoeveelheid is 160m3/h
Afzuigbox is 250 m3/h op hoog en iets van 100 op laag.
Dan moet je zo instellen dat als de WP boiler draait je de afzuigbox op hoog laat schakelen

[ Bericht 10% gewijzigd door Lospedrosa op 28-04-2023 14:50:43 ]
Vakman pur sang
pi_208933542
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 14:28 schreef blessed19 het volgende:

[..]
dat kan, je moet dan alleen een model kiezen die daarvoor geschikt is vanwege de extra drukval over de langere pijpen.
pi_208933565
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je toch voor een warmtepomp gaat, zou ik gewoon een 200-400 liter boilervat erbij nemen en de WP het warm water laten maken.
Wil je alleen warm water maken of de systemen toch gescheiden houden, dan een warmtepompboiler met externe aan- en afvoer, zoals sjorsie1982 ook al stelt.
Ik had dit in 1 en ik vond het maar niks, want als je wp tapwater opwarmt valt je verwarming uit. Daarnaast heb je bij een storing zowel geen warm tapwater meer en geen verwarming meer. Gezien de extreme levertijden van onderdelen en de onbeschikbaarheid van geschoold personeel voor een WP zit je dan langere tijd zonder warm tapwater en zonder verwarming./
Bij een CV is het anders, want die onderdelen zijn er veelal op voorraad en genoeg geschoold personeel te vinden.
pi_208933596
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2023 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Met 2x16 kan je niet douchen
Jij niet maar ik wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')