Helemaal mee eens dat je zelfvertrouwen onder andere krijgt door vallen en opstaan. Door zelf dingen proberen, op je bek gaan en het weer fiksen. Daar is uitgescholden worden niet voor nodig, in mijn ogen. Juist wel een omgeving die je steunt en accepteert. Maar ook een waarin je je grenzen kunt verleggen, kunt experimenteren en op je bek kunt gaan. Als het dan gebeurt dat iemand je klote benadert kun je je schouders ophalen, omdat je al weet dat jijzelf en anderen je niet zo zien. Het zelfvertrouwen is er dan al. Mensen die willen werken aan hun zelfvertrouwen en steviger in hun schoenen willen staan geven we ook geen therapie waarbij ze de grond in worden getrapt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, door blootstelling leer je ergens tegen kunnen. Net als judo, of fietsen door de regen en kou. Kinderen moeten ook vallen en opstaan. Je krijgt geen zelfvertrouwen van aldoor beschermd worden.
Het probleem met pesten is dat het vaak eentje is die aldoor door velen gepest wordt, en dus ook buitengesloten wordt. Dat kan iemands zelfvertrouwen vernietigen. Maar dat is wat anders dan kinderen die gewoon weleens nare dingen tegen elkaar zeggen, en al helemaal wat anders dan boekjes van Roald Dahl.
quote:“In the version first published, [the Oompa-Loompas were] a tribe of 3,000 amiable black pygmies who have been imported by Mr. Willy Wonka from ‘the very deepest and darkest part of the African jungle where no white man had been before.’ Mr. Wonka keeps them in the factory, where they have replaced the sacked white workers. Wonka’s little slaves are delighted with their new circumstances, and particularly with their diet of chocolate. Before they lived on green caterpillars, beetles, eucalyptus leaves, ‘and the bark of the bong-bong tree.'” [from Jeremy Treglown’s Roald Dahl: A Biography]
https://www.roalddahlfans(...)pa-loompa-evolution/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het gaat niet om alle kritiek. Woke is gewoon uit de hand gelopen. Het is niet eens een blank 'ding' van oorsprong.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eens.
‘Anti-woke’ is tegenwoordig de kapstok voor alle kritiek op soms heel normale dingen. Zelf noemen we dit het ‘ze pakken ons ook alles af’-effect.
Weet je ook gelijk in wat voor banen die afgestuurde wokies terecht komen. En voor baanzekerheid gaan ze maar spijkers op laag water zoeken. De arrogantie om maar even dat soort dingen te gaan veranderen in officiële publicatiesquote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:03 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, die "sensitivity readers" dus. Wat een beroep is dat, met een rode pen alles doorstrepen waar ooit iemand door beledigd zou kúnnen worden.![]()
Kijk, dáár kan ik wel achter staan, dat ze dat aangepast hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:22 schreef Jemoederniet het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk weetje: de oranje Oompa-Loompas waren oorspronkelijk zwart.
[..]
Volgens mij is het zo dat de schrijver zelf die aanpassingen gedaan heeft. Dat is natuurlijk wel een verschilquote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Kijk, dáár kan ik wel achter staan, dat ze dat aangepast hebben.![]()
Of kijken ze over 50 jaar ook zo naar de huidige aanpassingen?
Dus dan ligt het aan boeken ipv diegene die pest?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:00 schreef Selenophilia het volgende:
Vraag mij af of jullie dit ook tegen jullie kinderen zeggen die kapot gepest worden op school vanwege een niet acceptabele uiterlijk wat in kinderboeken ook beschreven worden. Flapoortjes, dikke neus enz.
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 18:00 schreef Selenophilia het volgende:
Vraag mij af of jullie dit ook tegen jullie kinderen zeggen die kapot gepest worden op school vanwege een niet acceptabele uiterlijk wat in kinderboeken ook beschreven worden. Flapoortjes, dikke neus enz.
Ik ben ook tegen dat gezeik op internet over hoe streng iedereen is voor elkaar betreft het schoonheidsideaal, daar hoeft een kinderboek niet aan te voldoen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:50 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dus dan ligt het aan boeken ipv diegene die pest?
Alsof bij kinderboeken lezen de grondslag ligt als het om pesten en discriminatie gaat...
Wel eens van internet, social media en tv gehoord? Denk dat het daar een stuk erger is.
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
Iddquote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat pestgedrag niet direct uit kinderboeken komt. Het is meer een kwestie van gebrek aan opvoeding.
Ik zie dat anders. Kinderen moeten hun grenzen leren. En dat doen ze door er geregeld over heen te gaan. En dán is het aan ouders om te vertellen wat wel of niet kan.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ben opgevoed met voorlezen en zelf lezen....en kritisch zijn.....niet alles zomaar volgen. Opvoeding gaat daarbij boven een boek. Ik leerde om op te komen voor zwakkeren. Zoals veel mensen. Daar doet een misschien wat raar boek niets aan af. Ik heb niet uit boeken meegekregen dat het normaal is om te pesten.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:00 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens ?
Dat is de opvoeding waar ik het over heb. Achteraf is te laat. Je ouders moeten (het liefst) ook het goede vb geven.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik zie dat anders. Kinderen moeten hun grenzen leren. En dat doen ze door er geregeld over heen te gaan. En dán is het aan ouders om te vertellen wat wel of niet kan.
Opvoeding is dus ook voor een deel reparatie achteraf.
Dan gaan de dieren/planten ook dood. Dat is niet eerlijkquote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
De ultieme 'you're canceled!'quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Wat zijn we ziekelijk de weg kwijt geraakt zeg in deze wereld. Misschien is het ook wel beter als we onszelf nuken.
In Angelsaksische landen wordt liberal als scheldwoord gebruikt. In Nederland staat liberalisme ergens anders voor.quote:
Da's waar, maar je moet toch wat met dat ressentiment.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan gaan de dieren/planten ook dood. Dat is niet eerlijk
Ik denk dat er meer schade is berokkend door wat er geschreven wordt over schoonheid, dan over lelijkheid.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:00 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ouders die het compleet normaal vinden dat in een kinderboek staat wat lelijk is aan een mens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |