abonnement Unibet Coolblue
pi_208696140
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 7 april 2023 @ 18:55:45 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208696156
Daikin Altherma 3 GEO.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208696226
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 18:55 schreef CoolGuy het volgende:
Daikin Altherma 3 GEO.
Ah Daikin.
Wel degelijk merk hoor.

Trouwens neem voor de WiFi adapter en de app maar rustig een uur of 2.
Heb de Altherma’s veel geplaatst afgelopen jaren en deed echt niet meer de WiFi adapter ah einde vd dag. Maar dat zul je nog meemaken. Voordeel, eenmaal geïnstalleerd dan doet ie het verder ook wel.

Maar er zit een foutje in bij het aanmelden en je WiFi herkennen. Met iPhone is het belangrijk dat je alles uitzet, 4G en Bluetooth.
Je moet eerst verbing maken met Daikin-ap WiFi welke het apparaat uitzend. Die moet op zijn beurt verbinden met jouw internet via jou normale WiFi netwerk. Maar net als je verbinding hebt gaat ie herstarten en dan is ie weer alles kwijt :')

Trouwens eenmaal verbonden met internetje gaat ie updates downloaden en inladen. Dat kan zo een uur duren en na die update kan die zo weer een update gaan downloaden.

Kwam daarom altijd op een avond terug, koffie, biertje aan de keukentafel, intussen zwak ouwehoeren, en maar updaten, nog een biertje en dan om 22:00 savonds was het wel goed :P

Maar ben benieuwd hoe het jou vergaat.
Vakman pur sang
pi_208701943
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ah Daikin.
Wel degelijk merk hoor.

Trouwens neem voor de WiFi adapter en de app maar rustig een uur of 2.
Heb de Altherma’s veel geplaatst afgelopen jaren en deed echt niet meer de WiFi adapter ah einde vd dag. Maar dat zul je nog meemaken. Voordeel, eenmaal geïnstalleerd dan doet ie het verder ook wel.

Maar er zit een foutje in bij het aanmelden en je WiFi herkennen. Met iPhone is het belangrijk dat je alles uitzet, 4G en Bluetooth.
Je moet eerst verbing maken met Daikin-ap WiFi welke het apparaat uitzend. Die moet op zijn beurt verbinden met jouw internet via jou normale WiFi netwerk. Maar net als je verbinding hebt gaat ie herstarten en dan is ie weer alles kwijt :')

Trouwens eenmaal verbonden met internetje gaat ie updates downloaden en inladen. Dat kan zo een uur duren en na die update kan die zo weer een update gaan downloaden.

Kwam daarom altijd op een avond terug, koffie, biertje aan de keukentafel, intussen zwak ouwehoeren, en maar updaten, nog een biertje en dan om 22:00 savonds was het wel goed :P

Maar ben benieuwd hoe het jou vergaat.
Weet jij toevallig welke module ik moet hebben voor een extensa ai 6?

Edit: oh, cozytouch
pi_208703068
Goh je zou denken, doe dit onderzoek VOORDAT je wetten aanneemt om de cv ketel eruit te doen.

https://www.installatie.n(...)iebalans-warmtepomp/

Zou wat zijn als blijkt dat in de gehele keten een warmtepomp meer CO2 oplevert dan een gasketel
Vakman pur sang
pi_208724968
Leuke nieuwe start-up.
Fabriceert een “verticale” propaan warmtepomp.

https://www.installatie.n(...)pomp-liggend-op-dak/

Vakman pur sang
pi_208918986
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Quatt

Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
pi_208919010
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Quatt

Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
Als ik de brochure wil downloaden kan dat pas na invullen van prive gegevens.
Dat zegt al genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 27 april 2023 @ 10:08:14 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208919037
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Quatt

Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
Geen idee, ik weet alleen dat er sinds kort een 5 huizen verderop aan de gevel hangt.

Maar dat is een van de laatste huizen die nog op gas gebouwd mocht worden (2019 opgeleverd), dus verder wel vrij goed geisoleerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208919256
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Quatt

Gaat om een tussenwoning, bouwjaar 1989. Binnenkort dak, spouwmuur en vloerisolatie. Ook vloerverwarming gaat er komen en alle radiatoren gaan eruit. Hebben nu een combiketel 4 jaar oud maar willen op termijn van het gas af.
Heb me ooit aangemeld omdat ik benieuwd was naar de specificaties.

De monobloc WP is 4 KW. En R32.
Ze geven aan dat je voor all electric 2 units moet kopen.

De unit ziet er wel leuk uit, mooi ontwerp.
Maar vreemd bedrijf.

Echt van die Amsterdammers waar zo’n afgestudeerde Sales figuur achter zit en waar heel veel wordt geïnvesteerd in promotie.

Ik denk dat ze een goedkoop Chinees model ontdoen van de behuizing en in deze mooie behuizing stoppen.
Vakman pur sang
pi_208919311
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heb me ooit aangemeld omdat ik benieuwd was naar de specificaties.

De monobloc WP is 4 KW. En R32.
Ze geven aan dat je voor all electric 2 units moet kopen.

De unit ziet er wel leuk uit, mooi ontwerp.
Maar vreemd bedrijf.

Echt van die Amsterdammers waar zo’n afgestudeerde Sales figuur achter zit en waar heel veel wordt geïnvesteerd in promotie.

Ik denk dat ze een goedkoop Chinees model ontdoen van de behuizing en in deze mooie behuizing stoppen.
Maar tbh vind ik die mooie behuizing wel echt een plus punt
pi_208919450
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar tbh vind ik die mooie behuizing wel echt een plus punt
Lees op tweakers dat er nu meer ervaring is, en die is niet slecht.
Wel allemaal hybride.
Het product kan best goed zijn. De eigenaar had eerder ook een e scooter ontwikkeld.

Maar ja ben zelf geen hybride voorstander


Zo mooi vind ik m ook niet
Vakman pur sang
pi_208919585
Wat ik begrijp (en ik ben echt een leek) is dat de pomp nu hybride is en dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van fulltime Electric. Als dat uitkomt dan is dat modulair te vervangen in de hybride pomp
pi_208919603
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat ik begrijp (en ik ben echt een leek) is dat de pomp nu hybride is en dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van fulltime Electric. Als dat uitkomt dan is dat modulair te vervangen in de hybride pomp
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochure :')
Vakman pur sang
  donderdag 27 april 2023 @ 11:11:46 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208919697
Ik vind hem wel mooi trouwens, maar bij het huis hier verderop hangt hij dan ook precies tegen het deel met de zwarte bakstenen, dat maakt het wel af.
Tegen het deel met de rode baksteen was het imho wel minder mooi geweest, maar nog altijd beter dan zo'n wit of grijs blok.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 11:15:12 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208919754
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochure :')
Mijn pomp is online. Update was nog geen 5 min, alle instellingen zijn bewaard gebleven. Al met al positieve ervaring.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208919815
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan moet je een 2e ernaast zetten, staat in de brochure :')
Helemaal gelijk, ik las het even anders

quote:
All electric-ready
Met een warmtepomp gebruik je nog steeds een beetje gas, bijvoorbeeld voor je tapwater. Eigenlijk willen we natuurlijk helemaal geen gas meer gebruiken, maar voor de meeste mensen in Nederland is het nog niet mogelijk om volledig gasloos te leven. De Quatt Hybrid is dan een goede oplossing.

Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we binnen een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen.
pi_208919887
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.

Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.

Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 11:47:52 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208920256
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.

Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.

Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
Nou ja, als je dan tóch die stap gaat nemen, dan zou ik ook direct volledig van het gas gaan. Kan de aansluiting ook weg, bespaar je daar weer geld op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208920341
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lees op tweakers dat er nu meer ervaring is, en die is niet slecht.
Wel allemaal hybride.
Het product kan best goed zijn. De eigenaar had eerder ook een e scooter ontwikkeld.

Maar ja ben zelf geen hybride voorstander

[ afbeelding ]
Zo mooi vind ik m ook niet
Nee maar mijn witte kast is niet perse mooier
pi_208920376
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.

Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.

Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
Je kan eerst alle maatregelen nemen, dus je woning inderdaad isoleren en alvast vloerverwarming aanleggen als je toch bezig bent, stroomkabel naar meterkast leggen, kookplaat alvast naar inductie (als dat nog niet gedaan is), etc.
Dan een winter aankijken wat je verbruik is en hoe makkelijk je het warm krijgt met een lage aanvoertemperatuur (vermogen in ketel ook fors omlaag zetten).

En op basis van dat verbruik dan een mooie warmtepomp uitzoeken.

Koevlaas' vuistregel: (jaarverbruik in m3 x 8) / 1.650 = afgerond naar boven -> benodigde vermogen van warmtepomp.

Dus stel, je verbruik is dan 1.100m3 dan zit je op (1.100 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW
  donderdag 27 april 2023 @ 12:02:17 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208920489
Dat lijkt me idd een goed idee, eerst alle maatregelen qua isolatie en vloerverwarming en dergelijke zodat je na een winter ook weet wat voor WP je werkelijk nodig hebt en of je misschien gelijk gasloos kunt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208920824
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.

Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.

Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
hybride ben ik geen voorstander ben omdat je dan evengoed nog je gasabonnement kosten hebt, en die vind ik best flink voor dat beetje gas wat je nog nodig hebt met hybride. Je prijs per m3 stijgt enorm met een hybride.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 12:41:08 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208921045
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 12:02 schreef Leandra het volgende:
Dat lijkt me idd een goed idee, eerst alle maatregelen qua isolatie en vloerverwarming en dergelijke zodat je na een winter ook weet wat voor WP je werkelijk nodig hebt en of je misschien gelijk gasloos kunt.
Ik heb inmiddels ook de energieverbruiken voor verwarmen en tapwater productie gevonden. :9 Jammer genoeg zijn dat geen entiteiten die ik kan aanroepen in Home Assistant en dus kan ik er ook niet mee (laten) rekenen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208921585
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik zie door alle bomen het bos gewoon niet meer. Weet gewoon niet welk systeem ik moet kiezen, welk type, welk merk etc etc. Weet niet of ik hybride wil of meteen full electric.

Ieder bedrijf dat ik contact spreekt voor zijn eigen parochie heb ik het gevoel.

Mijn idee is om volledig van het gas te gaan (maar weet niet of dat verstandig is om wat voor reden dan ook). Radiatoren gaan weg en daar komt vloerverwarming voor in de plaats. Huis wordt geïsoleerd, er komen nieuwe kozijnen inclusief hr++ overal (wat nu nog dubbelglas of enkel glas is).
Je gooit er al een bak geld tegenaan.
Met overal vloerverwarming altijd gelijk all electric warmtepomp doen, mits je ook PV panelen kunt plaatsen
Vakman pur sang
pi_208922373
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 11:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou ja, als je dan tóch die stap gaat nemen, dan zou ik ook direct volledig van het gas gaan. Kan de aansluiting ook weg, bespaar je daar weer geld op.
Voor dat besparen op de kosten van de aansluiting hoeft die aansluiting niet weg.

Gewoon je gascontract opzeggen is genoeg om van alle kosten voor gas af te komen, ook de vaste kosten betaal je dan niet meer.
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 14:52:57 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208922396
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor dat besparen op de kosten van de aansluiting hoeft die aansluiting niet weg.

Gewoon je gascontract opzeggen is genoeg om van alle kosten voor gas af te komen, ook de vaste kosten betaal je dan niet meer.
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208922405
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.
Niet als je je contract met de energieleverancier opzegt.

Dat is voldoende.

ATO wordt dan ook automatisch opgezegd dus geen contract met netbeheerder.

Ik ben al 5 jaar gasloos op die manier.

Ivo en ik wonen praktisch in het Tweakers topic over dat onderwerp ;)
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 15:02:47 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208922453
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet als je je contract met de energieleverancier opzegt.

Dat is voldoende.

ATO wordt dan ook automatisch opgezegd dus geen contract met netbeheerder.

Ik ben al 5 jaar gasloos op die manier.

Ivo en ik wonen praktisch in het Tweakers topic over dat onderwerp ;)
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208922477
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.
Maar schade aan je tuin of oprit is dan niet uit te sluiten.

Dus ik wacht tot Stedin zelf komt, ooit, mss. Dan is dat hun probleem als m’n straatje inzakt.

Momenteel is weghalen gratis maar daar hebben wel wat Tweakers voor moeten procederen, waarna de politiek ingreep.
  Moderator donderdag 27 april 2023 @ 15:09:25 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208922496
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk altijd vragen om het weg te halen.
Maar schade aan je tuin of oprit is dan niet uit te sluiten.

Dus ik wacht tot Stedin zelf komt, ooit, mss. Dan is dat hun probleem als m’n straatje inzakt.

Momenteel is weghalen gratis maar daar hebben wel wat Tweakers voor moeten procederen, waarna de politiek ingreep.
Waarom zou je dat doen als die leiding er ligt maar je verder geen geld kost? Dan zou ik ook denken, lekker laten liggen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208922537
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 13:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je gooit er al een bak geld tegenaan.
Met overal vloerverwarming altijd gelijk all electric warmtepomp doen, mits je ook PV panelen kunt plaatsen
Ja er komen 9 solaredge panelen, althans de ruimte is er voor en binnenkort ontvang ik (als het goed is) de offerte
pi_208922543
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 12:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hybride ben ik geen voorstander ben omdat je dan evengoed nog je gasabonnement kosten hebt, en die vind ik best flink voor dat beetje gas wat je nog nodig hebt met hybride. Je prijs per m3 stijgt enorm met een hybride.
Daar heb je dan ook weer gelijk in, heb ik niet bij stilgestaan
pi_208922726
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
volgens mij betaals je ook voor het feit dat je een gasaansluiting hebt, ongeacht of je die gebruikt.
Nee, je hoeft alleen iets te betalen als je een contract voor die aansluiting hebt. Gebruik je de aansluiting niet en heb je geen contract (meer), dan hoef je ook niet te betalen.
pi_208922747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah dus dat de leiding naar je huis toe er is, kost je niet extra geld? Dat is wel nice,, maar dan hoef je het daar ook niet voor te doen dus.
Voor de aanleg van die leiding is al betaald... Jawel: bij de aanleg.

Als de netbeheerder het commercieel interessant vindt om de leiding in stand te houden moeten ze dat doen. Denken ze dat instandhouding meer gaat kosten dan gaat opleveren, dan mogen ze hem op eigen initiatief weghalen als je geen gas meer gebruikt en geen contract hebt.

Want heel simpel: alles tot en met de gasmeter is eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder is dus volledig verantwoordelijk. En niet de huiseigenaar.
pi_208923028
quote:
4s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:17 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Ja er komen 9 solaredge panelen, althans de ruimte is er voor en binnenkort ontvang ik (als het goed is) de offerte
Das weinig, kun je misschien net zo goed met heel weinig gas af
Er is nogal wat gaande in de warmtepomp wereld.
Ook R32 wordt uitgefaseerd en dat kan betekenen dat over een paar jaar koudemiddel of onderdelen er ook niet meer zijn.

Ik zou voor warm water een grote warmtepomp boiler (is zonder buitendeel) nemen. En cv gewoon op HR.
Vakman pur sang
pi_208923220
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 16:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ook R32 wordt uitgefaseerd en dat kan betekenen dat over een paar jaar koudemiddel of onderdelen er ook niet meer zijn.
R32 mag vanaf 2027 niet meer toegepast worden in nieuwe (!) warmtepompen, koelinstallaties of airco's.
Dat betekent niet dat het niet meer gebruikt mag worden om bestaande warmtepompen bij te vullen.

Je verspreidt vooral verwarring terwijl dat niet nodig is.
pi_208923791
Heren,

Even een andere vraag maar in dezelfde richting.

Wij hebben hier 27 appartementen met blokverwarming. Het zijn kleine tweekamer appartementen, 67m². Het idee is om van het gas te gaan en "doorstroomverwarming" apparatuur te gebruiken voor de douche en keuken. Verwarming doen we dan met airco's.

Ik lees verschillende dingen over doorstroomverwarming. Ik vraag mij dan ook af of iemand hier daar ervaring mee heeft.
pi_208923794
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom zou je dat doen als die leiding er ligt maar je verder geen geld kost? Dan zou ik ook denken, lekker laten liggen.
bij mijn vorige huis werden alle gasaansluitingen in de straat vernieuwd en toen kreeg ik geen nieuwe meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208923806
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:00 schreef blessed19 het volgende:
Heren,

Even een andere vraag maar in dezelfde richting.

Wij hebben hier 27 appartementen met blokverwarming. Het zijn kleine tweekamer appartementen, 67m². Het idee is om van het gas te gaan en "doorstroomverwarming" apparatuur te gebruiken voor de douche en keuken. Verwarming doen we dan met airco's.

Ik lees verschillende dingen over doorstroomverwarming. Ik vraag mij dan ook af of iemand hier daar ervaring mee heeft.
als je een regendouche hebt wordt het wat lastiger, maar anders kan dit wel.
Je netbeheerder is er alleen niet blij mee, maar meer dan dat kunnen ze niet doen.

Persoonlijk zou ik in die situatie een warmtepompboiler installeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208923832
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je een regendouche hebt wordt het wat lastiger, maar anders kan dit wel.
Je netbeheerder is er alleen niet blij mee, maar meer dan dat kunnen ze niet doen.

Persoonlijk zou ik in die situatie een warmtepompboiler installeren.
Je bedoeld warmtepompboilers voor blokverwarming?
pi_208923842
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:05 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Je bedoeld warmtepompboilers voor blokverwarming?
nee een warmtepompboiler voor persoonlijk gebruik. Je kan hem delen met je blok, maar dat is lastig qua facturen uitsturen en bijhouden wie wat gebruikt voor jou.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208923858
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 15:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor de aanleg van die leiding is al betaald... Jawel: bij de aanleg.

Als de netbeheerder het commercieel interessant vindt om de leiding in stand te houden moeten ze dat doen. Denken ze dat instandhouding meer gaat kosten dan gaat opleveren, dan mogen ze hem op eigen initiatief weghalen als je geen gas meer gebruikt en geen contract hebt.

Want heel simpel: alles tot en met de gasmeter is eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder is dus volledig verantwoordelijk. En niet de huiseigenaar.
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208923867
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?
Jazeker
pi_208923916
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee een warmtepompboiler voor persoonlijk gebruik. Je kan hem delen met je blok, maar dat is lastig qua facturen uitsturen en bijhouden wie wat gebruikt voor jou.
Meh, wat ik zo lees is zo'n boiler niet echt geschikt om in een leefomgeving te plaatsen. Maargoed, dat er alternatieven zijn is wel intressant.
pi_208924046
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
R32 mag vanaf 2027 niet meer toegepast worden in nieuwe (!) warmtepompen, koelinstallaties of airco's.
Dat betekent niet dat het niet meer gebruikt mag worden om bestaande warmtepompen bij te vullen.

Je verspreidt vooral verwarring terwijl dat niet nodig is.
Klopt wat je zegt maar wat wel zo is dat er quotems worden afgegeven voor de productie van koudemiddel. De EU zal de R32 quotems schaars gaan maken waardoor de fabrikant minder mag produceren en daardoor de prijs skyhigh gaat.
Ook bv compressor fabrikanten zullen bv niet meer die serie gaan producten. (Of zolang China en de VS niet volgen zal dat wellicht mee vallen )
Vakman pur sang
pi_208924078
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt wat je zegt maar wat wel zo is dat er quotems worden afgegeven voor de productie van koudemiddel. De EU zal de R32 quotems schaars gaan maken waardoor de fabrikant minder mag produceren en daardoor de prijs skyhigh gaat.
Ook bv compressor fabrikanten zullen bv niet meer die serie gaan producten. (Of zolang China en de VS niet volgen zal dat wellicht mee vallen )
Als het niet meer gebruikt mag worden in nieuwe machines dan zal de vraag ook direct afnemen.
Ik vind het een beetje voorbarig om dan maar 4 jaar op je handen te gaan zitten omdat er misschien iets zou kunnen gebeuren.

Jij plaatst de komende 4 jaar geen warmtepompen meer, begrijp ik?
pi_208924096
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:14 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Meh, wat ik zo lees is zo'n boiler niet echt geschikt om in een leefomgeving te plaatsen. Maargoed, dat er alternatieven zijn is wel intressant.
Ik heb er 1 en die bevalt me prima. Die staat op zolder en het geluid valt me ook reuze mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208924097
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ben je niet verplicht om medewerking te geven als zij hem willen weghalen?
Als ze daar netjes vooraf een afspraak voor maken zonder valse voorlichting over kosten of verplichtingen tot opdracht geven, dan ben je inderdaad verplicht om je medewerking te verlenen. De netbeheerder is immers eigenaar, dus die beslist.

Maar je hoeft dus helemaal niets, behalve die medewerking verlenen aan de werkzaamheden die de netbeheerder op afspraak aan haar eigendommen wil uitvoeren. Zonder kosten, risico's of andere verplichtingen voor jou als consument.
pi_208924120
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2023 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb er 1 en die bevalt me prima
Je hebt er eentje in de woonkamer?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')