Ja, ik was er wel achter dat dat een huge rekenfout is.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
80*12*20= 19.200... en de rente is nog aftrekbaar ook.
Drama? Wat is het drama? Niet perse mijn ervaringquote:Op zondag 11 juni 2023 11:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk toch maar zonder lening want dat warmtefonds is echt een drama.
(Zie ook online reviews).
Al zelf eens afgesloten en dat ook voor anderen geregeld.quote:Op zondag 11 juni 2023 11:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk toch maar zonder lening want dat warmtefonds is echt een drama.
(Zie ook online reviews).
1 bepaald ding uploaden lukt niet, geeft een error.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Al zelf eens afgesloten en dat ook voor anderen geregeld.
Eerder was het heel makkelijk, nu schijnt er wat meer burocratie bij te zijn, maar moet toch wel lukken? Wat was het probleem?
Ik denk dat ze wel aardig nauwkeurig zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 11:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In hoeverre zijn de interne COP berekeningen van de ecodan nauwkeurig?
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?quote:Op maandag 12 juni 2023 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel aardig nauwkeurig zijn.
Op Tweakers diverse mensen met een losse Kamstrup warmtemeter bij hun warmtepomp en ik heb nog niets gelezen van grote verschillen tussen die meting en de interne COP opgave van Mitsubishi.
Verbruiksmeter is sowieso nauwkeurig, heb er hier nog een Häger meter voor zitten en de afwijking is minimaal, dat valt binnen de opgegeven afwijking van de meter zelf.
Wil je het nauwkeuriger meten / vergelijken, dan kan je er dus een Kamstrup tussen (laten) zetten.
Volgens mij zie je de cijfers van dat element er niet in terug maar weet niet 100% zeker of hij dat meerekent.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?
Bij mijn broertje de onderstaande cijfers over 2022 (kWh):
Verwarming import: 1451;
Verwarming productie: 5620;
COP: 3,9;
SWW import: 931;
SWW productie: 2254;
COP: 2,4;
Koeling import: 370;
Koeling productie: 1764;
COP: 4,8;
De COP van SWW valt mij eigenlijk tegen en ik gok dat dat komt vanwege het naverwarmingselement.
Pak ik de cijfers van afgelopen (koude) februari erbij dan een COP van 4,1 en 2,4. Dat valt dan weer mee.
Het is wat te algemeen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 18:23 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje! Er zit een discrepantie tussen de verbruiksgegevens zoals ik die in Home Assistant uitlees (via een printplaat) en de gegevens die het bedieningspaneel van de warmtepomp laat zien. Hoe zou dat kunnen komen? Het verschil is niet klein.
Op de warmtepomp is rechtstreeks een Heishamon aangesloten. Er zit niets extra's tussen. Die plaat geeft verbruikte energie door en zou dezelfde waarden moeten uitlezen als het bedieningspaneel. Volgens m'n lief moet het verschil in interpretatie zitten. Dat klinkt mij raar in de oren.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wat te algemeen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Hoe leest Home Assistent het uit? Je zegt "een printplaat", wat bedoel je daarmee? Leest het een meter uit die vóór de warmtepomp zit?
En lees je op de warmtepomp de "verbruikte energie" of de "geleverde energie" uit?
Zijn er elektrische elementen gebruikt? En telt de warmtepomp die ook mee?
Ik wist tot 2 minuten geleden niet wat een Heishamon was maar dat zal komen omdat ik een Mitsubishi heb en geen Panasonicquote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op de warmtepomp is rechtstreeks een Heishamon aangesloten. Er zit niets extra's tussen. Die plaat geeft verbruikte energie door en zou dezelfde waarden moeten uitlezen als het bedieningspaneel. Volgens m'n lief moet het verschil in interpretatie zitten. Dat klinkt mij raar in de oren.
Ja, ik heb al zitten control-f'en op dat topic.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wist tot 2 minuten geleden niet wat een Heishamon was maar dat zal komen omdat ik een Mitsubishi heb en geen Panasonic
Ik zie op Tweakers wel een heel topic lopen dus mss is daar nog wat kennis aanwezig.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2102536/1
Dat is niet heel raar, rendement op warm water is niet zo hoog; afhankelijk tot hoeveel graden C de WP dit opwarmt.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Pakt hij ook het verbruik van het naverwarmerelement?
Bij mijn broertje de onderstaande cijfers over 2022 (kWh):
Verwarming import: 1451;
Verwarming productie: 5620;
COP: 3,9;
SWW import: 931;
SWW productie: 2254;
COP: 2,4;
Koeling import: 370;
Koeling productie: 1764;
COP: 4,8;
De COP van SWW valt mij eigenlijk tegen en ik gok dat dat komt vanwege het naverwarmingselement.
Pak ik de cijfers van afgelopen (koude) februari erbij dan een COP van 4,1 en 2,4. Dat valt dan weer mee.
Water staat op 55 graden met om de 3 weken een legionella run. Die laatste is eigenlijk niet nodig want het vat wordt bijna elke dag leeggetrokken maar toch.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is niet heel raar, rendement op warm water is niet zo hoog; afhankelijk tot hoeveel graden C de WP dit opwarmt.
Stel de COP is bij 30c door de WW cop=5, wanneer de boiler op de eindtemp komt, bv 57C nog cop=2.
Met 55 graden temperatuur is een legionella run (volgens mijn bronnen) sowieso niet nodig.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Water staat op 55 graden met om de 3 weken een legionella run. Die laatste is eigenlijk niet nodig want het vat wordt bijna elke dag leeggetrokken maar toch.
Ikquote:Op woensdag 14 juni 2023 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met 55 graden temperatuur is een legionella run (volgens mijn bronnen) sowieso niet nodig.
Eventuele bacteriën zijn in ~1 uur dood en aangezien je iedere dag verwarmt zal er ook geen aangroei zijn.
[ afbeelding ]
Jep ik werk voor een zorgstichting en wij zijn altijd besmet. Uiteindelijk komt er dan een koper-zilverinstallatie die alles doodt.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik
Laat voor mijn werk vaak monsters nemen aan drinkwater installaties, en adviespartijen schrijven duizenden euro’s voor controle en inspectieformulieren en thermische spoelingen en dergelijke.
Ik heb het geloof op die industrie compleet verloren. Bijna overal wordt legionella (in kleine) hoeveelheden aangetroffen, ook bij 60C.
Ik
Denk dat als je thuis een monster laat nemen er ook legionella inzit
Nee de norm is altijd KvE 100. Vaak met veel spoelen en dergelijke loopt die toch op tussen 100-1000.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als ik zo wat onderzoek lees door het RIVM gaat het om het aantal KVE (kolonievormende eenheden) in het drinkwater, waarbij normoverschrijding plaatsvindt als het meer dan 100 KVE is.
Misschien dat voor zorginstellingen die norm lager is, ivm lagere gezondheid?
Maar het hoeft niet 0 te zijn en het zal in de praktijk dus ook niet 0 zijn, als ik zo wat rondlees.
Als je enigszins handig bent kan je zelf iets maken:quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft er iemand ervaring met radiatorboosters? Levert dat echt iets op?
Binnenkort wordt hier de hybride warmtepomp geïnstalleerd, tenzij het hard stormt of vriest, krijg ik het hele huis warm met een aanvoertemperatuur van 45 C, behalve de eetkamer. Die heeft een convectorput en wordt maar matig warm, een extra radiator plaatsen kan maar heeft niet de voorkeur (geen plek waar het niet raar uitziet). Dus mijn voorkeur gaat uit naar boosters om te kijken of ik er nog wat vermogen uit kan persen.
Ik heb wat rondgekeken, de booster van Climatebooster zien er wat mij betreft het degelijkst uit. Maar het is wel een redelijke investering, dus het liefste hoor ik wat ervaringen voordat ik ze bestel.
Verder: mocht er iemand boosters hebben, hoe heb je die aangesloten? De meeste hebben stekkers waarmee ze in de wandcontactdoos gaan. Maar dat vindt ik onhandig/lelijk, dus het liefste zou ik ze vanuit de kruipruimte willen voeden. De kruipruimte is kurkdroog bij mij en er zitten al centraaldozen die de WCD's in de kamers erboven voeden. Is daar iets op tegen?
Wat voor element zit er in de put? Is het staal of iets met lamellen ver uit elkaar?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft er iemand ervaring met radiatorboosters? Levert dat echt iets op?
Binnenkort wordt hier de hybride warmtepomp geïnstalleerd, tenzij het hard stormt of vriest, krijg ik het hele huis warm met een aanvoertemperatuur van 45 C, behalve de eetkamer. Die heeft een convectorput en wordt maar matig warm, een extra radiator plaatsen kan maar heeft niet de voorkeur (geen plek waar het niet raar uitziet). Dus mijn voorkeur gaat uit naar boosters om te kijken of ik er nog wat vermogen uit kan persen.
Ik heb wat rondgekeken, de booster van Climatebooster zien er wat mij betreft het degelijkst uit. Maar het is wel een redelijke investering, dus het liefste hoor ik wat ervaringen voordat ik ze bestel.
Verder: mocht er iemand boosters hebben, hoe heb je die aangesloten? De meeste hebben stekkers waarmee ze in de wandcontactdoos gaan. Maar dat vindt ik onhandig/lelijk, dus het liefste zou ik ze vanuit de kruipruimte willen voeden. De kruipruimte is kurkdroog bij mij en er zitten al centraaldozen die de WCD's in de kamers erboven voeden. Is daar iets op tegen?
Ik heb zo eentje met lamellen vlak naast elkaar. Zit een paar mm tussen de lamellen. Maar wel behoorlijk diep.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat voor element zit er in de put? Is het staal of iets met lamellen ver uit elkaar?
Dan is het veel verstandiger er een LTV convector in te plaatsen die zeer efficiënt kan werken met de lage temp. Die kun je evt ook nog voorzien van jaga boosters
Bv
https://www.radiatorendis(...)er=10476,10308,10621
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |