Vliegbaard | maandag 25 juli 2022 @ 11:25 |
Circuit Paul Ricard # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Tyre compound choices 2022 | |
Perox | maandag 25 juli 2022 @ 11:27 |
Ik had het gesubmit terwijl de boordradio nog liep en toen ging ie wéér los, dus wat ik had getypt klopte toch niet. | |
greysbones | maandag 25 juli 2022 @ 11:27 |
vond het ook al vreemd Russel bleef maar zeuren | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 11:30 |
Jawel hoor. Het ging over de dnfs van Ferrari die het kampioenschap weggooien. Daar rijdt Perez helemaal niet.... | |
Vliegbaard | maandag 25 juli 2022 @ 11:34 |
Het ging over dat Max belang zou hebben bij een teammaat die hem bij kon houden. Maat goed dan hebben we het inderdaad over Leclerc. Wat jij wil | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 11:34 |
Mja, als je je bedenkt dat die richtlijnen zijn gecommuniceerd omdat er zo geklaagd werd over de inconsistentie in beslissingen van de wedstrijdleiding, dan snap ik wel dat Russell graag wil dat die richtlijnen gevolgd worden. En volgens de richtlijnen had Russell gelijk, en had Perez die plek terug moeten geven. Maar aangezien de stewards vonden dat er 'no investigation necessary' was komt daar ook geen beslissingsdocument voor, dus we zullen nooit weten wat de stewards gebruikt hebben om tot een beslissing te komen. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 25 juli 2022 @ 11:37 |
Hij hoeft hem niet bij te houden. Maar hij moet in een race waar Ferrari meedoet wel minimaal P4 eindigen. Oftewel, moeiteloos voor de Mercedessen blijven. Als Verstappen niet had gecruised dan was hij per ronde ruim een seconde sneller geweest deze race, dat kan echt niet als je in dezelfde auto rijdt. | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 11:37 |
dat is nou net het punt, hij legt de richtlijnen naar zijn voordeel uit terwijl hij een torpedopoging doet, daarom zijn het dus ook richtlijnen en geen regels | |
BehoorlijkKritisch | maandag 25 juli 2022 @ 11:39 |
Dit. Pure divebomb van het ergste soort wat Russell deed. Zelfs Toto vond dat Perez niet fout zat, dus waar hebben we het in godvredesnaam nog over. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 11:44 |
Dat is wat ik uit de quotes haal, maar idd Perez staat wel 2e door gekloot vaan Ferrari dat is waar. | |
nils7 | maandag 25 juli 2022 @ 11:45 |
Volgens de wedstrijdleiding niet. Maar vind het wel een gekke regel. Als je dus op de Apex jouw voorwiel voorbij zijn achterwiel hebt moet ie je de bocht geven. Dus je kan er dus alles aan doen om dat te doen, dat is een stuk makkelijker dan heel je auto er naast zetten en dan moet ie je maar die plek geven, iets zegt me dat het zo niet is. | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 11:48 |
Hij staat 3e | |
BehoorlijkKritisch | maandag 25 juli 2022 @ 11:50 |
Dit kan ook gewoonweg niet, omdat je van de coureur die voorop rijdt ook niet kunt verwachten dat hij middenin een snelle bocht exact kan anticiperen op een divebomb en precies weet waar het voorwiel van de tegenstander zich bevindt. Die regel wordt echt verkeerd geïnterpreteerd door Russell en daar was Toto ook duidelijk over over de boordradio. | |
Weltschmerz | maandag 25 juli 2022 @ 11:51 |
Deed me denken aan zijn reactie op zijn akkefietje met Bottas. Russell heeft goeie awareness van waar zijn auto is tov anderen en hoeveel ruimte hij gaat innemen, maar het grotere verband ziet hij weer heel slecht. Het is ook niet bepaald een James Hunt, deze generatie coureurs is een ander soort mens, nerdy eigenlijk. Russell lijkt soms wel op het autistische af. | |
nils7 | maandag 25 juli 2022 @ 11:54 |
[even een persoonlijke rant richting de FIA] Dan klopt die hele regel niet... Hij was ook nieuw voor mij moet ik toegeven. Heb altijd begrepen als je ervoor zit (op de apex) is voor jou de bocht... bij wie dat dan ook is. Dus dat betekend voor vleugel voor die van de ander en in deze situatie was het voor Perez. Want als de regel wel klopt is een divebomb doen en dan maar janken dat ie je voorbij het moeten laten. Dan had Max dat ook wel kunnen proberen bij Charles. Iets zegt me dat als die regel er is niet klopt. En als ie er inderdaad wel is erg verwarrend wordt uitgelegd want dan had George de bocht. Maar toch was er geen actie nodig voor de FIA. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 11:57 |
Perez richting (onderstuur) maakt de auto niet sneller, Max richting wel, dus logisch dat ze die kant op gaan. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 11:59 |
Stond * | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 12:01 |
Daarom zijn het ook richtlijnen en geen regels. Een divebomb oid is een "justifiable reason" om van de richtlijn af te wijken (gezien de definitie van een richtlijn/guideline). Alleen zullen we dus niet weten wat die reden is omdat het niet verder onderzocht is. Russell kijkt er iets te zwart/wit naar, waarschijnlijk vanwege het akkefietje met Perez in Oostenrijk toen hij de straf kreeg. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 12:01 |
Net als vorig jaar dus. Eigenlijk is het hele middenveld nog slechter geworden, want die kan hij eindelijk achter zich laten. De top is nog een paar levels te hoog voor hem. Geen top 3 auto waard dus. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 12:09 |
De regel is niet nieuw, alleen dit jaar (opnieuw) gepubliceerd om de verwijten over inconsistentie van de stewards weg te nemen. Het is alleen wat verduidelijkt met wat een significante deel is (voorwielen voorbij achterwielen). Maar diezelfde regel staat ook in een F1 boek uit 1996, dat ik heb. En was ook het schema wat Toto naar de stewards stuurde in Silverstone vorig jaar. Alleen hebben ze het in get boek over (volledige) ernaast, schuld van botsing bij verdedigende partij. Halverwege, schuld bij beiden. Voorwielen gelijk aan achterwielen, schuld bij aanvallende partij Dat ernaast of voorbij moeten zijn telt alleen als je buitenom inhaalt. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 12:10 |
En toen was hij de verdedigende partij, nu de aanvallende. Naar mijn weten maakt de FIA daar ook onderscheid in. Als je buitenom ingehaald wordt, ben je (veel) trager. De andere rijder maakt meer meters in minder tijd. Als je binnendoor ingehaald wordt, is de ander ook wel sneller, maar het verschil hoeft minder groot te zijn omdat je minder meters hoeft af te leggen, in dezelfde tijd. Het zegt ook wel wat dat Toto op de boordradio moet komen om zijn coureurs toe te spreken. Christian Horner doet dat enkel als Max een mooie overwinning heeft binnengehaald. Ze zijn ook gewoon écht kinderachtig bij Mercedes. | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 12:11 |
Het is maar net hoe je het bekijkt, dit weekend 3- 5 punten minder dan hij had moeten hebben, sommige races heeft hij het wel goed gedaan dus al met al een prima 2e rijder, maar dat geleuter van hem en ook de pers dat hij kampioenskandidaat is/was kunnen we wel met een grote korrel brits zout nemen. Ik zou Norris zijn stoeltje wel gunnen maar dat ligt uiteraard moeilijk. | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 12:15 |
Het gat tussen Sainz en Leclerc is nu trouwens nog maar 19 punten. Kheb het idee dat Sainz eindelijk z’n draai aan het vinden is. En hij maakt lang niet zoveel fouten. | |
Perox | maandag 25 juli 2022 @ 12:17 |
Dat zou mij ook geweldig lijken - Norris naast Max. Of überhaupt Norris in een auto die er toe doet. | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 12:18 |
mwa onder druk maakt hij ook fouten, dus dat vraag ik me wel af | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 12:18 |
Wat is het verschil tussen Sainz en Leclerc eigenlijk qua uitvallers door pech/fouten? Qua snelheid is Leclerc voor mij echt nog wel een véél snellere coureur dan Sainz. Die weet maar beperkt het maximale uit de auto te halen, zo lijkt het voor mij althans. Van foutloos rijden kun je volgens mij ook niet spreken. Leclerc maakt wel wat fouten, die hem nu al veel gekost hebben. Dalijk gaan ze weer met elkaar vechten (ze gaan echt niet onderdoen voor elkaar) en dan wordt het helemaal lachen | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 12:19 |
170-144= 26? | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 12:19 |
Het mooiste zou zijn als McLaren zich terug naar een toppositie weet te vechten. | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 12:20 |
dit ja, toch jammer in een jaar met nieuwe regels en een redelijk falend Mercedes dat zij er niet dichterbij zitten, als het je dit jaar niet lukt zal het de komende paar jaar ook weer niet lukken | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 12:20 |
Ah shit, je hebt gelijk. Ik keek scheef. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 12:21 |
Da gebeurd | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 12:56 |
Zolang hij in de bocht in controle is over zijn auto (dus geen blokkerende wielen, geen drifts en dat soort ongein), dan zeggen de richtlijnen ook dat ze in zijn voordeel zijn. Russell deed hier niets fout, de enige reden dat dit als 'divebomb' gezien wordt is omdat Perez hem in de remzone afkneep. In essentie was het dat echter niet, en haalde Russell gewoon netjes de bocht. Dan moet Perez hem volgens de richtlijn gewoon ruimte geven, wat hij niet deed. De reden dat Perez geen penalty kreeg was omdat Perez zichzelf elimineerde en niet Russell, en waarschijnlijk vonden de stewards dat Perez het voordeel ook weer teruggegeven heeft (en dat ben ik niet met ze eens, maar soit). Ik snap wel dat Russell hier over klaagt, en dat dit wel inconsistent is t.o.v. andere beslissingen mbt inhalen die wel bestraft zijn. Het is niet alleen maar je voorwiel naast de ander hebben. Je moet ook in controle van je wagen zijn, zoals ik hierboven zeg. Maar dat was Russell ook. De richtlijnen zijn geschreven met het oog op het zicht van de ingehaalde coureur. Zit jij als inhalende coureur aan de binnenkant, dan kijkt de ingehaalde coureur aan de buitenkant van nature naar de spiegel waar jij zichtbaar bent (hij kijkt naar de apex, die aan de binnenkant ligt, en dus ziet ie jou in de spiegel). Dus hoef je alleen je voorwiel naast hem te hebben om ruimte te moeten krijgen. Haal jij in aan de buitenkant, dan ziet de ingehaalde coureur je pas als jouw voorwiel in zijn zicht komt, dus als die gelijk met jou is. Hij kijkt immers naar de binnenkant van de bocht, en daar zit jij niet, jij zit aan de buitenkant waar hij niet heen kijkt. | |
WheeledWarrior | maandag 25 juli 2022 @ 12:58 |
Hungaroring lijkt me wel weer zo'n baan waar Sainz hem in de bandenstapel gaat hangen. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 juli 2022 @ 13:28 |
Ik ben eerder benieuwd hoe Red Bull het hier gaat doen. Volgens mij is het niet al te best, de ervaringen die ze hebben. | |
Perox | maandag 25 juli 2022 @ 15:00 |
Dus als je maar in controle van ja auto bent op het moment dat je iemand van de baan duwt dan moet het maar goed zijn? Je krijgt alleen een straf als je het eigenlijk niet wilde? Ik vind het zeer dubieus en ik vind dat aangezien Russell er niet voor zit, hij ruimte moet laten voor Perez, wat hij niet deed. Als Perez niet was weggestuurd waren ze er samen afgeknikkerd. Ik vind het een domme actie. Race incident? Mwah, voor zover domme divebomb daaronder valt wel, dan. Als het alles grind was naast de baan, had hij het dan ook geprobeerd? En was de conclusie van de stewards dan hetzelfde? | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 15:04 |
"De uitkomst is geen onderdeel van de beslissing/straf". | |
Red_85 | maandag 25 juli 2022 @ 15:33 |
Banden van Perez. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 15:37 |
Was het een divebomb? Kwam hij van een onmogelijke positie waar Perez hem niet verwachtte? Nee. Perez ziet hem komen en knijpt hem bewust af in de remzone. Hij blokkeert niets, en neemt een lijn waarmee hij de bocht haalt. Volgens de richtlijnen MOET Perez hem dan ruimte geven: Wat dan een 'significant portion' is wordt in de volgende paragraaf uitgelegd:
| |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 15:39 |
Holy shit. Kwam er pas net achter dat het maar 2 seconden scheelde dat Verstappen voor Hamilton uitkwam nadat Hamilton pitte | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 15:40 |
Komt Verstappen weer goed weg van een DNF dus | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 15:40 |
was geen enkel probleem geweest, dat verschil was veel te groot | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 15:41 |
Blablabla, veel tekst met onzin. Feit is dat Perez er nog steeds voor zat op de apex en dat hij dus alle recht had om te zitten waar hij zat. Dat maakt het niet alleen een kansloze divebomb, maar ook een actie waarbij Perez van de baan werd gedwongen, en laten we dat nou al best vaak gezien hebben in het recente verleden. En gezien faalhazen als Stroll keer op keer de ander een straf weten aan te smeren als ze eens blind insturen terwijl iemand een divebomb doet, is het niet geheel ondenkbaar dat Russell een straf had gekregen als het fout was afgelopen. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 juli 2022 @ 15:42 |
Ik blijf het grappig vinden hoe Mercedes denkt dat ze mee kunnen strijden, om vervolgens het stof voor de ogen te worden gereden en op zeer ruime achterstand achter hun concurrenten finishen. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 15:43 |
De enige onzin is de jouwe... Lees even een paar posts boven je, waarin ik de richtlijn citeer. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 15:45 |
Volgens jouw logica had Stroll gestraft moeten worden voor de tig keer dat ie als een blinde instuurt. Heeft ie niet, dus jouw hele verhaal valt uit elkaar. | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 15:46 |
in betrouwbaarheid zijn ze wel #1 maar ze zijn helemaal niets opgeschoten qua snelheid, noch over 1 rondje noch op racepace
| |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 15:47 |
En wanneer was dat? En hoevaak is Stroll bestraft? Heb je de richtlijn al gelezen? De richtlijn die sinds de start van DIT seizoen wordt gehanteerd, overigens. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 15:54 |
Wat jij vindt is niet relevant. Het zijn de regels en zo worden ze al heel lang toegepast. Zie ook Verstappen en Leclerc in Oostenrijk 2019 en Hamilton vs Rosberg in 2016. En zo zijn er meer situaties waarbij de inhalende coureur aan de binnenkant zijn auto naar buiten mag laten lopen zonder er voorbij (of volledig naast) te hoeven zitten. Zoals ik al zei, staan deze regels al in een F1 boek uit 1996 en zijn er op Internet wel meer voorbeelden van te vinden, zoals ook het beruchte schema van Toto wat hij op Silverstone vorig jaar naar de wedstrijdleiding gestuurd zou hebben. Die had hij naar verluidt in 2016 van de wedstrijdleiding gekregen n.a.v. de gevechten tussen Rosberg en Hamilton om aan te geven hoe deze beoordeeld werden. | |
WheeledWarrior | maandag 25 juli 2022 @ 15:54 |
Verstappen zou op zich gewoon zonder risico naar een P2 moeten kunnen rijden als er geen gekke dingen gebeuren. Het is niet echt een RB-circuit historisch gezien nee. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 15:55 |
Stroll is 0 keer bestraft voor de twee keer dat ie als een blinde instuurt tegen iemand die aan de binnenkant zit. In 2022. Ik vind het ook bijzonder knap hoe jij die richtlijn zo gigantisch anders kan interpreteren dan ik en ook de stewards, lijkt wel alsof je iets wil lezen. Voor mij is die richtlijn meer dan duidelijk over het gegeven dat Perez gewoon recht had op ruimte aan de buitenkant, dat niet kreeg en gewoon uit mocht wijken. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 15:55 |
Wat een bs weer. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 15:56 |
Ze worden al heel lang zo toegepast. Ze zijn imho alleen dit seizoen verduidelijkt, met name waar het gaat om het er significant naast zitten. Zie ook mijn post hierboven. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 15:58 |
En beide keren werd de schuld bij de inhalende partij gelegd omdat ze geen controle hadden over de auto vanwege blokkerende wielen. Volgens deze richtlijnen dus. En hier zit Albon er sowieso niet ver genoeg naast (voorwielen voorbij achterwielen) En uit het decision document Car 23 was attempting to overtake Car 18 on the inside by braking late. In [b]executing the overtaking manoeuvre, Car 23 locked up and collided with Car 18 at the apex of the corner. We determined that Car 23 was wholly or predominantly to blame for the collision.[/b] Geen controle over de auto dus. [ Bericht 11% gewijzigd door Starflyer op 25-07-2022 16:07:44 ] | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 15:58 |
HOE interpreteer jij deze richtlijn dan? Met de beste wil van de wereld kan ik dit niet anders interpreteren dan "Aan de binnenkant inhalen moet je in controle zijn, en je voorwielen naast de auto die je inhaalt hebben om de andere coureur te verplichten je ruimte te moeten geven", en "Aan de buitenkant inhalen moet je in controle zijn, en je auto voor liggen op de auto die je wil inhalen om de andere coureur te verplichten je ruimte te moeten geven". | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 16:02 |
Ja, dat significant was altijd een beetje giswerk. Dus inderdaad werd dit altijd al ongeveer op deze manier toegepast, en dat is nu gewoon zwart op wit vastgelegd. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:06 |
Daar staat dus echt helemaal niets over wie er fout zit als de inhalende partij als een idioot een divebomb doet en daarbij de ander uitschakelt. Oh wat zit die Russell er toch mooi naast bij het aanremmen. Perez gaf hem genoeg ruimte, hij gaf alleen niets terug. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 16:09 |
Ze pakken wel podia, wat de scorebord journalisten natuurlijk graag reflecteren. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 16:10 |
En dat plaatje zegt letterlijk dat Lewis fout zat | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 juli 2022 @ 16:10 |
Ja dat is ook hun goed recht, maar ga dan niet doen alsof het de wederopstanding is, want dat is het nog lang niet. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 16:11 |
Waar in de richtlijn wordt gezegd dat hij er bij het aanremmen al naast moet zitten, dan? Ik ben benieuwd. Jij interpreteert de richtlijn niet anders, jij verzint er onzin bij om gelijk te krijgen. JIJ noemt het een divebomb... Maar in feite is dit gewoon uitremmen... Dat Perez hem in de remzone naar binnen drukt maakt het geen divebomb, dat maakt het een stomme actie van Perez. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 16:13 |
Staan er een boel niet bij. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 juli 2022 @ 16:17 |
Sjezus, het lijkt zo net Destruction Derby | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:20 |
Oh en Verstappen crasht er nooit iemand uit. Vermoeiend dit. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:20 |
Whataboutism, de discussie is gewonnen hoor | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 16:21 |
George is een goede opvolger idd. Die kan de signature move al erg snel precies nadoen. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:21 |
Eigenlijk vind ik crashes van meer dan tien jaar geleden in een filmpje een sterker argument | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:23 |
Ik ga niet zo goed op mensen die zo gigantisch kansloos overtuigd zijn van hun eigen gelijk dat ze niet eens in overweging nemen dat ze het fout kunnen hebben. Perez kreeg nul komma nul ruimte van Russell terwijl hij ten alle tijde voor Russell zat. Russell kreeg alle ruimte waar hij recht op had aan de binnenkant, zoals je hieronder kan zien: Er zijn vorig jaar coureurs bestraft voor het buiten de baan drukken van een ander. Perez zelf kan daar ook over meepraten. | |
beantherio | maandag 25 juli 2022 @ 16:25 |
Over dit incident roepen dat Russell niet fout zat lijkt me niet zo'n heel zinvol standpunt. Zijn fans zouden blij moeten zijn dat hij geen straf kreeg en dit verder maar zo snel mogelijk moeten vergeten. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 16:26 |
Maar dat is dus niet van belang volgens de richtlijn...Jezus... Je draait in cirkels, en komt elke keer weer bij het zelfde onzin argument uit. Tuurlijk zou ik het fout kunnen hebben... Het probleem is alleen dat JIJ het fout hebt, maar dat niet wil toegeven. LEES DE RICHTLIJN Ik heb hem zelfs volledig voor je gequote. En volgens de richtlijn moet Perez ALLE ruimte aan Russell geven, zolang Russell maar binnen de baan blijft. Ja, leuk... Dat doet alleen niet zoveel onder voor een richtlijn die DIT JAAR pas officieel van kracht is geworden, he? Volgens de regels van 1995 zijn de huidige motoren ook illegaal met die turbo, maar ja he... Het is geen 1995. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:29 |
Zoals ik al zei: vermoeiend. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:30 |
Lekker gaan schreeuwen, dat doet het ook wel goed op de schaal der drogredenen. Jij bent zo extreem gefixeerd op Russell aan het begin van de bocht en de apex, dat je vergeet dat wat daarna gebeurde niets meer te maken heeft met die richtlijn. Ik wil hem ook nog wel gaan quoten voor je: Russell kreeg ruimte op de apex, dus check. Iedereen blij, niemand een straf. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:31 |
Er is niets veranderd aan die regels, ze zijn alleen verduidelijkt. Dat hebben meerdere anderen je ook al verteld net. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:34 |
Dat filmpje bevat meer crashes van de afgelopen 3-4 jaar dan wat Verstappen in heel zijn RB tijd heeft gedaan trouwens, zelfs jouw balans kan niets aan dat feit veranderen. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 16:36 |
Omdat wat Russell doet aan het begin van de bocht en de apex doet bepaald wat Perez de rest van de bocht moet doen... Leuke quote waar letterlijk staat dat Perez (de overtakEN car) VERPLICHT is om voldoende ruimte te geven aan Russell (de overtakING car) om de bocht zonder problemen te kunnen halen, mits Russell voldoet aan een aantal voorwaarden: - Hij moet zijn voorwielen NAAST Perez hebben (ongeacht hoe ver naast, naast de achterwielen is voldoende). check - Hij moet in controle zijn van zijn auto (dus geen blokkerende wielen, glijpartijen, e.d.). check - Hij moet de bocht halen op de lijn zonder van de baan te komen. check Dus deze quote bewijst jouw ongelijk. Ja, en die verduidelijking is heel duidelijk voor mensen die kunnen lezen. Wat er wel veranderd is is dat nu zwart op wit staat wat 'a significant portion' is, en dat was eerder niet zo. Dus vorige jaren kon dat 'significant portion' wel eens anders geinterpreteerd worden tussen verschillende stewards.. Dat staat nu vast, en dat is wat jij niet wil zien. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:37 |
Het waren er 3… en dit alleen al zijn er 7 | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 16:38 |
| |
Nieuwschierig | maandag 25 juli 2022 @ 16:38 |
Ze proberen één regel voor alle type bochten te maken maar zo'n snelle knik als gisteren bij Perez is een totaal ander scenario dan in Oostenrijk bij Perez. In Oostenrijk konden beide 'm door de bocht laten rollen, hier moet 1 van de 2 er af of helemaal stil gaan staan. [ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 25-07-2022 16:44:14 ] | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 16:44 |
Het was het insturen van de chicane op Mistral... Niet echt een snelle knik. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:47 |
Was er nou eigenlijk wel of geen contact tussen Perez en Russell? Het leek zo maar Perez stuurde gewoon weg Misschien had Perez die chicane niet mogen afsnijden eigenlijk en had George gewoon gelijk | |
Tarado | maandag 25 juli 2022 @ 16:50 |
zijn we er zo'n beetje klaar mee komt spuit11 ook nog even | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:53 |
Ja ik riep gister ook dat Russell zijn mond moest houden maar dat was dus foutief. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 16:58 |
Even Perez zijn onboard nog bekeken en hij wordt wel geraakt zie ik. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 16:59 |
Ik zat al te denken "die Chevy zal nu wel met een filmpje aankomen waar ook talloze crashes worden getoond waar Verstappen niets aan kon doen", en tada. En 'crashes'. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 16:59 |
Mooi in balans! | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 17:01 |
Ik denk dat men het veel te moeilijk maakt, beiden hadden recht op ruimte maar Perez kreeg dat niet en reed rechtdoor waardoor er uiteindelijk niets veranderde. Simpel. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 17:03 |
Volgens mij moet Russell de bocht moeten kunnen halen zonder daarbij zijn tegenstander uit de baan te drukken. En als je goed naar de herhaling kijkt dan zie je dat Russell zijn bocht misschien wel haalt, maar zeker geen ruimte overlaat voor Perez en per definitie Perez uit de baan had gedrukt. Dit lijkt een Mercedesvirus te zijn, want Hamilton heeft hier ook een handje van. | |
ChevyCaprice | maandag 25 juli 2022 @ 17:05 |
| |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 17:06 |
Singapore 2017 was overduidelijk Verstappen die gewoon agressief was | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 17:08 |
Nope. Lees de richtlijn. Perez moet Russell voor laten. Russell moet 'within track limits' blijven. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 17:10 |
Perez moet niemand voor laten, hij moet ruimte laten en heeft dat gedaan. De stewards hebben niemand bestraft, dat alleen is al al het bewijs dat je nodig hebt om die gigantische plaat voor je kop ongelijk te geven. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 17:11 |
Dat Perez ruimte moet geven lijkt me duidelijk maar voor laten kan ik nergens terug vinden. Zou ook heel gek zijn trouwens. | |
TweedeKlum | maandag 25 juli 2022 @ 17:16 |
Hou het een beetje gezellig man. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 17:20 |
Zo weet ik er nog wel één, als Russell harder had geremd en scherper had ingestuurd was er gewoon ruimte geweest voor beide coureurs. Russell ging een gat in die er niet was en die alleen ontstaan zou zijn als Perez opeens tijdens het remmen van zijn lijn afgegaan zou zijn. Pas tijdens het remmen kwam Russell ernaast en bleek dat er geen ruimte was voor een actie. Overigens vind ik het ok dat de raceleiding het afdeed met een "no further action". Maar het inzetten van een actie zonder ruimte te laten aan het einde van de bocht moet maar een keer afgelopen zijn. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 17:24 |
Het is denk ik redelijk vergelijkbaar met wat Verstappen deed bij Hamilton in Abu Dabi aan het begin van de wedstrijd. Hamilton had maar twee keuzes, Verstappen voor laten of de chicane afsnijden. Wat dat betreft snap ik wel dat Russell en anderen dit soort moves blijven maken, het grootste risico zit bij de verdedigende partij. Oh ja er is een soort meme dat Verstappen deze move uitgevonden heeft maar we weten allemaal dat dat onzin is. Ik vind die nieuwe richtlijnen het probleem alleen maar erger maken eigenlijk. | |
opgebaarde | maandag 25 juli 2022 @ 17:28 |
Russell heeft zich aan al zijn verplichtingen voldaan en toch zit Perez na het afsnijden van de bocht toch nog voor hem | |
opgebaarde | maandag 25 juli 2022 @ 17:30 |
Eens Ook al is het blijkbaar de oude richtlijn. | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 17:46 |
Vermoeiend hé, die act | |
Ploplap | maandag 25 juli 2022 @ 17:56 |
Aan het schuimbekken | |
Ploplap | maandag 25 juli 2022 @ 18:01 |
beantherio | maandag 25 juli 2022 @ 18:07 |
Zijn jullie nou nog aan het ruziën? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:11 |
En werd daar ook nooit voor bestraft. Net zoals Verstappen niet bestraft werd voor het buiten de baan duwen van Leclerc een aantal jaar geleden. Zolang je er ver genoeg naast zit, de controle hebt en niet bewust naar buiten stuurt mag dat. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 18:11 |
Jouw schuld | |
DKUp | maandag 25 juli 2022 @ 18:13 |
Triest wel zoveel punten weggegooid | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:17 |
Niet genoeg, want Russell zat er ver genoeg naast om de bocht te claimen. Perez moet Russell genoeg ruimte geven zodat Russell binnen de baan kan blijven. Dat heeft hij gedaan door zelf van de baan te gaan. Enige is dat Perez niet bestraft werd, misschien omdat hij er op dat moment nog steeds voor zat en zijn voordeel terug gaf, maar dat zullen we nooit weten, want er is geen onderzoek gedaan en dus geen decision document. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 18:20 |
Niet genoeg? Russell kreeg alle ruimte, maar heeft er geen moment voor gezeten. Ik denk dat die reglementen het vooral over de apex hebben en niet het uitkomen van de bocht. In Silverstone leken de lijnen ook maar voor de sier. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:32 |
Zoals gezegd hoef je er niet voor te zitten. Je moet er op de apex ver genoeg naast zitten om de bocht te nemen zoals je wilt zolang je maar binnen de baan blijft. De ander moet je dus die ruimte geven. En dat geldt dus voor de exit van de bocht, want dat ligt na de apex. Vroeger stond dat imho ook op die manier in de regels (tijd van Hamilton en Massa, dus rond 2008/9 oid, kan ik mij nog uit discussies uit die tijd herinneren), maar dat staat er in ieder geval niet meer zo in. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 18:37 |
Waar staat dat dan? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:41 |
Russell had zijn voorwielen voorbij de achterwielen van Perez. Dat is er ver genoeg naast zitten. Er staat dat hij binnen de baan moet blijven. Er wordt niet gesproken over de andere auto, dat hij die ruimte moet geven. En zoals ik al zei, imho stond het vroeger wel zo in de regels dat de inhalende auto de bocht mag nemen zoals hij wil, als hij er ver genoeg naast zit. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 18:42 |
Ver genoeg voor wat? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:44 |
Om alle ruimte van Perez te moeten krijgen. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 18:45 |
Ja en dat deed Perez dus ook. Maar dat is nog niet hetzelfde als de bocht 'claimen'. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 18:48 |
Als dat de regel is dan is het hele bijzondere regel die m.n. voor de verdedigende auto compleet onwerkbaar is en niet te handhaven is. Als aanvallende auto hoef je er met een drs maar een divebomb tegenaan te gooien om “right of way” te krijgen en als verdedigende partij moet je dan maar uitwijken naar buiten de baan om niet aangereden te worden. Lijkt me een slechte zaak als dit de daadwerkelijke regel is | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 18:51 |
Is het niet, want anders had Stroll wel een straf gekregen in Jeddah. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:53 |
Daarover bestaat er dus verschil van inzicht. Want wat is genoeg? Is dat om de bocht te mogen claimen of niet? Dat staat inderdaad niet duidelijk in de regels, maar de meeste beslissingen van de stewards neigen daar wel naar, voor zover ik het de afgelopen jaren gezien heb. Verstappen vs Hamilton in Abu Dhabi is daar ook een voorbeeld van. Daar moest Hamilton ook zijn voordeel teruggeven. Mijn inziens bestaat er dus geen verschil tussen er significant naast zitten of ervoor moeten zitten (wat dus niet in de regels staat) om de bocht te claimen. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 18:53 |
Wat is “ruimte krijgen”? Want naar mijn idee kon Perez juist geen kant op omdat Russell recht op de bocht afstormt zonder fatsoenlijk te remmen. Je kunt moeilijk van de verdediger verwachten dat die tijdens het remmen opeens zijn rijlijn aanpast. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 18:54 |
Maar wat bedoel je precies met de bocht claimen dan? Volgens mij geeft ons gesprek aan dat de richtlijnen die er zijn totaal niet helpen. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:55 |
Nee, want Albon blokkeerde en had dus niet de volledige controle over zijn wagen, wat zo letterlijk in het decision document staat. Zoals ik al eerder heb aangegeven. Je blijft vasthouden aan je onzin argumenten om maar je gelijk te halen. DAT HEB JE NIET! | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:57 |
Dat deed Perez toch? Hij ging buiten de baan. En Russell raakte niet de controle over de wagen kwijt en bleef binnen de baan. Dus voldeed aan de criteria om ruimte te moeten krijgen. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 18:58 |
Dat hij de bocht mag nemen zoals hij wil, en er alleen de eis is dat hij binnen de baan moet blijven. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 18:59 |
Dus hij hoeft geen ruimte te laten voor Perez volgens jou? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:01 |
Inderdaad. Hoefde Verstappen ook niet bij Leclerc in Oostenrijk in 2019(?) of bij Hamilton in Abu Dhabi vorig jaar. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:02 |
Maar hoe kan dat dan? Waarom zijn de regels in de F1 toch zo structureel ruk. Waarom is er altijd gedoe over de regels, ik ken geen enkele andere sport waar dat zo is. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 19:02 |
En dat vind ik dus een aparte manier van racen, want Perez ging niet vanzelf buiten de baan er was contact met Russell waardoor die buiten de baan werd gedwongen. Perez liet ruimte voor Russell om de bocht te nemen, en dat lijkt me gezien de regels voldoende. Dat Russell vervolgens Perez eraf dwingt is voor mij eerder een gevalletje “pushing off the track” dan “leaving no space” | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:02 |
Het is dan ook geen regel, maar een richtlijn, waar bijvoorbeeld met divebombs of blokkeren van de banden van afgeweken kan worden. Wat dan ook gebeurt. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 19:04 |
Heb Abu Dhabi niet direct helemaal scherp, maar bij Leclerc in Oostenrijk zat Verstappen wel echt volledig naast Leclerc en niet ergens halverwege | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:04 |
Pushing of the track is het pas als je je stuurwiel opent naar buiten. Niet als je je auto naar buiten laat rollen. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:04 |
Maar dan is het ook prima als de verdediger de bocht dan gewoon afsnijdt. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:05 |
Dat maakt voor inhalen aan de binnenkant niet uit. Dat geldt alleen voor de buitenkant, waar dat expliciet benoemd is. Het gaat er om er significant naast te zitten. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:06 |
En zijn voordeel teruggeeft, zoals Perez hier en Hamilton in Abu Dhabi. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:07 |
Verstappen werd bestraft op Monza. Hij zat er volgens de stewards niet significant genoeg naast. Er werd niet gezegd wat dan wel significant is. Het komt er dus op neer dat een coureur moet gokken bij het maken van een actie dat de stewards die er die race zijn het 'significant' genoeg vinden. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:07 |
Ondat je het gewoon niet dicht kan timmeren. Er zijn altijd wel situaties te bedenken waar de regel niet voldoet en moet je dat dan ook opnemen? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:08 |
En dat staat sinds dit jaar dus ook letterlijk in de regels. | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 19:08 |
Waardeloze regel die aan teveel interpretatie onderhevig is, zoveel lijkt me wel duidelijk. Want ik denk niet dat je met zekerheid kan zeggen dat in dit geval Russell de bocht houdt als die geen contact had gehad met Perez. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:09 |
Ja, maar de uiteindelijke conclusie is dus dat Perez niet de bocht hoeft op te geven aan Russell. Snap jij het nog? | |
Blik | maandag 25 juli 2022 @ 19:09 |
Moet er wel een bocht zijn om af te snijden, anders ben je gewoon het bokje als verdediger | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:10 |
Inderdaad. Trouwens, als er een muur staat of een grindbak in plaats van asfalt dan mag het weer niet. Ook zoiets leuks. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:11 |
Nee in de guidelines, wat niet bindend is. Om het nog maar eens ingewikkelder te maken. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:11 |
Jawel, maar dan kiest de verdedigende partij meestal eieren voor zijn geld. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:12 |
Ja, guidelines inderdaad. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:12 |
Je wordt als rijder bij het maken van een actie uiteindelijk verwacht om al die dingen mee te nemen in je overweging, plus nog het feit dat alle stewards nog hun eigen interpretatie daar overheen mogen gooien. En dat allemaal in een fractie van een seconde. Leuk zeg | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:13 |
Dan volgt de straf alsnog. Zie Vettel in Canada 2019. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:13 |
Maar dit komt juist voor uit streven naar materiële volledigheid. Dat werkt niet. Dit is prima te vangen in twee regels, regel 1: zorg dat je mekaar niet van de baan rijdt. Regel 2: de inhalende partij is verantwoordelijk voor een veilig verloop van de inhaalactie. En vervolgens is het aan de stewards om daar in concrete gevallen wat mee te doen. Dat micromanagen is dodelijk. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:15 |
Omdat dat een compleet andere situatie was. Niet inhalen maar unsafe rejoin waarbij een andere coureur gehinderd werd. Heeft hier niets mee te maken. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:15 |
Dan moet je de stewards wel vervangen door mensen die niets met racen hebben. | |
beantherio | maandag 25 juli 2022 @ 19:16 |
*doet zich er ook mee bemoeien terwijl ie de discussie nauwelijks gevolgd heeft* Volgens mij is de regel vrij duidelijk. Er staat geschreven "the overtaking manoeuvre must be done in a safe and controlled manner" waar Russell's poging duidelijk niet aan voldeed. Dan kom je op het punt dat Russell zijn tegenstander eigenlijk gewoon van de baan duwde, wat normaliter strafbaar is. Maar de stewards besluiten geen straf uit te delen omdat Perez de situatie weer compenseert door een stuk van de bocht af te snijden (wat eigenlijk ook niet mag). Ik vind de oude regel beter dan de nieuwe maar dat er Perez geen straf ging krijgen is sowieso helder en dat Russell geen straf kreeg is ook nog wel beredeneerbaar. Dit is een discussie die niet echt de moeite waard is om veel tijd aan te spenderen. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:17 |
Waarom? | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:17 |
Wie is er wanneer schuldig bij regel 1? En 2 staat in de regels. Maar noet daarbij wel de ruimte krijgen zodat 1 niet gebeurt. Deze regels zijn zo mogelijk nog onduidelijker. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:17 |
Heeft hier wel mee te maken, Vettel kreeg die straf niet vanwege de unsafe rejoin maar vanwege het van de baan drukken van Hamilton. Daarnaast kregen mensen in 2021 ook gewoon straffen voor het in het grind duwen van anderen in Oostenrijk. Alleen omdat daar een grindbak ligt en niet een bocht die gewoon afgesneden kan worden. Zie je het probleem nu? | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:18 |
Omdat de huidige stewards te beinvloedbaar zijn en vaak bestaan uit ex-rijders die er verschillende interpretaties op nahouden. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:19 |
Deze regels zijn imho niet anders dan de oude regels, behalve dat er duidelijk gemaakt is wat een significant portion is. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:21 |
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:21 |
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat. Verstappen duwde Leclerc ook buiten de baan en kreeg daar geen strsf voor. Omdat hij er als inhaler aan de binnenkant naast zat. Prima te verklaren. | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 19:22 |
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:24 |
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo. | |
Dauthi | maandag 25 juli 2022 @ 19:24 |
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:24 |
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:26 |
Incorrect. Nope. Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat deze richtlijnen helemaal niets doen om het voor wie dan ook duidelijker te maken | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:27 |
True. Maar dat is moeilijker te bewijzen dat dat bewust is om iemand van de baan te duwen. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:28 |
Het staat er letterlijk in. En zowel de ISC als de sporting code voorzien helemaal niet in ‘guidelines’ dus die kunnen nooit verbindende kracht hebben. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:28 |
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden. Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels. Als de regels vervolgens niet voldoende blijken kunnen die aangepast worden. Zoals trein ook al zegt, scheidsrechters zijn ook geen topvoetballers. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:30 |
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt. | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 19:30 |
Het lijkt me sterk dat scheidsrechters niks van voetballen weten Maar misschien is het wel tijd dat de FIA het stewardship wat serieuzer gaat nemen. Ik weet niet of daar bv ook opleidingen enzo voor zijn. Ik krijg het gevoel dat het vooral een ons-kent-ons-wereldje is waarin dit soort baantjes elkaar worden toegeschoven. Op zich is het pouletje waar nu uit gevist wordt ook al niet zo groot trouwens. En het zijn expres steeds andere mensen, juist om omkoping etc te voorkomen. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:33 |
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig. Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiële momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon. | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 19:33 |
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:36 |
Ik denk dus het omgekeerde en zou het experiment wel willen doen Net als met voetbal denk ik dat liefhebbers zoals wij veel te snel conclusies trekken op basis van dingen als slow-motion beelden. Het is heel makkelijk om motieven te zien in zulke beelden terwijl er in werkelijkheid helemaal geen tijd was om na te denken. Bovendien impliceer je nu dat alleen mensen die zelf een F1-auto hebben bestuurd zouden moeten oordelen, dat lijkt me ook niet de bedoeling want dan kan dit topic wel dicht | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:37 |
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie. Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race). https://www.fia.com/sites(...)ff%20the%20track.pdf Idem 2x bij Perez vs Leclerc waarbij Perez straf kreeg terwijl Leclerc aan de buitenkant inhaalde en er volledig naast zat. https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T4.pdf https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T6.pdf | |
Tijn | maandag 25 juli 2022 @ 19:39 |
Wij oordelen dan ook niet, dit is gewoon een beetje borrelpraat. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:40 |
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie. Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet. Ik fluit zelf wel eens een wedstrijdje in een sport waar we geel geven voor ‘lomp’ spel en rood voor ‘ruw’ spel. Wat dat is? Dat bepaal ik op dat moment aan de hand van de omstandigheden van het geval en mijn ervaring. En achteraf praten we daar over, eventueel ook met de bond, en als we dan tot de conclusie komen dat een andere oplossing meer recht aan de situatie had gedaan dan doen we dat de volgende keer. Hebben we geen regelwijziging voor nodig, want daar kun je toch niet alles in vangen. En volgens mij doet elke sport het zo. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 19:41 |
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen. | |
trein2000 | maandag 25 juli 2022 @ 19:44 |
Maar ‘significant proportion’ kun je definiëren van meer dan 90% tot ‘vanaf het moment dat het met het blote oog zichtbaar’ is zo ongeveer… En volgens mij moeten de stewards die vrijheid ook hebben, anders blijf je rare gevallen houden die net niet in het malletje van de regels passen en heb je dit gezeik weer. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:49 |
Maakt niet uit, forcing off the track is forcing off the track. Forcing another car off the track. Letterlijk staat er: Er staat nergens wie de aanvaller was of de verdediger en ook niet wie er aan de binnenkant zat of buitenkant. Maakt allemaal niet uit. Grindbak of muur = straf, asfalt niet. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:52 |
Wij hebben geen F1 auto bestuurd en zitten ook niet in het F1-wereldje zelf. Even wat beter lezen kan geen kwaad Gedeeltelijk eens, ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat men het in sommige situaties toelaat om iemand van de baan te duwen. Het mag sowieso niet op het rechte stuk, als ze dat ook gewoon nooit toelaten in welke situatie dan ook is een groot gedeelte van het gezeik opgelost. Of zoals Alonso zei: "all the time you have to leave da space!" | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 19:56 |
Mooi voorbeeld van hoe het ook kan: Nummer 1 gaat aan de binnenkant van nummer 7, maar bij het uitkomen van de bocht laat hij genoeg ruimte over zodat nummer 7 ook kan uitaccelereren. En zo heb je een daadwerkelijk gevecht In het hele filmpje gaan geen van beide auto's van de baan en gaan ze regelmatig samen, naast elkaar, door de bocht. Dat is iets dat je in de F1 gewoon niet ziet omdat er altijd iemand van mening is dat hij het recht heeft op de bocht en dus om de ander van de baan te duwen. | |
TagForce | maandag 25 juli 2022 @ 19:57 |
Want ze kunnen niet denken dat er helemaal niemand geraakt is en een penalty voor 'causing a collision' dus sowieso niet gepast is? Andersom is Russell niet bestraft voor forcing another driver off the track, en is dat, volgens jouw logica, het bewijs dat Russell het gelijk aan zijn kant had. Je ongelijk ga je toch niet toegeven, aangezien je zelfs schriftelijk bewijs voor hoe ver Russell naast Perez moet zitten en wanneer compleet negeert en gewoon terug cirkelt en je eigen fantasie voor waarheid houdt. | |
WheeledWarrior | maandag 25 juli 2022 @ 19:58 |
Volgens mij wordt het tijd voor een nieuw raceweekend en andere dingen om over te praten. | |
Peterselieman | maandag 25 juli 2022 @ 19:59 |
Ik heb niets gemist zie ik | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 20:00 |
Natuurlijk maakt dat wel uit. Afhankelijk van de situatie wordt iets gezien als forcing of the track of niet. Als de coureur aan de binnenkant fout zit wel (zoals in deze gevallen), en anders niet (zoals bij Verstappen vs Leclerc). En om te zien wie de inhaler is of niet, moet je misschien even de beelden terugkijken. In alle gevallen werd er aan de buitenkant ingehaald. | |
MoreDakka | maandag 25 juli 2022 @ 20:02 |
Nee hoor, volgens die documenten niet. Daar kun je verder niet omheen lullen, die heb je zelf gelinkt Nu is het wel mooi geweest denk ik. Wat we vooral hebben bewezen is dat welke richtlijnen er nu ook mogen zijn, simpeler wordt het er niet van en het racen wordt er ook niet beter van. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 20:08 |
Er staat inderdaad forcing of the track, maar waarom ze dat in het ene geval wel zeggen (als de verdediger aan de binnenkant fout zit) en in het andere geval niet (bijvoorbeeld als de aanvaller er ver genoeg naast zit aan de binnenkant), als er iemand van de baan geduwd wordt staat er niet bij. De regels imho zijn niet echt veranderd en hiervoor was er net zoveel discussie, dus nee, het is er niet echt beter op geworden. Maar het is inderdaad genoeg zo. We worden het toch niet eens (en dat hoeft ook niet). | |
daNpy | maandag 25 juli 2022 @ 20:28 |
Dat komt omdat het helemaal verpest is door veel te regeltjes. Een van de redenen dat ik ook eigenlijk niet keek, naast dat het vaak een optocht was. Dat is iets dat je in de F1 gewoon niet ziet omdat je in de F1 een kunstmatige ingreep hebt genaamd DRS. Als je iemand inhaalt en je laat hem "leven", ben je het volgende rechte stuk het haasje. Het is veel slimmer om iemand van de baan te duwen en te zorgen dat zijn snelheid daadwerkelijk even inzakt zodat hij zsm uit de DRS gaat. Dat zie je in andere raceklasses zonder deze onzin niet. Daar moet je op het scherpst van de snede inhalen en elkaar laten leven, als je sneller bent kom je uiteindelijk wel weg. En dan hebben we het nog niet over de endurance "tactieken" als bandensparen in een raceje van 90 minuten. | |
Nieuwschierig | maandag 25 juli 2022 @ 21:07 |
Het was snel in de zin dat er tussen het moment van insturen en het bereiken van de apex (bij het gele paaltje) maar een paar tienden seconden zit. In die 3/10 moet Perez beslissen of hij de apex pakt of buitenom moet gaan omdat hij Russell ruimte moet geven. | |
Nattekat | maandag 25 juli 2022 @ 22:19 |
Kijk voor de grap even dat fragment terug. Albon heeft de volledige controle tot Stroll hem raakt, maar ik heb onzin argumenten | |
#ANONIEM | maandag 25 juli 2022 @ 23:09 |
WheeledWarrior | maandag 25 juli 2022 @ 23:12 |
Goeie troll van Binotto. | |
Starflyer | maandag 25 juli 2022 @ 23:40 |
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar het staat zo wel in het decision document. Met andere woorden, een voor de stewards "rechtvaardige reden" om van de richtlijn af te wijken. Dat wil niet zeggen dat ze die richtlijnen niet hanteren. | |
Evenstar | dinsdag 26 juli 2022 @ 01:29 |
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon. Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon. | |
Red_85 | dinsdag 26 juli 2022 @ 01:38 |
Welke stewards waren het dit weekend? | |
Red_85 | dinsdag 26 juli 2022 @ 01:39 |
Technisch gezien geen ongelijk | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 01:40 |
Die conclusie trek je puur zelf. Die botsing die Ocon veroorzaakte was echt wel wat heftiger dan wat Russell bij Perez deed. | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 01:40 |
Beast. Gewoon hoop houden. | |
Fer | dinsdag 26 juli 2022 @ 06:36 |
Omdat Checo iets deed wat niet verboden was, maar wel de lijn van Russel beïnvloede. | |
TagForce | dinsdag 26 juli 2022 @ 07:59 |
Lees voor de grap even het document wat de stewards hebben vrijgegeven waarin de reden voor de beslissing staat. Leuk dat jij vindt dat Albon volledige controle heeft, maar de stewards vinden anders. Dan kan je wel weer schriftelijk bewijs gaan negeren, maar daar maak je alleen jezelf belachelijk mee. https://www.fia.com/sites(...)0with%20car%2018.pdf Overigens... Hoe wil jij met droge ogen beweren dat Albon volledige controle had? Zijn linker voorwiel staat gewoon stil. | |
THEFXR | dinsdag 26 juli 2022 @ 09:28 |
ontslaan, die pishok manager | |
opgebaarde | dinsdag 26 juli 2022 @ 09:50 |
ik zie volgens mij geen contact tussen Russell en Perez, maar belangrijkste is dat beide zonder vertraging de race kunnen vervolgen. Ocon verliest volledig de controle over zijn auto, raakt Tsunoda, Tsunoda komt achterste voren te staan met behoorlijk wat schade. Toch? Stel Perez had meteen het hazenpad genomen. Had in jouw ogen Russell dan ook 5 seconden straf verdiend? [ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 26-07-2022 09:56:20 ] | |
Dauthi | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:04 |
Ligt aan de burden of proof. Ik zou het in dit geval omdraaien. Je bent als F1 coureur per definitie schuldig aan het niet geven van ruimte over lijnen rijden etc, tenzij je anders kan aantonen. Het zijn tenslotte professionele bestuurders die vaak al sinds de kleutertijd in een kart zitten. De coureurs weten dondersgoed wat ze doen. | |
Evenstar | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:04 |
Je zegt nu toch bijna hetzelfde? Ze kijken dus naar uitkomst van een incident en niet naar incident zelf. Enige reden dat Russell Perez niet raakt is omdat Perez denkt "hij gaat mij raken" en rechtdoor rijdt. Weet eigenlijk niet of er een kleine aanraking is. Je ziet het niet, maar toch zie je allebei de auto's even een schokje krijgen. Als Perez gewoon meteen rechtdoor was gegaan had Perez straf moeten krijgen (of plek moet afgeven), want hij kan niet van te voren al weten wat Russell zou doen en of hij hem zou raken / genoeg ruimte zou geven etc. Als je dit soort acties niet gaat bestraffen gaat iedereen opeens van die divebombs doen, want "hey, ik zat er toch naast". | |
Perox | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:14 |
Nog even teruggekeken maar Ocon doet het eigenlijk zelfs beter dan Russell. Hij stuurt namelijk wel correct in en laat ruimte voor Tsunoda. Ook zit hij er verder naast dan Russell zat. Als Ocon een straf krijgt is het inderdaad zeer vreemd dat Russell geen straf kreeg... edit: Oh wacht ik zie nu dat hij een momentje onderstuur heeft waardoor hij waarschijnlijk Tsunoda raakt... | |
TagForce | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:41 |
Russell was noted voor 'causing a collision'. Als ze elkaar dan niet genoeg raken om van een 'collision' te spreken houdt dat snel op, natuurlijk. En nogmaals, dit was geen divebomb. Dit was gewoon uitremmen. Perez wist dat ie ging komen, want hij gaat vlak voor het rempunt ineens in het midden rijden en drukt Russell naar binnen. Een divebomb is als je van zover komt dat iemand dat niet verwacht. Bijkomende reden waarom Perez een penalty had moeten krijgen: Als je daar rechtdoor gaat moet je tussen die blokken door. Dat deed Perez niet, die nam de andere layout gewoon volgas. | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:45 |
De botsing die Ocon veroorzaakt is gewoon veel heftiger. Stel dat perez niet de chicane had afgesneden had het ook zo’n botsing kunnen zijn maar dat gebeurde dus niet. Russell raakte wel degelijk Perez maar niet dusdanig om het te straffen klaar, simpel. | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:49 |
Russell geeft perez een tikje en Ocon veroorzaakte een hard klap bij Yuki Verschil lijkt me toch duidelijk | |
TagForce | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:50 |
Ocon veroorzaakt de botsing omdat hij de auto kwijt is. Hij overstuurt, en overcorrigeerd dat zo Tsunoda in. Daarom heeft ie een straf gekregen. Als hij Tsunoda had geraakt zonder te oversturen dan had Tsunoda de straf gekregen (want die had dan duidelijk niet genoeg ruimte gelaten). Uit het beslissingsdocument:
| |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:53 |
Moeilijk om te zeggen of Yuki een straf zou hebben gekregen als Ocon niet overstuurde. Zou een heel ander scenario zijn geweest | |
TagForce | dinsdag 26 juli 2022 @ 10:55 |
True, maar dan was Ocon niets aan te rekenen geweest volgens de richtlijn. Dat maakt het automatisch de schuld van Yuki, als er geen verzwarende omstandigheden voor Ocon zijn. | |
Tarado | dinsdag 26 juli 2022 @ 11:20 |
de FOK stewards zijn er nog niet helemaal uit zie ik, zo slecht zijn die van de FIA dus niet | |
beantherio | dinsdag 26 juli 2022 @ 11:27 |
Jezus, zijn ze nou nog bezig? | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 26 juli 2022 @ 11:31 |
Race voorbij, op naar de volgende. RACEWEEK | |
Perox | dinsdag 26 juli 2022 @ 11:42 |
Maak een topic - dit is de nabeschouwing! | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 12:15 |
Ach ik trok binnen minuten waarin het incident plaatsvond al dezelfde conclusie als de FIA.
| |
Nieuwschierig | dinsdag 26 juli 2022 @ 12:43 |
Dat akkefietje tussen Hamilton en Verstappen van Silverstone 2021 is nog niet eens afgehandeld. Laat staan dit geval. | |
Divje | dinsdag 26 juli 2022 @ 12:44 |
'De BaLaNs' | |
opgebaarde | dinsdag 26 juli 2022 @ 12:45 |
Dat er naar uitkomst gekeken wordt doen we in het echte leven ook. Rijdt iemand door rood dan krijgt hij een boete en ramt hij daarmee ook iemand op het kruispunt dan wordt de straf zwaarder. Tot twee jaar geleden was het bij de unsafe releases in de pitstraat alleen strafbaar als er contact was, dat ging helemaal ver. In dit geval voorkomt Perez dat ze beide botsen en ik ben het eigenljjk wel met je eens, alleen er wordt geracet dus dan komt iedereen elkaar wel eens tegen op nagenoeg hetzelfde stukje asfalt dus daar willen ze niet te hard in zijn ofzo. Er valt over bijna elke beslissing wel te discussiëren en dat ligt niet per se aan de huidige richtlijnen. | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 12:55 |
Er wordt gekeken naar "causing a collision" zoals de titel van het document luidt. Dan is het logisch dat als het een harde botsing is, er meer wordt gestraft dan een klein tikje. Maar men is hier af en toe nog weleens anti-Mercedes biased en gaan dan van dit soort rare conclusies bedenken wat echt nergens op slaat. | |
KillerBee4ever | dinsdag 26 juli 2022 @ 13:47 |
Ketel en pot... | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 14:15 |
Behalve dan dat ik niet suggereer dat de FIA pro-Max-biased is. | |
Perox | dinsdag 26 juli 2022 @ 14:41 |
Welk document? | |
Perox | dinsdag 26 juli 2022 @ 14:46 |
De BaLaNs plus de eIgEn sChOudErKloP | |
ChevyCaprice | dinsdag 26 juli 2022 @ 14:59 |
https://www.fia.com/sites(...)%20a%20collision.pdf | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 26 juli 2022 @ 15:13 |
Daarover wordt niemand het eens. Ik zeg laten voor wat het is en vooruit kijken. | |
Vliegbaard | dinsdag 26 juli 2022 @ 15:39 |
Blij dat je het dan zelf in ieder geval ook ziet. | |
Tarado | dinsdag 26 juli 2022 @ 15:42 |
daar is iedereen het al over eens, zelfs de stewards of heb ik wat gemist? | |
Evenstar | dinsdag 26 juli 2022 @ 15:47 |
Ja, er wordt dus wel gekeken naar uitkomst, maar ze beweren altijd van niet Dat is waar ik over val. Als je niet naar uitkomst kijkt zou je Russell ook moeten bestraffen. Als je wel naar uitkomst kijkt dan klopt de beslissing, maar ze zeggen nu het één en doen het andere. Verder wel met je eens, ben juist voor minder straffen, maar dan graag consequent en dat gaat lastig als ze wel iedere keer mee moeten nemen hoe hard ze tegen elkaar knallen | |
Vliegbaard | dinsdag 26 juli 2022 @ 16:18 |
Denk dat de hele ontwikkeling van de sport het er allemaal niet perse leuker op heeft gemaakt. De auto's zijn breder geworden, inhalen is op sommige circuits praktisch onmogelijk zonder DRS. Maar hey, het is raceweek. Laten we Paul Ricard gewoon heel snel vergeten. Wat een F1-onwaardig circuit is dat. | |
DKUp | dinsdag 26 juli 2022 @ 16:36 |
Ik ben meer klaar met circuits waar je niet kan inhalen. Mogen allemaal van de kalender af. Monaco mag je dan misschien als enige houden maar de rest echt weg. | |
Starflyer | dinsdag 26 juli 2022 @ 17:24 |
Lees nog eens even terug. Russell zat volgens de richtlijnen niet fout. Ocon wel. | |
Knurft-Zork3 | dinsdag 26 juli 2022 @ 20:06 |
Ik dacht al, wat zit iedereen online weer te jengelen over Michael Masi en Max z'n titel, maar ik zie dat de onvermijdelijke Tedje Kravitz weer de boel op aan het stoken is. Die is natuurlijk zwaar teleurgesteld dat Mercedes geen 1 en 2 was afgelopen weekend zoals iedereen bij Sky hoopte. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 26 juli 2022 @ 20:37 |
Sky leeft in hun eigen wereld. | |
Drebbelman | dinsdag 26 juli 2022 @ 20:46 |
Die waren inderdaad dramatisch dit weekend, vooral Paul diResta | |
Evenstar | dinsdag 26 juli 2022 @ 21:11 |
Wat heeft Tedje nu weer gezegd? | |
Knurft-Zork3 | woensdag 27 juli 2022 @ 03:06 |
Tedje kan er nog steeds niet van slapen. (in z'n Hamilton pyjama) | |
WismutVeilchen83 | woensdag 27 juli 2022 @ 07:55 |
‘Gave it to Max Verstappen’ | |
daNpy | woensdag 27 juli 2022 @ 08:00 |
Monaco is nou net het ergste waar je kan winnen door de rest op te houden. Dat heeft niks met racen te maken. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 27 juli 2022 @ 10:00 |
Monaco is ook echt het enige circuit waarop je niet kúnt inhalen, tenzij de ander echt een fout maakt. Op alle andere circuits waarvan bij tijd en wijle wordt gezegd dat je er niet kunt inhalen ligt het vaak ook aan andere zaken. Bijvoorbeeld dat de startopstelling in de praktijk ook redelijk overeen komt met de racepace (voorbeeld: Frankrijk 2019). Of doordat de coureur die voorop ligt extreem weinig downforce heeft waardoor de persoon die er voorbij probeert te komen hier niet in slaagt (voorbeeld: Monza 2021). Maar op alle andere circuits dan Monaco die op de kalender staan kan ik me spectaculaire alsook hele saaie races herinneren. Daarmee ligt het dus niet aan het circuit, maar aan de omstandigheden. Edit: ik maak nog een uitzondering voor Melbourne. Daar kan ik me nauwelijks aansprekende races herinneren. Snel terug naar Adelaide graag! | |
Evenstar | woensdag 27 juli 2022 @ 10:54 |
| |
Red_85 | vrijdag 29 juli 2022 @ 01:18 |
Iemand is trouwens wel grappig geweest op google earth. Heeft bocht 11 als grafplaats van 'Lecrerc hope and dreams' vernoemd als locatie. Baas. |