abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 december 2022 @ 17:39:30 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207132940
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mensen moeten een begrijpelijke factuur ontvangen, zodat zij die op juistheid kunnen controleren. Dat is een consumentenrecht. Dus het moet wel degelijk te snappen zijn voor een consument met gemiddelde intelligentie.
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.

Waar het vaak en vooral misgaat is dat mensen alleen (krijgen te) lezen wat zij dan belezen. Pas toen de wet in volle omvang werd gepubliceerd wordt daarmee pas duidelijk hoe en wat het feitelijk gaat betekenen.

Voorbeeld in aanloop, niet beseffen - ook ik deed dat - dat de overheid het plafondbudget per jaar toch slinks opdeelt in een te cumuleren subsidievoorschot aan energiebedrijven als maanddeel van tot -en na een netto verrekening bij de de afnemer. Verrekening bij consument moet niet verward worden met de periodebetaling van een voorschot. Dat iemand - uit gewoonte - een voorschot overmaakt, wil dat geenszins niet zeggen dat iemand een rekening heeft voldaan. Ook iets om te onthouden voor/bij faillissementen en andere situaties waar iemand van geld kan worden afgeholpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 18 december 2022 @ 21:42:40 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_207138721
quote:
12s.gif Op zondag 18 december 2022 17:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.

Waar het vaak en vooral misgaat is dat mensen alleen (krijgen te) lezen wat zij dan belezen. Pas toen de wet in volle omvang werd gepubliceerd wordt daarmee pas duidelijk hoe en wat het feitelijk gaat betekenen.

Voorbeeld in aanloop, niet beseffen - ook ik deed dat - dat de overheid het plafondbudget per jaar toch slinks opdeelt in een te cumuleren subsidievoorschot aan energiebedrijven als maanddeel van tot -en na een netto verrekening bij de de afnemer. Verrekening bij consument moet niet verward worden met de periodebetaling van een voorschot. Dat iemand - uit gewoonte - een voorschot overmaakt, wil dat geenszins niet zeggen dat iemand een rekening heeft voldaan. Ook iets om te onthouden voor/bij faillissementen en andere situaties waar iemand van geld kan worden afgeholpen.
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.

Wil gewoon een factuur/offerte die als volgt is opgebouwd.

Elektra kosten per KWH
Elektra belastingen per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Vaste leveringskosten per jaar GAS
Vaste leveringskosten per jaar elektra

Al het andere, is niks anders dan ruis en geneuzel dat geen zinvol doel dient.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_207138749
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.

Elektra kosten per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Ik snap het wel
Vakman pur sang
  zondag 18 december 2022 @ 23:29:51 #204
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207140376
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Elektra kosten per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.

De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.

En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.

Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.

Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.

Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
pi_207140495
quote:
14s.gif Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.

De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.

En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.

Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.

Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.

Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
Timmerfrans _O_
Vakman pur sang
pi_207142011
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 12:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee je betaalt dan alleen het stukje vol dat boven het plafond komt. Dus als er zeg 200 boven plafond is, betaal je dat volmtarief en de rest laag.
Als.ik het goed begrijp tenminste.
Als ik de maandelijkse staafjes zie mogen wij voor het prijsplafond tot 1 april 2023 887 kwh verbruiken.

Stel dat we 1200kwh verbruiken (wat we in 2022 ook deden) in deze 3 maanden samen, dan gaat er 500kwh af van het salderen van de zonnepanelen van 2022. Dus Eneco rekent ons dan 700 kwh door waarvan 313 kwh voor het hogere tarief.

313 x 0,95 ipv 313 x 0,40. Scheelt dus 170 Euro voor ons.

En ja, natuurlijk kijken we waar we minder kunnen verbuiken, maar het voelt, is ie weer, zuur dat we op jaarbasis na salderen ver onder het plafond blijven.
  maandag 19 december 2022 @ 09:52:46 #207
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207142455
twitter

Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
  maandag 19 december 2022 @ 10:29:24 #208
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207143198
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
Benieuwd wanneer ik de mail krijg. In 2020 was het ¤25.43 per GJ, in 2021 ¤24.60 per GJ (maar vaste kosten wel hoger). In 2022 al naar ¤43.67 per GJ en dan nu dus naar ¤90.91 per GJ..
Gelukkig zit ik met mijn verbruik zeer ruim onder het prijsplafond (9-11 GJ per jaar).
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 11:13:19 #210
236264 crew  capricia
pi_207143263
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

En ook de vaste kosten zijn echt bizar gestegen.
Die GJ-prijs is maximaal wat het ACM als max geeft.
Schofterig. Want er is geen concurrentie.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207143388
Hoe onverstandig is het om gebruik te maken van de lening die de provincie aanbiedt als het gaat om zonnepanelen aan te schaffen? De offerte die we hebben gekregen is 12.500 voor 17 panelen. Nu kunnen we het ook zelf betalen maar om de een of andere reden vind ik de lening die je kunt afsluiten ook best aantrekkelijk. Uiteindelijk betaal je natuurlijk een klein beetje meer maar ergens voelt het ook wel lekker om dat bedrag op je rekening te laten staan en een klein bedrag per maand te betalen.
  maandag 19 december 2022 @ 11:30:03 #212
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207143434
quote:
Zou er iemand zijn die het wel begrijpt?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_207143467
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2020 betaalde ik voor 11GJ stadswarmte ¤795.
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.
In 2023 zou dat zonder prijsplafond ¤1630 zijn. Met prijsplafond ¤1151.

Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor įlle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 19-12-2022 11:37:34 ]
  maandag 19 december 2022 @ 11:32:45 #214
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_207143470
Stadsverwarming van Eneco gaat per 1 januari van 39>90 euro per GJ ook aardige stijging 😱
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 11:44:10 #215
236264 crew  capricia
pi_207143614
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:32 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.

Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor įlle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hč.
- Goethe, “Faust”
pi_207143728
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hč.
Nee, ik weet er helaas dus alles van. Ik had eerlijk gezegd niks anders verwacht van het GJ tarief, maar voor 2022 hadden ze de andere bedragen wél (ongeveer) gelijk gehouden met 2021, dus ik had niet verwacht dat ze bij al die bedragen nu óók op het max zouden gaan zitten. Ik vind het ook behoorlijk schofterig. Bij Vattenfall hebben ze ¤76,nogwat per GJ en ¤599 voor de vaste kosten samen voor 2023. Scheelt nog best veel vind ik.
  maandag 19 december 2022 @ 11:56:55 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207143842
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Het enige dat je kunt doen is je huis all-electric maken.... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207144031
Krijg net het bericht dat het warmtenet per Gigajoule van 37 euro naar 90 euro gaat (maar vanwege prijsplafond naar 47).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 december 2022 @ 12:18:16 #219
66186 foetre
pi_207144155
Het vervelende is dat je weinig keuze hebt in een rijtjeshuis, geen plek voor extra panelen als je naar all electric wil overstappen
pi_207144169
quote:
14s.gif Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:

[..]

Lekker man.

Maar ze gaan ook wel weer failliet enzo, zo relaxed is die business ook weer niet lijkt me.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 december 2022 @ 12:20:11 #221
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207144172
Hopen dat het prijsplafond er niet afgaat in de komende jaren....
  maandag 19 december 2022 @ 12:26:37 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207144244
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:20 schreef Momo het volgende:
Hopen dat het prijsplafond er niet afgaat in de komende jaren....
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207144245
Ik zit in een huurhuis, dus ik kan er sowieso niks aan doen. Er komen wel (ooit) zonnepanelen, maar zelfs als ik dan elektrische kacheltjes ga gebruiken ben ik nog steeds ¤630 per jaar kwijt aan vaste kosten en dan nog wat aan warm water.
pi_207144296
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Hier ga ik ook een beetje vanuit.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 19 december 2022 @ 12:44:23 #225
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207144504
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de prijzen op 1 jan 2024 net zo hoog of hoger zijn dan kan het plafond er nie af ... dan gaat jan modaal en alles eronder in Februari falliet.

In dat opzicht is het plafond heel dom, je krijgt het alleen af als de pijn op dat moment niet zo groot is.
Dum de dum
pi_207144629
quote:

[..]
Het kost wat moeite, maar ik denk dat er wel een alternatief is. Het is inderdaad gigantisch duur en ik gok dat de overstap op een warmtepomp zichzelf redelijk snel terug betaald.
  maandag 19 december 2022 @ 12:53:02 #227
66186 foetre
pi_207144633
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:44 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Als de prijzen op 1 jan 2024 net zo hoog of hoger zijn dan kan het plafond er nie af ... dan gaat jan modaal en alles eronder in Februari falliet.

In dat opzicht is het plafond heel dom, je krijgt het alleen af als de pijn op dat moment niet zo groot is.
Geeft je een jaar de tijd om wat aan te passen ,
Je kan ook niet verwachten dat de overheid altijd gaat compenseren.
pi_207144663
quote:
Ik las net dat Zonneplan overweegt om met jaargemiddeldes te gaan werken ipv uur/dagprijzen 8)7

Dit omdat de overheid toegegeven heeft aan het verzoek van de grote traditionele leveranciers om dynamische aanbieders het prijsplafond per maand te laten afrekenen, waarbij je, als je verbruik onder het prijsplafond blijft, de niet gebruikte m3's/kWh's NIET mag opsparen...

Als je per jaar afrekent, dan geldt dit weer niet.

De dynamische aanbieders worden zwaar genaaid door de traditionele geldscheppers.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2022 12:56:09 ]
pi_207144665
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:53 schreef foetre het volgende:

[..]
Geeft je een jaar de tijd om wat aan te passen ,
Je kan ook niet verwachten dat de overheid altijd gaat compenseren.
Moet je wel de financiėle middelen voor hebben en het moet praktisch mogelijk zijn.
  maandag 19 december 2022 @ 13:12:51 #230
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207144943
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:18 schreef foetre het volgende:
Het vervelende is dat je weinig keuze hebt in een rijtjeshuis, geen plek voor extra panelen als je naar all electric wil overstappen
Dan zou ik naar fancy gevelpanelen kijken. Ze hoeven niet op een dak te liggen.
https://res.urgenda.nl/en(...)nelen-aan-de-gevels/
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  maandag 19 december 2022 @ 13:18:20 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207145044
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:12 schreef Elpis het volgende:

[..]
En/of, als je je dak toch moet vernieuwen om te isoleren, zonnedakpannen: https://www.wienerberger.nl/wevolt.html
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207145062
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:18 schreef foetre het volgende:
Denk je dat of weet je dat? Want zonnepanelen hoeven niet perse op het zuiden te liggen.
pi_207145073
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Moet je wel de financiėle middelen voor hebben en het moet praktisch mogelijk zijn.
Tja, yes, inderdaad.

Wij hebben bijvoorbeeld al vrij veel in het huis gestoken. Van niet geisoleerd naar matig geisoleerd, daarnaast zonnepanelen, open haard voor inzethaard vervangen en alle radiatoren en Ketel vervangen. De radiatoren waren uit het jaar 0 en aan de binnenkant behoorlijk verroest.
Met name ons gasvebruik is gehalveerd in de bijna 6 jaar dat we hier wonen.

Om het nog verder te verbeteren moeten we de gehele uitbouw aan de achterkant vervangen. Inclusief nieuwe fundering. In de uitbouw zit oa ons toilet en keuken dus het is geen bouwklare oplossing.

Mijn zwager is aannemer en schat in dat het ongeveer 35.000 gaat kosten. Dan zouden we ook meteen de woonkamer volledig isoleren en de voorkant van het huis kozijnen vervangen of nieuwer dubbel glas. Dan komen we dik over de 40.000 heen.

Als we dan ook nog een warmtepomp en vloerverwarming zouden doen, nou ja. Reken allemaal maar uit.

Ik kan je vertellen, dat gaan we niet redden in het komende jaar. En dan zijn wij gewoon boven modaal verdieners.
  maandag 19 december 2022 @ 13:20:34 #234
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207145084
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:12 schreef Elpis het volgende:

[..]
Hmmmm, een aantal jaren geleden kon ik dat gunstig dat laten doen maar kreeg ik geen vergunning omdat het niet is toegestaan beeldbepalend je gevel(s) te veranderen.
Sws mag je die panelen vanwege spanningsgevaar niet lager dan een grijphoogte van ca 2.60m plaatsen.

(Achteraf wel blij om want graffiti en stenengooiende kunstenaars zouden die dingen toch kapot hebben gemaakt. Je wilt verder niet weten wat een papieren zakje met verf doet op een gevel en laats taan zonnepaneel. Panelen op een hoog/dak zijn wat minder kwetsbaar en lastiger kapot te maken.).
pi_207145114
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:20 schreef exode het volgende:

[..]
En dan zijn wij gewoon boven modaal verdieners.
Bedoel maar te zeggen, heel veel mensen kunnen niet eens een wasmachine of droger vervangen als die plots kapot gaat, laat staan dit soort investeringen.
pi_207145132
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Bedoel maar te zeggen, heel veel mensen kunnen niet eens een wasmachine of droger vervangen als die plots kapot gaat, laat staan dit soort investeringen.
Ja, maar eej, ze kunnen lenen. Want het is heel slim als je amper rond komt, om een lening te nemen.

Er lopen echt een hoop wereldvreemde mensen rond, ook hier.
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 13:24:14 #237
236264 crew  capricia
pi_207145150
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
En alsof alle verhuurders (want veel mensen wonen gewoon in een huurhuis) hier maar direct mee akkoord gaan.
- Goethe, “Faust”
pi_207145191
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 13:24 schreef capricia het volgende:

[..]
En alsof alle verhuurders (want veel mensen wonen gewoon in een huurhuis) hier maar direct mee akkoord gaan.
Ook dat, nou hebben mijn ouders sinds kort zonnepanelen tegen een maandelijkse extra verhoging (15-20¤) op hun huur. Het kan dus echt wel zonder enorme (directe) investeringen.
  maandag 19 december 2022 @ 13:27:13 #239
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207145198
quote:

[..]
In de flat waar ik hiervoor woonde hebben meerdere mensen voor 2 jaar lang lekkages gehad en daar werd nauwelijks wat aan gedaan door de verhuurder en maar denken dat een verhuurder als dat wel ineens geld zou gaan investeren in isolatie of zonnepanelen etc.
  maandag 19 december 2022 @ 13:30:21 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207145251
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Denk je dat of weet je dat? Want zonnepanelen hoeven niet perse op het zuiden te liggen.
Dit.
Als ik nu opnieuw een huis zou bouwen zou ik waarschijnlijk zelfs zorgen dat de grootste dakvlakken oost en west zouden liggen.
Nu zijn het bij ons noord en zuid, en ruim voldoende opbrengst met de panelen op het zuiddakvlak, maar met de kennis van nu zou ik een andere positie van het huis kiezen.
En dus waarschijnlijk een andere kavel, maar een kwartslag draaien zou hier ook nog wel kunnen, moet ik het huis wel anders ontwerpen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207145919
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 13:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit.
Als ik nu opnieuw een huis zou bouwen zou ik waarschijnlijk zelfs zorgen dat de grootste dakvlakken oost en west zouden liggen.
Nu zijn het bij ons noord en zuid, en ruim voldoende opbrengst met de panelen op het zuiddakvlak, maar met de kennis van nu zou ik een andere positie van het huis kiezen.
En dus waarschijnlijk een andere kavel, maar een kwartslag draaien zou hier ook nog wel kunnen, moet ik het huis wel anders ontwerpen :D
Dat hoop ik ook te kunnen doen als ik ga verhuizen want Oost-West opstelling heeft duidelijk wel de voorkeur als het salderen eraf gaat en het is gewoon duurzamer omdat het waarschijnlijker is dat je gedurende dag je eigen opgewekte stroom kunt gebruiken.

Maar ook zonder de hele woning aan te passen zijn er denk ik wel mogelijkheden, misschien door een paar panelen op een tuinhuis/schuur te plaatsen...
pi_207145969
quote:

[..]
Er mag wat mij betreft wel een plafond komen waarbij de verhuurder opdraait voor de gigantische energiekosten omdat zij een woning aanbieden beneden een bepaalde energienorm.
  maandag 19 december 2022 @ 14:46:05 #243
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207146438
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:11 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Er mag wat mij betreft wel een plafond komen waarbij de verhuurder opdraait voor de gigantische energiekosten omdat zij een woning aanbieden beneden een bepaalde energienorm.
En de huurder de kachel op 24C, want dat is zo lekker warm en de huisbaas betaald toch :)

Een huurprijsforfait naar het energielabel is dan beter. label G? Dan is de max. huur nog maar 70% van het maximum (max. te bepalen met punten volgens de huurcommissie normen.) bijv.
Dum de dum
  maandag 19 december 2022 @ 14:49:54 #244
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207146508
quote:
2s.gif Op maandag 19 december 2022 11:30 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zou er iemand zijn die het wel begrijpt?
Naar aanleiding van de blog van Frank denk ik het eindelijk te snappen :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 19 december 2022 @ 15:10:01 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207146808
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:06 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat hoop ik ook te kunnen doen als ik ga verhuizen want Oost-West opstelling heeft duidelijk wel de voorkeur als het salderen eraf gaat en het is gewoon duurzamer omdat het waarschijnlijker is dat je gedurende dag je eigen opgewekte stroom kunt gebruiken.

Maar ook zonder de hele woning aan te passen zijn er denk ik wel mogelijkheden, misschien door een paar panelen op een tuinhuis/schuur te plaatsen...
Ja, ik had voor hier ook al bedacht dat de toekomstige kapschuur daar wel geschikt voor zou kunnen zijn, dus daar gelijk rekening mee houden bij het bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207147116
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:46 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En de huurder de kachel op 24C, want dat is zo lekker warm en de huisbaas betaald toch :)

Een huurprijsforfait naar het energielabel is dan beter. label G? Dan is de max. huur nog maar 70% van het maximum (max. te bepalen met punten volgens de huurcommissie normen.) bijv.
Er zijn best wel wat constructies te verzinnen waardoor dat niet het geval is. Maar ook vermindering van de huurprijs zou wat mij betreft prima zijn. Als de huurders maar op een bepaalde manier ontzien worden en de verhuurder geprikkeld word om te verduurzamen.
pi_207150048
quote:

[..]
Erg gierig inderdaad. Maar als het goed is verdwijnt de koppeling met de gasprijs volgend jaar dus wie weet dat de prijzen vanaf 2024 mee zullen vallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2022 19:28:54 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 december 2022 @ 19:44:25 #248
862 Arcee
Look closer
pi_207150339
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:49 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Naar aanleiding van de blog van Frank denk ik het eindelijk te snappen :)
Maar het klopt niet wat die zegt:

quote:
Dit betekent feitelijk dat in januari voor maximaal 221 m³ het prijsplafond geldt. En voor elke kuub daarboven weer de contractprijs van de leverancier. De overheid heeft bepaald dat je “ongebruikte” kuubs of kilowatturen niet mag meenemen naar de volgende maand.
Het loopt niet van maand tot maand maar van 1 januari tot jaarnota en van jaarnota tot 31 december. :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_207151068
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 19:28 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Erg gierig inderdaad. Maar als het goed is verdwijnt de koppeling met de gasprijs volgend jaar dus wie weet dat de prijzen vanaf 2024 mee zullen vallen.
Een leverancier van Stadsverwarming hoeft niet een tarief te hebben die gelijk staat aan wat iemand met gas zou hebben gehad, het tarief mag alleen niet hoger zijn dan het maximum van wat de ACM vaststelt en voor dat maximum is er dan wel een koppeling aan de gasprijs.
Het Eneco tarief voor 2023 is gelijk aan de maximum prijs, Vattenfall zit daar bijna ¤15 onder. Ik vraag me af wat het Eneco tarief zou zijn geweest als dat maximum en de koppeling met de gasprijs er niet zou zijn geweest.
  maandag 19 december 2022 @ 20:19:08 #250
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_207151098
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:32 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.

Graai, graaai, graaaaaaai. Gewoon omdat het kan.
  maandag 19 december 2022 @ 20:31:54 #251
47047 Herkauwer
pi_207151439
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:44 schreef Arcee het volgende:

[..]
[..]
Het loopt niet van maand tot maand maar van 1 januari tot jaarnota en van jaarnota tot 31 december. :)
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?
  maandag 19 december 2022 @ 20:33:28 #252
47047 Herkauwer
pi_207151461
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:44 schreef Arcee het volgende:

[..]
[..]
En hoe verschilt dat? Mijn nieuwe jaar begint 1 augustus. Ik heb een periode van 1 januari tot en met 31 juli. En van 1 augustus tot 31 december. Wat betekent dat dan voor deze twee periodes?

Ik reken per maand af. Ik verbruik per jaar ongeveer 1300 kuub en na saldering ongeveer 1500 kwh.
pi_207151828
Schiet mij maar lek: maandelijkse rapportage van V’fall:
Lager verbruik hoi hoi en hogere prijzen en dan dit:

U heeft de maand november ‘22 ¤ 43,82 minder verbruikt dan vorig jaar ‘21.
pi_207151848
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Een leverancier van Stadsverwarming hoeft niet een tarief te hebben die gelijk staat aan wat iemand met gas zou hebben gehad, het tarief mag alleen niet hoger zijn dan het maximum van wat de ACM vaststelt en voor dat maximum is er dan wel een koppeling aan de gasprijs.
Het Eneco tarief voor 2023 is gelijk aan de maximum prijs, Vattenfall zit daar bijna ¤15 onder. Ik vraag me af wat het Eneco tarief zou zijn geweest als dat maximum en de koppeling met de gasprijs er niet zou zijn geweest.
Nog veel hoger. Die koppeling was toendertijd juist ingevoerd omdat stadswarmte relatief duur was ten opzichte van gas.

Overigens voor degene die nog een goedkoop stroom contract hebben loont het dan bijna om over te stappen op elektrisch verwarmen:

1GJ = ~277kWh

19c (dal) * 277 = 52 euro
20c (normaal) * 277 = 55 euro

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2022 21:11:29 ]
pi_207152049
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 20:59 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Nog veel hoger. Die koppeling was toendertijd juist ingevoerd omdat stadswarmte relatief duur was ten opzichte van gas.
Dat vrees ik ook inderdaad. Ik zie wel dat in 2022 het Eneco tarief lager is dan het maximum tarief, maar dat is nog wel meer dan Vattenfall waar ik bij zit.
pi_207152589
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Wat ik ervan begrijp. Elke maand heeft zijn eigen plafond, wat in de wintermaanden hoger ligt dan in de zomermaanden. Vanaf 1 januari kijken ze hoeveel per maand je onder of boven dat plafond zit. Zit je op 31 juli nog ver onder dat plafond, en stook je om een of andere reden van augustus tot en met december veel meer, maar nog wel onder het plafond van 1 januari tot 31 december, dan zit je 'gewoon' boven het plafond van augustus tot en met december, en betaalt dus extra.

Maar als hoe het zit als de prijzen varieren door het jaar weet ik niet. Stel dat de prijs hoog is in januari, en je gebruikt boven het plafond voor januari, mag je dat dan wegstrepen met april, waarin je onder het plafond zat, maar de prijs ook een stuk lager was? Kijken ze dan eerst naar je verbruik voor ze de balans opmaken, of eerst naar de prijs die ze je had moeten betalen, of zou moeten betalen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 december 2022 @ 22:58:36 #257
862 Arcee
Look closer
pi_207154042
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:31 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:33 schreef Herkauwer het volgende:
Ik reken per maand af.
Tsja, voor jou zal het weer anders werken denk ik dan. ;)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_207154517
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 11:26 schreef Questular het volgende:
Hoe onverstandig is het om gebruik te maken van de lening die de provincie aanbiedt als het gaat om zonnepanelen aan te schaffen? De offerte die we hebben gekregen is 12.500 voor 17 panelen. Nu kunnen we het ook zelf betalen maar om de een of andere reden vind ik de lening die je kunt afsluiten ook best aantrekkelijk. Uiteindelijk betaal je natuurlijk een klein beetje meer maar ergens voelt het ook wel lekker om dat bedrag op je rekening te laten staan en een klein bedrag per maand te betalen.
Welk %?
pi_207154620
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:23 schreef exode het volgende:

[..]
Ja, maar eej, ze kunnen lenen. Want het is heel slim als je amper rond komt, om een lening te nemen.

Er lopen echt een hoop wereldvreemde mensen rond, ook hier.
Het warmtefonds gaat leningen tegen 0% aanbieden voor deze doelgroepen. Dat zijn leningen die zichzelf terug betalen.

Inzien dat dit een goede keuze is voor de meeste mensen (met tot 40k/je) maakt je niet wereldvreemd.
  maandag 19 december 2022 @ 23:50:28 #260
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207154624
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 20:58 schreef AnneX het volgende:
Schiet mij maar lek: maandelijkse rapportage van V’fall:
Lager verbruik hoi hoi en hogere prijzen en dan dit:

U heeft de maand november ‘22 ¤ 43,82 minder verbruikt dan vorig jaar ‘21.
De omzet moet behouden worden en het argument is dat je anders nog veel meer had moeten betalen.

Zoiets doet mijn slager ook, ik mag dan kiezen of ik ¤8,75 ga betalen of ¤10,23 met dan wel een 10% vaste klantenkorting >:) en gratis zegeltjes om kans te maken op het winnen van een bakpan.
pi_207154723
Je bedoelt dit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
12s.gif Op maandag 19 december 2022 23:50 schreef Vallon het volgende:

[..]
De omzet moet behouden worden en het argument is dat je anders nog veel meer had moeten betalen.

Zoiets doet mijn slager ook, ik mag dan kiezen of ik ¤8,75 ga betalen of ¤10,23 met dan wel een 10% vaste klantenkorting >:) en gratis zegeltjes om kans te maken op het winnen van een bakpan.
  dinsdag 20 december 2022 @ 00:19:33 #262
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207154810
quote:
12.500 voor 17 panelen
Erhm

Je hebt wel meerdere offertes aangevraagd of een vrij unieke dak situatie?

Edit: verkeerde user in quote :)
Dum de dum
  dinsdag 20 december 2022 @ 10:44:46 #263
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207156808
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 23:49 schreef investeerdertje het volgende:
Het warmtefonds gaat leningen tegen 0% aanbieden voor deze doelgroepen.
En buiten die groep rekenen ze een ~4.5% rente, das best een sloot geld.
Dum de dum
pi_207156930
Heeft iemand ook de Eneco app, waarbij het ingeschat maand budget van December sinds vandaag plots is aangepast ?
Gisteren was het bij mij nog 596 euro, waardoor ik "goed "bezig was.
En vandaag is het ingeschat budget plots 408 euro, waardoor ik niet meer "goed "bezig ben.

ik heb nog nooit gezien dat het bedrag in het midden van de maand is aangepast
pi_207157293
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:59 schreef Xlarge het volgende:
Heeft iemand ook de Eneco app, waarbij het ingeschat maand budget van December sinds vandaag plots is aangepast ?
En vandaag is het ingeschat budget plots 408 euro, waardoor ik niet meer "goed "bezig ben.

Die app is ronduit kut. Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.
Heel het jaar stook ik al 40% minder dan vorig jaar(max19,5 graden en heb geļsoleerd) en dan opeens 2dagen waarop ik weer fors meer zou verbruiken dan vorig jaar. Terwijl ik nu niet eens thuis ben....

Het is erg jammer dat het laten controleren van de slimme meter gewoon te duur is.

Ik kreeg net wel mail dat mn tarieven zijn gewijzigd. Van ruwweg 3,50 naar 3,00 per M3.

Ik ga opzoek naar een andere leverancier ik ben wel klaar met Eneco.
Vanaf 2week januari heb ik ook weer zonnepanelen en dan weer ff sparen voor airco's.
  dinsdag 20 december 2022 @ 11:48:03 #266
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207157457
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 11:30 schreef Bouke-p het volgende:
Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.
Niet ondenkbaar deze afgelopen week dat je kachel is aangeslagen na wat nachtjes -6 tot -10 en wat wind. Zeker als je overdag niet naar de 20 gaat. Neem aan dat je niet A++ woont?

Als je niet thuis bent, waarom 17? en niet 15, of zelfs nog lager?

[ Bericht 0% gewijzigd door Fe2O3 op 20-12-2022 11:54:36 ]
Dum de dum
  dinsdag 20 december 2022 @ 11:48:20 #267
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_207157462
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:59 schreef Xlarge het volgende:

Ze hebben ineens het termijnbedrag verlaagd zonder overleg
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_207157767
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 december 2022 11:48 schreef mazaru het volgende:

[..]
Ze hebben ineens het termijnbedrag verlaagd zonder overleg
Hee, bij mij ook zie ik nu.
Maar ik denk dat dat weer met het prijs plafond te maken heeft, die volgende maand ingaat
  dinsdag 20 december 2022 @ 12:18:23 #269
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_207157800
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2022 12:16 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Hee, bij mij ook zie ik nu.
Maar ik denk dat dat weer met het prijs plafond te maken heeft, die volgende maand ingaat
Ja klopt, ik heb net naar ze gebeld om het bedrag weer terug te zetten naar wat ik altijd betaal. Een maandbedrag van 30 euro is belachelijk.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 20 december 2022 @ 12:29:05 #270
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207157916
Och uiteindelijk is het een voorschot toch? Zolang het niet (veel) te hoog is?
Dum de dum
pi_207158017
Mijn maandbedrag voor december is ook met een vierde omlaag gebracht _O-

Zag ineens rode cijfertjes. Lol
Zonder wrijving geen glans
pi_207158399
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 00:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Erhm

Je hebt wel meerdere offertes aangevraagd of een vrij unieke dak situatie?

Edit: verkeerde user in quote :)
Wordt over 2 daken verdeeld op het huis.
pi_207159281
De Eneco App staat bij ons in het rood. Was te verwachten, want voorschot niet aangepast maar wel torenhoge tarieven.

Vreemde is dat ze al 4 dagen niet de opbrengst van de zonnepanelen verrekenen. Staat al sinds zaterdag op 0 kwh elke dag. De zonnepanelen zijn in bedrijf en de Enlighten App geeft toch echt aan dat we ongeveer 1 kwh per dag hebben opgewekt vanaf zaterdag. Niet dat het veel geld scheelt, maar de App lijkt wat kuren te hebben.

En vandaag op de planning: waar gaan we naar overstappen, nu dus Eneco met de hoogste tarieven in de markt als ik het zo allemaal zie. Eindafrekening april en dus zonnepanelen. Ik vermoed dat we medio januari onze opbrengst hebben opgemaakt. We hebben een variabel contract dus kunnen opzeggen. Is nu met dat plafond gezeik wel een goed moment om over te stappen denk ik.
  dinsdag 20 december 2022 @ 14:28:48 #274
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_207159360
Vattenfallgoden

Over hele jaar 2022 nu 140 euro kosten gemaakt met december nog erbij (100 euro wellicht). 380 euro teruggekregen. Ik ben tevreden.
pi_207159652
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 11:30 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Die app is ronduit kut. Ik ben nu al een week niet thuis met de thermostaat op 17, maar zou wel 10m3 gas verstoken per dag.
Heel het jaar stook ik al 40% minder dan vorig jaar(max19,5 graden en heb geļsoleerd) en dan opeens 2dagen waarop ik weer fors meer zou verbruiken dan vorig jaar. Terwijl ik nu niet eens thuis ben....

Het is erg jammer dat het laten controleren van de slimme meter gewoon te duur is.

Ik kreeg net wel mail dat mn tarieven zijn gewijzigd. Van ruwweg 3,50 naar 3,00 per M3.

Ik ga opzoek naar een andere leverancier ik ben wel klaar met Eneco.
Vanaf 2week januari heb ik ook weer zonnepanelen en dan weer ff sparen voor airco's.
Maar de Eneco app heeft op zich niks te maken met het verbruik. Zij lezen gewoon de meter uit? Als de app zoveel verbruik aan geeft zou ik eerst nagaan of het niet echt verbruikt is of dat er niet ergens een lekkage is.
  dinsdag 20 december 2022 @ 15:13:53 #276
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207159750
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 14:21 schreef exode het volgende:
De Eneco App staat bij ons in het rood. Was te verwachten, want voorschot niet aangepast maar wel torenhoge tarieven.

Vreemde is dat ze al 4 dagen niet de opbrengst van de zonnepanelen verrekenen. Staat al sinds zaterdag op 0 kwh elke dag. De zonnepanelen zijn in bedrijf en de Enlighten App geeft toch echt aan dat we ongeveer 1 kwh per dag hebben opgewekt vanaf zaterdag. Niet dat het veel geld scheelt, maar de App lijkt wat kuren te hebben.

En vandaag op de planning: waar gaan we naar overstappen, nu dus Eneco met de hoogste tarieven in de markt als ik het zo allemaal zie. Eindafrekening april en dus zonnepanelen. Ik vermoed dat we medio januari onze opbrengst hebben opgemaakt. We hebben een variabel contract dus kunnen opzeggen. Is nu met dat plafond gezeik wel een goed moment om over te stappen denk ik.
Eneco gaat per 1 januari 2023 juist omlaag en wordt daarmee goedkoper dan vele anderen.

quote:
Eneco stelt maandelijks een nieuw tarief vast voor haar klanten met een Variabel Vrij contract, dat in principe drie maanden gelijk blijft. Voor januari ligt het tarief voor gas op ¤ 2,99404 per kuub en voor stroom op ¤ 0,68677 per kWh. Dit is inclusief de huidige energiebelastingen en 21% BTW in plaats van 9% BTW in 2022
Powerpeers zit op 0.77, Essent 0.83, Greenchoice 0.82, Vattenfall 0.84.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 20 december 2022 @ 15:39:44 #277
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207159944
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:13 schreef laziness het volgende:
Dynamische aanbieders zitten tussen de 0,18 en 0,45 vandaag ... 0.45 en 0.41 maar 2 uur trouwens (elk 1) daarna alles onder de 40 cent.

Gas 1,75 vandaag
Dum de dum
pi_207159972
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dynamische aanbieders zitten tussen de 0,18 en 0,45 vandaag ... 0.45 en 0.41 maar 2 uur trouwens (elk 1) daarna alles onder de 40 cent.

Gas 1,75 vandaag
Dat maakt het echt zeer aantrekkelijk om te proberen. Ik had nog een domme meter maar die wordt eind dit jaar vervangen door een slimme en dan stap ik over.
pi_207160008
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:41 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Dat maakt het echt zeer aantrekkelijk om te proberen. Ik had nog een domme meter maar die wordt eind dit jaar vervangen door een slimme en dan stap ik over.
Maar hoe zit het met energie terugleveren? Want als je teruglevert op een moment dat de stroom al heel goedkoop is krijg je er vast weinig/niets voor.
  dinsdag 20 december 2022 @ 15:46:46 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207160015
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:45 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar hoe zit het met energie terugleveren? Want als je teruglevert op een moment dat de stroom al heel goedkoop is krijg je er vast weinig/niets voor.
Of je moet betalen voor de energie die je teruglevert.
Blijft tricky, die dynamische leveranciers voor mensen met zonnepanelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207160016
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:45 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat is voor mij volkomen oninteressant want huurhuis en dus geen zonnepanelen.
  dinsdag 20 december 2022 @ 15:52:48 #282
244125 laziness
pi_207160078
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Gas 1,75 vandaag
Ik heb zonnepanelen en verbruik vooral in het daltarief en wek op het in normaaltarief. Ik moet alles tegen elkaar weg kunnen strepen op de jaarrekening pas. Dynamische aanbieders lijken me niet geschikt voor mijn situatie. En exode waar ik de tarieven voor opschreef heeft ook zonnepanelen.
  dinsdag 20 december 2022 @ 16:06:51 #283
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207160199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb zonnepanelen en verbruik vooral in het daltarief en wek op het in normaaltarief. Ik moet alles tegen elkaar weg kunnen strepen op de jaarrekening pas. Dynamische aanbieders lijken me niet geschikt voor mijn situatie. En exode waar ik de tarieven voor opschreef heeft ook zonnepanelen.
Klopt

Als je levert en niet zelf opslaat/kan bepalen wanneer je teruglevert is dynamisch niet het meest slimme
Dum de dum
pi_207160283
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:13 schreef laziness het volgende:

[..]
Eneco gaat per 1 januari 2023 juist omlaag en wordt daarmee goedkoper dan vele anderen.
[..]
Oxxio is goedkoper zie ik, die ken ik niet goed eigenlijk.

Ik verwacht op 23 december een prijsaanpassing mail van Eneco. Zoals de afgelopen kwartalen ook. Maar een overstap scheelt voor ons door de zonnepanelen en het prijsplafond sowieso 170 Euro.
  dinsdag 20 december 2022 @ 16:23:16 #285
244125 laziness
pi_207160366
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 16:15 schreef exode het volgende:

[..]
Oxxio is goedkoper zie ik, die ken ik niet goed eigenlijk.

Ik verwacht op 23 december een prijsaanpassing mail van Eneco. Zoals de afgelopen kwartalen ook. Maar een overstap scheelt voor ons door de zonnepanelen en het prijsplafond sowieso 170 Euro.
Waar haal jij die 170 euro voordeel bij een overstap dan?
pi_207160659
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 16:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Waar haal jij die 170 euro voordeel bij een overstap dan?
Zie mijn post eerder, dat bedrag is puur persoonlijk vanwege eindafrekening Eneco in april en meer vebruiken dan we opwekken. Snelle berekening leerde mij dat.
pi_207161212
Mijn Vattenfall contract loopt af en als ik niks doe ga ik per 1 januari over op variabel. Mail die ze gestuurd hebben zegt:
Variabele kosten Per kWh
Enkeltarief (1.052 kWh)
¤ 0,836098

Vaste kosten Per maand
Vaste leveringskosten ¤ 5,99
Variabele kosten Per m3
Variabele leveringskosten G1 ¤ 3,219447

Als ik naar de Vattenfall site ga en mijn gegevens invul dan kom ik op de volgende tarieven:

Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
1.600 kWh * ¤ 0,765676 per kWh

Variabele leveringskosten enkeltarief: ¤ 0,613228 per kWh
Overheidsheffing: ¤ 0,152448 per kWh

Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
800 m³ * ¤ 2,865038 per m³

Zeker het gas is 36 cent goedkoper als ik een nieuw contract afsluit, hoe kan dat :? In verband met dat dat een jaarcontract is en variabel maar tot juli loopt?
pi_207161302
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:44 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En buiten die groep rekenen ze een ~4.5% rente, das best een sloot geld.
Nu wel ja, voor de rentes stegen rekenden ze met 1.7. Maar het ging even om de armsten (modale alleenverdienerd enz).
  dinsdag 20 december 2022 @ 17:59:15 #289
244125 laziness
pi_207161395
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 13:16 schreef Questular het volgende:

[..]
Wordt over 2 daken verdeeld op het huis.
Vrij duur in mijn ogen.
  dinsdag 20 december 2022 @ 18:03:14 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207161447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 16:45 schreef exode het volgende:

[..]
Zie mijn post eerder, dat bedrag is puur persoonlijk vanwege eindafrekening Eneco in april en meer vebruiken dan we opwekken. Snelle berekening leerde mij dat.
Doordat je geen "schade" hebt omdat je in april het verbruik van 01-01-2023 tot de afrekendatum het overschot van dit jaar niet kunt gebruiken om te salderen.... ja, 2023 is wat dat betreft een ingewikkeld jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 20 december 2022 @ 18:29:03 #291
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207161696
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2022 17:59 schreef laziness het volgende:

[..]
Vrij duur in mijn ogen.
Ontzettend duur imho ...

Offerte hier was ~7.5k voor 12 panelen incl de hele rambam
Dum de dum
pi_207161760
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ontzettend duur imho ...

Kijk ook even naar de regio, levertermijn, type omvormers, uiterlijk van de panelen etc
  dinsdag 20 december 2022 @ 18:55:55 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207162035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ontzettend duur imho ...

En dat was wanneer en hoeveel Wp waren die panelen? Aanpassing meterkast nodig?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 20 december 2022 @ 19:04:39 #294
244125 laziness
pi_207162154
Ik heb een offerte van eind oktober voor 17 panelen incl optimizers 9,5k excl btw teruggaaf.
pi_207162278
Ik heb net offerte getekend voor ¤1,40 per watt piek. Bij elkaar 4,2 kW met 1 omvormer. Verder een hoog dak zonder schaduw. Micro-omvormers kon ook maar scheelde ruim 1500 euro aanschaf.
Regio Utrecht:
pi_207162295
17 x jA Solar totaal vermogen 6.715Wp
17x Enphase IQ7plus-72-Y-int omvormers
1xToelage extra dakvlak
1x installatieautomaat 3p+N 16a B eaton
2x aardlekautomaat 1 fase B40.

Regio Zuid-Limburg en dan zou de installatie begin maart kunnen.
  dinsdag 20 december 2022 @ 19:21:47 #297
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207162319
Greenchoice tarieven gaat per 1-1 dus omlaag, maar krijg een mail dat ze ook per 1-2 al omlaag gaan. _O_

Betaal nu 3,44 per m3. Per 1-1 wordt dat 2,55 en per 1-2 ‘slechts’ 2,35.

Gas is nu ¤1 en gaat op 1-1 naar 0,70 en per 1-2 naar 0,60.

*O*
  dinsdag 20 december 2022 @ 19:22:54 #298
244125 laziness
pi_207162331
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 19:19 schreef Questular het volgende:
17 x jA Solar totaal vermogen 6.715Wp
17x Enphase IQ7plus-72-Y-int omvormers
1xToelage extra dakvlak
1x installatieautomaat 3p+N 16a B eaton
2x aardlekautomaat 1 fase B40.

Regio Zuid-Limburg en dan zou de installatie begin maart kunnen.
Mijn offerte is voor hetzelfde aantal wp, regio twente.
Maar Enphase is behoorlijk duur.
Dit past trouwens beter in het zonnepanelen topic.
pi_207164123
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Stadsverwarming komt grotendeels uit het verbranden van gas, dus die koppeling houd je toch wel
  dinsdag 20 december 2022 @ 20:57:42 #300
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207164181
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 18:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dat was wanneer en hoeveel Wp waren die panelen? Aanpassing meterkast nodig?
Mei/Juni oid, wp moet ik even opzoeken maar gewoon gangbaar/hoge opbrengst. Meterkast moest ook, en kwam er nog op en zit niet in die 7.5k

Uiteindelijk ervanaf gezien omdat nu instappen, zonder accu, zich eigenlijk niet meer binnen voor mij redelijke termijn terugverdient.

Even doorsparen voor een accu en dan ga ik opnieuw offertes uitzetten.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')