Dit zegt mijn energieleverancier ook.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:33 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Je zit heel 2023 goed met prijsplafond.
Hierbij het meest gegeven antwoord in deze reeks: die schatten ze in zoals ze tientallen jaren al doen bij de standaard 2 tariefwijzigingen per jaar.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De leverancier weet mijn meterstand niet op 1 januari.
Ik vraag dit overigens niet geheel voor mezelf. Mijn gasverbruik is sinds kort vrij laag (deze maand vanaf 20-11 gerekend 50m3). Maar ik vind het maar onduidelijk beschreven allemaal.
Nee dat gebeurt niet.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
Bij elke afrekening dwz formele factuur over voorgaande periode(n), ontstaat een maandknip.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond deze passage nog in de officiële bekendmakingen (waarvoor dank, @:vallon):
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Hier wordt niet gesproken over een eventuele knip.
ik heb het 10 dec al ontvangenquote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Dat vind ik niet zo vreemd.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Reken maar dat ze die voor iedereen op gaan vragen natuurlijk.
toen de 12e.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:25 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En vorige maand? Ik 16e. Schijnbaar betalen ze niet iedereen gelijktijdig uit
Ik kreeg het eergisteren.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand van Vattenfall deze maand al de ¤190 ontvangen? Vorige maand kreeg ik het de 16e, nou niks te zien…
Zowel deze maand als vorige maand stond het bij mij de 9e op de rekening. En dezelfde datum voor mijn moeder waar ik de betaalrekening van kan bekijken.quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:11 schreef de_boswachter het volgende:
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:quote:Op zaterdag 17 december 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een ouderwetse meter of uitgeschakelde communicatie zal dat niet gaan.
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.quote:Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.
Dit geldt ook als je ons geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen.
Je kunt je meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall bij Termijnbedag.
Goed om te weten: heeft je slimme meter een storing dan kun je meterstanden niet doorgeven. Neem in dat geval contact op met je netbeheerder om de storing op te lossen.
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vattenfall geeft daarover dit aan op hun website:
[..]
Ze gaan er dus niet actief naar vragen, maar je kunt het wel zelf doorgeven.
quote:Vattenfall
Bij Vattenfall kunnen klanten bij een tariefswijziging tussentijds hun meterstand doorgeven. Dat kan telefonisch of via MijnVattenfall. Deze tussentijdse meterstand wordt ook verwerkt voor de jaarnota en om het termijnbedrag te berekenen.
Alle klanten met een conventionele meter krijgen vóór 1 januari een mail of brief om hun meterstand door te geven. Klanten hoeven hiervoor niet te bellen. "Want we kunnen ons voorstellen dat klanten er zeker van willen zijn dat het juiste verbruik per periode wordt afgerekend", aldus de woordvoerder.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-prijsplafond-ingaat
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:40 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hoe maak jij dat op uit dat stukje tekst? Vattenfall is juist één van de energiemaatschappijen die er wél actief naar zal vragen.
[..]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
In de tekst op de site van Vattenfall staat nergens dat ze er actief om gaan vragen, wel dat je je meterstand kunt doorgeven. En bij niet doorgeven worden de meterstanden geschat. Als ze er wel actief om gaan vragen zoals in dat RTL nieuws artikelen zou het wel handig zijn als ze dat ook op hun eigen website vermelden. Als Vattenfall klant is dat waar ik kijk en van uit ga.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/prijsplafond/
Ook goed, dan zie ik die mail vanzelf wel. Op basis van de info op hun site was ik toch al van plan om dan mijn standen door te geven, al zal het voor mij niets uitmaken aangezien mijn verbruik toch ruim onder het maximum van het plafond ligt. Ook heb ik begin deze week al mijn meterstanden doorgegeven voor de jaarafrekening, dus als Vattenfall ze gaat schatten zullen ze niet veel verschillen met de werkelijke stand op 1 januari.quote:Op zaterdag 17 december 2022 14:03 schreef Viezig het volgende:
[..]
[..]
Snap ik! Maar indien van toepassing zul je dus nog bericht krijgen.
Gunstig wanneer je meer verbruikt dan levert.quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan is op een strategisch moment overstappen dus de enige manier om met zonnepanelen en het energieplafond goed uit te komen.
Rond 1 juli lijkt me wel een mooi moment, dan kan je salderen en afrekenen over het eerste halve jaar en liggen er nog genoeg zonnige dagen voor je om ook de herfst en winter goed te overleven.
Zelf heb ik nog tot mei 2024 een ¤0,24cent per kWh contract, dus sowieso niets te maken met het plafond.
Maar m'n moeder zou anders de afrekening in oktober krijgen, dus dat moet dan wat naar voren gehaald worden.
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:54 schreef Ferdii het volgende:
Eigenlijk is het grootste nadeel van de maandelijkse plafond wanneer je je jaarnota rond de zomer krijgt, er een milde eerste kwartaal van het jaar komt en het najaar juist heel streng wordt.
voor de rest zal het allemaal niet veel uitmaken
Klagen is de nationale sport hequote:Op zaterdag 17 december 2022 17:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je had ook gewoon ¤3,80 per m3 kunnen betalen hè?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |