abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208283272
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We hebben pas 1 race gehad, het kan ook aan het circuit liggen.

Op bijvoorbeeld Spa en Hungaroring (incl. spin) reed Max vorig jaar ook in z'n eigen klasse maar op veel andere circuits heeft hij er flink voor moeten knokken.

Evengoed ziet het er wel goed uit.
Wat ik niet veel lees, maar wat ook meespeelt is het asfalt in Bahrein, dat heeft ook invloed op hoe de vloer werkt, aangezien het asfalt in Bahrein heel ruw is. Zou me niets verbazen als we de volgende race wel weer wat meer porpoising zien, en dat sommige teams behoorlijk anders presteren. Ik denk niet dat het veel invloed op RB zal hebben, hooguit iets meer of minder erbovenuit steken, maar de verhoudingen daarachter kunnen denk ik wel redelijk anders komen te liggen. Ik hoop dat volgende races iets spannender worden iig (maar dat de uitslag niet wezenlijk anders is).
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:47:30 #252
37887 Dauthi
Progressive
pi_208285269
En de aap komt uit de mouw.
"Er wordt niet geluisterd"

https://www.planetf1.com/(...)-did-not-listen-w14/

Dit is het jaar dat Mercedes zichzelf tegenkomt en we eindelijk te zien krijgen wat voor manager Toto Wolff is.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 8 maart 2023 @ 08:52:52 #253
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208285307
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:47 schreef Dauthi het volgende:
En de aap komt uit de mouw.
"Er wordt niet geluisterd"

https://www.planetf1.com/(...)-did-not-listen-w14/

Dit is het jaar dat Mercedes zichzelf tegenkomt en we eindelijk te zien krijgen wat voor manager Toto Wolff is.
quote:
I don’t know when or how we’re going to do it in terms of turning it around, but it’s going to have to happen.”
Hier heb je ook niet zoveel aan :) ik denk echt wel dat ze geluisterd hebben maar dat is wat anders dan het ook kunnen uitvoeren.
  woensdag 8 maart 2023 @ 09:02:40 #254
37887 Dauthi
Progressive
pi_208285392
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:52 schreef Tarado het volgende:

[..]
[..]
Hier heb je ook niet zoveel aan :) ik denk echt wel dat ze geluisterd hebben maar dat is wat anders dan het ook kunnen uitvoeren.
Ik denk het niet.
Ik denk dat er veel academische arrogantie rond loopt bij Mercedes.

Het feit dat zowel Toto als Lewis het ontwerpteam na 1 race zo hard onder de bus duwen, toont wel aan dat er grote fundamentale problemen zijn binnen Mercedes.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 8 maart 2023 @ 09:10:59 #255
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208285463
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:02 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Ik denk het niet.
Ik denk dat er veel academische arrogantie rond loopt bij Mercedes.

Het feit dat zowel Toto als Lewis het ontwerpteam na 1 race zo hard onder de bus duwen, toont wel aan dat er grote fundamentale problemen zijn binnen Mercedes.
Het zit zeker niet goed en in principe zijn Toto en Lewis aan het lijntje gehouden sinds mid 21 zo'n beetje, ook dat gezeur over illegaliteit van de anderen vorig jaar liet al zien dat ze de boel niet op orde hadden, maar ondanks dat mochten ze toch doorgaan met hun faalconcept en ik vermoed zelfs dat als Aston Martin niet gedaan had wat ze hebben de engineerkant Toto nog langer aan het lijntje had gehouden.
pi_208285790
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:02 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Ik denk het niet.
Ik denk dat er veel academische arrogantie rond loopt bij Mercedes.

Het feit dat zowel Toto als Lewis het ontwerpteam na 1 race zo hard onder de bus duwen, toont wel aan dat er grote fundamentale problemen zijn binnen Mercedes.
ik vrees een Rossi Ducati scenario. het ontwerpteam dat vriendelijk lacht knikt bij de feedback van de coureurs maar toch ijzerenheinig doorgaan met hun eigen plan
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:05:01 #257
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208285923
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:49 schreef Sabata het volgende:

[..]
ik vrees een Rossi Ducati scenario. het ontwerpteam dat vriendelijk lacht knikt bij de feedback van de coureurs maar toch ijzerenheinig doorgaan met hun eigen plan
Ik denk toch dat het ze eenvoudigweg aan de know how ontbreekt om de vloer zo efficient te maken als Red Bull doet en Aston nu ook laat zien.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:08:32 #258
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208285956
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:52 schreef Tarado het volgende:

[..]
[..]
Hier heb je ook niet zoveel aan :) ik denk echt wel dat ze geluisterd hebben maar dat is wat anders dan het ook kunnen uitvoeren.
Echte manager taal :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208285979
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:52 schreef Tarado het volgende:

[..]
[..]
Hier heb je ook niet zoveel aan :) ik denk echt wel dat ze geluisterd hebben maar dat is wat anders dan het ook kunnen uitvoeren.
Maar hoeveel feedback kun je geven tijdens het ontwerp-proces als je wekenlang gaat skien en de wereld rondreizen?
pi_208286103
Betreft deze tweet:
twitter


quote:
11s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:15 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Er is pas 1 race gereden, lijkt me niet dat een team dan nu al meteen denkt dat het dit seizoen niet gaat lukken.
Of er moeten echt grote fouten in het zero-pod design zitten, er is te weinig budget om dit jaar nog echt structureel dingen te veranderen.
Toto Wolff zei het zelf in de preshow voor de camera's van F1 TV Pro... Dat de auto (ook) dit seizoen niet daar bleek te zijn waar ze hadden gehoopt.

Dus een 'gerucht' als dit komt voor mij niet als grote verrassing.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:26:33 #261
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286137
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:02 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Ik denk het niet.
Ik denk dat er veel academische arrogantie rond loopt bij Mercedes.

Het feit dat zowel Toto als Lewis het ontwerpteam na 1 race zo hard onder de bus duwen, toont wel aan dat er grote fundamentale problemen zijn binnen Mercedes.
Je komt niet binnen in een prestigieus team als je ego groter is dan het vermogen om in teamverband te werken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:27:26 #262
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208286151
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je komt niet binnen in een prestigieus team als je ego groter is dan het vermogen om in teamverband te werken.
Groetjes, Toto
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:32:07 #263
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286208
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:27 schreef daNpy het volgende:

[..]
Groetjes, Toto
Leiders zijn dan weer doorgaans de uitzondering op de regel.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:38 #264
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_208286289
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:15 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Er is pas 1 race gereden, lijkt me niet dat een team dan nu al meteen denkt dat het dit seizoen niet gaat lukken.
Of er moeten echt grote fouten in het zero-pod design zitten, er is te weinig budget om dit jaar nog echt structureel dingen te veranderen.
Wat hebben ze te winnen als ze weten dat wanneer ze met maximale doorontwikkeling alles uit dit seizoen persen ze nog niet goed genoeg zullen zijn om RBR te verslaan? Dat ze weer 1 of 2 races winnen? En dan alle budget erdoorheen hebben gejaagd? Ik snap het dilemma wel. Het is een beetje zoals Ferrari in 2021. Die stonden er een jaar later wel. Soms moet je dan maar iets opofferen. RBR heeft zelf ook jarenlang keihard ontwikkeld om Verstappen tevreden te houden en vaak wonnen ze aan het eind van het jaar wel wat races. Intussen had MERC dan al lang de ontwikkeling stopgezet om een jaar later weer een flinke voorsprong te hebben. Per saldo schiet je dan dus niks op.
Rini dankjewel.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:44:22 #265
37887 Dauthi
Progressive
pi_208286352
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je komt niet binnen in een prestigieus team als je ego groter is dan het vermogen om in teamverband te werken.
:')
Ieder prestigieus team of het nu master of phd team op een universiteit is, een brigade van worlds 50 best 3 sterren michelin restaurant, of multinational zit er vol mee.

Het is eerste dat je leert bij philosophy of science op een universiteit is, niets menselijks is iemand vreemd.

Het verschil tussen het schoolplein van een basisschool en een prestigieus team van hoogopgeleide volwassenen is veel kleiner dan jij schetst.
Vaak zijn de volwassenen kinderachtiger, want zij gebruiken politiek iets dat kinderen op het schoolplein nog ontbeert.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_208286353
Hoe zit het nou met de budget cap? Is dat nou per seizoen, per kalenderjaar, per ontwikkelde auto?

Kan het wel begrijpen als Mercedes 2023 zou laten varen en per direct volledig de aandacht verschuift naar 2024.

Ik kan het me niet voorstellen dat de in 2023 nog met een nieuw concept gaan komen.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_208286362
Vanuit Nabeschouwing-topic (ik had vandaag pas echt bij kunnen lezen ;) )
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:31 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Toto heeft ook niet meer de positie die hij een aantal jaar heeft gehad, en dat merk je ook aan hem.

Alleen al de scene tussen Toto en Horner over het stuiteren van de wagen.
Horner: Then change the ff car!

Toto als een klein kind: you change the car!
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat was een ontluisterende scene in DtS, Wolff zette zichzelf daar ontiegelijk te kijk bij zijn collega's die allemaal naar hem keken alsof hij niet goed bij zijn hoofd was.
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 17:35 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Klopt.
Maar als hij [Toto Wolff, Sal] nu in deze positie al die arrogantie heeft, dan vraag ik mij af hoe hij in zijn hoogtijdagen met de FIA sprak.

De man moet even een reality check krijgen.
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:21 schreef Tijn het volgende:

[..]
Op zich is dat al redelijk aan het gebeuren B-)
Herr Wolff is eating Humble Pie... in plaats van Kaiserschmarren - hihi })
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:48:26 #268
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286387
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:44 schreef Dauthi het volgende:

[..]
:')
Ieder prestigieus team of het nu master of phd team op een universiteit is, een brigade van worlds 50 best 3 sterren michelin restaurant, of multinational zit er vol mee.

Het is eerste dat je leert bij philosophy of science op een universiteit is, niets menselijks is iemand vreemd.

Het verschil tussen het schoolplein van een basisschool en een prestigieus team van hoogopgeleide volwassenen is veel kleiner dan jij schetst.
Vaak zijn de volwassenen kinderachtiger, want zij gebruiken politiek iets dat kinderen op het schoolplein nog ontbeert.
Jij denkt dat men vers van de universiteit meteen bij een F1 team wordt ingehuurd? Ja, met dat ego kan je jezelf naar binnen lullen in de industrie, maar dat brengt je niet richting de meest elite teams.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:48:27 #269
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208286388
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je komt niet binnen in een prestigieus team als je ego groter is dan het vermogen om in teamverband te werken.
Probleem is denk ik ook wel een beetje dat ze nooit echt uitgedaagd zijn sinds 2014.

Hun motor was zo belachelijk goed, dat aero altijd maar een bijzaak was. Red Bull en Ferrari hadden dat vaker veel beter op orde. Je zag ook dat Red Bull bijvoorbeeld grote stappen kon zetten tijdens een seizoen en Mercedes een beetje bleef steken of het gewoon simpelweg wist op te lossen door de motor nog een standje harder te zetten.

Mercedes heeft het qua aerodynamica nooit echt top gedaan. Nu de motor weer "normaal" is en niet ver ver ver boven alles en iedereen uitsteekt komt het veel meer op je ontwerp neer en daar gaan ze nu keihard op hun bek.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:50:51 #270
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286411
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:48 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Probleem is denk ik ook wel een beetje dat ze nooit echt uitgedaagd zijn sinds 2014.

Hun motor was zo belachelijk goed, dat aero altijd maar een bijzaak was. Red Bull en Ferrari hadden dat vaker veel beter op orde. Je zag ook dat Red Bull bijvoorbeeld grote stappen kon zetten tijdens een seizoen en Mercedes een beetje bleef steken of het gewoon simpelweg wist op te lossen door de motor nog een standje harder te zetten.

Mercedes heeft het qua aerodynamica nooit echt top gedaan. Nu de motor weer "normaal" is en niet ver ver ver boven alles en iedereen uitsteekt komt het veel meer op je ontwerp neer en daar gaan ze nu keihard op hun bek.
Muah, ik denk dat ze best wel een goede auto hadden richting het einde van de 2017 aero regelementen. Dat ze nog steeds een raketmotor hadden aan het eind van 2021 mag overduidelijk zijn, maar ze waren wel minimaal het tweede team zonder dat voordeel.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:29 #271
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_208286430
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:48 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Probleem is denk ik ook wel een beetje dat ze nooit echt uitgedaagd zijn sinds 2014.

Hun motor was zo belachelijk goed, dat aero altijd maar een bijzaak was. Red Bull en Ferrari hadden dat vaker veel beter op orde. Je zag ook dat Red Bull bijvoorbeeld grote stappen kon zetten tijdens een seizoen en Mercedes een beetje bleef steken of het gewoon simpelweg wist op te lossen door de motor nog een standje harder te zetten.

Mercedes heeft het qua aerodynamica nooit echt top gedaan. Nu de motor weer "normaal" is en niet ver ver ver boven alles en iedereen uitsteekt komt het veel meer op je ontwerp neer en daar gaan ze nu keihard op hun bek.
Ik denk dat dat reuze meevalt, die auto was ook gewoon top. Misschien niet altijd de beste van het veld, maar Williams en McLaren (tot 2012 een topteam) hadden ook een Mercedes-motor en reden toch een straatlengte achter MERC zelf. Dat de rest gedurende het seizoen inliep kwam voornamelijk omdat Mercedes toen al zo ver voor stond dat ze de aandacht konden verleggen naar het jaar erna.

Gaandeweg het hybride tijdperk kon met name Ferrari redelijk meekomen, zeker na de regelwijzigingen in 2017. Maar stellen dat MERC puur domineerde door de motor is mij te kort door de bocht.
Rini dankjewel.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:53:02 #272
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208286437
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Muah, ik denk dat ze best wel een goede auto hadden richting het einde van de 2017 aero regelementen. Dat ze nog steeds een raketmotor hadden aan het eind van 2021 mag overduidelijk zijn, maar ze waren wel minimaal het tweede team zonder dat voordeel.
Dat heeft ze dan wel 3 jaar gekost, terwijl ze nauwelijks tegenstand hadden, geen budget cap was etc.

Dit gaan ze echt niet oplossen door een jaartje op te offeren. Leuk, dan hebben ze volgend jaar een nieuwe auto, maar dan moeten ze die weer beter leren kennen, verbeteren etc en ondertussen zit Red Bull ook niet stil :D

Ik zou echt respect krijgen voor Mercedes als ze dit voor 2026, zonder gehuil bij FIA en grote wijzigingen in het reglement voor elkaar krijgen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:54:42 #273
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208286452
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:52 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik denk dat dat reuze meevalt, die auto was ook gewoon top. Misschien niet altijd de beste van het veld, maar Williams en McLaren (tot 2012 een topteam) hadden ook een Mercedes-motor en reden toch een straatlengte achter MERC zelf. Dat de rest gedurende het seizoen inliep kwam voornamelijk omdat Mercedes toen al zo ver voor stond dat ze de aandacht konden verleggen naar het jaar erna.

Gaandeweg het hybride tijdperk kon met name Ferrari redelijk meekomen, zeker na de regelwijzigingen in 2017. Maar stellen dat MERC puur domineerde door de motor is mij te kort door de bocht.
Ik bracht het denk ik iets te stellig. Wat ik bedoel te zeggen is dat aerodynamica een bijzaak was. Ze konden af en toe de plank flink misslaan en niemand had het door, want hun "package" was gewoon belachelijk sterk.

Tuurlijk was het geen zeepkist, want daar red je het niet mee :)

Had je die motor in de Ferrari of Red Bull gezet dan was Mercedes opeens derde team .... ben ik van overtuigd.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:55:05 #274
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286459
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:53 schreef Evenstar het volgende:
Ik zou echt respect krijgen voor Mercedes als ze dit voor 2026, zonder gehuil bij FIA en grote wijzigingen in het reglement voor elkaar krijgen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:57:48 #275
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_208286485
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:54 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ik bracht het denk ik iets te stellig. Wat ik bedoel te zeggen is dat aerodynamica een bijzaak was. Ze konden af en toe de plank flink misslaan en niemand had het door, want hun "package" was gewoon belachelijk sterk.

Tuurlijk was het geen zeepkist, want daar red je het niet mee :)

Had je die motor in de Ferrari of Red Bull gezet dan was Mercedes opeens derde team .... ben ik van overtuigd.
Je kon het met name zien op banen waar motorvermogen niet key is, zoals Singapore en Monaco. Daar waren ze inderdaad iets minder dominant, maar wonnen ze toch regelmatig. Monaco 4 keer (zelfs de eerste 3 in het hybride tijdperk) en Singapore ook 4 van de eerste 5 jaar in het hybride tijdperk..
Rini dankjewel.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:59:46 #276
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286497
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Je kon het met name zien op banen waar motorvermogen niet key is, zoals Singapore en Monaco. Daar waren ze inderdaad iets minder dominant, maar wonnen ze toch regelmatig. Monaco 4 keer (zelfs de eerste 3 in het hybride tijdperk) en Singapore ook 4 van de eerste 5 jaar in het hybride tijdperk..
Zelfs in Monaco kan motorvermogen het verschil maken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:07:03 #277
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208286569
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:22 schreef Sally het volgende:
Betreft deze tweet: [ twitter ]
[..]
Toto Wolff zei het zelf in de preshow voor de camera's van F1 TV Pro... Dat de auto (ook) dit seizoen niet daar bleek te zijn waar ze hadden gehoopt.

Dus een 'gerucht' als dit komt voor mij niet als grote verrassing.
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_208286618
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:07 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

[ twitter ]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:27:39 #279
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286779
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
Dit ja, wel een gunstige bijkomstigheid van het budgetcap.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:29:24 #280
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208286796
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Nu heeft Toto vorig jaar al aangegeven dat hij de budgetcap overschrijden niet als probleem ziet "omdat je toch niet gestraft wordt".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:32:07 #281
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286816
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Nu heeft Toto vorig jaar al aangegeven dat hij de budgetcap overschrijden niet als probleem ziet "omdat je toch niet gestraft wordt".
Als ze het vorig jaar niet al overschreden hebben, boekhouden zijn ze nog wel heel goed in.
pi_208286866
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:27 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit ja, wel een gunstige bijkomstigheid van het budgetcap.
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:39:02 #283
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286897
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
Dat en alsof hij alle plan B files al klaar heeft, hij zit nog steeds bij Mercedes en ik kan me niet voorstellen dat hij niet al regelmatig geconsulteerd is sinds hij zogenaamd aan de zeilbootjes werkt.
pi_208286944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:47 schreef Dauthi het volgende:
En de aap komt uit de mouw.
"Er wordt niet geluisterd"

https://www.planetf1.com/(...)-did-not-listen-w14/

Dit is het jaar dat Mercedes zichzelf tegenkomt en we eindelijk te zien krijgen wat voor manager Toto Wolff is.
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept?
Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan.

En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design?

Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter.
pi_208286954
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat en alsof hij alle plan B files al klaar heeft, hij zit nog steeds bij Mercedes en ik kan me niet voorstellen dat hij niet al regelmatig geconsulteerd is sinds hij zogenaamd aan de zeilbootjes werkt.
Ja, ik denk persoonlijk dat je daar gelijk in hebt, ik denk ook dat de jacht divisie vooral een boekhoud truc is maar goed, dat terzijde.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:59 #286
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, ik denk persoonlijk dat je daar gelijk in hebt, ik denk ook dat de jacht divisie vooral een boekhoud truc is maar goed, dat terzijde.
Verder niks mee en de andere grote teams hebben ook dergelijke constructies maar een frisse kijk op zaken is het gewoon niet omdat hij hoogstwaarschijnlijk mede ontwikkelaar is.
pi_208286990
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept?
Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan.

En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design?

Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter.

Om de een of andere reden dacht men bij Mercedes dat het dit jaar wel goed zou zitten met hun ontwerp en dat ze gelijkwaardig of beter dan RBR zouden zijn, de uitlatingen van Wolff en Russell wezen daarop in de afgelopen maanden. Nu blijkt dat in de praktijk wat anders te liggen, ze liggen verder van RB en hebben terrein verloren op de concurrentie. Dat doet pijn en de reacties vanuit Mercedes zijn nu wat paniekerig.

Ik denk persoonlijk dat met de budget cap en de limieten op windtunnel en CFD tijd er nu een keuze ligt voor teams, je kan OF de auto waarmee je het seizoen ingaat verbeteren en optimaliseren OF je geeft die auto op (zie AMR 2022) en je gaat je focussen op de auto voor het volgende seizoen maar ik denk niet dat je allebei nog kan doen.

Met daarbij de kanttekening dat AMR veel meer windtunnel en CFD tijd had vorig jaar dan Mercedes nu.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 11:48:35 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:49:47 #288
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287015
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
Met daarbij de kanttekening dat AMR veel meer windtunnel en CFD tijd had vorig jaar dan Mercedes nu.
En dit jaar ook
pi_208287023
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:49 schreef Tarado het volgende:

[..]
En dit jaar ook
Tot aan de zomerstop, ja. Daarna gaat de huidige stand de toegestande tijd bepalen.
pi_208287029
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
Om de een of andere reden dacht men bij Mercedes dat het dit jaar wel goed zou zitten met hun ontwerp en dat ze gelijkwaardig of beter dan RBR zouden zijn, de uitlatingen van Wolff en Russell wezen daarop in de afgelopen maanden. Nu blijkt dat in de praktijk wat anders te liggen, ze liggen verder van RB en hebben terrein verloren op de concurrentie. Dat doet pijn en de reacties vanuit Mercedes zijn nu wat paniekerig.

Ik denk persoonlijk dat met de budget cap en de limieten op windtunnel en CFD tijd er nu een keuze ligt voor teams, je kan OF de auto waarmee je het seizoen ingaat verbeteren en optimaliseren OF je geeft die auto op (zie AMR 2022) en je gaat je focussen op de auto voor het volgende seizoen maar ik denk niet dat je allebei nog kan doen.
Ik zou wel denken dat je officieel je windtunnel/budget alleen kan uitgegeven aan de auto voor dat jaar, en niet bij wijze van spreken je 2023 windtunnel tijd inzetten voor de auto van 2024.
Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je.

Het hele idee van nog een 2e concept achter de hand hebben lijkt me ook maar een vreemde keuze gezien de gelimiteerde tijd/resources/geld je hebt.
De keuze van Ferrari was dan wel een moedige keuze om een keer een seizoen over te slaan.

Bij mercedes klinkt het allemaal weivelend, geen keuze durven maken, 2 concepten op de plank, wijzen naar elkaar, zaken bespreken in/via de media.
pi_208287059
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:07 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

[ twitter ]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:58:04 #292
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287103
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:54 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
2 is toch geen goed teken, betekent dat ze het nog niet weten.
pi_208287107
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:51 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou wel denken dat je officieel je windtunnel/budget alleen kan uitgegeven aan de auto voor dat jaar, en niet bij wijze van spreken je 2023 windtunnel tijd inzetten voor de auto van 2024.
Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je.

Het hele idee van nog een 2e concept achter de hand hebben lijkt me ook maar een vreemde keuze gezien de gelimiteerde tijd/resources/geld je hebt.
De keuze van Ferrari was dan wel een moedige keuze om een keer een seizoen over te slaan.

Bij mercedes klinkt het allemaal weivelend, geen keuze durven maken, 2 concepten op de plank, wijzen naar elkaar, zaken bespreken in/via de media.

De windtunnel en CFD regels zeggen, voor zover ik weet, niet waaraan je die tijd mag besteden.
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:01:20 #294
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287143
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De windtunnel en CFD regels zeggen, voor zover ik weet, niet waaraan je die tijd mag besteden.
Kan ook gewoon niet, Mclaren heeft al een probleem door die regelwijziging voor de vloer die vrij laat kwam.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:15:06 #295
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288127
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
Wie dit leest is gek
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:18:07 #296
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288165
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:54 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
Dezelfde als Redbull had. Foutje bedankt maar wel WDC.
Wie dit leest is gek
pi_208288198
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
De allocatie van de FIA staat vast per half jaar (bij de zomerstop telt de nieuwe stand, positie van een team bepaalt de tijd die ze krijgen), hoe een team dat gebruikt is hun zaak.

Er is een beperkt aantal runs toegestaan en je positie op de ranglijst voegt daar een qualifier aan toe, de nummer 1 krijgt 70% van de vastgelegde runs. De nummer 10 krijgt 115%

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:22:18 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:21:31 #298
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288219
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De allocatie van de FIA staat vast per half jaar (bij de zomerstop telt de nieuwe stand, positie van een team bepaalt de tijd die ze krijgen), hoe een team dat gebruikt is hun zaak.
Je had het over salaris. Nu over tijd?
Wie dit leest is gek
pi_208288245
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:21 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Je had het over salaris. Nu over tijd?
Volgens mij ben jij een beetje in de war? Er zijn meerdere zaken besproken, zowel salaris als windtunnel tijd speelt een rol en die hebben andere condities en restricties.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:23:36 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:34 #300
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208288292
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
Denk dat het wel grotendeels al gebudgetteerd is hoor, de doorontwikkelingen zijn in principe ook al gepland tot aan de zomerstop zo'n beetje, daar kan je uiteraard wel van afwijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')