Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:19 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Deze regels zijn imho niet anders dan de oude regels, behalve dat er duidelijk gemaakt is wat een significant portion is.
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heeft hier wel mee te maken, Vettel kreeg die straf niet vanwege de unsafe rejoin maar vanwege het van de baan drukken van Hamilton.
Daarnaast kregen mensen in 2021 ook gewoon straffen voor het in het grind duwen van anderen in Oostenrijk. Alleen omdat daar een grindbak ligt en niet een bocht die gewoon afgesneden kan worden. Zie je het probleem nu?
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de huidige stewards te beinvloedbaar zijn en vaak bestaan uit ex-rijders die er verschillende interpretaties op nahouden.
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Pushing of the track is het pas als je je stuurwiel opent naar buiten. Niet als je je auto naar buiten laat rollen.
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Incorrect.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin
Nope.quote:en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.
True. Maar dat is moeilijker te bewijzen dat dat bewust is om iemand van de baan te duwen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.
quote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.
Het staat er letterlijk in.quote:For avoidance of doubt, these are merely guidelines to assist the stewards in their decision making and are non-binding.
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.
Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels.
Het lijkt me sterk dat scheidsrechters niks van voetballen weten Maar misschien is het wel tijd dat de FIA het stewardship wat serieuzer gaat nemen. Ik weet niet of daar bv ook opleidingen enzo voor zijn. Ik krijg het gevoel dat het vooral een ons-kent-ons-wereldje is waarin dit soort baantjes elkaar worden toegeschoven.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.
Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels. Als de regels vervolgens niet voldoende blijken kunnen die aangepast worden.
Ik denk dus het omgekeerde en zou het experiment wel willen doen Net als met voetbal denk ik dat liefhebbers zoals wij veel te snel conclusies trekken op basis van dingen als slow-motion beelden. Het is heel makkelijk om motieven te zien in zulke beelden terwijl er in werkelijkheid helemaal geen tijd was om na te denken.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.
quote:
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.quote:Reason: The stewards reviewed video evidence and determined that Car 5, left the track at turn 3, rejoined the track at turn 4 in an unsafe manner and forced car 44 off track. Car 44 had to take evasive action to avoid a collision.
Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).quote:[..]
Nope.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat deze richtlijnen helemaal niets doen om het voor wie dan ook duidelijker te maken
Wij oordelen dan ook niet, dit is gewoon een beetje borrelpraat.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bovendien impliceer je nu dat alleen mensen die zelf een F1-auto hebben bestuurd zouden moeten oordelen, dat lijkt me ook niet de bedoeling want dan kan dit topic wel dicht
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.
Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.quote:Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiėle momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon.
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Het staat er letterlijk in.
En zowel de ISC als de sporting code voorzien helemaal niet in ‘guidelines’ dus die kunnen nooit verbindende kracht hebben.
Maar ‘significant proportion’ kun je definiėren van meer dan 90% tot ‘vanaf het moment dat het met het blote oog zichtbaar’ is zo ongeveer… En volgens mij moeten de stewards die vrijheid ook hebben, anders blijf je rare gevallen houden die net niet in het malletje van de regels passen en heb je dit gezeik weer.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.
Maakt niet uit, forcing off the track is forcing off the track.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef Starflyer het volgende:
[..]
[..]
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.
Forcing another car off the track. Letterlijk staat er:quote:Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).
https://www.fia.com/sites(...)ff%20the%20track.pdf
Idem 2x bij Perez vs Leclerc waarbij Perez straf kreeg terwijl Leclerc aan de buitenkant inhaalde en er volledig naast zat.
https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T4.pdf
https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T6.pdf
Er staat nergens wie de aanvaller was of de verdediger en ook niet wie er aan de binnenkant zat of buitenkant. Maakt allemaal niet uit. Grindbak of muur = straf, asfalt niet.quote:At the entry of turn 6, LEC and PER were side by side. Then on the exit PER was
judged not to give LEC enough room and LEC was forced off the track.
Wij hebben geen F1 auto bestuurd en zitten ook niet in het F1-wereldje zelf. Even wat beter lezen kan geen kwaadquote:Op maandag 25 juli 2022 19:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.
Gedeeltelijk eens, ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat men het in sommige situaties toelaat om iemand van de baan te duwen. Het mag sowieso niet op het rechte stuk, als ze dat ook gewoon nooit toelaten in welke situatie dan ook is een groot gedeelte van het gezeik opgelost.quote:Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.
Ik fluit zelf wel eens een wedstrijdje in een sport waar we geel geven voor ‘lomp’ spel en rood voor ‘ruw’ spel. Wat dat is? Dat bepaal ik op dat moment aan de hand van de omstandigheden van het geval en mijn ervaring. En achteraf praten we daar over, eventueel ook met de bond, en als we dan tot de conclusie komen dat een andere oplossing meer recht aan de situatie had gedaan dan doen we dat de volgende keer. Hebben we geen regelwijziging voor nodig, want daar kun je toch niet alles in vangen. En volgens mij doet elke sport het zo.
quote:Op maandag 25 juli 2022 17:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Perez moet niemand voor laten, hij moet ruimte laten en heeft dat gedaan.
De stewards hebben niemand bestraft, dat alleen is al al het bewijs dat je nodig hebt om die gigantische plaat voor je kop ongelijk te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |