Niet genoeg, want Russell zat er ver genoeg naast om de bocht te claimen. Perez moet Russell genoeg ruimte geven zodat Russell binnen de baan kan blijven. Dat heeft hij gedaan door zelf van de baan te gaan.quote:Op maandag 25 juli 2022 17:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Perez moet niemand voor laten, hij moet ruimte laten en heeft dat gedaan.
De stewards hebben niemand bestraft, dat alleen is al al het bewijs dat je nodig hebt om die gigantische plaat voor je kop ongelijk te geven.
Niet genoeg? Russell kreeg alle ruimte, maar heeft er geen moment voor gezeten. Ik denk dat die reglementen het vooral over de apex hebben en niet het uitkomen van de bocht. In Silverstone leken de lijnen ook maar voor de sier.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:17 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Niet genoeg, want Russell zat er ver genoeg naast om de bocht te claimen. Perez moet Russell genoeg ruimte geven zodat Russell binnen de baan kan blijven. Dat heeft hij gedaan door zelf van de baan te gaan.
Zoals gezegd hoef je er niet voor te zitten. Je moet er op de apex ver genoeg naast zitten om de bocht te nemen zoals je wilt zolang je maar binnen de baan blijft. De ander moet je dus die ruimte geven. En dat geldt dus voor de exit van de bocht, want dat ligt na de apex.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet genoeg? Russell kreeg alle ruimte, maar heeft er geen moment voor gezeten. Ik denk dat die reglementen het vooral over de apex hebben en niet het uitkomen van de bocht. In Silverstone leken de lijnen ook maar voor de sier.
Waar staat dat dan?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:17 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Niet genoeg, want Russell zat er ver genoeg naast om de bocht te claimen.
Russell had zijn voorwielen voorbij de achterwielen van Perez. Dat is er ver genoeg naast zitten.quote:
Ver genoeg voor wat?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Russell had zijn voorwielen voorbij de achterwielen van Perez. Dat is er ver genoeg naast zitten.
Om alle ruimte van Perez te moeten krijgen.quote:
Ja en dat deed Perez dus ook. Maar dat is nog niet hetzelfde als de bocht 'claimen'.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:44 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Om alle ruimte van Perez te moeten krijgen.
Als dat de regel is dan is het hele bijzondere regel die m.n. voor de verdedigende auto compleet onwerkbaar is en niet te handhaven is. Als aanvallende auto hoef je er met een drs maar een divebomb tegenaan te gooien om “right of way” te krijgen en als verdedigende partij moet je dan maar uitwijken naar buiten de baan om niet aangereden te worden.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:32 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Zoals gezegd hoef je er niet voor te zitten. Je moet er op de apex ver genoeg naast zitten om de bocht te nemen zoals je wilt zolang je maar binnen de baan blijft. De ander moet je dus die ruimte geven. En dat geldt dus voor de exit van de bocht, want dat ligt na de apex.
Vroeger stond dat imho ook op die manier in de regels (tijd van Hamilton en Massa, dus rond 2008/9 oid, kan ik mij nog uit discussies uit die tijd herinneren), maar dat staat er in ieder geval niet meer zo in.
Is het niet, want anders had Stroll wel een straf gekregen in Jeddah.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Als dat de regel is dan is het hele bijzondere regel die m.n. voor de verdedigende auto compleet onwerkbaar is en niet te handhaven is. Als aanvallende auto hoef je er met een drs maar een divebomb tegenaan te gooien om “right of way” te krijgen en als verdedigende partij moet je dan maar uitwijken naar buiten de baan om niet aangereden te worden.
Lijkt me een slechte zaak als dit de daadwerkelijke regel is
Daarover bestaat er dus verschil van inzicht. Want wat is genoeg? Is dat om de bocht te mogen claimen of niet?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja en dat deed Perez dus ook. Maar dat is nog niet hetzelfde als de bocht 'claimen'.
Wat is “ruimte krijgen”?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:44 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Om alle ruimte van Perez te moeten krijgen.
Maar wat bedoel je precies met de bocht claimen dan?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:53 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Daarover bestaat er dus verschil van inzicht. Want wat is genoeg? Is dat om de bocht te mogen claimen of niet?
Dat staat inderdaad niet duidelijk in de regels, maar de meeste beslissingen van de stewards neigen daar wel naar, voor zover ik het de afgelopen jaren gezien heb.
Verstappen vs Hamilton in Abu Dhabi is daar ook een voorbeeld van. Daar moest Hamilton ook zijn voordeel teruggeven.
Mijn inziens bestaat er dus geen verschil tussen er significant naast zitten of ervoor moeten zitten (wat dus niet in de regels staat) om de bocht te claimen.
Nee, want Albon blokkeerde en had dus niet de volledige controle over zijn wagen, wat zo letterlijk in het decision document staat. Zoals ik al eerder heb aangegeven.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is het niet, want anders had Stroll wel een straf gekregen in Jeddah.
Dat deed Perez toch? Hij ging buiten de baan. En Russell raakte niet de controle over de wagen kwijt en bleef binnen de baan. Dus voldeed aan de criteria om ruimte te moeten krijgen.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:53 schreef Blik het volgende:
[..]
Wat is “ruimte krijgen”?
Want naar mijn idee kon Perez juist geen kant op omdat Russell recht op de bocht afstormt zonder fatsoenlijk te remmen. Je kunt moeilijk van de verdediger verwachten dat die tijdens het remmen opeens zijn rijlijn aanpast.
Dat hij de bocht mag nemen zoals hij wil, en er alleen de eis is dat hij binnen de baan moet blijven.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar wat bedoel je precies met de bocht claimen dan?
Volgens mij geeft ons gesprek aan dat de richtlijnen die er zijn totaal niet helpen.
Dus hij hoeft geen ruimte te laten voor Perez volgens jou?quote:Op maandag 25 juli 2022 18:58 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat hij de bocht mag nemen zoals hij wil, en er alleen de eis is dat hij binnen de baan moet blijven.
Inderdaad. Hoefde Verstappen ook niet bij Leclerc in Oostenrijk in 2019(?) of bij Hamilton in Abu Dhabi vorig jaar.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus hij hoeft geen ruimte te laten voor Perez volgens jou?
Maar hoe kan dat dan? Waarom zijn de regels in de F1 toch zo structureel ruk. Waarom is er altijd gedoe over de regels, ik ken geen enkele andere sport waar dat zo is.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:53 schreef Starflyer het volgende:
Daarover bestaat er dus verschil van inzicht
En dat vind ik dus een aparte manier van racen, want Perez ging niet vanzelf buiten de baan er was contact met Russell waardoor die buiten de baan werd gedwongen. Perez liet ruimte voor Russell om de bocht te nemen, en dat lijkt me gezien de regels voldoende. Dat Russell vervolgens Perez eraf dwingt is voor mij eerder een gevalletje “pushing off the track” dan “leaving no space”quote:Op maandag 25 juli 2022 18:57 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat deed Perez toch? Hij ging buiten de baan. En Russell raakte niet de controle over de wagen kwijt en bleef binnen de baan. Dus voldeed aan de criteria om ruimte te moeten krijgen.
Het is dan ook geen regel, maar een richtlijn, waar bijvoorbeeld met divebombs of blokkeren van de banden van afgeweken kan worden. Wat dan ook gebeurt.quote:Op maandag 25 juli 2022 18:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Als dat de regel is dan is het hele bijzondere regel die m.n. voor de verdedigende auto compleet onwerkbaar is en niet te handhaven is. Als aanvallende auto hoef je er met een drs maar een divebomb tegenaan te gooien om “right of way” te krijgen en als verdedigende partij moet je dan maar uitwijken naar buiten de baan om niet aangereden te worden.
Lijkt me een slechte zaak als dit de daadwerkelijke regel is
Heb Abu Dhabi niet direct helemaal scherp, maar bij Leclerc in Oostenrijk zat Verstappen wel echt volledig naast Leclerc en niet ergens halverwegequote:Op maandag 25 juli 2022 19:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoefde Verstappen ook niet bij Leclerc in Oostenrijk in 2019(?) of bij Hamilton in Abu Dhabi vorig jaar.
Pushing of the track is het pas als je je stuurwiel opent naar buiten. Niet als je je auto naar buiten laat rollen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:02 schreef Blik het volgende:
[..]
En dat vind ik dus een aparte manier van racen, want Perez ging niet vanzelf buiten de baan er was contact met Russell waardoor die buiten de baan werd gedwongen. Perez liet ruimte voor Russell om de bocht te nemen, en dat lijkt me gezien de regels voldoende. Dat Russell vervolgens Perez eraf dwingt is voor mij eerder een gevalletje “pushing off the track” dan “leaving no space”
Maar dan is het ook prima als de verdediger de bocht dan gewoon afsnijdt.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoefde Verstappen ook niet bij Leclerc in Oostenrijk in 2019(?) of bij Hamilton in Abu Dhabi vorig jaar.
Dat maakt voor inhalen aan de binnenkant niet uit. Dat geldt alleen voor de buitenkant, waar dat expliciet benoemd is. Het gaat er om er significant naast te zitten.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Heb Abu Dhabi niet direct helemaal scherp, maar bij Leclerc in Oostenrijk zat Verstappen wel echt volledig naast Leclerc en niet ergens halverwege
En zijn voordeel teruggeeft, zoals Perez hier en Hamilton in Abu Dhabi.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar dan is het ook prima als de verdediger de bocht dan gewoon afsnijdt.
Verstappen werd bestraft op Monza. Hij zat er volgens de stewards niet significant genoeg naast. Er werd niet gezegd wat dan wel significant is.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:05 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat maakt voor inhalen aan de binnenkant niet uit. Dat geldt alleen voor de buitenkant, waar dat expliciet benoemd is. Het gaat er om er significant naast te zitten.
Ondat je het gewoon niet dicht kan timmeren. Er zijn altijd wel situaties te bedenken waar de regel niet voldoet en moet je dat dan ook opnemen?quote:Op maandag 25 juli 2022 19:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar hoe kan dat dan? Waarom zijn de regels in de F1 toch zo structureel ruk. Waarom is er altijd gedoe over de regels, ik ken geen enkele andere sport waar dat zo is.
En dat staat sinds dit jaar dus ook letterlijk in de regels.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Verstappen werd bestraft op Monza. Hij zat er volgens de stewards niet significant genoeg naast. Er werd niet gezegd wat dan wel significant is.
Het komt er dus op neer dat een coureur moet gokken bij het maken van een actie dat de stewards die er die race zijn het 'significant' genoeg vinden.
Ja, maar de uiteindelijke conclusie is dus dat Perez niet de bocht hoeft op te geven aan Russell. Snap jij het nog?quote:Op maandag 25 juli 2022 19:06 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En zijn voordeel teruggeeft, zoals Perez hier en Hamilton in Abu Dhabi.
Moet er wel een bocht zijn om af te snijden, anders ben je gewoon het bokje als verdedigerquote:Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar dan is het ook prima als de verdediger de bocht dan gewoon afsnijdt.
Inderdaad. Trouwens, als er een muur staat of een grindbak in plaats van asfalt dan mag het weer niet. Ook zoiets leuks.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet er wel een bocht zijn om af te snijden, anders ben je gewoon het bokje als verdediger
Nee in de guidelines, wat niet bindend is. Om het nog maar eens ingewikkelder te maken.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:08 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dat staat sinds dit jaar dus ook letterlijk in de regels.
Jawel, maar dan kiest de verdedigende partij meestal eieren voor zijn geld.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Inderdaad. Trouwens, als er een muur staat of een grindbak in plaats van asfalt dan mag het weer niet. Ook zoiets leuks.
Ja, guidelines inderdaad.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee in de guidelines, wat niet bindend is. Om het nog maar eens ingewikkelder te maken.
Je wordt als rijder bij het maken van een actie uiteindelijk verwacht om al die dingen mee te nemen in je overweging, plus nog het feit dat alle stewards nog hun eigen interpretatie daar overheen mogen gooien. En dat allemaal in een fractie van een seconde. Leuk zegquote:Op maandag 25 juli 2022 19:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee in de guidelines, wat niet bindend is. Om het nog maar eens ingewikkelder te maken.
Dan volgt de straf alsnog. Zie Vettel in Canada 2019.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:11 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Jawel, maar dan kiest de verdedigende partij meestal eieren voor zijn geld.
Maar dit komt juist voor uit streven naar materiële volledigheid. Dat werkt niet. Dit is prima te vangen in twee regels, regel 1: zorg dat je mekaar niet van de baan rijdt. Regel 2: de inhalende partij is verantwoordelijk voor een veilig verloop van de inhaalactie.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:07 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ondat je het gewoon niet dicht kan timmeren. Er zijn altijd wel situaties te bedenken waar de regel niet voldoet en moet je dat dan ook opnemen?
Omdat dat een compleet andere situatie was. Niet inhalen maar unsafe rejoin waarbij een andere coureur gehinderd werd. Heeft hier niets mee te maken.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan volgt de straf alsnog. Zie Vettel in Canada 2019.
Dan moet je de stewards wel vervangen door mensen die niets met racen hebben.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dit komt juist voor uit streven naar materiële volledigheid. Dat werkt niet. Dit is prima te vangen in twee regels, regel 1: zorg dat je mekaar niet van de baan rijdt. Regel 2: de inhalende partij is verantwoordelijk voor een veilig verloop van de inhaalactie.
En vervolgens is het aan de stewards om daar in concrete gevallen wat mee te doen. Dat micromanagen is dodelijk.
Waarom?quote:Op maandag 25 juli 2022 19:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan moet je de stewards wel vervangen door mensen die niets met racen hebben.
Wie is er wanneer schuldig bij regel 1?quote:Op maandag 25 juli 2022 19:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dit komt juist voor uit streven naar materiële volledigheid. Dat werkt niet. Dit is prima te vangen in twee regels, regel 1: zorg dat je mekaar niet van de baan rijdt. Regel 2: de inhalende partij is verantwoordelijk voor een veilig verloop van de inhaalactie.
En vervolgens is het aan de stewards om daar in concrete gevallen wat mee te doen. Dat micromanagen is dodelijk.
Heeft hier wel mee te maken, Vettel kreeg die straf niet vanwege de unsafe rejoin maar vanwege het van de baan drukken van Hamilton.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:15 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat dat een compleet andere situatie was. Niet inhalen maar unsafe rejoin waarbij een andere coureur gehinderd werd. Heeft hier niets mee te maken.
Omdat de huidige stewards te beinvloedbaar zijn en vaak bestaan uit ex-rijders die er verschillende interpretaties op nahouden.quote:
Deze regels zijn imho niet anders dan de oude regels, behalve dat er duidelijk gemaakt is wat een significant portion is.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:16 schreef beantherio het volgende:
*doet zich er ook mee bemoeien terwijl ie de discussie nauwelijks gevolgd heeft*![]()
Volgens mij is de regel vrij duidelijk. Er staat geschreven "the overtaking manoeuvre must be done in a safe and controlled manner" waar Russell's poging duidelijk niet aan voldeed. Dan kom je op het punt dat Russell zijn tegenstander eigenlijk gewoon van de baan duwde, wat normaliter strafbaar is. Maar de stewards besluiten geen straf uit te delen omdat Perez de situatie weer compenseert door een stuk van de bocht af te snijden (wat eigenlijk ook niet mag).
Ik vind de oude regel beter dan de nieuwe maar dat er Perez geen straf ging krijgen is sowieso helder en dat Russell geen straf kreeg is ook nog wel beredeneerbaar. Dit is een discussie die niet echt de moeite waard is om veel tijd aan te spenderen.
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:19 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Deze regels zijn imho niet anders dan de oude regels, behalve dat er duidelijk gemaakt is wat een significant portion is.
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heeft hier wel mee te maken, Vettel kreeg die straf niet vanwege de unsafe rejoin maar vanwege het van de baan drukken van Hamilton.
Daarnaast kregen mensen in 2021 ook gewoon straffen voor het in het grind duwen van anderen in Oostenrijk. Alleen omdat daar een grindbak ligt en niet een bocht die gewoon afgesneden kan worden. Zie je het probleem nu?
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de huidige stewards te beinvloedbaar zijn en vaak bestaan uit ex-rijders die er verschillende interpretaties op nahouden.
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Pushing of the track is het pas als je je stuurwiel opent naar buiten. Niet als je je auto naar buiten laat rollen.
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Incorrect.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin
Nope.quote:en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.
True. Maar dat is moeilijker te bewijzen dat dat bewust is om iemand van de baan te duwen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.
quote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.
Het staat er letterlijk in.quote:For avoidance of doubt, these are merely guidelines to assist the stewards in their decision making and are non-binding.
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.
Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels.
Het lijkt me sterk dat scheidsrechters niks van voetballen wetenquote:Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.
Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels. Als de regels vervolgens niet voldoende blijken kunnen die aangepast worden.
Ik denk dus het omgekeerde en zou het experiment wel willen doenquote:Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.
quote:
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.quote:Reason: The stewards reviewed video evidence and determined that Car 5, left the track at turn 3, rejoined the track at turn 4 in an unsafe manner and forced car 44 off track. Car 44 had to take evasive action to avoid a collision.
Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).quote:[..]
Nope.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat deze richtlijnen helemaal niets doen om het voor wie dan ook duidelijker te maken
Wij oordelen dan ook niet, dit is gewoon een beetje borrelpraat.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bovendien impliceer je nu dat alleen mensen die zelf een F1-auto hebben bestuurd zouden moeten oordelen, dat lijkt me ook niet de bedoeling want dan kan dit topic wel dicht
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.
Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.quote:Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiële momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon.
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Het staat er letterlijk in.
En zowel de ISC als de sporting code voorzien helemaal niet in ‘guidelines’ dus die kunnen nooit verbindende kracht hebben.
Maar ‘significant proportion’ kun je definiëren van meer dan 90% tot ‘vanaf het moment dat het met het blote oog zichtbaar’ is zo ongeveer… En volgens mij moeten de stewards die vrijheid ook hebben, anders blijf je rare gevallen houden die net niet in het malletje van de regels passen en heb je dit gezeik weer.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.
Maakt niet uit, forcing off the track is forcing off the track.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef Starflyer het volgende:
[..]
[..]
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.
Forcing another car off the track. Letterlijk staat er:quote:Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).
https://www.fia.com/sites(...)ff%20the%20track.pdf
Idem 2x bij Perez vs Leclerc waarbij Perez straf kreeg terwijl Leclerc aan de buitenkant inhaalde en er volledig naast zat.
https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T4.pdf
https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T6.pdf
Er staat nergens wie de aanvaller was of de verdediger en ook niet wie er aan de binnenkant zat of buitenkant. Maakt allemaal niet uit. Grindbak of muur = straf, asfalt niet.quote:At the entry of turn 6, LEC and PER were side by side. Then on the exit PER was
judged not to give LEC enough room and LEC was forced off the track.
Wij hebben geen F1 auto bestuurd en zitten ook niet in het F1-wereldje zelf. Even wat beter lezen kan geen kwaadquote:Op maandag 25 juli 2022 19:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.
Gedeeltelijk eens, ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat men het in sommige situaties toelaat om iemand van de baan te duwen. Het mag sowieso niet op het rechte stuk, als ze dat ook gewoon nooit toelaten in welke situatie dan ook is een groot gedeelte van het gezeik opgelost.quote:Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.
Ik fluit zelf wel eens een wedstrijdje in een sport waar we geel geven voor ‘lomp’ spel en rood voor ‘ruw’ spel. Wat dat is? Dat bepaal ik op dat moment aan de hand van de omstandigheden van het geval en mijn ervaring. En achteraf praten we daar over, eventueel ook met de bond, en als we dan tot de conclusie komen dat een andere oplossing meer recht aan de situatie had gedaan dan doen we dat de volgende keer. Hebben we geen regelwijziging voor nodig, want daar kun je toch niet alles in vangen. En volgens mij doet elke sport het zo.
quote:Op maandag 25 juli 2022 17:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Perez moet niemand voor laten, hij moet ruimte laten en heeft dat gedaan.
De stewards hebben niemand bestraft, dat alleen is al al het bewijs dat je nodig hebt om die gigantische plaat voor je kop ongelijk te geven.
Natuurlijk maakt dat wel uit. Afhankelijk van de situatie wordt iets gezien als forcing of the track of niet. Als de coureur aan de binnenkant fout zit wel (zoals in deze gevallen), en anders niet (zoals bij Verstappen vs Leclerc).quote:Op maandag 25 juli 2022 19:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maakt niet uit, forcing off the track is forcing off the track.
[..]
Forcing another car off the track. Letterlijk staat er:
[..]
Er staat nergens wie de aanvaller was of de verdediger en ook niet wie er aan de binnenkant zat of buitenkant. Maakt allemaal niet uit. Grindbak of muur = straf, asfalt niet.
Nee hoor, volgens die documenten niet. Daar kun je verder niet omheen lullen, die heb je zelf gelinktquote:
Er staat inderdaad forcing of the track, maar waarom ze dat in het ene geval wel zeggen (als de verdediger aan de binnenkant fout zit) en in het andere geval niet (bijvoorbeeld als de aanvaller er ver genoeg naast zit aan de binnenkant), als er iemand van de baan geduwd wordt staat er niet bij.quote:Op maandag 25 juli 2022 20:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, volgens die documenten niet. Daar kun je verder niet omheen lullen, die heb je zelf gelinkt![]()
De regels imho zijn niet echt veranderd en hiervoor was er net zoveel discussie, dus nee, het is er niet echt beter op geworden.quote:Nu is het wel mooi geweest denk ik. Wat we vooral hebben bewezen is dat welke richtlijnen er nu ook mogen zijn, simpeler wordt het er niet van en het racen wordt er ook niet beter van.
Dat komt omdat het helemaal verpest is door veel te regeltjes. Een van de redenen dat ik ook eigenlijk niet keek, naast dat het vaak een optocht was.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.
Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiële momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon.
Dat is iets dat je in de F1 gewoon niet ziet omdat je in de F1 een kunstmatige ingreep hebt genaamd DRS.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:56 schreef MoreDakka het volgende:
Mooi voorbeeld van hoe het ook kan:
Dat is iets dat je in de F1 gewoon niet ziet omdat er altijd iemand van mening is dat hij het recht heeft op de bocht en dus om de ander van de baan te duwen.
Het was snel in de zin dat er tussen het moment van insturen en het bereiken van de apex (bij het gele paaltje) maar een paar tienden seconden zit. In die 3/10 moet Perez beslissen of hij de apex pakt of buitenom moet gaan omdat hij Russell ruimte moet geven.quote:Op maandag 25 juli 2022 16:44 schreef TagForce het volgende:
[..]
Het was het insturen van de chicane op Mistral... Niet echt een snelle knik.
Kijk voor de grap even dat fragment terug. Albon heeft de volledige controle tot Stroll hem raakt, maar ik heb onzin argumentenquote:Op maandag 25 juli 2022 18:55 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Nee, want Albon blokkeerde en had dus niet de volledige controle over zijn wagen, wat zo letterlijk in het decision document staat. Zoals ik al eerder heb aangegeven.
Je blijft vasthouden aan je onzin argumenten om maar je gelijk te halen. DAT HEB JE NIET!
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar het staat zo wel in het decision document. Met andere woorden, een voor de stewards "rechtvaardige reden" om van de richtlijn af te wijken. Dat wil niet zeggen dat ze die richtlijnen niet hanteren.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kijk voor de grap even dat fragment terug. Albon heeft de volledige controle tot Stroll hem raakt, maar ik heb onzin argumenten
Welke stewards waren het dit weekend?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 01:29 schreef Evenstar het volgende:
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon.
Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon.
Technisch gezien geen ongelijkquote:
Die conclusie trek je puur zelf.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 01:29 schreef Evenstar het volgende:
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon.
Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon.
Beast. Gewoon hoop houden.quote:
Omdat Checo iets deed wat niet verboden was, maar wel de lijn van Russel beïnvloede.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 01:29 schreef Evenstar het volgende:
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon.
Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon.
Lees voor de grap even het document wat de stewards hebben vrijgegeven waarin de reden voor de beslissing staat.quote:Op maandag 25 juli 2022 22:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kijk voor de grap even dat fragment terug. Albon heeft de volledige controle tot Stroll hem raakt, maar ik heb onzin argumenten
Dan kan je wel weer schriftelijk bewijs gaan negeren, maar daar maak je alleen jezelf belachelijk mee.quote:Car 23 was attempting to overtake Car 18 on the inside by braking late. In executing
the overtaking manoeuvre, Car 23 locked up and collided with Car 18 at the apex of
the corner. We determined that Car 23 was wholly or predominantly to blame for the
collision.
ik zie volgens mij geen contact tussen Russell en Perez, maar belangrijkste is dat beide zonder vertraging de race kunnen vervolgen. Ocon verliest volledig de controle over zijn auto, raakt Tsunoda, Tsunoda komt achterste voren te staan met behoorlijk wat schade.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 01:29 schreef Evenstar het volgende:
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon.
Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon.
Ligt aan de burden of proof.quote:Op maandag 25 juli 2022 19:27 schreef Starflyer het volgende:
[..]
True. Maar dat is moeilijker te bewijzen dat dat bewust is om iemand van de baan te duwen.
Je zegt nu toch bijna hetzelfde? Ze kijken dus naar uitkomst van een incident en niet naar incident zelf. Enige reden dat Russell Perez niet raakt is omdat Perez denkt "hij gaat mij raken" en rechtdoor rijdt. Weet eigenlijk niet of er een kleine aanraking is. Je ziet het niet, maar toch zie je allebei de auto's even een schokje krijgen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 09:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik zie volgens mij geen contact tussen Russell en Perez, maar belangrijkste is dat beide zonder vertraging de race kunnen vervolgen. Ocon verliest volledig de controle over zijn auto, raakt Tsunoda, Tsunoda komt achterste voren te staan met behoorlijk wat schade.
Toch?
Stel Perez had meteen het hazenpad genomen. Had in jouw ogen Russell dan ook 5 seconden straf verdiend?
Nog even teruggekeken maar Ocon doet het eigenlijk zelfs beter dan Russell. Hij stuurt namelijk wel correct in en laat ruimte voor Tsunoda. Ook zit hij er verder naast dan Russell zat. Als Ocon een straf krijgt is het inderdaad zeer vreemd dat Russell geen straf kreeg...quote:Op dinsdag 26 juli 2022 01:29 schreef Evenstar het volgende:
Wat ik trouwens bij Russell beslissing echt niet begrijp is dat Ocon een straf krijgt voor een zelfde actie en Russell niet. Enige verschil was dat Perez rechtdoor ging en daardoor niet hard genoeg geraakt werd voor een spin/crash. Ze zeggen altijd dat er niet wordt gekeken naar gevolg, maar hier lijkt het er dan toch wel echt op. Daarnaast roept men ook dat men meer door de vingers ziet in de eerste ronde en ook dat was hier niet het geval bij Ocon.
Grootste verschil was vooral de kleur van de auto lijkt het. Ik blijf het raar vinden. Dat geroep en gejank op de radio helpt dus gewoon.
Russell was noted voor 'causing a collision'. Als ze elkaar dan niet genoeg raken om van een 'collision' te spreken houdt dat snel op, natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:04 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Je zegt nu toch bijna hetzelfde? Ze kijken dus naar uitkomst van een incident en niet naar incident zelf. Enige reden dat Russell Perez niet raakt is omdat Perez denkt "hij gaat mij raken" en rechtdoor rijdt. Weet eigenlijk niet of er een kleine aanraking is. Je ziet het niet, maar toch zie je allebei de auto's even een schokje krijgen.
Als Perez gewoon meteen rechtdoor was gegaan had Perez straf moeten krijgen (of plek moet afgeven), want hij kan niet van te voren al weten wat Russell zou doen en of hij hem zou raken / genoeg ruimte zou geven etc. Als je dit soort acties niet gaat bestraffen gaat iedereen opeens van die divebombs doen, want "hey, ik zat er toch naast".
De botsing die Ocon veroorzaakt is gewoon veel heftiger. Stel dat perez niet de chicane had afgesneden had het ook zo’n botsing kunnen zijn maar dat gebeurde dus niet.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 09:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik zie volgens mij geen contact tussen Russell en Perez, maar belangrijkste is dat beide zonder vertraging de race kunnen vervolgen. Ocon verliest volledig de controle over zijn auto, raakt Tsunoda, Tsunoda komt achterste voren te staan met behoorlijk wat schade.
Toch?
Stel Perez had meteen het hazenpad genomen. Had in jouw ogen Russell dan ook 5 seconden straf verdiend?
Russell geeft perez een tikje en Ocon veroorzaakte een hard klap bij Yukiquote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:14 schreef Perox het volgende:
[..]
Nog even teruggekeken maar Ocon doet het eigenlijk zelfs beter dan Russell. Hij stuurt namelijk wel correct in en laat ruimte voor Tsunoda. Ook zit hij er verder naast dan Russell zat. Als Ocon een straf krijgt is het inderdaad zeer vreemd dat Russell geen straf kreeg...
edit: Oh wacht ik zie nu dat hij een momentje onderstuur heeft waardoor hij waarschijnlijk Tsunoda raakt...
Ocon veroorzaakt de botsing omdat hij de auto kwijt is. Hij overstuurt, en overcorrigeerd dat zo Tsunoda in. Daarom heeft ie een straf gekregen. Als hij Tsunoda had geraakt zonder te oversturen dan had Tsunoda de straf gekregen (want die had dan duidelijk niet genoeg ruimte gelaten).quote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
De botsing die Ocon veroorzaakt is gewoon veel heftiger. Stel dat perez niet de chicane had afgesneden had het ook zo’n botsing kunnen zijn maar dat gebeurde dus niet.
Russell raakte wel degelijk Perez maar niet dusdanig om het te straffen klaar, simpel.
quote:OCO was attempting to overtake TSU at the entry to T8. He lost control of the rear of the car and collided with TSU, who had left enough space for an overtaking manoeuvre by OCO.
Moeilijk om te zeggen of Yuki een straf zou hebben gekregen als Ocon niet overstuurde. Zou een heel ander scenario zijn geweestquote:Op dinsdag 26 juli 2022 10:50 schreef TagForce het volgende:
[..]
Ocon veroorzaakt de botsing omdat hij de auto kwijt is. Hij overstuurt, en overcorrigeerd dat zo Tsunoda in. Daarom heeft ie een straf gekregen. Als hij Tsunoda had geraakt zonder te oversturen dan had Tsunoda de straf gekregen (want die had dan duidelijk niet genoeg ruimte gelaten).
Uit het beslissingsdocument:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |