Ja echt bizar, bij 'normaal' verbruik zou me dat dan zo'n 250 m3 kosten die ik niet mee mag nemen. Omdat je ook nog eens door blijft besparen (want ook 1,45¤ blijft gewoon veel geld) wordt dat nóg meer.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De overheid heeft dus bepaald dat het deel wat bij de jaarafrekening onder het prijsplafond niet mee mag naar de rest van het jaar.
Dat hangt er vanaf wanneer je je jaarafrekening krijgt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:37 schreef Stoorzendert het volgende:
Begrijp ik het dan goed dat als je contract bijvoorbeeld in maart eindigt en je verbruik van afgelopen jaar al boven 569m3 ligt (volgens tabel jan t/m maart) je vanaf januari gewoon voltarief betaald omdat die 569m3 al opgebruikt is?![]()
*met een 'domme' meter
Jammer dat het weer zo complex gemaakt is
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat is inderdaad te simpel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zal er wel te simpel over denken, maar ik zou zeggen:
- Stap 1: reguliere factuur opmaken op de oude manier (incl saldering)
- Stap 2: factuurbedrag conform prijsplafond aanpassen op het verbruik in januari, februari etcetera
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vrees dat je te vroeg juicht, want de datum van de eindfactuur lijkt bepalend te zijn. Normaliter is dat niet zo'n probleem omdat je contract bijvoorbeeld van 1 november 2022 tot 1 november 2023 loopt en de opbrengstmaanden en verbruiksmaanden gebalanceerd zijn. Maar het plafond is er met ingang van 1 januari en de eindfactuurdatum kan voor een knip zorgen die maakt dat die balans verdwijnt.
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet hoe energieleveranciers op dit moment omgaan met tarieven die tussentijds veranderen. Als je minder teruglevert dan je verbruikt, is er een openstaand bedrag. Hoe wordt dat over het jaar verdeeld?
Correctquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:56 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
nee, je verbruik in 2022 heeft er niks mee te maken, je "mag" in 2023 van jan t/m mrt die 569 opmaken onder het plafond.
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Powerpeers heeft elke keer per tariefwijziging de standen van alle 4 de tellers genoteerd op mijn jaarnota en toen dat allemaal bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
Daar bleef 15kWh over.
Die hebben ze verdeeld over het aantal maanden dat elk tarief gold en op basis daarvan de kosten berekend.
Prima methode wat mij betreft.
Daarom moet je 1 Jan wel je meterstanden opnemen. En anders schat je leverancier liefjes voor je.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit nietquote:Op vrijdag 16 december 2022 10:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja dus als ik bijvoorbeeld in maart 1200m3 verbruik opgeef krijg ik daar 569m3 van tegen ¤1.45? Dan reken ik mijn verbruik 2022 toch mee? Bij een 'domme' meter kan de leverancier dat toch niet controleren zonder dat ik mijn meterstanden iedere maand doorgeef?
En in zekere zin lijkt me dat juist gunstig omdat je dan het volle 'budget' verbruikt tegen die ¤1.45
En dan hangt het er dus vanaf hoe dat overschot (hoeveel ik meer heb verbruikt dan ik heb teruggeleverd) over het jaar wordt verdeeld. Als dat over twee periodes is (1 januari - eindafrekening en eindafrekening - 31 december), dan kan dat onvoordelig uitpakken. Voor jou is dat met een knip op 1 juli niet zo boeiend, maar voor mij met een knip op 1 oktober wel.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat maakt dan toch alsnog niet uit? Het is een volledig jaar. Daarin zit een zomerperiode en een winterperiode. Als het ná salderen is, dan zal de energieleverancier moeten wachten tot van de klant het hele jaar voorbij is en dan pas rekenen?
Mijn knip ligt op 1 juli trouwens.
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat verdelen gedaan? Naar rato van hoeveel je die maanden hebt verbruikt of gelijk verdeeld?
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Naar aantal maanden dat het tarief liep afgerond op hele getallen.
Dus 15/12x6 bijvoorbeeld voor het tarief dat liep van 1-1 t/m 30-6.
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij kan 2022 meerekenen, je leverancier doet dit niet
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.quote:Op vrijdag 16 december 2022 07:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
NA salderen? Mooi, dan verandert er dus eigenlijk niets. Das wel zo prettig om te weten.
Er is niet gekeken naar hoeveel ik in die periode verbruikt hebt. Het jaartotaal is verdeeld over 12 maanden op basis van hoeveel maanden het tarief gold.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap het nog niet helemaal. Stel voor dat je netto over een jaar 1000 kWh hebt afgenomen en je elk kwartaal een ander tarief had, wordt die 1000 kWh dan door vier gedeeld of wegen de kwartalen waarin je meer hebt verbruikt zwaarder?
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Dat zou wel logisch zijn. Als ze dat nu gewoon even duidelijk communiceren dan is dat voor iedereen ook helder. Maar duidelijke communicatie schijnt een dingetje te zijnquote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Nee ik vind het ook lastig. Maar als het NA salderen is, dan denk ik (denk!) dat het voor mij niet uit maakt, daar ik veel meer terug lever dan verbruik, op een heel jaar gezien.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:01 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik snap er werkelijk niets van. Ik zit met een dynamisch contract sinds september. Ik heb zonnepanelen en verbruik meer dan ik opwek.
Ik zie het vanzelf wel wat er gaat gebeuren. Veel minder verbruiken dan nu gaat niet lukken.
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:28 schreef ISVV het volgende:
Mijn nieuwe, variabele contract is op 4 november jl. ingegaan. Betekent dit dat ik dan t/m oktober goed zit met het prijsplafond?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |