Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekeningquote:Op woensdag 14 december 2022 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger andersquote:Op woensdag 14 december 2022 22:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekening
Jij mag duidelijk langere titels invoeren dan ikquote:Op woensdag 14 december 2022 22:29 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger anders
quote:Op woensdag 14 december 2022 22:09 schreef jcdragon het volgende:
RTL heeft een rekentool
https://www.rtlnieuws.nl/(...)el-mag-je-verbruiken
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?quote:Op woensdag 14 december 2022 22:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die over de periode totdat hun jaarafrekening over is meer verbruikt hebben dan voor die periode stond. Het is niet per maand.
Daarnaast is het ook geen "budget".
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?
Kern is dat er een maandmodel is dat wordt gebruikt om bij afrekening de voorgaande en daarna komende perioden, qua hoeveelheden van elkaar te - kunnen - splitsen.
NB wanneer ik per maand betaal en afreken, is het per maand. Voor de ander is die afreken periode langer of maar één keer per jaar. Bij overstappen ontstaan (doorgaans) twee afrekenperioden, die van de oude leverancier en van de nieuwe.
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.
Welke leverancier krijg je elke maand een nota dan?
Verder zijn alle overstap momenten iets wat je jezelf aan doet.
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig welquote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig wel
quote:bron tibber.nl
De Tibber-factuur: maandelijks en digitaal
Bij Tibber houden we van transparantie en zijn we van het type 'what you see is what you get'. Onze afrekening gaat daarom per maand, zonder van tevoren een voorschot- of termijnbedrag te betalen zoals bij veel energieleveranciers het geval is.
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:quote:Op woensdag 14 december 2022 00:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zo ik het nu begrijp heeft salderen - buiten in het eigen denkhoofd - geen directe relatie met het plafond(moment).
Wat in de factuur telt is de periode van het afgenomen netto verbruik dat vervolgens op basis van een rekenmodel uiteen wordt gesplitst in een stuk te betalen volgens plafond en ander deel conform het geldende contracttarief.
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.quote:Op donderdag 15 december 2022 00:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:
- Wordt gekeken naar het verbruik voor of na salderen?
- Als het na salderen wordt gedaan, hoe gebeurt dat dan? Nu gebeurt dat per jaar. Als je het bijv. per maand zou doen, zou dat buitengewoon nadelig zijn voor mensen met zonnepanelen. Het prijsplafond wordt schijnbaar opgedeeld in twee periodes: één tot de jaarafrekening en één erna. Het moment van de jaarafrekening is relevant. Bij ons ligt dat moment op 1 november. November en december zijn twee maanden waarin we relatief veel verbruiken en weinig opwekken. Over een jaar blijven we met gemak onder het plafond, maar in die twee maanden alleen niet.
De November december is dan wel na salderen met 2024. Daarom is de uiterste subsidie datum voor de energiemaatschappij in 2025quote:Op donderdag 15 december 2022 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.
Wat dan netto overblijft als gebruik wordt vervolgens afgezet tegenover het plafondbudget en voorts per/tot/vanaf totaalfactuur/afrekening uiteen gesplitst in rekening voor een onder -en boven plafondbudget.
Andersgezegd, krijg je voor het deel dat binnen het plafond valt, korting of zoals iemand het noemde, subsidie.
In jouw geval krijg je straks in 2023 een afrekening van Jan-Okt waarin je tot 2235kWh betaalt volgens plafond/40ct tarief en zo ja, het meerdere volgens contracttarief. In 2024 krijg je een gesplitste rekening van Nov+Dec tot 662kWh als plafond/40ct, plust het meerdere van die maanden tegen contracttarief, net als de maanden Jan24-Okt24.
Dat het voor jou dan in die twee maanden (Nov+Dec) flink boven het plafond uitkomt, is dan jammer als gemiddelde mispoes. Het kan dus verstandig zijn je contract voor 2023 zsm om te zetten naar Januari tot/met December. In 2024 wordt het sws een glazenbol,
Of dat omzetten voor eindejaar nog gaat lukken, betwijfel ik (met als complotgedachte dat de traagheid van details; ws ook de opzet was). Ik ben nu bezig mijn contract om te zetten en (b)lijk pas per 2 januari 2023 te kunnen overstappen en niet zoals ik wil precies op/per 1 januari. Belangrijk omdat het plafondbudget per de eerste van een maand bij/vbvoor een nieuwe leverancier ingaat en dan wordt mee berekend.
Lukt mijn overstap niet per 1 januari annuleer ik het van de week en stap dan precies op 1 februari over.
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dank je. Dan misschien toch maar overstappen per 1 januari (of zsm).
Weet ik. Maar ik durfde het eerder niet aan omdat er even sprake was van uitstel van het plafond. En dan zou ik veel meer dan nu moeten betalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Jep, maar ondanks dat ga je toch meer betalen. Blijf dus vooral goed rekenen en houd in je achterhoofd dat een beetje energieverbruik momenteel zo'n 15 à 20 euro per dag kost.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Gas tot nu toe ~65m3, vorig jaar 170m3 in Dec, beetje de kachel in de gaten houden loont wel zegmaar.
Ja, voor extra euro's dus (zgn spoedaansluiting)quote:Op donderdag 15 december 2022 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik denk dat voor ons overstappen in het midden van het jaar gunstig zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.
Wat dan netto overblijft als gebruik wordt vervolgens afgezet tegenover het plafondbudget en voorts per/tot/vanaf totaalfactuur/afrekening uiteen gesplitst in rekening voor een onder -en boven plafondbudget.
Andersgezegd, krijg je voor het deel dat binnen het plafond valt, korting of zoals iemand het noemde, subsidie.
In jouw geval krijg je straks in 2023 een afrekening van Jan-Okt waarin je tot 2235kWh betaalt volgens plafond/40ct tarief en zo ja, het meerdere volgens contracttarief. In 2024 krijg je een gesplitste rekening van Nov+Dec tot 662kWh als plafond/40ct, plust het meerdere van die maanden tegen contracttarief, net als de maanden Jan24-Okt24.
Ja dat is niet binnen 1 week in orde.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor overstappen van een ander is ook al een maand nodig?
Alleen als je een vast contract hebt.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:37 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ja, voor extra euro's dus (zgn spoedaansluiting)
quote:Contract met onbepaalde looptijd en variabele tarieven
Een contract met variabele tarieven heeft een onbepaalde looptijd, er is geen einddatum. Je kunt je contract op elk moment opzeggen zonder kosten.
https://www.eneco.nl/klan(...)rieven/vast-variabel
Mwoahquote:Op donderdag 15 december 2022 09:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat is niet binnen 1 week in orde.
Overstappen naar onze huidige leverancier ging wel veel sneller dan een maand.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mwoah
Als ze zouden willen ...
Een puur administratieve handeling van 2 computer systemen, zou in een paar minuten moeten kunnen, mgoe
Je kan het zelf simpel testen, gewoon naar willekeurige site, aanmelden en datum kiezen.
Je kunt volgens mij afzien van die bedenktermijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Er lijkt sowieso een 14 dagen bedenktermijn te zijn, dat zal dan ook wel het minimum zijn.
Kan me voorstellen dat het nu ook drukker is bij bepaalde leveranciers?
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:01 schreef Fe2O3 het volgende:
Gesponsored door de overheid?
Het zal ook een kosten/baten dingetje zijn, hoeveel volk levert er netto meer dan ze verbruiken?
Vraag me af hoe ze dat ook afhandelen op de markt
Engie koopt X kWh, wat gebeurt er met de opgewekte kWh? Die 'krijgen' ze gewoon? of gaat die de markt op en moeten zie de ook kopen? Ik gok het 1e, en in dat geval gaat die 51 cent die jij krijgt gewoon in rekening gebracht worden bij een andere klant. Netto zal daar dan een paar cent verlies op geleden worden tops?
Ze gaan de boekhouding helemaal niet delen met de overheid. Die trapt er toch wel in.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.
En nee, ik geloof er niks van dat een energiemaatschappij dan maar wat verlies pakt.
Mja zelfde dat ik niet geloof dat Eneco nu gas inkoopt voor de prijs die ze mij zouden rekenen die op 3,50 uit komt als dagaanbieders het voor 2, - per m3 kunnen aanbieden op dit moment.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat ze moeilijk hard kunnen maken dat de stroom inkoop hartje zomer om 13.30 uur nog 51 cent per kWh is, dus ik ben benieuwd wat de overheid daar dan van gaat compenseren.
En nee, ik geloof er niks van dat een energiemaatschappij dan maar wat verlies pakt.
Gaslicht lijkt wel tarieven per 1 januari te hebben.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil graag naar Essent of Vattenfall maar kan op hun websites alleen berekeningen maken met de huidige tarieven en niet die vanaf 1 januari. Daar heb ik natuurlijk niets aan.
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik heb daar niet goed gekeken. Dank je. Vattenfall is goedkoper qua prijs per kwh en m3, betere terugleververgoeding en lagere leveringskosten. Dat scheelt voor ons 1 euro in de maand in het voorgestelde termijnbedrag.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gaslicht lijkt wel tarieven per 1 januari te hebben.
Ik ook. En dat is een van de redenen om per 1 januari over te willen stappen. Ons contract loopt af in april. Ik vind het een te groot risico om tot 1 april veel bij te moeten betalen. Ook omdat de auto in de wintermaanden meer stroom verbruikt.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.
Ja, dat kan een vervelende zijn als je jaarrekening in het voorjaar komt, want een maart zoals dit jaar is verre van standaard.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dus wel af, met die knip, hoe ze dat gaan doen met salderen icm het plafond.
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ook. En dat is een van de redenen om per 1 januari over te willen stappen. Ons contract loopt af in april. Ik vind het een te groot risico om tot 1 april veel bij te moeten betalen. Ook omdat de auto in de wintermaanden meer stroom verbruikt.
1 juli is wel zo ongeveer het gunstigste wat je kunt hebben als het geen 1 januari is.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.
Dus ik vraag me af hoe ze dat gaan verrekenen dan, want salderen is gewoon per jaar, dus met vreemde constructie dat ze dus per maand kijken hoeveel je afwijkt van normaal, kan betekenen dat je dik moet bij betalen, om vervolgens aan het einde van het (meet)jaar te komen met 'oh kijk, dit is je salderen-saldo'.
Hoe dan?
Het heeft er vooralsnog alle schijn van dat ze niet per maand gaan kijken maar per 1 januari-jaarafrekening en jaarafrekening-31 december. Hoe dat dan precies moet in combinatie met salderen per jaar, snap ik ook niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, mijn knip ligt op 1 juli, want dan loopt mijn huidige contract af, dus het eerste komende half jaar heb ik daar niks mee van doen. Maar vervolgens wordt het 1 juli, dan is het volop zomer, er vanuit gaande dat de zomer een beetje aardig is zal ik dan buffer opbouwen voor de koude maanden, net als NU het geval is.
Dus ik vraag me af hoe ze dat gaan verrekenen dan, want salderen is gewoon per jaar, dus met vreemde constructie dat ze dus per maand kijken hoeveel je afwijkt van normaal, kan betekenen dat je dik moet bij betalen, om vervolgens aan het einde van het (meet)jaar te komen met 'oh kijk, dit is je salderen-saldo'.
Hoe dan?
Ik denk dat je me niet begrijpt, of ik leg het verkeerd uit.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
1 juli is wel zo ongeveer het gunstigste wat je kunt hebben als het geen 1 januari is.
Ik had van vorig jaar 1 juli tot 1 januari dit jaar een netto verbruik van 75,86 kWh, waarbij ik denk dat dat over dezelfde periode dit jaar minder gaat zijn omdat het huis z'n bouwvocht wel kwijt is.
Van 1 januari dit jaar tot 1 juli was ons netto verbruik -1.057,46 kWh.
Dat is niet wat ik heb begrepen. Die berekening per maand is vermoed ik om het verbruik tot de jaarrekening te kunnen bepalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, vervolgens wordt er ook nog eens gekeken naar wat het 'normale' verbruik is in een maand, en hoeveel je daar van afwijkt, en alles wat je daar boven zit moet je betalen tegen het markttarief, en niet die 40ct?
Oh... ik ga er vanuit dat ze naar je netto verbruik over die periode kijken, om te kijken of je onder het plafond blijft, want daar gaat het primair om toch?quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat je me niet begrijpt, of ik leg het verkeerd uit.
Zoals ik het begrepen heb krijg je geen 2900 kWh per jaar, maar is dat afhankelijk van de waar de knip ligt. Laten we in mijn situatie aannemen dat het precies de helft is, dus 1450 kWh, voor het 2e halfjaar van 2023. Maar, vervolgens wordt er ook nog eens gekeken naar wat het 'normale' verbruik is in een maand, en hoeveel je daar van afwijkt, en alles wat je daar boven zit moet je betalen tegen het markttarief, en niet die 40ct?
Klopt dat? Dus dan zou het zomaar kunnen zijn dat je in oktober veel meer verbruikt dan 'normaal', waarbij 'normaal' niet een situatie met WP is, waardoor het dus kan zijn dat normaal voor oktober, zeg, 200 kWh is, maar ik met mn pomp heb er 350 verbruikt, oftewel ik mag 150 aftikken tegen het markt tarief, en dat dan voor elke maand, wat aan het eind van het loopjaar (30 juni 2024) een optelsommetje is en dat moet ik betalen.
Maarrrrr, salderen is per jaar. Dus leuk dat ik in oktober 2023 150 kwh te veel heb verbruikt en ik dat tegen markttarief mag aftikken ,maar vervolgens blijkt dat ik over het hele verbruiksjaar een negatief saldo heb.
Hoe gaan ze dat verrekenen dan?
Ja, dat kan zijn, ik weet het niet, ik zie nogal wat beren op de weg qua berekening voor zo'n energieleverancier. Het kan zijn dat ik het mis heb, dat hoop ik, maar ik zie gewoon een issue.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik heb begrepen. Die berekening per maand is vermoed ik om het verbruik tot de jaarrekening te kunnen bepalen.
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh... ik ga er vanuit dat ze naar je netto verbruik over die periode kijken, om te kijken of je onder het plafond blijft, want daar gaat het primair om toch?
Het jaarlijks salderen zou daar in principe los van moeten staan.
Het is voor mensen die geen enorme verbruikers hebben denk ik ook niet heel spannend, zoals eerder gepost: ons netto verbruik van 1 januari tot 15 april dit jaar was nog geen 500 kWh dat valt ruimschoots onder het plafond lijkt me.
Vliegerquote:Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.
Dat zou wel bizar zijn, dat komt er op neer dat je dus niet saldeert per jaar of afrekenperiode.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, in welk geval ik sowieso onder die 2900 blijf, en dus ook onder die 1450 in een beetje normale zomer, maar als ze per maand gaan kijken wat je boven het vastgestelde 'gemiddelde' verbruik zit in die maand (ik heb begrepen dat ze het zo wilden doen) en dát mag je aftikken tegen het markttarief, dan gaat die vogel dus niet op.
Nee, dat is dat ze die 2 dingen niet goed op elkaar kunnen afstemmen. Maar ik weet niet of ik het verkeerd begrepen heb.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou wel bizar zijn, dat komt er op neer dat je dus niet saldeert per jaar of afrekenperiode.
quote:Op donderdag 15 december 2022 12:24 schreef vosss het volgende:
Is al bekend met welke getallen ze maandelijks gaan rekenen als zijnde gemiddeld verbruik?
Dus per maand bekend gemaakt. Of doen ze dat pas achteraf zodat ze de getalletjes nog fijn kunnen aanpassen in hun voordeel?
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?quote:
Geen plaatje. Wel een filmpje waar het in staatquote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?
De overheid heeft dus bepaald dat het deel wat bij de jaarafrekening onder het prijsplafond niet mee mag naar de rest van het jaar.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen plaatje. Wel een filmpje waar het in staat
Rond 1:53
ES_FOK in WGR / Energietarieven #17 Nieuw jaar, nieuwe prijzenquote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Dankje! Heb je ook zo een lijstje van stroom?
Idioot dit weer, eerst met veel bombarie met een prijsplafond aankomen, om vervolgens allerlei voorwaarden te stellenquote:Op donderdag 15 december 2022 13:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben het niet geheel eens met Jetten.
Onze knip ligt de eerste week van maart. Dat zou ook zuur zijn (maar onze prijs zit onder plafond, dus is ok).quote:Op donderdag 15 december 2022 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan een vervelende zijn als je jaarrekening in het voorjaar komt, want een maart zoals dit jaar is verre van standaard.
Zelf kijk ik vooral naar de wetsteksten en lees dat het plafond per verrekenperiode geld en daarom per 1/1/23 bij eentje zit die wel per maand factureert. Voortschot vragenb aan consumenten, komt deels voort uit hoe een bedrijf haar financiën inregelt.quote:Op donderdag 15 december 2022 05:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh easy energy doet dan bijvoorbeeld juist wel weer een voorschot als ik t goed had
quote:Op donderdag 15 december 2022 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het eigenlijk al bekend of het wel gaat lukken om het prijsplafond echt al in te voeren per 1 januari?
De Kamer en ook de EU moet er nog wel mee instemmen, dat vlak voor het kerstreces wel zal gebeuren.quote:
Wat meespeelt is de wettelijke bedenktijd - zoals opgemerkt - van 14dagen die wordt opgeteld bij de opzegtermijn, administrieve overdracht van zeg een week, en je dan zo maar op een maand zit.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mwoah
Als ze zouden willen ...
Een puur administratieve handeling van 2 computer systemen, zou in een paar minuten moeten kunnen, mgoe
Je kan het zelf simpel testen, gewoon naar willekeurige site, aanmelden en datum kiezen.
Leuk natuurlijk dat je goedkope energie hebt , wat inhoudelijk verder weinig toevoegt.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:12 schreef ES_FOK het volgende:
Mooi dat ik mijn tarieven nog t/m mei 2025 onder het prijsplafond heb vastliggen, heb daar dan niks mee te maken gelukkig.
Ben echt zo benieuwd hoe we er volgend jaar herfst bij zitten met onze contracten en tarieven.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Alledrie dan maar even, misschien ook handig in de OP:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als als als....quote:Op donderdag 15 december 2022 14:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Leuk natuurlijk dat je goedkope energie hebt , wat inhoudelijk verder weinig toevoegt.
En nu maar hopen dat er geen wetje komt - waar ik van van horen zeggen wel terloops over is gesproken - die jou dan laat mee delen in het dure galgenmaal van alle anderen.
Ook als jouw maatschappij onverhoopt omvalt, word je alsnog de prooi van een aaseter.
Los daarvan kijk je wmb kort voor de neus en het maar afwachten is welke contracten er (voor jou?) komen/zijn in 2025.
Mijn verhaal is dat je blij kunt zijn met korting. Wanneer die kosten onder inkoopprijs komt, dat verlies dan elders in de markt betaald moet en gaat worden. Dat gaat goed, zolang dat mogelijk is.
Het gaat fout als de inkoopprijs niet betaald kan worden. Het is niet zo dat bedrijven de energievoorraden daadwerkelijk in het magazijn hebben. Wanneer bv Rusland simpelweg niet (meer) levert, kan je op je kop gaan staan met je "aankoop" die immers gebaseerd is op verwachte energie uit Rusland. Het bedrijf(sdeel) gaat dan simpelweg failliet en jij kan fluiten naar de lage prijs.
Een vast contract met onbepaalde tijd bestaat niet bij een energieleverancierquote:Op donderdag 15 december 2022 15:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Och ik had ook een vast contract voor onbepaalde tijd van eneco, en die verhoogde ook gewoon in September.
Vast contract zegt niks, dat breken ze gewoon open, of ze zeggen op.
Een vast contract betekent gewoon dat je een bepaalde prijs afspreekt voor een vaste periode. Dat valt niet zomaar op te breken.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Och ik had ook een vast contract voor onbepaalde tijd van eneco, en die verhoogde ook gewoon in September.
Vast contract zegt niks, dat breken ze gewoon open, of ze zeggen op.
Was en is zeker niet aanvallend bedoeld, dat je dit zo kan opvatten is dan voor eigen rekening.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:54 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Als als als....
Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Ik post hier gewoon ook even eens een keer een "kijk mij het eens goed voor elkaar hebben" reactie, dat is wel een beetje trend hierzo. Uiteraard dat er dan een zure "wat leuk voor je maar...." reactie op volgt.
Ik heb niet gegokt, als je een beetje het nieuws volgt kon je dit zien aankomen en ik heb dan ook op de dag dat Oekraine werd binnengevallen een contract voor 3 jaar vastgezet. De grote leveranciers hebben al grote delen van hun inkopen voor de komende jaren gedaan en hebben vet genoeg op de botten om die paar geluksvogels zolang van gas te voorzien voor die lage prijzen. Mocht de boel toch ploffen heb ik pech maar kan het gelukkig wel hebben als de kosten 2-3 keer zo hoog worden.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Was en is zeker niet aanvallend bedoeld, dat je dit zo kan opvatten is dan voor eigen rekening.
Ik gun het mensen die menen een goed bevallende keus te hebben (gemaakt).
Dat een 'crisis' de energieprijzen met 300/400% omhoog jaagt, was een jaar geleden sws compleet onvoorstelbaar en in ons gokpaleis dan goed gegokt hebt.
Los daarvan vraag ik mij af (en jij mogelijk niet zal overwegen, want "ik heb een mooie deal") of de prijzen van lange termijncontracten houdbaar blijven en die tzt dan niet simpelweg zullen worden opengebroken.
Wanneer jouw/mijn contract gebaseerd is op goedkoop Russische-energie, is het meer dan voorstelbaar dat een bedrijf daaraan dan niet meer kan voldoen omdat de EU die levering daarvan als sanctie verbiedt.
Ook in jouw contract zal ongetwijfeld staan dat die uitzonderingen er zijn. De vraag is dan of en hoe groot de druk wordt bij een leverancier. Een bedrijf(sdeel) dat niet langer aan verplichtingen kan voldoen, gaat dan - toedeledokie - failliet.
Ik ben van Eneco (die 9 dagen opzegtermijn heeft) naar Vattenfall (die 14 bedenktijd hanteert) en het heeft totaal 14 dagen geduurd.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat meespeelt is de wettelijke bedenktijd - zoals opgemerkt - van 14dagen die wordt opgeteld bij de opzegtermijn, administrieve overdracht van zeg een week, en je dan zo maar op een maand zit.
Het daadwerkelijk omschakelen is doorgaans, pas op de dag zelf waarbij de netbeheerder het vakje invult wie de daadwerkelijk de energie levert.
Ik stap nu precies per 1/1/23 over om zo geen gat te laten vallen in mijn plafond.
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.enecoquote:Op donderdag 15 december 2022 15:33 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Een vast contract met onbepaalde tijd bestaat niet bij een energieleverancier
Maar dat is dus wel wat anders dan een een- of meerjarig contract waarbij de tarieven vaststaan voor de duur van het contract.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.eneco
Of men het gokken noemt of voor(af)gekende wetenschap is die een keuze moet duiden, zal altijd wel ter discussie staan. Wat je goed doet is je risicomarge inschatten en dan rekening houdt dat jouw geworpen muntje, de andere kant op kan vallen. Ik ken anderen die simpel all-in (moes/ten) gaan en geen ruimte hebben om iets op te vangen.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:14 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Ik heb niet gegokt, als je een beetje het nieuws volgt kon je dit zien aankomen en ik heb dan ook op de dag dat Oekraine werd binnengevallen een contract voor 3 jaar vastgezet. De grote leveranciers hebben al grote delen van hun inkopen voor de komende jaren gedaan en hebben vet genoeg op de botten om die paar geluksvogels zolang van gas te voorzien voor die lage prijzen. Mocht de boel toch ploffen heb ik pech maar kan het gelukkig wel hebben als de kosten 2-3 keer zo hoog worden.
Je geeft het zelf aan, je netto gebruik is 1600kWh en er lijkt dus dan geen sprake te zijn van 'leveren'.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil kiezen uit 2 energieleveranciers maar ik wil even zeker weten of ik het goed doe:
verbruik:
2000 piek
5000 dal
opwek:
4000 piek
1400 dal
Leverancier 1:
5,5 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik.
Leverancier 2:
Terugleververgoeding: 16,8 ct. per kWh excl. btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing wanneer u in totaal meer opwekt dan verbruikt.
Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
Maakt het iets uit wie ik kies als alle andere variabelen gelijk zijn?
Als de oorlog dan voorbij is en de verstandhouding met Rusland weer enigszins genormaliseerd lager. Als dat niet het geval is dan wordt het een uitdaging om de gasreserves gevuld te krijgen en dat drijft de prijs flink op uiteraard.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ben echt zo benieuwd hoe we er volgend jaar herfst bij zitten met onze contracten en tarieven.
Ik denk dat dat nog wel een dikke 10+ jaar gaat duren, zoniet 20+quote:Op donderdag 15 december 2022 18:08 schreef Jaeger85 het volgende:
en de verstandhouding met Rusland weer enigszins genormaliseerd
Maar niet voor een vaste prijsquote:Op donderdag 15 december 2022 17:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat was toch echt wat er stond bij mijn.eneco
Denk dat we dan problemen hebben van een heel andere ordequote:Op donderdag 15 december 2022 20:51 schreef Vallon het volgende:
Een gokje want als de marktprijs zeg ¤30 per eenheid wordt, is ook de BV Nederland failliet.
Hoeveel betaal je voor gas nu? Mijn nieuwe variabele contract ging 23 oktober in en ik zit nu op ¤3,33 m3quote:Op donderdag 15 december 2022 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb het even opgezocht: wij hebben ons op 22 september aangemeld bij Van de Bron, hebben afgezien van de 14 dagen bedenktijd en ons nieuwe contract ging in op 1 oktober (en dus niet 1 november, zoals ik eerder dacht).
De totale leveringsprijs is 3,46 euro per m3. (Wij zijn net van het gas af, maar moesten een contract voor gas afnemen omdat de gasaansluiting nog niet was verwijderd.)quote:Op donderdag 15 december 2022 21:17 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Hoeveel betaal je voor gas nu? Mijn nieuwe variabele contract ging 23 oktober in en ik zit nu op ¤3,33 m3
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.quote:Op donderdag 15 december 2022 20:51 schreef Vallon het volgende:
Ik lees net de Staatscourant waarin/waarmee de Plafondregeling kennelijk tot wet is geworden.
Ik pik er dit uit wat mij opviel en gebruikers relevant lijkt. Er zitten weer best tal van hakjes en oogjes in.:
• Leveranciers moeten per helft van de maand voor de volgende maand een (onderbouwde) aanvraag via een Excell een subsidievoorschot vragen.
• Het energiebudget wordt "volumeplafond" genoemd. Het plafondtarief is de prijs incl BTW en heffingen, die geldt voor dat volume.
• Op een ingewikkelde manier wordt beschreven en met met formules beschreven hoe er gerekend moet worden. Iets dat wat wij hier ook al gaandeweg hadden besproken
• Verrekening is sws NA salderen (eerst dus aftrekken van levering van het gebruik). veder is er geen onderscheid van prijsmoment of tariefsoort.
• Er zijn diverse passages om bovenmatige winsten af te kunnen romen bij leveranciers Iets dat imo wat onzinnig aandoet want leveranciers - die hooguit administratief "energie" schuiven maken zeer beperkt weinig winst omdat ze duur moeten inkopen en tolgaarder zijn voor de overheid. Er wordt gesproken over tariefcohorten (voor de leverancier) waarin prijsstellingen en daarmee winsten moeten liggen.
• Controle en toekenning gaat op basis van EAN code van een aansluiting, zeg maar het meternummer. de gegevens daarvoor moeten 5 tot 10 jaar bewaard blijven.
• Er zit geen maximum aan in/bij de totale subsidie (dus ook niet t.a.v. markttarieven). Dus blanco-check aan de energiemarkt . Een gokje want als de marktprijs zeg ¤30 per eenheid wordt, is ook de BV Nederland failliet.
Er is een lange bijlage waar per dag van 2023 staat vermeld wat voor die dag (en daarmee opgetelde afrekenperiode), het volume plafond is waarvoor het plafondtarief geldt.
tldr; een regeling die heel simpel kon zijn, is een snel ineengedraaid systeemproduct geworden, onduidelijk wat het kost en feitelijk vaag of en in hoeverre het wie precies waarmee gaat helpen.
Ik geef toe geld is hier gratis korting en je over het hoe "druk maken", is van latere zorg. Wmb was het eenvoudiger om subsidie onvoorwaardelijk aan burgers uit te keren. Die burgers zoeken het dan maar uit wat ze ermee doen, hun rekening betalen of de economie steunen.
Wat mij opvalt dat het voor zg dynamische leveranciers (die niet weten wat de prijs van morgen of volgende maand is, voor zo ja, hoeveel van hun variabel aantallen gebruikers) het goed opletten wordt, hoe zij hun aanvraag doen.
Ik krijg het idee dat Jetten en de gevestigde leveranciers hun best hebben gedaan om de dynamische marktspelers vvan het veld te jagen.
Ja echt bizar, bij 'normaal' verbruik zou me dat dan zo'n 250 m3 kosten die ik niet mee mag nemen. Omdat je ook nog eens door blijft besparen (want ook 1,45¤ blijft gewoon veel geld) wordt dat nóg meer.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De overheid heeft dus bepaald dat het deel wat bij de jaarafrekening onder het prijsplafond niet mee mag naar de rest van het jaar.
Dat hangt er vanaf wanneer je je jaarafrekening krijgt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:37 schreef Stoorzendert het volgende:
Begrijp ik het dan goed dat als je contract bijvoorbeeld in maart eindigt en je verbruik van afgelopen jaar al boven 569m3 ligt (volgens tabel jan t/m maart) je vanaf januari gewoon voltarief betaald omdat die 569m3 al opgebruikt is?![]()
*met een 'domme' meter
Jammer dat het weer zo complex gemaakt is
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat is inderdaad te simpel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?
Correctquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:56 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
Daar bleef 15kWh over.
Die hebben ze verdeeld over het aantal maanden dat elk tarief gold en op basis daarvan de kosten berekend.
Prima methode wat mij betreft.
Daarom moet je 1 Jan wel je meterstanden opnemen. En anders schat je leverancier liefjes voor je.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit nietquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
En dan hangt het er dus vanaf hoe dat overschot (hoeveel ik meer heb verbruikt dan ik heb teruggeleverd) over het jaar wordt verdeeld. Als dat over twee periodes is (1 januari - eindafrekening en eindafrekening - 31 december), dan kan dat onvoordelig uitpakken. Voor jou is dat met een knip op 1 juli niet zo boeiend, maar voor mij met een knip op 1 oktober wel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.
Dus 15/12x6 bijvoorbeeld voor het tarief dat liep van 1-1 t/m 30-6.
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit niet
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Er is niet gekeken naar hoeveel ik in die periode verbruikt hebt. Het jaartotaal is verdeeld over 12 maanden op basis van hoeveel maanden het tarief gold.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Dat zou wel logisch zijn. Als ze dat nu gewoon even duidelijk communiceren dan is dat voor iedereen ook helder. Maar duidelijke communicatie schijnt een dingetje te zijnquote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Nee ik vind het ook lastig. Maar als het NA salderen is, dan denk ik (denk!) dat het voor mij niet uit maakt, daar ik veel meer terug lever dan verbruik, op een heel jaar gezien.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:01 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.
Ik zie het vanzelf wel wat er gaat gebeuren. Veel minder verbruiken dan nu gaat niet lukken.
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
Dit zegt mijn energieleverancier ook.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.
Hierbij het meest gegeven antwoord in deze reeks: die schatten ze in zoals ze tientallen jaren al doen bij de standaard 2 tariefwijzigingen per jaar.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Nee dat gebeurt niet.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Bij elke afrekening dwz formele factuur over voorgaande periode(n), ontstaat een maandknip.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond deze passage nog in de officiële bekendmakingen (waarvoor dank, @:vallon):
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Hier wordt niet gesproken over een eventuele knip.
ik heb het 10 dec al ontvangenquote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Dat vind ik niet zo vreemd.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
toen de 12e.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En vorige maand? Ik 16e. Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Ik kreeg het eergisteren.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Zowel deze maand als vorige maand stond het bij mij de 9e op de rekening. En dezelfde datum voor mijn moeder waar ik de betaalrekening van kan bekijken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.quote:Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.
Dit geldt ook als je ons geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen.
Je kunt je meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall bij Termijnbedag.
Goed om te weten: heeft je slimme meter een storing dan kun je meterstanden niet doorgeven. Neem in dat geval contact op met je netbeheerder om de storing op te lossen.
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
quote:Vattenfall
Bij Vattenfall kunnen klanten bij een tariefswijziging tussentijds hun meterstand doorgeven. Dat kan telefonisch of via MijnVattenfall. Deze tussentijdse meterstand wordt ook verwerkt voor de jaarnota en om het termijnbedrag te berekenen.
Alle klanten met een conventionele meter krijgen vóór 1 januari een mail of brief om hun meterstand door te geven. Klanten hoeven hiervoor niet te bellen. "Want we kunnen ons voorstellen dat klanten er zeker van willen zijn dat het juiste verbruik per periode wordt afgerekend", aldus de woordvoerder.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-prijsplafond-ingaat
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:40 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.
[..]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Ook goed, dan zie ik die mail vanzelf wel. Op basis van de info op hun site was ik toch al van plan om dan mijn standen door te geven, al zal het voor mij niets uitmaken aangezien mijn verbruik toch ruim onder het maximum van het plafond ligt. Ook heb ik begin deze week al mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening, dus als Vattenfall ze gaat schatten zullen ze niet veel verschillen met de werkelijke stand op 1 januari.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:03 schreef Viezig het volgende:
[..]
[..]
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.
Gunstig wanneer je meer verbruikt dan levert.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.
Rond 1 juli lijkt me wel een mooi moment, dan kan je salderen en afrekenen over het eerste halve jaar en liggen er nog genoeg zonnige dagen voor je om ook de herfst en winter goed te overleven.
Zelf heb ik nog tot mei 2024 een ¤0,24cent per kWh contract, dus sowieso niets te maken met het plafond.
Maar m'n moeder zou anders de afrekening in oktober krijgen, dus dat moet dan wat naar voren gehaald worden.
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:54 schreef Ferdii het volgende:
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.
voor de rest zal het allemaal niet veel uitmaken
Klagen is de nationale sport hequote:Op zaterdag 17 december 2022 17:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |