Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekeningquote:Op woensdag 14 december 2022 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger andersquote:Op woensdag 14 december 2022 22:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekening
Jij mag duidelijk langere titels invoeren dan ikquote:Op woensdag 14 december 2022 22:29 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger anders
quote:Op woensdag 14 december 2022 22:09 schreef jcdragon het volgende:
RTL heeft een rekentool
https://www.rtlnieuws.nl/(...)el-mag-je-verbruiken
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?quote:Op woensdag 14 december 2022 22:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die over de periode totdat hun jaarafrekening over is meer verbruikt hebben dan voor die periode stond. Het is niet per maand.
Daarnaast is het ook geen "budget".
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?
Kern is dat er een maandmodel is dat wordt gebruikt om bij afrekening de voorgaande en daarna komende perioden, qua hoeveelheden van elkaar te - kunnen - splitsen.
NB wanneer ik per maand betaal en afreken, is het per maand. Voor de ander is die afreken periode langer of maar één keer per jaar. Bij overstappen ontstaan (doorgaans) twee afrekenperioden, die van de oude leverancier en van de nieuwe.
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.
Welke leverancier krijg je elke maand een nota dan?
Verder zijn alle overstap momenten iets wat je jezelf aan doet.
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig welquote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig wel
quote:bron tibber.nl
De Tibber-factuur: maandelijks en digitaal
Bij Tibber houden we van transparantie en zijn we van het type 'what you see is what you get'. Onze afrekening gaat daarom per maand, zonder van tevoren een voorschot- of termijnbedrag te betalen zoals bij veel energieleveranciers het geval is.
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:quote:Op woensdag 14 december 2022 00:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zo ik het nu begrijp heeft salderen - buiten in het eigen denkhoofd - geen directe relatie met het plafond(moment).
Wat in de factuur telt is de periode van het afgenomen netto verbruik dat vervolgens op basis van een rekenmodel uiteen wordt gesplitst in een stuk te betalen volgens plafond en ander deel conform het geldende contracttarief.
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.quote:Op donderdag 15 december 2022 00:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:
- Wordt gekeken naar het verbruik voor of na salderen?
- Als het na salderen wordt gedaan, hoe gebeurt dat dan? Nu gebeurt dat per jaar. Als je het bijv. per maand zou doen, zou dat buitengewoon nadelig zijn voor mensen met zonnepanelen. Het prijsplafond wordt schijnbaar opgedeeld in twee periodes: één tot de jaarafrekening en één erna. Het moment van de jaarafrekening is relevant. Bij ons ligt dat moment op 1 november. November en december zijn twee maanden waarin we relatief veel verbruiken en weinig opwekken. Over een jaar blijven we met gemak onder het plafond, maar in die twee maanden alleen niet.
De November december is dan wel na salderen met 2024. Daarom is de uiterste subsidie datum voor de energiemaatschappij in 2025quote:Op donderdag 15 december 2022 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.
Wat dan netto overblijft als gebruik wordt vervolgens afgezet tegenover het plafondbudget en voorts per/tot/vanaf totaalfactuur/afrekening uiteen gesplitst in rekening voor een onder -en boven plafondbudget.
Andersgezegd, krijg je voor het deel dat binnen het plafond valt, korting of zoals iemand het noemde, subsidie.
In jouw geval krijg je straks in 2023 een afrekening van Jan-Okt waarin je tot 2235kWh betaalt volgens plafond/40ct tarief en zo ja, het meerdere volgens contracttarief. In 2024 krijg je een gesplitste rekening van Nov+Dec tot 662kWh als plafond/40ct, plust het meerdere van die maanden tegen contracttarief, net als de maanden Jan24-Okt24.
Dat het voor jou dan in die twee maanden (Nov+Dec) flink boven het plafond uitkomt, is dan jammer als gemiddelde mispoes. Het kan dus verstandig zijn je contract voor 2023 zsm om te zetten naar Januari tot/met December. In 2024 wordt het sws een glazenbol,
Of dat omzetten voor eindejaar nog gaat lukken, betwijfel ik (met als complotgedachte dat de traagheid van details; ws ook de opzet was). Ik ben nu bezig mijn contract om te zetten en (b)lijk pas per 2 januari 2023 te kunnen overstappen en niet zoals ik wil precies op/per 1 januari. Belangrijk omdat het plafondbudget per de eerste van een maand bij/vbvoor een nieuwe leverancier ingaat en dan wordt mee berekend.
Lukt mijn overstap niet per 1 januari annuleer ik het van de week en stap dan precies op 1 februari over.
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dank je. Dan misschien toch maar overstappen per 1 januari (of zsm).
Weet ik. Maar ik durfde het eerder niet aan omdat er even sprake was van uitstel van het plafond. En dan zou ik veel meer dan nu moeten betalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Jep, maar ondanks dat ga je toch meer betalen. Blijf dus vooral goed rekenen en houd in je achterhoofd dat een beetje energieverbruik momenteel zo'n 15 à 20 euro per dag kost.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Gas tot nu toe ~65m3, vorig jaar 170m3 in Dec, beetje de kachel in de gaten houden loont wel zegmaar.
Ja, voor extra euro's dus (zgn spoedaansluiting)quote:Op donderdag 15 december 2022 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik denk dat voor ons overstappen in het midden van het jaar gunstig zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.
Wat dan netto overblijft als gebruik wordt vervolgens afgezet tegenover het plafondbudget en voorts per/tot/vanaf totaalfactuur/afrekening uiteen gesplitst in rekening voor een onder -en boven plafondbudget.
Andersgezegd, krijg je voor het deel dat binnen het plafond valt, korting of zoals iemand het noemde, subsidie.
In jouw geval krijg je straks in 2023 een afrekening van Jan-Okt waarin je tot 2235kWh betaalt volgens plafond/40ct tarief en zo ja, het meerdere volgens contracttarief. In 2024 krijg je een gesplitste rekening van Nov+Dec tot 662kWh als plafond/40ct, plust het meerdere van die maanden tegen contracttarief, net als de maanden Jan24-Okt24.
Ja dat is niet binnen 1 week in orde.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor overstappen van een ander is ook al een maand nodig?
Alleen als je een vast contract hebt.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:37 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ja, voor extra euro's dus (zgn spoedaansluiting)
quote:Contract met onbepaalde looptijd en variabele tarieven
Een contract met variabele tarieven heeft een onbepaalde looptijd, er is geen einddatum. Je kunt je contract op elk moment opzeggen zonder kosten.
https://www.eneco.nl/klan(...)rieven/vast-variabel
Mwoahquote:Op donderdag 15 december 2022 09:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat is niet binnen 1 week in orde.
Overstappen naar onze huidige leverancier ging wel veel sneller dan een maand.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mwoah
Als ze zouden willen ...
Een puur administratieve handeling van 2 computer systemen, zou in een paar minuten moeten kunnen, mgoe
Je kan het zelf simpel testen, gewoon naar willekeurige site, aanmelden en datum kiezen.
Je kunt volgens mij afzien van die bedenktermijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Er lijkt sowieso een 14 dagen bedenktermijn te zijn, dat zal dan ook wel het minimum zijn.
Kan me voorstellen dat het nu ook drukker is bij bepaalde leveranciers?
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:01 schreef Fe2O3 het volgende:
Gesponsored door de overheid?
Het zal ook een kosten/baten dingetje zijn, hoeveel volk levert er netto meer dan ze verbruiken?
Vraag me af hoe ze dat ook afhandelen op de markt
Engie koopt X kWh, wat gebeurt er met de opgewekte kWh? Die 'krijgen' ze gewoon? of gaat die de markt op en moeten zie de ook kopen? Ik gok het 1e, en in dat geval gaat die 51 cent die jij krijgt gewoon in rekening gebracht worden bij een andere klant. Netto zal daar dan een paar cent verlies op geleden worden tops?
Ze gaan de boekhouding helemaal niet delen met de overheid. Die trapt er toch wel in.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.
En nee, ik geloof er niks van dat een energiemaatschappij dan maar wat verlies pakt.
Mja zelfde dat ik niet geloof dat Eneco nu gas inkoopt voor de prijs die ze mij zouden rekenen die op 3,50 uit komt als dagaanbieders het voor 2, - per m3 kunnen aanbieden op dit moment.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.
En nee, ik geloof er niks van dat een energiemaatschappij dan maar wat verlies pakt.
Gaslicht lijkt wel tarieven per 1 januari te hebben.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil graag naar Essent of Vattenfall maar kan op hun websites alleen berekeningen maken met de huidige tarieven en niet die vanaf 1 januari. Daar heb ik natuurlijk niets aan.
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik heb daar niet goed gekeken. Dank je. Vattenfall is goedkoper qua prijs per kwh en m3, betere terugleververgoeding en lagere leveringskosten. Dat scheelt voor ons 1 euro in de maand in het voorgestelde termijnbedrag.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gaslicht lijkt wel tarieven per 1 januari te hebben.
Ik ook. En dat is een van de redenen om per 1 januari over te willen stappen. Ons contract loopt af in april. Ik vind het een te groot risico om tot 1 april veel bij te moeten betalen. Ook omdat de auto in de wintermaanden meer stroom verbruikt.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.
Ja, dat kan een vervelende zijn als je jaarrekening in het voorjaar komt, want een maart zoals dit jaar is verre van standaard.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ook. En dat is een van de redenen om per 1 januari over te willen stappen. Ons contract loopt af in april. Ik vind het een te groot risico om tot 1 april veel bij te moeten betalen. Ook omdat de auto in de wintermaanden meer stroom verbruikt.
1 juli is wel zo ongeveer het gunstigste wat je kunt hebben als het geen 1 januari is.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.
Dus ik vraag me af hoe ze dat gaan verrekenen dan, want salderen is gewoon per jaar, dus met vreemde constructie dat ze dus per maand kijken hoeveel je afwijkt van normaal, kan betekenen dat je dik moet bij betalen, om vervolgens aan het einde van het (meet)jaar te komen met 'oh kijk, dit is je salderen-saldo'.
Hoe dan?
Het heeft er vooralsnog alle schijn van dat ze niet per maand gaan kijken maar per 1 januari-jaarafrekening en jaarafrekening-31 december. Hoe dat dan precies moet in combinatie met salderen per jaar, snap ik ook niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.
Dus ik vraag me af hoe ze dat gaan verrekenen dan, want salderen is gewoon per jaar, dus met vreemde constructie dat ze dus per maand kijken hoeveel je afwijkt van normaal, kan betekenen dat je dik moet bij betalen, om vervolgens aan het einde van het (meet)jaar te komen met 'oh kijk, dit is je salderen-saldo'.
Hoe dan?
Ik denk dat je me niet begrijpt, of ik leg het verkeerd uit.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
1 juli is wel zo ongeveer het gunstigste wat je kunt hebben als het geen 1 januari is.
Ik had van vorig jaar 1 juli tot 1 januari dit jaar een netto verbruik van 75,86 kWh, waarbij ik denk dat dat over dezelfde periode dit jaar minder gaat zijn omdat het huis z'n bouwvocht wel kwijt is.
Van 1 januari dit jaar tot 1 juli was ons netto verbruik -1.057,46 kWh.
Dat is niet wat ik heb begrepen. Die berekening per maand is vermoed ik om het verbruik tot de jaarrekening te kunnen bepalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, vervolgens wordt er ook nog eens gekeken naar wat het 'normale' verbruik is in een maand, en hoeveel je daar van afwijkt, en alles wat je daar boven zit moet je betalen tegen het markttarief, en niet die 40ct?
Oh... ik ga er vanuit dat ze naar je netto verbruik over die periode kijken, om te kijken of je onder het plafond blijft, want daar gaat het primair om toch?quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat je me niet begrijpt, of ik leg het verkeerd uit.
Zoals ik het begrepen heb krijg je geen 2900 kWh per jaar, maar is dat afhankelijk van de waar de knip ligt. Laten we in mijn situatie aannemen dat het precies de helft is, dus 1450 kWh, voor het 2e halfjaar van 2023. Maar, vervolgens wordt er ook nog eens gekeken naar wat het 'normale' verbruik is in een maand, en hoeveel je daar van afwijkt, en alles wat je daar boven zit moet je betalen tegen het markttarief, en niet die 40ct?
Klopt dat? Dus dan zou het zomaar kunnen zijn dat je in oktober veel meer verbruikt dan 'normaal', waarbij 'normaal' niet een situatie met WP is, waardoor het dus kan zijn dat normaal voor oktober, zeg, 200 kWh is, maar ik met mn pomp heb er 350 verbruikt, oftewel ik mag 150 aftikken tegen het markt tarief, en dat dan voor elke maand, wat aan het eind van het loopjaar (30 juni 2024) een optelsommetje is en dat moet ik betalen.
Maarrrrr, salderen is per jaar. Dus leuk dat ik in oktober 2023 150 kwh te veel heb verbruikt en ik dat tegen markttarief mag aftikken ,maar vervolgens blijkt dat ik over het hele verbruiksjaar een negatief saldo heb.
Hoe gaan ze dat verrekenen dan?
Ja, dat kan zijn, ik weet het niet, ik zie nogal wat beren op de weg qua berekening voor zo'n energieleverancier. Het kan zijn dat ik het mis heb, dat hoop ik, maar ik zie gewoon een issue.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik heb begrepen. Die berekening per maand is vermoed ik om het verbruik tot de jaarrekening te kunnen bepalen.
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh... ik ga er vanuit dat ze naar je netto verbruik over die periode kijken, om te kijken of je onder het plafond blijft, want daar gaat het primair om toch?
Het jaarlijks salderen zou daar in principe los van moeten staan.
Het is voor mensen die geen enorme verbruikers hebben denk ik ook niet heel spannend, zoals eerder gepost: ons netto verbruik van 1 januari tot 15 april dit jaar was nog geen 500 kWh dat valt ruimschoots onder het plafond lijkt me.
Vliegerquote:Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.
Dat zou wel bizar zijn, dat komt er op neer dat je dus niet saldeert per jaar of afrekenperiode.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.
Nee, dat is dat ze die 2 dingen niet goed op elkaar kunnen afstemmen. Maar ik weet niet of ik het verkeerd begrepen heb.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou wel bizar zijn, dat komt er op neer dat je dus niet saldeert per jaar of afrekenperiode.
quote:Op donderdag 15 december 2022 12:24 schreef vosss het volgende:
Is al bekend met welke getallen ze maandelijks gaan rekenen als zijnde gemiddeld verbruik?
Dus per maand bekend gemaakt. Of doen ze dat pas achteraf zodat ze de getalletjes nog fijn kunnen aanpassen in hun voordeel?
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?quote:
Geen plaatje. Wel een filmpje waar het in staatquote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?
De overheid heeft dus bepaald dat het deel wat bij de jaarafrekening onder het prijsplafond niet mee mag naar de rest van het jaar.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen plaatje. Wel een filmpje waar het in staat
Rond 1:53
ES_FOK in WGR / Energietarieven #17 Nieuw jaar, nieuwe prijzenquote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?
Idioot dit weer, eerst met veel bombarie met een prijsplafond aankomen, om vervolgens allerlei voorwaarden te stellenquote:Op donderdag 15 december 2022 13:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben het niet geheel eens met Jetten.
Onze knip ligt de eerste week van maart. Dat zou ook zuur zijn (maar onze prijs zit onder plafond, dus is ok).quote:Op donderdag 15 december 2022 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan een vervelende zijn als je jaarrekening in het voorjaar komt, want een maart zoals dit jaar is verre van standaard.
Zelf kijk ik vooral naar de wetsteksten en lees dat het plafond per verrekenperiode geld en daarom per 1/1/23 bij eentje zit die wel per maand factureert. Voortschot vragenb aan consumenten, komt deels voort uit hoe een bedrijf haar financiën inregelt.quote:Op donderdag 15 december 2022 05:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh easy energy doet dan bijvoorbeeld juist wel weer een voorschot als ik t goed had
quote:Op donderdag 15 december 2022 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het eigenlijk al bekend of het wel gaat lukken om het prijsplafond echt al in te voeren per 1 januari?
De Kamer en ook de EU moet er nog wel mee instemmen, dat vlak voor het kerstreces wel zal gebeuren.quote:
Wat meespeelt is de wettelijke bedenktijd - zoals opgemerkt - van 14dagen die wordt opgeteld bij de opzegtermijn, administrieve overdracht van zeg een week, en je dan zo maar op een maand zit.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mwoah
Als ze zouden willen ...
Een puur administratieve handeling van 2 computer systemen, zou in een paar minuten moeten kunnen, mgoe
Je kan het zelf simpel testen, gewoon naar willekeurige site, aanmelden en datum kiezen.
Leuk natuurlijk dat je goedkope energie hebt , wat inhoudelijk verder weinig toevoegt.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:12 schreef ES_FOK het volgende:
Mooi dat ik mijn tarieven nog t/m mei 2025 onder het prijsplafond heb vastliggen, heb daar dan niks mee te maken gelukkig.
Ben echt zo benieuwd hoe we er volgend jaar herfst bij zitten met onze contracten en tarieven.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Alledrie dan maar even, misschien ook handig in de OP:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als als als....quote:Op donderdag 15 december 2022 14:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Leuk natuurlijk dat je goedkope energie hebt , wat inhoudelijk verder weinig toevoegt.
En nu maar hopen dat er geen wetje komt - waar ik van van horen zeggen wel terloops over is gesproken - die jou dan laat mee delen in het dure galgenmaal van alle anderen.
Ook als jouw maatschappij onverhoopt omvalt, word je alsnog de prooi van een aaseter.
Los daarvan kijk je wmb kort voor de neus en het maar afwachten is welke contracten er (voor jou?) komen/zijn in 2025.
Mijn verhaal is dat je blij kunt zijn met korting. Wanneer die kosten onder inkoopprijs komt, dat verlies dan elders in de markt betaald moet en gaat worden. Dat gaat goed, zolang dat mogelijk is.
Het gaat fout als de inkoopprijs niet betaald kan worden. Het is niet zo dat bedrijven de energievoorraden daadwerkelijk in het magazijn hebben. Wanneer bv Rusland simpelweg niet (meer) levert, kan je op je kop gaan staan met je "aankoop" die immers gebaseerd is op verwachte energie uit Rusland. Het bedrijf(sdeel) gaat dan simpelweg failliet en jij kan fluiten naar de lage prijs.
Een vast contract met onbepaalde tijd bestaat niet bij een energieleverancierquote:Op donderdag 15 december 2022 15:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Och ik had ook een vast contract voor onbepaalde tijd van eneco, en die verhoogde ook gewoon in September.
Vast contract zegt niks, dat breken ze gewoon open, of ze zeggen op.
Een vast contract betekent gewoon dat je een bepaalde prijs afspreekt voor een vaste periode. Dat valt niet zomaar op te breken.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Och ik had ook een vast contract voor onbepaalde tijd van eneco, en die verhoogde ook gewoon in September.
Vast contract zegt niks, dat breken ze gewoon open, of ze zeggen op.
Was en is zeker niet aanvallend bedoeld, dat je dit zo kan opvatten is dan voor eigen rekening.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:54 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Als als als....
Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Ik post hier gewoon ook even eens een keer een "kijk mij het eens goed voor elkaar hebben" reactie, dat is wel een beetje trend hierzo. Uiteraard dat er dan een zure "wat leuk voor je maar...." reactie op volgt.
Ik heb niet gegokt, als je een beetje het nieuws volgt kon je dit zien aankomen en ik heb dan ook op de dag dat Oekraine werd binnengevallen een contract voor 3 jaar vastgezet. De grote leveranciers hebben al grote delen van hun inkopen voor de komende jaren gedaan en hebben vet genoeg op de botten om die paar geluksvogels zolang van gas te voorzien voor die lage prijzen. Mocht de boel toch ploffen heb ik pech maar kan het gelukkig wel hebben als de kosten 2-3 keer zo hoog worden.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Was en is zeker niet aanvallend bedoeld, dat je dit zo kan opvatten is dan voor eigen rekening.
Ik gun het mensen die menen een goed bevallende keus te hebben (gemaakt).
Dat een 'crisis' de energieprijzen met 300/400% omhoog jaagt, was een jaar geleden sws compleet onvoorstelbaar en in ons gokpaleis dan goed gegokt hebt.
Los daarvan vraag ik mij af (en jij mogelijk niet zal overwegen, want "ik heb een mooie deal") of de prijzen van lange termijncontracten houdbaar blijven en die tzt dan niet simpelweg zullen worden opengebroken.
Wanneer jouw/mijn contract gebaseerd is op goedkoop Russische-energie, is het meer dan voorstelbaar dat een bedrijf daaraan dan niet meer kan voldoen omdat de EU die levering daarvan als sanctie verbiedt.
Ook in jouw contract zal ongetwijfeld staan dat die uitzonderingen er zijn. De vraag is dan of en hoe groot de druk wordt bij een leverancier. Een bedrijf(sdeel) dat niet langer aan verplichtingen kan voldoen, gaat dan - toedeledokie - failliet.
Ik ben van Eneco (die 9 dagen opzegtermijn heeft) naar Vattenfall (die 14 bedenktijd hanteert) en het heeft totaal 14 dagen geduurd.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat meespeelt is de wettelijke bedenktijd - zoals opgemerkt - van 14dagen die wordt opgeteld bij de opzegtermijn, administrieve overdracht van zeg een week, en je dan zo maar op een maand zit.
Het daadwerkelijk omschakelen is doorgaans, pas op de dag zelf waarbij de netbeheerder het vakje invult wie de daadwerkelijk de energie levert.
Ik stap nu precies per 1/1/23 over om zo geen gat te laten vallen in mijn plafond.
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.enecoquote:Op donderdag 15 december 2022 15:33 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Een vast contract met onbepaalde tijd bestaat niet bij een energieleverancier
Maar dat is dus wel wat anders dan een een- of meerjarig contract waarbij de tarieven vaststaan voor de duur van het contract.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.eneco
Of men het gokken noemt of voor(af)gekende wetenschap is die een keuze moet duiden, zal altijd wel ter discussie staan. Wat je goed doet is je risicomarge inschatten en dan rekening houdt dat jouw geworpen muntje, de andere kant op kan vallen. Ik ken anderen die simpel all-in (moes/ten) gaan en geen ruimte hebben om iets op te vangen.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:14 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Ik heb niet gegokt, als je een beetje het nieuws volgt kon je dit zien aankomen en ik heb dan ook op de dag dat Oekraine werd binnengevallen een contract voor 3 jaar vastgezet. De grote leveranciers hebben al grote delen van hun inkopen voor de komende jaren gedaan en hebben vet genoeg op de botten om die paar geluksvogels zolang van gas te voorzien voor die lage prijzen. Mocht de boel toch ploffen heb ik pech maar kan het gelukkig wel hebben als de kosten 2-3 keer zo hoog worden.
Je geeft het zelf aan, je netto gebruik is 1600kWh en er lijkt dus dan geen sprake te zijn van 'leveren'.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:
verbruik:
2000 piek
5000 dal
opwek:
4000 piek
1400 dal
Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.
Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?
Als de oorlog dan voorbij is en de verstandhouding met Rusland weer enigszins genormaliseerd lager. Als dat niet het geval is dan wordt het een uitdaging om de gasreserves gevuld te krijgen en dat drijft de prijs flink op uiteraard.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ben echt zo benieuwd hoe we er volgend jaar herfst bij zitten met onze contracten en tarieven.
Ik denk dat dat nog wel een dikke 10+ jaar gaat duren, zoniet 20+quote:Op donderdag 15 december 2022 18:08 schreef Jaeger85 het volgende:
en de verstandhouding met Rusland weer enigszins genormaliseerd
Maar niet voor een vaste prijsquote:Op donderdag 15 december 2022 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.eneco
Denk dat we dan problemen hebben van een heel andere ordequote:Op donderdag 15 december 2022 20:51 schreef Vallon het volgende:
Een gokje want als de marktprijs zeg ¤30 per eenheid wordt, is ook de BV Nederland failliet.
Hoeveel betaal je voor gas nu? Mijn nieuwe variabele contract ging 23 oktober in en ik zit nu op ¤3,33 m3quote:Op donderdag 15 december 2022 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb het even opgezocht: wij hebben ons op 22 september aangemeld bij Van de Bron, hebben afgezien van de 14 dagen bedenktijd en ons nieuwe contract ging in op 1 oktober (en dus niet 1 november, zoals ik eerder dacht).
De totale leveringsprijs is 3,46 euro per m3. (Wij zijn net van het gas af, maar moesten een contract voor gas afnemen omdat de gasaansluiting nog niet was verwijderd.)quote:Op donderdag 15 december 2022 21:17 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Hoeveel betaal je voor gas nu? Mijn nieuwe variabele contract ging 23 oktober in en ik zit nu op ¤3,33 m3
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.quote:Op donderdag 15 december 2022 20:51 schreef Vallon het volgende:
Ik lees net de Staatscourant waarin/waarmee de Plafondregeling kennelijk tot wet is geworden.
Ik pik er dit uit wat mij opviel en gebruikers relevant lijkt. Er zitten weer best tal van hakjes en oogjes in.:
• Leveranciers moeten per helft van de maand voor de volgende maand een (onderbouwde) aanvraag via een Excell een subsidievoorschot vragen.
• Het energiebudget wordt "volumeplafond" genoemd. Het plafondtarief is de prijs incl BTW en heffingen, die geldt voor dat volume.
• Op een ingewikkelde manier wordt beschreven en met met formules beschreven hoe er gerekend moet worden. Iets dat wat wij hier ook al gaandeweg hadden besproken
• Verrekening is sws NA salderen (eerst dus aftrekken van levering van het gebruik). veder is er geen onderscheid van prijsmoment of tariefsoort.
• Er zijn diverse passages om bovenmatige winsten af te kunnen romen bij leveranciers Iets dat imo wat onzinnig aandoet want leveranciers - die hooguit administratief "energie" schuiven maken zeer beperkt weinig winst omdat ze duur moeten inkopen en tolgaarder zijn voor de overheid. Er wordt gesproken over tariefcohorten (voor de leverancier) waarin prijsstellingen en daarmee winsten moeten liggen.
• Controle en toekenning gaat op basis van EAN code van een aansluiting, zeg maar het meternummer. de gegevens daarvoor moeten 5 tot 10 jaar bewaard blijven.
• Er zit geen maximum aan in/bij de totale subsidie (dus ook niet t.a.v. markttarieven). Dus blanco-check aan de energiemarkt . Een gokje want als de marktprijs zeg ¤30 per eenheid wordt, is ook de BV Nederland failliet.
Er is een lange bijlage waar per dag van 2023 staat vermeld wat voor die dag (en daarmee opgetelde afrekenperiode), het volume plafond is waarvoor het plafondtarief geldt.
tldr; een regeling die heel simpel kon zijn, is een snel ineengedraaid systeemproduct geworden, onduidelijk wat het kost en feitelijk vaag of en in hoeverre het wie precies waarmee gaat helpen.
Ik geef toe geld is hier gratis korting en je over het hoe "druk maken", is van latere zorg. Wmb was het eenvoudiger om subsidie onvoorwaardelijk aan burgers uit te keren. Die burgers zoeken het dan maar uit wat ze ermee doen, hun rekening betalen of de economie steunen.
Wat mij opvalt dat het voor zg dynamische leveranciers (die niet weten wat de prijs van morgen of volgende maand is, voor zo ja, hoeveel van hun variabel aantallen gebruikers) het goed opletten wordt, hoe zij hun aanvraag doen.
Ik krijg het idee dat Jetten en de gevestigde leveranciers hun best hebben gedaan om de dynamische marktspelers vvan het veld te jagen.
Ja echt bizar, bij 'normaal' verbruik zou me dat dan zo'n 250 m3 kosten die ik niet mee mag nemen. Omdat je ook nog eens door blijft besparen (want ook 1,45¤ blijft gewoon veel geld) wordt dat nóg meer.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De overheid heeft dus bepaald dat het deel wat bij de jaarafrekening onder het prijsplafond niet mee mag naar de rest van het jaar.
Dat hangt er vanaf wanneer je je jaarafrekening krijgt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:37 schreef Stoorzendert het volgende:
Begrijp ik het dan goed dat als je contract bijvoorbeeld in maart eindigt en je verbruik van afgelopen jaar al boven 569m3 ligt (volgens tabel jan t/m maart) je vanaf januari gewoon voltarief betaald omdat die 569m3 al opgebruikt is?![]()
*met een 'domme' meter
Jammer dat het weer zo complex gemaakt is
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat is inderdaad te simpel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?
Correctquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:56 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
Daar bleef 15kWh over.
Die hebben ze verdeeld over het aantal maanden dat elk tarief gold en op basis daarvan de kosten berekend.
Prima methode wat mij betreft.
Daarom moet je 1 Jan wel je meterstanden opnemen. En anders schat je leverancier liefjes voor je.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit nietquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
En dan hangt het er dus vanaf hoe dat overschot (hoeveel ik meer heb verbruikt dan ik heb teruggeleverd) over het jaar wordt verdeeld. Als dat over twee periodes is (1 januari - eindafrekening en eindafrekening - 31 december), dan kan dat onvoordelig uitpakken. Voor jou is dat met een knip op 1 juli niet zo boeiend, maar voor mij met een knip op 1 oktober wel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.
Dus 15/12x6 bijvoorbeeld voor het tarief dat liep van 1-1 t/m 30-6.
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit niet
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Er is niet gekeken naar hoeveel ik in die periode verbruikt hebt. Het jaartotaal is verdeeld over 12 maanden op basis van hoeveel maanden het tarief gold.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Dat zou wel logisch zijn. Als ze dat nu gewoon even duidelijk communiceren dan is dat voor iedereen ook helder. Maar duidelijke communicatie schijnt een dingetje te zijnquote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Nee ik vind het ook lastig. Maar als het NA salderen is, dan denk ik (denk!) dat het voor mij niet uit maakt, daar ik veel meer terug lever dan verbruik, op een heel jaar gezien.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:01 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.
Ik zie het vanzelf wel wat er gaat gebeuren. Veel minder verbruiken dan nu gaat niet lukken.
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
Dit zegt mijn energieleverancier ook.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.
Hierbij het meest gegeven antwoord in deze reeks: die schatten ze in zoals ze tientallen jaren al doen bij de standaard 2 tariefwijzigingen per jaar.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Nee dat gebeurt niet.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Bij elke afrekening dwz formele factuur over voorgaande periode(n), ontstaat een maandknip.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond deze passage nog in de officiële bekendmakingen (waarvoor dank, @:vallon):
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Hier wordt niet gesproken over een eventuele knip.
ik heb het 10 dec al ontvangenquote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Dat vind ik niet zo vreemd.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
toen de 12e.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En vorige maand? Ik 16e. Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Ik kreeg het eergisteren.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Zowel deze maand als vorige maand stond het bij mij de 9e op de rekening. En dezelfde datum voor mijn moeder waar ik de betaalrekening van kan bekijken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.quote:Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.
Dit geldt ook als je ons geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen.
Je kunt je meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall bij Termijnbedag.
Goed om te weten: heeft je slimme meter een storing dan kun je meterstanden niet doorgeven. Neem in dat geval contact op met je netbeheerder om de storing op te lossen.
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
quote:Vattenfall
Bij Vattenfall kunnen klanten bij een tariefswijziging tussentijds hun meterstand doorgeven. Dat kan telefonisch of via MijnVattenfall. Deze tussentijdse meterstand wordt ook verwerkt voor de jaarnota en om het termijnbedrag te berekenen.
Alle klanten met een conventionele meter krijgen vóór 1 januari een mail of brief om hun meterstand door te geven. Klanten hoeven hiervoor niet te bellen. "Want we kunnen ons voorstellen dat klanten er zeker van willen zijn dat het juiste verbruik per periode wordt afgerekend", aldus de woordvoerder.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-prijsplafond-ingaat
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:40 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.
[..]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Ook goed, dan zie ik die mail vanzelf wel. Op basis van de info op hun site was ik toch al van plan om dan mijn standen door te geven, al zal het voor mij niets uitmaken aangezien mijn verbruik toch ruim onder het maximum van het plafond ligt. Ook heb ik begin deze week al mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening, dus als Vattenfall ze gaat schatten zullen ze niet veel verschillen met de werkelijke stand op 1 januari.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:03 schreef Viezig het volgende:
[..]
[..]
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.
Gunstig wanneer je meer verbruikt dan levert.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.
Rond 1 juli lijkt me wel een mooi moment, dan kan je salderen en afrekenen over het eerste halve jaar en liggen er nog genoeg zonnige dagen voor je om ook de herfst en winter goed te overleven.
Zelf heb ik nog tot mei 2024 een ¤0,24cent per kWh contract, dus sowieso niets te maken met het plafond.
Maar m'n moeder zou anders de afrekening in oktober krijgen, dus dat moet dan wat naar voren gehaald worden.
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:54 schreef Ferdii het volgende:
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.
voor de rest zal het allemaal niet veel uitmaken
Klagen is de nationale sport hequote:Op zaterdag 17 december 2022 17:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?
Waarom? Het verbruiksplafond is redelijk fair over de maanden verdeeld, dus wanneer je je jaarnota krijgt maakt wat dat betreft niet uit.quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:54 schreef Ferdii het volgende:
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.
Ergens wel ja, maar aan de andere kant... iemand die het begin van het jaar wat zuiniger is en dan met de feestdagen wil genieten van iets extra comfort heeft die mogelijkheid dan niet...quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom? Het verbruiksplafond is redelijk fair over de maanden verdeeld, dus wanneer je je jaarnota krijgt maakt wat dat betreft niet uit.
Het prijsplafond is bedoeld om de ergste pijn te verlichten; inspelen op alle persoonlijke omstandigheden is organisatorisch onmogelijk. You win some, you lose some.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ergens wel ja, maar aan de andere kant... iemand die het begin van het jaar wat zuiniger is en dan met de feestdagen wil genieten van iets extra comfort heeft die mogelijkheid dan niet...
redelijk fair ja, maar niet inspelend op weersomstandigheden, uiteindelijk maakt het geen zak uit wanneer je dat "gemiddelde" verbruik verbruikt, iemand die boven het plafond zit, zal dat gemiddeld over alle maanden doen en niet enkel in een wintermaand veel te veel verbruiken. Dus waarom dat limiteren? het wordt er alleen maar onnodig moeilijk rekenen door.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom? Het verbruiksplafond is redelijk fair over de maanden verdeeld, dus wanneer je je jaarnota krijgt maakt wat dat betreft niet uit.
Dan ben je aan het begin van de periode na je jaarnota wat zuiniger zodat je met de feestdagen de kachel lekker kunt laten branden.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ergens wel ja, maar aan de andere kant... iemand die het begin van het jaar wat zuiniger is en dan met de feestdagen wil genieten van iets extra comfort heeft die mogelijkheid dan niet...
Het gas blijft gewoon stromen he ... Kost gewoon wa meer ...quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 19:10 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het prijsplafond is bedoeld om de ergste pijn te verlichten; inspelen op alle persoonlijke omstandigheden is organisatorisch onmogelijk. You win some, you lose some.
ik weet t....quote:Op zaterdag 17 december 2022 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het gas blijft gewoon stromen he ... Kost gewoon wa meer ...
Morgen gas 1,80 joy
Hier lees ik dat het plafond zefls per dag wordt bepaald: https://www.nu.nl/geldzaken/6242611/prijsplafond-zo-ziet-je-energierekening-er-straks-uit.htmlquote:Op zaterdag 17 december 2022 18:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan moet dus per dag gaan bijhouden hoeveel je gebruikt, als je er een beetje zicht op wilt hebben, en wilt kunnen checken of de rekening die je krijgt wel klopt. Dit gaat uitlopen om een stortvloed van conflicten tussen mensen en hun energie-leveranciers. Ik weet niet of zo'n 'slim' plafond, waarmee mensen gestimuleerd worden hun verbruik te matigen daar wel tegenop weegt. Dit gaat gewoon weer een enorm hoofdpijndossier worden voor de overheid.quote:Hoe zie je prijsplafond terug op je energierekening?
Maar het wordt ingewikkelder: omdat een energiecontract op elke dag van het jaar kan aflopen, moest het verbruik per dag worden berekend. En dus is het prijsplafond in 365 stukjes gehakt op basis van historisch verbruik.
Elke dag heeft dus een eigen plafond. Zo kan berekend worden wat je verbruik boven het plafond per maand is (bij een variabel contract), en welk gedeelte van het plafond je hebt gebruikt als een jaarcontract afloopt.
"Er zijn 365 momenten in een jaar waarop je contract kan aflopen en je kunt overstappen. Dan is het logisch dat je vanaf het moment dat je nieuwe contract begint, begint met tellen", legt energie-expert Joris Kerkhof van Independer uit.
Maar waar zijn die stukjes op gebaseerd? "Op zich kan de overheid op basis van historische data vrij goed voorspellen hoe het verbruik is. In januari en februari is het prijsplafond dan ook hoger dan in de zomer. Maar het weer laat zich niet voorspellen. Dus als het flink koud is, kan het vrij hard gaan."
Blijf je een maand onder het plafond omdat je een weekje op vakantie gaat? Dan kun je dat niet benutte verbruik níét verrekenen met een latere periode waarin je vanwege vorst wél boven het plafond uitkomt.
Dat staat er niet hè?quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier lees ik dat het plafond zefls per dag wordt bepaald: https://www.nu.nl/geldzaken/6242611/prijsplafond-zo-ziet-je-energierekening-er-straks-uit.html
[..]
Dan moet dus per dag gaan bijhouden hoeveel je gebruikt, als je er een beetje zicht op wilt hebben, en wilt kunnen checken of de rekening die je krijgt wel klopt. Dit gaat uitlopen om een stortvloed van conflicten tussen mensen en hun energie-leveranciers. Ik weet niet of zo'n 'slim' plafond, waarmee mensen gestimuleerd worden hun verbruik te matigen daar wel tegenop weegt. Dit gaat gewoon weer een enorm hoofdpijndossier worden voor de overheid.
Die van ons komt in april, historisch gezien zitten wij in januari, februari en maart boven de maandstaafjes die ik her en der zie. Op jaarbasis blijven we echter onder het plafond normaal gesproken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 18:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, vooraf, zodat voor iedere willekeurige jaarnotadatum een voor- en na-plafond berekend kan worden.quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier lees ik dat het plafond zefls per dag wordt bepaald: https://www.nu.nl/geldzaken/6242611/prijsplafond-zo-ziet-je-energierekening-er-straks-uit.html
Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu precies wilt zeggen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 19:14 schreef Ferdii het volgende:
[..]
redelijk fair ja, maar niet inspelend op weersomstandigheden, uiteindelijk maakt het geen zak uit wanneer je dat "gemiddelde" verbruik verbruikt, iemand die boven het plafond zit, zal dat gemiddeld over alle maanden doen en niet enkel in een wintermaand veel te veel verbruiken. Dus waarom dat limiteren? het wordt er alleen maar onnodig moeilijk rekenen door.
Ik ga er toch vanuit dat niemand express meer gaat verbruiken omdat ze nog niet aan het plafond zitten aan het eind vann het jaar
Op het eerste oog klinkt dat als een redelijke oplossing.quote:Op zaterdag 17 december 2022 22:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu precies wilt zeggen.
Het komt er op neer dat er twee plafonds zijn: een voor vóór je jaarnota en er voor er na. Niet perfect, maar niet onredelijk.
Precies dit dus,quote:Op zondag 18 december 2022 00:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op het eerste oog klinkt dat als een redelijke oplossing.
Maar dat is het alléén wanneer je ofwel elke maand boven het plafond verbruikt, ofwel elke maand er gegarandeerd onder blijft.
Voor wie op jaarbasis redelijk binnen het de hoeveelheid van het prijsplafond blijft, maar waarbij de verdeling over het jaar afwijkt van de verdeling die de overheid bedacht heeft, kan de verdeling per maand/dag behoorlijk nadelig uitpakken als de jaarrekening op een ongunstig moment komt.
Het is nogal krom dat je op jaarbasis minder subsidie ontvangt, omdat toevallig je afrekening net op een 'verkeerde' datum valt. En ik denk dat dat best nog het nodige juridische gedoe gaat opleveren. Want de overheid moet gelijke gevallen gelijk behandelen. Dat wordt nog lastig uitleggen waarom de één waarbij het boekjaar van 1 januari tm 31 december zijn jaarverbruik van 1150 m³ gas volledig gesubsidieerd ontvangt, terwijl een ander die hetzelfde jaarverbruik heeft, maar afwijkt van de standaard verdeling en met een jaarrekening die niet op de jaarwisseling valt toch voor een deel van het jaarverbruik géén subsidie ontvangt.
Kunnen we het niet beter direct voor een heel mensenleven compenseren? Stel je voor!quote:Op zondag 18 december 2022 00:23 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Precies dit dus,
Simpel voorbeeld:
Persoon A gebruikt 1200kuub has per jaar en verdeelt dit netjes volgens het overheid grafiekje en blijft dus overal onder het plafond
Persoon B is de eerste 6 maanden druk aan het werk en zit ruim onder het plafond, krijgt vervolgens zijn jaar nota en wordt halverwege het jaar ontslagen. Al Thuis zittend stookt pers. b de kachel lekker op en komt gemiddeld op 1200kuub
B moet hierin dus hogere kosten betalen dan A ondanks het zelfde verbruik
Lijkt me prima mechanisme.quote:Op zondag 18 december 2022 00:23 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Precies dit dus,
Simpel voorbeeld:
Persoon A gebruikt 1200kuub has per jaar en verdeelt dit netjes volgens het overheid grafiekje en blijft dus overal onder het plafond
Persoon B is de eerste 6 maanden druk aan het werk en zit ruim onder het plafond, krijgt vervolgens zijn jaar nota en wordt halverwege het jaar ontslagen. Al Thuis zittend stookt pers. b de kachel lekker op en komt gemiddeld op 1200kuub
B moet hierin dus hogere kosten betalen dan A ondanks het zelfde verbruik
De overheid moet voor iedereen dezelfde regels toepassen, er is geen verplichting dat de uitkomst ook gelijk moet zijn. Er zijn talloze regelingen waarbij de regels voor iedereen gelijk zijn, maar die voor individuele gevallen toch heel verschillend kunnen uitvallen.quote:Op zondag 18 december 2022 00:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En ik denk dat dat best nog het nodige juridische gedoe gaat opleveren. Want de overheid moet gelijke gevallen gelijk behandelen. Dat wordt nog lastig uitleggen waarom de één waarbij het boekjaar van 1 januari tm 31 december zijn jaarverbruik van 1150 m³ gas volledig gesubsidieerd ontvangt, terwijl een ander die hetzelfde jaarverbruik heeft, maar afwijkt van de standaard verdeling en met een jaarrekening die niet op de jaarwisseling valt toch voor een deel van het jaarverbruik géén subsidie ontvangt.
Voor iemand met een asymetrisch verbruik pakt het inderdaad iets ongunstig uit, maar ook weer niet dramatisch. Als diegene in jouw voorbeeld dan nog 50m3 tegen 3 euro of zo moet afrekenen in plaats van 1.45 dan scheelt 'm dat op jaarbasis 77,50 euro. Lijkt me geen schandaal.quote:Op zondag 18 december 2022 00:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor wie op jaarbasis redelijk binnen het de hoeveelheid van het prijsplafond blijft, maar waarbij de verdeling over het jaar afwijkt van de verdeling die de overheid bedacht heeft, kan de verdeling per maand/dag behoorlijk nadelig uitpakken als de jaarrekening op een ongunstig moment komt.
Helemaal dit inderdaad, maar waar dit wel heel scheef uitpakt is wanneer je zonnepanelen hebt, want je kunt volgend jaar alleen binnen 2023 salderen en als je bijvoorbeeld 1 maart of 1 november je jaarnota krijgt dan valt er vrijwel niks te compenseren/salderen voor resp. januari en februari of november en december.quote:Het is nogal krom dat je op jaarbasis minder subsidie ontvangt, omdat toevallig je afrekening net op een 'verkeerde' datum valt.
Je mag nog net zo hard salderen toch? Het telt alleen niet voor het energieplafond. Misschien vervelend, maar is toch hetzelfde als de gasgebruiker?quote:Op zondag 18 december 2022 10:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Voor iemand met een asymetrisch verbruik pakt het inderdaad iets ongunstig uit, maar ook weer niet dramatisch. Als diegene in jouw voorbeeld dan nog 50m3 tegen 3 euro of zo moet afrekenen in plaats van 1.45 dan scheelt 'm dat op jaarbasis 77,50 euro. Lijkt me geen schandaal.
[..]
Helemaal dit inderdaad, maar waar dit wel heel scheef uitpakt is wanneer je zonnepanelen hebt, want je kunt volgend jaar alleen binnen 2023 salderen en als je bijvoorbeeld 1 maart of 1 november je jaarnota krijgt dan valt er vrijwel niks te compenseren/salderen voor resp. januari en februari of november en december.
Maar wat je deze maand niet verbruikt, mag je niet verrekenen met volgende maand. Dan zou je dus het beste rond het einde en begin van de maand op vakantie gaan als je een 1-2 weken weggaat.quote:Op zaterdag 17 december 2022 21:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat staat er niet hè?
Die dagstukjes worden per maand bekeken. (Opgeteld)
Jawel, er wordt niet in maanden gerekend maar in voor en na je jaarnota. Voorbeeld: 1 september je jaarnota. Dan heb je eerst 8 maanden en vervolgens nog 4 maanden.quote:Op zondag 18 december 2022 11:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar wat je deze maand niet verbruikt, mag je niet verrekenen met volgende maand.
Ja, maar het overschot van je jaarnotadatum in 2022 t/m 31 december 2022 kun je niet meenemen naar 2023. Dat moet je salderen binnen 2022.quote:Op zondag 18 december 2022 11:14 schreef investeerdertje het volgende:
Je mag nog net zo hard salderen toch?
Het is misschien ook wel goed om soms even uit te zoomen. We stevenden in de herfst af op een situatie waarbij huishoudens massaal in de problemen zouden komen. Leidend tot ofwel betalingsproblemen en armoede, ofwel tot zeer schrijnende sociale situaties.quote:Op zondag 18 december 2022 11:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alle ingredienten om hier een enorm fiasco van te maken zijn aanwezig. De overheid tuigt een regeling op die voor velen te ingewikkeld en/of onuitvoerbaar is
Die begrijp ik niet helemaal. Onze jaarnota komt in april, we hebben zonnepanelen.quote:Op zondag 18 december 2022 10:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Voor iemand met een asymetrisch verbruik pakt het inderdaad iets ongunstig uit, maar ook weer niet dramatisch. Als diegene in jouw voorbeeld dan nog 50m3 tegen 3 euro of zo moet afrekenen in plaats van 1.45 dan scheelt 'm dat op jaarbasis 77,50 euro. Lijkt me geen schandaal.
[..]
Helemaal dit inderdaad, maar waar dit wel heel scheef uitpakt is wanneer je zonnepanelen hebt, want je kunt volgend jaar alleen binnen 2023 salderen en als je bijvoorbeeld 1 maart of 1 november je jaarnota krijgt dan valt er vrijwel niks te compenseren/salderen voor resp. januari en februari of november en december.
Wel van je betaalverbruik irt leverancier, maar niet van je plafond. Dat is dus nogal vreemd.quote:Op zondag 18 december 2022 12:07 schreef exode het volgende:
[..]
Die begrijp ik niet helemaal. Onze jaarnota komt in april, we hebben zonnepanelen.
De energieleverancier saldeert toch gewoon tot de jaarnota?
Vanaf 01-04-2022 tot vandaag hebben wij 500 kwh meer opgewekt dan dat we hebben verbruikt. De 500kwh gaan gewoon van jan tm maart van het verbruik af?
Of interpreteer ik je post verkeerd of ik ben de weg helemaal kwijt? (het is tenslotte zondag)
Uh, maar hoe werkt dat dan?quote:Op zondag 18 december 2022 12:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wel van je betaalverbruik irt leverancier, maar niet van je plafond. Dat is dus nogal vreemd.
Het lijkt erop dat die 500 kWh in 2022 gesaldeerd wordt en dat je jan-feb-mrt alleen kunt salderen met wat je in die 3 maanden aan overschot hebt.quote:Op zondag 18 december 2022 12:07 schreef exode het volgende:
Die begrijp ik niet helemaal. Onze jaarnota komt in april, we hebben zonnepanelen.
De energieleverancier saldeert toch gewoon tot de jaarnota?
Vanaf 01-04-2022 tot vandaag hebben wij 500 kwh meer opgewekt dan dat we hebben verbruikt. De 500kwh gaan gewoon van jan tm maart van het verbruik af?
Of ik.quote:Of interpreteer ik je post verkeerd of ik ben de weg helemaal kwijt? (het is tenslotte zondag)
Dat "niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024" klinkt alsof je geen overschot van buiten 2023 mee kunt nemen naar 2023.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.[/i]
Ik lees het nu ook, dat wordt de jaarafrekening echt volledig uitpluizen en met Excel ernaast. Wat een zure regeling voor net ons specifiek zeg.quote:Op zondag 18 december 2022 12:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat die 500 kWh in 2022 gesaldeerd wordt en dat je jan-feb-mrt alleen kunt salderen met wat je in die 3 maanden aan overschot hebt.
[..]
Of ik.Maar ik meende dat hier uit te halen:
[..]
Dat "niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024" klinkt alsof je geen overschot van buiten 2023 mee kunt nemen naar 2023.
Nee je betaalt dan alleen het stukje vol dat boven het plafond komt. Dus als er zeg 200 boven plafond is, betaal je dat volmtarief en de rest laag.quote:Op zondag 18 december 2022 12:30 schreef exode het volgende:
[..]
Uh, maar hoe werkt dat dan?
Ben ik echt zo slecht wakker. Die 500 die we over hebben gaat van het vebruik af bij Eneco. Waardoor we op, ik noem maar wat 600 kwh netto komen die we bij moeten betalen in april. Maar volgens het plafond is het 1100 kwh? Maar Eneco brengt maar 600 kwh in rekening op de afrekening? Tegen het hogere tarief want eej, boven het plafond.
Wat voor rekenwonders hebben dit bedacht?
Ach ja, worden wij dus dubbel genaaid, gas zit boven het maandplafond tot april bij ons en dit. En ja zo voelt dat, dus de ratio over 'het is een regeling voor iedereen en ze kunnen geen maatwerk maken' mag iedereen lekker voor zich houden.
Nu verkopen voor een tientje per persoon en je hebt gratis energie voor het hele jaarquote:Op zondag 18 december 2022 12:47 schreef monkyyy het volgende:
Zei iemand daar jaarafrekening in excel? Aanschouw, mijn creatie:
[ afbeelding ]
Het is nog een aardig gepuzzel, over 12 maanden moet werken met drie verschillende leveringstarieven, 3 verschillende belasting tarieven, hoog laag tarief, winddelen. Maar op een paar euro nauwkeurig heb ik hem sluitend gekregen.
nee geen issues daarmee.quote:Op zondag 18 december 2022 12:50 schreef Elan het volgende:
Meer mensen gedonder van de Vattenfall app? Verbruik niet correct en hij doet geen updates
Hoe zit dit dan?quote:Op zondag 18 december 2022 11:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Jawel, er wordt niet in maanden gerekend maar in voor en na je jaarnota. Voorbeeld: 1 september je jaarnota. Dan heb je eerst 8 maanden en vervolgens nog 4 maanden.
quote:Blijf je een maand onder het plafond omdat je een weekje op vakantie gaat? Dan kun je dat niet benutte verbruik níét verrekenen met een latere periode waarin je vanwege vorst wél boven het plafond uitkomt.
In Engeland zeiden ze gewoon: Prijsplafond £0.34 per kwh en dagelijkse kosten voor de aansluiting £0.46. Gas £0.10 en £0.28.quote:Op zondag 18 december 2022 12:06 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het is misschien ook wel goed om soms even uit te zoomen. We stevenden in de herfst af op een situatie waarbij huishoudens massaal in de problemen zouden komen. Leidend tot ofwel betalingsproblemen en armoede, ofwel tot zeer schrijnende sociale situaties.
Om dat te voorkomen heeft de overheid in grote haast een regeling uit de grond gestampt waarmee voor de grootste groep huishoudens de lasten konden worden verlicht. En die nog enigszins uitvoerbaar zou kunnen zijn.
Het is dan makkelijk schieten op zo’n regeling, want hij zit vol gebreken. Je ziet media en kamerleden dan ook direct in die reflex schieten: hoe zit het dan met subgroepje X of subgroepje Y die onvoldoende gecompenseerd worden, of met het scenario dat subgroepje Z in situatie … komt.
Allemaal prima, want het gaat om een hoop belastinggeld en daar moet je kritisch op zijn. Maar het leidt er ook toe dat men concludeert dat het allemaal volkomen kut is. In mijn ogen is het nuttig om het ook eens af te zetten tegen het alternatief ‘niets doen’.
Ja jammer. Heel vervelend. Je mag ook het volle tarief betalen van mij? (Ja ik heb zelf ook panelen)quote:Op zondag 18 december 2022 11:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, maar het overschot van je jaarnotadatum in 2022 t/m 31 december 2022 kun je niet meenemen naar 2023. Dat moet je salderen binnen 2022.
Mensen hoeven het niet te snappen. De uitvoerder moet het snappen.quote:Op zondag 18 december 2022 13:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kijk alleen eens naar de discussies hierboven, het is allemaal erg ondoorzichtig en ingewikkeld, te ingewikkeld voor veel mensen.
Ja, want al die mensen die het niet snappen zullen de voor hen onbegrijpelijke notas gewoon maar zonder gemor accepteren, of ze nu correct zijn of niet. Dat gaat gewoon voor wrijving zorgen.quote:Op zondag 18 december 2022 13:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mensen hoeven het niet te snappen. De uitvoerder moet het snappen.
Als latere periode op de periode na je jaarnota slaat dan klopt het wel wat er staat.quote:Op zondag 18 december 2022 13:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe zit dit dan?
https://www.nu.nl/geldzaken/6242611/prijsplafond-zo-ziet-je-energierekening-er-straks-uit.html
[..]
Het is vooral de willekeur van wanneer je je jaarnota toevallig krijgt die krom is. Maar inderdaad, dat is helaas niet anders, want administratief niet mogelijk om het anders te doen.quote:Op zondag 18 december 2022 13:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja jammer. Heel vervelend. Je mag ook het volle tarief betalen van mij? (Ja ik heb zelf ook panelen)
Dat is al een stuk duidelijker. Ik denk dat ze dat in de nu.nl artikel ook schrijven, maar het staat er erg onduidelijk. Daar staat:quote:Op zondag 18 december 2022 13:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als latere periode op de periode na je jaarnota slaat dan klopt het wel wat er staat.
Maar het werkt echt niet per maand.
Hier leggen ze het goed uit.
Met 'latere periode' denk ik dat je dus niet moet lezen 'volgende maand', maar na het aflopen van je huidige jaar in het contract.quote:Blijf je een maand onder het plafond omdat je een weekje op vakantie gaat? Dan kun je dat niet benutte verbruik níét verrekenen met een latere periode waarin je vanwege vorst wél boven het plafond uitkomt.
Ja, dat bedoelde ik ook te zeggen met "de periode na je jaarnota".quote:Op zondag 18 december 2022 13:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Met 'latere periode' denk ik dat je dus niet moet lezen 'volgende maand', maar na het aflopen van je huidige jaar in het contract.
En dat is precies wat zo kwalijk is, want dan kun je er niet op inspelen zodat je de energiekosten betaalbaar houdt.quote:Op zondag 18 december 2022 13:43 schreef Arcee het volgende:
Overigens kan alles per energieleverancier ook nog verschillend uitpakken, dus iedereen weet pas echt waar-ie aan toe is als-ie z'n jaarnota krijgt.
Ik las donderdag dat er dit weekend wel onderhoud was, dus zou morgen weer even checken.quote:Op zondag 18 december 2022 12:50 schreef Elan het volgende:
Meer mensen gedonder van de Vattenfall app? Verbruik niet correct en hij doet geen updates
Mensen moeten een begrijpelijke factuur ontvangen, zodat zij die op juistheid kunnen controleren. Dat is een consumentenrecht. Dus het moet wel degelijk te snappen zijn voor een consument met gemiddelde intelligentie.quote:Op zondag 18 december 2022 13:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mensen hoeven het niet te snappen. De uitvoerder moet het snappen.
Er staat op wat jij moet betalen. Hoe dat is opgebouwd staat er ook.quote:Op zondag 18 december 2022 16:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mensen moeten een begrijpelijke factuur ontvangen, zodat zij die op juistheid kunnen controleren. Dat is een consumentenrecht. Dus het moet wel degelijk te snappen zijn voor een consument met gemiddelde intelligentie.
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.quote:Op zondag 18 december 2022 16:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mensen moeten een begrijpelijke factuur ontvangen, zodat zij die op juistheid kunnen controleren. Dat is een consumentenrecht. Dus het moet wel degelijk te snappen zijn voor een consument met gemiddelde intelligentie.
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.quote:Op zondag 18 december 2022 17:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.
Waar het vaak en vooral misgaat is dat mensen alleen (krijgen te) lezen wat zij dan belezen. Pas toen de wet in volle omvang werd gepubliceerd wordt daarmee pas duidelijk hoe en wat het feitelijk gaat betekenen.
Voorbeeld in aanloop, niet beseffen - ook ik deed dat - dat de overheid het plafondbudget per jaar toch slinks opdeelt in een te cumuleren subsidievoorschot aan energiebedrijven als maanddeel van tot -en na een netto verrekening bij de de afnemer. Verrekening bij consument moet niet verward worden met de periodebetaling van een voorschot. Dat iemand - uit gewoonte - een voorschot overmaakt, wil dat geenszins niet zeggen dat iemand een rekening heeft voldaan. Ook iets om te onthouden voor/bij faillissementen en andere situaties waar iemand van geld kan worden afgeholpen.
Ik snap het welquote:Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.
Wil gewoon een factuur/offerte die als volgt is opgebouwd.
Elektra kosten per KWH
Elektra belastingen per KWH
gas kosten per m3
gas belastingen per m3
Vaste leveringskosten per jaar GAS
Vaste leveringskosten per jaar elektra
Al het andere, is niks anders dan ruis en geneuzel dat geen zinvol doel dient.
Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.quote:Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.
Wil gewoon een factuur/offerte die als volgt is opgebouwd.
Elektra kosten per KWH
Elektra belastingen per KWH
gas kosten per m3
gas belastingen per m3
Vaste leveringskosten per jaar GAS
Vaste leveringskosten per jaar elektra
Al het andere, is niks anders dan ruis en geneuzel dat geen zinvol doel dient.
Timmerfransquote:Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.
De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.
En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.
Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.
Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.
Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
Als ik de maandelijkse staafjes zie mogen wij voor het prijsplafond tot 1 april 2023 887 kwh verbruiken.quote:Op zondag 18 december 2022 12:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee je betaalt dan alleen het stukje vol dat boven het plafond komt. Dus als er zeg 200 boven plafond is, betaal je dat volmtarief en de rest laag.
Als.ik het goed begrijp tenminste.
Benieuwd wanneer ik de mail krijg. In 2020 was het ¤25.43 per GJ, in 2021 ¤24.60 per GJ (maar vaste kosten wel hoger). In 2022 al naar ¤43.67 per GJ en dan nu dus naar ¤90.91 per GJ..quote:Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
En ook de vaste kosten zijn echt bizar gestegen.quote:Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
Zou er iemand zijn die het wel begrijpt?quote:Op maandag 19 december 2022 10:29 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.frankenergie.(...)ie-is-vooral-complex
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef capricia het volgende:
[..]
En ook de vaste kosten zijn echt bizar gestegen.
Die GJ-prijs is maximaal wat het ACM als max geeft.
Schofterig. Want er is geen concurrentie.
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hè.quote:Op maandag 19 december 2022 11:32 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2020 betaalde ik voor 11GJ stadswarmte ¤795.
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.
In 2023 zou dat zonder prijsplafond ¤1630 zijn. Met prijsplafond ¤1151.
Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor álle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..
Nee, ik weet er helaas dus alles van. Ik had eerlijk gezegd niks anders verwacht van het GJ tarief, maar voor 2022 hadden ze de andere bedragen wél (ongeveer) gelijk gehouden met 2021, dus ik had niet verwacht dat ze bij al die bedragen nu óók op het max zouden gaan zitten. Ik vind het ook behoorlijk schofterig. Bij Vattenfall hebben ze ¤76,nogwat per GJ en ¤599 voor de vaste kosten samen voor 2023. Scheelt nog best veel vind ik.quote:Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hè.
Het enige dat je kunt doen is je huis all-electric maken....quote:Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hè.
Lekker man.quote:Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.
De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.
En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.
Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.
Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.
Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.quote:Op maandag 19 december 2022 12:20 schreef Momo het volgende:
Hopen dat het prijsplafond er niet afgaat in de komende jaren....
Hier ga ik ook een beetje vanuit.quote:Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Als de prijzen op 1 jan 2024 net zo hoog of hoger zijn dan kan het plafond er nie af ... dan gaat jan modaal en alles eronder in Februari falliet.quote:Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Het kost wat moeite, maar ik denk dat er wel een alternatief is. Het is inderdaad gigantisch duur en ik gok dat de overstap op een warmtepomp zichzelf redelijk snel terug betaald.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Geeft je een jaar de tijd om wat aan te passen ,quote:Op maandag 19 december 2022 12:44 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als de prijzen op 1 jan 2024 net zo hoog of hoger zijn dan kan het plafond er nie af ... dan gaat jan modaal en alles eronder in Februari falliet.
In dat opzicht is het plafond heel dom, je krijgt het alleen af als de pijn op dat moment niet zo groot is.
Ik las net dat Zonneplan overweegt om met jaargemiddeldes te gaan werken ipv uur/dagprijzenquote:Op maandag 19 december 2022 10:29 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.frankenergie.(...)ie-is-vooral-complex
Moet je wel de financiële middelen voor hebben en het moet praktisch mogelijk zijn.quote:Op maandag 19 december 2022 12:53 schreef foetre het volgende:
[..]
Geeft je een jaar de tijd om wat aan te passen ,
Je kan ook niet verwachten dat de overheid altijd gaat compenseren.
Dan zou ik naar fancy gevelpanelen kijken. Ze hoeven niet op een dak te liggen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:18 schreef foetre het volgende:
Het vervelende is dat je weinig keuze hebt in een rijtjeshuis, geen plek voor extra panelen als je naar all electric wil overstappen
En/of, als je je dak toch moet vernieuwen om te isoleren, zonnedakpannen: https://www.wienerberger.nl/wevolt.htmlquote:Op maandag 19 december 2022 13:12 schreef Elpis het volgende:
[..]
Dan zou ik naar fancy gevelpanelen kijken. Ze hoeven niet op een dak te liggen.
https://res.urgenda.nl/en(...)nelen-aan-de-gevels/
Denk je dat of weet je dat? Want zonnepanelen hoeven niet perse op het zuiden te liggen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:18 schreef foetre het volgende:
Het vervelende is dat je weinig keuze hebt in een rijtjeshuis, geen plek voor extra panelen als je naar all electric wil overstappen
Tja, yes, inderdaad.quote:Op maandag 19 december 2022 12:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Moet je wel de financiële middelen voor hebben en het moet praktisch mogelijk zijn.
Hmmmm, een aantal jaren geleden kon ik dat gunstig dat laten doen maar kreeg ik geen vergunning omdat het niet is toegestaan beeldbepalend je gevel(s) te veranderen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:12 schreef Elpis het volgende:
[..]
Dan zou ik naar fancy gevelpanelen kijken. Ze hoeven niet op een dak te liggen.
https://res.urgenda.nl/en(...)nelen-aan-de-gevels/
Bedoel maar te zeggen, heel veel mensen kunnen niet eens een wasmachine of droger vervangen als die plots kapot gaat, laat staan dit soort investeringen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:20 schreef exode het volgende:
[..]
En dan zijn wij gewoon boven modaal verdieners.
Ja, maar eej, ze kunnen lenen. Want het is heel slim als je amper rond komt, om een lening te nemen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bedoel maar te zeggen, heel veel mensen kunnen niet eens een wasmachine of droger vervangen als die plots kapot gaat, laat staan dit soort investeringen.
En alsof alle verhuurders (want veel mensen wonen gewoon in een huurhuis) hier maar direct mee akkoord gaan.quote:Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Bedoel maar te zeggen, heel veel mensen kunnen niet eens een wasmachine of droger vervangen als die plots kapot gaat, laat staan dit soort investeringen.
Ook dat, nou hebben mijn ouders sinds kort zonnepanelen tegen een maandelijkse extra verhoging (15-20¤) op hun huur. Het kan dus echt wel zonder enorme (directe) investeringen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:24 schreef capricia het volgende:
[..]
En alsof alle verhuurders (want veel mensen wonen gewoon in een huurhuis) hier maar direct mee akkoord gaan.
In de flat waar ik hiervoor woonde hebben meerdere mensen voor 2 jaar lang lekkages gehad en daar werd nauwelijks wat aan gedaan door de verhuurder en maar denken dat een verhuurder als dat wel ineens geld zou gaan investeren in isolatie of zonnepanelen etc.quote:Op maandag 19 december 2022 13:24 schreef capricia het volgende:
[..]
En alsof alle verhuurders (want veel mensen wonen gewoon in een huurhuis) hier maar direct mee akkoord gaan.
Dit.quote:Op maandag 19 december 2022 13:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk je dat of weet je dat? Want zonnepanelen hoeven niet perse op het zuiden te liggen.
Dat hoop ik ook te kunnen doen als ik ga verhuizen want Oost-West opstelling heeft duidelijk wel de voorkeur als het salderen eraf gaat en het is gewoon duurzamer omdat het waarschijnlijker is dat je gedurende dag je eigen opgewekte stroom kunt gebruiken.quote:Op maandag 19 december 2022 13:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Als ik nu opnieuw een huis zou bouwen zou ik waarschijnlijk zelfs zorgen dat de grootste dakvlakken oost en west zouden liggen.
Nu zijn het bij ons noord en zuid, en ruim voldoende opbrengst met de panelen op het zuiddakvlak, maar met de kennis van nu zou ik een andere positie van het huis kiezen.
En dus waarschijnlijk een andere kavel, maar een kwartslag draaien zou hier ook nog wel kunnen, moet ik het huis wel anders ontwerpen
Er mag wat mij betreft wel een plafond komen waarbij de verhuurder opdraait voor de gigantische energiekosten omdat zij een woning aanbieden beneden een bepaalde energienorm.quote:Op maandag 19 december 2022 13:24 schreef capricia het volgende:
[..]
En de huurder de kachel op 24C, want dat is zo lekker warm en de huisbaas betaald tochquote:Op maandag 19 december 2022 14:11 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Er mag wat mij betreft wel een plafond komen waarbij de verhuurder opdraait voor de gigantische energiekosten omdat zij een woning aanbieden beneden een bepaalde energienorm.
Naar aanleiding van de blog van Frank denk ik het eindelijk te snappenquote:Op maandag 19 december 2022 11:30 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zou er iemand zijn die het wel begrijpt?
Ja, ik had voor hier ook al bedacht dat de toekomstige kapschuur daar wel geschikt voor zou kunnen zijn, dus daar gelijk rekening mee houden bij het bouwen.quote:Op maandag 19 december 2022 14:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook te kunnen doen als ik ga verhuizen want Oost-West opstelling heeft duidelijk wel de voorkeur als het salderen eraf gaat en het is gewoon duurzamer omdat het waarschijnlijker is dat je gedurende dag je eigen opgewekte stroom kunt gebruiken.
Maar ook zonder de hele woning aan te passen zijn er denk ik wel mogelijkheden, misschien door een paar panelen op een tuinhuis/schuur te plaatsen...
Er zijn best wel wat constructies te verzinnen waardoor dat niet het geval is. Maar ook vermindering van de huurprijs zou wat mij betreft prima zijn. Als de huurders maar op een bepaalde manier ontzien worden en de verhuurder geprikkeld word om te verduurzamen.quote:Op maandag 19 december 2022 14:46 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En de huurder de kachel op 24C, want dat is zo lekker warm en de huisbaas betaald toch
Een huurprijsforfait naar het energielabel is dan beter. label G? Dan is de max. huur nog maar 70% van het maximum (max. te bepalen met punten volgens de huurcommissie normen.) bijv.
Erg gierig inderdaad. Maar als het goed is verdwijnt de koppeling met de gasprijs volgend jaar dus wie weet dat de prijzen vanaf 2024 mee zullen vallen.quote:Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar het klopt niet wat die zegt:quote:Op maandag 19 december 2022 14:49 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Naar aanleiding van de blog van Frank denk ik het eindelijk te snappen
Het loopt niet van maand tot maand maar van 1 januari tot jaarnota en van jaarnota tot 31 december.quote:Dit betekent feitelijk dat in januari voor maximaal 221 m³ het prijsplafond geldt. En voor elke kuub daarboven weer de contractprijs van de leverancier. De overheid heeft bepaald dat je “ongebruikte” kuubs of kilowatturen niet mag meenemen naar de volgende maand.
Een leverancier van Stadsverwarming hoeft niet een tarief te hebben die gelijk staat aan wat iemand met gas zou hebben gehad, het tarief mag alleen niet hoger zijn dan het maximum van wat de ACM vaststelt en voor dat maximum is er dan wel een koppeling aan de gasprijs.quote:Op maandag 19 december 2022 19:28 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Erg gierig inderdaad. Maar als het goed is verdwijnt de koppeling met de gasprijs volgend jaar dus wie weet dat de prijzen vanaf 2024 mee zullen vallen.
Graai, graaai, graaaaaaai. Gewoon omdat het kan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:32 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2020 betaalde ik voor 11GJ stadswarmte ¤795.
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.
In 2023 zou dat zonder prijsplafond ¤1630 zijn. Met prijsplafond ¤1151.
Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor álle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?quote:Op maandag 19 december 2022 19:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar het klopt niet wat die zegt:
[..]
Het loopt niet van maand tot maand maar van 1 januari tot jaarnota en van jaarnota tot 31 december.
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?quote:Op maandag 19 december 2022 19:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar het klopt niet wat die zegt:
[..]
Het loopt niet van maand tot maand maar van 1 januari tot jaarnota en van jaarnota tot 31 december.
Nog veel hoger. Die koppeling was toendertijd juist ingevoerd omdat stadswarmte relatief duur was ten opzichte van gas.quote:Op maandag 19 december 2022 20:18 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Een leverancier van Stadsverwarming hoeft niet een tarief te hebben die gelijk staat aan wat iemand met gas zou hebben gehad, het tarief mag alleen niet hoger zijn dan het maximum van wat de ACM vaststelt en voor dat maximum is er dan wel een koppeling aan de gasprijs.
Het Eneco tarief voor 2023 is gelijk aan de maximum prijs, Vattenfall zit daar bijna ¤15 onder. Ik vraag me af wat het Eneco tarief zou zijn geweest als dat maximum en de koppeling met de gasprijs er niet zou zijn geweest.
Dat vrees ik ook inderdaad. Ik zie wel dat in 2022 het Eneco tarief lager is dan het maximum tarief, maar dat is nog wel meer dan Vattenfall waar ik bij zit.quote:Op maandag 19 december 2022 20:59 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Nog veel hoger. Die koppeling was toendertijd juist ingevoerd omdat stadswarmte relatief duur was ten opzichte van gas.
Wat ik ervan begrijp. Elke maand heeft zijn eigen plafond, wat in de wintermaanden hoger ligt dan in de zomermaanden. Vanaf 1 januari kijken ze hoeveel per maand je onder of boven dat plafond zit. Zit je op 31 juli nog ver onder dat plafond, en stook je om een of andere reden van augustus tot en met december veel meer, maar nog wel onder het plafond van 1 januari tot 31 december, dan zit je 'gewoon' boven het plafond van augustus tot en met december, en betaalt dus extra.quote:Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?
quote:Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?
Tsja, voor jou zal het weer anders werken denk ik dan.quote:
Welk %?quote:Op maandag 19 december 2022 11:26 schreef Questular het volgende:
Hoe onverstandig is het om gebruik te maken van de lening die de provincie aanbiedt als het gaat om zonnepanelen aan te schaffen? De offerte die we hebben gekregen is 12.500 voor 17 panelen. Nu kunnen we het ook zelf betalen maar om de een of andere reden vind ik de lening die je kunt afsluiten ook best aantrekkelijk. Uiteindelijk betaal je natuurlijk een klein beetje meer maar ergens voelt het ook wel lekker om dat bedrag op je rekening te laten staan en een klein bedrag per maand te betalen.
Het warmtefonds gaat leningen tegen 0% aanbieden voor deze doelgroepen. Dat zijn leningen die zichzelf terug betalen.quote:Op maandag 19 december 2022 13:23 schreef exode het volgende:
[..]
Ja, maar eej, ze kunnen lenen. Want het is heel slim als je amper rond komt, om een lening te nemen.
Er lopen echt een hoop wereldvreemde mensen rond, ook hier.
De omzet moet behouden worden en het argument is dat je anders nog veel meer had moeten betalen.quote:Op maandag 19 december 2022 20:58 schreef AnneX het volgende:
Schiet mij maar lek: maandelijkse rapportage van V’fall:
Lager verbruik hoi hoi en hogere prijzen en dan dit:
U heeft de maand november ‘22 ¤ 43,82 minder verbruikt dan vorig jaar ‘21.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op maandag 19 december 2022 23:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
De omzet moet behouden worden en het argument is dat je anders nog veel meer had moeten betalen.
Zoiets doet mijn slager ook, ik mag dan kiezen of ik ¤8,75 ga betalen of ¤10,23 met dan wel een 10% vaste klantenkortingen gratis zegeltjes om kans te maken op het winnen van een bakpan.
Erhmquote:12.500 voor 17 panelen
En buiten die groep rekenen ze een ~4.5% rente, das best een sloot geld.quote:Op maandag 19 december 2022 23:49 schreef investeerdertje het volgende:
Het warmtefonds gaat leningen tegen 0% aanbieden voor deze doelgroepen.
Die app is ronduit kut. Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.quote:Op dinsdag 20 december 2022 10:59 schreef Xlarge het volgende:
Heeft iemand ook de Eneco app, waarbij het ingeschat maand budget van December sinds vandaag plots is aangepast ?
Gisteren was het bij mij nog 596 euro, waardoor ik "goed "bezig was.
En vandaag is het ingeschat budget plots 408 euro, waardoor ik niet meer "goed "bezig ben.
ik heb nog nooit gezien dat het bedrag in het midden van de maand is aangepast
Niet ondenkbaar deze afgelopen week dat je kachel is aangeslagen na wat nachtjes -6 tot -10 en wat wind. Zeker als je overdag niet naar de 20 gaat. Neem aan dat je niet A++ woont?quote:Op dinsdag 20 december 2022 11:30 schreef Bouke-p het volgende:
Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.
Ze hebben ineens het termijnbedrag verlaagd zonder overlegquote:Op dinsdag 20 december 2022 10:59 schreef Xlarge het volgende:
Heeft iemand ook de Eneco app, waarbij het ingeschat maand budget van December sinds vandaag plots is aangepast ?
Gisteren was het bij mij nog 596 euro, waardoor ik "goed "bezig was.
En vandaag is het ingeschat budget plots 408 euro, waardoor ik niet meer "goed "bezig ben.
ik heb nog nooit gezien dat het bedrag in het midden van de maand is aangepast
Hee, bij mij ook zie ik nu.quote:Op dinsdag 20 december 2022 11:48 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ze hebben ineens het termijnbedrag verlaagd zonder overleg
Ja klopt, ik heb net naar ze gebeld om het bedrag weer terug te zetten naar wat ik altijd betaal. Een maandbedrag van 30 euro is belachelijk.quote:Op dinsdag 20 december 2022 12:16 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Hee, bij mij ook zie ik nu.
Maar ik denk dat dat weer met het prijs plafond te maken heeft, die volgende maand ingaat
Wordt over 2 daken verdeeld op het huis.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:19 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Erhm
Je hebt wel meerdere offertes aangevraagd of een vrij unieke dak situatie?
Edit: verkeerde user in quote
Maar de Eneco app heeft op zich niks te maken met het verbruik. Zij lezen gewoon de meter uit? Als de app zoveel verbruik aan geeft zou ik eerst nagaan of het niet echt verbruikt is of dat er niet ergens een lekkage is.quote:Op dinsdag 20 december 2022 11:30 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Die app is ronduit kut. Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.
Heel het jaar stook ik al 40% minder dan vorig jaar(max19,5 graden en heb geïsoleerd) en dan opeens 2dagen waarop ik weer fors meer zou verbruiken dan vorig jaar. Terwijl ik nu niet eens thuis ben....
Het is erg jammer dat het laten controleren van de slimme meter gewoon te duur is.
Ik kreeg net wel mail dat mn tarieven zijn gewijzigd. Van ruwweg 3,50 naar 3,00 per M3.
Ik ga opzoek naar een andere leverancier ik ben wel klaar met Eneco.
Vanaf 2week januari heb ik ook weer zonnepanelen en dan weer ff sparen voor airco's.
Eneco gaat per 1 januari 2023 juist omlaag en wordt daarmee goedkoper dan vele anderen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 14:21 schreef exode het volgende:
De Eneco App staat bij ons in het rood. Was te verwachten, want voorschot niet aangepast maar wel torenhoge tarieven.
Vreemde is dat ze al 4 dagen niet de opbrengst van de zonnepanelen verrekenen. Staat al sinds zaterdag op 0 kwh elke dag. De zonnepanelen zijn in bedrijf en de Enlighten App geeft toch echt aan dat we ongeveer 1 kwh per dag hebben opgewekt vanaf zaterdag. Niet dat het veel geld scheelt, maar de App lijkt wat kuren te hebben.
En vandaag op de planning: waar gaan we naar overstappen, nu dus Eneco met de hoogste tarieven in de markt als ik het zo allemaal zie. Eindafrekening april en dus zonnepanelen. Ik vermoed dat we medio januari onze opbrengst hebben opgemaakt. We hebben een variabel contract dus kunnen opzeggen. Is nu met dat plafond gezeik wel een goed moment om over te stappen denk ik.
Powerpeers zit op 0.77, Essent 0.83, Greenchoice 0.82, Vattenfall 0.84.quote:Eneco stelt maandelijks een nieuw tarief vast voor haar klanten met een Variabel Vrij contract, dat in principe drie maanden gelijk blijft. Voor januari ligt het tarief voor gas op ¤ 2,99404 per kuub en voor stroom op ¤ 0,68677 per kWh. Dit is inclusief de huidige energiebelastingen en 21% BTW in plaats van 9% BTW in 2022
Dynamische aanbieders zitten tussen de 0,18 en 0,45 vandaag ... 0.45 en 0.41 maar 2 uur trouwens (elk 1) daarna alles onder de 40 cent.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:13 schreef laziness het volgende:
Powerpeers zit op 0.77, Essent 0.83, Greenchoice 0.82, Vattenfall 0.84.
Dat maakt het echt zeer aantrekkelijk om te proberen. Ik had nog een domme meter maar die wordt eind dit jaar vervangen door een slimme en dan stap ik over.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dynamische aanbieders zitten tussen de 0,18 en 0,45 vandaag ... 0.45 en 0.41 maar 2 uur trouwens (elk 1) daarna alles onder de 40 cent.
Gas 1,75 vandaag
Maar hoe zit het met energie terugleveren? Want als je teruglevert op een moment dat de stroom al heel goedkoop is krijg je er vast weinig/niets voor.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:41 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Dat maakt het echt zeer aantrekkelijk om te proberen. Ik had nog een domme meter maar die wordt eind dit jaar vervangen door een slimme en dan stap ik over.
Of je moet betalen voor de energie die je teruglevert.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het met energie terugleveren? Want als je teruglevert op een moment dat de stroom al heel goedkoop is krijg je er vast weinig/niets voor.
Dat is voor mij volkomen oninteressant want huurhuis en dus geen zonnepanelen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het met energie terugleveren? Want als je teruglevert op een moment dat de stroom al heel goedkoop is krijg je er vast weinig/niets voor.
Ik heb zonnepanelen en verbruik vooral in het daltarief en wek op het in normaaltarief. Ik moet alles tegen elkaar weg kunnen strepen op de jaarrekening pas. Dynamische aanbieders lijken me niet geschikt voor mijn situatie. En exode waar ik de tarieven voor opschreef heeft ook zonnepanelen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dynamische aanbieders zitten tussen de 0,18 en 0,45 vandaag ... 0.45 en 0.41 maar 2 uur trouwens (elk 1) daarna alles onder de 40 cent.
Gas 1,75 vandaag
Kloptquote:Op dinsdag 20 december 2022 15:52 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb zonnepanelen en verbruik vooral in het daltarief en wek op het in normaaltarief. Ik moet alles tegen elkaar weg kunnen strepen op de jaarrekening pas. Dynamische aanbieders lijken me niet geschikt voor mijn situatie. En exode waar ik de tarieven voor opschreef heeft ook zonnepanelen.
Oxxio is goedkoper zie ik, die ken ik niet goed eigenlijk.quote:Op dinsdag 20 december 2022 15:13 schreef laziness het volgende:
[..]
Eneco gaat per 1 januari 2023 juist omlaag en wordt daarmee goedkoper dan vele anderen.
[..]
Powerpeers zit op 0.77, Essent 0.83, Greenchoice 0.82, Vattenfall 0.84.
Waar haal jij die 170 euro voordeel bij een overstap dan?quote:Op dinsdag 20 december 2022 16:15 schreef exode het volgende:
[..]
Oxxio is goedkoper zie ik, die ken ik niet goed eigenlijk.
Ik verwacht op 23 december een prijsaanpassing mail van Eneco. Zoals de afgelopen kwartalen ook. Maar een overstap scheelt voor ons door de zonnepanelen en het prijsplafond sowieso 170 Euro.
Zie mijn post eerder, dat bedrag is puur persoonlijk vanwege eindafrekening Eneco in april en meer vebruiken dan we opwekken. Snelle berekening leerde mij dat.quote:Op dinsdag 20 december 2022 16:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Waar haal jij die 170 euro voordeel bij een overstap dan?
Nu wel ja, voor de rentes stegen rekenden ze met 1.7. Maar het ging even om de armsten (modale alleenverdienerd enz).quote:Op dinsdag 20 december 2022 10:44 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En buiten die groep rekenen ze een ~4.5% rente, das best een sloot geld.
Vrij duur in mijn ogen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 13:16 schreef Questular het volgende:
[..]
Wordt over 2 daken verdeeld op het huis.
Doordat je geen "schade" hebt omdat je in april het verbruik van 01-01-2023 tot de afrekendatum het overschot van dit jaar niet kunt gebruiken om te salderen.... ja, 2023 is wat dat betreft een ingewikkeld jaar.quote:Op dinsdag 20 december 2022 16:45 schreef exode het volgende:
[..]
Zie mijn post eerder, dat bedrag is puur persoonlijk vanwege eindafrekening Eneco in april en meer vebruiken dan we opwekken. Snelle berekening leerde mij dat.
Kijk ook even naar de regio, levertermijn, type omvormers, uiterlijk van de panelen etcquote:Op dinsdag 20 december 2022 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ontzettend duur imho ...
Offerte hier was ~7.5k voor 12 panelen incl de hele rambam
En dat was wanneer en hoeveel Wp waren die panelen? Aanpassing meterkast nodig?quote:Op dinsdag 20 december 2022 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ontzettend duur imho ...
Offerte hier was ~7.5k voor 12 panelen incl de hele rambam
Mijn offerte is voor hetzelfde aantal wp, regio twente.quote:Op dinsdag 20 december 2022 19:19 schreef Questular het volgende:
17 x jA Solar totaal vermogen 6.715Wp
17x Enphase IQ7plus-72-Y-int omvormers
1xToelage extra dakvlak
1x installatieautomaat 3p+N 16a B eaton
2x aardlekautomaat 1 fase B40.
Regio Zuid-Limburg en dan zou de installatie begin maart kunnen.
Stadsverwarming komt grotendeels uit het verbranden van gas, dus die koppeling houd je toch welquote:Op maandag 19 december 2022 20:18 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Een leverancier van Stadsverwarming hoeft niet een tarief te hebben die gelijk staat aan wat iemand met gas zou hebben gehad, het tarief mag alleen niet hoger zijn dan het maximum van wat de ACM vaststelt en voor dat maximum is er dan wel een koppeling aan de gasprijs.
Het Eneco tarief voor 2023 is gelijk aan de maximum prijs, Vattenfall zit daar bijna ¤15 onder. Ik vraag me af wat het Eneco tarief zou zijn geweest als dat maximum en de koppeling met de gasprijs er niet zou zijn geweest.
Mei/Juni oid, wp moet ik even opzoeken maar gewoon gangbaar/hoge opbrengst. Meterkast moest ook, en kwam er nog op en zit niet in die 7.5kquote:Op dinsdag 20 december 2022 18:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat was wanneer en hoeveel Wp waren die panelen? Aanpassing meterkast nodig?
Ik denk dat dat het doorwerken is van de prijspiek van augustus. Eneco heeft die eerder gehad ivm kortere inkooptermijn. Verschil is wel dat de Eneco klant meer last had van de piek dan de Vattenfall-klant ivm het prijsplafond per 1-1. Daarom zijn wij ook vorige maand overgestapt naar Vattenfall en krijgen de bedragen die nu op de site staan voor een modelcontract.quote:Op dinsdag 20 december 2022 17:38 schreef BEFEM het volgende:
Mijn Vattenfall contract loopt af en als ik niks doe ga ik per 1 januari over op variabel. Mail die ze gestuurd hebben zegt:
Variabele kosten Per kWh
Enkeltarief (1.052 kWh)
¤ 0,836098
Vaste kosten Per maand
Vaste leveringskosten ¤ 5,99
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 ¤ 3,219447
Als ik naar de Vattenfall site ga en mijn gegevens invul dan kom ik op de volgende tarieven:
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
1.600 kWh * ¤ 0,765676 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: ¤ 0,613228 per kWh
Overheidsheffing: ¤ 0,152448 per kWh
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
800 m³ * ¤ 2,865038 per m³
Zeker het gas is 36 cent goedkoper als ik een nieuw contract afsluit, hoe kan datIn verband met dat dat een jaarcontract is en variabel maar tot juli loopt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |