abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 14:50:29 #1
269689 crew  Viv
pi_208045843
quote:
Roald Dahl books rewritten to remove language deemed offensive

Roald Dahl’s children’s books are being rewritten to remove language deemed offensive by the publisher Puffin.

Puffin has hired sensitivity readers to rewrite chunks of the author’s text to make sure the books “can continue to be enjoyed by all today”, resulting in extensive changes across Dahl’s work.

Edits have been made to descriptions of characters’ physical appearances. The word “fat” has been cut from every new edition of relevant books, while the word “ugly” has also been culled, the Daily Telegraph reported.

Augustus Gloop in Charlie and the Chocolate Factory is now described as “enormous”. In The Twits, Mrs Twit is no longer “ugly and beastly” but just “beastly”.

Hundreds of changes were made to the original text – and some passages not written by Dahl have been added. But the Roald Dahl Story Company said “it’s not unusual to review the language” during a new print run and any changes were “small and carefully considered”.

In The Witches, a paragraph explaining that witches are bald beneath their wigs ends with the new line: “There are plenty of other reasons why women might wear wigs and there is certainly nothing wrong with that.”

In previous editions of James and the Giant Peach, the Centipede sings: “Aunt Sponge was terrifically fat / And tremendously flabby at that,” and, “Aunt Spiker was thin as a wire / And dry as a bone, only drier.”

Both verses have been removed, and in their place are the rhymes: “Aunt Sponge was a nasty old brute / And deserved to be squashed by the fruit,” and, “Aunt Spiker was much of the same / And deserves half of the blame.”

References to “female” characters have disappeared. Miss Trunchbull in Matilda, once a “most formidable female”, is now a “most formidable woman”.

Gender-neutral terms have been added in places – where Charlie and the Chocolate Factory’s Oompa Loompas were “small men”, they are now “small people”. The Cloud-Men in James and the Giant Peach have become Cloud-People.

Puffin and the Roald Dahl Story Company made the changes in conjunction with Inclusive Minds, which its spokesperson describes as “a collective for people who are passionate about inclusion and accessibility in children’s literature”.

Alexandra Strick, a co-founder of Inclusive Minds, said they “aim to ensure authentic representation, by working closely with the book world and with those who have lived experience of any facet of diversity”.

A notice from the publisher sits at the bottom of the copyright page of the latest editions of Dahl’s books: “The wonderful words of Roald Dahl can transport you to different worlds and introduce you to the most marvellous characters. This book was written many years ago, and so we regularly review the language to ensure that it can continue to be enjoyed by all today.”

A spokesperson for the Roald Dahl Story Company said: “When publishing new print runs of books written years ago, it’s not unusual to review the language used alongside updating other details including a book’s cover and page layout. Our guiding principle throughout has been to maintain the storylines, characters, and the irreverence and sharp-edged spirit of the original text. Any changes made have been small and carefully considered.”
https://www.theguardian.c(...)age-deemed-offensive

Het ging dus niet om racisme of zo, maar om woorden zoals "fat" en "ugly".

Waar houdt dit op? :{
pi_208045922
Wat jammer. -O-



En dit is juist zo goed. Geen idee hoe ze dit dan vervangen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208045957
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel ècht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @Zwansen, @Nielsch...

:')
pi_208046020
Kunnen we van NWS ajb een wokevrije omgeving maken?
Ergens geen aandacht aan geven zou best hier kunnen beginnen.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 15:10:59 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_208046023
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:02 schreef Toine51 het volgende:
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel ècht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @:Zwansen, @:Nielsch...

:')
Mensen die zich regelmatig ergeren aan wokegeneuzel ergeren zich dan ook soms aan zaken die niet per definitie woke zijn maar gewoon zaken die gerechtvaardigd worden aangekaart

Dat is natuurlijk van een hele andere orde dan dit waarin genormaliseerde termen worden beschimpt. Dat is een kwalijke zaak waar zowel links als rechts over zal vallen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208046050
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
  Spellchecker zaterdag 18 februari 2023 @ 15:16:27 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208046076
De woke taliban
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:17:27 #9
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_208046083
Kunnen ze beter al die religieuze boeken beginnen te herschrijven, daar lijden meer mensen onder in the long run dan fucking kinderboeken :') Wat een onzin dit :')
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 15:23:34 #10
269689 crew  Viv
pi_208046149
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
Is er ooit iemand gevallen over het woord "ugly" in een kinderboek ja? :?

Of hebben ze het preventief weggehaald, omdat er ooit iemand boos over zou kúnnen worden? Dat lijkt hier de maatstaf geweest te zijn, en ik vind dat geen goede ontwikkeling. :N
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:27:21 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208046181
Triest. Ongeschonden exemplaren zullen weldra het illegale circuit in gaan en flink stijgen in prijs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208046250
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:23 schreef Viv het volgende:

[..]
Is er ooit iemand gevallen over het woord "ugly" in een kinderboek ja? :?

Of hebben ze het preventief weggehaald, omdat er ooit iemand boos over zou kúnnen worden? Dat lijkt hier de maatstaf geweest te zijn, en ik vind dat geen goede ontwikkeling. :N
Nou ja je hoeft niet specifiek alleen ugly als voorbeeld te nemen. Ugly in details beschrijven wanneer iemand als ugly beschouwd wordt wel ja en fat natuurlijk ook.
  Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:35:47 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_208046256
:')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:37:05 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208046275
Tegenwoordig heeft men een huid ter dikte van een A4tje , ze kunnen niks meer hebben. _O-
Ik ben inmiddels overleden
pi_208046276
George Orwell, 1984 - praktijken.
Tails tell tales
pi_208046291
Tering, is dit bericht echt of is het een soort van De Speld? :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 15:42:08 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_208046333
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Enchanter het volgende:
Tegenwoordig heeft men een huid ter dikte van een A4tje , ze kunnen niks meer hebben. _O-
? Dit wordt dus juist betwijfeld. Het zijn volwassenen die deze keuzes maken terwijl kinderen misschien minder sensitief zijn dan zij denken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208046340
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:27 schreef thedeedster het volgende:
Triest. Ongeschonden exemplaren zullen weldra het illegale circuit in gaan en flink stijgen in prijs.
Had laatst op een boekenmarkt een paar boeken van Ira Levin gekocht. Druk kwam uit begin 2000.
Werd nog vaak het woord neger gebruikt.

Nou die zal nu wel op de brandstapel belanden..
:')
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:51:00 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208046441
Ik ben blij dat deze schokkende teksten uit de wereld zijn. Ik zie al licht gloren aan de horizon!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:51:37 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208046449
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:42 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Had laatst op een boekenmarkt een paar boeken van Ira Levin gekocht. Druk kwam uit begin 2000.
Werd nog vaak het woord neger gebruikt.

Nou die zal nu wel op de brandstapel belanden..
:')
Ira Levin. Die ben ik net weer aan het (her)lezen. Rosemary's baby, Boys from Brazil en A Kiss Before Dying net uit. De rest komt er nog aan. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208046517
Progressieve gekkies gonna gekkie.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 16:03:23 #22
269689 crew  Viv
pi_208046587
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:42 schreef Fok-it het volgende:

[..]
? Dit wordt dus juist betwijfeld. Het zijn volwassenen die deze keuzes maken terwijl kinderen misschien minder sensitief zijn dan zij denken
Ja, die "sensitivity readers" dus. Wat een beroep is dat, met een rode pen alles doorstrepen waar ooit iemand door beledigd zou kúnnen worden. _O_ ;(
  zaterdag 18 februari 2023 @ 16:21:01 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208046827
The love you take is equal to the love you make.
pi_208047080
Gelukkig, anders blijft dit soort taal in stand. We leven niet meer in 1980.
pi_208047103
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
klopt inderdaad de mens is niet echt meningvast tegenwoordig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208047179
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 14:50 schreef Viv het volgende:

[..]
https://www.theguardian.c(...)age-deemed-offensive

Het ging dus niet om racisme of zo, maar om woorden zoals "fat" en "ugly".

Waar houdt dit op? :{
Heeft hier niet alles mee te maken maar moest er aan denken omdat het gaat over "ugly".

Een paar dagen gelden was in het nieuws een meisje op tiktok die zichzelf fantastisch mooi vind. Ze kreeg keihard commentaar.....ook werd ze ronduit lelijk genoemd. Ik vond haar ook niet mooi maar voel niet een noodzaak dat te vertellen aan zo'n figuur. Maar het moet wel kunnen. Ook grappen over dikke, domme, kleine, etc. mensen.
  Miss 200.000.000! zaterdag 18 februari 2023 @ 17:05:09 #27
367000 roos94
pi_208047197
Pff
pi_208047222
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
Boos is wat anders dan bijv. een boek aanpassen.
pi_208047285

Bill Burr on woke. Ik vind het grappig.
pi_208047295
Geen idee wat dit met woke te maken heeft maar goed
Sicker than your average.
pi_208047362
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.

Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
pi_208047395
Woke wordt hier vanaf het begin erbij betrokken. Maar het heeft er idd niets mee te maken.
pi_208047465
Tjeeses, wat erg. Roald Dhal draait zich om in zijn graf :{
Flikker toch eens op met deze zogenaamde politiek correcte kutzooi, excusez le mot
  zaterdag 18 februari 2023 @ 17:28:28 #34
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208047479
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:58 schreef Gehrman het volgende:
Progressieve gekkies gonna gekkie.
Ze zijn juist helemaal niet progressief alleen hebben ze dat zelf niet door.
pi_208047485
Sensitivity readers zijn allemaal vette bitches.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208047532
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.
Dit heeft alles met woke te maken. Een hele generatie verwende kutkinderen gaat een volgende generatie nog meer beschermen zodat die later helemaal niets meer kunnen hebben.

quote:
Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
Ja, tuurlijk. Je moet kinderen leren dat ze zich niet teveel moeten aantrekken van wat anderen zeggen. Hele volksstammen lopen bij de psycholoog en zitten onder de pillen, die versofting en feminisering is nou nog bepaald een succes gebleken, of wel soms?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 17:38:05 #37
269689 crew  Viv
pi_208047561
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:14 schreef Aberkullie het volgende:
Geen idee wat dit met woke te maken heeft maar goed
Dit gedeelte wel toch:

quote:
Gender-neutral terms have been added in places – where Charlie and the Chocolate Factory’s Oompa Loompas were “small men”, they are now “small people”. The Cloud-Men in James and the Giant Peach have become Cloud-People.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 17:39:14 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208047571
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.

Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
Eens.

‘Anti-woke’ is tegenwoordig de kapstok voor alle kritiek op soms heel normale dingen. Zelf noemen we dit het ‘ze pakken ons ook alles af’-effect.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208047609
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dit heeft alles met woke te maken. Een hele generatie verwende kutkinderen gaat een volgende generatie nog meer beschermen zodat die later helemaal niets meer kunnen hebben.
[..]
Ja, tuurlijk. Je moet kinderen leren dat ze zich niet teveel moeten aantrekken van wat anderen zeggen. Hele volksstammen lopen bij de psycholoog en zitten onder de pillen, die versofting en feminisering is nou nog bepaald een succes gebleken, of wel soms?
Die volksstammen zijn wel opgevoed met de boeken van Roald Dahl, natuurlijk. Zelfs met zwarte Piet en de vader van Pippi als negerkoning. :+

Een dikke huid en zelfvertrouwen kweek je echt niet door rotopmerkingen. Die glijden wel wat makkelijker van je af als je al zelfvertouwen hebt.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208047649
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.

Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
Kinderen moeten ook leren om een dikke huid te kweken want in de echte wereld wordt je nou eenmaal weleens gekwetst of beledigd. Dit soort doorgeslagen progressieve gekte zorgt alleen maar voor nog meer lichtgeraakte zieltjes die nergens tegen kunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2023 17:49:44 ]
pi_208047692
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:49 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Kinderen moeten ook leren om een dikke huid te kweken want in de echte wereld wordt je nou eenmaal weleens gekwetst of beledigd. Dit soort doorgeslagen progressieve gekte zorgt alleen maar voor nog meer lichtgeraakte zieltjes die nergens tegen kunnen.
Dus de “lelijkerds” moeten een dikke huid kweken en de sociaal acceptabele mooierts hebben toch alles mee.
pi_208047746
Vraag mij af of jullie dit ook tegen jullie kinderen zeggen die kapot gepest worden op school vanwege een niet acceptabele uiterlijk wat in kinderboeken ook beschreven worden. Flapoortjes, dikke neus enz.
pi_208047782
Bij Roald Dahl heb ik het altijd als uiterlijke beschrijving gezien, zoals ook ik weleens dik word genoemd en dat ook ben. Dat is hoe je het noemt als iemand van mijn lengte dat gewicht heeft: dik. Er kan ook mee gescholden worden, wat ik niet oké vind.

En bij mevrouw Griezel gaat het om lelijkheid door haar karakter. Dat legt hij zelfs nog uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sumppi op 18-02-2023 18:16:38 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208047794
De boeken van Roald Dahl zijn niet inclusief. Terecht dat dit wordt aangepakt.

De heksen begint al met een kind dat zijn ouders verliest. Vervolgens gaat het pagina’s lang over misogynie.
Het wonderlijke verhaal van Hendrik Meijer gaat over kapitalisme.
Matilda normaliseert kindermishandeling door dit in detail te beschrijven.

Wat is er mis met een kinderboek waarin het enkel over liefde gaat? Liefde is de sleutel!
  zaterdag 18 februari 2023 @ 18:06:50 #45
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208047809
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:28 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ze zijn juist helemaal niet progressief alleen hebben ze dat zelf niet door.
Ik geloof dat Kieswijzer, of Kieskompas een assenstelsel heeft met links-rechts vs. progressief vs. conservatief. En je kunt gewoon een lijn trekken van linksboven naar rechtsonder.

De term “progressief” is gewoon een inhoudsloos containerbegrip.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208047824
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:02 schreef Toine51 het volgende:
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel ècht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @:Zwansen, @:Nielsch...

:')
Vaste prik om alles wat niet in je straatje past qua perspectief op een onderwerp te downplayen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 18 februari 2023 @ 18:10:28 #47
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208047856
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.

Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
Simpel; koop dan gewoon het boek niet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 18:13:28 #48
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_208047880
Liberalisme is een ziekte.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_208047919
Leg mij eens uit waarom woorden als 'ugly' en 'fat' geschrapt moeten worden en dat tegelijkertijd een beschrijving met 'nasty old brute' prima is 8)7
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_208048129
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:43 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Die volksstammen zijn wel opgevoed met de boeken van Roald Dahl, natuurlijk. Zelfs met zwarte Piet en de vader van Pippi als negerkoning. :+

Een dikke huid en zelfvertrouwen kweek je echt niet door rotopmerkingen. Die glijden wel wat makkelijker van je af als je al zelfvertouwen hebt.
Jawel, door blootstelling leer je ergens tegen kunnen. Net als judo, of fietsen door de regen en kou. Kinderen moeten ook vallen en opstaan. Je krijgt geen zelfvertrouwen van aldoor beschermd worden.

Het probleem met pesten is dat het vaak eentje is die aldoor door velen gepest wordt, en dus ook buitengesloten wordt. Dat kan iemands zelfvertrouwen vernietigen. Maar dat is wat anders dan kinderen die gewoon weleens nare dingen tegen elkaar zeggen, en al helemaal wat anders dan boekjes van Roald Dahl.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208048561
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jawel, door blootstelling leer je ergens tegen kunnen. Net als judo, of fietsen door de regen en kou. Kinderen moeten ook vallen en opstaan. Je krijgt geen zelfvertrouwen van aldoor beschermd worden.

Het probleem met pesten is dat het vaak eentje is die aldoor door velen gepest wordt, en dus ook buitengesloten wordt. Dat kan iemands zelfvertrouwen vernietigen. Maar dat is wat anders dan kinderen die gewoon weleens nare dingen tegen elkaar zeggen, en al helemaal wat anders dan boekjes van Roald Dahl.
Helemaal mee eens dat je zelfvertrouwen onder andere krijgt door vallen en opstaan. Door zelf dingen proberen, op je bek gaan en het weer fiksen. Daar is uitgescholden worden niet voor nodig, in mijn ogen. Juist wel een omgeving die je steunt en accepteert. Maar ook een waarin je je grenzen kunt verleggen, kunt experimenteren en op je bek kunt gaan. Als het dan gebeurt dat iemand je klote benadert kun je je schouders ophalen, omdat je al weet dat jijzelf en anderen je niet zo zien. Het zelfvertrouwen is er dan al. Mensen die willen werken aan hun zelfvertrouwen en steviger in hun schoenen willen staan geven we ook geen therapie waarbij ze de grond in worden getrapt.

Gelukkig maak je het onderscheid tussen pesten en eens een rotopmerking krijgen.

Verder heb ik dus niks tegen het taalgebruik in de boeken van Dahl.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208048676
Mijn Kampf van Adolf Hitler mag natuurlijk wel sinds kort ongehinderd en ongecensureerd uitgegeven worden.
Zie hier de woke-logica. :')

Verder: De geschiedenis heeft het uitgewezen, het begint met censuur en het eindigt met onderdrukking.

Vroeger was het zo makkelijk.
Degenen die gekwetst worden door een boek en er een schijthekel aan hadden kochten het niet en degen die het niks kon boeien wel en die twee groepen hadden geen last van elkaar.

Tegenwoordig kom je thuis met een gecensureerd boek voor je kinderen terwijl ze South Park zitten te kijken. :')
pi_208048765


Leuk weetje: de oranje Oompa-Loompas waren oorspronkelijk zwart.

quote:
“In the version first published, [the Oompa-Loompas were] a tribe of 3,000 amiable black pygmies who have been imported by Mr. Willy Wonka from ‘the very deepest and darkest part of the African jungle where no white man had been before.’ Mr. Wonka keeps them in the factory, where they have replaced the sacked white workers. Wonka’s little slaves are delighted with their new circumstances, and particularly with their diet of chocolate. Before they lived on green caterpillars, beetles, eucalyptus leaves, ‘and the bark of the bong-bong tree.'” [from Jeremy Treglown’s Roald Dahl: A Biography]
https://www.roalddahlfans(...)pa-loompa-evolution/
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 19:22:44 #54
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_208048775
Belachelijk Roald Dahl was ik vroeger fan van zijn boeken moet je afblijven.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_208049142
En terecht natuurlijk.

Doe je dit niet, dan krijg je nog meer volwassen mensen die zomaar om het minste geringste gechoqueerd kunnen raken, niet weten hoe ze er mee moeten dealen en al huilend de gang op vluchten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  FOK!fotograaf zaterdag 18 februari 2023 @ 19:59:30 #56
842 Zorro
Z
pi_208049291
Iemand zal dit formulier wel hebben ingevuld

Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_208049393
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eens.

‘Anti-woke’ is tegenwoordig de kapstok voor alle kritiek op soms heel normale dingen. Zelf noemen we dit het ‘ze pakken ons ook alles af’-effect.
Het gaat niet om alle kritiek. Woke is gewoon uit de hand gelopen. Het is niet eens een blank 'ding' van oorsprong.
pi_208049549
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 16:03 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, die "sensitivity readers" dus. Wat een beroep is dat, met een rode pen alles doorstrepen waar ooit iemand door beledigd zou kúnnen worden. _O_ ;(
Weet je ook gelijk in wat voor banen die afgestuurde wokies terecht komen. En voor baanzekerheid gaan ze maar spijkers op laag water zoeken. De arrogantie om maar even dat soort dingen te gaan veranderen in officiële publicaties :r
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 20:26:06 #59
269689 crew  Viv
pi_208049980
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 19:22 schreef Jemoederniet het volgende:
[ afbeelding ]

Leuk weetje: de oranje Oompa-Loompas waren oorspronkelijk zwart.
[..]

Kijk, dáár kan ik wel achter staan, dat ze dat aangepast hebben. :D

Of kijken ze over 50 jaar ook zo naar de huidige aanpassingen? :+
pi_208050217
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Kijk, dáár kan ik wel achter staan, dat ze dat aangepast hebben. :D

Of kijken ze over 50 jaar ook zo naar de huidige aanpassingen? :+
Volgens mij is het zo dat de schrijver zelf die aanpassingen gedaan heeft. Dat is natuurlijk wel een verschil :)
pi_208050671
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:00 schreef Selenophilia het volgende:
Vraag mij af of jullie dit ook tegen jullie kinderen zeggen die kapot gepest worden op school vanwege een niet acceptabele uiterlijk wat in kinderboeken ook beschreven worden. Flapoortjes, dikke neus enz.
Dus dan ligt het aan boeken ipv diegene die pest?


Alsof bij kinderboeken lezen de grondslag ligt als het om pesten en discriminatie gaat...

Wel eens van internet, social media en tv gehoord? Denk dat het daar een stuk erger is.
pi_208050832
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:00 schreef Selenophilia het volgende:
Vraag mij af of jullie dit ook tegen jullie kinderen zeggen die kapot gepest worden op school vanwege een niet acceptabele uiterlijk wat in kinderboeken ook beschreven worden. Flapoortjes, dikke neus enz.
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
pi_208050890
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:50 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dus dan ligt het aan boeken ipv diegene die pest?


Alsof bij kinderboeken lezen de grondslag ligt als het om pesten en discriminatie gaat...

Wel eens van internet, social media en tv gehoord? Denk dat het daar een stuk erger is.
Ik ben ook tegen dat gezeik op internet over hoe streng iedereen is voor elkaar betreft het schoonheidsideaal, daar hoeft een kinderboek niet aan te voldoen.
pi_208050973
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2023 21:01:30 ]
pi_208050997
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
Idd
  zaterdag 18 februari 2023 @ 21:02:32 #66
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208051047
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
Ik zie dat anders. Kinderen moeten hun grenzen leren. En dat doen ze door er geregeld over heen te gaan. En dán is het aan ouders om te vertellen wat wel of niet kan.

Opvoeding is dus ook voor een deel reparatie achteraf.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208051081
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:00 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens ?
Ik ben opgevoed met voorlezen en zelf lezen....en kritisch zijn.....niet alles zomaar volgen. Opvoeding gaat daarbij boven een boek. Ik leerde om op te komen voor zwakkeren. Zoals veel mensen. Daar doet een misschien wat raar boek niets aan af. Ik heb niet uit boeken meegekregen dat het normaal is om te pesten.
pi_208051121
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik zie dat anders. Kinderen moeten hun grenzen leren. En dat doen ze door er geregeld over heen te gaan. En dán is het aan ouders om te vertellen wat wel of niet kan.

Opvoeding is dus ook voor een deel reparatie achteraf.
Dat is de opvoeding waar ik het over heb. Achteraf is te laat. Je ouders moeten (het liefst) ook het goede vb geven.
pi_208051128
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208051146
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
Dan gaan de dieren/planten ook dood. Dat is niet eerlijk
  zaterdag 18 februari 2023 @ 21:28:02 #71
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_208051829
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
De ultieme 'you're canceled!' :+
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 18 februari 2023 @ 21:33:24 #72
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208051983
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
Liberalisme is een ziekte.
In Angelsaksische landen wordt liberal als scheldwoord gebruikt. In Nederland staat liberalisme ergens anders voor.
pi_208052138
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dan gaan de dieren/planten ook dood. Dat is niet eerlijk
Da's waar, maar je moet toch wat met dat ressentiment.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208052314
Woke is een ziekte, en ziektes moeten bestreden worden voordat ze uit de hand lopen
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 21:49:52 #75
269689 crew  Viv
pi_208052369
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:00 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens.
Ik denk dat er meer schade is berokkend door wat er geschreven wordt over schoonheid, dan over lelijkheid. ;) (Negatief zelfbeeld omdat je niet aan schoonheidsidealen voldoet, etc.)

Ah, de NOS heeft het inmiddels ook gepost:
https://nos.nl/artikel/24(...)ledigend-taalgebruik
  zaterdag 18 februari 2023 @ 21:56:50 #76
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_208052631
Moderne boekverbrandingen
pi_208052712
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:49 schreef Viv het volgende:

Ah, de NOS heeft het inmiddels ook gepost:
https://nos.nl/artikel/24(...)ledigend-taalgebruik
quote:
In het boek De Heksen werd bijvoorbeeld uitgelegd dat heksen pruiken dragen, maar eigenlijk kaal zijn. Daar is nu aan toegevoegd: "Er kunnen een heleboel andere redenen zijn waarom vrouwen pruiken dragen en daar is zeker niets mis mee."
_O- :')
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:02:10 #78
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208052768
Dit gaat niet stoppen hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208052969
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[..]
_O- :')
What the... :')
Tails tell tales
pi_208053063
Schande.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:21:40 #81
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208053206
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[..]
_O- :')
Mensen die zich hiermee bezig houden, hebben een regelrechte bullshitbaan.

Ga wat nuttigs doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 februari 2023 @ 22:25:34 #82
408813 crew  trein2000
pi_208053285
Woke bestaat niet zeggen ze dan…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:27:51 #83
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208053326
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:19 schreef Selenophilia het volgende:
Ik vind dit ook niets met woke te maken hebben. Leer je kinderen gewoon netjes en aardig te zijn tegenover een ander, ook op sociale media.

Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
Zullen we het begrip 'lelijk' gewoon schrappen uit het vocabulaire? Vanaf nu bestaat het gewoon niet meer. Alles en iedereen is mooi. :')
pi_208053359
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[..]
_O- :')
Jemig. Dus we moeten aan de jonge generaties gewoon echt ALLES uitleggen.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:31:52 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053409
quote:
En? Celine was een Nazi, schreef geweldige boeken.
pi_208053411
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Zullen we het begrip 'lelijk' gewoon schrappen uit het vocabulaire? Vanaf nu bestaat het gewoon niet meer. Alles en iedereen is mooi. :')
Newspeak *O*
Tails tell tales
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:32:05 #87
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053416
Maak nog gauw wat foto's van het sprookjesbos in de Efteling, want gegarandeerd dat dat ook gaat verdwijnen. Samen met de boekjes met die sprookjes.

Echt, wat een wereld... Wanneer zijn we eens van dat woke gekloot af
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:33:09 #88
269689 crew  Viv
pi_208053443
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Jemig. Dus we moeten aan de jonge generaties gewoon echt ALLES uitleggen.
Ik snap het nut van die nieuwe toevoeging oprecht niet. :@

Dan gaat het dus om vrouwen die om een andere reden dan kaalheid een pruik dragen? En die zouden dan beledigd zijn door kale heksen met pruiken in een kinderboek? :?
pi_208053460
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Zullen we het begrip 'lelijk' gewoon schrappen uit het vocabulaire? Vanaf nu bestaat het gewoon niet meer. Alles en iedereen is mooi. :')
Overdrijf :') Zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.


Anyway
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:34:33 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053483
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik snap het nut van die nieuwe toevoeging oprecht niet. :@

Dan gaat het dus om vrouwen die om een andere reden dan kaalheid een pruik dragen? En die zouden dan beledigd zijn door kale heksen met pruiken in een kinderboek? :?
Probeer het niet te begrijpen. Woke is op kruistocht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:35:01 #91
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Overdrijf :') Zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Anyway
Daar gaan Grimm en Hans Andersen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:35:18 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053500
Woke, die winden zich op over cultural appropriation maar bedrijven zelf discrimination appropriation, ze eigenen zich de gekwetste gevoelens van anderen toe.
pi_208053514
Ook van deze tijd. Van Ziggo mijn internet provider.

Als u denkt aan het gevoel dat u aan het gesprek overhield, welk woord past daar dan het beste bij?
Daaronder allerlei rare keuzes waaronder volgens mij zelf verdriet. Ik zit toch geen psychologisch onderzoek mee te maken tegen mijn wil in? Niet ingevuld dus.
pi_208053518
Alle boomers overstuur :')
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:36:31 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053533
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:35 schreef Selenophilia het volgende:
Alle boomers overstuur :')
Denk niet dat die hier zitten.

Verder ook best wel een intolerante, ageïstische opmerking
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208053573
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Denk niet dat die hier zitten.

Verder ook best wel een intolerante, ageïstische opmerking
Dit is geen kinderboek.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:39:03 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053586
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:35 schreef Selenophilia het volgende:
Alle boomers overstuur :')
Zou je het B woord niet willen gebruiken, dat is ronduit kwetsend.
pi_208053605
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik snap het nut van die nieuwe toevoeging oprecht niet. :@

Dan gaat het dus om vrouwen die om een andere reden dan kaalheid een pruik dragen? En die zouden dan beledigd zijn door kale heksen met pruiken in een kinderboek? :?
Ja. Zo snel kunnen mensen zich 'beledigd' voelen. Daar moet je rekening mee houden.
pi_208053620
Ok boomers bedtijd. Goed je kroontjes poetsen en slaaplekker O+
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:40:59 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053623
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:38 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Dit is geen kinderboek.
Roodkapje, kan dat nog?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208053646
Hoe trigger je boomers
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:42:09 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053649
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:40 schreef Selenophilia het volgende:
Ok boomers bedtijd. Goed je kroontjes poetsen en slaaplekker O+
De laatste groep die je inderdaad zonder enige gene of discussie nog gewoon mag kwetsen: de boomer. Het liefst een heterofiele blanke mannelijke boomer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:42:29 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053652
Opvallend niet, dat de Wokertjes zich zo opwinden over bepaalde woorden die kwetsend zouden zijn, maar zelf heel bewust anderen kwetsen door ze uit te maken voor het B woord.
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:42:46 #104
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053656
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:42 schreef Selenophilia het volgende:
Hoe trigger je boomers
De ironie dat je het over triggers en overstuur zijn hebt...

Kostelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208053661
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Roodkapje, kan dat nog?
Alleen als ze een pruik draagt en dat uitlegt. En het liefst iemand van kleur. Gewoon getint zodat iedereen zich kan inleven.
pi_208053682
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:42 schreef Selenophilia het volgende:
Hoe trigger je boomers
Commentaar geven op de manier dat zij kinderen opvoeden. Dat maakt bijna iedereen boos........
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:43:40 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053685
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:40 schreef Selenophilia het volgende:
Ok boomers bedtijd. Goed je kroontjes poetsen en slaaplekker O+
Grappig dat jij je plaatsvervangend opwind over kwetsende termen maar heel bewust het B woord gebruikt om te kwetsen en af te serveren. 2 maten meten, hypocriet.
pi_208053687
lol
pi_208053751
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Grappig dat jij je plaatsvervangend opwind over kwetsende termen maar heel bewust het B woord gebruikt om te kwetsen en af te serveren. 2 maten meten, hypocriet.
Is iemand een boomer noemen kwetsend?
pi_208053753
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
Net een dodelijke pandemie achter de rug.

Ook dat wisten we te verprutsen.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_208053763
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:47 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Net een dodelijke pandemie achter de rug.

Ook dat wisten we te verprutsen.
Daar lag de verwachting een stuk hoger dan de kille werkelijkheid. Het viel mee.
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:49:51 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053799
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:42 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Alleen als ze een pruik draagt en dat uitlegt. En het liefst iemand van kleur. Gewoon getint zodat iedereen zich kan inleven.
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend.
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 18-02-2023 22:56:28 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208053811
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Is iemand een boomer noemen kwetsend?
Zolang ze zichzelf maar niet aangesproken voelen is alles best natuurlijk. Over hypocriet gesproken. Huilen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2023 22:50:47 ]
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:51:04 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208053816
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:50 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Zolang ze zichzelf maar niet aangesproken voelen is alles best natuurlijk. Over hypocriet gesproken. Huilen
Dat is meer omdat ik geen boomer ben
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:51:47 #115
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208053831
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit gaat niet stoppen hoor.
Jawel, dit stopt. Dat is onvermijdelijk. Uiteindelijk is iedereen een keer aan de beurt. Zelfs de meest verstokte woke-figuren zien deze ideologie eens tegen zich keren omdat ze ook gewoon mens zijn. Omdat ze dingen doen die mensen doen. Als je zelf op iets aangesproken wordt is het niet meer leuk natuurlijk. Die ideologie kent alleen maar verliezers, de groep morele winnaars wordt kleiner en kleiner.

Deze ideologie zorgt alleen maar voor een exponentiële groei aan verdeeldheid en dat feit wordt uiteindelijk ook de ondergang van woke.
pi_208053889
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend.
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?
Zover kan het gaan idd. Maar dat gaan we voorkomen met normale mensen. Leuk stukje.
pi_208053907
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:51 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Jawel, dit stopt. Dat is onvermijdelijk. Uiteindelijk is iedereen een keer aan de beurt. Zelfs de meest verstokte woke-figuren zien deze ideologie eens tegen zich keren omdat ze ook gewoon mens zijn. Omdat ze dingen doen die mensen doen. Als je zelf op iets aangesproken wordt is het niet meer leuk natuurlijk. Die ideologie kent alleen maar verliezers, de groep morele winnaars wordt kleiner en kleiner.

Deze ideologie zorgt alleen maar voor een exponentiële groei aan verdeeldheid en dat feit wordt uiteindelijk ook de ondergang van woke.
Precies. Dit is zo onnatuurlijk/fake dat het steeds meer mensen gaat ergeren.
pi_208053939
Even iets anders dat mij opviel in het nieuws. Paris Hilton voelt zich ook niet begrepen op het gebied van sex. Dat kan. Maar ze kwam toch echt over als een slet. Dat deed zij zelf.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:57:45 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208053981
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Is iemand een boomer noemen kwetsend?
Het wordt gebruikt om te kwetsen en af te serveren, dus ja, het B woord ik kwetsend.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:58:02 #120
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208053988
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend. Z
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke witte, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?
Etto. Het moet natuurlijk Witte zijn!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 22:58:31 #121
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054005
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:58 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Etto. Het moet natuurlijk Witte zijn!
Shit...

RIP Etto, canceled.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054016
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het wordt gebruikt om te kwetsen en af te serveren, dus ja, het B woord ik kwetsend.
Idioot. Vind ik. Dan hebben mensen een heel moeilijk pad in het leven gekozen. Je snel gekwetst voelen.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 22:58:54 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054017
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:50 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Zolang ze zichzelf maar niet aangesproken voelen is alles best natuurlijk. Over hypocriet gesproken. Huilen
Nee, jij wil bewust kwetsen door het B woord te gebruiken.
pi_208054018
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend. Zonder kapje dient de titel te veranderen in Roodje. Waarbij het rood staat voor hun grote hart.
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?
Goed verhaal voor je volgende boze boomer-meeting
pi_208054034
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Shit...

RIP Etto, canceled.
Ja. Het beheer komt zo direct langs met uitleg.
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:00:15 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054049
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:59 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Goed verhaal voor je volgende boze boomer-meeting
Nee, is voor mijn eigen verzameling en toekomstig boek:

"Hoe Woke Werkelijk Alles Verkloot" (56 delen).
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:00:17 #127
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208054050
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Shit...

RIP Etto, canceled.
:D
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:02:14 #128
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054090
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Overdrijf :') Zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.


Anyway
Want een fictief kinderboek over heksen bevat feiten? :')
pi_208054094
Eigenlijk begon Jan Jaap van der Wal ooit met cancellen trouwens. Hij zij over bepaalde (domme) mensen "dan doe je gewoon niet meer mee".
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:03:29 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054106
Verbazingwekkend eigenlijk dat er nog zo weinig ophef is over Sneeuwwitje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054134
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Overdrijf :') Zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Anyway
Wat is het ergste dat in een kinderboek staat over lelijkheid. Ik ben tegen het mensen pesten over uiterlijk.
pi_208054150
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:02 schreef Repentless het volgende:

[..]
Want een fictief kinderboek over heksen bevat feiten? :')
Dus iemand een heks noemen kan geen kwaad want fictief.
pi_208054167
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Verbazingwekkend eigenlijk dat er nog zo weinig ophef is over Sneeuwwitje.
Jawel. Ze is 14 jaar :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2023 23:06:08 ]
pi_208054188
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maak nog gauw wat foto's van het sprookjesbos in de Efteling, want gegarandeerd dat dat ook gaat verdwijnen. Samen met de boekjes met die sprookjes.

Echt, wat een wereld... Wanneer zijn we eens van dat woke gekloot af
Holle Gijs :D ;(
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:07:00 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054194
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:05 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Jawel. Ze is 14 jaar :')
Weg ermee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054208
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weg ermee.
Prins is volwassenen dus
pi_208054226
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:05 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Jawel. Ze is 14 jaar :')
Maar waarschijnlijk asexueel?
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:08:12 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054228
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:07 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Prins is volwassenen dus
WEG ERMEE.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054243
Uit mijn hoofd: LBGTQ. Er mist een A.
pi_208054253
Sws alle jonge prinses meisjes met als doel trouwen :')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2023 23:09:27 ]
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:09:36 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054260
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:02 schreef Jaroon het volgende:
Eigenlijk begon Jan Jaap van der Wal ooit met cancellen trouwens. Hij zij over bepaalde (domme) mensen "dan doe je gewoon niet meer mee".
Dat was naar aanleiding van mensen die berijders van zwarte Suzuki Swifts bedreigden na koninginnedag 2009. Volkomen terecht, dat soort idioten horen gewoon niet meer mee te doen.
pi_208054266
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:09 schreef Selenophilia het volgende:
Sws alle jonge prinses meisjes met als doel trouwen :')
En vooral die gaan voor GROOTS trouwen. Dat je failliet kan beginnen aan je huwelijk.
pi_208054285
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik snap het nut van die nieuwe toevoeging oprecht niet. :@

Dan gaat het dus om vrouwen die om een andere reden dan kaalheid een pruik dragen? En die zouden dan beledigd zijn door kale heksen met pruiken in een kinderboek? :?
Tja, als je terugkomt zonder opmerkingen krijg als sensitivty reader natuurlijk geen betaalde opdrachten meer. Dan ga je maar dit soort onzin aandragen.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:10:57 #144
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054287
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Overdrijf :') Zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Anyway
Hoe Woke hoe woke, maar zelf wel het B woord gebruiken.
pi_208054289
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat was naar aanleiding van mensen die berijders van zwarte Suzuki Swifts bedreigden na koninginnedag 2009. Volkomen terecht, dat soort idioten horen gewoon niet meer mee te doen.
Dat wist ik niet meer. Wel terecht.
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:11:14 #146
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054291
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:09 schreef Selenophilia het volgende:
Sws alle jonge prinses meisjes met als doel trouwen :')
SCHRAPPEN.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054303
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe Woke hoe woke, maar zelf wel het B woord gebruiken.
:')
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:12:50 #148
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054321
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:04 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Dus iemand een heks noemen kan geen kwaad want fictief.
Je interpreterings- en redenatievermogen is echt ontzettend zwak. Ik zal het nog uitleggen, maar het is waarschijnlijk tevergeefs.

Jij zegt: zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Een fictief boek wordt geschreven door een persoon. Het bevat geen feiten die na onderzoek zijn vastgesteld en bewezen, het is een verzonnen verhaal. In dit geval ook nog eens over zaken die in het echte leven helemaal niet bestaan, zoals bijvoorbeeld heksen. Maar dat zelfs nog terzijde.

Hoe die schrijver ze beschrijft en ze daarbij 'lelijk' noemt, is zijn persoonlijke mening/voorstelling. Dat is wat hij lelijk vindt dus.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:14:04 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054343
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Dat wist ik niet meer. Wel terecht.
Sorry, ik herinner me het verkeerd. Dat bedreigen gebeurde, maar hij had het over de mensen die de overleden dader bedreigde
pi_208054353
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:12 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je interpreterings- en redenatievermogen is echt ontzettend zwak. Ik zal het nog uitleggen, maar het is waarschijnlijk tevergeefs.

Jij zegt: zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Een fictief boek wordt geschreven door een persoon. Het bevat geen feiten die na onderzoek zijn vastgesteld en bewezen, het is een verzonnen verhaal. In dit geval ook nog eens over zaken die in het echte leven helemaal niet bestaan, zoals bijvoorbeeld heksen. Maar dat zelfs nog terzijde.

Hoe die schrijver ze beschrijft en ze daarbij 'lelijk' noemt, is zijn persoonlijke mening/voorstelling. Dat is wat hij lelijk vindt dus.
Heksen bestaan!
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:15:18 #151
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208054374
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:02 schreef Toine51 het volgende:
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel ècht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @:Zwansen, @:Nielsch...

:')
Ach meid, wat een ramp. :D
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:16:08 #152
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054388
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:14 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Heksen bestaan!
Ja, mensen die een beetje met pentagrammen en kruiden rommelen en zichzelf daarom 'heks' noemen. Maar natuurlijk niet de fictieve heks met magische krachten op een bezemsteel.
pi_208054393
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend.
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?
Totaal geen rekening houden met kleurenblindheid :N Ga je schamen!!

Kleurkapje :Y
  Beste debater 2022 zaterdag 18 februari 2023 @ 23:16:42 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208054398
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:09 schreef Selenophilia het volgende:
Sws alle jonge prinses meisjes met als doel trouwen :')
Oh trouwens, in het oorspronkelijke sprookje van Grimm staan helemaal geen leeftijden beschreven bij het huwelijk tussen de prins en Sneeuwwitje.

Dat dat nog even gezegd is.

http://maerchen-welt.eu/d(...)ittchen_maerchen.htm
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208054402
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sorry, ik herinner me het verkeerd. Dat bedreigen gebeurde, maar hij had het over de mensen die de overleden dader bedreigde
Nog erger. Niet eens de overleden dader maar iemand met dezelfde achternaam. Met foto in het AD.
pi_208054416
Terecht dat dit eindelijk gebeurd, ze zouden de nachtwacht ook moeten overschilderen met wl die blanke boze mannen
pi_208054417
Uit

https://nos.nl/artikel/24(...)ledigend-taalgebruik

--

Heksen met pruiken

Behalve het weglaten en veranderen van beschrijvingen zijn er op sommige plekken wat nuanceringen aangebracht. In het boek De Heksen werd bijvoorbeeld uitgelegd dat heksen pruiken dragen, maar eigenlijk kaal zijn. Daar is nu aan toegevoegd: "Er kunnen een heleboel andere redenen zijn waarom vrouwen pruiken dragen en daar is zeker niets mis mee."

--

:') x1000000000000000000000000000000000000000000000000,5
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208054433
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:04 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Dus iemand een heks noemen kan geen kwaad want fictief.
Dat kan geen kwaad. Heksen bestaan. Dat zijn meestal op natuur gerichte mensen die geen kwaad in de zin hebben. Ik heb wel eens een heks ontmoet.
pi_208054435
Ik vrees dat dit de boeken van Roald Dahl nogal kan verpesten.
Wat ik eeuwig zonde vind, want ik vind die boeken geweldig.

Vooral bij De Griezels gaat het het verhaal nogal ontleuken denk ik als ze daar hun doorgeslagen niemand mag zich ook maar eventueel enigszins in de verte aangesproken of gewetst kunnen voelen ethiek op los gaan laten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208054490
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:12 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je interpreterings- en redenatievermogen is echt ontzettend zwak. Ik zal het nog uitleggen, maar het is waarschijnlijk tevergeefs.

Jij zegt: zelf iets lelijk vinden is wat anders dan in een kinderboek beschrijven wat lelijk is.

Een fictief boek wordt geschreven door een persoon. Het bevat geen feiten die na onderzoek zijn vastgesteld en bewezen, het is een verzonnen verhaal. In dit geval ook nog eens over zaken die in het echte leven helemaal niet bestaan, zoals bijvoorbeeld heksen. Maar dat zelfs nog terzijde.

Hoe die schrijver ze beschrijft en ze daarbij 'lelijk' noemt, is zijn persoonlijke mening/voorstelling. Dat is wat hij lelijk vindt dus.
Nu is ze boos.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:21:13 #161
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054494
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:35 schreef Selenophilia het volgende:
Alle boomers overstuur :')
Zelf dit soort hysterisch gejank posten:

quote:
Wtf iemand lelijk noemen moet kunnen :') Lekker iemand kapot onzeker de plastische chirurgie injagen om vervolgens haar voor niet natuurlijk uit te maken. Nog een keer :') mensen :')
En dan denken dat je dan een gevatte opmerking maakt door de ander "overstuur" te noemen. :')
pi_208054503
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Woke voorstel ter herziening Roodkapje.

REDEN WAAROM:

- Roodkapje is een meisje. Dat zij zorgtaken op zich neemt is stereotype en rolbevestigend.
- De slechterik in het verhaal is een dier. Een dier wordt hiermee gedemoniseerd; de wolf is een nobel wezen en verdient achting.
- De jager. Geen verdere woorden voor nodig.
- De zieke oma. Ageïstisch, niet alle oma's zijn bedlegerig en ziekelijk, noch hebben zij automatisch hulp nodig.
- Mandje van Roodkapje. Bevat ongezonde voeding.
- De wolf (2): wordt op gruwelijke wijze gedood en verminkt terwijl hij enkel zijn natuurlijke impulsen volgt.

VOORSTEL TER HERZIENING:

- Roodkapje is een genderneutraal kind. Als zij moslim(a) zijn mogen zij het rode kapje houden.
- De wolf wordt veranderd in een kapitalistische, obese, blanke, heterofiele zakenman, die erop uit is het bos om te kappen om plaats te maken voor een nucleaire kerncentrale.
- De oma is een kwieke op leeftijd zijnde dame die gekleed gaat in sportieve kledij en graag aerobict.
- De jager is een homoseksuele Egyptische boswachter.
- Op de vleesetende Zakenman na is iedereen veganistisch, ook de dieren.
- De moraal wordt dat Roodkapje, Oma en de Jager zich inspannen om het bos en de daarin levende dieren, waaronder de Kleine Lieve Wolf, te beschermen tegen de hebzuchtige, koloniale tendensen van de Zakenman.

Iedereen voor?
Roodkapje en de wolf. Gruwelijke rijmen Roald Dahl

Op een der eerste lentedagen
voelde Wolf de honger knagen,
dus klopte hij bij grootmoe aan.
Ze deed open, zag hem staan
met scherpe tanden, valse lach.
Hij gromde grijnzend: ‘Goedendag.’
De arme grootmoe schrok zich naar:
Straks eet hij me op met huid en haar.
Ze sloeg de spijker op de kop
want hij vrat haar in één hap op.
Maar grootmoeder was taai en schriel,
hetgeen de wolf maar slecht beviel.
‘Ze is te weinig,’ klaagde hij.
‘dat is toch geen heel maal voor mij.
Na zo’n schriel scharminkel moet je
als wolf minstens nog een toetje.’
Terwijl hij heel boosaardig lachte,
zei hij: ‘Ik denk, dat ik zal wachten
tot Roodkapje, ’t mals, jong, ding,
terugkomt van haar wandeling.’
Grootmoe’s kleren, moet je weten,
die hij natuurlijk niet op had gegeten,
heeft hij opgeraapt en aangetrokken:
haar jas, haar muts en ook haar sokken.
Hij kamde en krulde zelfs zijn haar.
In grootmoe’s stoel zat Wolf toen klaar.
Het kleine meisje kwam al gauw
en vroeg aan Wolf tradititegetrouw,
‘O grootmoe, wat heb je ’n grote oren,’
‘Dan kan ik je beter horen.’
‘Wat ’n grote ogen!’ zei ze zoet.
‘Dan kan ik beter zien wat je doet,’
zei Wolf, terwijl hij naar haar staarde,
en watertandde en likkebaarde.
Na dat karkas, vol bot en haar,
dcht hij, smaakt zij als kaviaar.
Maar Roodkapje knipoogde en zei:
‘O wat een mooie bontjas heb jij!’

‘Fout!’ riep Wolf haar nijdig toe.
‘Wat heb je grote tanden, grootmoe,’
‘dát moet je zeggen, ezelskop.
Nou ja, dan eet ik je zo maar op.’
’t Kind lacht en trekt in een wipje
een revolver uit haar slipje.
Ze richt hem op het grote beest
en beng, beng… die is er geweest!
En week of wat later, ik weet ’t nog goed,
heb ik in het bos Roodkapje ontmoet.
Ik herkende haar bijna niet, dat snap je,
zo zonder cape en vrolijk rood kapje.
‘Hallo!’ riep ze vrolijk. ‘Zie je wel
mijn prachtige bontjas van WOLVENVEL!’

De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:22:19 #163
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054517
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:21 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Nu is ze boos.
?
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:23:45 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054548
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:11 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
:')
Mooi dat je inziet hoe triest je woke gedrag is als je er mee geconfronteerd wordt. Zegt ook veel over je intelligentie dat je mijn post over het gebruik van het "B woord" serieus neemt en niet begrijpt dat het een parodie op je woke gedrag is.
pi_208054570

@EttovanBelgie

Roodkruisje :') _O-
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:26:42 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054611
Goudberg klinkt wel erg Joods, zo zie je het ware gezicht van Links.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:27:09 #167
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_208054622
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:10 schreef myShizzle het volgende:
Kunnen we van NWS ajb een wokevrije omgeving maken?
Ergens geen aandacht aan geven zou best hier kunnen beginnen.
Heb liever dat ze based weigeren. Het is hier erger dan Geenstijl/Stormfront soms
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_208054629
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goudberg klinkt wel erg Joods, zo zie je het ware gezicht van Links.
Maar er is niets mis met Joods. Dus kan het prima.
pi_208054641
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar er is niets mis met Joods. Dus kan het prima.
Wel weer typisch dat het de vuige nietsontziende fabriekseigenaar is |:)
pi_208054647
Ik vind het vooral een manifestatie van misplaatste arrogantie, dat je zowel meent te mogen beslissen wat de lezer wel en niet onder ogen mag krijgen, alsook dat je intensief aan de wezenlijke inhoud van een werk gaat lopen sleutelen waarvan de geestelijk vader niet meer zijn goed- of afkeuring kan geven. Wie denk je wel niet wie je bent?
pi_208054650
Ziet 5 mensen met zelfde mening. Noemt iemand met niet zo een populaire mening niet intelligent.
Typisch fok weer.

^p^
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:29:06 #172
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054660
De Krekel en de Mier
Een politieke Fabel.

De normale versie

De mier werkt hard in de bloedhitte van de zomer, verbeterd zijn huis en legt voorraden aan voor de Winter. De Krekel lacht hem uit, idioot noemt ie hem, hij lacht en danst de hele zomer. Dan komt de winter en de mier zit lekker warm binnen. De krekel, zonder eten of huis vriest dood.
De Mier leefde nog lang en gelukkig

De woke Versie

De mier werkt hard in de bloedhitte van de zomer, verbeterd zijn huis en legt voorraden aan voor de Winter. De Krekel lacht hem uit, idioot noemt ie hem, hij lacht en danst de hele zomer. Dan komt de winter en de mier zit lekker warm binnen.

Een Sociaal werker vind de rillende krekel en houdt een persconferentie. Hij wil weten waarom de Mier warm en doorvoed thuis kan zitten terwijl de zwakken van deze rijke samenleving, zoals de krekel buiten in de kou staan en honger hebben. Het NOS Journaal laat live beelden zien van bibberende krekel zien en laat een video zien van de mier die in zin comfortabele warme huis zit en zich tegoed doet aan een rijkelijk maal.

De Nederlandse pers “informeert” de bevolking dat ze zich moeten schamen dat in zulk een rijk land deze arme krekel zo moet lijden, terwijl anderen zoveel hebben. De PvdA, de SP, groen links, greenpeace, de PvdD en de Krekelbond demonstreren voor het huis van de mier. De NOS onderbreekt haar uitzending van een cultureel festival in de Bijlmer met een optreden van een multicultureel koor dan de internationale zingt.
Jesse Klaver spreekt met consumptie in een tirade over dat deze mier rijk is geworden over de ruggen van de krekels in een interview met Den Haag Vandaag, en roept daarin op dat de er een extra mierenbelasting ingevoerd moet worden zodat de mier moet betalen voor sociale gerechtigheid.

Als reactie op de druk van de media komt de regering onder leiding van Premier Rutte met een wet op Sociale gerechtigheid en economische gelijkheid voor krekels (met terugwerkende kracht). De belastingaangifte van de Mier wordt naar de pers gelekt en opnieuw tegen het licht gehouden. De mier wordt door het FNV voor de rechter gesleept en veroordeeld tot een zware boete omdat hij geen krekels had aangenomen bij het verbouwen van zijn huis. De Mier krijgt een extra boete voor minachting van het hof als hij opmerkt dat de krekel helemaal niet wilde werken.

De krekel krijgt een sociale woning, geld om het in te richten en een uitkering, verder krijgt de krekel een taxivergoeding om zijn mobiliteit te garanderen. Het eten van de Mier wordt in beslag genomen door de belastingdienst als voorschot op de komende vorderingen en aan de voedselbank gegeven, om de hongerige te voeden, om precies te zijn, de krekel.

Zonder voldoende geld om meer eten te kopen, de boetes en zijn nieuwe belastingaanslag te betalen moet de mier inkrimpen en een nieuw (veel kleiner) huis bouwen. De stad neemt zij oude huis over als asielcentrum voor katten die een vliegtuig gekaapt hadden om naar Nederland te komen omdat ze hun eigen land moesten delen met muizen. Bij aankomst in Amsterdam hadden ze geprobeerd schiphol op te blazen omdat er zoveel honden in NL zijn. De Katten werden uiteraard direct gearresteerd voor vliegtuigkaping en poging tot een bomaanslag. Ze werden na korte tijd al weer vrij gelaten omdat de politie de katten makreel had gegeven ipv zalm. Initiële plannen de katten uit te wijzen naar land van herkomst werden gestopt omdat men bang was dat de katten zouden worden gedood door de muizen. De katten bedenken en voeren een piramidespel uit om mensen via hun Kredietkaart te bedriegen en zo veel geld te verkrijgen.

Nova laat een documentaire zien hoe de krekel het laatste eten van de mier naar binnen werkt, terwijl het nog maanden duurt voor de lente komt. Het huis waarin hij woont is ernstig aan het vervallen omdat de krekel geen onderhoud pleegt, hij vind dat de stad dat moet doen. Men laat zien hoe de krekel harddrugs gebruikt en Nova verwijt de regering niet genoeg geld ter beschikking te stellen om de krekel te helpen af te kicken.

De katten voeren intussen het ene proces tegen de staat na het andere wegens hoe zij zijn behandeld door de regering sinds hun aankomst in Nederland.

De krekel wordt gearresteerd wegens het neersteken van een oude hond tijdens een inbraak in het huis van de hond als de krekel op zoek is naar geld voor drugs. Hij wordt gearresteerd en veroordeeld maar direct in vrijheid gesteld wegens de tijd dat ie in voorarrest heeft gezeten. Hij wordt in een afkickcentrum geplaatst die hem moeten begeleiden. Binnen een aantal weken vermoord de krekel een cavia in een roofoverval die mis gaat als de cavia niet onmiddellijk zijn geld afgeeft.

Een onderzoekscommissie wordt in het leven geroepen die uiteindelijk 20.000.000 euro kost om wat voor iedereen al duidelijk is te concluderen.

Er wordt extra geld gepompt in afkickprogramma`s voor krekels en in rechtshulp voor asielzoekers. De asielzoekende katten worden geprezen door hun bijdrage aan het verrijken van het multiculturele Nederland en honden worden bekritiseerd omdat ze geen vriendschappen sluiten met katten.

De krekel overlijdt aan een drugsoverdosis. De pers wijd er een aantal stukken aan dat het triest is dat de overheid faalt de grondliggende problemen aan te pakken die uit sociale ongelijkheid voortkwamen en zijn traumatische ervaringen in de gevangenis. Men roept de minister van justitie op af te treden. De katten krijgen een miljoen elk in compensatie omdat de regering hun nooit verteld heeft dat er muizen in Nederland zijn.

De mier, de honden en de slachtoffers van de kaping, de bomaanslag de inbraken en de overvallen moeten meer betalen voor hun kredietkaart om de maatschappij te vergoeden voor haar verliezen en moeten meer belasting betalen voor openbare veiligheid en krijgen te horen dat ze na hun 65ste moeten blijven werken omdat de pensioenen niet meer op te brengen zijn.

(Vertaald uit het Engels)
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:33:52 #173
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054748
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:28 schreef Selenophilia het volgende:
Ziet 5 mensen met zelfde mening. Noemt iemand met niet zo een populaire mening niet intelligent.
Typisch fok weer.

^p^
Als je zo vol bent van jezelf ben je waarschijnlijk moddervet
pi_208054763
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je zo vol bent van jezelf ben je waarschijnlijk moddervet
_O-
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:34:47 #175
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208054772
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:28 schreef Selenophilia het volgende:
Ziet 5 mensen met zelfde mening. Noemt iemand met niet zo een populaire mening niet intelligent.
Typisch fok weer.

^p^
Je post bijzonder onsamenhangende nonsens. :{
pi_208054861
Zeemeermin is niet zwart :'( :'( :'(
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:42:14 #177
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208054924
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:38 schreef Selenophilia het volgende:
Zeemeermin is niet zwart :'( :'( :'(
Zeemeer*innen aub. Graag correct gendern.
pi_208055056
Woke maakt me met de dag agressiever. Roald had wel een paar mooie oplossingen voor die mensen, met liften en slachthuizen.
pi_208055124
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je zo vol bent van jezelf ben je waarschijnlijk moddervet
Of een lief kind. Echt een ontzettend lief kind.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:55:59 #180
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208055130
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:38 schreef Selenophilia het volgende:
Zeemeermin is niet zwart :'( :'( :'(
Daar werd inderdaad nogal over gehuild. Vandaar dat Disney dat nu eindelijk heeft opgelost en donkere kindjes nu ook blij kunnen zijn. Of bedoelde je dat niet? :')
  zaterdag 18 februari 2023 @ 23:56:47 #181
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208055141
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:55 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Of een lief kind. Echt een ontzettend lief kind.
Een Brechje, of een Sterre
pi_208055189
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:55 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar werd inderdaad nogal over gehuild. Vandaar dat Disney dat nu eindelijk heeft opgelost en donkere kindjes nu ook blij kunnen zijn. Of bedoelde je dat niet? :')
Maar Disney heeft er een zwarte zeemeermin van gemaakt?
  zondag 19 februari 2023 @ 00:01:50 #183
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208055209
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:00 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar Disney heeft er een zwarte zeemeermin van gemaakt?
Voor zover ik weet wel, in een nieuwe film.
pi_208055232
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:15 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ach meid, wat een ramp. :D
:')
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_208055254
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:01 schreef Repentless het volgende:

[..]
Voor zover ik weet wel, in een nieuwe film.
Maar dan zijn nu andere kleuren boos.
  zondag 19 februari 2023 @ 00:16:14 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208055400
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar dan zijn nu andere kleuren boos.
racisten!
RACISTEN!!!
  zondag 19 februari 2023 @ 00:25:20 #187
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208055510
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar dan zijn nu andere kleuren boos.
Zal best, mij interesseert het geen reet. :) Mijn punt was dat ik het altijd wel vermakelijk/aandoenlijk vind als er geprobeerd wordt om mensen die gewoon op kalme/rationele wijze aangeven dat ze al die geforceerde veranderingen onzin vinden, als een soort zielige zeikerds/jankerds weg te zetten. Dan hoeft het verder niet meer over inhoud te gaan, want op dat vlak komt men niveau tekort om een zinnige discussie te voeren. Dus dan rest slechts het naar beneden halen van de ander.

Dat al die geforceerde veranderingen juist voortkomen uit een niet-aflatende stroom van verongelijktheid/zich achtergesteld voelen, daar hoor je diezelfde mensen niet over. Klagen dat het allemaal niet eerlijk is dat een zeemeermin, die is bedacht en beschreven door een Deen uit de 19e eeuw, steevast blank is en dat dit onrecht zo snel mogelijk teniet gedaan moet worden, is ontzettend goed en vooruitstrevend. Gewoon nuchter aangeven dat je het onzin vindt dat het zo geforceerd moet veranderen, is "huilen". :')
  zondag 19 februari 2023 @ 00:36:31 #188
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208055663
Ik word hier een beetje moe van.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208055728
Aldus anti-woke gejank

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2023 00:43:04 ]
pi_208055808
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:28 schreef Selenophilia het volgende:
Ziet 5 mensen met zelfde mening. Noemt iemand met niet zo een populaire mening niet intelligent.
Typisch fok weer.

^p^
Dit typetje wordt saai...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 19 februari 2023 @ 00:49:05 #191
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208055818
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:42 schreef Selenophilia het volgende:
Aldus anti-woke gejank
Je komt echt niet verder dan prietpraat. :')
pi_208055867
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:49 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je komt echt niet verder dan prietpraat. :')
Nee jij wel dan alleen maar je mening doordrammen. Ga lekker allemaal ja knikken met groepjes die dezelfde mening delen. Niveautje hoor :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2023 00:53:41 ]
  Beste debater 2022 zondag 19 februari 2023 @ 00:55:11 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208055890
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:53 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Nee jij wel dan alleen maar je mening doordrammen. Ga lekker allemaal ja knikken met groepjes die dezelfde mening delen. Niveautje hoor :')
Je bent verre van dom. Integendeel. Daarom snap ik niet waarom je niet ziet hoe dit allemaal maar doorettert totdat straks werkelijk alles door de woke-mangel gaat.

Er komt een moment dat ze ook iets wat jou dierbaar is (of niet eens, hoeft enkel een onwelgevallige mening te zijn) aanpakken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 19 februari 2023 @ 01:13:53 #194
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208056060
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:53 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Nee jij wel dan alleen maar je mening doordrammen. Ga lekker allemaal ja knikken met groepjes die dezelfde mening delen. Niveautje hoor :')
Niet doordrammen, maar onderbouwen. Jij komt niet veel verder dan "boomers, overstuur, janken" en wat emotioneel gedreven dramatische scenario's over "plastische chirurgie ingejaagd worden". :')

Verder lijk je er nogal behoefte aan te hebben om tot een gelijkgestemde groep te behoren en denk je dat anderen ook vanuit dat motief reageren. Ik geef hier aan wat ik er zelf van vind, of anderen het met me eens zijn interesseert me geen reet.
pi_208056076
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 00:53 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Nee jij wel dan alleen maar je mening doordrammen. Ga lekker allemaal ja knikken met groepjes die dezelfde mening delen. Niveautje hoor :')
Mening doordrammen?
Wat doen die wokiewokie clubjes wel niet dan tegenwoordig.....
Oh wacht, dat moeten we maar allemaal "accepteren" want wij domme mensen begrijpen het niet allemaal dat alles maar verandert moet worden door een zielig clubje doordrammers. En wie niet met ze is, is een racist transfoob, boomer oid...

Toch?
:')
  zondag 19 februari 2023 @ 01:33:23 #196
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208056213
We zijn inmiddels toe aan het herinterpreteren van het boek 1984. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat die dystopie is ontstaan uit goede wil, lezen we hier :')
https://www.nporadio1.nl/(...)is-actueler-dan-ooit

Alleen is de werkelijkheid nog veel zwarter, het is niet uit goede of slechte wil, maar uit complete onverschilligheid, als het de burger aangaat.
  zondag 19 februari 2023 @ 01:37:00 #197
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_208056236
RED ONS HENNIEGOD
pi_208056321
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 01:13 schreef Repentless het volgende:

[..]
Niet doordrammen, maar onderbouwen. Jij komt niet veel verder dan "boomers, overstuur, janken" en wat emotioneel gedreven dramatische scenario's over "plastische chirurgie ingejaagd worden". :')

Verder lijk je er nogal behoefte aan te hebben om tot een gelijkgestemde groep te behoren en denk je dat anderen ook vanuit dat motief reageren. Ik geef hier aan wat ik er zelf van vind, of anderen het met me eens zijn interesseert me geen reet.
Leuk. Kan ik ook zeggen over dat woke geschreeuw. Koekje van eigen deeg geven en iedereen is overstuur ja. Verder heb ik je observatie over mijn persoonlijkheid en wedstrijdje wie is intelligenter niet nodig. Dank

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2023 01:55:17 ]
pi_208056354
Voordeel is wel dat dit soort gekte ervoor zorgt dat steeds meer mensen een hekel beginnen te krijgen aan de progressief linkse clubjes. Niet voor niets dat Kaag al aan het waarschuwen is voor een conservatief blok.
  Beste debater 2022 zondag 19 februari 2023 @ 02:16:47 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208056419
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 02:00 schreef Gehrman het volgende:
Voordeel is wel dat dit soort gekte ervoor zorgt dat steeds meer mensen een hekel beginnen te krijgen aan de progressief linkse clubjes. Niet voor niets dat Kaag al aan het waarschuwen is voor een conservatief blok.
Plat conservatisme zie ik ook niet zitten hoor.


Gewoon normaal doen

[ Bericht 23% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-02-2023 02:44:54 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 19 februari 2023 @ 02:20:56 #201
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208056435
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 01:54 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Leuk. Kan ik ook zeggen over dat woke geschreeuw. Koekje van eigen deeg geven en iedereen is overstuur ja. Verder heb ik je observatie over mijn persoonlijkheid en wedstrijdje wie is intelligenter niet nodig. Dank
Wat kun je "ook zeggen over dat woke geschreeuw"? Op welke manier denk je dat je met je posts "een koekje van eigen deeg geeft"?

Dat laatste is al helemaal lachwekkend. Blijkbaar is jouw voornaamste insteek voor een discussie een "wedstrijdje wie is intelligenter" en projecteer je dat op de ander. Alsof ik hier louter zit om mezelf slimmer dan een ander te voelen en daarvan geniet. Vrij infantiele kijk op interactie tussen mensen.


Of ik intelligenter ben dan jij of andersom interesseert me geen reet. Ik ken je helemaal niet. Ik geef slechts aan waarom ik vind dat je geen argumentatie hebt en niet verder komt dan wat inhoudsloze kreten als "huilen" en "boomers".
pi_208056476
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:09 schreef Selenophilia het volgende:
Sws alle jonge prinses meisjes met als doel trouwen :')
Je hebt de Grimm verhalen dus nooit werkelijk gelezen :W

Ik denk dat je al blij moet zijn met hoe die zijn aangepast. Just saying. Heb hem hier toevallig helemaal kapot gelezen en uit elkaar gevallen voor mijn neus liggen. _O_ Moet hem eigenlijk restaureren.


(Plaatje van internet)

Deze is echt alles behalve woke. Iedereen gaat dood, op gruwelijke manieren ook. Die prinsesjes willen vaak niet eens trouwen. Ze worden gedwongen, verhandeld of gestalkt. Ondertussen moord iedereen elkaar uit en lijkstraffen en achterbaksheid die erin voorkomen oeiiiiii. Nee, de prinsesjes in de films hebben maar geluk. Soort van. De verhalen zijn vreselijk.

Kan niet wachten tot deze wordt gecanceld.

[ Bericht 7% gewijzigd door Azula2.0 op 19-02-2023 02:53:45 ]
pi_208056517
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 02:36 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Je hebt de Grimm verhalen dus nooit werkelijk gelezen :W

Ik denk dat je al blij moet zijn met hoe die zijn aangepast. Just saying. Heb hem hier toevallig helemaal kapot gelezen en uit elkaar gevallen voor mijn neus liggen. _O_ Moet hem eigenlijk restaureren.

[ afbeelding ]
(Plaatje van internet)

Deze is echt alles behalve woke. Iedereen gaat dood, op gruwelijke manieren ook. Die prinsesjes willen vaak niet eens trouwen. Ze worden gedwongen, verhandeld of gestalkt. Ondertussen moord iedereen elkaar uit en lijkstraffen en achterbaksheid die erin voorkomen oeiiiiii. Nee, de prinsesjes in de films hebben maar geluk. Soort van. De verhalen zijn vreselijk.

Kan niet wachten tot deze wordt gecanceld.
Leuk
pi_208056558
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 02:54 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Leuk
Als je ergens zo standvastig over wilt doen, dien je minstens over de juiste kennis te bezitten. Nu ben je maar wat aan het roepen omdat je dingen op TikTok hebt gezien ofzo. En onze leeftijd ligt waarschijnlijk echt niet ver uit elkaar.
pi_208056563
Dahl was dan misschien een lul maar zijn verhalen zijn zijn verhalen en daar moet gewoon vanaf gebleven worden. Je kunt die prima omzeilen als je het er niet mee eens bent. Zwarte Piet begrijp ik dat het aangepast is, maar dit slaat nergens op.

Cancel liever de Kardashians dan ipv een schrijver die allang dood is als je het over plastic hebt.
pi_208056575
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 03:21 schreef Selenophilia het volgende:
Snap wel waarom mensen fok verlaten nu
Alleen de overgevoelige mensen verdwijnen hoor.

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 03:21 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Lees daar maar lekker uit voor je kinderen dan. Gezellig.
Ook weer zo een :') Ik weet dat het een k forum is maar dit spant toch echt de kroon. Een andere mening is echt niet te doen hier. Voor rebel uitgemaakt ( :') ) en een mod zei zelfs een keer ‘wat kan jij moeilijk doen zeg’
Op fok kan zoveel gezegd worden, hoera. (Als je maar met iedereen eens bent) :Y


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het boek zelf kapot gelezen en ze zijn mij als kind ook voorgelezen (uit hetzelfde boek) en weet daardoor ook welke verhalen ik wel en niet voor kan lezen aan m’n zoontje. Hij vindt het geweldig, maar we zijn hier dan ook fan van Anton Pieck.

Ik heb er behalve dat ik Efteling fan ben en een rijkere fantasie betreft tekenen en uitbeelden helemaal niets aan over gehouden. Mijn zoontje is ook weg van Charlie en de Chocoladefabriek en heeft zowel de oude als de nieuwe Mathilda ook al helemaal kapot gekeken.

Maar blijf jij lekker tiktokken joh en boos en beledigd zijn door iedereen, in plaats van het probleem te zoeken bij je eigen onzekerheden.
  zondag 19 februari 2023 @ 03:28:15 #207
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208056577
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 03:16 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Het was de boomer wat em deed voor je he _O- Ok snowflake. Voel je je zo weer wat jonger? Waar ben je dan mee bezig? Ik zie niets anders dan gezeik. Donder dan op als je mij zo inhoudsloos vind?
Nee, dat "deed" het niet voor me. Waar komt toch die drang vandaan om hippe scheldwoordjes te gebruiken?

Waar ik mee bezig ben: discussiëren op een forum. Als ik iets lees dat ik onzin vind of waar ik het niet mee eens ben, reageer ik daarop en geef aan waarom ik dat vind. Als ik daar dan een reactie op ontvang, reageer ik weer terug.

Maar blijkbaar vind jij reacties op jou die je niet bevallen "gezeik" en dat je "lastiggevallen" wordt. Hoewel je zelf blijft reageren, moet de ander maar "opdonderen". Wat let je om zelf niet meer te reageren? :')
pi_208056703
quote:
Als je daar naar gaat kijken moet je nog veel meer editten of permabannen
High in the clouds is no way to be free
  zondag 19 februari 2023 @ 09:01:31 #209
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208057094
Iemand heeft Roald Dahl niet helemaal begrepen. Het leuke aan zijn boeken was nu juist dat hij dingen zo direct benoemde. Daar kunnen een hoop mensen in 2023 nog wel wat van leren.

We rennen achteruit heb ik het idee. De benadering van dit soort dingen was 40 jaar geleden veel progressiever dan het nu is.
pi_208057152
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 03:21 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Lees daar maar lekker uit voor je kinderen dan. Gezellig.
Ook weer zo een :') Ik weet dat het een k forum is maar dit spant toch echt de kroon. Een andere mening is echt niet te doen hier. Voor rebel uitgemaakt ( :') ) en een mod zei zelfs een keer ‘wat kan jij moeilijk doen zeg’
Op fok kan zoveel gezegd worden, hoera. (Als je maar met iedereen eens bent) :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je krijgt hier over het algemeen veel ruimte. Meer dan op andere fora. Daarnaast is het gemiddelde denken niet echt bizar hier.
  zondag 19 februari 2023 @ 09:36:07 #211
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208057354
:')
pi_208057991
Wat vind Dahl hier eigenlijk zelf van? Ow, die is dood.

Nou, dan maakt het niets uit toch?

:')
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_208058327
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
Ik heb nooit eerder gehoord dat mensen boos werden over de teksten van Roald Dahl.
En ik denk dat deze overgevoeligheidscensuur de teksten grondig kan gaan verpesten, sensitivity readers kom op zeg...
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208058352
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:17 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Kunnen ze beter al die religieuze boeken beginnen te herschrijven, daar lijden meer mensen onder in the long run dan fucking kinderboeken :') Wat een onzin dit :')
Niet alleen dat, onder het mom van de vrijheid van godsdienst van de ouders wordt de lichamelijke integriteit van onmondige kleine jongetjes geschonden.
Maar daar hoor je ze niet over.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208058370
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:42 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Had laatst op een boekenmarkt een paar boeken van Ira Levin gekocht. Druk kwam uit begin 2000.
Werd nog vaak het woord neger gebruikt.

Nou die zal nu wel op de brandstapel belanden..
:')
Naast de beroemde speech van Martin Luther King.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208058434
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 19:16 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mijn Kampf van Adolf Hitler mag natuurlijk wel sinds kort ongehinderd en ongecensureerd uitgegeven worden.
Zie hier de woke-logica.
Tuurlijk want dat ging over joden en joden zijn in de ogen van woke witte mensen dus dan mag het wel.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 19 februari 2023 @ 11:59:45 #217
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208058986
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:20 schreef HSG het volgende:

[..]
Tuurlijk want dat ging over joden en joden zijn in de ogen van woke witte mensen dus dan mag het wel.
Woke mensen gebruiken dezelfde methodes om hun tegenstanders in te schuchteren, naar hun lezingen gaan en schreeuwen, overstemmen, onmogelijk maken dat er wat gezegd wordt. Dat is precies wat de fascisten in Italie en de Nazi's deden voor ze aan de macht kwamen.
pi_208059022
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 19:07 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Helemaal mee eens dat je zelfvertrouwen onder andere krijgt door vallen en opstaan. Door zelf dingen proberen, op je bek gaan en het weer fiksen. Daar is uitgescholden worden niet voor nodig, in mijn ogen. Juist wel een omgeving die je steunt en accepteert. Maar ook een waarin je je grenzen kunt verleggen, kunt experimenteren en op je bek kunt gaan. Als het dan gebeurt dat iemand je klote benadert kun je je schouders ophalen, omdat je al weet dat jijzelf en anderen je niet zo zien. Het zelfvertrouwen is er dan al. Mensen die willen werken aan hun zelfvertrouwen en steviger in hun schoenen willen staan geven we ook geen therapie waarbij ze de grond in worden getrapt.

Gelukkig maak je het onderscheid tussen pesten en eens een rotopmerking krijgen.

Verder heb ik dus niks tegen het taalgebruik in de boeken van Dahl.
Ik ben principieel tegen het rommelen met andermans werk. Als je vindt dat je kinderen moet beschermen tegen de woordkeuze van Dahl dan koop je de boeken niet.

Maar los daarvan, als je denkt iets te verbeteren dan moet je wel evalueren om te zien of je resultaat hebt geboekt. Even heel algemeen hebben we al vele decennia een trend van zorgen dat kinderen aardig tegen elkaar doen, versofting en feminisering. Dat moet je wel kijken of dat nou gewerkt heeft.

We hebben meer jongeren met psychische problemen dan ooit, we hebben meer gekwetsten dan ooit, we hebben meer psycho-active pillen dan ooit, meer overgewicht dan ooit, meer slecht presterende jongens dan ooit, meer burn outs dan ooit, meer seksuele problemen dan ooit, meer seksueel wangedrag dan in hele lange tijd.

Er is werkelijk helemaal niets dat erop wijst dat we op de goede weg zitten, en dan is de reflex van de progressieven om het gas nog harder in te trappen. Kijk even om je heen of je wel de juiste afslag hebt genomen zou ik zeggen.

Zelfvertrouwen is precies wat het woord zegt, het is niet kunnen vertrouwen op een ander die je beschermt. Mensen doen zelfvertrouwen op door wat ze zelf doen. Niets werkt beter voor het zelfvertrouwen dan een pestkop op zijn oog slaan of iets venijnigs terugzeggen. Je kon of durfde eerst iets niet, en daarna wel, dat is zelfvertrouwen. Je kon eerst niks terugzeggen toen je klasgenoot je dik noemde, en daarna wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208059093
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Woke mensen gebruiken dezelfde methodes om hun tegenstanders in te schuchteren, naar hun lezingen gaan en schreeuwen, overstemmen, onmogelijk maken dat er wat gezegd wordt. Dat is precies wat de fascisten in Italie en de Nazi's deden voor ze aan de macht kwamen.
Klopt. Hun manier van doen is echt niet verschillend van de fascisten in de jaren 30.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208059115
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 09:01 schreef beantherio het volgende:
Iemand heeft Roald Dahl niet helemaal begrepen. Het leuke aan zijn boeken was nu juist dat hij dingen zo direct benoemde. Daar kunnen een hoop mensen in 2023 nog wel wat van leren.

We rennen achteruit heb ik het idee. De benadering van dit soort dingen was 40 jaar geleden veel progressiever dan het nu is.
Ik zeg het al een aantal jaren, de mensheid degenereert, ...en de laatste jaren steeds sneller.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 19 februari 2023 @ 12:08:43 #221
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208059127
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 11:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Woke mensen gebruiken dezelfde methodes om hun tegenstanders in te schuchteren, naar hun lezingen gaan en schreeuwen, overstemmen, onmogelijk maken dat er wat gezegd wordt. Dat is precies wat de fascisten in Italie en de Nazi's deden voor ze aan de macht kwamen.
Zulk gedrag is altijd een teken van zwakte. Dan zijn de argumenten blijkbaar niet zo overtuigend.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208059299
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 17:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eens.

‘Anti-woke’ is tegenwoordig de kapstok voor alle kritiek op soms heel normale dingen. Zelf noemen we dit het ‘ze pakken ons ook alles af’-effect.
Het klopt absoluut dat ook bij de anti-woke kant mensen doorslaan.
Zeker bij de foute gristenen daaronder die nog veel erger hun manier van denken en doen willen opleggen aan anderen.
Het stoort mij echter gewoon van beide kanten.
Je hebt het volste recht op je mening, maar jij bepaalt niet wat ik denk of doe.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  Beste debater 2022 zondag 19 februari 2023 @ 12:21:44 #223
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208059364
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Het klopt absoluut dat ook bij de anti-woke kant mensen doorslaan.
Zeker bij de foute gristenen daaronder die nog veel erger hun manier van denken en doen willen opleggen aan anderen.
Het stoort mij echter gewoon van beide kanten.
Je hebt het volste recht op je mening, maar jij bepaalt niet wat ik denk of doe.
Mweh.

Ik zit niet te wachten op conservatieve religieus geïnspireerde radicalen, dat klopt. Alleen is hun stem op dit moment verwaarloosbaar wanneer je het zet tegenover de woke kant, die ook nog eens van allerlei kanten, overheid en media voorop, ondersteunt wordt.

Beide zijn even erg, ja. Feit is wel dat er geen gelijk speelveld is, en dat de mate van impact tussen die twee wel degelijk verschilt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208059367
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:05 schreef Magister_Artium het volgende:
De boeken van Roald Dahl zijn niet inclusief. Terecht dat dit wordt aangepakt.

De heksen begint al met een kind dat zijn ouders verliest. Vervolgens gaat het pagina’s lang over misogynie.
Het wonderlijke verhaal van Hendrik Meijer gaat over kapitalisme.
Matilda normaliseert kindermishandeling door dit in detail te beschrijven.

Wat is er mis met een kinderboek waarin het enkel over liefde gaat? Liefde is de sleutel!
Dat het waarschijnlijk een oersaai boek zal worden.
Kinderen houden wel van een beetje gruwelijkheid en zwarte rouwrandjes.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059394
Las net een twitterdraadje waarin de geschiedenis van de Oompa Loompa’s wordt beschreven. In de oorspronkelijke tekst van Roald Dahl waren die gevonden in een diep deel van Afrika, waar nog nooit een blanke was geweest. Ze werkten graag en hoefden alleen in chocolade betaald te worden. Ze zagen er zo uit:


Dat wij ze uit de film kennen als oranje wezentjes was dus ook al een woke aanpassing, voordat de term woke was uitgevonden. Roald Dahl was er in eerste instantie enorm op tegen, noemde de kritiek ‘nazi stuff’ maar wijzigde het later toch in herdrukken. Want tja, tijden veranderen en boeken veranderen mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2023 12:24:03 ]
pi_208059407
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 18:18 schreef Puntenjager het volgende:
Leg mij eens uit waarom woorden als 'ugly' en 'fat' geschrapt moeten worden en dat tegelijkertijd een beschrijving met 'nasty old brute' prima is 8)7
Ik vind female vervangen door woman nog wonderlijker.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059511
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Volgens mij is het zo dat de schrijver zelf die aanpassingen gedaan heeft. Dat is natuurlijk wel een verschil :)
Volgens mij de redacteur, in overleg met de schrijver.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059536
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:58 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Ik ben ook tegen dat gezeik op internet over hoe streng iedereen is voor elkaar betreft het schoonheidsideaal, daar hoeft een kinderboek niet aan te voldoen.
Ik vraag me af hoe mensen die al de foto's van zichzelf op internet bewerken ooit mensen in de realiteit kunnen ontmoeten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059575
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik ben opgevoed met voorlezen en zelf lezen....en kritisch zijn.....niet alles zomaar volgen. Opvoeding gaat daarbij boven een boek. Ik leerde om op te komen voor zwakkeren. Zoals veel mensen. Daar doet een misschien wat raar boek niets aan af. Ik heb niet uit boeken meegekregen dat het normaal is om te pesten.
Ik denk niet dat je dat zelf (achteraf) kunt beoordelen.
Geen idee wat mij uiteindelijk het meest heeft gevormd tijdens mijn jeugd.
Waarschijnlijk wisselend.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059710
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:33 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik snap het nut van die nieuwe toevoeging oprecht niet. :@

Dan gaat het dus om vrouwen die om een andere reden dan kaalheid een pruik dragen? En die zouden dan beledigd zijn door kale heksen met pruiken in een kinderboek? :?
Ze gaan er kennelijk vanuit dat vrouwen die een pruik dragen vanwege kaalheid door bv chemotherapie zich hierdoor eventueel beledigd zouden kunnen voelen, hoogstwaarschijnlijk zonder dat eerst aan de betreffende groep te vragen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059761
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Denk niet dat die hier zitten.

Verder ook best wel een intolerante, ageïstische opmerking
En het grappige is dat dergelijke beledigingen dan weer helemaal geen probleem zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208059945
Het is een grove schande dat het werk van Roald Dahl -tig jaar na zijn dood zo verkracht wordt :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208060095
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:24 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
@:ettovanbelgie

Roodkruisje :') _O-

Het correcte gebruik van voornaamwoorden zou van belang kunnen zijn voor non-binaire en genderqueer personen.
Ik krijg het idee dat die ChatGPT toch al wel weer redelijk achterloopt ondertussen wat betreft dit onderwerp.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208060142
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 23:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goudberg klinkt wel erg Joods, zo zie je het ware gezicht van Links.
Daar zaten we natuurlijk eigenlijk allemaal al op te wachten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208060272
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat het waarschijnlijk een oersaai boek zal worden.
Kinderen houden wel van een beetje gruwelijkheid en zwarte rouwrandjes.
Precies. En kinderen weten gelukkig vanaf een bepaalde leeftijd wat fictie is. En we zitten toch niet te wachten op boeken over lerende zweefmoeders: https://www.corinekerkvliet.com/shop.
pi_208060388
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 01:33 schreef BasEnAad het volgende:
We zijn inmiddels toe aan het herinterpreteren van het boek 1984. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat die dystopie is ontstaan uit goede wil, lezen we hier :')
https://www.nporadio1.nl/(...)is-actueler-dan-ooit

Alleen is de werkelijkheid nog veel zwarter, het is niet uit goede of slechte wil, maar uit complete onverschilligheid, als het de burger aangaat.
Het doet mij veel meer denken aan Brave new world.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 19 februari 2023 @ 13:30:19 #237
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208060435
Gemengde gevoelens. Aan de ene kant voelt het als een soort verraad aan de intenties van de schrijver, hoewel die kennelijk tijdens zijn leven ook al zulke concessies deed. Anderzijds voel je je als ouder ook niet per se prettig bij het voorlezen van verhalen die op zich het voorlezen waard zijn maar waarin bijvoorbeeld wel regelmatig de draak wordt gestoken met mensen met overgewicht. Dat is niet iets wat je je kinderen wilt leren. Althans, ik niet.
pi_208060863
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mweh.

Ik zit niet te wachten op conservatieve religieus geïnspireerde radicalen, dat klopt. Alleen is hun stem op dit moment verwaarloosbaar wanneer je het zet tegenover de woke kant, die ook nog eens van allerlei kanten, overheid en media voorop, ondersteunt wordt.

Beide zijn even erg, ja. Feit is wel dat er geen gelijk speelveld is, en dat de mate van impact tussen die twee wel degelijk verschilt.
Het klopt dat de woke kant veel meer invloed heeft, zeker in Nederland.

Ik hoop dat die doorgeslagen woke figuren elkaar opvreten in hun absurde zieligheidscompetitie zoals bij BIJ1 al gaande lijkt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208061011
Top dat de Nederlandse uitgever het niet pikt.
  zondag 19 februari 2023 @ 14:21:05 #240
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_208061100
Ergens zal er een keer een grens getrokken worden en zal de vrijheid terugkomen. Afwachten hoe lang dat nog gaat duren.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
pi_208061127
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 03:16 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Het was de boomer wat em deed voor je he _O- Ok snowflake. Voel je je zo weer wat jonger? Waar ben je dan mee bezig? Ik zie niets anders dan gezeik. Donder dan op als je mij zo inhoudsloos vind?
Wow. lol.
Het was natuurlijk ook al laat maar wat een random geschreeuw steeds.
Heb je gewoon 99 problems of kun je niet van enkele middelen afblijven?
Go hard or go home
pi_208061198
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 21:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[..]
_O- :')
Ik hoop toch voor hun dat er geen kale mannelijke heksen zijn die zich gepasseerd voelen, anders kunnen ze dadelijk hun boeken op de brandstapel gooien en gaan herdrukken. :D
pi_208061406
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 13:30 schreef Iblardi het volgende:
Gemengde gevoelens. Aan de ene kant voelt het als een soort verraad aan de intenties van de schrijver, hoewel die kennelijk tijdens zijn leven ook al zulke concessies deed. Anderzijds voel je je als ouder ook niet per se prettig bij het voorlezen van verhalen die op zich het voorlezen waard zijn maar waarin bijvoorbeeld wel regelmatig de draak wordt gestoken met mensen met overgewicht. Dat is niet iets wat je je kinderen wilt leren. Althans, ik niet.
Dat hoef jij ook niet te doen. Dat doen ze later zelf wel.
Go hard or go home
pi_208061422
Woke is bijna gevaarlijker dan extreemrechts tegenwoordig. Met WO2 in het achterhoofd zullen weinig mensen openlijk hun Jodemhaat spuien, of roepen dat ze negers haten. Maar als jij roept dat je cishet witte mannen haat ben je 'moedig'. Ik vind het doodeng.
pi_208061428
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 14:21 schreef Scrummie het volgende:
Ergens zal er een keer een grens getrokken worden en zal de vrijheid terugkomen. Afwachten hoe lang dat nog gaat duren.
Maar hoeveel moet eerst kapot?
pi_208064594
De favoriete staatsvorm van de wokers kende zoiets als de Reichskulturkammer.Daar werd bepaald wat je leest, zegt en denkt.
  zondag 19 februari 2023 @ 19:04:22 #247
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_208065255
Graag de kleine zwarte afrikaantjes terug als Oompa Loompa's als de uitgever toch geen aanpassingen mag uitvoeren.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_208065679
semi offtopic, leuke verfilming van de short stories:
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 19 februari 2023 @ 20:00:05 #249
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_208066127
Het wordt nu wel aan woke gehangen, maar het herzien van boeken wordt natuurlijk al zeer lang gedaan.

Zo las ik vroeger bij oma altijd een soort van sprookjesboek, die was toen al oud. Heerlijk gruwelijk, kapot gelezen door verschillende kinderen en op ten duur weggegooid.
Later heb ik dat boek nog eens proberen te vinden, maar vond enkel een versie die erop leek, maar niet hetzelfde was. Bleek ook aangepast te zijn.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_208066148
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Het wordt nu wel aan woke gehangen, maar het herzien van boeken wordt natuurlijk al zeer lang gedaan.

Zo las ik vroeger bij oma altijd een soort van sprookjesboek, die was toen al oud. Heerlijk gruwelijk, kapot gelezen door verschillende kinderen en op ten duur weggegooid.
Later heb ik dat boek nog eens proberen te vinden, maar vond enkel een versie die erop leek, maar niet hetzelfde was. Bleek ook aangepast te zijn.
En om wat voor tekst ging het dan?
  zondag 19 februari 2023 @ 20:06:17 #251
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_208066231
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En om wat voor tekst ging het dan?
Veel minder gruwelijke moord en doodslag en andere eind stukken. In het origineel was de afloop bij vrijwel alle verhalen niet echt een gelukkig einde.
De tekeningen waren ook veel zoeter, het origineel was echt nachtmerrie materiaal, dat je amper de bladzijde om durfde te slaan omdat je wist dat daar die enge trollen onder de brug zouden staan.
Ik heb daar echt van genoten als kind zijnde.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_208066241
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:06 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Veel minder gruwelijke moord en doodslag en andere eind stukken. In het origineel was de afloop bij vrijwel alle verhalen niet echt een gelukkig einde.
De tekeningen waren ook veel zoeter, het origineel was echt nachtmerrie materiaal, dat je amper de bladzijde om durfde te slaan omdat je wist dat daar die enge trollen onder de brug zouden staan.
Ik heb daar echt van genoten als kind zijnde.
Geen trauma's!
  zondag 19 februari 2023 @ 20:14:03 #253
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_208066355
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Geen trauma's!
Weet ik niet, ik ben wel een beetje apart opgedroogd ;)

Maar nee, geen trauma’s, alhoewel het wel echt griezelen was, vond ik dat juist zo leuk eraan. Het was immers maar een boek, dat wist ik op die leeftijd al prima.

Van mij hoeft al dat aanpassen dus niet. Het is enkel dat het geen nieuw iets is dat er aangepast wordt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_208066416
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Weet ik niet, ik ben wel een beetje apart opgedroogd ;)

Maar nee, geen trauma’s, alhoewel het wel echt griezelen was, vond ik dat juist zo leuk eraan. Het was immers maar een boek, dat wist ik op die leeftijd al prima.

Van mij hoeft al dat aanpassen dus niet. Het is enkel dat het geen nieuw iets is dat er aangepast wordt.
En ouders of kinderen zelf kiezen wel wat hen ligt of wat ze aankunnen. Ik denk dat Jan Wolkers ook nog wel problemen kan verwachten. Teveel sex etc.
pi_208066489
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 14:21 schreef Scrummie het volgende:
Ergens zal er een keer een grens getrokken worden en zal de vrijheid terugkomen. Afwachten hoe lang dat nog gaat duren.
Bij een al te verstikkende maatschappelijke mores krijg je vroeg of laat weer een zich afzettende beweging de andere kant op. Altijd al zo geweest.
  zondag 19 februari 2023 @ 21:08:48 #256
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_208067315
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 20:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Volgens mij is het zo dat de schrijver zelf die aanpassingen gedaan heeft. Dat is natuurlijk wel een verschil :)
Roald Dahl. Died: November 23, 1990, Oxford, England
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zondag 19 februari 2023 @ 21:11:38 #257
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_208067375
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:30 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Volgens mij de redacteur, in overleg met de schrijver.
Je bedoelt dat de huidige aanpassingen gedaan zijn in overleg met Roald Dahl zelf!? Dat is vrij lastig. Hij is al meer dan 30 jaar dood.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_208067439
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:11 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Je bedoelt dat de huidige aanpassingen gedaan zijn in overleg met Roald Dahl zelf!? Dat is vrij lastig. Hij is al meer dan 30 jaar dood.
Nu uiteraard niet, maar in het verleden wel.
Geen idee wie de rechten heeft nu en daar over gaat (als dat al zo is).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208067479
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 13:30 schreef Iblardi het volgende:
Gemengde gevoelens. Aan de ene kant voelt het als een soort verraad aan de intenties van de schrijver, hoewel die kennelijk tijdens zijn leven ook al zulke concessies deed. Anderzijds voel je je als ouder ook niet per se prettig bij het voorlezen van verhalen die op zich het voorlezen waard zijn maar waarin bijvoorbeeld wel regelmatig de draak wordt gestoken met mensen met overgewicht. Dat is niet iets wat je je kinderen wilt leren. Althans, ik niet.
Heb jij je wel eens gekwetst gevoeld door een boek?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208067500
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 14:14 schreef Jaroon het volgende:
Top dat de Nederlandse uitgever het niet pikt.
Oh?
Heb je een linkje?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208067502
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:08 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Roald Dahl. Died: November 23, 1990, Oxford, England
Klopt, dus ten tijde van die aanpassingen was hij nog in leven. Bij deze aanpassingen niet.
  zondag 19 februari 2023 @ 21:18:44 #262
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_208067557
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:14 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Nu uiteraard niet, maar in het verleden wel.
Geen idee wie de rechten heeft nu en daar over gaat (als dat al zo is).
Ik kan me niet voorstellen dat Roald Dahl het goed zou vinden dat zijn teksten aangepast zouden worden. Sowieso is het aanpassen van literatuur en geschiedenis iets van de laatste paar jaar. In de westerse wereld was het na de tweede wereledoorlog redelijk ongebruikelijk.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_208067626
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:17 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Oh?
Heb je een linkje?

BRON: https://headtopics.com/be(...)stig-gespre-35603815
BRON: BRON: https://headtopics.com/be(...)stig-gespre-35603815
Nederlandse uitgever uit kritiek op aangepaste Roald Dahl-boeken: “We gaan binnenkort ernstig gesprek met hen voeren”
19-02-23 16:09:00

Nederlandse uitgever uit kritiek op aangepaste Roald Dahl-boeken: “We gaan binnenkort ernstig gesprek met hen voeren”
Nederlandse uitgever uit kritiek op aangepaste Roald Dahl-boeken: “We gaan binnenkort ernstig gesprek met hen voeren”
Nieuwsblad.be
La source
Nieuwsblad.be
Nederlandse uitgever uit kritiek op aangepaste Roald Dahl-boeken: “We gaan binnenkort ernstig gesprek met hen voeren”

Uitgeverij De Fontein, die de Nederlandse versies van de boeken van auteur Roald Dahl uitgeeft, laat in de krant Trouw weten kritisch te zijn over het feit dat in de Britse exemplaren honderden passages worden aangepast omdat die “beledigend” zouden zijn. “Over anderhalf week is de kinderboekenbeurs in Bologna, daar gaan we ernstig in gesprek met de Britten”, zegt directeur Joris van de Leur in de krant.

© blg Uitgeverij De Fontein, die de Nederlandse versies van de boeken van auteur Roald Dahl uitgeeft, laat in de krant Trouw weten kritisch te zijn over het feit dat in de Britse exemplaren honderden passages worden aangepast omdat die “beledigend” zouden zijn.© WENN.Hoe ‘woke’ M&M’s in een cultuuroorlog zijn terechtgekomen – en waarom ze zo snel terugkrabbelden Meer nog, er zijn ook passages toegevoegd die niet door Roald Dahl zijn geschreven.Verenigd Koninkrijk Weg met "lelijk" of "dik": uitgever van Roald Dahl past "aanstootgevende taal" in kinderboeken aan De uitgever van de kinderboeken van de Britse schrijver Roald Dahl heeft beslist om aanstootgevende taal weg te werken uit de boeken.

“Over anderhalf week is de kinderboekenbeurs in Bologna, daar gaan we ernstig in gesprek met de Britten”, zegt directeur Joris van de Leur in de krant.Bron: BELGA Vandaag om 13:50 De Britse uitgeverij Puffin zou de wijzigingen in de komende heruitgaven doorvoeren zodat “iedereen kan genieten van” de boeken van Dahl.Dat schrijft de Daily Telegraph.Zo wordt het personage Augustus Gloop in Charlie and the chocolate factory bijvoorbeeld niet meer “dik” maar “enorm” genoemd, zijn Oempa Loempa’s in hetzelfde boek geen “kleine mannetjes” maar “kleine mensjes” en wordt in het boek De griezels het vrouwelijke hoofdpersonage niet langer omschreven als “lelijk”.In datzelfde jaar zorgde de nieuwe film van ‘The Witches’ of ‘De Heksen’ nog voor controverse, omdat de Grote Heks - een slecht personage gespeeld door Anne Hathaway - een paar vingers miste aan elke hand.LEES OOK.De uitgeverij Puffin heeft beslist om met de grove borstel door de boeken van de geliefde kinderauteur te gaan.De directeur van De Fontein erkent in Trouw dat er stereotyperingen en overdrijvingen in de boeken van Dahl zitten.Velen onder ons zijn dan ook opgegroeid met zijn vernuftige verhalen en kleurrijke beschrijvingen.

“Maar daar zit juist zijn humor in.” Caspar Slok, in het Engels Augustus Gloop, uit Sjakie en de Chocoladefabriek zal in de Britse boeken niet langer ‘gigantisch’ genoemd worden.Lees ook.Die worden door kinderen herkend en die laten kinderen nadenken over goed en kwaad.Dat maakt het ook tijdloos.Ze zal voortaan enkel nog ‘beestachtig’ zijn.Als je die er allemaal uithaalt, boet het aan kracht in.” Of de Nederlandse vertalingen dergelijke wijzigingen ook zullen doorvoeren, wordt in het interview in de krant niet expliciet genoemd.Bijvoorbeeld in De Heksen werd er een zin toegevoegd in de passage waarin vermeld wordt dat de heksen kaal zijn onder hun pruiken.De Engelse uitgeverij Puffin en de Roald Dahl Story Company hebben honderden aanwijzingen aangebracht.

“We hadden steeds goed contact met The Dahl Company die hier nu mede voor verantwoordelijk is.Bij elke herdruk van Dahls boeken passen wij wel eens kleine dingen aan, in overleg met vertaalster Huberte Vriesendorp, maar haar vertalingen zijn al jaren unaniem en alom geprezen”, aldus Van de Leur tegen Trouw Wil jij toegang tot alle artikels van Het Nieuwsblad? Duik in onze plusartikels en lees er elke maand 3 naar keuze gratis.Het woord ‘female’ wordt ook niet meer gebruikt in de Engelstalige boeken.Aangeboden door onze partners Hoofdpunten.
  zondag 19 februari 2023 @ 21:34:17 #264
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208067869
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:16 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Heb jij je wel eens gekwetst gevoeld door een boek?
Neuh, maar dat kan dus een reden zijn om het maar te laten staan en een ander voorleesboek te nemen. Ik snap ook niet helemaal waar die vraag vandaan komt.
pi_208067870
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:18 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Ik kan me niet voorstellen dat Roald Dahl het goed zou vinden dat zijn teksten aangepast zouden worden. Sowieso is het aanpassen van literatuur en geschiedenis iets van de laatste paar jaar. In de westerse wereld was het na de tweede wereledoorlog redelijk ongebruikelijk.
Dat is volgens mij toch echt in het verleden, ook toen hij nog leefde, vrij grondig gebeurd.

----
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witches_(novel)

Background

Dahl based the novel on his own childhood experiences, with the character of the grandmother modeled after Sofie Dahl, the author’s mother.[2] The author was “well satisfied”[2] by his work on The Witches, a sentiment which literary biographer Robert Carrick believes may have come from the fact that the novel was a departure from Dahl’s usual “all-problem-solving finish.”[2] Dahl did not work on the novel alone; he was aided by editor Stephen Roxburgh, who helped rework The Witches.[3] Roxburgh’s advice was very extensive and covered areas such as improving plots, tightening up Dahl’s writing, and reinventing characters.[3] Soon after its publication, the novel received compliments for its illustrations done by Quentin Blake[4]
----

https://en.wikipedia.org/wiki/Matilda_(novel)

Production

Dahl's initial draft for the novel portrayed Matilda as a wicked, irrational girl, her name being drawn from Hilaire Belloc's poem "Matilda Who Told Such Dreadful Lies," who tortured her innocent parents and used her psychokinetic powers to help an unethical teacher win money at horse racing. Dahl's American editor, Stephen Roxburgh, returned the draft to Dahl making Matilda into an innocent child who loved books, with her powers manifesting as a result of abuse she endured. Roxburgh rewrote all of the main characters, including rewriting the unethical teacher as Ms. Honey. Dahl accepted the changes but refused to complete the publishing contract. He eventually fired Roxburgh, who had been a longtime friend and supporter, and sold the edited manuscript to another publisher.[5] Dahl explained in an interview that he "got it wrong" at first and that the book took over a year to rewrite.[6]


--------

Dat laatste zou ik niet durven zeggen, ik weet iig dat monniken heel lang geleden bij het overschrijven van boeken ook vaak al dingen wijzigden.
Ik zou het persoonlijk fijn vinden als bij wijzigingen altijd de originele versie bewaard zou blijven, tenminste vanaf nu, aangezien dat prima mogelijk is.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208067956
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Neuh, maar dat kan dus een reden zijn om het maar te laten staan en een ander voorleesboek te nemen. Ik snap ook niet helemaal waar die vraag vandaan komt.
Gewoon een oprechte vraag, aangezien ik me ook nog nooit gekwetst heb gevoeld door een boek.
Maar ik lees geen kinderen voor, dat scheelt.

Als ik echter wel kinderen zou voorlezen, denk ik dat ik bij Roald Dahl naar de oude versie zou neigen.
Maar ik zou ze wel eerst graag vergelijken.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 19 februari 2023 @ 21:42:32 #267
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_208068007
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:34 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat is volgens mij toch echt in het verleden, ook toen hij nog leefde, vrij grondig gebeurd.

----
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witches_(novel)

Background

Dahl based the novel on his own childhood experiences, with the character of the grandmother modeled after Sofie Dahl, the author’s mother.[2] The author was “well satisfied”[2] by his work on The Witches, a sentiment which literary biographer Robert Carrick believes may have come from the fact that the novel was a departure from Dahl’s usual “all-problem-solving finish.”[2] Dahl did not work on the novel alone; he was aided by editor Stephen Roxburgh, who helped rework The Witches.[3] Roxburgh’s advice was very extensive and covered areas such as improving plots, tightening up Dahl’s writing, and reinventing characters.[3] Soon after its publication, the novel received compliments for its illustrations done by Quentin Blake[4]
----

https://en.wikipedia.org/wiki/Matilda_(novel)

Production

Dahl's initial draft for the novel portrayed Matilda as a wicked, irrational girl, her name being drawn from Hilaire Belloc's poem "Matilda Who Told Such Dreadful Lies," who tortured her innocent parents and used her psychokinetic powers to help an unethical teacher win money at horse racing. Dahl's American editor, Stephen Roxburgh, returned the draft to Dahl making Matilda into an innocent child who loved books, with her powers manifesting as a result of abuse she endured. Roxburgh rewrote all of the main characters, including rewriting the unethical teacher as Ms. Honey. Dahl accepted the changes but refused to complete the publishing contract. He eventually fired Roxburgh, who had been a longtime friend and supporter, and sold the edited manuscript to another publisher.[5] Dahl explained in an interview that he "got it wrong" at first and that the book took over a year to rewrite.[6]

--------

Dat laatste zou ik niet durven zeggen, ik weet iig dat monniken heel lang geleden bij het overschrijven van boeken ook vaak al dingen wijzigden.
Ik zou het persoonlijk fijn vinden als bij wijzigingen altijd de originele versie bewaard zou blijven, tenminste vanaf nu, aangezien dat prima mogelijk is.

Hmm... okay. Verbazend dat hij een boek samen met iemand anders schreef. Ik zou zeggen dat de meeste boeken door 1 schrijver zijn geschreven. Aan de andere kant schijnen uitgevers vaak wel te vragen om dingen te veranderen of te schrappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 19-02-2023 21:49:37 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_208068047
quote:
2s.gif Op zondag 19 februari 2023 21:42 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Hmm... okay. Verbazend dat hij een boek samen met iemand ander schreef. Ik zou zeggen dat de meeste boeken door 1 schrijver zijn geschreven. Aan de andere kant schijnen uitgevers vaak wel te vragen om dingen te veranderen of te schrappen.
Tja, het is het vak van een redacteur.
Ik ben geen schrijver, en ik durf dat verder niet te beoordelen.
Geen idee ook hoe sterk die aanpak verschilt per uitgever qua bv het aantal proeflezers.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208068119
Het lijkt mij dat een redacteur/uitgever wel vaker in zekere mate een vinger in de pap heeft.
Tails tell tales
pi_208068146
Het gaat zo goed met de welvaart van de westerse wereld dat men tijd heeft om druk te maken over gebruik van bepaalde woorden in boeken van 60 jaar.

Maar geen woord over al die gewelddadige en seksistische rapliedjes.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208068150
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik vind female vervangen door woman nog wonderlijker.
Ja, vind ik ook. Het zal wel een gender-iets zijn en ik zit niet zo in die materie... kan iemand dit uitleggen?
Tails tell tales
pi_208069188
Mensen moeten gewoon eens met hun vuile tengels van andermans werk afblijven :r :r :r :r

'sensitivity readers' :') :r ^p^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208070374
O nee help de wereld verandert.
  Beste debater 2022 maandag 20 februari 2023 @ 01:21:16 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208070464
quote:
80s.gif Op maandag 20 februari 2023 00:54 schreef Document1 het volgende:
O nee help de wereld verandert.
verwoket eerder
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208070521
We kregen vanavond 15 originele Kameleon boeken en 250 strips van Suske en Wiske. De rest hebben we al.
Geen woke bij familie Ootje.
pi_208070525
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 01:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
verwoket eerder
Ik heb hier een “Sinterklaasboek” uit 1919, het is wel heel extreem. Bepaalde kinderen uit een gezin kregen een pop en een auto, sommige kregen klappen met de roe en anderen moesten een jaar lang mee met Sinterklaas en zwarte piet. En die woonden dat bij een soort slaven van Sinterklaas. Uniek boek, bijzonder is het wel. Ja en zwarte Piet in mijn versie is toch echt een slaaf. En Sinterklaas een soort van pedo.
pi_208070670
quote:
80s.gif Op maandag 20 februari 2023 00:54 schreef Document1 het volgende:
O nee help de wereld verandert.
Niet op een natuurlijke wijze, maar geforceerd..
  maandag 20 februari 2023 @ 07:44:57 #278
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_208070907
quote:
80s.gif Op maandag 20 februari 2023 00:54 schreef Document1 het volgende:
O nee help de wereld verandert.
Je bedoelt dat de wereld helemaal naar de tering gaat door links woke gedram.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_208070979
quote:
80s.gif Op maandag 20 februari 2023 00:54 schreef Document1 het volgende:
O nee help de wereld verandert.
O nee help mensen veranderen mijn mening omdat het ze zelf niet aanstaat
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208071233
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:51 schreef TLC het volgende:
'sensitivity readers' :') :r ^p^
Stel je voor dat je iemand ontmoet en dat hij of zij (of het, natuurlijk, grote kans :') ) dan "sensitivity reader" is en dat dan belangrijk werk vindt 8-)
Conscience do cost.
  maandag 20 februari 2023 @ 08:36:59 #281
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208071244
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 07:59 schreef TLC het volgende:

[..]
O nee help mensen veranderen mijn mening omdat het ze zelf niet aanstaat
Dit. Veranderingen zijn op zich prima als het ongedwongen en vanzelf gaat. Niet als het wordt opgelegd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208071378
Het bestaan van sensitivity readers is absurd. Maar het verzet ertegen is niet veel meer dan boos twitteren of boos fokken. Dus er zal niets veranderen.
pi_208071390
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:23 schreef Heph844 het volgende:
Las net een twitterdraadje waarin de geschiedenis van de Oompa Loompa’s wordt beschreven. In de oorspronkelijke tekst van Roald Dahl waren die gevonden in een diep deel van Afrika, waar nog nooit een blanke was geweest. Ze werkten graag en hoefden alleen in chocolade betaald te worden. Ze zagen er zo uit:
[ afbeelding ]

Dat wij ze uit de film kennen als oranje wezentjes was dus ook al een woke aanpassing, voordat de term woke was uitgevonden. Roald Dahl was er in eerste instantie enorm op tegen, noemde de kritiek ‘nazi stuff’ maar wijzigde het later toch in herdrukken. Want tja, tijden veranderen en boeken veranderen mee.
Wat wil je hiermee zeggen? iets als: er is altijd verandering geweest, dus elke verandering is wenselijk?

Dat lijkt mij nogal discutabel.
pi_208071398
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:48 schreef theunderdog het volgende:
Het bestaan van sensitivity readers is absurd. Maar het verzet ertegen is niet veel meer dan boos twitteren of boos fokken. Dus er zal niets veranderen.
Wat moet je meer doen? Gewoon weigeren je aan te passen en de boeken koesteren.
pi_208071410
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 13:30 schreef Iblardi het volgende:
Gemengde gevoelens. Aan de ene kant voelt het als een soort verraad aan de intenties van de schrijver, hoewel die kennelijk tijdens zijn leven ook al zulke concessies deed. Anderzijds voel je je als ouder ook niet per se prettig bij het voorlezen van verhalen die op zich het voorlezen waard zijn maar waarin bijvoorbeeld wel regelmatig de draak wordt gestoken met mensen met overgewicht. Dat is niet iets wat je je kinderen wilt leren. Althans, ik niet.
En je hebt als ouder niet de intellectuele capaciteiten om bij het voorlezen van zoiets, zelf met een ander woord te komen? daar heb je dan de sensitivity readers voor nodig?
pi_208071413
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 02:00 schreef ootjekatootje het volgende:
We kregen vanavond 15 originele Kameleon boeken en 250 strips van Suske en Wiske. De rest hebben we al.
Geen woke bij familie Ootje.
Wat is er mis met Kameleon boeken? Dat heb ik gemist.
pi_208071431
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 20:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Het wordt nu wel aan woke gehangen, maar het herzien van boeken wordt natuurlijk al zeer lang gedaan.

Zo las ik vroeger bij oma altijd een soort van sprookjesboek, die was toen al oud. Heerlijk gruwelijk, kapot gelezen door verschillende kinderen en op ten duur weggegooid.
Later heb ik dat boek nog eens proberen te vinden, maar vond enkel een versie die erop leek, maar niet hetzelfde was. Bleek ook aangepast te zijn.
Maar dat maakt niet elke aanpassing wenselijk.

Het kan zomaar eens best grote gevolgen hebben zelfs. Want wat met historische boeken?
pi_208071436
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:51 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Wat is er mis met Kameleon boeken? Dat heb ik gemist.
Is dat bootje niet milieu-onvriendelijk?
pi_208071442
Sowieso, nog boeken verkopen. Wal-ge-lijk. Genocidaal als je er maar diep genoeg induikt.
pi_208071479
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:36 schreef ems. het volgende:

[..]
Stel je voor dat je iemand ontmoet en dat hij of zij (of het, natuurlijk, grote kans :') ) dan "sensitivity reader" is en dat dan belangrijk werk vindt 8-)
Nog erger dan korfballers? :D :P
Tails tell tales
pi_208071489
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Is dat bootje niet milieu-onvriendelijk?
Ja. Maar het staat een beetje voor transgender. Het is helemaal opnieuw gemaakt van volgens grotendeels (motor in elk geval) auto onderdelen.
pi_208071504
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:56 schreef Forbry het volgende:

[..]
Nog erger dan korfballers? :D :P
NOOIT zeggen tegen iemand die serieus korfbal speelt. Dat ligt héél gevoelig.
pi_208071519
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]
NOOIT zeggen tegen iemand die serieus korfbal speelt. Dat ligt héél gevoelig.
Mijn schoonzus zit op korfbal :D
Tails tell tales
pi_208071549
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 08:58 schreef Forbry het volgende:

[..]
Mijn schoonzus zit op korfbal :D
Eerlijk. Zo simpel is het nog niet de bal in die korf te krijgen. Dat kun je ze meegeven. Maar is zij er ook zo serieus over? Op school niemand die het toch ook als leuke sport zag herinner ik mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')