abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 december 2022 @ 17:39:30 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207132940
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mensen moeten een begrijpelijke factuur ontvangen, zodat zij die op juistheid kunnen controleren. Dat is een consumentenrecht. Dus het moet wel degelijk te snappen zijn voor een consument met gemiddelde intelligentie.
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.

Waar het vaak en vooral misgaat is dat mensen alleen (krijgen te) lezen wat zij dan belezen. Pas toen de wet in volle omvang werd gepubliceerd wordt daarmee pas duidelijk hoe en wat het feitelijk gaat betekenen.

Voorbeeld in aanloop, niet beseffen - ook ik deed dat - dat de overheid het plafondbudget per jaar toch slinks opdeelt in een te cumuleren subsidievoorschot aan energiebedrijven als maanddeel van tot -en na een netto verrekening bij de de afnemer. Verrekening bij consument moet niet verward worden met de periodebetaling van een voorschot. Dat iemand - uit gewoonte - een voorschot overmaakt, wil dat geenszins niet zeggen dat iemand een rekening heeft voldaan. Ook iets om te onthouden voor/bij faillissementen en andere situaties waar iemand van geld kan worden afgeholpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 18 december 2022 @ 21:42:40 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_207138721
quote:
12s.gif Op zondag 18 december 2022 17:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat komt wel goed, leveranciers die een subside-aanvraag doen, zijn ook - staat uitgebreid in de voorwaarden - verplicht dit inzichtelijk en uniform op hun factuur te vermelden zodat de mensen krijgen waarop zij recht hebben.

Waar het vaak en vooral misgaat is dat mensen alleen (krijgen te) lezen wat zij dan belezen. Pas toen de wet in volle omvang werd gepubliceerd wordt daarmee pas duidelijk hoe en wat het feitelijk gaat betekenen.

Voorbeeld in aanloop, niet beseffen - ook ik deed dat - dat de overheid het plafondbudget per jaar toch slinks opdeelt in een te cumuleren subsidievoorschot aan energiebedrijven als maanddeel van tot -en na een netto verrekening bij de de afnemer. Verrekening bij consument moet niet verward worden met de periodebetaling van een voorschot. Dat iemand - uit gewoonte - een voorschot overmaakt, wil dat geenszins niet zeggen dat iemand een rekening heeft voldaan. Ook iets om te onthouden voor/bij faillissementen en andere situaties waar iemand van geld kan worden afgeholpen.
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.

Wil gewoon een factuur/offerte die als volgt is opgebouwd.

Elektra kosten per KWH
Elektra belastingen per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Vaste leveringskosten per jaar GAS
Vaste leveringskosten per jaar elektra

Al het andere, is niks anders dan ruis en geneuzel dat geen zinvol doel dient.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_207138749
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik facturen en offertes over energie (gas elektra) maar lastig te doorgronden door al die (belasting)kortingen, aftrekdingen, oplussingen van belastingen, kosten netbeheer. En ik ben businessanalist/controller, dus ben wel wat gewend.

Elektra kosten per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Ik snap het wel
Vakman pur sang
  zondag 18 december 2022 @ 23:29:51 #204
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207140376
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Elektra kosten per KWH

gas kosten per m3
gas belastingen per m3

Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.

De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.

En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.

Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.

Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.

Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207140495
quote:
14s.gif Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat staat ook op je factuur. Ik ben het met je eens dat om de inhoud van die kosten te doorgronden, behoorlijk wat achtergrond vraagt om het echt te begrijpen. Vooral vaag, wanneer partijen vaste kosten en aftrek gaan mixen met een BTW loze korting, die verrekenen met een energieplafond en een eenmalige instapkorting.

De meeste mensen die ik ken (en help) zijn vooral van, "het zal wel en moet toch" en de berekening sws waterdicht klopt. Iets dat getalsmatig niet wil zeggen dat het daarmee begrijpelijk is waarvoor feitelijk wordt betaald en wat je daar dan aan keuze in hebt om in armoe te leven.

En dan ook nog weten dat waarvoor je precies betaalt ook met een flink korreltje zout is te nemen. In de prijs zelf van een product zitten ook weer allerlei verborgen kosten die gemaakt zijn om het product te kunnen maken & leveren. Best knap om dan ca 100 kuub gas voor inkoop ca ¤15/MWh all-in te kunnen verkopen voor nu ca ¤300 essent 18dec22 ¤3,01/m³.

Idem met olie een vat (159l) kost nu ca $80 waaruit ca 130 liter brandstof (ca 1399kWh) voortkomt dat dan aan de pomp voor ca ¤235 wordt afgerekend. Net al gas (en stadsverwarming) is dat ca 28-30ct/kWh uit de pijp.
En dan komt de kiloknaller, in elektra is de energieprijs ruwweg nog eens verdubbeld naar ca 75ct/kWh essent 18dec22. De kosten van het voorgaande zijn inclusief BTW maar exclusief vastrecht, levering, meetkosten, vermindering energiebelasting, klant & pakketkortingen en laat staan, het gesaldeerde energieplafond.

Kortom energie is een prachtbusiness omdat naast essentieel het een gegarandeerde omzet biedt en daarmee winst met bestuurscontrole geeft.

Net begrepen dat er binnenkort ook weer een andere heffing bij gaat komen van CO2 belasting van ca 1ct/kWh. Nu klinkt dit laatste niet veel waarbij er een extra een EU draaiknop is gemaakt van ca 35000PJ/jaar dat in Europa omgerekend dan gaat zorgen voor ca ¤100Miljard extra aan belasting minimaal waarvan ¤5M in Nederland moet worden opgehoest.
Timmerfrans _O_
Vakman pur sang
pi_207142011
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 12:45 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee je betaalt dan alleen het stukje vol dat boven het plafond komt. Dus als er zeg 200 boven plafond is, betaal je dat volmtarief en de rest laag.
Als.ik het goed begrijp tenminste.
Als ik de maandelijkse staafjes zie mogen wij voor het prijsplafond tot 1 april 2023 887 kwh verbruiken.

Stel dat we 1200kwh verbruiken (wat we in 2022 ook deden) in deze 3 maanden samen, dan gaat er 500kwh af van het salderen van de zonnepanelen van 2022. Dus Eneco rekent ons dan 700 kwh door waarvan 313 kwh voor het hogere tarief.

313 x 0,95 ipv 313 x 0,40. Scheelt dus 170 Euro voor ons.

En ja, natuurlijk kijken we waar we minder kunnen verbuiken, maar het voelt, is ie weer, zuur dat we op jaarbasis na salderen ver onder het plafond blijven.
  maandag 19 december 2022 @ 09:52:46 #207
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207142455
twitter

Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
  maandag 19 december 2022 @ 10:29:24 #208
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207143198
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Pittig tarief van Eneco voor stadswarmte., gemiddeld verbruik is 34 GJ per jaar.per huishouden. Hele tijd was het tarief 20-25 euro ofzo.
Benieuwd wanneer ik de mail krijg. In 2020 was het ¤25.43 per GJ, in 2021 ¤24.60 per GJ (maar vaste kosten wel hoger). In 2022 al naar ¤43.67 per GJ en dan nu dus naar ¤90.91 per GJ..
Gelukkig zit ik met mijn verbruik zeer ruim onder het prijsplafond (9-11 GJ per jaar).
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 11:13:19 #210
236264 crew  capricia
pi_207143263
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

En ook de vaste kosten zijn echt bizar gestegen.
Die GJ-prijs is maximaal wat het ACM als max geeft.
Schofterig. Want er is geen concurrentie.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207143388
Hoe onverstandig is het om gebruik te maken van de lening die de provincie aanbiedt als het gaat om zonnepanelen aan te schaffen? De offerte die we hebben gekregen is 12.500 voor 17 panelen. Nu kunnen we het ook zelf betalen maar om de een of andere reden vind ik de lening die je kunt afsluiten ook best aantrekkelijk. Uiteindelijk betaal je natuurlijk een klein beetje meer maar ergens voelt het ook wel lekker om dat bedrag op je rekening te laten staan en een klein bedrag per maand te betalen.
  maandag 19 december 2022 @ 11:30:03 #212
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207143434
quote:
Zou er iemand zijn die het wel begrijpt?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_207143467
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:13 schreef capricia het volgende:

[..]
En ook de vaste kosten zijn echt bizar gestegen.
Die GJ-prijs is maximaal wat het ACM als max geeft.
Schofterig. Want er is geen concurrentie.
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2020 betaalde ik voor 11GJ stadswarmte ¤795.
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.
In 2023 zou dat zonder prijsplafond ¤1630 zijn. Met prijsplafond ¤1151.

Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor álle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 19-12-2022 11:37:34 ]
  maandag 19 december 2022 @ 11:32:45 #214
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_207143470
Stadsverwarming van Eneco gaat per 1 januari van 39>90 euro per GJ ook aardige stijging 😱
  Moderator maandag 19 december 2022 @ 11:44:10 #215
236264 crew  capricia
pi_207143614
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:32 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Vaste kosten zijn voor mij van ¤555 naar ¤630 gestegen (en waren in 2020 nog ¤515).
In 2020 betaalde ik voor 11GJ stadswarmte ¤795.
In 2021 ¤826.
In 2022 ¤1037.
In 2023 zou dat zonder prijsplafond ¤1630 zijn. Met prijsplafond ¤1151.

Als ik kijk naar de ACM tarieven dan rekent Eneco nu voor álle prijzen (GJ, meettarief, huur afleverset, verbruiksonafhankelijk tarief) het maximum dat mag van de ACM..
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hè.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_207143728
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank. Ja, klopt. Eneco rekent het maximale wat ze mogen rekenen. Ik vind het schofterig. Maar ja, kan niet weg hè.
Nee, ik weet er helaas dus alles van. Ik had eerlijk gezegd niks anders verwacht van het GJ tarief, maar voor 2022 hadden ze de andere bedragen wél (ongeveer) gelijk gehouden met 2021, dus ik had niet verwacht dat ze bij al die bedragen nu óók op het max zouden gaan zitten. Ik vind het ook behoorlijk schofterig. Bij Vattenfall hebben ze ¤76,nogwat per GJ en ¤599 voor de vaste kosten samen voor 2023. Scheelt nog best veel vind ik.
  maandag 19 december 2022 @ 11:56:55 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207143842
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Het enige dat je kunt doen is je huis all-electric maken.... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207144031
Krijg net het bericht dat het warmtenet per Gigajoule van 37 euro naar 90 euro gaat (maar vanwege prijsplafond naar 47).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 december 2022 @ 12:18:16 #219
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_207144155
Het vervelende is dat je weinig keuze hebt in een rijtjeshuis, geen plek voor extra panelen als je naar all electric wil overstappen
pi_207144169
quote:
14s.gif Op zondag 18 december 2022 23:29 schreef Vallon het volgende:

[..]

Lekker man.

Maar ze gaan ook wel weer failliet enzo, zo relaxed is die business ook weer niet lijkt me.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 december 2022 @ 12:20:11 #221
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207144172
Hopen dat het prijsplafond er niet afgaat in de komende jaren....
  maandag 19 december 2022 @ 12:26:37 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207144244
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:20 schreef Momo het volgende:
Hopen dat het prijsplafond er niet afgaat in de komende jaren....
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207144245
Ik zit in een huurhuis, dus ik kan er sowieso niks aan doen. Er komen wel (ooit) zonnepanelen, maar zelfs als ik dan elektrische kacheltjes ga gebruiken ben ik nog steeds ¤630 per jaar kwijt aan vaste kosten en dan nog wat aan warm water.
pi_207144296
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is gewoon einde per 1 januari 2024 en het is te hopen dat de prijzen tegen die tijd weer wat genormaliseerd gedaald zijn, maar ik denk niet dat je nog hoeft te verwachten dat de gasprijzen weer terug zullen komen op het niveau van minder dan ¤ 1 per m³.
Hier ga ik ook een beetje vanuit.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 19 december 2022 @ 12:44:23 #225
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207144504
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als de prijzen op 1 jan 2024 net zo hoog of hoger zijn dan kan het plafond er nie af ... dan gaat jan modaal en alles eronder in Februari falliet.

In dat opzicht is het plafond heel dom, je krijgt het alleen af als de pijn op dat moment niet zo groot is.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')