abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 10:59:46 #276
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208286497
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Je kon het met name zien op banen waar motorvermogen niet key is, zoals Singapore en Monaco. Daar waren ze inderdaad iets minder dominant, maar wonnen ze toch regelmatig. Monaco 4 keer (zelfs de eerste 3 in het hybride tijdperk) en Singapore ook 4 van de eerste 5 jaar in het hybride tijdperk..
Zelfs in Monaco kan motorvermogen het verschil maken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:07:03 #277
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208286569
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 10:22 schreef Sally het volgende:
Betreft deze tweet: [ twitter ]
[..]
Toto Wolff zei het zelf in de preshow voor de camera's van F1 TV Pro... Dat de auto (ook) dit seizoen niet daar bleek te zijn waar ze hadden gehoopt.

Dus een 'gerucht' als dit komt voor mij niet als grote verrassing.
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_208286618
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:07 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

[ twitter ]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:27:39 #279
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286779
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
Dit ja, wel een gunstige bijkomstigheid van het budgetcap.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:29:24 #280
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208286796
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat klinkt heel leuk totdat je bedenkt hoeveel CFD en windtunnel tijd Mercedes heeft en hoe ze het ontwikkelen van 2 prototypes in het budget gaan krijgen.
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Nu heeft Toto vorig jaar al aangegeven dat hij de budgetcap overschrijden niet als probleem ziet "omdat je toch niet gestraft wordt".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:32:07 #281
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286816
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Nu heeft Toto vorig jaar al aangegeven dat hij de budgetcap overschrijden niet als probleem ziet "omdat je toch niet gestraft wordt".
Als ze het vorig jaar niet al overschreden hebben, boekhouden zijn ze nog wel heel goed in.
pi_208286866
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:27 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit ja, wel een gunstige bijkomstigheid van het budgetcap.
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:39:02 #283
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286897
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
Dat en alsof hij alle plan B files al klaar heeft, hij zit nog steeds bij Mercedes en ik kan me niet voorstellen dat hij niet al regelmatig geconsulteerd is sinds hij zogenaamd aan de zeilbootjes werkt.
pi_208286944
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:47 schreef Dauthi het volgende:
En de aap komt uit de mouw.
"Er wordt niet geluisterd"

https://www.planetf1.com/(...)-did-not-listen-w14/

Dit is het jaar dat Mercedes zichzelf tegenkomt en we eindelijk te zien krijgen wat voor manager Toto Wolff is.
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept?
Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan.

En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design?

Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter.
pi_208286954
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat en alsof hij alle plan B files al klaar heeft, hij zit nog steeds bij Mercedes en ik kan me niet voorstellen dat hij niet al regelmatig geconsulteerd is sinds hij zogenaamd aan de zeilbootjes werkt.
Ja, ik denk persoonlijk dat je daar gelijk in hebt, ik denk ook dat de jacht divisie vooral een boekhoud truc is maar goed, dat terzijde.
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:45:59 #286
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208286978
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, ik denk persoonlijk dat je daar gelijk in hebt, ik denk ook dat de jacht divisie vooral een boekhoud truc is maar goed, dat terzijde.
Verder niks mee en de andere grote teams hebben ook dergelijke constructies maar een frisse kijk op zaken is het gewoon niet omdat hij hoogstwaarschijnlijk mede ontwikkelaar is.
pi_208286990
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept?
Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan.

En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design?

Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter.

Om de een of andere reden dacht men bij Mercedes dat het dit jaar wel goed zou zitten met hun ontwerp en dat ze gelijkwaardig of beter dan RBR zouden zijn, de uitlatingen van Wolff en Russell wezen daarop in de afgelopen maanden. Nu blijkt dat in de praktijk wat anders te liggen, ze liggen verder van RB en hebben terrein verloren op de concurrentie. Dat doet pijn en de reacties vanuit Mercedes zijn nu wat paniekerig.

Ik denk persoonlijk dat met de budget cap en de limieten op windtunnel en CFD tijd er nu een keuze ligt voor teams, je kan OF de auto waarmee je het seizoen ingaat verbeteren en optimaliseren OF je geeft die auto op (zie AMR 2022) en je gaat je focussen op de auto voor het volgende seizoen maar ik denk niet dat je allebei nog kan doen.

Met daarbij de kanttekening dat AMR veel meer windtunnel en CFD tijd had vorig jaar dan Mercedes nu.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 11:48:35 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:49:47 #288
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287015
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
Met daarbij de kanttekening dat AMR veel meer windtunnel en CFD tijd had vorig jaar dan Mercedes nu.
En dit jaar ook
pi_208287023
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:49 schreef Tarado het volgende:

[..]
En dit jaar ook
Tot aan de zomerstop, ja. Daarna gaat de huidige stand de toegestande tijd bepalen.
pi_208287029
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
Om de een of andere reden dacht men bij Mercedes dat het dit jaar wel goed zou zitten met hun ontwerp en dat ze gelijkwaardig of beter dan RBR zouden zijn, de uitlatingen van Wolff en Russell wezen daarop in de afgelopen maanden. Nu blijkt dat in de praktijk wat anders te liggen, ze liggen verder van RB en hebben terrein verloren op de concurrentie. Dat doet pijn en de reacties vanuit Mercedes zijn nu wat paniekerig.

Ik denk persoonlijk dat met de budget cap en de limieten op windtunnel en CFD tijd er nu een keuze ligt voor teams, je kan OF de auto waarmee je het seizoen ingaat verbeteren en optimaliseren OF je geeft die auto op (zie AMR 2022) en je gaat je focussen op de auto voor het volgende seizoen maar ik denk niet dat je allebei nog kan doen.
Ik zou wel denken dat je officieel je windtunnel/budget alleen kan uitgegeven aan de auto voor dat jaar, en niet bij wijze van spreken je 2023 windtunnel tijd inzetten voor de auto van 2024.
Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je.

Het hele idee van nog een 2e concept achter de hand hebben lijkt me ook maar een vreemde keuze gezien de gelimiteerde tijd/resources/geld je hebt.
De keuze van Ferrari was dan wel een moedige keuze om een keer een seizoen over te slaan.

Bij mercedes klinkt het allemaal weivelend, geen keuze durven maken, 2 concepten op de plank, wijzen naar elkaar, zaken bespreken in/via de media.
pi_208287059
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:07 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport zou Mercedes twee alternatieve concepten overwegen.

[ twitter ]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:58:04 #292
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287103
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:54 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
2 is toch geen goed teken, betekent dat ze het nog niet weten.
pi_208287107
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:51 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou wel denken dat je officieel je windtunnel/budget alleen kan uitgegeven aan de auto voor dat jaar, en niet bij wijze van spreken je 2023 windtunnel tijd inzetten voor de auto van 2024.
Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je.

Het hele idee van nog een 2e concept achter de hand hebben lijkt me ook maar een vreemde keuze gezien de gelimiteerde tijd/resources/geld je hebt.
De keuze van Ferrari was dan wel een moedige keuze om een keer een seizoen over te slaan.

Bij mercedes klinkt het allemaal weivelend, geen keuze durven maken, 2 concepten op de plank, wijzen naar elkaar, zaken bespreken in/via de media.

De windtunnel en CFD regels zeggen, voor zover ik weet, niet waaraan je die tijd mag besteden.
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:01:20 #294
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208287143
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De windtunnel en CFD regels zeggen, voor zover ik weet, niet waaraan je die tijd mag besteden.
Kan ook gewoon niet, Mclaren heeft al een probleem door die regelwijziging voor de vloer die vrij laat kwam.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:15:06 #295
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288127
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
Wie dit leest is gek
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:18:07 #296
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288165
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:54 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
2 ??? hebben ze geen budgetcap ?
Dezelfde als Redbull had. Foutje bedankt maar wel WDC.
Wie dit leest is gek
pi_208288198
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
De allocatie van de FIA staat vast per half jaar (bij de zomerstop telt de nieuwe stand, positie van een team bepaalt de tijd die ze krijgen), hoe een team dat gebruikt is hun zaak.

Er is een beperkt aantal runs toegestaan en je positie op de ranglijst voegt daar een qualifier aan toe, de nummer 1 krijgt 70% van de vastgelegde runs. De nummer 10 krijgt 115%

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:22:18 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:21:31 #298
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_208288219
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De allocatie van de FIA staat vast per half jaar (bij de zomerstop telt de nieuwe stand, positie van een team bepaalt de tijd die ze krijgen), hoe een team dat gebruikt is hun zaak.
Je had het over salaris. Nu over tijd?
Wie dit leest is gek
pi_208288245
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:21 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Je had het over salaris. Nu over tijd?
Volgens mij ben jij een beetje in de war? Er zijn meerdere zaken besproken, zowel salaris als windtunnel tijd speelt een rol en die hebben andere condities en restricties.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:23:36 ]
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:34 #300
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208288292
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Denk je dat ze meteen het hele budget vast hebben staan voor het hele jaar?
Er moet altijd ruimte zijn om door te ontwikkelen en onverwachte problemen te tackelen. Of het in mensen of materiaal gaat zitten maakt niet uit.
Denk dat het wel grotendeels al gebudgetteerd is hoor, de doorontwikkelingen zijn in principe ook al gepland tot aan de zomerstop zo'n beetje, daar kan je uiteraard wel van afwijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')