abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206466513
quote:
Zomertijd en wintertijd, waarom en sinds wanneer?

In de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 oktober 2022 wordt de klok weer een uur achteruit gezet. Het is dan weer wintertijd. Hoe lang doen we dat al, de klok verzetten, en waarom eigenlijk?

In Nederland zijn winter- en zomertijd in 1977 ingevoerd. Voor die tijd had men het jaren zonder gedaan. In de zomer hoefde de klok niet vooruit en in de winter niet achteruit. Geen 'nacht van de nacht' en in de zomer geen 'gebroken nacht'.

Waarschijnlijk was de beroemde Amerikaanse geleerde Benjamin Franklin (1706-1790) de eerste die voorstelde eens serieus na te denken over hoe er effectief om kon worden gegaan met het daglicht. In 1784 schreef hij het satirische artikel "An Economical Project for Diminishing the Cost of Light". De geleerde schreef dat hij op een dag om zes uur ?s ochtends wakker geworden was, naar buiten had gekeken en gezien had dat de zon al op was. Bovendien constateerde hij dat de zon op dat vroege uur ook al licht gaf. Verspilling, meende Franklin, die stelde dat mensen ontzettend veel kaarsen en geld konden besparen als ze in de zomer een paar uur 'eerder' zouden leven. Zijn artikel was vooral humoristisch bedoeld. In de praktijk werd er niets mee gedaan.

William Willett en de Zomertijd

De eerste die met een echt serieus plan kwam voor zomer- en wintertijd was de Brit William Willett (1856-1915). In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden.

Eerste Wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later. Engeland voerde de zomertijd drie weken nadien ook in.

Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd afgeschaft. In 1977 werden zomer- en wintertijd echter alweer ingevoerd. Dit keer vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden.
quote:
Waarom schaffen we de winter- en zomertijd niet af?

Er wordt al een aantal jaar flink gediscussieerd over het afschaffen van de winter- en zomertijd. Is het verzetten van de klok nuttig of eigenlijk vooral onhandig?

Elk voor- en najaar is het weer zover: de klok wordt verzet. 's Zomers gaat de tijd een uur vooruit, 's winters gaat de tijd een uur achteruit. Waarom is dat zo? En is het niet handiger om één tijd aan te houden?

We zitten eigenlijk in een verkeerde tijdzone

Vroeger gebruikten we de zon om te bepalen hoe laat het was. Als de zon op zijn hoogste punt was, was het 12 uur 's middags. Maar daardoor was het niet op elke plek in Nederland even laat. In Enschede was het bijvoorbeeld tien minuten eerder twaalf uur dan in Amsterdam. Daarom werd besloten voortaan nog maar één tijd aan te houden: de Amsterdamse tijd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen we de tijd van het Duitse Rijk over. We zijn toen één tijdzone naar het oosten geschoven. Om twaalf uur stond de zon op het hoogste punt niet meer boven Amsterdam, maar boven Berlijn. Nadat de oorlog was afgelopen hebben we deze Midden-Europese tijd gehouden. En daarmee zitten we dus eigenlijk in de verkeerde tijdzone.

De zomertijd zou energie besparen

De zomertijd bestond toen nog niet, die werd pas in 1977 ingevoerd. De reden? Een oliecrisis die een paar jaar eerder was begonnen. Door de invoering van de zomertijd zou het langer licht zijn, en daarmee zou energie worden bespaard, was het idee. Je hoeft 's avonds immers minder vroeg de lampen aan te zetten. Ook was de zomertijd goed nieuws voor de recreatie-industrie. Door de zomertijd kun je bijvoorbeeld een uurtje langer golfen of op het terras zitten.

Maar het betekent wel dat we in de zomer nog een tijdzone naar het oosten schuiven. Als het twaalf uur is, staat de zon op het hoogste punt boven bijvoorbeeld Litouwen, Oekraïne en Griekenland.

Het verzetten van de klok heeft invloed op je gezondheid

Het is nooit bewezen dat het verzetten van de klok energie bespaart. Wat wel zeker is, is dat zelfs kleine, eenmalige verschuivingen in ons ritme gevolgen kunnen hebben voor onze gezondheid.

Zo'n 25 procent van de Nederlanders heeft hier last van. Na het ingaan van de zomertijd hebben veel mensen moeite met in slaap vallen. Dat houdt meestal zo'n vier weken aan, maar kan in enkele gevallen ook de hele zomer duren. Zo bouwen ze langzaam maar zeker een slaaptekort op. Daarnaast liet een studie van de University of Michigan (VS) zien dat op de maandag na de ingang van de zomertijd er bijna een kwart meer hartaanvallen worden gemeld.

Dat komt omdat onze biologische klok wordt verstoord. Je lichaam is als het ware een fijn afgestelde machine. Als het elke avond langer licht blijft, is onze biologische klok al bezig zich aan te passen. Maar door de klok een uur vooruit te zetten, wordt dat ritme plotseling in de war geschopt. Voortaan nog maar één tijd aanhouden is dan helemaal niet zo'n gek idee.

Kunnen we winter- en zomertijd beter afschaffen?

Maar voor welke tijd kunnen we dan beter kiezen? Winter- of zomertijd? Voor onze gezondheid lijkt die eerste optie beter. De wintertijd sluit meer aan op de tijdzone waarin wij ons bevinden. Daarnaast zou het, als we voor de zomertijd zouden gaan, 's winters pas rond tien uur 's ochtends licht worden. En opstaan in het pikkedonker, daar wordt niemand vrolijk van.

Maar er zijn ook nog andere opties. Chronobioloog Marijke Gordijn van de Rijksuniversiteit Groningen vindt dat we beter voor de Engelse tijd kunnen kiezen. Als je kijkt naar de stand van de zon, is dat namelijk ook onze oorspronkelijke tijdzone. Op die manier heb je een optimale hoeveelheid ochtendlicht voor ons bioritme. Helaas zullen we dan wel wat minder avonduurtjes van de zon kunnen genieten. Maar ook dat heeft zijn voordelen, we gaan er namelijk wel beter van slapen.

[ Bericht 47% gewijzigd door AchJa op 27-10-2022 15:20:32 ]
  donderdag 27 oktober 2022 @ 14:54:15 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206466518
VK-tijd beste tijd.

Zo. Topic kan op slot.
Huilen dan.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 14:54:52 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466521
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De rest van die reactie gaat. net zoals praktisch al jouw andere reacties in dit topic, over IK IK IK. Overigens zijn avondmensen vooral gebaat bij meer licht in de ochtend, niet in de avond, maar ik ben benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt.
Ik heb slaapproblemen, dus ik ben toch wel redelijk goed op de hoogte van het effect van daglicht op je biologische klok, dat hoef jij me niet uit te leggen. Zoals ik net al zei heb ik bijna het hele jaar door daglicht als ik op de fiets spring, maar toch slaap ik slechter vanaf het moment dat wintertijd in gaat. Dat heeft ook alles te maken met hormonen. Bij een gebrek aan daglicht later op de dag komt de aanmaak van melatonine te vroeg op gang, en dat clasht met de hoeveelheid cortisol (dat bij avondmensen pas later op de dag piekt) met een verstoord dag/nachtritme als gevolg. Er is mij aangeraden om juist voor de vroege avond een daglichtlamp aan te schaffen, en wie ben ik om aan dat advies te twijfelen?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466529
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:54 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb slaapproblemen,
Vind je het gek, als je zo laat op de dag leeft?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:45 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206466555
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik heb slaapproblemen, dus ik ben toch wel redelijk goed op de hoogte van het effect van daglicht op je biologische klok, dat hoef jij me niet uit te leggen. Zoals ik net al zei heb ik bijna het hele jaar door daglicht als ik op de fiets spring, maar toch slaap ik slechter vanaf het moment dat wintertijd in gaat. Dat heeft ook alles te maken met hormonen. Bij een gebrek aan daglicht later op de dag komt de aanmaak van melatonine te vroeg op gang, en dat clasht met de hoeveelheid cortisol (dat bij avondmensen pas later op de dag piekt) met een verstoord dag/nachtritme als gevolg. Er is mij aangeraden om juist voor de vroege avond een daglichtlamp aan te schaffen, en wie ben ik om aan dat advies te twijfelen?
En die hoeveelheid cortisol piekt later omdat het maatschappelijk leven achterloopt op de daglichtcyclus. Dus zo te lezen zou ook jij gebaat zijn bij het naar voren verschuiven van de klok.
Huilen dan.
pi_206466558
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:44 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat in het geval van Duitsland raar zou zijn aangezien Berlijn met UTC+01 (wintertijd dus) de exact kloppende tijd zou hebben vwb geografische ligging/ 1200 zon op het hoogste punt.
Kan heel goed dat het een rare keuze is, maar wie gaat ze tegenhouden als dat de wet is die ze aannemen?
  donderdag 27 oktober 2022 @ 15:00:45 #7
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206466560
09:00 meest populaire starttijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ik werk nu 32 jaar (wel een beetje raar...) op kantoor en als je daar om 09:00 begint ben je echt een 'late" beginner. Bouw begint sowieso al vroeger, supermarkten ook.

Voor de rest mogen ze het mooi houden zoals het nu is wat mij betreft. En als ik persé zou moeten kiezen, dan de "winter"tijd. Permanente zomertijd betekent dat het midwinter pas zo rond tienen licht wordt... Moet er niet aan denken.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 15:01:48 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206466564
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:00 schreef Bargehassus het volgende:
09:00 meest populaire starttijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ik werk nu 32 jaar (wel een beetje raar...) op kantoor en als je daar om 09:00 begint ben je echt een 'late" beginner. Bouw begint sowieso al vroeger, supermarkten ook.
Als je mensen laat kiezen dan beginnen ze doorgaans ná 9u, en niet vóór 9u.
Huilen dan.
pi_206466586
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:00 schreef Tocadisco het volgende:
Kan heel goed dat het een rare keuze is, maar wie gaat ze tegenhouden als dat de wet is die ze aannemen?
Niemand. Net zo min dat wij verplicht zouden zijn om het Duitse voorbeeld te volgen natuurlijk.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 15:09:09 #10
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206466595
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ook dat waag ik te betwijfelen, maar ik heb er verder geen cijfers van.
pi_206466599
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:00 schreef Bargehassus het volgende:
Ik had de vraag ook in de lapo van het vorige deel gesteld:

quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:25 schreef Nattekat het volgende:
9:00. De meest populaire starttijd van Nederland.
Ik ben op zoek geweest maar kan eigenlijk niks vinden over de verdeling starttijden van de beroepsbevolking...
pi_206466601
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:00 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
D66 zal er wel een kwartiertje bijsprokkelen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:10:41 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466608
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En die hoeveelheid cortisol piekt later omdat het maatschappelijk leven achterloopt op de daglichtcyclus. Dus zo te lezen zou ook jij gebaat zijn bij het naar voren verschuiven van de klok.
Cortisol wordt aangemaakt omdat je wakker wordt, het maakt je niet wakker (als in: van slaap naar ontwaken), dat is nog altijd onze grote vriend melatonine (of het gebrek eraan eerder). Als je een keer 's ochtends niet vooruit te branden bent, is dat omdat de productie gewoon niet op gang wil komen, en geen hoeveelheid daglicht in deze wereld kan daar wat aan veranderen. Daglicht houdt enkel de malatonineproductie in balans. Ik ben gebaat bij daglicht op het moment dat ik die gordijnen 's ochtends open doe, maar ook bij daglicht in de vroege avond om te voorkomen dat de melatonineproductie te vroeg op gang komt. Helaas gaan die twee dingen zo moeilijk samen in Nederland van november tot februari.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 27 oktober 2022 @ 15:12:41 #14
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206466623
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Ik ben op zoek geweest maar kan eigenlijk niks vinden over de verdeling starttijden van de beroepsbevolking...
Hm. Spuit 11 dus. :)
Kan me ook niet heugen er ooit cijfers van gezien te hebben maar ik laat me graag verrassen door iemand.
pi_206466626
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Qua kantoorwerk is het tegenwoordig een stuk dynamischer geworden, maar bijna overal waar ik zit wordt wel verwacht dat je om 9 uur aanwezig bent voor de daily (soort van Appel voor kantoortuinen ;) ), doe je dat om 9.30 dan krijg je meestal gezeur van mensen die vroeg beginnen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:14:25 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466634
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Qua kantoorwerk is het tegenwoordig een stuk dynamischer geworden, maar bijna overal waar ik zit wordt wel verwacht dat je om 9 uur aanwezig bent voor de daily (soort van Appel voor kantoortuinen ;) ), doe je dat om 9.30 dan krijg je meestal gezeur van mensen die vroeg beginnen.
Mijn kantoor is ook zo mooie. Alles is flexibel, begin wanneer je wil, maar bijna alle dagelijkse meetings zijn toch lekker om 9:00.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466674
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Mijn kantoor is ook zo mooie. Alles is flexibel, begin wanneer je wil, maar bijna alle dagelijkse meetings zijn toch lekker om 9:00.
Doe je hem lekker vanuit huis, deed ik ook altijd, werkte dan van 6-10 thuis, en daarna even uitbollen op het kantoor.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:23:00 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466694
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Doe je hem lekker vanuit huis, deed ik ook altijd, werkte dan van 6-10 thuis, en daarna even uitbollen op het kantoor.
Ik woon op steenworp afstand van kantoor, dus voor mij maakt het niet heel erg veel uit of ik thuis zit of daar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466714
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik woon op steenworp afstand van kantoor, dus voor mij maakt het niet heel erg veel uit of ik thuis zit of daar.
Nou wat is het probleem dan?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:29:37 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466766
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou wat is het probleem dan?
Waar zeg ik dat het een probleem is voor mij? Als ik een uur had moeten reizen had ik het wel keihard afgedwongen, maar nu zit ik precies goed. Als het helemaal aan mij lag, had ik gewoon nog een half uur extra slaap gekozen, maar ik heb nou niet echt problemen met om 9:00 present zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466777
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Niemand. Net zo min dat wij verplicht zouden zijn om het Duitse voorbeeld te volgen natuurlijk.
Dat hoeft inderdaad niet, maar aangezien andere grote lidstaten (Frankrijk en Italië) ook naar permanente zomertijd neigen en daar waarschijnlijk aardig wat buurlanden in mee kunnen trekken is het nog maar de vraag of ons eigen kleine eilandje in de EU zijn nou wel zo verstandig is.

Of we laten het gewoon bij de status quo natuurlijk, lijkt nog wel de minst slechte optie gezien de enorme berg gezeik die de alternatieven opleveren.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:34:20 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466788
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:31 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Dat hoeft inderdaad niet, maar aangezien andere grote lidstaten (Frankrijk en Italië) ook naar permanente zomertijd neigen en daar waarschijnlijk aardig wat buurlanden in mee kunnen trekken is het nog maar de vraag of ons eigen kleine eilandje in de EU zijn nou wel zo verstandig is.

Of we laten het gewoon bij de status quo natuurlijk, lijkt nog wel de minst slechte optie gezien de enorme berg gezeik die de alternatieven opleveren.
Maar die 2 dagen jetlag dan :'(

Ik vind het altijd grappig om die jankverhalen te horen, terwijl ik gemiddeld slechter slaap in een normale week dan zij in die twee dagen na het verzetten van de klok.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466820
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:12 schreef Bargehassus het volgende:
Hm. Spuit 11 dus. :)
Kan me ook niet heugen er ooit cijfers van gezien te hebben maar ik laat me graag verrassen door iemand.
Ik ook want dat het kantoortijden zijn geloof ik wel maar ongeveer een kwart van de beroepsbevolking heeft een kantoorbaan, 75% doet dus wat anders en zal ook niet om 0900 beginnen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:12 schreef raptorix het volgende:
Mijn tijden zijn 0745-1630... De flexers beginnen vaak een uur vroeger.
pi_206466878
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:29 schreef Nattekat het volgende:
Waar zeg ik dat het een probleem is voor mij? Als ik een uur had moeten reizen had ik het wel keihard afgedwongen, maar nu zit ik precies goed. Als het helemaal aan mij lag, had ik gewoon nog een half uur extra slaap gekozen, maar ik heb nou niet echt problemen met om 9:00 present zijn.
Zonsopkomst in december globaal 0845 wintertijd... Dat zou met een permanente zomertijd 0945 zijn... Veel succes met je reizen bij daglicht voor 0900 dan...
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:44:18 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466890
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zonsopkomst in december globaal 0845 wintertijd... Dat zou met een permanente zomertijd 0945 zijn... Veel succes met je reizen bij daglicht voor 0900 dan...
Heb ik niet al meer dan genoeg duidelijk gemaakt dat de status quo meer dan mijn voorkeur heeft?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin donderdag 27 oktober 2022 @ 15:47:14 #26
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206466916
quote:

[..]
Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met gezinsleven. Kindertjes naar school, opa en oma, opvang. Etc.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206466918
Je kan nooit iedereen tevreden stemmen bij dit vraagstuk. De één is een ochtendmens, de ander een avondmens. De één moet om 5:00 werken en de ander pas om 9:00. De één kan slecht tegen zonlicht en de ander wordt depressief in het donker. De toeristische sector wil dat het langer licht blijft en de lampen- en beddensector willen dat het zo vroeg mogelijk donker wordt.

Daarom ben ik geneigd om naar de wetenschap te luisteren in deze. Wat is het beste voor onze gezondheid? Wat is het beste voor ons welzijn? Daarnaast is het ook wel fijn als we het grotendeels eens worden met onze buurlanden zodat het geen bende wordt qua tijdzones in Europa.

Ik ga er stiekem vanuit dat we er gezamelijk niet uitkomen en dat de huidige gang van zaken in stand blijft.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_206466948
quote:

[..]
Hoezo kan je niet in het donker reizen in de ochtend maar wel in de avond?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 15:54:35 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206466961
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Wat is het beste voor onze gezondheid?
Verhuizen naar het zuiden. We zijn geëvolueerd in gebieden waar de dag het hele jaar door 12 uur duurt. Dus tel de 2 uur daarbij op die je nodig hebt om slaperig te worden na zonsondergang en dat uur schemering en je komt mooi uit op 8-9 uur slaap.

Hier in de winter is niet genoeg natuurlijk daglicht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206466981
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Verhuizen naar het zuiden.
Oke leuk, maar wat is de beste keuze voor onze gezondheid en welzijn als we hier blijven wonen?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 oktober 2022 @ 16:07:15 #32
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206467045
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Oke leuk, maar wat is de beste keuze voor onze gezondheid en welzijn als we hier blijven wonen?
Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat er niets is dat werkt voor iedereen. Een gebrek aan daglicht 's ochtends vlak na het wakker worden zorgt ervoor dat je lichaam iedere dag te vroeg wakker wordt gemaakt zonder dat het daar aan kan wennen. Een gebrek aan daglicht later op de dag (of gedurende de dag zelfs) zorgt ervoor dat je lichaam meer moeite heeft om vast te houden aan een vaste slaaptijd, waardoor het verschil tussen dag en nacht vervaagt. Winterdepressie wordt vooral veroorzaakt door dat tweede.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206467084
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met gezinsleven. Kindertjes naar school, opa en oma, opvang. Etc.
Mwa, dan lijkt me 08:30u idealer, toch?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Forum Admin donderdag 27 oktober 2022 @ 16:26:10 #34
pi_206467166
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mwa, dan lijkt me 08:30u idealer, toch?
Ik heb geen kinderen/gezin, ik heb geen idee :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206467193
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat er niets is dat werkt voor iedereen. Een gebrek aan daglicht 's ochtends vlak na het wakker worden zorgt ervoor dat je lichaam iedere dag te vroeg wakker wordt gemaakt zonder dat het daar aan kan wennen. Een gebrek aan daglicht later op de dag (of gedurende de dag zelfs) zorgt ervoor dat je lichaam meer moeite heeft om vast te houden aan een vaste slaaptijd, waardoor het verschil tussen dag en nacht vervaagt. Winterdepressie wordt vooral veroorzaakt door dat tweede.
Je hebt niet ongelijk maar het punt is dat het onzinnig is om daarmee meteen het vraagstuk af te sluiten. Door middel van wetenschappelijk onderzoek zou je wel degelijk tot gegronde conclusies kunnen komen die voor een aanzienlijke meerderheid van de bevolking gelden en daardoor objectief een betere keuze zou kunnen suggereren. Iedereen is anders en daarmee basta is mij te simpel. Dat iedereen een andere mening heeft en we er daardoor niet uitkomen is weer een ander probleem.
pi_206467260
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Je hebt niet ongelijk maar het punt is dat het onzinnig is om daarmee meteen het vraagstuk af te sluiten. Door middel van wetenschappelijk onderzoek zou je wel degelijk tot gegronde conclusies kunnen komen die voor een aanzienlijke meerderheid van de bevolking gelden en daardoor objectief een betere keuze zou kunnen suggereren. Iedereen is anders en daarmee basta is mij te simpel. Dat iedereen een andere mening heeft en we er daardoor niet uitkomen is weer een ander probleem.
Is het ook niet te simpel om iets dat een invloed heeft op heel veel aspecten van het dagelijks leven te reduceren tot "Wat is beter voor het slaapritme van de meeste mensen"?
pi_206467267
quote:

[..]
Als je tot half 10 op je rek ligt te meuren is dat dikke prima toch.
pi_206467270
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:37 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is het ook niet te simpel om iets dat een invloed heeft op heel veel aspecten van het dagelijks leven te reduceren tot "Wat is beter voor het slaapritme van de meeste mensen"?
Uiteraard. Slaapritme is ook maar één factor. Wel een belangrijke die door veel mensen wordt onderschat, overigens. Uiteindelijk is de overheid er niet voor om het slaapritme van mensen te bepalen/reguleren maar als samenleving zouden we een gezond slaapritme voor de meerderheid van ons wel moeten nastreven. Zelfde geldt voor gezondheid in bredere zin. Een samenleving met teveel ongezonde mensen hebben we alleen onszelf mee.
pi_206467302
quote:

[..]
en stoppen ze om 14:00

conclusie: De werkdagen zijn gewoon te lang. Dan hadden we deze discussie ook niet gehad.
  donderdag 27 oktober 2022 @ 16:55:49 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206467380
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 16:44 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
en stoppen ze om 14:00

conclusie: De werkdagen zijn gewoon te lang. Dan hadden we deze discussie ook niet gehad.
Huilen dan.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 oktober 2022 @ 17:02:19 #41
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206467411
Meer dan een half topic in een dag, is er daadwerkelijk nieuws of is het weer discussiëren om de tijd te vullen en @Nattekat die van zijn apropos is omdat de tijd een uurtje opschuift? :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206467415
Is er niet onderhand een centraal topic hiervoor? _O-
pi_206467424
quote:
Je kan nooit iedereen tevreden stemmen bij dit vraagstuk. De één is een ochtendmens, de ander een avondmens. De één moet om 5:00 werken en de ander pas om 9:00. De één kan slecht tegen zonlicht en de ander wordt depressief in het donker. De toeristische sector wil dat het langer licht blijft en de lampen- en beddensector willen dat het zo vroeg mogelijk donker wordt.

Daarom ben ik geneigd om naar de wetenschap te luisteren in deze. Wat is het beste voor onze gezondheid? Wat is het beste voor ons welzijn? Daarnaast is het ook wel fijn als we het grotendeels eens worden met onze buurlanden zodat het geen bende wordt qua tijdzones in Europa.

Ik ga er stiekem vanuit dat we er gezamelijk niet uitkomen en dat de huidige gang van zaken in stand blijft.
Helemaal eens met je verhaal, behalve die vraag wat is het beste voor onze gezondheid en ons welzijn. Dat is toch ook weer afhankelijk van of je een ochtendmens of een avondmens hebt? Het mooiste zou zijn als je je ritme daar op aan kan passen. Gelukkig kan ik dat.
pi_206467427
quote:

Ik vind het heel fijn om zomer en wintertijd te hebben elk een periode.
  Forum Admin donderdag 27 oktober 2022 @ 17:10:17 #45
pi_206467479
Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen de huidige situatie wel het fijnste vinden.
pi_206467830
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen de huidige situatie wel het fijnste vinden.
Het maakt mij niet uit, als men maar niet elke keer gaat veranderen.
pi_206467884
En nu ga ik stoppen met werken, want het is bijna donker en daar wil ik wel even van genieten voordat het weer licht word :+
pi_206467933
Dat licht nodig hebben om wakker te worden is wel een ding. Al in de jaren tachtig deed ik dat met een tot tijdschakelaar omgebouwde wekradio. Daarna kwamen de tijdschakelaars en nu dan de slimme lampen.

Persoonlijk vind ik licht aan het eind van de dag fijner. Dat vertrekken in het donker en weer thuiskomen in het donker heb ik altijd een hekel aan gehad. Dus voor mij permanente zomertijd en anders dan maar zo laten. Altijd wintertijd lijkt me echt heel erg vervelend.

Gebrek aan licht in huis is met een ledpaneel van dertig euro prima op te lossen. Buiten los je dat niet op natuurlijk.
pi_206467943
Lekker buiten gaan werken, altijd genoeg zonlicht
  Forum Admin donderdag 27 oktober 2022 @ 18:25:10 #50
pi_206468234
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:55 schreef qajariaq het volgende:
Dat licht nodig hebben om wakker te worden is wel een ding. Al in de jaren tachtig deed ik dat met een tot tijdschakelaar omgebouwde wekradio. Daarna kwamen de tijdschakelaars en nu dan de slimme lampen.

Persoonlijk vind ik licht aan het eind van de dag fijner. Dat vertrekken in het donker en weer thuiskomen in het donker heb ik altijd een hekel aan gehad. Dus voor mij permanente zomertijd en anders dan maar zo laten. Altijd wintertijd lijkt me echt heel erg vervelend.

Gebrek aan licht in huis is met een ledpaneel van dertig euro prima op te lossen. Buiten los je dat niet op natuurlijk.
Wake up light :Y

Voor veel mensen een uitkomst inderdaad.
pi_206472519
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is uiteindelijk het beste compromis. Tenzij we landsgrenzen of de zones zelf gaan verleggen.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:06:59 #52
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206473565
In de periode van eind maart tot eind september is het, dankzij de zomertijd, prima mogelijk om na het werk met licht 's avonds te sporten, te wandelen of te fietsen. Ga je naar permanente wintertijd (UTC+1) is met licht 's avonds sporten, wandelen of fietsen in april, in een deel van mei, in een deel van augustus en in september niet mogelijk. Ga je naar Engelse tijd (UTC+0) dan is 's avonds met licht sporten, wandelen of fietsen alleen in juni en juli nodig.

Wintertijd (UTC+1) betekent dat het in augustus al voor 20:00 donker wordt, Engelse tijd (UTC+0) houdt in dat het in augustus voor 19:00 al donker wordt. Dat zie ik niet als vooruitgang, eerder een flinke achteruitgang. Tenzij we met z'n allen besluiten dat een werkdag van 7:00 tot 15:30 duurt, betekent wintertijd of Engelse tijd gewoon veel donkere avonden voor mensen. Lijkt mij niet erg wenselijk.

Overigens is met zomertijd licht om 9:45 in december ook niet erg wenselijk, alleen het voordeel van zomertijd in december is wel dat het niet om 16:30 donker is en dat de werkdag nog wel in licht kan worden afgesloten in plaats van in donker.

Met wintertijd of Engelse tijd in het voorjaar en de zomer zie ik echt vrijwel geen voordelen, alleen nadelen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_206473885
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 08:06 schreef Erno-BE het volgende:

Met wintertijd of Engelse tijd in het voorjaar en de zomer zie ik echt vrijwel geen voordelen, alleen nadelen.
Ik wel:

- eerder donker = eerder afkoeling in de heetste maanden
- eerder donker = beter voor je bioritme. In de hoogzomer maanden naar bed gaan terwijl het buiten nog licht is / schemert gaat zo tegen je interne klok in.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:34:07 #54
405562 Erno-BE
pi_206474153
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik wel:

- eerder donker = beter voor je bioritme. In de hoogzomer maanden naar bed gaan terwijl het buiten nog licht is / schemert gaat zo tegen je interne klok in.
Bij Wintertijd of Engelse tijd in zomer hoop ik echt dat alles één a twee uur eerder begint: werken van 7:00 tot 15:30, sporten om 18:00 in plaats van 20:00, etc. Alles op de huidige tijden behouden, maar de klok definitief naar Wintertijd of Engelse tijd zetten vind ik vreselijk: het is dan, ook in bijvoorbeeld mei en augustus gewoon al voor 20:00 donker en dus zijn ook in mei en augustus de avonden met licht vreselijk kort.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_206474428
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:34 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Bij Wintertijd of Engelse tijd in zomer hoop ik echt dat alles één a twee uur eerder begint: werken van 7:00 tot 15:30, sporten om 18:00 in plaats van 20:00, etc.
Dat is een utopie, gaat nooit gebeuren. Sportcomplexen zitten doordeweeks zo vol, dat ze vaak tussen 17:30u en 22:00u doorlopend bezet zijn van de jongste jeugd tot de oudste senioren. Verder blijf ik het een kul argument vinden dat je in de zomermaanden daglicht moet hebben om te kunnen recreëren. Ja het is (voor sommige sporten of andere activiteiten) prettiger, maar het is niet zo dat het plots onmogelijk wordt omdat het een uur eerder donker wordt.
pi_206475146
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Verder blijf ik het een kul argument vinden dat je in de zomermaanden daglicht moet hebben om te kunnen recreëren. Ja het is (voor sommige sporten of andere activiteiten) prettiger, maar het is niet zo dat het plots onmogelijk wordt omdat het een uur eerder donker wordt.
Voor sporten in een sportschool of sporthal zal het niet heel veel uitmaken, behalve dan die die voorziening hogere energiekosten heeft. Echter bestaan er sport en recreatie dan dat.

Watersport is in het donker meestal niet mogelijk of minimaal gevaarlijker. Wandelen in het bos mag vaak niet na zonsondergang. Sowieso ook zaken als hond uitlaten is in het licht veel prettiger dan in het donker natuurlijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:

Maar in de ochtend is het nog koeler. Ooit in de tropen geweest? De meeste airco's gaan pas aan als het donker is.
pi_206475192
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor sporten in een sportschool of sporthal zal het niet heel veel uitmaken, behalve dan die die voorziening hogere energiekosten heeft. Echter bestaan er sport en recreatie dan dat.

Watersport is in het donker meestal niet mogelijk of minimaal gevaarlijker. Wandelen in het bos mag vaak niet na zonsondergang. Sowieso ook zaken als hond uitlaten is in het licht veel prettiger dan in het donker natuurlijk.
[..]

Zeker, voor een deel van de sporten maakt het het lastig, maar voor het gros van de buitensporten (voetbal, tennis/padel, hockey) die het meest beoefend worden is het dan meer een energievraagstuk omdat er dus gedurende een langere periode verlicht moet worden. Voor sporten als hardlopen en wandelen heb je tegenwoordig prima individuele verlichtingsopties om toch veilig op pad te kunnen.
pi_206475293
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Zeker, voor een deel van de sporten maakt het het lastig, maar voor het gros van de buitensporten (voetbal, tennis/padel, hockey) die het meest beoefend worden is het dan meer een energievraagstuk omdat er dus gedurende een langere periode verlicht moet worden. Voor sporten als hardlopen en wandelen heb je tegenwoordig prima individuele verlichtingsopties om toch veilig op pad te kunnen.
Hoe vaak zie je mensen in het donker wandelen, hardlopen of wielrennen/mountainbiken? Om over watersporten als zeilen, surfen e.d. nog maar niet te hebben. Brandingsport is in het donker ook not done, voor zover ik weet zelfs verboden. Ook al die veldsporten die je noemt is ook vaak prettiger in daglicht.

Echt man, je zit veel te veel verstrikt in je eigen cirkel. De enige die mogelijk baat hebben bij permanente wintertijd is de horeca en de bioscoop. Maar dat zijn bij uitstek dingen die zowel in het daglicht als in het donker kunnen.

Biologische klok wordt zowel getriggerd door donker worden als door licht worden. Niet vroeg kunnen opstaan is heeft met ritme en uren slaap te maken en niet met het tijdstip.
pi_206475430
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoe vaak zie je mensen in het donker wandelen, hardlopen of wielrennen/mountainbiken?
Hardlopen en wandelen zie ik bijzonder veel gebeuren in het donker. Zeker in de coronatijd de afgelopen 2 jaar was het voor velen de enige mogelijkheid om in beweging te blijven.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:48:18 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206475470
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik hoor hier iemand spreken die echt geen flauw benul heeft en denkt voor anderen te kunnen bepalen wat ze wel en niet kunnen doen. Ik sport mijn hele leven al, en het maakt geen donder uit hoe veel verlichting je hebt, het is honderd keer fijner om met daglicht buiten te sporten. Ik denk dat 95% van de buitensporters dit zullen bevestigen. Sterker nog, zelfs met het binnensporten is er een iets grotere drempel om op pad te gaan als het donker is buiten, het gaat gewoon tegen de menselijke natuur in om na zonsondergang nog wat te doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206475509
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik hoor hier iemand spreken die echt geen flauw benul heeft en denkt voor anderen te kunnen bepalen wat ze wel en niet kunnen doen. Ik sport mijn hele leven al, en het maakt geen donder uit hoe veel verlichting je hebt, het is honderd keer fijner om met daglicht buiten te sporten. Ik denk dat 95% van de buitensporters dit zullen bevestigen. Sterker nog, zelfs met het binnensporten is er een iets grotere drempel om op pad te gaan als het donker is buiten, het gaat gewoon tegen de menselijke natuur in om na zonsondergang nog wat te doen.
Kerel stop toch eens met je veroordelende woorden, totaal onnodig om iedere keer zo te reageren.

Ik beoefen zelf al ruim 25 jaar voetbal en 10 jaar hardlopen en ja, in de winterperiode is de drempel zeker hoger om de deur uit te gaan, maar dat heeft wel met discipline (en bereidwilligheid) te maken om - op vaste momenten in de week - te gaan sporten.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:54:42 #62
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_206475541
Maar de totale hoeveelheid daglicht in een etmaal verandert toch niet als je de klok verzet? Niets mis met sporten in de ochtend. Werkt heel positief voor de rest van je dag.
pi_206475555
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:34 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Bij Wintertijd of Engelse tijd in zomer hoop ik echt dat alles één a twee uur eerder begint: werken van 7:00 tot 15:30, sporten om 18:00 in plaats van 20:00, etc. Alles op de huidige tijden behouden, maar de klok definitief naar Wintertijd of Engelse tijd zetten vind ik vreselijk: het is dan, ook in bijvoorbeeld mei en augustus gewoon al voor 20:00 donker en dus zijn ook in mei en augustus de avonden met licht vreselijk kort.
Sporten om 18.00 uur is in de zomer qua temperatuur vaak geen feest en qua eten is het al helemaal onhandig.

Overigens had ik tot voor kort een collega die bij elke switch een week lang van de leg was door een uurtje meer of minder :')
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:02:25 #64
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206475615
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:54 schreef hooibaal het volgende:
Maar de totale hoeveelheid daglicht in een etmaal verandert toch niet als je de klok verzet? Niets mis met sporten in de ochtend. Werkt heel positief voor de rest van je dag.
Gaat niet lukken vriend, en dat uur extra is sowieso niet genoeg. En wederom probeer je voor anderen te bepalen hoe ze hun leven moeten indelen zodat de zon op het door jou gewenste moment het hoogst aan de hemel staat. En dat is een trend die ik bij alle tegenstanders van zomertijd zie. Ieder argument is "maar je kan het toch ook zus en zo doen?".
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:04:41 #65
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_206475637
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Gaat niet lukken vriend, en dat uur extra is sowieso niet genoeg. En wederom probeer je voor anderen te bepalen hoe ze hun leven moeten indelen zodat de zon op het door jou gewenste moment het hoogst aan de hemel staat. En dat is een trend die ik bij alle tegenstanders van zomertijd zie. Ieder argument is "maar je kan het toch ook zus en zo doen?".
De enige argumenten andersom zijn 'maar ik ben gewend om het zo en zo te doen, dus dan moet het ook zo blijven!' :')
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:06:53 #66
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206475661
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]
De enige argumenten andersom zijn 'maar ik ben gewend om het zo en zo te doen, dus dan moet het ook zo blijven!' :')
Los van dat dat onzin is, is het nog altijd veel sterker dan "maar het hoort zo omdat arbitraire lijnen dat zeggen". We hebben het nu over de zomermaanden, dus de gezondheidkaart kan nu niet getrokken worden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206475682
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 14:54 schreef Isdatzo het volgende:
VK-tijd beste tijd.

Zo. Topic kan op slot.
Wel grappig dat je alle prima argumenten daartegen lekker negeert :D
  Forum Admin vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:09:33 #68
pi_206475685
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]
De discussie in een notendop.

Het gemak waarmee voor en tegenstanders over het leven van een ander denken is schitterend maar ook schrijnend dom.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:14:22 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206478990
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als binnensporter heb ik daar echt nog nooit wat van gemerkt tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:17:26 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206479010
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:14 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik heb het in het algemeen eigenlijk. Als de zon nog volop schijnt ben je altijd wat sneller geneigd om nog even wat te doen dan wanneer het aardedonker is. Het heeft me nooit tegen gehouden, maar het spontane is er wel van af. Het mindere weer in de winter helpt dan ook niet mee, maar daar is op dit moment totaal geen sprake van. Maar het is wel al heel vroeg donker.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206479145
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:14 schreef sp3c het volgende:

[..]
Die TL-balken branden binnen sowieso wel natuurlijk. Maar voor kwetsbare groepen als kinderen, ouderen of vrouwen kan het wel minder prettig zijn om door het donker naar de sporthal te komen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:34:05 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206479243
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:26 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Die TL-balken branden binnen sowieso wel natuurlijk. Maar voor kwetsbare groepen als kinderen, ouderen of vrouwen kan het wel minder prettig zijn om door het donker naar de sporthal te komen.
Das weer een ander verhaal idd en daar kan ik wel in meekomen maar persoonlijk ga ik met warm weer liever op het strand liggen dan keihard rondjes schaatsen enzo

Voor school was het ook nagenoeg altijd donker maar ik ging waar mogelijk toch met alle plezier hoor

Is maar net wat je gewend bent denk ik, voor mij (als ijshockeyer) krijg ik nog steeds een soort gevoel van nostalgie als het weer vroeger donker word want dat betekent dat het feest weer gaat beginnen _O-
pi_206479400
Ik heb overigens ook omgekeerde effect meegemaakt, werkte bij AH vleesdistributie, dan werkte ik s'nachts in een hal zonder daglicht bij -15, en als je dan klaar was liep je in 1 keer de zomerzon in, geeft een heel gaaf euforisch gevoel.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:35:25 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206480057
quote:
88s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 18:34 schreef sp3c het volgende:
Das weer een ander verhaal idd en daar kan ik wel in meekomen maar persoonlijk ga ik met warm weer liever op het strand liggen dan keihard rondjes schaatsen enzo

Voor school was het ook nagenoeg altijd donker maar ik ging waar mogelijk toch met alle plezier hoor

Is maar net wat je gewend bent denk ik, voor mij (als ijshockeyer) krijg ik nog steeds een soort gevoel van nostalgie als het weer vroeger donker word want dat betekent dat het feest weer gaat beginnen _O-
Schaatsen in het donker. O+
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:41:25 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206480123
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Schaatsen in het donker. O+
Schemer sowieso O+
Pot snert of stamppot achteraf met de hele groep bij iemand thuis
Iedereen moe en voldaan tot er stiekom wat alcohol in de colaatjes gaat ... booooooh O+

Zijn wel echt mijn mooiste jeugdherinneringen hoor :Y
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:45:03 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206480178
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:41 schreef sp3c het volgende:
Schemer sowieso O+
Pot snert of stamppot achteraf met de hele groep bij iemand thuis
Iedereen moe en voldaan tot er stiekom wat alcohol in de colaatjes gaat ... booooooh O+

Zijn wel echt mijn mooiste jeugdherinneringen hoor :Y
Idd. En eerst warme choco met Beerenburg. O+
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:56:17 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206480315
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Idd. En eerst warme choco met Beerenburg. O+
Yes _O_

Sprak laatst van die hippe oudertjes die blij waren dat er niet zoveel natuurijs meer is want er is altijd zo weinig supervisie :')

Nou en man gewoon loslaten (na school en na huiswerk, pas dr op!) en je hebt de hele middag en de hele avond voor jezelf joh, die schaatsen gewoon achter elkaar aan _O-
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:20:58 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206480769
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
Yes _O_

Sprak laatst van die hippe oudertjes die blij waren dat er niet zoveel natuurijs meer is want er is altijd zo weinig supervisie :')

Nou en man gewoon loslaten (na school en na huiswerk, pas dr op!) en je hebt de hele middag en de hele avond voor jezelf joh, die schaatsen gewoon achter elkaar aan _O-
Die hippe oudertjes hebben vaak een ongezonde controledrang: zodra ze niet van elke minuut weten waar de kroost is en wat ze doen slaat de grootste paniek toe want de grote boze wereld is zo gevaarlijk... :o . Benieuwd wat dat met de zelfredzaamheid van de maatschappij doet op den duur.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:41:49 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206481181
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 20:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Die hippe oudertjes hebben vaak een ongezonde controledrang: zodra ze niet van elke minuut weten waar de kroost is en wat ze doen slaat de grootste paniek toe want de grote boze wereld is zo gevaarlijk... :o . Benieuwd wat dat met de zelfredzaamheid van de maatschappij doet op den duur.
Minder Cruijff of Gretzky typetjes en meer Rico Verhoevens

Niet per se erg maar leuk is het ook niet
pi_206495330
Wintertijd *O*
pi_206495363
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 06:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Wintertijd *O*
Yay!
  zondag 30 oktober 2022 @ 07:45:43 #82
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206495411
Wintertijd :N
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 30 oktober 2022 @ 08:12:35 #83
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_206495479
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 06:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Wintertijd *O*
Yeeyyyy het klopt weer...fijn O+ *O*
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 30 oktober 2022 @ 08:14:06 #84
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206495482
Hoelaat is het nu?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 oktober 2022 @ 08:35:11 #85
862 Arcee
Look closer
pi_206495584
quote:
84s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:14 schreef Starhopper het volgende:
Hoelaat is het nu?
Tijd om het verzetten van de klok af te schaffen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 30 oktober 2022 @ 08:46:28 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206495632
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 19:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
Yes _O_

En aan het einde van de winter 3 keer per dag met een nat pak thuiskomen omdat je weer in het water gedonderd was met het schotsje draven... Plastic zakken in de laarzen omdat die toch niet de tijd kregen om te drogen.
pi_206496047
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 17:57 schreef SjonShitcoin het volgende:
Lekker buiten gaan werken, altijd genoeg zonlicht
Hoho dat kan niet he, een echte Fokker werkt op kantoor.
  zondag 30 oktober 2022 @ 09:47:49 #88
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_206496054
Donker om 4 uur 's middags :'( maar het 'klopt' :')
pi_206496079
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:47 schreef butz0rs het volgende:
Donker om 4 uur 's middags :'( maar het 'klopt' :')
ja, dat klopt, die hoeveelheid licht is kunstmatig gecreëerd
  zondag 30 oktober 2022 @ 10:32:23 #90
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206496333
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:47 schreef butz0rs het volgende:
Donker om 4 uur 's middags
Belachelijk inderdaad
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 30 oktober 2022 @ 10:33:49 #91
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_206496339
Mijn hele ritme is weer in de war :r
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  Moderator zondag 30 oktober 2022 @ 10:45:33 #92
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_206496400
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 10:33 schreef Rodgrod het volgende:
Sterkte meid.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zondag 30 oktober 2022 @ 10:50:34 #93
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_206496439
Wat een gezeik om zo'n uurtje.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_206510238
twitter

_O- _O-
pi_206510445
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 10:33 schreef Rodgrod het volgende:
_O-
  maandag 31 oktober 2022 @ 15:42:27 #96
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_206510506
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:51 schreef mschol het volgende:

[..]
ja, dat klopt, die hoeveelheid licht is kunstmatig gecreëerd
Waarom doet dat er toe volgens jou?
Géén Oostenrijkse schilder
pi_206510616
Ik loop al 2 dagen met een Jetleg!
  maandag 31 oktober 2022 @ 16:03:26 #98
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206510737
HEERLIJK LEKKER GENIETEN

Hopelijk in de lente nog een keer de klok een uurtje terug _O_ .
Huilen dan.
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:54 #99
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206510761
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:03 schreef Isdatzo het volgende:
HEERLIJK LEKKER GENIETEN

Ja, lekker donker nu. Geweldig.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin maandag 31 oktober 2022 @ 16:18:04 #100
pi_206510876
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:03 schreef Isdatzo het volgende:
HEERLIJK LEKKER GENIETEN

Het gaat dus om persoonlijke voorkeur. Zijn we daar ook weer uit.
pi_206510891
  maandag 31 oktober 2022 @ 16:27:55 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206510980
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:18 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het gaat dus om persoonlijke voorkeur. Zijn we daar ook weer uit.
Waren we toch al? Dat betekent alleen nog niet dat de argumenten voor het één niet beter zijn dan de argumenten voor het ander.
Huilen dan.
pi_206511060
Om tot een compromis te komen met betrekking tot de voorkeur stel ik voor dat we hem in de Winter een uurtje terug zetten en in de Zomer een uurtje vooruit, dan komt iedereen aan zijn trekken.
pi_206511206
Stel je houdt wintertijd aan, dan heb je de volgende zonsopkomst en zonsondergang tijden:

quote:
Eind Maart: 06:15 - 19:13

Half April: 05:40 - 19:39
Eind April: 05:09 - 20:05

Half Mei: 04:42 - 20:30
Eind Mei: 04:22 - 20:53

Half Juni: 04:15 - 21:06
Eind Juni: 04:19 - 21:08

Half Juli:04:34 - 20:58
Eind Juli: 04:57 - 20:36

Half Augustus: 05:21 - 20:07
Eind Augustus: 05:48 - 19:33

Half September: 06:13 - 18:57
Eind September: 06:38 - 18:22
Op zich valt me dat helemaal niet zo tegen qua zonsondergang in de maanden mei, juni en juli. Bij daglicht kunnen sporten of ander soort van actief zijn tot 20:30/21:00 is best prima te doen voor veel mensen. Persoonlijk (ja dat is dus mijn mening) vind ik avonden waarbij het pas om 21:30-22:00u gaat schemeren echt totaal onnodig.

Staat natuurlijk wel tegenover dat het in die maanden (extreem) vroeg licht wordt. Dat kan voor veel mensen nadelige gevolgen hebben, al zal het voor bepaalde beroepsgroepen juist voordelig zijn (bijvoorbeeld in de bouw, waar men dan in de heetste maanden ook vroeg kan aanvangen bij daglicht). Ook het energievraagstuk zal elkaar een beetje opheffen.
  Forum Admin maandag 31 oktober 2022 @ 16:55:50 #105
pi_206511266
quote:
7s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waren we toch al? Dat betekent alleen nog niet dat de argumenten voor het één niet beter zijn dan de argumenten voor het ander.
Ik zei het al eerder in de reeks, als iedereen daar gewoon eens eerlijk over is scheelt dat een hoop venijn in de discussie ipv je achter (pseudo) wetenschap te verbergen.
pi_206511697
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:52 schreef raptorix het volgende:
Ik loop al 2 dagen met een Jetleg!
Last van je been?
pi_206511746
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Op zich valt me dat helemaal niet zo tegen qua zonsondergang in de maanden mei, juni en juli.
Maar april, augustus, september en de helft van oktober kan je dan ook niet meer sporten in het licht. We kunnen ook vier keer per jaar de klok verzetten om de zomer maanden het vroeger donker te laten worden.
pi_206511986
Dan ga je sochtends sporten als het licht is.

Heerlijke kickstarter voor de rest van de dag.

Of gewoon savonds bij kunstlicht zoals de meeste buitensporten bij een vereniging.
  Moderator / Redactie Sport maandag 31 oktober 2022 @ 18:23:56 #109
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206512040
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 18:17 schreef SjonShitcoin het volgende:

Of gewoon savonds bij kunstlicht zoals de meeste buitensporten bij een vereniging.
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is het gewoon nog donker en schemerig als ik voor werk nog een uur wil sporten. En dit is weer een voorbeeld van "maar dan pas je je levensstijl toch aan mij aan?"
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206512064
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is het gewoon nog donker en schemerig als ik voor werk nog een uur wil sporten. En dit is weer een voorbeeld van "maar dan pas je je levensstijl toch aan mij aan?"
Men hoeft zich net zoveel aan mij als aan jou aan te passen. Ik jank er alleen niet over.
  maandag 31 oktober 2022 @ 18:39:53 #111
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_206512238
quote:
Stel je houdt wintertijd aan, dan heb je de volgende zonsopkomst en zonsondergang tijden:
[..]
Op zich valt me dat helemaal niet zo tegen qua zonsondergang in de maanden mei, juni en juli. Bij daglicht kunnen sporten of ander soort van actief zijn tot 20:30/21:00 is best prima te doen voor veel mensen. Persoonlijk (ja dat is dus mijn mening) vind ik avonden waarbij het pas om 21:30-22:00u gaat schemeren echt totaal onnodig.

Staat natuurlijk wel tegenover dat het in die maanden (extreem) vroeg licht wordt. Dat kan voor veel mensen nadelige gevolgen hebben, al zal het voor bepaalde beroepsgroepen juist voordelig zijn (bijvoorbeeld in de bouw, waar men dan in de heetste maanden ook vroeg kan aanvangen bij daglicht). Ook het energievraagstuk zal elkaar een beetje opheffen.
Prima tijden. Al wordt het in de winter nog steeds vrij laat licht natuurlijk.
pi_206512262
quote:
[..]
Kun je ook een schema voor zomertijd aanhouden doen? :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  maandag 31 oktober 2022 @ 19:29:24 #113
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206512880
quote:
[..]
Scheelt gewoon twee hele maanden buitensporten met de fietsclub.
  maandag 31 oktober 2022 @ 19:31:12 #114
39333 Zelva
pi_206512917
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 18:17 schreef SjonShitcoin het volgende:

2, 3 uur lang 's ochtends fietsen met een club? Hoe zie je dat voor je? Die mensen willen allemaal dolgraag extra vroeg opstaan en constant aan hun baas vragen of ze alsjeblieft later mogen komen?
  Forum Admin maandag 31 oktober 2022 @ 20:35:23 #115
pi_206514061
quote:
[..]

Staat natuurlijk wel tegenover dat het in die maanden (extreem) vroeg licht wordt. Dat kan voor veel mensen
nadelige gevolgen hebben, al zal het voor bepaalde beroepsgroepen juist voordelig zijn (bijvoorbeeld in de bouw, waar men dan in de heetste maanden ook vroeg kan aanvangen bij daglicht). Ook het energievraagstuk zal elkaar een beetje opheffen.
En schuif je dat laatste uurtje licht op naar de nacht, waardoor het dus om 2 uur al begint te schemeren in hoogzomer.

Wat schieten we daar mee op? Je pakt de mensen die er nog gebruik van willen/kunnen maken in de zomer ten faveure van wat.. Dat het eerder donker is? De bouw heeft de bouwvak (vanwege die warmte)

Ik denk dat daar de schoen ook knelt. Je pakt zeg maar een uurtje effectief daglicht af en als mensen dat willen compenseren moeten ze maar eerder opstaan. Zo werk dat natuurlijk niet.
pi_206514980
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:31 schreef Zelva het volgende:

[..]
2, 3 uur lang 's ochtends fietsen met een club? Hoe zie je dat voor je? Die mensen willen allemaal dolgraag extra vroeg opstaan en constant aan hun baas vragen of ze alsjeblieft later mogen komen?
Hoezo volgens sommigen wordt het dan al om 03:00 licht.

Tijd zat.

Of je begint eerder met werken.

Lekker fietsen wanneer het kan ipv naar de klok te kijken of je al mag.
pi_206515057
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Scheelt gewoon twee hele maanden buitensporten met de fietsclub.
Want met de fietsclub kun je altijd pas na 20:30u beginnen en dat moet bij daglicht?
pi_206515096
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En schuif je dat laatste uurtje licht op naar de nacht, waardoor het dus om 2 uur al begint te schemeren in hoogzomer.

Wat schieten we daar mee op? Je pakt de mensen die er nog gebruik van willen/kunnen maken in de zomer ten faveure van wat.. Dat het eerder donker is? De bouw heeft de bouwvak (vanwege die warmte)

Ik denk dat daar de schoen ook knelt. Je pakt zeg maar een uurtje effectief daglicht af en als mensen dat willen compenseren moeten ze maar eerder opstaan. Zo werk dat natuurlijk niet.
Er wordt helemaal geen uur daglicht afgepakt. Alsof er ineens een uur korter de zon schijnt.

Omdat men te beroerd is om de wekker te zetten wordt hun zon uurtje afgepakt, hou op hoor.
pi_206515146
Als de permanente zomertijd wordt ingevoerd zet ik de wekker wel een uurtje later. Niet klagen maar dragen.
  maandag 31 oktober 2022 @ 22:23:16 #120
39333 Zelva
pi_206515218
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:58 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Hoezo volgens sommigen wordt het dan al om 03:00 licht.

Tijd zat.

Of je begint eerder met werken.

Lekker fietsen wanneer het kan ipv naar de klok te kijken of je al mag.
Hier is dan de oplossing van de lijntjesfetisjisten, met een groep en masse om half 3 's ochtends op staan. 8)7

Of met een groep met werkgevers van allerlei verschillend pluimage afspreken dat je overal eerder mag beginnen. :|W
  maandag 31 oktober 2022 @ 22:25:42 #121
39333 Zelva
pi_206515235
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Want met de fietsclub kun je altijd pas na 20:30u beginnen en dat moet bij daglicht?
We beginnen om 18.30 en fietsen dan tot het daglicht zo'n beetje op is. Nu stopt het eind september en begint het eind maart. Dat wordt dan eind april en eind augustus, omdat er dan niet genoeg daglicht meer over is om een normale ronde, lees meer dan een uur, te fietsen.

En ja, dat moet bij daglicht.
pi_206515246
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:23 schreef Zelva het volgende:

[..]
Hier is dan de oplossing van de lijntjesfetisjisten, met een groep en masse om 3 uur 's ochtends op staan. 8)7

Of met een groep met werkgevers van allerlei verschillend pluimage afspreken dat je overal eerder mag beginnen. :|W
Het beter verdelen van de werkdag over de dag lijkt me wel een goed streven overigens :) Alleen al tegen files. Maar dat staat los van tijdzones.
pi_206516567
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:23 schreef Zelva het volgende:

[..]
Hier is dan de oplossing van de lijntjesfetisjisten, met een groep en masse om half 3 's ochtends op staan. 8)7

Half 3 is maar een getal op de klok verzonnen door mensen. Daglicht is daglicht.
pi_206519321
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:25 schreef Zelva het volgende:

[..]
We beginnen om 18.30 en fietsen dan tot het daglicht zo'n beetje op is. Nu stopt het eind september en begint het eind maart. Dat wordt dan eind april en eind augustus, omdat er dan niet genoeg daglicht meer over is om een normale ronde, lees meer dan een uur, te fietsen.

Tja ik kan allerlei alternatieven gaan uiten hier, maar daar heb je waarschijnlijk geen boodschap aan.
pi_206519526
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 12:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Tja ik kan allerlei alternatieven gaan uiten hier, maar daar heb je waarschijnlijk geen boodschap aan.
Dat noemen ze het Syndroom van Lycra.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 november 2022 @ 19:31:09 #126
862 Arcee
Look closer
pi_206558568
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 4 november 2022 @ 21:13:24 #127
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206560196
quote:
[..]

Om half vijf licht in de zomer.....doe maar niet.

Gewoon lekker laten hoe het is. Werkt prima.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 5 november 2022 @ 09:22:56 #128
405562 Erno-BE
pi_206563357
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:25 schreef Zelva het volgende:

[..]

Precies, met name in april, mei, augustus en september ontneem je een hoop mensen een uur daglicht in de avond bij permanente wintertijd. Het aantal avonden waarbij het nog na 21:30 licht is, is trouwens maar heel beperkt en slechts van half juni tot half juli. Daar valt overheen te komen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zaterdag 5 november 2022 @ 09:26:12 #129
405562 Erno-BE
pi_206563376
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 18:39 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Prima tijden. Al wordt het in de winter nog steeds vrij laat licht natuurlijk.
Alsof je van daglicht van 7:45 tot 15:30 in december wel vrolijk wordt. In december is het aantal uren daglicht vrij beperkt. Dan is licht van 8:45 tot 16:30 prima te doen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 november 2022 @ 09:34:24 #130
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206563435
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:54 schreef hooibaal het volgende:
Dan moeten de prinsesjes slapen omdat ze te lang na zonsondergang naar hun lichtgevende devices zitten te koekeloeren.
pi_206563445
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 09:26 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Alsof je van daglicht van 7:45 tot 15:30 in december wel vrolijk wordt. In december is het aantal uren daglicht vrij beperkt. Dan is licht van 8:45 tot 16:30 prima te doen.
Als je gewoon een uurtje eerder van je rek af komt heb je net zoveel daglicht. Het is niet zo dat half 7 opstaan vroeg is ofzo. Helemaal niet als het een uurtje later al licht is.
  zaterdag 5 november 2022 @ 09:54:49 #133
405562 Erno-BE
pi_206563545
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 09:38 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Als je gewoon een uurtje eerder van je rek af komt heb je net zoveel daglicht. Het is niet zo dat half 7 opstaan vroeg is ofzo. Helemaal niet als het een uurtje later al licht is.
Je bent gewoon afhankelijk van anderen die eigenlijk je dagindeling bepalen (werkgever, collega's, school, gezinsleden, etc.). Bovendien moeten wij donker om 15:30 in december gewoon helemaal niet willen. Pleiten voor UTC+0 in Nederland is in mijn ogen net zo onrealistisch als pleiten voor UTC+3 in Nederland.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 5 november 2022 @ 10:29:15 #134
862 Arcee
Look closer
pi_206563817
Ik ben voor afschaffen van het verzetten van de klok en heb dan een voorkeur voor permanente wintertijd, maar waar ik telkens weer op uit kom is dat zomertijd in de zomer beter is en wintertijd in de winter en dat het huidige system van klokverzetten eigenlijk het beste is.

Lastig. :Y)
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 november 2022 @ 10:38:51 #135
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206563887
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:29 schreef Arcee het volgende:
Ik ben voor afschaffen van het verzetten van de klok en heb dan een voorkeur voor permanente wintertijd, maar waar ik telkens weer op uit kom is dat zomertijd in de zomer beter is en wintertijd in de winter en dat het huidige system van klokverzetten eigenlijk het beste is.

Lastig. :Y)
4 dagen per jaar even last van dat uurtje vs 6 maanden per jaar in de verkeerde tijdzone zitten tov wat het best werkt. Zo lastig is dat niet. Ik was #teamzomertijd, maar wintertijd in de winter is een dusdanig sterke case dat ik nu gewoon voor houden zoals het is ben. Maar wel een maand eerder terug naar zomertijd, want zoals het nu werkt slaat nergens op.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 5 november 2022 @ 10:45:43 #136
405562 Erno-BE
pi_206563946
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]
4 dagen per jaar even last van dat uurtje vs 6 maanden per jaar in de verkeerde tijdzone zitten tov wat het best werkt. Zo lastig is dat niet. Ik was #teamzomertijd, maar wintertijd in de winter is een dusdanig sterke case dat ik nu gewoon voor houden zoals het is ben. Maar wel een maand eerder terug naar zomertijd, want zoals het nu werkt slaat nergens op.
Als je eind oktober (waarbij er van zomertijd naar wintertijd gegaan wordt) spiegelt met 21 december (dag met het minste daglicht) dan kom je op half februari uit. Met andere woorden: half februari is het even lang daglicht als eind oktober. Daarom moet eind februari in plaats van eind maart omgeschakeld worden van wintertijd naar zomertijd. Dan heb je in maart nog na 18 uur daglicht. Dat lijkt mij toch wel erg prettig.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 november 2022 @ 10:53:46 #137
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206564002
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:45 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Als je eind oktober (waarbij er van zomertijd naar wintertijd gegaan wordt) spiegelt met 21 december (dag met het minste daglicht) dan kom je op half februari uit. Met andere woorden: half februari is het even lang daglicht als eind oktober. Daarom moet eind februari in plaats van eind maart omgeschakeld worden van wintertijd naar zomertijd. Dan heb je in maart nog na 18 uur daglicht. Dat lijkt mij toch wel erg prettig.
Jep. Ik snap ook echt niet waarom het zo werkt. De wintertijd is wel ooit een maand uitgesteld, maar dat is alleen in het najaar veranderd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 5 november 2022 @ 11:04:24 #138
405562 Erno-BE
pi_206564113
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Jep. Ik snap ook echt niet waarom het zo werkt. De wintertijd is wel ooit een maand uitgesteld, maar dat is alleen in het najaar veranderd.
Misschien omdat men midden in de winter niet ook nog een weekend wil met een uur minder. Daarom die asymmetrische verdeling tussen winter- en zomertijd.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_206564586
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 11:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Misschien omdat men midden in de winter niet ook nog een weekend wil met een uur minder. Daarom die asymmetrische verdeling tussen winter- en zomertijd.
Of omdat de temperatuur ook twee weken tot een maand achterloopt op de zonnestand.

In ieder geval vind ik -als we toch verzetten- eind oktober prima, na het eten is het dan toch wel donker dus maakt dat uurtje dan niet zoveel meer uit. Eind maart kan ik ook wel mee leven, eind februari zou ook prima zijn.

Maar ik blijf in team permanent zomertijd.
pi_206564909
Voor mij was het één dagje even wennen, maar nu voelt het gewoon alsof er niets gebeurd is. Ik vind het absoluut geen probleem. Bovendien, 's ochtends om 10u pas licht moeten we ook niet willen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 5 november 2022 @ 15:16:10 #141
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206566148
Het is 15:00 begin november en de zon staat al lager dan dat ie in september om 18:30 staat. Hier is echt niet aan te wennen. Mijn slaapritme is 365 dagen per jaar een grote bende, dus dat uurtje is wat dat betreft ook gewoon een druppel op een gloeiende plaat. Het gaat om het geheel.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_206566239
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Het is 15:00 begin november en de zon staat al lager dan dat ie in september om 18:30 staat. Hier is echt niet aan te wennen. Mijn slaapritme is 365 dagen per jaar een grote bende, dus dat uurtje is wat dat betreft ook gewoon een druppel op een gloeiende plaat. Het gaat om het geheel.
Dan overwinteren in Patagonië of zo. Daar beginnen nu de langere avonden.
pi_208084477
Onze slaapbehoefte is in de winter echt anders

quote:
We doen dan misschien niet aan een winterslaap: uit nieuw onderzoek blijkt dat onze slaapbehoefte in de winter weleens anders zou kunnen zijn dan in de zomer.

Nou was het niet geheel onbekend dat de meeste mensen het gevoel hebben meer te moeten slapen in de winter. Ook weten we al dat de hoeveelheid daglicht invloed heeft op ons dag-nachtritme. Maar hoe het precies werkt was nog niet helemaal goed uitgezocht.

Als je naar de mensheid kijkt, zeker in moderne steden, dan zie je weinig effect van de seizoenen op hoe we onze dagen indelen. Weer of wind, zon of sneeuw: we gaan naar ons werk, halen onze kinderen op, spreken af met vrienden en wandelen wat af. Nou laten onderzoekers in een nieuwe studie zien: als het aankomt op slaap is dat verschil in seizoenen er wel.

Dit haalden ze uit data van bijna 200 mensen met slaapproblemen die mee hadden gedaan aan slaap-onderzoek, waarbij ze werden gemonitord tijdens hun natuurlijke slaappatroon. Dat wil zeggen: ze sliepen zonder wekker. Het totaal aantal geslapen uren leek in de winter hoger, maar dat resultaat was niet significant genoeg. Wat wel significant bleek te zijn was het verschil in REM-slaap. Dat was in de winter gemiddeld een half uur langer dan in de zomer.

REM-slaap heeft weer een link met het verwerken van informatie en emoties. Ondanks dat het onderzoek nog herhaald moet worden in een grotere groep mensen zonder slaapproblemen, verwachten de onderzoekers dat dit seizoenverschil standhoudt en stellen ze dat het een goed idee zou zijn om hier rekening mee te houden met te houden bij het indelen van werk- en schoolschema's.

https://www.bnr.nl/podcas(...)e-winter-echt-anders
pi_208085033
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En die extra maand zomertijd in oktober is wel hinderlijk, omdat het dan 's morgens rond 07.30-08.00 nog donker is. Het zou idd beter zijn de zomertijd eind februari te laten ingaan en eind september te laten eindigen.
  Forum Admin dinsdag 21 februari 2023 @ 11:24:59 #145
pi_208085647
Niet weer dit gezeik, de argumenten zijn flinterdun en komen altijd neer op "ik vind het fijn"

Gewoon zo laten.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 11:38:36 #146
Why is all the rum gone?
pi_208085773
Ik vind het fijn. :)

Zomer en wintertijd, dan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_208085865
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 10:29 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
En die extra maand zomertijd in oktober is wel hinderlijk, omdat het dan 's morgens rond 07.30-08.00 nog donker is. Het zou idd beter zijn de zomertijd eind februari te laten ingaan en eind september te laten eindigen.
Zou dat het in maart niet zijn dan? Rond 730-800 nog donker?

Verder wat @Straatcommando. zegt. Die hele discussie is nonsens en het systeem wat we nu hebben werkt gewoon.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 21 februari 2023 @ 11:46:54 #148
284411 crew  heywoodu
pi_208085870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 11:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet weer dit gezeik, de argumenten zijn flinterdun en komen altijd neer op "ik vind het fijn"

Gewoon zo laten.
"Ik wil zomertijd, want dan is het veel lekkerder weer."
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_208085938
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 11:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zou dat het in maart niet zijn dan? Rond 730-800 nog donker?
Klopt, maar tot 19.00 is het nog licht.
pi_208085940
Dit topic is bijna net zo een heerlijk jaarlijks tafereel als de discussie over pieten.

Nee, het is een ander onderwerp, maar wel een gevoel van hier gaaaaaan we weer.
pi_208085985
Eens met het zo laten !

Het zal best kut zijn voor deze of gene, maar het is niet zo dat 2x per jaar het hele land ontregeld wordt.

Overigens hebben we denk ik ook net de pech tussen 2 tijdzones in te wonen. Zowel de Duitse als de Engelse tijdzone werkt gewoon net niet lekker.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 februari 2023 @ 12:26:41 #152
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208086301
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 11:52 schreef Pisces29 het volgende:
Dit topic is bijna net zo een heerlijk jaarlijks tafereel als de discussie over pieten.

Nee, het is een ander onderwerp, maar wel een gevoel van hier gaaaaaan we weer.
En het gaat toch nooit veranderen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208086373
#TeamWintertijd
Zonder wrijving geen glans
pi_208086914
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dan gewoon een slotje. :7
  Moderator dinsdag 21 februari 2023 @ 14:51:59 #155
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_208087912
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:32 schreef Haags het volgende:
#TeamWintertijd
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:08 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Stiekem ben ik wel #teamzomertijd :@
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_208087987
Moest het trouwens niet verplicht voor 2022 ofzo veranderd zijn?
  dinsdag 21 februari 2023 @ 15:01:48 #157
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208088026
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel. In Brussel zijn ze bezig om dat te regelen en uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 februari 2023 @ 15:02:47 #158
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208088042
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 15:01 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel. In Brussel zijn ze bezig om dat te regelen en uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
Wens vader gedachte enzo
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 21 februari 2023 @ 16:16:03 #159
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_208089109
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 11:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
Eens met het zo laten !

Het zal best kut zijn voor deze of gene, maar het is niet zo dat 2x per jaar het hele land ontregeld wordt.

Overigens hebben we denk ik ook net de pech tussen 2 tijdzones in te wonen. Zowel de Duitse als de Engelse tijdzone werkt gewoon net niet lekker.
Ik denk dat een relevante vraag bij dit soort dingen is:

Stel nou we hadden totaal geen enkel concept als zomer/wintertijd gehad. Elk land ter wereld heeft gewoon een statische klok het hele jaar door... en iemand komt vandaag voor het eerst met dat idee om vanaf nu de helft van het jaar de klok een uur voor-/achteruit te gaan zetten... hoe serieus zou zo'n persoon genomen worden?

Dat is denk ik het antwoord op de vraag "waarom zou je het veranderen".

Waarom zou je een onzinnig ritueel blijven uitvoeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door SpecialK op 21-02-2023 16:23:12 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_208089194
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 14:51 schreef onlogisch het volgende:

[..]
[..]

Ja, dan trek ik de lijn even door. Altijd zomer. _O_ En een maandje herfst en lente.
pi_208089730
quote:

[..]
Ze zijn al jaren bezig dat te regelen. Hoor je gewoon niks meer over ook. Ik zie het de komende 10 jaar niet meer gebeuren.
pi_208089911
quote:
uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
Daar geloof ik geen zak van. Bij een dergelijke meerderheid was het allang al een voldongen feit. Het punt is dat ze de handjes niet op elkaar krijgen. Gelukkig maar.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 17:48:09 #163
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208090100
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 17:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Daar geloof ik geen zak van. Bij een dergelijke meerderheid was het allang al een voldongen feit. Het punt is dat ze de handjes niet op elkaar krijgen. Gelukkig maar.
https://nos.nl/artikel/22(...)erzetten-in-de-zomer

Meer dan 80% zelfs. Dus het is een raadsel waarom het allemaal zo lang duurt.
pi_208090287
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 17:48 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Daar staat heel keihard iets anders dan dat jij beweerd!

Men wil redelijk massaal van het verzetten van de klok af met een lichte voorkeur voor permanente zomertijd dus. Jou bewering is redelijk tegengesteld aan dat dus.

Ik heb zelf ingevuld dat ik bij voorkeur permanente zomertijd heb maar faliekant tegen ben op permanente wintertijd. Dan veel liever de klok verzetten. Ik neem aan dat de meeste mensen een voorkeur voor het ene hebben maar liever gaan verzetten dan de andere keuze te krijgen. En met die conclusie kan je het dus beter laten zoals het is. En zo geschied het tot nog toe...
  dinsdag 21 februari 2023 @ 18:14:44 #165
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_208090328
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 18:10 schreef qajariaq het volgende:

Men wil redelijk massaal van het verzetten van de klok af met een lichte voorkeur voor permanente zomertijd dus. Jou bewering is redelijk tegengesteld aan dat dus.
Men wil in grote meerderheid van het verzetten van de klok af. En aangezien je de wintertijd niet af kan schaffen, schaf je dus de zomertijd af. De enige logische optie ook, als je let op de tijden dat de zon ondergaat.
  Forum Admin dinsdag 21 februari 2023 @ 18:22:50 #166
pi_208090387
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 18:14 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Men wil in grote meerderheid van het verzetten van de klok af. En aangezien je de wintertijd niet af kan schaffen, schaf je dus de zomertijd af. De enige logische optie ook, als je let op de tijden dat de zon ondergaat.
Hoezo is dat logisch :?
pi_208090469
quote:

[..]
Dat lees ik er niet uit. Je vertaald het naar wat jij wilt lezen en dat vertel je dan als waarheid. Maar dat staat er dus niet.

Waarom kan je de wintertijd niet afschaffen? Dat kan prima, net zo makkelijk of moeilijk als de zomertijd afschaffen. Ga nou niet beweren dat wintertijd het de originele tijd is want het hele huidige wereldtijdindeling is nog hartstikke vers. Niet om het een of ander maar het verzetten van de klok hebben we in NL veel langer wel gedaan dan niet. Dat is ook logisch want het levensritme verloopt in de zomer nu eenmaal anders dan in de winter.
pi_208090977
Ik ben niet tegen het afschaffen van het verzetten van de klok. Maar dan moeten we 'm wel op zomertijd laten staan, die extra uren daglicht in de avond wil ik niet missen.
En volgens mij heeft er niemand iets aan daglichturen in de zomer om kwart over 4 in de ochtend.
-
pi_208091092
quote:

[..]
Het word tijd dat fok ook een duimpje omlaag knop toevoegt voor comments zoals dit.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 21:19:39 #170
405562 Erno-BE
pi_208093318
Nog 4,5 week en dan eindelijk: zomertijd! Lekker tot 20:00 's avonds licht en dus lekker een rondje fietsen na het werk, nu al zin in!
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_208093696
Mensen zijn zich nu al druk aan het maken? _O-
  dinsdag 21 februari 2023 @ 21:45:44 #172
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208093720
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 19:13 schreef quo_ het volgende:
Ik ben niet tegen het afschaffen van het verzetten van de klok. Maar dan moeten we 'm wel op zomertijd laten staan, die extra uren daglicht in de avond wil ik niet missen.
En volgens mij heeft er niemand iets aan daglichturen in de zomer om kwart over 4 in de ochtend.
De zomertijd is niet de 'echte tijd'.
pi_208093935
Lekker laten zoals het is, werkt prima.

Heb nooit begrepen waarom de klok een uurtje heen of terug zetten zo'n gedoe geeft.
pi_208094528
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 22:03 schreef littlemindy het volgende:
Lekker laten zoals het is, werkt prima.

Heb nooit begrepen waarom de klok een uurtje heen of terug zetten zo'n gedoe geeft.
Soms heb ik een nachtdienst van 9 ipv 8 uur -O-

Ik vind overigens juist dat hele klok verzetten maar nonsens.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_208096516

Wintertijd liefhebbers die liever dat uur in de ochtend hebben :N :X }:| :r
pi_208097087
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 08:30 schreef DX11 het volgende:
[ afbeelding ]

Wintertijd liefhebbers die liever dat uur in de ochtend hebben :N :X }:| :r
Ik wil geen klok verschuiven en accepteer elke keuze.
In welk team zit ik dan? :P
pi_208097378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 21:45 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
De zomertijd is niet de 'echte tijd'.
De echte tijd is dat je opstaat met zonsopgang. Naar bed ga je weer met zonsondergang. Maar dat gaf na komst van met name de treinen wat technische en maatschappelijke problemen dus hebben we iets verzonnen om een en ander iets vlotter te laten lopen. Wat dan je nulpunt is van de tijd maakt natuurlijk helemaal niets uit.

Het logische nulpunt, zonsopgang is dus absoluut niet handig maar hoe logisch is het om je uitgangspunt (nulpunt) van tijd te doen als de zon aan de andere kant van de wereld zo hoog mogelijk staat?
pi_208097800
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 09:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De echte tijd is dat je opstaat met zonsopgang. Naar bed ga je weer met zonsondergang. Maar dat gaf na komst van met name de treinen wat technische en maatschappelijke problemen dus hebben we iets verzonnen om een en ander iets vlotter te laten lopen. Wat dan je nulpunt is van de tijd maakt natuurlijk helemaal niets uit.

Het logische nulpunt, zonsopgang is dus absoluut niet handig maar hoe logisch is het om je uitgangspunt (nulpunt) van tijd te doen als de zon aan de andere kant van de wereld zo hoog mogelijk staat?
De echte tijd volgt uit de tijdzones die we lang geleden met elkaar hebben afgesproken en die gebaseerd zijn op het midden van de dag, de mid-dag. Het midden van de dag is wanneer de zon op zijn hoogst staat.

Als je op de kaart kijkt dan zie je direct dat we eigenlijk al in de verkeerde zone zitten, want volgens de lengtegraden horen we in GMT thuis samen met België en Frankrijk. De wintertijd afschaffen kan zoals gezegd niet, maar als je Nederland permanent in wat we nu zomertijd noemen wil hebben dan kom je bij Moskou in de tijdzone. Dat slaat nergens op.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:19 #179
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208098032
Die onzin is inmiddels zo vaak tot in ten treure herhaald dat het niet eens meer grappig is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208098036
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 10:33 schreef hooibaal het volgende:
De echte tijd volgt uit de tijdzones die we lang geleden met elkaar hebben afgesproken en die gebaseerd zijn op het midden van de dag, de mid-dag. Het midden van de dag is wanneer de zon op zijn hoogst staat.
Dat afspreken is nog niet zo lang geleden gedaan hoor. En de term afspreken houd sowieso al in dat het een kunstmatig iets is. Een afspraak kan je veranderen en dat is dan ook al vele malen gebeurd met die afspraak.

Verder vergeet je voor het gemak even dat vrijwel de gehele tijd die die afspraak er is we wel degelijk de klok twee keer per jaar hebben verzet. De langste onderbreking daarvan is van uit de oorloog tot 1973. Daarvoor en daarna is de norm dat de klok wordt verzet.

Als je zo nodig een mid-dag wilt hanteren dan moet je dus om een uur vier opstaan en om acht uur weer naar bed gaan. Als de maatschappij daar mee akkoord gaat dan lijkt GMT me inderdaad een logische optie. Maar omdat we dagelijks toch al drie a vier uur verschoven zijn is de permanente zomertijd een eenvoudiger optie om weer een beetje in de buurt van jouw logisch te komen.
pi_208098651
Ik zit eens naar de tijden van zonsop-en ondergang te kijken. Rekening houdend met 2 factoren, zoals 's avonds in de zomer langer daglicht(en dus vanzelfsprekend dat het in de ochtend niet al om 04.19 licht wordt) en de factor ochtend-en avondspits lijkt me onderstaand schema het beste aan te sluiten:

Zomertijd: eind februari t/m eind september. In dit schema zal maximaal gebruik worden gemaakt van de voordelen die het verzetten van de klok kan bieden.

Gewoon de zomertijd een maandje naar voren halen dus.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 11:48:20 #182
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208098729
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 11:44 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik zit eens naar de tijden van zonsop-en ondergang te kijken. Rekening houdend met 2 factoren, zoals 's avonds in de zomer langer daglicht(en dus vanzelfsprekend dat het in de ochtend niet al om 04.19 licht wordt) en de factor ochtend-en avondspits lijkt me onderstaand schema het beste aan te sluiten:

Zomertijd: eind februari t/m eind september. In dit schema zal maximaal gebruik worden gemaakt van de voordelen die het verzetten van de klok kan bieden.

Gewoon de zomertijd een maandje naar voren halen dus.
In dit topic brengen we alleen maar argumenten gebaseerd op onderbuikgevoelens en willekeurige lijnen op een kaart :{w
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 22 februari 2023 @ 11:56:07 #183
3542 Gia
User under construction
pi_208098835
Van mij mag het altijd wintertijd blijven. Dat is in feite de 'echte' tijd.
Voordeel in de zomer dat het iets eerder donker wordt, gezellig de dure lampen op zonne-energie aankunnen en je nog heerlijk buiten kunt zitten met een glaasje en een hapje. Eventueel tuinhaard aan.

Nu is het licht tot 10 uur, tuinhaard aan doe je dan pas om half 11. Meeste dagen ben je al voor 10 uur naar binnen, dus die dure tuinverlichting heb je aangeschaft voor jan met de korte achternaam.

Nee, doe mij maar wintertijd.
  Forum Admin woensdag 22 februari 2023 @ 12:06:17 #184
pi_208098994
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 11:56 schreef Gia het volgende:
Voordeel in de zomer dat het iets eerder donker wordt, gezellig de dure lampen op zonne-energie aankunnen en je nog heerlijk buiten kunt zitten met een glaasje en een hapje. Eventueel tuinhaard aan.

Nu is het licht tot 10 uur, tuinhaard aan doe je dan pas om half 11. Meeste dagen ben je al voor 10 uur naar binnen, dus die dure tuinverlichting heb je aangeschaft voor jan met de korte achternaam.

En de keerzijde daarvan is is dat het in de zomer al om drie uur in de nacht licht is.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:06:26 #185
39333 Zelva
pi_208098997
quote:
Nee, dat is geen feit.

quote:
Even wachten hoor, je bent dus voorstander van de wintertijd omdat je dan in plaats van buiten te zitten in het daglicht je veel liever in het donker wilt zitten zodat je je dure lampen aan kunt doen.

Bijzonder.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:17:54 #186
3542 Gia
User under construction
pi_208099164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En de keerzijde daarvan is is dat het in de zomer al om drie uur in de nacht licht is.
3 uur of 4 uur, dat maakt ook niet echt uit. Je slaapt dan normaal gesproken toch.
pi_208099165
quote:

Hahahahaha wat een domme reactie dan blijf je toch lekker een uur langer buiten zitten als je zo graag je lampen aan wilt doen sjongejonge. Of je koopt geen lampen?
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:19:08 #188
3542 Gia
User under construction
pi_208099186
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:06 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nee, dat is geen feit.
[..]
Even wachten hoor, je bent dus voorstander van de wintertijd omdat je dan in plaats van buiten te zitten in het daglicht je veel liever in het donker wilt zitten zodat je je dure lampen aan kunt doen.

Bijzonder.
Buiten. Die op zonne-energie werken. Niet op het lichtnet. Tuinen staan er vol mee en ze gaan nu pas aan als de mensen weer naar binnen zijn.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:20:15 #189
39333 Zelva
pi_208099203
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]
3 uur of 4 uur, dat maakt ook niet echt uit. Je slaapt dan normaal gesproken toch.
Wacht even hoor, het hele idee van Team Wintertijd is toch dat het veel beter voor je is als je het 's ochtends vroeger licht is omdat je slaapritme zich daar op aanpast? Maar nu slapen we opeens door het daglicht heen kennelijk.

Bijzonder.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:21:26 #190
3542 Gia
User under construction
pi_208099215
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:18 schreef DX11 het volgende:

[..]
Hahahahaha wat een domme reactie dan blijf je toch lekker een uur langer buiten zitten als je zo graag je lampen aan wilt doen sjongejonge. Of je koopt geen lampen?
Mensen moeten de volgende dag weer vroeg op, gaan vaak rond half 11 naar bed.

Maar ik vind ook een haardvuur heel gezellig, lampen hoeven voor mij nog niet eens. Maar om half 11, doordeweeks, is dat gewoon te laat om nog effe lekker te stoken. En met daglicht de haard aan, is geen sfeer.
  woensdag 22 februari 2023 @ 12:21:52 #191
39333 Zelva
pi_208099223
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:19 schreef Gia het volgende:

[..]
Buiten. Die op zonne-energie werken. Niet op het lichtnet. Tuinen staan er vol mee en ze gaan nu pas aan als de mensen weer naar binnen zijn.
Ja goh, ik ben helemaal om hoor. Wintertijd all the way nu.

quote:
Maar ik vind ook een haardvuur heel gezellig, lampen hoeven voor mij nog niet eens. Maar om half 11, doordeweeks, is dat gewoon te laat om nog effe lekker te stoken. En met daglicht de haard aan, is geen sfeer.
Als het dan nog licht is, is het zomer. Waarom zou je in godsnaam in de zomer een haard willen aansteken?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 12:24:32 #192
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208099256
Ik heb al heel wat lachwekkende argumenten voorbij zien komen, maar graag in het donker willen zitten 's avonds steekt echt met kop en schouders boven de rest uit. En dan is het om 22:00 ook al donker in augustus.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator woensdag 22 februari 2023 @ 12:32:31 #193
18653 crew  D.
pi_208099339
#teamzomertijd :Y
  Forum Admin woensdag 22 februari 2023 @ 12:32:57 #194
pi_208099343
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Hele volksstammen niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:24 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb al heel wat lachwekkende argumenten voorbij zien komen, maar graag in het donker willen zitten 's avonds steekt echt met kop en schouders boven de rest uit. En dan is het om 22:00 ook al donker in augustus.
Ik vind het verfrissend eerlijk, eigenlijk. Ik kan me er namelijk wel iets hij voorstellen ook al gaat die vlieger voor mij helemaal niet op.

Het is beter dan de bijeengeraapte gelegenheids argumenten die sommige mensen gebruiken terwijl het net zoals bij gia neerkomt op persoonlijke voorkeur want ochtend/avondmens. Of andere semantische eigenschappen.
pi_208099416
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 16:16 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik denk dat een relevante vraag bij dit soort dingen is:

Stel nou we hadden totaal geen enkel concept als zomer/wintertijd gehad. Elk land ter wereld heeft gewoon een statische klok het hele jaar door... en iemand komt vandaag voor het eerst met dat idee om vanaf nu de helft van het jaar de klok een uur voor-/achteruit te gaan zetten... hoe serieus zou zo'n persoon genomen worden?

Dat is denk ik het antwoord op de vraag "waarom zou je het veranderen".

Eh nou, dat heb ik meegemaakt in 1977 hoor... Toen vond iedereen dat fantastisch. Heerlijk lang licht in de zomermaanden. Dat heb ik toen wel meegekregen ook al was ik maar een kind.
pi_208099505
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:21 schreef Gia het volgende:
Maar ik vind ook een haardvuur heel gezellig, lampen hoeven voor mij nog niet eens.
Dus omdat jij dat vindt is wintertijd de echte tijd. Ok duidelijk.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 12:48:13 #197
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208099514
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:32 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hele volksstammen niet.
[..]
Ik vind het verfrissend eerlijk, eigenlijk. Ik kan me er namelijk wel iets hij voorstellen ook al gaat die vlieger voor mij helemaal niet op.

Het is beter dan de bijeengeraapte gelegenheids argumenten die sommige mensen gebruiken terwijl het net zoals bij gia neerkomt op persoonlijke voorkeur want ochtend/avondmens. Of andere semantische eigenschappen.
Dat wel, het slaat alleen als een tang op een varken. In de maanden dat het echt pas om 23:00 eindelijk donker is, koelt het sowieso al vrij rap af richting zonsondergang, dus dan maakt dat ook weinig uit. En zoals ik al zei is het begin augustus al rond 22:00 donker, en dat is tevens de tijd van het jaar dat de plaknachten en bijbehorende !@#$ beesten het vaakst voorkomen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208099516
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:19 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat een onzin. Alsof iedereen om 22.00 uur naar bed gaat... Dan begint de avond pas.
  Forum Admin woensdag 22 februari 2023 @ 12:51:13 #199
pi_208099565
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat wel, het slaat alleen als een tang op een varken. In de maanden dat het echt pas om 23:00 eindelijk donker is, koelt het sowieso al vrij rap af richting zonsondergang, dus dan maakt dat ook weinig uit. En zoals ik al zei is het begin augustus al rond 22:00 donker, en dat is tevens de tijd van het jaar dat de plaknachten en bijbehorende !@#$ beesten het vaakst voorkomen.
Ja maar dat is de grap ook, het hoeft niet logisch te zijn als iemand er zelf maar plezier van ondervind.

Dat maakt deze discussie ook kansloos. Zoveel mensen, zoveel wensen. Dan heb je nog een paar beroepsclowns die vinden dat mensen hun gehele leefpatroon maar moeten omgooien omdat "dat nu eenmaal zo heurt" terwijl het echte argument is dat ze er zelf een sterke voorkeur voor hebben
  Forum Admin woensdag 22 februari 2023 @ 12:51:55 #200
pi_208099577
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Wat een onzin. Alsof iedereen om 22.00 uur naar bed gaat... Dan begint de avond pas.
Ja neem je maar een andere baan, neem je melatonine, een rolluik, oordopjes of zelfs een andere woning hoor.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 12:57:47 #201
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208099642
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja maar dat is de grap ook, het hoeft niet logisch te zijn als iemand er zelf maar plezier van ondervind.

Dat maakt deze discussie ook kansloos. Zoveel mensen, zoveel wensen. Dan heb je nog een paar beroepsclowns die vinden dat mensen hun gehele leefpatroon maar moeten omgooien omdat "dat nu eenmaal zo heurt" terwijl het echte argument is dat ze er zelf een sterke voorkeur voor hebben
Net zoals dat er mensen zijn die er plezier van ondervinden als de zon om 12:00 stipt, het liefst nog wat eerder, het hoogst boven de horizon staat, denk ik dat ook dat gewoon een gelegenheidsargument is. Het feit dat deze user precies weet hoe het is om die dure lampen aan te hebben en een vuurtje te stoken betekent dat het schijnbaar gewoon makkelijk genoeg kan, zelfs als je een uur voor de rest van Nederland je nest in duikt.

En dan is dit Nederland, het land waar dergelijke avonden ook vaak genoeg door het weer niet kunnen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 22 februari 2023 @ 15:57:16 #202
3542 Gia
User under construction
pi_208101628
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:47 schreef DX11 het volgende:

[..]
Dus omdat jij dat vindt is wintertijd de echte tijd. Ok duidelijk.
Voordat ooit de zomertijd is ingevoerd, was dat de normale tijd, ja.

https://historiek.net/zomertijd-waarom-en-sinds-wanneer/6085/

Aangezien ik van 1963 ben, weet ik nog heel goed wanneer de zomertijd ingevoerd is. Ik was 13.
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:16:49 #203
39333 Zelva
pi_208101843
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Sinds 1946 ja, daarvoor was er óók al zomertijd. Staat ook gewoon in je link.

quote:
Aangezien ik van 1963 ben, weet ik nog heel goed wanneer de zomertijd ingevoerd is. Ik was 13.
En zaten je ouders toen ook te balen dat ze de dure lampen pas een uur later konden aan doen?
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:22:13 #204
3542 Gia
User under construction
pi_208101899
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:16 schreef Zelva het volgende:

[..]
Sinds 1946 ja, daarvoor was er óók al zomertijd. Staat ook gewoon in je link.

Daarvoor was er ook niet altijd zomertijd. Het is voor het eerst ingevoerd in 1916.
Daarvoor was er maar 1 normale tijd, de wintertijd. De zomertijd is ingevoerd, de wintertijd is de normale tijd.
quote:
De eerste praktische toepassing van zomertijd was door het Duitse Keizerrijk gedurende de Eerste Wereldoorlog, vanaf 30 april 1916.[5] De zomertijd werd ook in de bezette gebieden doorgevoerd. Nederland was weliswaar neutraal, maar voerde een dag later (1 mei) eveneens zomertijd in. Het Verenigd Koninkrijk volgde op 21 mei. Deze eerste zomertijd liep tot 1 oktober 1916.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd

quote:
En zaten je ouders toen ook te balen dat ze de dure lampen pas een uur later konden aan doen?
Toen het werd afgeschaft was mijn moeder 6. Denk niet dat ze dat nog weet.
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:41:24 #205
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_208102086
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 12:38 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Eh nou, dat heb ik meegemaakt in 1977 hoor... Toen vond iedereen dat fantastisch. Heerlijk lang licht in de zomermaanden. Dat heb ik toen wel meegekregen ook al was ik maar een kind.
Nee. Dat (hetgeen ik beschreef in mijn comment) heb je niet meegemaakt. Want. Het concept zomertijd/wintertijd bestond toen al in andere landen. Nederland heeft zich in 1977 dus slechts aangesloten bij iets wat al bestond. Deels omdat men vond dat we qua tijdverschuivingen en de beurs het handig zou zijn als we in dezelfde uren leefde als al onze handelsburen. Deels omdat men er vanuit is gegaan dat "omdat anderen het doen zal het wel een soort nut hebben". Dat nut bestaat echter niet meer heden ten dagen. Eigenlijk was het nut in 1977 al dubieus.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:41:54 #206
39333 Zelva
pi_208102095
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Daarvoor was er ook niet altijd zomertijd. Het is voor het eerst ingevoerd in 1916.
Daarvoor was er maar 1 normale tijd, de wintertijd. De zomertijd is ingevoerd, de wintertijd is de normale tijd.
Dit is écht stuitend ongeïnformeerd hoor. We hebben in Nederland pas één tijd sinds 1909, daarvoor had zo'n beetje ieder gehucht zijn eigen tijd ingevoerd of begon de dag bij zonsopgang en eindigde die bij zonsondergang. Van de 115 jaren waarin we sindsdien hebben geleefd hebben er 37 géén zomertijd gehad.

Het gebruik van zomertijd is dus de normalere situatie.
pi_208102542
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Nee. Dat (hetgeen ik beschreef in mijn comment) heb je niet meegemaakt. Want. Het concept zomertijd/wintertijd bestond toen al in andere landen. Nederland heeft zich in 1977 dus slechts aangesloten bij iets wat al bestond. Deels omdat men vond dat we qua tijdverschuivingen en de beurs het handig zou zijn als we in dezelfde uren leefde als al onze handelsburen. Deels omdat men er vanuit is gegaan dat "omdat anderen het doen zal het wel een soort nut hebben". Dat nut bestaat echter niet meer heden ten dagen. Eigenlijk was het nut in 1977 al dubieus.
Hoe dan ook ergens is er ooit iemand mee begonnen en die werd niet vreemd aangekeken wat jij insinueert. Wat goed dat jij dat nog allemaal zo bewust weet van toen.

Maar verder dikke :* want Placebo O+
pi_208102553

[ Bericht 100% gewijzigd door bloodymary1 op 22-02-2023 17:38:33 ]
pi_208102913
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:57 schreef Gia het volgende:

[..]

https://historiek.net/zomertijd-waarom-en-sinds-wanneer/6085/

Dan ben je vergeten dat tot en met de oorlog er ok zomertijd was. NL heeft echt veel langer wel tijd verzetten gedaan dan niet. Zelf in jouw tijd van leven is er dus vaker de klok verzet dan niet, en daarvoor dus ook al, behalve in jouw kindertijd...

edit: spuit elf.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 18:24:23 #210
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208102960
Deze discussie zou echt zo veel interessanter zijn als de gelegenheidsargumenten (prachtige term) weg zouden blijven.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208103178
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 18:24 schreef Nattekat het volgende:
Deze discussie zou echt zo veel interessanter zijn als de gelegenheidsargumenten (prachtige term) weg zouden blijven.
Zijn er dan ook nog andere argumenten? Iets wetenschappelijks of zo? En waarom mag er niet iets besloten worden gewoon omdat mensen het prettig vinden?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 februari 2023 @ 19:27:27 #212
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208103692
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 18:43 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zijn er dan ook nog andere argumenten? Iets wetenschappelijks of zo? En waarom mag er niet iets besloten worden gewoon omdat mensen het prettig vinden?
Dan is dat het argument, ze vinden het prettig. Dan verzin je er geen onzin bij als arbitraire lijnen of wat 'normaal' is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 22 februari 2023 @ 19:49:37 #213
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_208104090
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 17:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Hoe dan ook ergens is er ooit iemand mee begonnen en die werd niet vreemd aangekeken wat jij insinueert. Wat goed dat jij dat nog allemaal zo bewust weet van toen.
omdat het ergens in 1800 nogwat best logisch was om kaarslicht uit te sparen. En tijdens oorlogsjaren bracht het geheel een marginaal voordeeltje mee.

Tegenwoordig druipen we 's avonds in zeeen van kunstlicht en ironisch genoeg moeten TV en laptopschermen harder schijnen als het buiten licht is. Dus die energiebesparing is ook eigenlijk weggevallen.

De situatie die ik schetste was denk ik vrij duidelijk. zou het vandaag de dag nog als nieuw idee aangenomen worden. Gegeven de staat der moderne techniek en samenleving. Het antwoord is gewoon nee.
pi_208104357
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 19:49 schreef SpecialK het volgende:
Tegenwoordig druipen we 's avonds in zeeen van kunstlicht en ironisch genoeg moeten TV en laptopschermen harder schijnen als het buiten licht is. Dus die energiebesparing is ook eigenlijk weggevallen.
Als je dit serieus als argument aandraagt dan zak je onmiddellijk door het ijs omdat die iets feller brandende schermen hooguit een fractie is van het verlichten van het buro, laat staan een hele kamer of zelfs een heel huis.

En die zeeën van kunstlicht is nu net een van de redenen, net als het minder nodig hebben van airco.

Daarnaast lees je ke3nnelijk slecht want het is al diverse keren in dit topic voorbij gekomen dat de centrale tijd iets is van begin vorige eeuw en dus niet ruim twee eeuwen terug.

Wat je vergeet is dat ht ritme van de mens in de zomer duidelijk anders is dan in de winter. Het verzetten van de klok speelt daar op in.
  donderdag 23 februari 2023 @ 03:35:18 #215
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208107723
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je dit serieus als argument aandraagt dan zak je onmiddellijk door het ijs omdat die iets feller brandende schermen hooguit een fractie is van het verlichten van het buro, laat staan een hele kamer of zelfs een heel huis.

En die zeeën van kunstlicht is nu net een van de redenen, net als het minder nodig hebben van airco.

Daarnaast lees je ke3nnelijk slecht want het is al diverse keren in dit topic voorbij gekomen dat de centrale tijd iets is van begin vorige eeuw en dus niet ruim twee eeuwen terug.

Wat je vergeet is dat ht ritme van de mens in de zomer duidelijk anders is dan in de winter. Het verzetten van de klok speelt daar op in.
Die schermen branden niet harder om het bureau of de kamer te verlichten maar om het goed te kunnen zien als het buiten nog licht is 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door the-eye op 23-02-2023 03:42:31 ]
pi_208107808
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 03:35 schreef the-eye het volgende:

[..]
Die schermen branden niet harder om het bureau of de kamer te verlichten maar om het goed te kunnen zien als het buiten nog licht is 8)7
Ja schat, maar als het buiten donker is dan wil je licht op je buro laten schijnen en dat lampje vraagt echt meer energie dan het meerverbruik van je pcscherm.
  donderdag 23 februari 2023 @ 06:21:06 #217
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208107850
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 05:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja schat, maar als het buiten donker is dan wil je licht op je buro laten schijnen en dat lampje vraagt echt meer energie dan het meerverbruik van je pcscherm.
Ik heb momenteel één lampje aan boven m'n bureau. Het is een lampje van 3w. Zou m'n beeldscherm meer verbruiken?
  donderdag 23 februari 2023 @ 12:07:31 #218
3542 Gia
User under construction
pi_208110749
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 18:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan ben je vergeten dat tot en met de oorlog er ok zomertijd was. NL heeft echt veel langer wel tijd verzetten gedaan dan niet. Zelf in jouw tijd van leven is er dus vaker de klok verzet dan niet, en daarvoor dus ook al, behalve in jouw kindertijd...

edit: spuit elf.
Dat weet ik, maar het gaat mij erom dat de wintertijd de tijd is gebaseerd op GMT. In maart wijken we er bewust vanaf. Als het dan afgeschaft zou moeten worden, dan zou wmb het dus altijd wintertijd zijn, omdat dat de tijd is die gebaseerd is op GMT.
Als je altijd zomertijd zou houden, dan zouden we dus altijd een andere tijd hebben dan onze lengtegraad aangeeft.
  donderdag 23 februari 2023 @ 14:15:22 #219
39333 Zelva
pi_208112267
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 12:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat weet ik, maar het gaat mij erom dat de wintertijd de tijd is gebaseerd op GMT. In maart wijken we er bewust vanaf. Als het dan afgeschaft zou moeten worden, dan zou wmb het dus altijd wintertijd zijn, omdat dat de tijd is die gebaseerd is op GMT.
Als je altijd zomertijd zou houden, dan zouden we dus altijd een andere tijd hebben dan onze lengtegraad aangeeft.
Ach ja, de aloude lijntjesfetisjistenargumentatie weer.

quote:
dan zouden we dus altijd een andere tijd hebben dan onze lengtegraad aangeeft.
Nou en? Dus omdat ze in een ver verleden ooit hebben verzonnen om lijntjes te trekken, puur op toeval met als basis Greenwich, zijn we verplicht om ons altijd maar aan die tijdzones te houden ook al is de maatschappij wezenlijk veranderd?
pi_208165088
quote:
Nou en? Dus omdat ze in een ver verleden ooit hebben verzonnen om lijntjes te trekken, puur op toeval met als basis Greenwich, zijn we verplicht om ons altijd maar aan die tijdzones te houden ook al is de maatschappij wezenlijk veranderd?
Nou die lijntjes zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd en de basis Greenwich is niet helemaal toevallig.

Alhoewel Nederland volgens deze lijntjes in de verkeerde tijdzone zit, pakt dit niet verkeerd uit. Alleen begint en eindigt de zomertijd een maand te laat.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 13:42:45 #221
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208165470
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:06 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
Nou die lijntjes zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd en de basis Greenwich is niet helemaal toevallig.

Alhoewel Nederland volgens deze lijntjes in de verkeerde tijdzone zit, pakt dit niet verkeerd uit. Alleen begint en eindigt de zomertijd een maand te laat.
Jij vindt zonsopkomst gemiddeld om 7:30 en zonsondergang rond 19:30 het meest logisch?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 13:51:50 #222
284411 crew  heywoodu
pi_208165564
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Jij vindt zonsopkomst gemiddeld om 7:30 en zonsondergang rond 19:30 het meest logisch?
Dat klinkt best prima. Niet zo vroeg, niet zo laat. Hoewel het in de winter wel jammer zou zijn als het tegen etenstijd niet lekker donker is.
pi_208166081
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
In de maanden maart en september zou dit een vooruitgang zijn.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 14:42:49 #224
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208166137
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:36 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
In de maanden maart en september zou dit een vooruitgang zijn.
Ware het niet dat dit dus exact de huidige situatie is op 21 september onder zomertijd ;)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 14:45:04 #225
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208166162
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:51 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat klinkt best prima. Niet zo vroeg, niet zo laat. Hoewel het in de winter wel jammer zou zijn als het tegen etenstijd niet lekker donker is.
Ik dacht dat er één ding wel universeel gehaat werd in dit topic: dat het al donker is voor je klaar bent met werk. Schijnbaar niet. Ik vind het echt heerlijk dat het nu eindelijk weer gewoon licht is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 14:47:34 #226
284411 crew  heywoodu
pi_208166191
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik dacht dat er één ding wel universeel gehaat werd in dit topic: dat het al donker is voor je klaar bent met werk. Schijnbaar niet. Ik vind het echt heerlijk dat het nu eindelijk weer gewoon licht is.
Ik vind het beiden altijd wel charme hebben. In de winter dat het al donker is als je gaat eten, scheelt ook weer dure verduisteringsgordijnen als je op tijd lekker een film wilt gaan kijken ofzo :9 Maar in de zomer nog bij een mooie schemering in de tuin zitten tot laat op de avond vind ik ook mooi :Y

Van volle bak licht om vijf uur 's ochtends ben ik dan weer totáál geen fan.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 14:51:22 #227
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208166236
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:47 schreef heywoodu het volgende:
Met een beetje fatsoenlijke gordijnen heb je daar gelukkig geen last van, en als je eens gigantisch vroeg op moet (voor een één of ander evenement dat dicht bij de langste dag van het jaar gehouden wordt bijvoorbeeld) is dat juist dikke prima :Y
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208166248
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ware het niet dat dit dus exact de huidige situatie is op 21 september onder zomertijd ;)
Uitstekend. Dan kan de wintertijd een week later ingaan om te voorkomen dat het in oktober om 08.00 nog donker is.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 14:56:15 #229
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208166281
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:52 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
Uitstekend. Dan kan de wintertijd een week later ingaan om te voorkomen dat het in oktober om 08.00 nog donker is.
Nou niet terugkrabbelen hè. Ik had je tuk en je mag je wonden likken.

En het is tot de huidige wintertijd aan toe nooit donker om 8:00. Precies op het moment dat de schemer zwak begint te worden begint de wintertijd momenteel.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 14:58:27 #230
284411 crew  heywoodu
pi_208166292
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Met een beetje fatsoenlijke gordijnen heb je daar gelukkig geen last van, en als je eens gigantisch vroeg op moet (voor een één of ander evenement dat dicht bij de langste dag van het jaar gehouden wordt bijvoorbeeld) is dat juist dikke prima :Y
Verschillen van mening, dus :Y
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 februari 2023 @ 15:00:48 #231
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208166319
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Verschillen van mening, dus :Y
Slaap je met de gordijnen open ofzo? :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208166383
Ik hou van de lange zomerse avond en mensen die graag permanent wintertijd zouden hebben omdat dat “normale” tijd zou zijn vind ik onbegrijpelijk. Het argument als je het zo zou willen noemen komt op mij over als extreem autistisch.

Daarnaast ben ik van na de invoering van de zomertijd en die is langer, dus voor mij is dat de “normale” tijd.
  maandag 27 februari 2023 @ 15:15:50 #233
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_208166467
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik hou van de lange zomerse avond en mensen die graag permanent wintertijd zouden hebben omdat dat “normale” tijd zou zijn vind ik onbegrijpelijk. Het argument als je het zo zou willen noemen komt op mij over als extreem autistisch.

Daarnaast ben ik van na de invoering van de zomertijd en die is langer, dus voor mij is dat de “normale” tijd.
Ik vind vooral de mensen die werkelijk ieder jaar weer miepen over 2x dat klokje verzetten extreem autistisch.
pi_208166818
quote:
11s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ik vind vooral de mensen die werkelijk ieder jaar weer miepen over 2x dat klokje verzetten extreem autistisch.
Die ook ja.
pi_208167038
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:56 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nou niet terugkrabbelen hè. Ik had je tuk en je mag je wonden likken.

En het is tot de huidige wintertijd aan toe nooit donker om 8:00. Precies op het moment dat de schemer zwak begint te worden begint de wintertijd momenteel.
Omdat ik per abuis september ipv oktober heb ingetoetst heb jij me tuk :?
  maandag 27 februari 2023 @ 16:34:56 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208167463
quote:
11s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Nou, dat vooral.
Ik hoef helemaal niet permanent wintertijd, maar als het gaat om welke tijd te kiezen en niet meer de klok 2 keer per jaar te verzetten dan is mijn keuze idd wintertijd.

Maar vooral het terugkerende gejank over het stoppen van het verzetten van de klok is irritant.
2 keer per jaar een uur verzetten en je hebt zomer en winter de meest ideale tijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208466472
Volgend weekend is het weer zover *O* *O* *O*
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 20 maart 2023 @ 15:22:05 #238
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_208466549
quote:

[..]
De Nederlandse wintertijd is GMT+1 en zomertijd is GMT+2. Qua lengtegraad wijken we zowel in de winter als zomer af van onze geografische tijd.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_208467439
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik vind het beiden altijd wel charme hebben. In de winter dat het al donker is als je gaat eten, scheelt ook weer dure verduisteringsgordijnen als je op tijd lekker een film wilt gaan kijken ofzo :9 Maar in de zomer nog bij een mooie schemering in de tuin zitten tot laat op de avond vind ik ook mooi :Y

Laatste punt: helemaal eens. :)

En hier zijn teveel vogels die echt al rond die tijd, of ervoor, beginnen met fluiten. Op m’n dak.
Teveel licht en geluid op de vroege morgen. :+

En compleet pikdonker verduisterend wakker worden vind ik ook echt niks. :)
pi_208467447
Gaan we weer lekker zeiken met zijn allen over wat wel en niet de echte tijd is ja? Gezellig man.

Als het aan mij ligt blijft het gewoon lekker zoals nu de wissel tijd, werkt prima.
  maandag 20 maart 2023 @ 16:25:10 #241
24533 ACT-F
pi_208467500
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:21 schreef DX11 het volgende:
Als het aan mij ligt
Het probleem in een notendop.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 04:49:41 #242
Why is all the rum gone?
pi_208474444
quote:

Dit is natuurlijk kul. Wij hebben zelf ooit bepaald welke tijd er bij een bepaalde lengtegraad hoorde, want daar zagen we toen vermoedelijk een bepaald voordeel in. Door nieuwe inzichten hebben we bepaald dat we het anders willen.

GMT (of UTC of Zulutijd) is op dit moment niets anders meer dan een door de mens neergelegde norm omdat er een behoefte is om een ijkpunt te hebben ergens op de wereld. Het is niet de definitie van tijd.

quote:
3s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De Nederlandse wintertijd is GMT+1 en zomertijd is GMT+2. Qua lengtegraad wijken we zowel in de winter als zomer af van onze geografische tijd.
...is gewoon wat we zelf afspreken. Er is geen definitie voor.

[ Bericht 10% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 21-03-2023 05:00:24 ]
  dinsdag 21 maart 2023 @ 05:22:32 #243
Why is all the rum gone?
pi_208474460
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 16:16 schreef SpecialK het volgende:

Jij vindt het onzinnig. Is alleen maar jouw mening.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 05:28:07 #244
Why is all the rum gone?
pi_208474464
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 17:48 schreef hooibaal het volgende:

[..]

De enquete was een 'openbare raadpleging'. Er is dus op geen enkele manier te bepalen of het een representatieve weergave is van de bevolking. Hoogstwaarschijnlijk niet, want juist de jankerds die elk half jaar lopen te zeuren, komen hier op af.

Bottomline is dat 4 miljoen mensen hebben aangeven dat ze een constante tijd willen (bij voorkeur zomertijd). Dat is minder dan 1%. Er wonen ongeveer 450 miljoen mensen in de EU.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 07:09:35 #245
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208474656
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:15 schreef TLC het volgende:
_O_ Zomertijd _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208474677
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 07:09 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
_O_ Zomertijd _O_
:r
  dinsdag 21 maart 2023 @ 07:34:05 #247
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208474767
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 07:15 schreef mschol het volgende:

[..]
:r
Stil maar, over een halfjaartje kan je weer genieten van je wintertijd O+
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208474823
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 07:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Stil maar, over een halfjaartje kan je weer genieten van je wintertijd O+
gewoon zomertijd niet meer in laten gaan *O*
  dinsdag 21 maart 2023 @ 07:47:45 #249
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208474828
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 07:46 schreef mschol het volgende:

[..]
gewoon zomertijd niet meer in laten gaan *O*
Jammer joh *O*
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208475065
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:15 schreef TLC het volgende:
Waarom wachten?

Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 08:38:02 #251
18653 crew  D.
pi_208475193
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 08:27 schreef Nober het volgende:

[..]
Waarom wachten?

[ afbeelding ]
Dubbele wintertijd?
pi_208475252
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 08:38 schreef D. het volgende:

[..]
Dubbele wintertijd?
Aansluiten bij Engeland.

Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 09:02:58 #253
18653 crew  D.
pi_208475451
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 08:42 schreef Nober het volgende:

[..]
Aansluiten bij Engeland.

[ afbeelding ]
Zij mogen zich bij ons aansluiten :Y
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:07:35 #254
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208475489
quote:

[..]
Aansluiten bij Engeland.

[ afbeelding ]
Zij wilden brexit. Sluit me helemaal nergens bij aan. Koekoek.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208475538
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 05:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bottomline is dat 4 miljoen mensen hebben aangeven dat ze een constante tijd willen (bij voorkeur zomertijd). Dat is minder dan 1%. Er wonen ongeveer 450 miljoen mensen in de EU.
Ik vraag me af of mensen die zomertijd willen beseffen dat het dan in de winter heel, heel laat licht wordt.
  Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 09:21:15 #256
18653 crew  D.
pi_208475619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 05:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
De enquete was een 'openbare raadpleging'. Er is dus op geen enkele manier te bepalen of het een representatieve weergave is van de bevolking. Hoogstwaarschijnlijk niet, want juist de jankerds die elk half jaar lopen te zeuren, komen hier op af.

Dus zolang je het niet aan 450 miljoen mensen vraagt telt een meerderheid van de stemmen hebben niet? :D
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:29:15 #257
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208475715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:13 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of mensen die zomertijd willen beseffen dat het dan in de winter heel, heel laat licht wordt.
Nouja, 9:50 ofzo. Heb je wel de zon midden op je wakkere dag, en hij gaat pas rond half 6 onder.

Maar ik snap dat dat wellicht vervelend is in de ochtend voor velen, dus uurtje verzetten is een prima oplossing.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:30:47 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208475739
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:21 schreef D. het volgende:

[..]
Dus zolang je het niet aan 450 miljoen mensen vraagt telt een meerderheid van de stemmen hebben niet? :D
Misschien ook de zetels in de TK zo gaan verdelen. Gewoon leeglaten als er mensen niet stemmen 8-).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208475770
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Nouja, 9:50 ofzo. Heb je wel de zon midden op je wakkere dag, en hij gaat pas rond half 6 onder.

Dan staan de meesten dus in de file met dat extra daglicht :')

Zelf interesseert het me niet meer. Ik kan gelukkig mijn eigen dag indelen. Ik heb alleen een ontzettende hekel aan dat gerotzooi met die klok, vooral vanwege de huisdieren die dan van slag zijn.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:38:53 #260
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208475819
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:34 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dan staan de meesten dus in de file met dat extra daglicht :')

Zelf interesseert het me niet meer. Ik kan gelukkig mijn eigen dag indelen. Ik heb alleen een ontzettende hekel aan dat gerotzooi met die klok, vooral vanwege de huisdieren die dan van slag zijn.
Op het hoogst van de winter wel, maar dat is een beperkte periode. Maar nogmaals, snap dat mensen ook eerder op de ochtend licht willen, prima, dan is dat uurtje verzetten een prima compromis wmb.

Trouwens, als je je eigen dag in kan delen, dan hoeven de huisdieren er geen last van te hebben toch? Dan verschuif je je eigen dag ritme een uur.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 09:49:22 #261
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208475943
Is het raar om de neiging te hebben eenieder die nog met zo'n achterlijk kaartje komt door mijn scherm te trekken en een klap te verkopen? :@
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208475963
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:49 schreef Nattekat het volgende:
Is het raar om de neiging te hebben eenieder die nog met zo'n achterlijk kaartje komt door mijn scherm te trekken en een klap te verkopen? :@
Wat vind je er achterlijk aan?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 09:52:01 #263
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208475973
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat vind je er achterlijk aan?
Die discussie is wel genoeg gevoerd hier, ik ga er geen energie meer in stoppen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208475991
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Die discussie is wel genoeg gevoerd hier, ik ga er geen energie meer in stoppen.
Goede argumentatie wel. Als je zo'n uitspraak doet moet je ook beargumenteren waarom je het als achterlijk ziet.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:55:13 #265
24533 ACT-F
pi_208475997
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Begin er dan niet over.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 09:57:40 #266
24533 ACT-F
pi_208476018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Goede argumentatie wel. Als je zo'n uitspraak doet moet je ook beargumenteren waarom je het als achterlijk ziet.
Wetenschap en objectiviteit zijn achterlijk. Persoonlijke gevoelens en subjectiveit zijn leidend. Daarom.
pi_208476031
Kan dit topic anders niet gewoon dicht totdat de overheid echt iets besloten heeft?
  dinsdag 21 maart 2023 @ 10:00:59 #268
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208476046
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:59 schreef DX11 het volgende:
Kan dit topic anders niet gewoon dicht totdat de overheid echt iets besloten heeft?
Nee het is veel leuker om steeds onze eigen standpunten te blijven herhalen :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 21 maart 2023 @ 10:14:18 #269
405562 Erno-BE
pi_208476178
quote:

[..]
Aansluiten bij Engeland.

[ afbeelding ]
UTC+0 in Nederland in de herfst- en wintermaanden nooit na 18 uur licht en in de lente- en zomermaanden nooit na 20 uur licht, maar wel eind juni licht om half vier (3:30) 's nachts. Extreem onpraktisch en dit leidt tot veel winterdepressies door gebrek aan daglicht in de herfst- en wintermaanden.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 10:23:32 #270
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208476264
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:00 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Nee het is veel leuker om steeds onze eigen standpunten te blijven herhalen :)
We kunnen het ook over luchtigere zaken hebben. Is die spook in jouw ui bijvoorbeeld de Drekkoning?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208476397
Kunnen ze niet snel een referendum optuigen voor volgend jaar?
pi_208476636
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
We kunnen het ook over luchtigere zaken hebben. Is die spook in jouw ui bijvoorbeeld de Drekkoning?
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:59 schreef DX11 het volgende:
Jij bent een mod. Is het niet tijd voor een beslissing hierin? Dit topic is echt zwaar nutteloos ondertussen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 10:56:50 #273
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208476657
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:55 schreef DX11 het volgende:

[..]
[..]
Jij bent een mod. Is het niet tijd voor een beslissing hierin? Dit topic is echt zwaar nutteloos ondertussen.

Ik kan je wel doorverwijzen naar de NWS FB.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208476757
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:55 schreef DX11 het volgende:

[..]
[..]
Dit topic is echt zwaar nutteloos ondertussen.
Als je elk topic langs deze meetlat legt kan fok straks draaien op twee laptops. :)

Overigens ben ik erg voorstander van de zomertijd, aanstaand weekeinde is het weer zo ver !
-
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:25:10 #275
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_208478056
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik vind het in de zomer altijd schijtirritant dat als ik naar bed wil om half 11 dat het dan nog licht is en er nog mensen massaal in de tuin zitten te lullen e.d.
Mijn wekker gaat ook niet een uur later de ochtend erna.

Doe mij maar de wintertijd, permanent. Is het in de zomer nog steeds best lang licht maar niet tot in het extreme en heb je in het voorjaar gewoon dat het weer wat vroeger licht is zodat mensen hun nest uit kunnen komen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:26:47 #276
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208478078
Zomertijd :'). Tijd verzinnen die er niet is :')
pi_208478120
quote:
16s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Begin er dan niet over.
Dit topic toont net zoveel felheid als het gemiddelde F1 topic. _O-
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 12:31:31 #278
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208478143
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:25 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Ik vind het in de zomer altijd schijtirritant dat als ik naar bed wil om half 11 dat het dan nog licht is en er nog mensen massaal in de tuin zitten te lullen e.d.
Mijn wekker gaat ook niet een uur later de ochtend erna.

Doe mij maar de wintertijd, permanent. Is het in de zomer nog steeds best lang licht maar niet tot in het extreme en heb je in het voorjaar gewoon dat het weer wat vroeger licht is zodat mensen hun nest uit kunnen komen.
Het is pakweg 2-3 weken per jaar nog licht om half 11, stel je niet aan :')

En hoe durven mensen van het leven te genieten :(
Ze moeten allemaal net als jij vroeg naar bed.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:32:21 #279
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208478157
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

half 11 is niet vroeg.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:32:47 #280
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208478162
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En van het leven genieten kan je ook als het donker is
pi_208478168
#TeamWintertijd
Zonder wrijving geen glans
pi_208478207
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
half 11 is niet vroeg.
Doordeweeks lig ik dan zeker op bed inderdaad.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 maart 2023 @ 12:35:19 #283
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208478216
quote:

[..]
Er wordt toch echt gezeikt over mensen die van het leven genieten, heeft niets te maken met licht/donker. Ik vind dat met alle respect echt het meest kansloze gedrag dat er is; zeiken over mensen die plezier hebben.

Zo zie ik ook de gemiddelde zomertijd hater voor me. Zo'n persoon volgens wie alles volgens de arbitraire regeltjes moet, want we "horen" immers bij Engeland of zoiets. Een type persoon wie het niet uit maakt hoe laat de zon in de zomer onder gaat omdat ze toch geen sociaal leven hebben.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208478219
quote:

[..]
Nee, kan niet want donker, grijs, regen etc. staat gelijk aan dat je beter je polsen door kunt snijden.
pi_208478231
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]
omdat ze toch geen sociaal leven hebben.
:')
pi_208478258
Zomertijd beste tijd _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208478402
Somertijd van Rob van Someren *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:58:30 #288
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208478638
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee, kan niet want donker, grijs, regen etc. staat gelijk aan dat je beter je polsen door kunt snijden.
Dat iets een voorkeur geniet betekent niet dat het alternatief zelfmoord plegen is he.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_208478865
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:58 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Dat iets een voorkeur geniet betekent niet dat het alternatief zelfmoord plegen is he.
Je kent Nattekat niet vanuit het Weer en Natuurrampen forum begrijp ik.
pi_208478871
quote:

[..]
Ja en dat is prima. Meer licht in mijn vrije tijd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208481298
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja en dat is prima. Meer licht in mijn vrije tijd.
Inderdaad, in december zal dat licht feitelijk niet in je vrije tijd zijn maar in de avondspits, dat is jammer maar die spits rijdt dan wel iets vlotter door als et nog licht is.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 16:36:19 #292
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208481425
Je kunt in plaats van de overgang naar wintertijd in die maanden beter de uren 50 minuten maken. Dan heb je meer uren daglicht per etmaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208482082
Over genieten van het leven gesproken: ik voel me ongeveer 100x gelukkiger/blijer in de zon dan in het donker. Zon is goed voor je, dat weet iedereen.

Nog 8 posts hierna, zullen we anders daarna gewoon stoppen? :D
pi_208482488
Wanneer is het gewoon eens elke dag mooi weer en overal op de wereld even laat? Dan zijn we er toch van af?
  FOK!fotograaf dinsdag 21 maart 2023 @ 18:03:50 #295
842 Zorro
Z
pi_208482631
quote:

[..]
Nou en?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 21 maart 2023 @ 21:12:55 #296
39333 Zelva
pi_208486092
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 16:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Inderdaad, in december zal dat licht feitelijk niet in je vrije tijd zijn maar in de avondspits, dat is jammer maar die spits rijdt dan wel iets vlotter door als et nog licht is.
Want iedereen staat in de avondspits?
  woensdag 22 maart 2023 @ 02:20:16 #297
Why is all the rum gone?
pi_208488639
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:21 schreef D. het volgende:

Niet bij een openbare enquete, nee. Er is geen enkele manier om te checken of het een representatieve groep is. Het zegt dus letterlijk niks over de gehele bevolking.
  woensdag 22 maart 2023 @ 02:39:24 #298
Why is all the rum gone?
pi_208488666
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:26 schreef xzaz het volgende:
Zomertijd :'). Tijd verzinnen die er niet is :')
Mooi, he? Dat we dat kunnen als mensheid. Gewoon onze eigen tijd maken. Zomertijd Rulezzzzz! (in de zomer). ^O^
pi_208489959
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:12 schreef Zelva het volgende:

[..]
Want iedereen staat in de avondspits?
Waarom denk je dat het een avondspits heet? ;)
pi_208490061
Het wordt misschien tijd voor een Zomer Partij en een Winter Partij. Dan kunnen mensen bij de volgende verkiezingen stemmen op één van deze partijen. Dan wordt het misschien eindelijk eens geregeld w/ :+
pi_208490107
VOL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')