Black-Death | woensdag 1 maart 2023 @ 08:29 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 maart 2023 @ 08:37 |
Tsja, als je blind bent.... Lewis ligt echt voor op Lando voor ze allebei de 2de bocht insturen. Maar ja, het is Max niet, dus doet Lewis normaal. Anyway, water under the bridge. Max werd terecht kampioen dat seizoen. | |
Nattekat | woensdag 1 maart 2023 @ 08:38 |
F1 / Oude koeien - discussieer hier nog even over voorgaande seizoenen | |
Black-Death | woensdag 1 maart 2023 @ 08:49 |
Zelfde als met Leclerc toen in Copse.. toen was ie opeens lyrisch over Leclerc ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 maart 2023 @ 08:59 |
Er was een andere mod die begon over een aanrijding van Lewis in 2021....ik liet me verleiden....excuus. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 09:50 |
daNpy | woensdag 1 maart 2023 @ 10:07 |
Gaat goed met dat "minder DRS". Wat een flop. | |
Tijn | woensdag 1 maart 2023 @ 10:17 |
Ja, was het niet de bedoeling dat de DRS minder ver open zou gaan ofzo? Niks meer over gehoord. | |
rotaderp44 | woensdag 1 maart 2023 @ 10:25 |
beter niet meer reageren op trollen ...hoe moeilijk ook. we weten allemaal wie het is die hier altijd de boel loopt te verzieken. | |
Black-Death | woensdag 1 maart 2023 @ 10:29 |
Bedoeling was volgens mij vooral dat DRS eerder open zou gaan, dus niet na 3 rondes maar al na 2 rondes. | |
Nattekat | woensdag 1 maart 2023 @ 10:36 |
Opbokken ![]() Vorig jaar was een grote grap. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 10:48 |
Als je gewoon leest zie je inderdaad dat er minder DRS zal zijn voor race 1. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 10:59 |
DRS gaat al open na 2 rondes. | |
Nebelwerfer | woensdag 1 maart 2023 @ 11:21 |
Toch wel de man die ik dit jaar het liefst zie opstaan! Fantastisch karakter, opdat hij maar niet het zeewier van zijn sushi laat eten ! | |
Black-Death | woensdag 1 maart 2023 @ 11:23 |
Ja klopt, dat gaat gebeuren ![]() | |
nils7 | woensdag 1 maart 2023 @ 11:37 |
Even een hersenscheet van mij... Ze willen lichtere auto's en dat kan door bijvoorbeeld minder brandstof mee te nemen en velen willen het tanken toch weer terug. Ze mogen nu maximaal 110 kg (even uit mijn hoofd) mee nemen. Wat als je dat limiet behoudt maar dat je gewoon totaal max 110 kg brandstof mag gebruiken in de race maar wel mag bijtanken. Dus doe je een twee stopper dat je begint met 36 kg en dan tank je twee keer met 36kg. Totaal ook bijna 110 maar toch een lichtere auto plus een zuinigere auto is nog steeds in het voordeel. Of denk ik nu te simpel? | |
shiz | woensdag 1 maart 2023 @ 11:40 |
Bijtanken is denk ik te gevaarlijk, er is een reden dat ze ermee op zijn gehouden. En je moet ook bedenken dat een pitstop dan langer duurt. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 11:44 |
Is ook niet goed voor het image dus ik zie het niet terugkomen. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 11:45 |
Was natuurlijk al zo. Maar vind het goed dat de eerste Drs wordt verkort. Want als die te lang is is het veel te makkelijk om in te halen. Zeker voor Max met zijn hoge topspeed. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 11:48 |
Beste is een 55 liter tank dus een kleinere en lichtere auto. Beter om mee te racen. En ja dan verdwijnt de snelle pitstop als ze gaan tanken, maar op zich is een snelle pitstop niet eens echt een kunst natuurlijk. Iedereen moet een synchrone beweging maken, klopt. Maar de handeling zelf is nogal simpel. | |
shiz | woensdag 1 maart 2023 @ 11:48 |
Goed punt. De generatie die met Teslas opgegroeid is 'huh wat doen die nou?!'. "Nou, dat is simpel: ze hebben meer troep nodig om te verbranden". Fluid to sound converters tho. ![]() ![]() | |
Starflyer | woensdag 1 maart 2023 @ 11:51 |
En dat het aantal acties op de baan zou met bijtanken dan weer minder worden, zoals al tussen 1994 en 2009 het geval was, met 2009 als absoluut dieptepunt. 2010 liet zien wat het verbod op bijtanken opleverde, zonder DRS en Pirelli banden. Imho nog steeds een van de beste seizoenen van de afgelopen 20 jaar, dat niet verpest is door slechte banden en easy DRS overtakes. | |
THEFXR | woensdag 1 maart 2023 @ 11:59 |
nee, nu is het goed en veilig met auto, die vol onder stroom staat, als het dus misgaat. veiligheid is gewoon een PR stunt | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 11:59 |
Toen waren de auto's 620kg, dat is nogal een verschil met het huidige 798kg. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 12:00 |
Gaat meer om het bijtanken, energieslurpen is niet zo hot tegenwoordig. | |
THEFXR | woensdag 1 maart 2023 @ 12:02 |
Die stadionmasten die in Dubai om de 20 meter staan, geeft geen goed signaal af om het over energie zuinig te hebben, als wij ons hier in de EU pimpelpaars betalen aan energie. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 12:08 |
Helemaal eens hoor maar het gaat om de perceptie, mensen die in die veel te zware electro auto's rondrijden denken ook dat ze goed bezig zijn of doen iig goed alsof. | |
Starflyer | woensdag 1 maart 2023 @ 12:13 |
Klopt inderdaad. Dus lichtere auto's mag wel. Maar niet door bijtanken imho, maar bijvoorbeeld door minder brandstof te gebruiken (ik meen dat het plan is om vanaf 2026 70kg te gebruiken) en andere gewichtsbesparende maatregelen. | |
Starflyer | woensdag 1 maart 2023 @ 12:16 |
Je bedoelt die masten die gevoed worden door zonne-energie? https://www.racefans.net/(...)r-powered-from-2022/ | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 12:16 |
Ik denk niet dat we ooit nog auto's onder de 750 gaan krijgen, al vind ik deze generatie auto's er al wat beter uitzien dan de vorige ondanks het gewicht. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 maart 2023 @ 12:25 |
Al de spullen en veiligheidseisen kosten honderden miljoenen voor een seizoen. Dat was ook een grote reden toen. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 12:25 |
Of je nou een hele race 110kg meezeult of dat je 2x tankt voor 55 liter maakt ook niet uit natuurlijk | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 12:27 |
Lees nou eerst eens. | |
Zorro | woensdag 1 maart 2023 @ 12:28 |
Alsjeblieft, bespaar me dat walgelijke bijtanken. Dan wordt er helemaal nergens meer ingehaald behalve in de pits. Wat was dat leuk destijds zeg ![]() | |
Donna | woensdag 1 maart 2023 @ 12:41 |
Vast al voorbij gekomen, maar toch;![]() | |
3rr0r | woensdag 1 maart 2023 @ 12:44 |
In het Nederlands ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 12:46 |
🧐 | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 1 maart 2023 @ 13:00 |
Zo gek is dat toch niet? Albon geeft dat zelf ook aan. Dus waarom dit 'interesting' is, wat eigenlijk iedereen weet, ontgaat me. | |
WheeledWarrior | woensdag 1 maart 2023 @ 13:13 |
DRS, lekker weer elkaar voorbijrijden op het rechte stuk en de voorste auto kan dat nooit verdedigen. | |
#ANONIEM | woensdag 1 maart 2023 @ 13:14 |
Het is de "Red Bull bouwt de auto alleen voor Max en dat is gemeen en oneerlijk!!!11111!!!" concern troll insteek, zie je nogal vaak op sites met veel Hamilton fans | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 13:16 |
Het is gewoon achtergrond en duiding vanuit een driver zelf. Niet al te gek dat mensen dat interessant vinden om te lezen denk ik. | |
WheeledWarrior | woensdag 1 maart 2023 @ 13:18 |
2010 was wel echt genot ja ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 1 maart 2023 @ 13:18 |
Het is 'interesting' omdat tijdens de oorlogen tussen LH44 en MV33 op de social media vaak het argument "teammaat verslaan" als argument wordt gebruikt waarom Jantje of Pietje de beste is. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 maart 2023 @ 13:21 |
Wat Meneer Benson poogt te doen is precies hetgene dat Albon niet wil doen: . | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 13:21 |
En dat blijkt waaruit? | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 13:22 |
Het gaat erom hoe de auto het snelst is, vorig jaar zag je met het onderstuur dat Perez er dichterbij zat alleen was de auto toen niet snel, toen de auto sneller werd was het verschil meteen weer groter. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 13:25 |
Benson is dan ook erelid van #TeamLH44 | |
#ANONIEM | woensdag 1 maart 2023 @ 13:26 |
Ik kan overigens het artikel op The Players Tribune, een essay van Albon zelf en geen interview, van harte aan raden, hij heeft meer te zeggen en interessantere zaken dan het kleine stukje wat die tweet weergeeft. https://www.theplayerstri(...)ormula-one-racing-f1 | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 maart 2023 @ 13:29 |
Uit het feit dat hij alleen dit kleine stukje neemt uit een heel goed verhaal van Albon. En dat dit zijn inleiding is:
| |
D_A | woensdag 1 maart 2023 @ 13:34 |
![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 13:41 |
Een gedeelte wat toevallig deze zin bevat: "and that’s Max. And, look, I totally get why. I mean, when all is said and done, he might be the greatest driver of all time" ![]() | |
Tijn | woensdag 1 maart 2023 @ 13:57 |
Ik wil niet veel zeggen, maar hoge sensitivity is hoe alle top Call of Duty-spelers 'm ook instellen ![]() | |
THEFXR | woensdag 1 maart 2023 @ 14:01 |
en nog Adderal voor de focus. https://www.therecoveryvi(...)adderall-use-banned/ | |
Rianne84 | woensdag 1 maart 2023 @ 14:40 |
TheStigsDutchCousin | woensdag 1 maart 2023 @ 14:43 |
![]() | |
exile79 | woensdag 1 maart 2023 @ 15:58 |
![]() Is dat Haags voor 'rauwe cake'? | |
Kickinalfa | woensdag 1 maart 2023 @ 16:15 |
Die statements zijn altijd lekker betrouwbaar. Misschien is AT buiten Nederland een enorm groot kledingmerk, maar ik heb het nog nooit ergens gezien. | |
Starflyer | woensdag 1 maart 2023 @ 16:26 |
Schijnen flink verlies te lijden en vestigingen te moeten sluiten. | |
Tarado | woensdag 1 maart 2023 @ 16:31 |
Nee lijkt me geen grote speler en de grote baas is niet meer dus kan me best voorstellen dat ze kijken naar hun opties, dat McLaren op bezoek komt voor een eventuele motordeal zou daar best eens mee te maken kunnen hebben. | |
rotaderp44 | woensdag 1 maart 2023 @ 20:05 |
Touche..... | |
opgebaarde | woensdag 1 maart 2023 @ 20:14 |
En daarom ben ik blij dat ik gewoon Verstappen fan ben. De Verstappen fans hebben dat framen of verdraaien helemaal niet nodig en nooit nodig gehad LH44 ![]() | |
Sinister-D- | woensdag 1 maart 2023 @ 21:32 |
Truck in de fanzone op Francorchamps, buiten dat nog nooit indd... Draaide ook heel rap om toen ik die prijzen zag ![]() ![]() | |
nils7 | woensdag 1 maart 2023 @ 21:37 |
Ik heb een winkel gezien in Salzburg, volgens mij is dat de enige die ze fysiek hebben. Je kan wel online bij ze bestellen vanuit NL | |
Kickinalfa | woensdag 1 maart 2023 @ 21:43 |
Ik zal ook wel geen verstand hebben van marketing, maar de omzet cijfers van AT clothing lijken rond de 5-20 miljoen te zitten, afhankelijk van welke site je kijkt. G star zit op de 750 miljoen. | |
shiz | woensdag 1 maart 2023 @ 22:32 |
Hier in Wenen zit er ook eentje. ServusTV zendt MotoGP uit een deelt de rechten voor F1 met ORF (ene week bij hun, de andere week bij de andere) (tip trouwens, als je gratis wilt kijken (wel in Duits natuurlijk), VPN-netje direkt op hun site de stream bekijken) en die presentatoren dragen vaak AlphaTauri spul (bijv. Alonso's vlam: Andrea Schlager). Verder kom ik nooit iemand daarin tegen, ik geloof dat ze dat eerder uit ijdelheid hebben gedaan... zo van 'we hebben al zoveel succes, laten we dit proefballonnetje op en proberen het met een eigen mode label, gewoon: omdat het kan'. Zoals eerst die Honda motor in de AT gooien, heeft een dochterteam natuurlijk voordelen, misschien is dat hele AT gewoon een 'front' om iets leuks met stieren/RedBull te hebben, zonder direct hetzelfde te zijn. Maar al sla je me dood... ![]() ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 23:30 |
Ik heb ook het idee dat het iets in die richting zit. Prestigeprojectje wat niet helemaal slaagt. Of totaal niet. | |
ChevyCaprice | woensdag 1 maart 2023 @ 23:40 |
Ja, want team MV33 heeft zo enorm veel respect voor Lewis en spreken altijd objectief over hem.. | |
opgebaarde | donderdag 2 maart 2023 @ 07:12 |
Jup. Zo zijn wij. Ook op fok ![]() Maar die Britten daarentegen ![]() | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 09:08 |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 09:10 |
Gelachen, zowel LH als MV fans zijn zo toxic als de pest. ![]() | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 09:10 |
Hoe laat is de persco vandaag? | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 09:12 |
Veel autosport fans zijn gewoon niet zo slim, maakt geen reet uit waar ze weg komen of voor wie ze zijn. | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 09:14 |
Nou ja, dat is wel waar ja. Maar vooral online is het echt ellende. Op het circuit zelf wordt het inmiddels wel steeds erger door een aantal randdebielen. Bijv. Spa 2017 was er nog relatief weinig aan de hand. Zat toen in Pouhon tussen Max fans en Ferrari fans en toen LH daar tijdens Qualy een nieuw ronderecord reed zat iedereen gewoon te klappen (zoals het zou moeten zijn..) | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 09:17 |
Zo herken ik het ook van vroeger, bij de MotoGP zie je dat nog steeds trouwens. Jammer dat het zo moet, zie het helaas ook niet meer snel veranderen. | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 09:17 |
Ik denk niet dat het ijdelheid is maar meer kijken of ze het merk op een andere manier uit kunnen dragen, als er een tijdperk komt waar het verboden wordt dit soort suikerhoudende drankjes te promoten, kunnen ze dat via de achterdeur doen. | |
nils7 | donderdag 2 maart 2023 @ 09:18 |
Ze hebben wel mooie kleding. Maar het is wel duur. En zoals we tot nu toe weten maar 2 winkels. Dat is gewoon te weinig om iets op te bouwen. Het voelt als een prestige projectje of zo iets zoals van een dochter of een nichtje (van de eigenaar) ergens maar mee bezig laten zijn. | |
WheeledWarrior | donderdag 2 maart 2023 @ 09:27 |
Max' succes trekt ook weer bergen van dat dagjesvolk dat helemaal niets begrijpt van autosport, techniek en de historie. Dat is ook al een reden dat ik geen zin heb om een race te bezoeken in Zandvoort, Spa of Oostenrijk, ik erger me kapot aan al die lui. | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 09:31 |
Correct, maar tegenwoordig mag je vooral dàt niet meer zeggen want dan vindt iedereen je ineens een soort elitaire HHF | |
Red_85 | donderdag 2 maart 2023 @ 09:31 |
Alsof die karren van MERC niet werden gebouwd rond Hamilton.. Alsof de Ferrari van begin jaren '00 niet werd gebouwd rond M Schumacher. Daar heb je je als 2de rijder gewoon naar te schikken. | |
opgebaarde | donderdag 2 maart 2023 @ 09:35 |
Al die teams willen niet de snelste auto maar hun eerste rijder pleasen | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 09:37 |
Ze vergeten "less grip mid corner" ![]() | |
Red_85 | donderdag 2 maart 2023 @ 09:38 |
Vroegah dat Jos reed, keek ik zo'n beetje als enige in de klas naar F1 en was ik de nerd idd ![]() | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 09:41 |
Mwa het ligt wat mij betreft ergens in het midden.. je eerste coureur is je beste, dus dan is het wel logisch dat je de auto wat meer maakt naar zijn rijstijl (mocht die keuze er liggen uiteraard.. allereerst wordt er 'gewoon' een auto gebouwd wordt die zo snel mogelijk is in theorie) | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 09:41 |
Is gewoon even afwachten maar ze hadden zoveel vleugel staan tijdens die test dat het wel logisch is dat ze nu met wat minder doen. | |
ChevyCaprice | donderdag 2 maart 2023 @ 09:42 |
Er staat toch gewoon downforce | |
ChevyCaprice | donderdag 2 maart 2023 @ 09:44 |
Heb Bottas niet horen klagen over een te gevoelige auto toen die met Lewis reed. Rosberg ook niet en George ook niet. | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 09:45 |
Klopt je hebt gelijk; ik was te snel met bashen ![]() ![]() | |
WheeledWarrior | donderdag 2 maart 2023 @ 10:02 |
Stroll is erbij. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 10:04 |
Niet Hamilton, maar Schumacher is de recordkampioen. ![]() Volgens Ecclestone. [ Bericht 6% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 02-03-2023 10:36:53 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 10:22 |
Dat komt omdat Hamilton gewoon een doorsnee-coureur is en Max en Schumacher niet. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 maart 2023 @ 10:24 |
Dat is wat Adrien Newey, de ontwerper van de toenmalige RB zegt, sterker nog, hij zegt dat zijn team de snelst mogelijke auto ontwerpt en dat de rijders zich maar moeten schikken en er het beste uit moeten halen. | |
Starflyer | donderdag 2 maart 2023 @ 10:26 |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 10:29 |
Rijden met gebroken polsen ![]() | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 10:30 |
Maar goed, hoe laat is de persco nou volgens NLse tijd? | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 10:32 |
Fijn voor hem natuurlijk, maar wordt lastig als je de voorbereiding al gemist hebt. Zal wel exit Q1 worden ![]() Had Drugovich wel een paar races willen zien (hoef Stroll eigenlijk helemaal niet in de F1 te zien maar oke..) | |
WheeledWarrior | donderdag 2 maart 2023 @ 10:34 |
Dat wordt niks dit weekend. DNF incoming. | |
daNpy | donderdag 2 maart 2023 @ 10:44 |
Autosportfans? Of Formule 1 fans? F1 heeft al weinig met autosport te maken en de echte autosportfans niet zo slim noemen is een beetje vreemd. | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:48 |
Oke | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 10:49 |
??? | |
Red_85 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:50 |
Huh? | |
daNpy | donderdag 2 maart 2023 @ 10:51 |
Oh jullie denken nog dat die autootjes die rond rijden is waar het om gaat, en niet het geld wat er mee gemoeid is. Oké, sorry. | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:52 |
Het is je vergeven ![]() | |
daNpy | donderdag 2 maart 2023 @ 10:53 |
Zolang je bankhangende TV kijkers als autosportfans definieert begrijp je het idd niet. | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:54 |
Want echte autosport fans staan ofzo? Je hebt mijn punt eigenlijk al bevestigd. | |
daNpy | donderdag 2 maart 2023 @ 10:55 |
Dat je geen autosportfan bent, maar een bankhanger idd ![]() Mensen die naar Idols kijken zijn met die theorie ook muziekliefhebbers ![]() | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:57 |
Zelden zo veel onzin in één post gelezen, hardop gelachen. | |
rotaderp44 | donderdag 2 maart 2023 @ 10:58 |
Hamilton is zeker wel een hele goede coureur maar niet als hij geen dominante auto heeft en gewoon echt moet racen. ik verwacht ook wel weer wat crashes of het buiten de baan duwen ( zijn handelsmerk ) door hem dit seizoen. ik denk dat hij zelfs een van de mindere op de grid is is als het echt gaat om vechten voor een positie. | |
rotaderp44 | donderdag 2 maart 2023 @ 11:00 |
nog altijd een heel stuk slimmer dan de gemiddelde "voetbalfan" | |
daNpy | donderdag 2 maart 2023 @ 11:00 |
Geeft niks, je begrijpt mijn initieele post overduidelijk niet maar hebt natuurlijk een zelf bedacht imago hoog te houden op het internet, dus toegeven of iets vragen wordt wat lastig. Als je onzin wil lezen, moet je nog eens terug zoeken naar de vele autosportfans die dom zijn. Ik vraag me af hoeveel autosportfans je kent, of dat je je baseert op wat anonieme mensen op internet zetten. | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 11:01 |
Ik zie het nut van deze vergelijking niet helemaal, maar het zou kunnen. ![]() | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 11:03 |
Wat goed van je dat je met je eigen fantasie mijn leven weet in te vullen. | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 11:14 |
Het is hier weer ouderwets gezellig | |
Monolith | donderdag 2 maart 2023 @ 11:16 |
Je bent zelf gezellig. Met je hoofd. | |
tja77 | donderdag 2 maart 2023 @ 11:17 |
Warm bad hier… | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 11:24 |
Een goed begin is het halve werk, ik heb wel zin in het nieuwe seizoen. | |
TearsoftheKingdom | donderdag 2 maart 2023 @ 11:25 |
Hamilton #paperchamp #f1xed | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 11:27 |
Jij bent meer een voorstander van amateursport, begrijp ik? | |
Netsplitter | donderdag 2 maart 2023 @ 11:34 |
Geen auto's geen geld. Zo simpel is het. | |
ChevyCaprice | donderdag 2 maart 2023 @ 11:46 |
F1 is business. Weet iedereen hier denk ik wel. Maar het alsnog autosport. | |
opgebaarde | donderdag 2 maart 2023 @ 12:02 |
Excuses aanvaard | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 12:04 |
Netsplitter | donderdag 2 maart 2023 @ 12:08 |
RB is de enige met een knik er in. | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 12:24 |
Wat ik ook vreemd vond tijdens het testen is dat ondanks de kleinere vleugel dan de anderen, Red Bull het grootste verschil met DRS had, al kan ik het bericht erover niet meer terug vinden. | |
tja77 | donderdag 2 maart 2023 @ 12:27 |
Ferrari had ook nog een single mount rear wing bij (low downforce)? Was die qua vorm erg afwijkend? | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 12:32 |
Toch gevonden | |
Nieuwschierig | donderdag 2 maart 2023 @ 12:49 |
Dan zal die aerodynamisch wel anders in elkaar steken. Maar wanneer is een vleugel effectief? Als hij veel drag verlaagd bij het openen geeft of als hij veel downforce geeft als hij dicht is? | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 13:01 |
Het blijft altijd een samenspel met de rest van de auto, vorig jaar zag je dat Red Bull de minste drag had wat resulteerde in hoge topspeed, nu lijkt het erop dat Ferrari ook iets meer op topspeed gokt maar dat gaat bij hun dan weer teveel ten koste van de bochtensnelheid en bandenslijtage (tenminste zo lijkt het). Met deze auto's is de bodem ook heel belangrijk dus moeilijk om alleen naar de vleugel te kijken maar met inhalen is het wel prettig als DRS veel oplevert. Mercedes reed de tests met een grote vleugel en hebben nu weer een kleinere dus die zullen in topsnelheid ook weer omhoog gaan. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 13:02 |
De combinatie van veel downforce en de minste drag bij het gebruik van DRS lijkt het gunstigst. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 2 maart 2023 @ 13:06 |
Btw, geen Olav Mol meer luisteren in Nederland: Viaplee haalt radiorechten binnen. | |
Tijn | donderdag 2 maart 2023 @ 13:12 |
Ja, dat is het grote ding met deze spec. De vloer is veel belangrijker dan-ie al was. En daar zie je bijna niks van aan de buitenkant. | |
Netsplitter | donderdag 2 maart 2023 @ 13:30 |
Is er trouwens al wat bekend over die voorvleugel van Ferrari waar de FIA naar zou gaan kijken? | |
Rianne84 | donderdag 2 maart 2023 @ 13:35 |
Dat was toch slechts een loszittend schroefje oid? | |
tja77 | donderdag 2 maart 2023 @ 13:40 |
Dat was de oorzaak van de deukneus toch? | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 13:41 |
Die vent is ook niet weg te krijgen he En dan het nieuws verspreiden als "Grand Prix Radio breidt uit naar België". Nee, je verhuist je hele toko naar België omdat je in Nederland de rechten kwijt bent ![]() | |
Nattekat | donderdag 2 maart 2023 @ 14:01 |
F1 / [Voorbeschouwing] Formula 1 Bahrain Grand Prix 2023 #1 | |
Netsplitter | donderdag 2 maart 2023 @ 14:01 |
Nope. https://thesportsrush.com(...)nt-wing-regulations/ | |
Netsplitter | donderdag 2 maart 2023 @ 14:04 |
Over die nieuwe s duct van Ferrari is nog niks bekend. Alleen dat Vasseur zegt dat de FIA 'm goed vind. | |
DeeBee | donderdag 2 maart 2023 @ 14:06 |
Misschien dat hij nu dan wel eens de goede richting op stuurt | |
Starflyer | donderdag 2 maart 2023 @ 14:13 |
Die single mount scheen ook nog wat problemen met de DRS aansturing op te leveren tijdens de testen, las ik bij AMuS. | |
Starflyer | donderdag 2 maart 2023 @ 14:17 |
Grand Prix Radio blijft gewoon in Nederland. Ze bestaan inmiddels al flink wat jaren. Het enige wat ze niet mogen, is het geluid van de F1 uitzenden in Nederland, en daarvoor breiden ze dus uit naar België, want daar mogen ze dat nu wel. En dat is in Nederland prima te beluisteren via de app, want die is in heel de EU beschikbaar. | |
Starflyer | donderdag 2 maart 2023 @ 14:23 |
Die is toch legaal, omdat de FIA de bewoording in de technische reglementen heeft aangepast, door een cruciaal deel van een zin weg te halen? Zolang die verbindingselementen maar aan de maten ed voldoet. | |
Rianne84 | donderdag 2 maart 2023 @ 15:00 |
De winnaar van de openingsrace wordt nooit kampioen toch? | |
Kapitein_Schavuit | donderdag 2 maart 2023 @ 15:03 |
Introgenot ![]() | |
Tarado | donderdag 2 maart 2023 @ 15:06 |
Voor alles is er een eerste keer en nooit vergeten, to finish first you must first finish. | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 2 maart 2023 @ 15:06 |
Is dat zo? Nooit bij stil gestaan ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 2 maart 2023 @ 15:08 |
Epic weer ![]() | |
Hamlapjes | donderdag 2 maart 2023 @ 15:12 |
In 2016 voor het laatst! | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 2 maart 2023 @ 15:15 |
Tijd voor een aanscherping! | |
Rnie | donderdag 2 maart 2023 @ 15:27 |
Bottas met zijn matje ![]() | |
Doevelaer | donderdag 2 maart 2023 @ 15:29 |
Bottas met mat genot ![]() | |
Black-Death | donderdag 2 maart 2023 @ 15:32 |
Als er iemand is die van dat soort onnozole statistieken gehakt maakt, is het Max wel. ![]() | |
Tijn | donderdag 2 maart 2023 @ 15:40 |
2011: Vettel won Melbourne en het kampioenschap 2015: Hamilton won Melbourne en het kampioenschap 2016: Rosberg won Melbourne en het kampioenschap | |
Nattekat | donderdag 2 maart 2023 @ 17:45 |
Melbourne. | |
Tijn | donderdag 2 maart 2023 @ 18:21 |
Melbourne. | |
PzKpfw | donderdag 2 maart 2023 @ 19:22 |
Komend seizoen toch maar eens F3 gaan kijken. Sophia Flörsch ![]() | |
R-woud93 | donderdag 2 maart 2023 @ 19:24 |
F2 en F3 is sowieso wel het kijken waard hoor. | |
Peterselieman | donderdag 2 maart 2023 @ 20:51 |
Max staat er als de baas | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 2 maart 2023 @ 20:52 |
Dat hele kleine subtiele glimlachje aan het einde doet het hem, al moet je heel goed kijken ![]() | |
Rianne84 | donderdag 2 maart 2023 @ 21:26 |
Hebben ze nu eigenlijk de eindstand van 2022 aangehouden? Vorig jaar leek de intro meer random. | |
Drebbelman | vrijdag 3 maart 2023 @ 01:58 |
Twitter gaat los op Russell - check de tweets eronder ![]() | |
Pino112 | vrijdag 3 maart 2023 @ 07:32 |
F1 / FOK! F1-manager 2023 is van start! #1 Met twee Nederlanders Doen jullie ook al mee met de manager? ![]() | |
D_A | vrijdag 3 maart 2023 @ 10:22 |
JAZEKER. | |
Nattekat | vrijdag 3 maart 2023 @ 10:32 |
Ik zal het wel weer vergeten in te vullen ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 3 maart 2023 @ 10:36 |
Zet een paar wekkers op je telefoon voor vanavond. | |
ChevyCaprice | vrijdag 3 maart 2023 @ 10:39 |
Soms geluk en soms verdriet… | |
Sjemmert | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:27 |
We zijn live ![]() | |
Starflyer | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:28 |
StephanL in F1 / [Voorbeschouwing] Formula 1 Bahrain Grand Prix 2023 #1 | |
chufi | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:38 |
We zijn er weer | |
Donna | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:44 |
![]() | |
Newone82 | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:51 |
Red Bull heel dominant. | |
TheStigsDutchCousin | vrijdag 3 maart 2023 @ 12:53 |
Ik moet stiekem gniffelen als Ham Out Lap zie ![]() | |
SiGNe | vrijdag 3 maart 2023 @ 16:48 |
Stroll heeft last van z'n polsen.. dat gaat nog wat worden in de race | |
Dauthi | vrijdag 3 maart 2023 @ 19:56 |
Ik vraag me af of het niet beter is dat de FIA Stroll verbiedt te rijden. Hij had na enkele rondjes al last van zijn polsen, en kan volgens zijn eigen commentaar niet een andere racelijn rijden vanwege zijn polsen. Dat betekent dat plotselinge bewegingen, zoals uitwijken, ook een probleem vormen. En dan is hij een gevaar voor zichzelf en anderen. | |
Starflyer | vrijdag 3 maart 2023 @ 20:11 |
Allang besproken | |
ChevyCaprice | vrijdag 3 maart 2023 @ 20:13 |
Maakt niet uit, je mag je mening erover geven. | |
Starflyer | vrijdag 3 maart 2023 @ 20:15 |
Doe dat dan in het live topic. | |
Mano_ | zaterdag 4 maart 2023 @ 11:45 |
![]() | |
daNpy | zaterdag 4 maart 2023 @ 12:31 |
![]() | |
SiGNe | zaterdag 4 maart 2023 @ 16:01 |
Ligt het aan mij of heeft F1 TV (weer) geen Nederlands commentaar? En komt dat dan morgen bij de race wel of komt het weer pas later in het seizoen? En waarom zou er geen Nederlands commentaar meer bij zitten? Vorig jaar was 't er toch ook? | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 4 maart 2023 @ 16:07 |
Hier wel ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 4 maart 2023 @ 16:17 |
Ik heb het wel, maar heb 'm op F1tv commentaar gezet. | |
SiGNe | zaterdag 4 maart 2023 @ 16:21 |
Oh wacht, ik moest eerst de internationale stream aanklikken ![]() 't is alweer een paar maanden geleden dat ik voor het laatst keek | |
SiGNe | zaterdag 4 maart 2023 @ 17:10 |
Demn, F1 stream hapert enorm maar Verstappen is 1, Perez 2 en Leclerc 3.. ![]() | |
rotaderp44 | zaterdag 4 maart 2023 @ 17:16 |
Lewis 7de ![]() ![]() ![]() | |
SiGNe | zaterdag 4 maart 2023 @ 17:17 |
21e pole van Max, heeft er nu meer dan Bottas. En Jos is ook jarig dus erg leuk verjaardagskado ![]() | |
ChevyCaprice | zaterdag 4 maart 2023 @ 17:34 |
Als je hier je plezier uithaalt ben je wel erg vreemd bezig. | |
Tijn | zaterdag 4 maart 2023 @ 17:35 |
Nog even en hij heeft er meer dan Alonso. | |
rotaderp44 | zaterdag 4 maart 2023 @ 18:01 |
gewoon een midfield driver | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 4 maart 2023 @ 18:19 |
We leren allemaal ![]() | |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 20:00 |
[Voor de liefhebber] Mogelijk al besproken, maar in het licht van het radiocommentaar van Olav Mol van GPRadio, waarvan nu ViaPlay de rechten had weggekocht: Radiocommentaar via website Algemeen Dagblad https://www.ad.nl/formule(...)-deze-site~a5dce515/ [edit: het stond blijkbaar (al) op 1 maart in het Viaplay-topic op het forum. Dan maar hier ook, voor de liefhebber van een Nederlandstalige stream...? /edit] ------- Kwam het tegen in de reacties onder het FP-bericht van Danny: Viaplay wil gpradio blokkeren, Mol wijkt uit naar België [ Bericht 3% gewijzigd door Sally op 04-03-2023 21:29:55 ] | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:03 |
Dus eigenlijk gewoon een reden om dan niet naar het AD te gaan en blij zijn met F1 TV Pro. | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:09 |
GP Radio heeft naar het schijnt alleen een geoblock op Nederland ![]() Als iemand een leuke workaround kan vinden die niet de aanschaf van een VPN betreft, ik heb interesse ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:11 |
Waarom zou dat raar zijn? ![]() | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:12 |
Omdat je in bijvoorbeeld een Duitsland nog steeds GPR kan luisteren, terwijl de rechten daar toch echt niet gelden. | |
Whiskers2009 | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:13 |
Minder waarschijnlijk dat daar (veel) mensen willen afstemmen op GPR toch? | |
Starflyer | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:14 |
Geen Nederlands taalgebied ![]() | |
Tokus | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:16 |
"radiocommentaar"... gewoon de audio van de stream-uitzending. | |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:24 |
Ook goed ![]() *slakken... zout... | |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:25 |
Maar wilde niet de-zoveelste-afkraker zijn van Viaplee ![]() En er zijn ook mensen die het Engels niet machtig zijn - dan is dit een oplossing. * Sally aims to please ![]() ![]() | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:31 |
VPN gevonden, groetjes uit de VS ![]() Nu nog een manier vinden om alleen GPR over de VPN te laten gaan. | |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:38 |
Uit andere topic: Helpt dit? | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:41 |
Wat moet dat helpen precies? Het feit dat ik een VPN heb betekent al dat ik prima zit momenteel ![]() | |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:43 |
Euh. Ja, of nee. Ik ga voor jou ook echt geen moeite meer doen om iets op te zoeken en te kopieren/plakken. Sorry. Not sorry. (edit: crew op de block zetten kan/mag niet, wah? ) | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:46 |
Ik zeg dat ik al een oplossing heb, jij komt daarop volgend met een post die daar niet bij past, hoe moet ik daar anders op reageren? | |
Rianne84 | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:48 |
Sally | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:50 |
Zie F1-Feedback. Dan kan het hier ontopic blijven. | |
hole1988 | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:57 |
Zonder VPN wordt lastig, maar je hoeft niet altijd te betalen. Zie http://gpradio.hole1988.nl/ | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:00 |
Wat een gezeik. Moge dat Viaplay maar heel veel marktaandeel verliezen als de jaarabo's verlopen zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:07 |
ik gun jou elke dag commentaar van Melroy | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:09 |
Ik luister nog liever naar Sky. Het was vorig seizoen zelfs zo erg dat ik richting het einde met oortjes in bij iemand anders (die het gewoon vertikt om GPR te syncen) F1 zat te kijken. | |
Pino112 | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:21 |
Mad jelly het zit diep | |
Nattekat | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:23 |
Ze hebben het F1 kijken er niet bepaald makkelijker op gemaakt iig. | |
wdn | zondag 5 maart 2023 @ 16:06 |
Perez ![]() Alonso ![]() Max ![]() | |
SiGNe | zondag 5 maart 2023 @ 16:09 |
3sec voorsprong al ![]() | |
SiGNe | zondag 5 maart 2023 @ 16:11 |
4.1 | |
TheStigsDutchCousin | zondag 5 maart 2023 @ 16:12 |
Albon 11e! | |
SiGNe | zondag 5 maart 2023 @ 16:15 |
Max gaat voor een gratis pitstop ![]() | |
DX11 | zondag 5 maart 2023 @ 17:47 |
F1 multiviewer is ook wel super handig zeg. Gebruik het op mijn tablet naast de tv. Nu alleen nog verder puzzelen om het scherm beter te vullen:![]() (plaatje van quali) | |
Tijn | zondag 5 maart 2023 @ 19:35 |
Volgens mij is het voor het eerst sinds 2015 dat een ander team dan Mercedes, Red Bull of Ferrari zich in de top 3 weet te mengen ![]() ![]() | |
Frank1893 | zondag 5 maart 2023 @ 19:50 |
Bijvoorbeeld Gasly (2020 Monza winst) en Ocon (2021 Hongarije winst) alweer vergeten? ![]() | |
Tijn | zondag 5 maart 2023 @ 19:51 |
Toen stonden AlphaTauri en Alpine niet in de top 3 van de constructeurs. | |
Frank1893 | zondag 5 maart 2023 @ 19:53 |
Ah je had t over het constructeurskampioenschap, niet goed gelezen ![]() | |
Black-Death | maandag 6 maart 2023 @ 12:34 |
Potverdorie wat een overmacht van Red Bull.. Gaat dit het hele seizoen? ![]() | |
Montov | maandag 6 maart 2023 @ 15:59 |
Ja, maar de stand van vandaag is ook op basis van 1 race. Net zoals die win van Gasly en Ocon. | |
Tijn | maandag 6 maart 2023 @ 16:14 |
Dat is waar, maar het is niet door een samenloop van omstandigheden. Op pure pace rijdt Aston Martin nu Mercedes en een Ferrari voorbij, dat is ongekend als je de afgelopen jaren erbij pakt. | |
vipergts | maandag 6 maart 2023 @ 17:26 |
Wanneer is max kampioen als hij alles wint. Zoiets zegt Russel. | |
ChevyCaprice | maandag 6 maart 2023 @ 17:27 |
Misschien in Zandvoort al. | |
Netsplitter | maandag 6 maart 2023 @ 17:28 |
Alsof ik wolff hoorde ouwehoeren. | |
Whiskers2009 | maandag 6 maart 2023 @ 18:38 |
Typisch Russell sinds het moment dat hij wist dat hij bij Mercedes ging rijden ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 6 maart 2023 @ 18:39 |
We hebben pas 1 race gehad, het kan ook aan het circuit liggen. Op bijvoorbeeld Spa en Hungaroring (incl. spin) reed Max vorig jaar ook in z'n eigen klasse maar op veel andere circuits heeft hij er flink voor moeten knokken. Evengoed ziet het er wel goed uit. | |
TheFreshPrince | maandag 6 maart 2023 @ 18:40 |
nutteloos feitje: Max is nu de eerste Nederlander die een openingsrace van een F1 seizoen wint ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 6 maart 2023 @ 18:42 |
Max heeft al gezegd dat Jeddah een heel ander circuit is, en de Ferrari heel sterk is daar. Dus daar kan het nog wel spannend worden. | |
ChevyCaprice | maandag 6 maart 2023 @ 18:46 |
Beasted. | |
Tijn | maandag 6 maart 2023 @ 18:54 |
Niet om het een of ander, maar vorig jaar met die dramatische opening van Red Bull won-ie Jeddah ook ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 6 maart 2023 @ 18:57 |
Ik wou het spannend houden ![]() | |
Rianne84 | maandag 6 maart 2023 @ 19:05 |
TearsoftheKingdom | maandag 6 maart 2023 @ 19:17 |
THIS IS UNACCEPTABLE! | |
TheStigsDutchCousin | maandag 6 maart 2023 @ 19:39 |
Max vreet alles op wat er op zijn pad komt. | |
ChevyCaprice | maandag 6 maart 2023 @ 21:40 |
Leuk zo’n record maar vind het redelijk gezocht en specifiek. Maar goed dat zijn veel van die “statistieken”. | |
Black-Death | dinsdag 7 maart 2023 @ 08:52 |
Wolf zal binnenkort wel weer reglementswijzigingen eisen ![]() | |
THEFXR | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:09 |
Dit is waar iedereen op gewacht heeft! . | |
nils7 | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:19 |
Aston Martin nu wel | |
nils7 | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:36 |
Moeten we even wat aannames maken. Stel de RB is inderdaad de snelste dus Perez altijd tweede wordt. En Perez ook de snelste race ronde pakt. Dan is Max na US GP niet meer in te halen. Want als Perez dan alles zou winnen kan hij max op 511 punten komen. En heeft Max er 515. Als mijn berekeningen kloppen. | |
Tarado | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:38 |
Dat werkte de laatste keer ook zo goed voor ze. | |
Tijn | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:39 |
Hoe moeilijker Mercedes, Aston Martin en Ferrari het Pérez maken, hoe eerder Max wereldkampioen is ![]() | |
Black-Death | dinsdag 7 maart 2023 @ 16:48 |
Sprintweekends meegeteld? | |
vipergts | dinsdag 7 maart 2023 @ 17:38 |
Dank je van zo'n scenario ging ik wel uit | |
nils7 | dinsdag 7 maart 2023 @ 20:01 |
Yes | |
Newone82 | dinsdag 7 maart 2023 @ 22:07 |
Geruchten dat Mercedes dit seizoen als verloren beschouwd en volledig gaat focussen op 2024 https://twitter.com/formu(...)kMboGqp6PrvFGrzDDj-g | |
SiGNe | dinsdag 7 maart 2023 @ 22:15 |
Er is pas 1 race gereden, lijkt me niet dat een team dan nu al meteen denkt dat het dit seizoen niet gaat lukken. Of er moeten echt grote fouten in het zero-pod design zitten, er is te weinig budget om dit jaar nog echt structureel dingen te veranderen. | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 7 maart 2023 @ 22:21 |
Wat ik niet veel lees, maar wat ook meespeelt is het asfalt in Bahrein, dat heeft ook invloed op hoe de vloer werkt, aangezien het asfalt in Bahrein heel ruw is. Zou me niets verbazen als we de volgende race wel weer wat meer porpoising zien, en dat sommige teams behoorlijk anders presteren. Ik denk niet dat het veel invloed op RB zal hebben, hooguit iets meer of minder erbovenuit steken, maar de verhoudingen daarachter kunnen denk ik wel redelijk anders komen te liggen. Ik hoop dat volgende races iets spannender worden iig (maar dat de uitslag niet wezenlijk anders is). | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 08:47 |
En de aap komt uit de mouw. "Er wordt niet geluisterd" https://www.planetf1.com/(...)-did-not-listen-w14/ Dit is het jaar dat Mercedes zichzelf tegenkomt en we eindelijk te zien krijgen wat voor manager Toto Wolff is. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 08:52 |
Hier heb je ook niet zoveel aan ![]() | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 09:02 |
Ik denk het niet. Ik denk dat er veel academische arrogantie rond loopt bij Mercedes. Het feit dat zowel Toto als Lewis het ontwerpteam na 1 race zo hard onder de bus duwen, toont wel aan dat er grote fundamentale problemen zijn binnen Mercedes. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 09:10 |
Het zit zeker niet goed en in principe zijn Toto en Lewis aan het lijntje gehouden sinds mid 21 zo'n beetje, ook dat gezeur over illegaliteit van de anderen vorig jaar liet al zien dat ze de boel niet op orde hadden, maar ondanks dat mochten ze toch doorgaan met hun faalconcept en ik vermoed zelfs dat als Aston Martin niet gedaan had wat ze hebben de engineerkant Toto nog langer aan het lijntje had gehouden. | |
Sabata | woensdag 8 maart 2023 @ 09:49 |
ik vrees een Rossi Ducati scenario. het ontwerpteam dat vriendelijk lacht knikt bij de feedback van de coureurs maar toch ijzerenheinig doorgaan met hun eigen plan | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 10:05 |
Ik denk toch dat het ze eenvoudigweg aan de know how ontbreekt om de vloer zo efficient te maken als Red Bull doet en Aston nu ook laat zien. | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 10:08 |
Echte manager taal ![]() | |
George_of_the_Jungle | woensdag 8 maart 2023 @ 10:12 |
Maar hoeveel feedback kun je geven tijdens het ontwerp-proces als je wekenlang gaat skien en de wereld rondreizen? | |
Sally | woensdag 8 maart 2023 @ 10:22 |
Betreft deze tweet: Toto Wolff zei het zelf in de preshow voor de camera's van F1 TV Pro... Dat de auto (ook) dit seizoen niet daar bleek te zijn waar ze hadden gehoopt. Dus een 'gerucht' als dit komt voor mij niet als grote verrassing. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:26 |
Je komt niet binnen in een prestigieus team als je ego groter is dan het vermogen om in teamverband te werken. | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 10:27 |
Groetjes, Toto | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:32 |
Leiders zijn dan weer doorgaans de uitzondering op de regel. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 8 maart 2023 @ 10:39 |
Wat hebben ze te winnen als ze weten dat wanneer ze met maximale doorontwikkeling alles uit dit seizoen persen ze nog niet goed genoeg zullen zijn om RBR te verslaan? Dat ze weer 1 of 2 races winnen? En dan alle budget erdoorheen hebben gejaagd? Ik snap het dilemma wel. Het is een beetje zoals Ferrari in 2021. Die stonden er een jaar later wel. Soms moet je dan maar iets opofferen. RBR heeft zelf ook jarenlang keihard ontwikkeld om Verstappen tevreden te houden en vaak wonnen ze aan het eind van het jaar wel wat races. Intussen had MERC dan al lang de ontwikkeling stopgezet om een jaar later weer een flinke voorsprong te hebben. Per saldo schiet je dan dus niks op. | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 10:44 |
![]() Ieder prestigieus team of het nu master of phd team op een universiteit is, een brigade van worlds 50 best 3 sterren michelin restaurant, of multinational zit er vol mee. Het is eerste dat je leert bij philosophy of science op een universiteit is, niets menselijks is iemand vreemd. Het verschil tussen het schoolplein van een basisschool en een prestigieus team van hoogopgeleide volwassenen is veel kleiner dan jij schetst. Vaak zijn de volwassenen kinderachtiger, want zij gebruiken politiek iets dat kinderen op het schoolplein nog ontbeert. | |
Black-Death | woensdag 8 maart 2023 @ 10:44 |
Hoe zit het nou met de budget cap? Is dat nou per seizoen, per kalenderjaar, per ontwikkelde auto? Kan het wel begrijpen als Mercedes 2023 zou laten varen en per direct volledig de aandacht verschuift naar 2024. Ik kan het me niet voorstellen dat de in 2023 nog met een nieuw concept gaan komen. | |
Sally | woensdag 8 maart 2023 @ 10:45 |
Vanuit Nabeschouwing-topic (ik had vandaag pas echt bij kunnen lezen ![]()
Herr Wolff is eating Humble Pie... in plaats van Kaiserschmarren - hihi ![]() | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:48 |
Jij denkt dat men vers van de universiteit meteen bij een F1 team wordt ingehuurd? Ja, met dat ego kan je jezelf naar binnen lullen in de industrie, maar dat brengt je niet richting de meest elite teams. | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 10:48 |
Probleem is denk ik ook wel een beetje dat ze nooit echt uitgedaagd zijn sinds 2014. Hun motor was zo belachelijk goed, dat aero altijd maar een bijzaak was. Red Bull en Ferrari hadden dat vaker veel beter op orde. Je zag ook dat Red Bull bijvoorbeeld grote stappen kon zetten tijdens een seizoen en Mercedes een beetje bleef steken of het gewoon simpelweg wist op te lossen door de motor nog een standje harder te zetten. Mercedes heeft het qua aerodynamica nooit echt top gedaan. Nu de motor weer "normaal" is en niet ver ver ver boven alles en iedereen uitsteekt komt het veel meer op je ontwerp neer en daar gaan ze nu keihard op hun bek. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:50 |
Muah, ik denk dat ze best wel een goede auto hadden richting het einde van de 2017 aero regelementen. Dat ze nog steeds een raketmotor hadden aan het eind van 2021 mag overduidelijk zijn, maar ze waren wel minimaal het tweede team zonder dat voordeel. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 8 maart 2023 @ 10:52 |
Ik denk dat dat reuze meevalt, die auto was ook gewoon top. Misschien niet altijd de beste van het veld, maar Williams en McLaren (tot 2012 een topteam) hadden ook een Mercedes-motor en reden toch een straatlengte achter MERC zelf. Dat de rest gedurende het seizoen inliep kwam voornamelijk omdat Mercedes toen al zo ver voor stond dat ze de aandacht konden verleggen naar het jaar erna. Gaandeweg het hybride tijdperk kon met name Ferrari redelijk meekomen, zeker na de regelwijzigingen in 2017. Maar stellen dat MERC puur domineerde door de motor is mij te kort door de bocht. | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 10:53 |
Dat heeft ze dan wel 3 jaar gekost, terwijl ze nauwelijks tegenstand hadden, geen budget cap was etc. Dit gaan ze echt niet oplossen door een jaartje op te offeren. Leuk, dan hebben ze volgend jaar een nieuwe auto, maar dan moeten ze die weer beter leren kennen, verbeteren etc en ondertussen zit Red Bull ook niet stil ![]() Ik zou echt respect krijgen voor Mercedes als ze dit voor 2026, zonder gehuil bij FIA en grote wijzigingen in het reglement voor elkaar krijgen. | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 10:54 |
Ik bracht het denk ik iets te stellig. Wat ik bedoel te zeggen is dat aerodynamica een bijzaak was. Ze konden af en toe de plank flink misslaan en niemand had het door, want hun "package" was gewoon belachelijk sterk. Tuurlijk was het geen zeepkist, want daar red je het niet mee ![]() Had je die motor in de Ferrari of Red Bull gezet dan was Mercedes opeens derde team .... ben ik van overtuigd. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:55 |
![]() | |
WismutVeilchen83 | woensdag 8 maart 2023 @ 10:57 |
Je kon het met name zien op banen waar motorvermogen niet key is, zoals Singapore en Monaco. Daar waren ze inderdaad iets minder dominant, maar wonnen ze toch regelmatig. Monaco 4 keer (zelfs de eerste 3 in het hybride tijdperk) en Singapore ook 4 van de eerste 5 jaar in het hybride tijdperk.. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 10:59 |
Zelfs in Monaco kan motorvermogen het verschil maken. | |
Starflyer | woensdag 8 maart 2023 @ 11:07 |
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:10 |
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:27 |
Dit ja, wel een gunstige bijkomstigheid van het budgetcap. | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 11:29 |
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Nu heeft Toto vorig jaar al aangegeven dat hij de budgetcap overschrijden niet als probleem ziet "omdat je toch niet gestraft wordt". | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:32 |
Als ze het vorig jaar niet al overschreden hebben, boekhouden zijn ze nog wel heel goed in. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:36 |
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris? | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:39 |
Dat en alsof hij alle plan B files al klaar heeft, hij zit nog steeds bij Mercedes en ik kan me niet voorstellen dat hij niet al regelmatig geconsulteerd is sinds hij zogenaamd aan de zeilbootjes werkt. | |
Kickinalfa | woensdag 8 maart 2023 @ 11:42 |
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept? Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan. En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design? Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:43 |
Ja, ik denk persoonlijk dat je daar gelijk in hebt, ik denk ook dat de jacht divisie vooral een boekhoud truc is maar goed, dat terzijde. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:45 |
Verder niks mee en de andere grote teams hebben ook dergelijke constructies maar een frisse kijk op zaken is het gewoon niet omdat hij hoogstwaarschijnlijk mede ontwikkelaar is. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:46 |
Om de een of andere reden dacht men bij Mercedes dat het dit jaar wel goed zou zitten met hun ontwerp en dat ze gelijkwaardig of beter dan RBR zouden zijn, de uitlatingen van Wolff en Russell wezen daarop in de afgelopen maanden. Nu blijkt dat in de praktijk wat anders te liggen, ze liggen verder van RB en hebben terrein verloren op de concurrentie. Dat doet pijn en de reacties vanuit Mercedes zijn nu wat paniekerig. Ik denk persoonlijk dat met de budget cap en de limieten op windtunnel en CFD tijd er nu een keuze ligt voor teams, je kan OF de auto waarmee je het seizoen ingaat verbeteren en optimaliseren OF je geeft die auto op (zie AMR 2022) en je gaat je focussen op de auto voor het volgende seizoen maar ik denk niet dat je allebei nog kan doen. Met daarbij de kanttekening dat AMR veel meer windtunnel en CFD tijd had vorig jaar dan Mercedes nu. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 11:48:35 ] | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:49 |
En dit jaar ook | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:50 |
Tot aan de zomerstop, ja. Daarna gaat de huidige stand de toegestande tijd bepalen. | |
Kickinalfa | woensdag 8 maart 2023 @ 11:51 |
Ik zou wel denken dat je officieel je windtunnel/budget alleen kan uitgegeven aan de auto voor dat jaar, en niet bij wijze van spreken je 2023 windtunnel tijd inzetten voor de auto van 2024. Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je. Het hele idee van nog een 2e concept achter de hand hebben lijkt me ook maar een vreemde keuze gezien de gelimiteerde tijd/resources/geld je hebt. De keuze van Ferrari was dan wel een moedige keuze om een keer een seizoen over te slaan. Bij mercedes klinkt het allemaal weivelend, geen keuze durven maken, 2 concepten op de plank, wijzen naar elkaar, zaken bespreken in/via de media. | |
rotaderp44 | woensdag 8 maart 2023 @ 11:54 |
2 ??? hebben ze geen budgetcap ? | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 11:58 |
2 is toch geen goed teken, betekent dat ze het nog niet weten. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 11:58 |
De windtunnel en CFD regels zeggen, voor zover ik weet, niet waaraan je die tijd mag besteden. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 12:01 |
Kan ook gewoon niet, Mclaren heeft al een probleem door die regelwijziging voor de vloer die vrij laat kwam. | |
Nieuwschierig | woensdag 8 maart 2023 @ 13:15 |
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar? Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit. | |
Nieuwschierig | woensdag 8 maart 2023 @ 13:18 |
Dezelfde als Redbull had. Foutje bedankt maar wel WDC. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 13:19 |
De allocatie van de FIA staat vast per half jaar (bij de zomerstop telt de nieuwe stand, positie van een team bepaalt de tijd die ze krijgen), hoe een team dat gebruikt is hun zaak. Er is een beperkt aantal runs toegestaan en je positie op de ranglijst voegt daar een qualifier aan toe, de nummer 1 krijgt 70% van de vastgelegde runs. De nummer 10 krijgt 115% [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:22:18 ] | |
Nieuwschierig | woensdag 8 maart 2023 @ 13:21 |
Je had het over salaris. Nu over tijd? | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 13:23 |
Volgens mij ben jij een beetje in de war? Er zijn meerdere zaken besproken, zowel salaris als windtunnel tijd speelt een rol en die hebben andere condities en restricties. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:23:36 ] | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 13:27 |
Denk dat het wel grotendeels al gebudgetteerd is hoor, de doorontwikkelingen zijn in principe ook al gepland tot aan de zomerstop zo'n beetje, daar kan je uiteraard wel van afwijken. | |
nils7 | woensdag 8 maart 2023 @ 13:27 |
Wat voor feedback kan je geven? Ik wil dat ie nog sneller accelereert, hogere top snelheid, later kunnen remmen, zuiniger, minder drag, meer front end grip ![]() |