abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207101419
Ik vond deze passage nog in de officiële bekendmakingen (waarvoor dank, @Vallon):

Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

Hier wordt niet gesproken over een eventuele knip.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207101452
Ik sta gecorrigeerd
pi_207101805
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.
Dit zegt mijn energieleverancier ook.
pi_207101825
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.

Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Hierbij het meest gegeven antwoord in deze reeks: die schatten ze in zoals ze tientallen jaren al doen bij de standaard 2 tariefwijzigingen per jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207101837
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:

[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Nee dat gebeurt niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 december 2022 @ 14:01:00 #131
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207103148
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond deze passage nog in de officiële bekendmakingen (waarvoor dank, @:vallon):

Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

Hier wordt niet gesproken over een eventuele knip.
Bij elke afrekening dwz formele factuur over voorgaande periode(n), ontstaat een maandknip.
Mensen die voorschotten betalen, krijgen doorgaans één rekening per lopend jaar en hebben dus één knip dat gedurende 2023 wordt opgebouwd en eentje over het restant van volumeplafond dat in 2024 wordt afgerekend.

Een eerder opgebouwde volumeplafond kan technisch niet worden meegenomen naar/met nieuwe afrekenperiode(n) en daarmee ook leverancier (mede omdat die dat niet onderling - mogen/kunnen - uitwisselen).
Het volumeplafond voor de volgende rekening* en/of bij nieuwe leverancier, gaat altijd per de eerste van een hele maand in die volgt op de voorgaande rekening.
* De overheid gebruikt de factuurdatum als ankermoment voor welke maand zij daaropvolgend een subsidie als voorschot gaan toekennen aan de leverancier die dat - per maand dus - aanvraagt. Bedrijven hoeven dus de benodigde subsidie zelf voor te schieten en moeten 12x per jaar per spreadsheet hun voorschot aanvragen. Zij moeten daarbij per gedane afrekeningsperiode (dwz factuur aan klant) aantonen dat een aangevraagde subsidie, daadwerkelijk als verrekening bij de gebruiker is terechtgekomen.

Stel in 2023 een overstap of rekening op 12 maart 2023: dat is er:
- een knip van opgebouwd volumeplafond dwz periode januari t/m maart bij de oude rekening cq leverancier
- een volgende waar het volumedeel opgebouwd wordt vanaf april tot en met de maand van een volgende afrekening of overstap (cq wanneer de subsidie stopt cq eind 2023).

Afhankelijk van het precieze verbruik dat wanneer wordt afgerekend, kan er soms een klein voor -of nadeel ontstaan wanneer het volumeplafond t.o.v. het te betalen verbruik, net verkeerd uit- of invalt.
Per saldo zal het in normale gebruikssituaties niet veel uitmaken omdat verschil van een vorige periode weer teniet wordt gedaan met dat van een volgende.
Mensen die tussen meerdere en/of opeenvolgende factuur perioden, een extreem wisselend (netto)verbruik hebben, moeten goed berekenen wat voor hun volumeplafond-stand (dwz voor -en na factuur) dan het optimale afreken -of instapmoment is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207113513
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
U MAD?
pi_207113521
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
ik heb het 10 dec al ontvangen
pi_207113709
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:13 schreef Malavita het volgende:

[..]
ik heb het 10 dec al ontvangen
En vorige maand? Ik 16e. Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit :')
U MAD?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 17 december 2022 @ 10:28:11 #135
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_207113735
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit :')
Dat vind ik niet zo vreemd.
ik denk niet dat de bank het leuk gaat vinden als elke stroomleverancier ineens een miljoen uitbetalingen op 1 dag.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 17 december 2022 @ 10:54:33 #136
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_207113949
Factuur in de app staat op 13 december en op de rekening stond het 15 december. Vorige maand kregen we het van Eneco dus ik kan ik niet vergelijken of Vattenfall dezelfde dagen voor dezelfde klanten aanhoudt.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_207113964
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:

[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.
pi_207114035
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
En vorige maand? Ik 16e. Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit :')
toen de 12e.

Kennelijk haha
pi_207114274
quote:
Ik kreeg het eergisteren.
pi_207115357
quote:
Zowel deze maand als vorige maand stond het bij mij de 9e op de rekening. En dezelfde datum voor mijn moeder waar ik de betaalrekening van kan bekijken.
pi_207115592
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:

quote:
Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.

Dit geldt ook als je ons geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen.

Je kunt je meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall bij Termijnbedag.

Goed om te weten: heeft je slimme meter een storing dan kun je meterstanden niet doorgeven. Neem in dat geval contact op met je netbeheerder om de storing op te lossen.
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
pi_207116039
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
[..]
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.

Rond 1 juli lijkt me wel een mooi moment, dan kan je salderen en afrekenen over het eerste halve jaar en liggen er nog genoeg zonnige dagen voor je om ook de herfst en winter goed te overleven.

Zelf heb ik nog tot mei 2024 een ¤0,24cent per kWh contract, dus sowieso niets te maken met het plafond.
Maar m'n moeder zou anders de afrekening in oktober krijgen, dus dat moet dan wat naar voren gehaald worden.
pi_207116163
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
[..]
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.

quote:
Vattenfall
Bij Vattenfall kunnen klanten bij een tariefswijziging tussentijds hun meterstand doorgeven. Dat kan telefonisch of via MijnVattenfall. Deze tussentijdse meterstand wordt ook verwerkt voor de jaarnota en om het termijnbedrag te berekenen.

Alle klanten met een conventionele meter krijgen vóór 1 januari een mail of brief om hun meterstand door te geven. Klanten hoeven hiervoor niet te bellen. "Want we kunnen ons voorstellen dat klanten er zeker van willen zijn dat het juiste verbruik per periode wordt afgerekend", aldus de woordvoerder.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-prijsplafond-ingaat

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2022 13:40:36 ]
pi_207116376
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:40 schreef Viezig het volgende:

[..]
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.
[..]

In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.

https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
pi_207116464
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.
pi_207116637
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 14:03 schreef Viezig het volgende:

[..]
[..]
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.
Ook goed, dan zie ik die mail vanzelf wel. Op basis van de info op hun site was ik toch al van plan om dan mijn standen door te geven, al zal het voor mij niets uitmaken aangezien mijn verbruik toch ruim onder het maximum van het plafond ligt. Ook heb ik begin deze week al mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening, dus als Vattenfall ze gaat schatten zullen ze niet veel verschillen met de werkelijke stand op 1 januari.
  zaterdag 17 december 2022 @ 15:37:52 #147
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207117527
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.

Rond 1 juli lijkt me wel een mooi moment, dan kan je salderen en afrekenen over het eerste halve jaar en liggen er nog genoeg zonnige dagen voor je om ook de herfst en winter goed te overleven.

Zelf heb ik nog tot mei 2024 een ¤0,24cent per kWh contract, dus sowieso niets te maken met het plafond.
Maar m'n moeder zou anders de afrekening in oktober krijgen, dus dat moet dan wat naar voren gehaald worden.
Gunstig wanneer je meer verbruikt dan levert.

Wanneer je meer zou leveren kan het interessant zijn om over te stappen omdat je dan d8 ik voor je geleverde kWh's met de huidig hogere prijzen, ook meer terugkrijgt.
Zelf stap ik over naar dynamisch (per uur) met een zegen de greep. Ondertussen genoeg domotica@huis om dingen op tijd aan/uit te zetten icm met een eigen API die ik aan het verbouwen ben.

Sommigen in huis gaan het niet leuk vinden dat hun verslinders worden uitgezet als de prijs (te) hoog wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207118539
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.

voor de rest zal het allemaal niet veel uitmaken
hardcoholic
pi_207118863
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 16:54 schreef Ferdii het volgende:
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.

voor de rest zal het allemaal niet veel uitmaken
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?
Vakman pur sang
  zaterdag 17 december 2022 @ 18:15:42 #150
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207119601
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?
Klagen is de nationale sport he :)
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')