abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209574756
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft er iemand ervaring met radiatorboosters? Levert dat echt iets op?

Binnenkort wordt hier de hybride warmtepomp geïnstalleerd, tenzij het hard stormt of vriest, krijg ik het hele huis warm met een aanvoertemperatuur van 45 C, behalve de eetkamer. Die heeft een convectorput en wordt maar matig warm, een extra radiator plaatsen kan maar heeft niet de voorkeur (geen plek waar het niet raar uitziet). Dus mijn voorkeur gaat uit naar boosters om te kijken of ik er nog wat vermogen uit kan persen.

Ik heb wat rondgekeken, de booster van Climatebooster zien er wat mij betreft het degelijkst uit. Maar het is wel een redelijke investering, dus het liefste hoor ik wat ervaringen voordat ik ze bestel.

Verder: mocht er iemand boosters hebben, hoe heb je die aangesloten? De meeste hebben stekkers waarmee ze in de wandcontactdoos gaan. Maar dat vindt ik onhandig/lelijk, dus het liefste zou ik ze vanuit de kruipruimte willen voeden. De kruipruimte is kurkdroog bij mij en er zitten al centraaldozen die de WCD's in de kamers erboven voeden. Is daar iets op tegen?
Ik heb een trio setje van Speedconfort gekocht bij de Praxis. Werkt uitstekend, had altijd gevoel, dat de put een beetje achterbleef op 60c, maar nu is het perfect in balance. Heb de thermostaat ook 0.5c lager gezet.
.
  dinsdag 4 juli 2023 @ 13:49:57 #202
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209758054
goedemiddag allen :)

ik kom me toch eens melden in dit topic.. ik heb een boerderijtje in het buitenland, waar momenteel nog met hout pellets gestookt wordt. dat bevalt me toch niet helemaal ( veel werk en hoge stookkosten) dus ik denk er aan om naar een warmtepomp ( in de grond) over te stappen.. dat IS een flinke investering, dat begrijp ik..

De situatie:
- Er is genoeg land beschikbaar om zo'n 300-500 m pijp neer te leggen.
- Oppervlakte huis : ongeveer 250 m2, 1 laags in gebruik, tussen het plafond en de zolder ligt 30 cm dik isolatie materiaal
- In de boerderij zijn al wel radiatoren aanwezig, en dat wil ik in de loop van de tijd om bouwen naar vloer verwarming . Omdat het een oud huis is zal dat in kleinere groepen ( 1 a 2 kamers) gedaan moeten worden,
- We hebben enkel glas, met een voorzet raam aan de binnenkant.( enkel glas is verplicht vanwege monumentale status, we denken er over om het binnenraam WEL dubbelglas te laten worden)
- De huidige kachel proberen we in de zomer uit te zetten, want houtpellets zijn niet meer ZO goedkoop..( en een hoop werk) maar de kachel verwarmt het douche water voor ( aparte boiler die het nog verder opwarmt) en het is gewoon minder aangenaam in de zomer.

Ik begrijp dat isoleren een prioriteit is, dat staat ook op het plan, maar ik wil eigenlijk "zo snel mogelijk" een warmer huis. Een berekeningetje levert me op dat de terugverdien tijd voor de warmte pomp ongeveer 10 jaar is..

Er ligt nu een voorstel voor een 16 en een voorstel voor een 18 KWH pomp.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een aantal vragen:
- Is er ergens een GOEDE website die me het principe uit kan leggen. graag in het nederlands ( of engels) lokaal kom ik er niet uit :)
- Is er ergens een online omgeving waar ik zelf een berekeningetje kan doen hoeveel KWH ik nodig heb?
- Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij een offerte voor een grond warmte pomp ? ( er zijn veel meer adviezen over lucht warmtepompen te vinden)
- Waarom moet ik dit NIET doen? ;)
- Andere adviezen die jullie me kunnen geven?

Alvast bedankt!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_209758293
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 13:49 schreef Barreltje het volgende:
goedemiddag allen :)

ik kom me toch eens melden in dit topic.. ik heb een boerderijtje in het buitenland, waar momenteel nog met hout pellets gestookt wordt. dat bevalt me toch niet helemaal ( veel werk en hoge stookkosten) dus ik denk er aan om naar een warmtepomp ( in de grond) over te stappen.. dat IS een flinke investering, dat begrijp ik..

De situatie:
- Er is genoeg land beschikbaar om zo'n 300-500 m pijp neer te leggen.
- Oppervlakte huis : ongeveer 250 m2, 1 laags in gebruik, tussen het plafond en de zolder ligt 30 cm dik isolatie materiaal
- In de boerderij zijn al wel radiatoren aanwezig, en dat wil ik in de loop van de tijd om bouwen naar vloer verwarming . Omdat het een oud huis is zal dat in kleinere groepen ( 1 a 2 kamers) gedaan moeten worden,
- We hebben enkel glas, met een voorzet raam aan de binnenkant.( enkel glas is verplicht vanwege monumentale status, we denken er over om het binnenraam WEL dubbelglas te laten worden)
- De huidige kachel proberen we in de zomer uit te zetten, want houtpellets zijn niet meer ZO goedkoop..( en een hoop werk) maar de kachel verwarmt het douche water voor ( aparte boiler die het nog verder opwarmt) en het is gewoon minder aangenaam in de zomer.

Ik begrijp dat isoleren een prioriteit is, dat staat ook op het plan, maar ik wil eigenlijk "zo snel mogelijk" een warmer huis. Een berekeningetje levert me op dat de terugverdien tijd voor de warmte pomp ongeveer 10 jaar is..

Er ligt nu een voorstel voor een 16 en een voorstel voor een 18 KWH pomp.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een aantal vragen:
- Is er ergens een GOEDE website die me het principe uit kan leggen. graag in het nederlands ( of engels) lokaal kom ik er niet uit :)
- Is er ergens een online omgeving waar ik zelf een berekeningetje kan doen hoeveel KWH ik nodig heb?
- Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij een offerte voor een grond warmte pomp ? ( er zijn veel meer adviezen over lucht warmtepompen te vinden)
- Waarom moet ik dit NIET doen? ;)
- Andere adviezen die jullie me kunnen geven?

Alvast bedankt!
Als je een boerderijtje hebt (met waarschijnlijk genoeg buitenruimte), waarom zou je dan niet juist kiezen voor een lucht-water warmtepomp?

Ik zou een 3-fase Mitsubishi Zubadan 14kW (dus niet kWh. dat is wat anders) adviseren, die kan terug moduleren tot 4,2kW vermogen en levert ook bij -20 graden Celsius buitentemperatuur (Tb) nog genoeg vermogen zodat hij z'n opgegeven aanvoertemperatuur (Ta) kan halen.

Om welk buitenland gaat het en welke omgeving? Wat voor buitentemperaturen zijn daar gangbaar in de winter?

Overigens is je afgiftesysteem (radiatoren, LTV convectoren zoals van Jaga of vloerverwarming) erg belangrijk bij een warmtepomp.
Je haalt met een warmtepomp niet de aanvoertemperaturen die een pelletkachel of CV-ketel kan halen, dus je wil bij een lage aanvoertemperatuur een warmteafgifte hebben die hoog genoeg is. Ik zou dus zorgen dat dat eerst klaar is voor je over een warmtepomp nadenkt.

Anders moet je warmtepomp constant op z'n tenen lopen en dat is niet echt goed voor het verbruik en op lange duur ook niet voor de levensduur.

Er zijn ook HT (high temperature) warmtepompen maar daar is het rendement (ofwel je sCOP) direct ook door het putje, dan kan je net zo goed pellets blijven stoken.

Isolatie is ook belangrijk maar dan voornamelijk voor het vermogen dat je nodig hebt.
Vergelijk het met een trechter, hoe kleiner het gat onderaan de trechter, hoe minder snel een kraan hoeft te lopen om hem vol te houden. Zo is het ook met isolatie: zorgen dat je warmte minder snel ontsnapt zodat je minder warmte hoeft aan te vullen.

Ideaal is als je op de koudste dagen met een aanvoer van zo'n 40 tot 45 graden Celsius toe kan, op warmere herfst- en winterdagen (+7 Tb) zal het dan met 25 tot 30 graden wel warm te krijgen zijn.

Samengevat:
- afgiftesysteem moet geschikt zijn voor verwarmen met lage aanvoertemperatuur en dat verhoogt tevens het rendement van de warmtepomp
- isolatie zorgt voor een lager verbruik want er lekt minder warmte weg
- de warmtepomp zelf moet voldoende vermogen hebben, hoe beter geïsoleerd en hoe beter het afgiftesysteem, hoe lager dat vermogen kan zijn

Wat betreft kW en kWh: het vermogen druk je uit in kW en het verbruik (of opslagcapaciteit) in kWh.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2023 14:20:34 ]
  zondag 9 juli 2023 @ 19:43:29 #204
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209830229
thanks for je feedback @TheFreshPrince
even wat vragen van mijn kant..

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 14:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je een boerderijtje hebt (met waarschijnlijk genoeg buitenruimte), waarom zou je dan niet juist kiezen voor een lucht-water warmtepomp?
ik begrijp even het verschil niet .. het idee is om zo'n 500m aan pijp/slang horizontaal in de grond te leggen, welk systeem is dat dan ?
quote:
Om welk buitenland gaat het en welke omgeving? Wat voor buitentemperaturen zijn daar gangbaar in de winter?
het gaat om Denemarken. nuitentemperatuur is hier 5 graden kouder dan in NL.. dus ik gok zo'n -10 ofzo ..

quote:
Overigens is je afgiftesysteem (radiatoren, LTV convectoren zoals van Jaga of vloerverwarming) erg belangrijk bij een warmtepomp.
Je haalt met een warmtepomp niet de aanvoertemperaturen die een pelletkachel of CV-ketel kan halen, dus je wil bij een lage aanvoertemperatuur een warmteafgifte hebben die hoog genoeg is. Ik zou dus zorgen dat dat eerst klaar is voor je over een warmtepomp nadenkt.
met de pellet kachel is de temperatuur in de ketel zo'n 80 graden. ik begrijp dat dit nu zo'n 50 graden wordt met een warmtepomp. en ik begrijp uit jouw bericht dat ik dan ander soort radiatoren moet hebben, klopt dat ?
quote:
Ideaal is als je op de koudste dagen met een aanvoer van zo'n 40 tot 45 graden Celsius toe kan, op warmere herfst- en winterdagen (+7 Tb) zal het dan met 25 tot 30 graden wel warm te krijgen zijn.
kan je dit wat verder uitleggen?

quote:
Wat betreft kW en kWh: het vermogen druk je uit in kW en het verbruik (of opslagcapaciteit) in kWh.
tnx! begrepen!
pi_209830414
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2023 19:43 schreef Barreltje het volgende:
thanks for je feedback @:TheFreshPrince
even wat vragen van mijn kant..
[..]
ik begrijp even het verschil niet .. het idee is om zo'n 500m aan pijp/slang horizontaal in de grond te leggen, welk systeem is dat dan ?
Lucht / water warmtepomp heeft een buitenunit die warmte uit de lucht haalt in plaats van uit de grond.
Voor koude(re) landen is de Mitsubishi Zubadan bij uitstek geschikt.

Linker unit is de buitenunit, die komt... buiten.
De rechter unit is de binnenunit, die komt... naja, je snapt 'm.

Zo'n bodemwarmtepomp is wel mooi maar doorgaans ook duurder. Je zou het eens kunnen vergelijken.
In een drukke woonwijk is een lucht/water warmtepomp wat minder geschikt soms (ivm geluid van de buitenunit) maar als je afgelegen woont is dat geen bezwaar. Ik heb hem hier achter de garage en ik hoor 'm werkelijk nooit, tenzij ik er bij ga staan.

quote:
[..]
het gaat om Denemarken. nuitentemperatuur is hier 5 graden kouder dan in NL.. dus ik gok zo'n -10 ofzo ..
[..]
Mooi land!

quote:
met de pellet kachel is de temperatuur in de ketel zo'n 80 graden. ik begrijp dat dit nu zo'n 50 graden wordt met een warmtepomp.
[..]
50 graden is echt wel het maximum.
Voor een goed rendement moet je met een warmtepomp eigenlijk wat onder de 45 graden aanvoer blijven.
Dat neemt niet weg dat de Zubadan als het nodig is wel 50 tot 55 graden Celsius kan maken zonder hulp.
Dus als dat een keer 1 of 2 weken zo is, is dat prima natuurlijk.

quote:
en ik begrijp uit jouw bericht dat ik dan ander soort radiatoren moet hebben, klopt dat ?

kan je dit wat verder uitleggen?
Klassieke radiatoren zijn er op gemaakt om bijvoorbeeld 3kW afgifte te hebben bij ongeveer 80 graden aanvoer uit een CV-ketel (of pelletkachel).

Maar bij 40 graden aanvoer heb je dan misschien nog maar 800 Watt over en dat is veel te weinig.

Er zijn speciale LTV (lage temperatuur verwarming) radiatoren / convectoren die al bij 26 graden of meer lekker werken. Die zijn dan vaak ook nog te voor zien van DBH / DBE ventilatoren (zeker doen) waardoor je convectie (opstijgende lucht) forceert waardoor ze nog meer vermogen afgeven.

En dan kan je met lage temperaturen en een hoog rendement verwarmen.

Besparen op radiatoren (of vloerverwarming, dat kan ook natuurlijk) is daarom niet zo slim.

Voorbeeld:

Ze zijn er in alle maten en kleuren. Deze zijn dan voor de hal en een slaapkamertje maar je hebt ze ook verticaal (Jaga Vertiga) voor bijvoorbeeld een smalle muur of de keuken.

quote:
[..]
tnx! begrepen!
Okido!

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-07-2023 20:04:09 ]
pi_209839362
De meeste hybrides staan continu 55 tot 60 graden te maken tegen een behoorlijk rendement. Ook voor tapwater gebeurt dat, vaak staan boilers standaard op 55 graden ingesteld.

Wat hogere temperaturen zijn geen probleem, als je maar niet met temperaturen hoger dan 70 graden retour komt. Dan gaat het koudemiddel er aan. Al is een lagere temperatuur altijd beter dan een hogere temperatuur qua rendement.
  maandag 10 juli 2023 @ 14:40:32 #207
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209839741
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:20 schreef ArnosL het volgende:
De meeste hybrides staan continu 55 tot 60 graden te maken tegen een behoorlijk rendement. Ook voor tapwater gebeurt dat, vaak staan boilers standaard op 55 graden ingesteld.

Wat hogere temperaturen zijn geen probleem, als je maar niet met temperaturen hoger dan 70 graden retour komt. Dan gaat het koudemiddel er aan. Al is een lagere temperatuur altijd beter dan een hogere temperatuur qua rendement.
mja het is wel een punt, wat het is echt achterlijk HEET als we de radiatoren open zetten.. van 0 naar 100.. ik zet de radiator ook op max 2 ( van 5 ) iets minder warme toevoer zou wel fijn zijn..
pi_209839939
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:20 schreef ArnosL het volgende:

Ja, hybrides kunnen natuurlijk de CV-ketel bijschakelen.

Als je met een warmtepompcompressor constant 50 of 55 graden aanvoer moet maken, dan is dat niet goed voor je rendement en levensduur omdat je compressor altijd op z'n tenen aan het lopen is.

Het warme water wordt hier ook 55 graden maar dat is 1x per dag en duurt een 1u15 per keer ongeveer.
En dat kan die Zubadan ook makkelijk. Maar het rendement is wel relatief laag (wel nog ~2x hoger dan een elektrische boiler).

Dat maak ik dan wel weer ruimschoots goed met het verwarmen want de Jaga LTV radiatoren krijgen hier eigenlijk nooit meer dan 35 graden aanvoer en daar is het prima warm mee te houden (21 graden Celsius).
pi_209842176
Ik heb begrepen dat met propaan r290 straks het nog makkelijker is om naar 60c te verwarmen.
.
pi_209843523
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:40 schreef Barreltje het volgende:

[..]
mja het is wel een punt, wat het is echt achterlijk HEET als we de radiatoren open zetten.. van 0 naar 100.. ik zet de radiator ook op max 2 ( van 5 ) iets minder warme toevoer zou wel fijn zijn..
Probeer eens 24/7 dezelfde temperatuur in huis aan te houden. Je zult merken dat de radiatoren een stuk minder warm worden. Dan worden ze een graad of 50 tot 60 waarschijnlijk.
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, hybrides kunnen natuurlijk de CV-ketel bijschakelen.

Als je met een warmtepompcompressor constant 50 of 55 graden aanvoer moet maken, dan is dat niet goed voor je rendement en levensduur omdat je compressor altijd op z'n tenen aan het lopen is.

Het warme water wordt hier ook 55 graden maar dat is 1x per dag en duurt een 1u15 per keer ongeveer.
En dat kan die Zubadan ook makkelijk. Maar het rendement is wel relatief laag (wel nog ~2x hoger dan een elektrische boiler).

Dat maak ik dan wel weer ruimschoots goed met het verwarmen want de Jaga LTV radiatoren krijgen hier eigenlijk nooit meer dan 35 graden aanvoer en daar is het prima warm mee te houden (21 graden Celsius).
Daar wordt in het ontwerp van de wp en compressor gewoon rekening mee gehouden. Ze worden zelfs onderworpen aan duurtests op die temperatuur en ook dan zijn de COP's heel behoorlijk. Check de websites van fabrikanten maar eens.
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 17:26 schreef Fer het volgende:
Ik heb begrepen dat met propaan r290 straks het nog makkelijker is om naar 60c te verwarmen.
Niet makkelijker dan nu, tegen hetzelfde rendement ongeveer. Met een R290 warmtepomp kun je wel hogere temperaturen maken. Dat gaat tot 70 graden ongeveer waar R32 tot zo'n 65 graden gaat.
  woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:09 #211
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209862815
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:06 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Probeer eens 24/7 dezelfde temperatuur in huis aan te houden. Je zult merken dat de radiatoren een stuk minder warm worden. Dan worden ze een graad of 50 tot 60 waarschijnlijk.

de kachel staat nu uit.. het huis is opgewarmt genoeg om niet weg te vriezen ( het is ook gewoon 20 graden buiten, dus niet persee nodig nu) en anders steken we de houtkachel in de eetkamer aan en zitten we daar lekker knus

maar goed, de temperatuur hetzelfde houden, hoe bedoel je dat precies? we hebben hier alleen draaiknoppen aan de radiatoren, niet een handig kastje waar je de temperatuur in kan stellen :(
pi_209862964
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:06 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Daar wordt in het ontwerp van de wp en compressor gewoon rekening mee gehouden. Ze worden zelfs onderworpen aan duurtests op die temperatuur en ook dan zijn de COP's heel behoorlijk. Check de websites van fabrikanten maar eens.
Die website laten vaak alleen maar de performance bij +7 Tb zien. Ik kijk ook wat verder in de datasheets.

Voor warm water is dat inderdaad niet zo'n probleem als je iedere dag 50 of 55 graden probeert te maken, mits je warmtepomp dat ook kan bij -15 graden Celsius (vind je terug in de datasheet).

Maar verwarmen op 55 graden aanvoer is juist vaak nodig op de koudste dagen en dan zakt je COP heel hard in.

Uit de performance data (en die verschilt niet zo gigantisch veel per warmtepomp, de natuurkundige limieten zijn hetzelfde) blijkt dat je voor het verwarmen het liefst onder de 45 graden aanvoertemperatuur blijft om nog een plezierig rendement te halen.

En daarom raad ik dus LTV radiatoren/convectoren aan of vloerverwarming.

edit: plaatjes wat verkleind, klik er op om ze te zien

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-07-2023 12:14:50 ]
  woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:49 #213
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_209863498
nog even een andere vraag... zijn die radiatoren er ook in een meer klassieke uitstraling?

ons huis is dus 350 jaar oud en heeft een klassieke uitstraling binnen.. dan zijn die vierkante units wel echt spuug lelijk..

plaatje voor een voorbeeld hoe het er uit ziet :

Schommelstoel bij de kachel
  woensdag 12 juli 2023 @ 12:54:59 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209863756
Ik zou in dat huis voor ouderwetse gietijzeren radiatoren kiezen, dat past denk ik het best, en zou in principe ook met een warmtepomp moeten kunnen werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209864070
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:54 schreef Leandra het volgende:
Ik zou in dat huis voor ouderwetse gietijzeren radiatoren kiezen, dat past denk ik het best, en zou in principe ook met een warmtepomp moeten kunnen werken.
Dan moet je wel gietijzeren radiatoren hebben die bij een aanvoertemperatuur (Ta) van 35 graden Celsius dezelfde warmteafgifte hebben als zo'n LTV-convector.

Zijn die er? (ik heb er niet op gezocht, ging er vanuit dat jij het wist)
pi_209864132
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:42 schreef Barreltje het volgende:
nog even een andere vraag... zijn die radiatoren er ook in een meer klassieke uitstraling?

ons huis is dus 350 jaar oud en heeft een klassieke uitstraling binnen.. dan zijn die vierkante units wel echt spuug lelijk..

plaatje voor een voorbeeld hoe het er uit ziet :

[ afbeelding ]
Schommelstoel bij de kachel
Waarom zou je in zo'n huis een warmtepomp doen, dat is echt zonde. Want je moet eigenlijk vloerverwarming installeren met tegelvloer, dat is zonde van die houten vloer.
LTV radiatoren is zonde van het geld en gezicht imo.
pi_209864213
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:17 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waarom zou je in zo'n huis een warmtepomp doen, dat is echt zonde. Want je moet eigenlijk vloerverwarming installeren met tegelvloer, dat is zonde van die houten vloer.
Dat zou 1 van de opties zijn idd.

quote:
LTV radiatoren is zonde van het geld en gezicht imo.
Naja, van het geld natuurlijk niet.

Ik heb 2 woningen voorzien van LTV convectoren en dat werkt perfect en het design bevalt me ook goed.
Vloerverwarming was in beide gevallen geen optie, ook achteraf infrezen niet.

Of je iets mooi vindt blijft een persoonlijke afweging, ik vind ze een stuk mooier dan de oude radiatoren.
Maar in zo'n oude woning kan het wel minder goed passen.

Jaga heeft overigens ook de "Knockonwood" serie.
pi_209864257
Ik had voor mijn woning uitgerekend welk formaat Jaga nodig was, dat zou ongeveer de hele muur behelsen. Woning uit 2000 wel vrijstaand.
In nieuwbouwwoningen zal het best gaan misschien maar daar is vloerverwarming weer gebruikelijk.

Ik wil ik de toekomst wel 1 Jaga in de kelder plaatsen (60m2) daar kan geen vloerverwarming.

Wordt nu verwarmd met plafond verwarming.
pi_209864280
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had voor mijn woning uitgerekend welk formaat Jaga nodig was, dat zou ongeveer de hele muur behelsen. Woning uit 2000 wel vrijstaand.
In nieuwbouwwoningen zal het best gaan misschien maar daar is vloerverwarming weer gebruikelijk.
Mijn woning is uit 2003 en ook vrijstaand en ik heb hier geen reuze Jaga's :D

De hoekwoning uit 1972 die ik aan m'n moeder verhuis heb ik vorig jaar laten voorzien van Jaga's en ook daar geen reuze Jaga's.

Ik heb van m'n eigen woning even de foto's uit 2018 erbij gepakt.
De woonkamer, deze zijn net zo breed als de oude radiatoren.

Nogmaals woonkamer, deze is iets breder en iets hoger dan de oude.

In de keuken 1 Jaga Vertiga, meer hangt er ook niet want de rest is deur, glas of aanrecht / kasten.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-07-2023 13:40:05 ]
pi_209864451
@Sport_Life

Heb je voor de berekeningen van de Jaga LTV-convectoren wel rekening gehouden met de aanschaf en het effect van DBE / DBH boost fans?
Want die verhogen de warmteafgifte fors.
pi_209864495
Dat ziet er wel netjes uit.

Ik heb die online tool van Jaga gebruikt, geen hogere wiskunde verder.

Nadeel in mijn geval is dat ik niet handig ben , dus iemand moet inhuren om dat te plaatsen. Dan is vloerverwarming financieel aantrekkelijker.
pi_209864515
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:54 schreef Sport_Life het volgende:
Dat ziet er wel netjes uit.

Ik heb die online tool van Jaga gebruikt, geen hogere wiskunde verder.

Nadeel in mijn geval is dat ik niet handig ben , dus iemand moet inhuren om dat te plaatsen. Dan is vloerverwarming financieel aantrekkelijker.
Ik ben ook niet handig (tenminste, niet met dit soort werk), heb het ook laten doen.
pi_209864769
- verkeerde topique :') -

[ Bericht 36% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-07-2023 14:21:38 ]
pi_209865442
Hoi!!

Mijn stroomverbruik is enorm erg hoog als er gedoucht wordt. Vermoedelijk komt dat door mijn lucht / water warmtepomp. Herkennen mensen met een lucht/water warmtepomp dit?
pi_209865683
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 15:08 schreef Pruim het volgende:
Hoi!!

Mijn stroomverbruik is enorm erg hoog als er gedoucht wordt. Vermoedelijk komt dat door mijn lucht / water warmtepomp. Herkennen mensen met een lucht/water warmtepomp dit?
Ik weet niet wat voor installatie je hebt, welke warmtepomp en of je warmtepomp het warm water voor het douchen maakt of niet.

Normaal gesproken heb je een vat met warm water (boilervat) waar het water uit getapt wordt.
Dat zou niet voor een hoog stroomverbruik moeten zorgen.

Maakt je warmtepomp warm water? Heb je een doorstroomverwarmer? Een boiler? Doet je warmtepomp het verwarmen zelfstandig of zijn er elektrische elementen die meehelpen?

En hoeveel verbruikt je warmtepomp nu per dag?

Ter vergelijking: ik ben hier 2 tot 3kWh per dag kwijt aan warm water en heb een 200 liter boilervat (aangezien de warmtepomp in de zomer de woning niet hoeft te verwarmen weet ik zeker dat dat verbruik alleen voor warm water is).

Ofwel: kom eerst met meer informatie, onze glazen bol is van goedkope makelij ;)
pi_209868228
quote:
Hoi!!

Wat is hoog?
Vakman pur sang
pi_209870698
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juli 2023 11:55 schreef Barreltje het volgende:

[..]
de kachel staat nu uit.. het huis is opgewarmt genoeg om niet weg te vriezen ( het is ook gewoon 20 graden buiten, dus niet persee nodig nu) en anders steken we de houtkachel in de eetkamer aan en zitten we daar lekker knus

maar goed, de temperatuur hetzelfde houden, hoe bedoel je dat precies? we hebben hier alleen draaiknoppen aan de radiatoren, niet een handig kastje waar je de temperatuur in kan stellen :(
Dan moet je het met de radiatoren doen, continu een beetje warm laten. Maar dan weer niet zo warm dat je de tent uit brand. Met een thermostaat is het eenvoudiger.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die website laten vaak alleen maar de performance bij +7 Tb zien. Ik kijk ook wat verder in de datasheets.

Voor warm water is dat inderdaad niet zo'n probleem als je iedere dag 50 of 55 graden probeert te maken, mits je warmtepomp dat ook kan bij -15 graden Celsius (vind je terug in de datasheet).

Maar verwarmen op 55 graden aanvoer is juist vaak nodig op de koudste dagen en dan zakt je COP heel hard in.

Uit de performance data (en die verschilt niet zo gigantisch veel per warmtepomp, de natuurkundige limieten zijn hetzelfde) blijkt dat je voor het verwarmen het liefst onder de 45 graden aanvoertemperatuur blijft om nog een plezierig rendement te halen.

En daarom raad ik dus LTV radiatoren/convectoren aan of vloerverwarming.

edit: plaatjes wat verkleind, klik er op om ze te zien
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die van mij doet bij A-7/W35 nog een COP van 3.1. Met 55 graden zal het naar 2.5 gaan vermoed ik, scheelt iets. Lager dan 2 doet ie niet, 2.5 is in hybride de uitschakeldrempel. 1.8 is ook wel echt heel slecht overigens, dat moet een stuk beter kunnen.
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:28 schreef Sport_Life het volgende:

Ik wil ik de toekomst wel 1 Jaga in de kelder plaatsen (60m2) daar kan geen vloerverwarming.

Wordt nu verwarmd met plafond verwarming.
Dan beter fancoils. Kleiner en een enorme bak vermogen.
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:57:15 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209871824
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan moet je wel gietijzeren radiatoren hebben die bij een aanvoertemperatuur (Ta) van 35 graden Celsius dezelfde warmteafgifte hebben als zo'n LTV-convector.

Zijn die er? (ik heb er niet op gezocht, ging er vanuit dat jij het wist)
Qua ouderwetse radiatoren zijn gietijzeren eigenlijk als enige geschikt.
Daarmee heb ik niets gezegd over de hoeveelheid radiatoren die je nodig hebt ;)

Verder heb ik me er ook niet in verdiept, ik begon een rondje google met "old fashioned radiators with heat pump" en toen kwam ik uit op een site die stelde dat dat met gietijzeren (cast iron) radiatoren prima kon.
En van daar verder gaan zoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209871892
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 21:35 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dan moet je het met de radiatoren doen, continu een beetje warm laten. Maar dan weer niet zo warm dat je de tent uit brand. Met een thermostaat is het eenvoudiger.
[..]
Die van mij doet bij A-7/W35 nog een COP van 3.1. Met 55 graden zal het naar 2.5 gaan vermoed ik, scheelt iets. Lager dan 2 doet ie niet, 2.5 is in hybride de uitschakeldrempel. 1.8 is ook wel echt heel slecht overigens, dat moet een stuk beter kunnen.
[..]
Dan beter fancoils. Kleiner en een enorme bak vermogen.
Mensen nemen opgegeven COPs van fabrikanten ook veel te serieus.
Ik kan zo bereken met welk koudemiddel, compressor en temperaturen wat de COP is, dat is niet eens afhankelijk van het fabrikaat maar meer van natuurkunde. Bij 55C en -7C zit elke WP op ong. 2. Dat is gewoon een heel ongunstig werkgebied.

Ander zoek eens op H log P diagram en teken daar de druk en temperatuur in.

Vakman pur sang
pi_209876668
quote:
Hoi!!

Wat is "hoog".

Ons maandelijkse elektriciteitsverbruik voor warm water schommelt tussen de 60 en 70 kWh voor twee personen. De warmtepomp heeft een 230 liter vat voor warm water.

Tijdens het opwarmen van het buffervat draait de warmtepomp even op vol vermogen (compressor ca 2,5kW). Eén keer per week wordt het elektrisch element ingeschakeld voor de legionella-run.

Als bij jou na elke douchebeurt het elektrisch element ingeschakeld wordt, dan is je boiler temperatuur te hoog ingesteld.
pi_209878458
Legionella is niet alleen bij warmtepompen iets om op te letten:

https://www.nu.nl/binnenland/6272199/legionella-uitbraak-door-cv-ketels-dit-moet-je-erover-weten.html

Klik de link voor de rest van het artikel.

quote:
Zeker elf mensen hebben sinds juli vorig jaar legionella opgelopen, waarschijnlijk door toedoen van een cv-ketel van fabrikant Ferroli. Twee mensen zijn aan de gevolgen van de besmetting overleden. Zes vragen over de infectieziekte en de vermoedelijk verantwoordelijke cv-ketels.
pi_209882643
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Legionella is niet alleen bij warmtepompen iets om op te letten:

https://www.nu.nl/binnenland/6272199/legionella-uitbraak-door-cv-ketels-dit-moet-je-erover-weten.html

Klik de link voor de rest van het artikel.
[..]

Ik las het en heb het principe vd ketel nagekeken.
Wel vreemd dat hier legionella kan optreden.
Of Ferroli (Italiaans) de dupe geworden van een foute conclusie van het RIVM?

Het is nl een opbouw vergelijkbaar met 10tallen andere ketels. Bv Vaillant hre solide ed

Een RVS warmtewisselaar CV. Een driewegklep en een compacte RVS warmwater wisselaar.
Inhoud 0,3L.
Of de software klopt niet, zodat de tapwatertemp in de wisselaar altijd <55C.
Of de conclusie dat de CV de bron is klopt niet.

Vakman pur sang
pi_210052762
Misschien een domme vraag: Wat is het voordeel van LT-radiatoren/convectoren boven een 'klassieke' radiator met hetzelfde vermogen?

Als het vermogen per m2 beduidend hoger zou zijn, zou het me duidelijk zijn. Maar als ik de waarden (uiteraard bij dezelfde aan-/afvoertemperatuur) vergelijk, lijkt een LT-radiator maar iets meer vermogen te leveren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210053459
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 06:01 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien een domme vraag: Wat is het voordeel van LT-radiatoren/convectoren boven een 'klassieke' radiator met hetzelfde vermogen?

Als het vermogen per m2 beduidend hoger zou zijn, zou het me duidelijk zijn. Maar als ik de waarden (uiteraard bij dezelfde aan-/afvoertemperatuur) vergelijk, lijkt een LT-radiator maar iets meer vermogen te leveren.
Het vermogen per m² radiator/convector oppervlak zal wel ongeveer gelijk zijn.
Alleen heeft een LTV convector van bijvoorbeeld 100x40x15cm véél meer oppervlak dan een radiator type 22.

Door het grotere wartegeleidend oppervlak in een beperkte ruimte heeft een booster (ventilator) op een convector ook veel meer invloed dan op een normale radiator.
pi_210064547
Eindelijk mijn cozytouch geïnstalleerd. Eindelijk iets van verbruik statistieken
  Moderator vrijdag 28 juli 2023 @ 09:12:23 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210065768
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 23:47 schreef investeerdertje het volgende:
Eindelijk mijn cozytouch geïnstalleerd. Eindelijk iets van verbruik statistieken
statistieken en grafiekjes O+
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211010190
Even een kick,

De gasaangedreven warmtepomp wordt opnieuw ontwikkeld en op de markt gebracht door een startup van de TU Twente.

https://www.cooll.eu/

Eigenlijk een stokoud principe, de gasabsorptie warmtepomp.

Gas erin (6 kw) en warmte eruit (9-12kw) de bron is de lucht in de woning (al dan niet met een buitenlucht aansluiting)

De rendementen zijn niet super (130-150%) dus COP van maximaal 1,5.

Maar voor een bestaand ouder huis icm met betere. Isolatie maar bestaande radiator natuurlijk een geweldige ontlaster van het E net.
Vakman pur sang
pi_211065947
Ik ga hier maar eens meelezen. We hebben gisteren een adviseur van Adlar over de vloer gehad voor een gesprek over een hybride warmtepomp.
Spoilers!
pi_211065960
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga hier maar eens meelezen. We hebben gisteren een adviseur van Adlar over de vloer gehad voor een gesprek over een hybride warmtepomp.
De standaardvraag is dan: wat voor type woning heb je, welk bouwjaar, wat is je historische gasverbruik, heb je nog andere verwarmingsbronnen, heb je radiatoren, vloerverwarming, beide, etc? Heb je een bad of alleen een douche?

Waarom? We zie een hoop mensen voor een hybride warmtepomp gaan terwijl ze prima geheel gasloos kunnen ;)
pi_211066007
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De standaardvraag is dan: wat voor type woning heb je, welk bouwjaar, wat is je historische gasverbruik, heb je nog andere verwarmingsbronnen, heb je radiatoren, vloerverwarming, beide, etc? Heb je een bad of alleen een douche?
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.

Een woonverdieping met vloerverwarming, een woonverdieping met airco en radiatoren. Die airco is nooit gebruikt voor verwarmen, hangt er sinds april. Slaapverdieping hoeft niet verwarmd te worden en daar hangt voor geval van nood een airco.

Alleen douche.
Spoilers!
pi_211066028
Reden voor hybride is omdat er nu geen ruimte (en geld) is voor een boiler. En de Adlar hybride warmtepomp is geschikt voor all electric dus zodra we een aanbouw met een technische ruimte hebben (5-10 jaar) kunnen we er een boiler bij plaatsen en dan zijn we klaar. In theorie.
Spoilers!
pi_211066139
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Reden voor hybride is omdat er nu geen ruimte (en geld) is voor een boiler. En de Adlar hybride warmtepomp is geschikt voor all electric dus zodra we een aanbouw met een technische ruimte hebben (5-10 jaar) kunnen we er een boiler bij plaatsen en dan zijn we klaar. In theorie.
Mwoah slecht idee.

En waar komt dat Adlar nou ineens vandaan? Uit het niets staan ze ineens op de meldcodelijst warmtepompen viel me al op.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lospedrosa op 24-10-2023 17:12:09 ]
Vakman pur sang
pi_211066150
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Vrijstaand, 1940. 750 kuub, 1500-1800 kwh. Zonnepanelen wekken op wat de auto verbruikt.

Een woonverdieping met vloerverwarming, een woonverdieping met airco en radiatoren. Die airco is nooit gebruikt voor verwarmen, hangt er sinds april. Slaapverdieping hoeft niet verwarmd te worden en daar hangt voor geval van nood een airco.

Alleen douche.
Kun je ergens een warmwatervoorzienung kwijt?

De warmteopwekking kan mooi met een monobloc.

Let ook op dat je alvast kiest voor R290 (propaan) of R32
Vakman pur sang
pi_211066162
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mwoah slecht idee
Waarom?

Ik heb geen idee hoor. Ik ben ook nog niet overtuigd van het hele verhaal.
Spoilers!
pi_211066179
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Waarom?

Ik heb geen idee hoor. Ik ben ook nog niet overtuigd van het hele verhaal.
Nou ja mijn advies. Het is een tussenoplossing om je iets te verkopen.

Ik ben overtuigd dat je nu al elk electric kunt.
Zeker met al die airco’s boven.
In principe verwarm je alleen de beganegrond met vloerverwarming toch?
Leg de leiding naar buiten op een sterke monoblock van een kw of 9 en klaar.
Warmwater kun je ff op gas laten.
Of gelijk een WP boiler aanschaffen. Deze kosten bijna niks na aftrek subsidie.
Vakman pur sang
pi_211066218
En bedenk je.
Als je een Mitsubishi electric, Daikin, Toshiba aanschaft dan weet je 100% dat die over 10jaar nog bestaat.

Al die nieuwe cowboys met omgebouwde Chinese pompen houdt ik mijn hart vast op 3 jaar.
Vakman pur sang
pi_211066242
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 16:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Alleen douche.
Ik sluit me aan bij de "monoblock" oplossing van Lospedrosa, daar zit dan al een 200 of 300 liter boilervat bij in als je de juiste uitzoekt. Dus 1 grote "koelkast" waar alles in zit en een buitenunit, en dat is het.

Dan kan het gas eruit (scheelt je het steeds duurder wordende vastrecht, ieder jaar weer), zit je niet met een onbekend nieuw warmtepomp merk, zit je niet met een CV-ketel die nog onderhoud nodig heeft en ben je in 1x klaar.

Als je het geld nog niet hebt, spaar dan nog een paar jaar door en doe nu niets. Dit is een keuze voor de komende ~15 jaar dus wel handig om het in 1x goed te doen.
pi_211066265
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik sluit me aan bij de "monoblock" oplossing van Lospedrosa, daar zit dan al een 200 of 300 liter boilervat bij in als je de juiste uitzoekt. Dus 1 grote "koelkast" waar alles in zit en een buitenunit, en dat is het.

Dan kan het gas eruit (scheelt je het steeds duurder wordende vastrecht, ieder jaar weer), zit je niet met een onbekend nieuw warmtepomp merk, zit je niet met een CV-ketel die nog onderhoud nodig heeft en ben je in 1x klaar.

Als je het geld nog niet hebt, spaar dan nog een paar jaar door en doe nu niets. Dit is een keuze voor de komende ~15 jaar dus wel handig om het in 1x goed te doen.
Ja of een energiebespaarlening
Vakman pur sang
pi_211066267
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja of een energiebespaarlening
Ook een optie. Maar als het zonder kan dan is dat natuurlijk het mooist.
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 16:43:50 #250
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211349230
Aangezien een airco ook een warmtepomp is....ik heb nu 4 warmtepompen :+ 1 daadwerkelijke voor het huis, en sinds gisteren ook (weer) 3 airco's, en daar komt er volgende maand nog een bij voor de zolder. *O*
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')