SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Toch altijd knap hoe dat mooie weer telkens net de weekends weet te omzeilen. Oké in de komende run zit één mooi weekend, maar verder lijkt het net na komend weekend te beginnen met opwarmen en tegen eind volgende week is het dan weer gedaan met de pret.quote:
Veel mensen hebben liever dit dan die bloedhitte. Niet dat ik daar één van ben, maar ik snap het wel.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 15:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Eens!![]()
Zonovergoten, lekker warm maar een koel briesje. Kan niet beter!
De temperatuur mag wel wat hoger van mij.quote:
Ik weet niet waar je woont, maar het was in het midden vh land 24 graden. Los van dat je warmer dan misschien lekkerder vind, is 24 graden niet een temperatuur om te gaan klagenquote:Op zaterdag 9 juli 2022 07:49 schreef Canopus het volgende:
[..]
De temperatuur mag wel wat hoger van mij.
Ik klaag ook niet. Ik vind het alleen nog niet echt zomer als het geen 25 plus is. En de wind is ook niet echt prettig. Maar zo te zien komt er beter weer aan.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:15 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont, maar het was in het midden vh land 24 graden. Los van dat je warmer dan misschien lekkerder vind, is 24 graden niet een temperatuur om te gaan klagen
Even gefixed voor jequote:Op zaterdag 9 juli 2022 15:47 schreef DonDruiper het volgende:
17 graden.. grijs.. harde wind.
Het is weer genieten zomer in Noord-Nederland.
Goddamn.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef Stokkie_ het volgende:
En daar gaan we weer. De hitte was even uit de kaarten maar weer volop terug.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
GFS is wel het enige model dat al dagen echt zo hoge temperaturen geeft. Andere modellen zitten meer op 35 graden max.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef Stokkie_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Das nog steeds tyfus heetquote:Op zaterdag 9 juli 2022 19:31 schreef Momo het volgende:
[..]
GFS is wel het enige model dat al dagen echt zo hoge temperaturen geeft. Andere modellen zitten meer op 35 graden max.
quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef Stokkie_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Komende winter wil ik kaarten die -44 voorspelen ter compensatie, dan komt die elfstedentocht er welquote:
Omdat de meeste apps uitgaan van ECMWF. Ook het best presenterende model. Al betekend dat niet dat ECMWF altijd gelijk heeft natuurlijkquote:Op zondag 10 juli 2022 08:55 schreef Rode_Wijn het volgende:
40 - 46 graden maar mijn huis tuin en keukenappjes komen soms niet eens aan 30 graden. Hoe nu verder?
Voor wanneer dan?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef Stokkie_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah, dank. Oke, als ik het goed begrijp is de kans ook het grootst dat we rond de 30 graden uitkomen. Maar bestaat ook de wat kleinere kans nog dat het echt extreem gaat worden.quote:Op zondag 10 juli 2022 08:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Omdat de meeste apps uitgaan van ECMWF. Ook het best presenterende model. Al betekend dat niet dat ECMWF altijd gelijk heeft natuurlijk
[ afbeelding ]
je kan er ook mee verwarmen tochquote:Op zondag 10 juli 2022 08:49 schreef Resistor het volgende:
Ik denk dat ik voorlopig de schuifpui open ga zetten* om de temperatuur binnen onder de 20°C te krijgen
Goede isolatie, het is nog steeds 24°C binnen.
Ik wil geen airco, voor die 10 dagen 'dat het wel lekker is' in een jaar vind ik dat een beetje overdreven.
*mits ik aangekleed ben
Even gekopieerd uit mijn NWS postquote:Op zondag 10 juli 2022 10:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ah, dank. Oke, als ik het goed begrijp is de kans ook het grootst dat we rond de 30 graden uitkomen. Maar bestaat ook de wat kleinere kans nog dat het echt extreem gaat worden.
Dit inderdaad. Al weken lang hoop geouwehoer over hitte/droogte/warmte, maar 9 van de 10 keer als ik naar buiten ga is het überhaupt twijfelachtig of een T-shirt voldoende is. Heel juli op het strandje bij het meertje hier ook nog nauwelijks zwemrecreanten gezien.quote:Op zondag 10 juli 2022 09:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor wanneer dan?
Blijft maar uit het noord westen waaien en grijs en soms niet eens 20 graden.
Waar blijft de beloofde warmte?
Top, bedankt voor deze infoquote:Op zondag 10 juli 2022 10:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Even gekopieerd uit mijn NWS post
GFS
[ afbeelding ]
ECMWF
[ afbeelding ]
Nog grote onzekerheid over de aankomende warmte eigenlijk ook binnen de verschillende ensembles runs van de modellen. Het lijkt in Zuid-Frankrijk sowieso wel 40+ te worden in de modellen (ene 40, andere zegt echt 46 graden), de vraag is of de warmte ook zo noordelijk gaat komen.
[ afbeelding ]
Het is inderdaad waarschijnlijk dat het 30 graden wordt ipv 40 graden. Maar het kan ook niet helemaal worden uitgesloten. Al acht ik die kaartjes met 45-46 graden wel echt redelijk onmogelijk in Nederland.
Ondertussen praktisch heel zuid/west Europa in de zon en warmte.... behalve??quote:Op zondag 10 juli 2022 10:58 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Al weken lang hoop geouwehoer over hitte/droogte/warmte, maar 9 van de 10 keer als ik naar buiten ga is het überhaupt twijfelachtig of een T-shirt voldoende is. Heel juli op het strandje bij het meertje hier ook nog nauwelijks zwemrecreanten gezien.
Al dat overdreven gedoe. Zal best wat warmer worden de komende week, maar ik gok op de meeste dagen gewoon. 22/23 graden en dan alleen komende zondag ofzo een uitschieter van 29. Mensen moeten zich tegenwoordig altijd zo aanstellen.
Boh, mazzel hebbenquote:Op zondag 10 juli 2022 11:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ondertussen praktisch heel zuid/west Europa in de zon en warmte.... behalve??
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 10 juli 2022 11:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Genotquote:Op zondag 10 juli 2022 11:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je bent zelf aan het zuurpruimenquote:Op zondag 10 juli 2022 12:15 schreef Kalgoorlie het volgende:
Wat een zuurpruimen hier zegIn NL zit je verdomme van begin oktober tot eind maart onder een grijze wolkendeken met motregen en temperaturen tussen de 5 en 15 graden. Hoezo zou je dat zelfs in die paar schamele zomermaandjes dan ook nog willen
![]()
Voor verwarming heb ik buren.quote:
GFS run heeft deze 40+ temps van zondag 17 t/m woensdag 20 juli.quote:Op zondag 10 juli 2022 12:43 schreef dick_laurent het volgende:
Even van weerwoord gepikt. Lol... 44 graden in midden NL?
Gaat niet uitkomen natuurlijk, en zelfs ik hoop dat zulke maxima geen werkelijkheid worden, iets teveel van het goede
[ afbeelding ]
ik ga wel airco nemen in de winter en mijn airco gebruiken om te verwarmen in de winterquote:Op zondag 10 juli 2022 12:38 schreef Resistor het volgende:
[..]
Voor verwarming heb ik buren.
Ik kook op gas, heb een CV ketel op gas, en toch maar een jaarverbruik van minder dan 300m³ (jaarrekeningen 2020 en 2021 zelfs 213 en 228m³)
Volgens mij gaat een elektrisch geval dan geen voordeel opleveren, eerder een nadeel omdat je dan te snel de koeling aan gaat zetten terwijl ik 25°C binnen ook prima overleef.
Alleen jammer dat de buren idioten zijn die bij 30°C nog steeds de ramen en deuren open hebben.
Laten we maar hopen dat het ff lager uitpakt..is gewoon te heet hier. Ri 30 is al behoorlijk heftig, zeker als het vochtig blijkt..quote:
Och, geen zorgen.. de bilt gooit er ws met grote moeite hooguit net één dagje 30 graden uit.quote:Op zondag 10 juli 2022 20:26 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Laten we maar hopen dat het ff lager uitpakt..is gewoon te heet hier. Ri 30 is al behoorlijk heftig, zeker als het vochtig blijkt..
Ik zet er wel ff een kacheltje neer voor die 0.1 graad extraquote:Op zondag 10 juli 2022 21:34 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Och, geen zorgen.. de bilt gooit er ws met grote moeite hooguit net één dagje 30 graden uit.
Of 29.9 om lekker te trollen, zie ik ook wel gebeuren
Ik hoor iedereen zeggen dat het net zo kut is als vorig jaarquote:Op maandag 11 juli 2022 08:13 schreef Kalgoorlie het volgende:
Snap eerlijk gezegd echt niet hoe mensen dit tot nu toe een goede zomer kunnen vinden, zoals ik best vaak hoor.
Omdat het tot nu toe, op een paar dagen in juni na, meer dan uitstekend uit te houden isquote:Op maandag 11 juli 2022 08:13 schreef Kalgoorlie het volgende:
Snap eerlijk gezegd echt niet hoe mensen dit tot nu toe een goede zomer kunnen vinden, zoals ik best vaak hoor.
Gaat ook komende week niet echt gebeuren hoor.quote:Op maandag 11 juli 2022 09:52 schreef heywoodu het volgende:
ijd, maar tot nu toe was het grotendeels heerlijk om niet nacht na nacht klotsend in bed te liggen.
40 graden!!! 40 graden!!!quote:Op maandag 11 juli 2022 11:06 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
Gaat ook komende week niet echt gebeuren hoor.
Hier dreigen (bron : weer.nl) aanstaande donderdag en vrijdag zelfs bijna onder de 20 graden te zakken. Elk uur dat ik kijk gaat er overal weer een graadje af![]()
Zondag werd eerst 31 graden, nu alweer 28. Zal eind van de week wel gewoon een doodgewone 24/25 worden. Prima hoor daar niet van, maar wat een aanstelleritis weer van iedereen.
Zou maar een trui klaarleggenquote:Op zondag 10 juli 2022 21:07 schreef Minimunt het volgende:
pff.. vrijdag begint mijn vakantie.. Lekker zweten de eerste dagen.
Bijna een week vooruit kijkenquote:Op maandag 11 juli 2022 16:56 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
In Engeland gaan ze nu al voor code oranje ookal zit er nog veel onzekerheid op de modellen
Ook 34 vind ik anders nog meevallen vergeleken met waar GFS steeds mee kwam. Daar kun je je nog goed tegen wapenen.quote:Op maandag 11 juli 2022 17:47 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook al is dit nog een week weg, wat een verschil tussen beide modellen waar ze de warmte plaatsen. Hopen dat ECMWF gelijk heeft dat het ten zuiden van ons blijft.
Horrorquote:Op maandag 11 juli 2022 18:19 schreef DemonRage het volgende:
GFS is aan het rekenen... ben benieuwd waar het straks mee komt.
-edit-
[ afbeelding ]
Hiermee dus...![]()
Als het uitkomt zeker ja...quote:Op maandag 11 juli 2022 19:07 schreef Jor_Dii het volgende:
De 4daagse staat op losse schroeven met deze vooruitzichten.
O leuk, als dit uitkomt. Die dag vlieg ik. Vanaf Eindhoven (ja, ik heb spijt) . Hebben vliegtuigen hier last van?quote:Op maandag 11 juli 2022 18:19 schreef DemonRage het volgende:
-edit-
[ afbeelding ]
Hiermee dus...![]()
Als ze af en aan vliegen naar Mediterraanse oorden waar het vaker zo warm wordt denk ik van niet. En boven in de lucht is het koud.quote:Op maandag 11 juli 2022 19:21 schreef Arizona het volgende:
[..]
O leuk, als dit uitkomt. Die dag vlieg ik. Vanaf Eindhoven (ja, ik heb spijt) . Hebben vliegtuigen hier last van?
Haha ik wou die grap al maken. Code oranje is zeker 20 gradenquote:Op maandag 11 juli 2022 17:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bijna een week vooruit kijken![]()
Code oranje voor hooguit 30 graden![]()
![]()
Waarschijnlijk wordt het eerder 22 graden![]()
![]()
Oh ja tuurlijkquote:Op maandag 11 juli 2022 19:26 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als ze af en aan vliegen naar Mediterraanse oorden waar het vaker zo warm wordt denk ik van niet. En boven in de lucht is het koud.
Pfff, die geven ook niet snel op.quote:Op maandag 11 juli 2022 18:19 schreef DemonRage het volgende:
-edit-
[ afbeelding ]
Hiermee dus...![]()
De reden waarom GFS nogal (te) hoog inschat is dat het de bodemvocht in Frankrijk onderschat:quote:Op maandag 11 juli 2022 18:19 schreef DemonRage het volgende:
-edit-
[ afbeelding ]
Hiermee dus...![]()
Als het zo drie weken lang een dag blijft opschuiven vind ik het helemaal primaquote:Op maandag 11 juli 2022 21:39 schreef Pvt.Webster het volgende:
EC heeft nadruk nu op dinsdag liggen met 35 tot 38 graden (was zondag, toen maandag).
Verder leefbaar genoeg
Alsnog 20+quote:Op maandag 11 juli 2022 23:16 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, hallo, wat is dit nou. 14-16 juli festival, de koudste dagen van de twee weken! Pff...
Ja, dat is redelijk prima, maar 9 graden in de nacht. Brr, moet ik weer nadenken over een vest meenemen het terrein op voor 's avonds enzo.quote:
Hier in Den Helder drie dagen 23/24, de rest 20 of minder.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 08:49 schreef Kalgoorlie het volgende:
Vrijdag hier (midden) 19 gradenZaterdag geen 32 graden meer maar 25 graden (zal nog wel wat af gaan gezien dat de tendens is die sinds zondag is ingezet)
Geen één 30'er meer in de voorspelling en slechts 3 daagjes tussen 25-29 in de komende 2 weken
(Weer.nl)
Niet te vroeg juichenquote:Op dinsdag 12 juli 2022 09:06 schreef Starhopper het volgende:
Lijkt prima weertje te worden de komen 7 dagen25-30 vind ik meer dan zat. Ben blij dat die 40-ers eruit zijn
Ik zet al jaren geen teen meer in de Noordzee, vanaf het moment dat ik in een warme zee lag hoeft het van mij niet meer.quote:Op maandag 11 juli 2022 21:15 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, over zeewater gesproken. Ik lag dus vanmiddag in de zee te dobberen hier bij Alicante en dat water is gewoon echt warm.
Heerlijke temperatuur, beter dan die ijsvijver die men de noordzee noemt.
Het begint er heel langzaam iets beter uit te zien, dat is wel mooi. Nu nog even een paar dagen doorzetten, dat afbouwen.quote:
Er lost veel op boven zee.quote:
Ja, opvallend ook omdat het net één dagje een soortement van heet is. Maar die wind uit het zuiden is 's nachts ook gewoon warm ofzo en koelt blijkbaar niet af op weg naar hier... Dat belooft wat voor ma/dinsdag.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 15:27 schreef Elan het volgende:
Opvallend warm nachtje krijgen we, kwik vannacht vrijwel nergens onder de 19 graden.
Frappant well dat net als voorspelling van regen steeds een dag opschuift.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 16:50 schreef Pvt.Webster het volgende:
Kaarten bouwen langzaam af nu we richting betrouwbare termijn gaan.
Lekker houden zo. Op de autisten op WW na zit niemand op die belachelijke hitte en kaarten te wachten.
De kou van vandaag, daar zit pas niemand op te wachten.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 16:50 schreef Pvt.Webster het volgende:
Kaarten bouwen langzaam af nu we richting betrouwbare termijn gaan.
Lekker houden zo. Op de autisten op WW na zit niemand op die belachelijke hitte en kaarten te wachten.
Kou van vandaagquote:Op dinsdag 12 juli 2022 17:50 schreef tralalala het volgende:
[..]
De kou van vandaag, daar zit pas niemand op te wachten.
Wat een flopshow weer op mijn dagje vrij.
Waar zit je? IJsland?quote:Op dinsdag 12 juli 2022 17:50 schreef tralalala het volgende:
[..]
De kou van vandaag, daar zit pas niemand op te wachten.
Wat een flopshow weer op mijn dagje vrij.
Het is allemaal nepregen, het komt niet tot de grond.quote:
En ondanks de overwegend NW wind weet de temperatuur toch weer richting de 30°C te kruipen.quote:Op maandag 11 juli 2022 23:16 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, hallo, wat is dit nou. 14-16 juli festival, de koudste dagen van de twee weken! Pff...
Erfurtquote:Op dinsdag 12 juli 2022 21:41 schreef DemonRage het volgende:
[..]
En ondanks de overwegend NW wind weet de temperatuur toch weer richting de 30°C te kruipen.
Ik zie een patroon.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 22:25 schreef ddx het volgende:
Buienradar is al de hele middag/avond dreigend maar het lijkt steeds later te komen.
quote:Op maandag 11 juli 2022 21:44 schreef Papabear het volgende:
[..]
Als het zo drie weken lang een dag blijft opschuiven vind ik het helemaal prima
quote:Op dinsdag 12 juli 2022 17:11 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Frappant well dat net als voorspelling van regen steeds een dag opschuift.
Het komt eraan:quote:Op dinsdag 12 juli 2022 22:25 schreef ddx het volgende:
Buienradar is al de hele middag/avond dreigend maar het lijkt steeds later te komen.
Gearriveerd in Amsterdam zojuistquote:
En vervolgens hoor je hem niet meer over de recente operationele run van moedermodel EC. Het extreme is daar uit, maar er zit nog wel een clustertje leden tegen de 40 graden aan te hikken. Maargoed, alles beter dan die 44 die er eerst in stond bij GFSquote:
Het is letterlijk boven je gepost. En weer.nlquote:Op woensdag 13 juli 2022 12:23 schreef Kalgoorlie het volgende:
Waar haalt toch iedereen die 40'ers vandaan? Ik (midden NL) zie in mijn tweeweeks vooruitzicht op weer.nl niet eens 30'ers.
Dan kan de boel weer openquote:Op woensdag 13 juli 2022 12:50 schreef INViCTuS het volgende:
Komende nacht richting 10-12 graden. Wel chill
Jezus wat koudquote:Op woensdag 13 juli 2022 12:50 schreef INViCTuS het volgende:
Komende nacht richting 10-12 graden. Wel chill
Ik zie daar letterlijk één groen lijntje net de 40 aantikken, en het is voor redio zuid op dinsdag. De operationele en controle blijven ruim onder de 40 (ook voor zuid).quote:Op woensdag 13 juli 2022 12:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is letterlijk boven je gepost. En weer.nl
Oh hoi Kettlebellquote:Op woensdag 13 juli 2022 13:56 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
Ik zie daar letterlijk één groen lijntje net de 40 aantikken, en het is voor redio zuid op dinsdag. De operationele en controle blijven ruim onder de 40 (ook voor zuid).
Altijd als het over warm weer gaat, is zuid nederland opeens het uitgangspunt, omdat mensen alleen maar willen aanstellen en op zoek zijn naar extremen.
Pak gewoon midden NL en pak daar de operationele run uit. Dan kom je op veel minder interessante temperaturen. Maarja dat is niet interessant om over te janken/stennis over te schoppen. Wat voor zin heeft het nou om met z'n allen te focussen op het (uiterste) zuiden van NL en het meest extreme groene lijntje.
Mijn gedachtequote:
De atmosfeer staat op ontploffen. Daar is dit topic voor. Wij zijn van de weersextremenquote:Op woensdag 13 juli 2022 13:56 schreef Kalgoorlie het volgende:
Wat voor zin heeft het nou om met z'n allen te focussen op het (uiterste) zuiden van NL en het meest extreme groene lijntje.
Idd zeg. En nu lees ik ook dat mogelijk het nationale hitteplan in werking wordt gesteld. Waarom? Misschien net 2 dagen 30plus. Hoe maak je elkaar gek...quote:Op woensdag 13 juli 2022 13:56 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
Ik zie daar letterlijk één groen lijntje net de 40 aantikken, en het is voor redio zuid op dinsdag. De operationele en controle blijven ruim onder de 40 (ook voor zuid).
Altijd als het over warm weer gaat, is zuid nederland opeens het uitgangspunt, omdat mensen alleen maar willen aanstellen en op zoek zijn naar extremen.
Pak gewoon midden NL en pak daar de operationele run uit. Dan kom je op veel minder interessante temperaturen. Maarja dat is niet interessant om over te janken/stennis over te schoppen. Wat voor zin heeft het nou om met z'n allen te focussen op het (uiterste) zuiden van NL en het meest extreme groene lijntje.
Voor men is het gewoon leuk om het te hebben over áls, zeker als het in de kaarten staat. Daar is niks geks aan, zeker niet voor weersites.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:04 schreef Kalgoorlie het volgende:
Wie ben ik nu weer? Vanochtend was ik al Braddie.
Word er gewoon stervens moe van omdat nieuws/weersites het erdoorheen willen rammen dat het klimaat/de aarde opwarmt dat het constant als de temperatuur ook maar een beetje oploopt, er een hele hoop paniek wordt gezaaid.
30 graden is dan niet interessant om het over te hebben want dat zijn we in NL wel gewend, dus gaan ze maar het meest extreme scenario pakken en daar vervolgens alle focus op leggen. Ondertussen wordt het nog geeneens 30 graden hier bij Utrecht / midden NL .
Ik ben de eerste die geniet van bijzondere weersomstandigheden, maar er is gewoon niets bijzonders aan de hand, hoe graag sommigen dat ook zouden willen.
En de 40 is al twee keer gehaald in Nederland.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:06 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Voor men is het gewoon leuk om het te hebben over áls, zeker als het in de kaarten staat. Daar is niks geks aan, zeker niet voor weersites.
En hebben we ook prima overleefd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:34 schreef aloa het volgende:
[..]
En de 40 is al twee keer gehaald in Nederland.
Het is dus mogelijk.
Hier ben ik het wel mee eens hoor. Het is leuk om het over die kaarten te hebben met de nodige dosis realisme, maar het wordt wat ongemakkelijk als mensen de extremen er uit pakken, daarover helemaal los gaan en bij een (voor hun) tegenvallende run een paar uur later ineens niks van zich laten horen. Of een dag later een B-model er bij pakken die nog wel ergens een verdwaalde 40-er laat zien en iedereen weer over elkaar heen buitelt over de extreme hitte die komen gaatquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:04 schreef Kalgoorlie het volgende:
Word er gewoon stervens moe van omdat nieuws/weersites het erdoorheen willen rammen dat het klimaat/de aarde opwarmt dat het constant als de temperatuur ook maar een beetje oploopt, er een hele hoop paniek wordt gezaaid.
30 graden is dan niet interessant om het over te hebben want dat zijn we in NL wel gewend, dus gaan ze maar het meest extreme scenario pakken en daar vervolgens alle focus op leggen. Ondertussen wordt het nog geeneens 30 graden hier bij Utrecht / midden NL .
Ik ben de eerste die geniet van bijzondere weersomstandigheden, maar er is gewoon niets bijzonders aan de hand, hoe graag sommigen dat ook zouden willen. Weet niet hoe het met jullie zit, maar heb bijvoorbeeld ook nog amper buiten gegeten omdat er nog maar heel weinig dagen zijn geweest waarop het rond 19:00 in de avond nog lekker was. Maar als je sommige berichtgeving moet geloven gaan we al weken gebukt onder tropische omstandigheden.
Prima vergelijking wel..quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:39 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
En hebben we ook prima overleefd.
En zuid Spanje is t regelmatig 40+ graden
Of toch maar op vakantie naar Las Vegas met 45+ graden
12 in de nacht is echt prima. Momenteel 29quote:
Death Valley lijkt me wel watquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:39 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
En hebben we ook prima overleefd.
En zuid Spanje is t regelmatig 40+ graden
Of toch maar op vakantie naar Las Vegas met 45+ graden
Daar wonen wel de leukste mensen. Daar zijn ze relaxed door het vele mooie weer.quote:Op woensdag 13 juli 2022 13:56 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
I. Wat voor zin heeft het nou om met z'n allen te focussen op het (uiterste) zuiden van NL en het meest extreme groene lijntje.
De laatste tijd was het juist de oper die deze temperaturen liet zien.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:42 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens hoor. Het is leuk om het over die kaarten te hebben met de nodige dosis realisme, maar het wordt wat ongemakkelijk als mensen de extremen er uit pakken, daarover helemaal los gaan en bij een (voor hun) tegenvallende run een paar uur later ineens niks van zich laten horen. Of een dag later een B-model er bij pakken die nog wel ergens een verdwaalde 40-er laat zien en iedereen weer over elkaar heen buitelt over de extreme hitte die komen gaat. Valt hier op FOK! overigens wel mee hoor
.
Ik postte trouwens die 2 pluimen om aan te tonen dat zelfs in de warmste gebieden voor die dag (ZW en ZO) de oper net richting de 35 gaat, en er nog een enkele berekening op 40 zit. En dat weerman Robert dus alleen de GFS met 40-er laat zien en daarover iets plaatst, en niet de run daarna van EC (over het algemeen beter presterend) waar dus de extremen er uit zijn. Beetje eenzijdig.
Verder vermaak ik me prima met dit weer.
Is het ook, maar wel vermakelijkquote:Op woensdag 13 juli 2022 16:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar wel overdreven gedoe allemaal. Eerst zou je zaterdag dood neervallen van de hitte, nu is het maar 23 graden. En dinsdag de hitte des doods, 34 graden. Dat valt toch wel mee? Hebben dit jaar toch al warmer gehad een paar weken geleden..
De oper van GFS idd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:15 schreef aloa het volgende:
[..]
De laatste tijd was het juist de oper die deze temperaturen liet zien.
Putto is altijd degene die warmste kaart erbij gaat zoeken. Dat is dan wel weer triest idd.
quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is het ook, maar wel vermakelijk30-35 graden vind ik heel normaal voor een zomer. Dat was al het geval voordat de klimaatreligie zijn intrede deed.
Het komt ook veel vaker hoor in vergelijking met vroeger. Weet niet hoe oud je bent maar vroeger had je ook niet veel zomers waar het constant 30 graden was.quote:De Bilt, zien we dat er in de klimaatperiode van 1991 tot nu ruim 4 keer zoveel tropische dagen voorkomen als in de periode 1901-1930. In die periode kwam het namelijk gemiddeld tot 1,1 tropische dagen per jaar. Tegenwoordig, 1991-2020, zien we gemiddeld 4,7 tropische dagen per jaar! Het is ook bijna 2x meer dan de 2,4 tropische dagen die we gemiddeld zagen in de klimaatperiode van 1961-1990.
Ik ben begin dertig en ik kan voluit beamen dat zomers vruugah echt niet zo warm waren.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Het komt ook veel vaker hoor in vergelijking met vroeger. Weet niet hoe oud je bent maar vroeger had je ook niet veel zomers waar het constant 30 graden was.
Natuurlijk is het wel een leuk kaartje als 1 van de grootste modellen met temperaturen van 40+ komt. Maar het kwalijke is dit soort zaken vaak als feit worden gepresenteerd door sommige mensen terwijl de situatie zeer onzeker is. En vaak is het ook de perceptie van het grote publiek, als iemand zegt het wordt volgende week 30 graden dan is dat een feit. Zie ook mensen die zeggen dat "maar mijn weerapp zegt dat het maar 27 graden wordt", terwijl die weerapps dezelfde modellen gebruiken en dan de oper run pakken, maar op die modellen zit onzekerheid. Soms kun je met redelijke zekerheid zeggen wat het weer volgende week, andere keren is het heel onzeker door bijvoorbeeld de locatie van een hoge druk gebied.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:45 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
De oper van GFS idd.
Volgens mij is de oper van EC de afgelopen periode nog enigszins gematigd geweest. En die van GFS werd (ook op RTL) in de schijnwerpers gezet.
Ik ben 45 en de tropische dagen in de jaren '80 kan ik me goed heugen, want dan konden we lekker afkoelen in het openluchtzwembadquote:Op woensdag 13 juli 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
Het komt ook veel vaker hoor in vergelijking met vroeger. Weet niet hoe oud je bent maar vroeger had je ook niet veel zomers waar het constant 30 graden was.
Maar dat was dus gemiddeld 2-3 dagen per jaar toen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ben 45 en de tropische dagen in de jaren '80 kan ik me goed heugen, want dan konden we lekker afkoelen in het openluchtzwembadAls het een keer 30-35 graden was, dan was het gewoon warm zonder telkens erbij te vermelden dat het klimaat verandert. Klimaat = 30-jarig weergemiddelde en dat verandert continu. Weer en klimaat zijn verschillende begrippen en het klimaat moet je er niet steeds bijhalen als het een keer warm is of een overstroming is, want dan zou je dat ook moeten doen als het koud is of bij elke weersomstandigheden.
Ik heb geen enkele problemen met extreme weersomstandigheden. Integendeel![]()
hear hearquote:Op woensdag 13 juli 2022 17:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben begin dertig en ik kan voluit beamen dat zomers vruugah echt niet zo warm waren.
Ik ben begin dertig en kan me juist herinneren dat het 'vroeger' in de zomer(vakantie) vaak bloedheet was in de tuin, en echt onmogelijk uit te houden op mijn zolderkamer destijdsquote:Op woensdag 13 juli 2022 17:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben begin dertig en ik kan voluit beamen dat zomers vruugah echt niet zo warm waren.
Alles wat ook maar enigszins afwijkend is qua weer wordt tegenwoordig opgehangen aan klimaatverandering. Het is erg vermoeiend en je blijft je afvragen waarom sommige mensen het zo nodig vinden dit fenomeen op te blazen tot enorme proporties.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar wel overdreven gedoe allemaal. Eerst zou je zaterdag dood neervallen van de hitte, nu is het maar 23 graden. En dinsdag de hitte des doods, 34 graden. Dat valt toch wel mee? Hebben dit jaar toch al warmer gehad een paar weken geleden..
Dit inderdaad. En als je naar de cijfers kijkt zijn er nu trouwens ook geen hele bijzondere dingen gezien in Nederland qua zomers. Behalve dan natuurlijk de hysterische aandacht die er dus is voor afwijkende temperaturen of weertypen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ben 45 en de tropische dagen in de jaren '80 kan ik me goed heugen, want dan konden we lekker afkoelen in het openluchtzwembadAls het een keer 30-35 graden was, dan was het gewoon warm zonder telkens erbij te vermelden dat het klimaat verandert. Klimaat = 30-jarig weergemiddelde en dat verandert continu. Weer en klimaat zijn verschillende begrippen en het klimaat moet je er niet steeds bijhalen als het een keer warm is of een overstroming is, want dan zou je dat ook moeten doen als het koud is of bij elke weersomstandigheden.
Ik heb geen enkele problemen met extreme weersomstandigheden. Integendeel![]()
Normaal in juli is 2 tropische dagen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee cijfers laten echt helemaal niks zien.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Alles wat ook maar enigszins afwijkend is qua weer wordt tegenwoordig opgehangen aan klimaatverandering. Het is erg vermoeiend en je blijft je afvragen waarom sommige mensen het zo nodig vinden dit fenomeen op te blazen tot enorme proporties.
[..]
Dit inderdaad. En als je naar de cijfers kijkt zijn er nu trouwens ook geen hele bijzondere dingen gezien in Nederland qua zomers. Behalve dan natuurlijk de hysterische aandacht die er dus is voor afwijkende temperaturen of weertypen.
Het is ook anekdotisch hoor. Ik ben jarig in juli, dus dat onthoud je wel.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:22 schreef aloa het volgende:
[..]
Normaal in juli is 2 tropische dagen.
Ligt er ook maar aan waar je woont uiteraard.
17-7-2004?quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook anekdotisch hoor. Ik ben jarig in juli, dus dat onthoud je wel.
Ergens in 2000s was er toen een gigantische rolwolk
quote:1990:
Juli: 16,94 - 21,89 - 11,38
Aug: 18,50 - 24,34 - 12,11
1991:
Juli: 19,01 - 23,61 - 14,02
Aug: 17,99 - 23,45 - 11,77
1992:
Juli: 18,26 - 23,07 - 13,16
Aug: 17,82 - 22,53 - 13,30
1993:
Juli: 16,13 - 20,19 - 11,99
Aug: 15,23 - 19,64 - 10,35
1994:
Juli: 21,35 - 27,18 - 15,05
Aug: 17,57 - 22,26 - 12,71
1995:
Juli: 20,12 - 25,46 - 14,14
Aug: 19,69 - 25,48 - 13,97
1996:
Juli: 16,25 - 20,78 -10,85
Aug: 17,30 - 22,48 - 12,06
1997:
Juli: 17,40 - 22,04 - 12,44
Aug: 20,55 - 26,02 - 14,85
1998:
Juli: 16,30 - 20,27 - 11,93
Aug: 16,50 - 21,45 - 10,84
1999:
Juli: 19,13 - 24,36 - 13,43
Aug: 17,50 - 22,67 - 12,03
2000:
Juli: 15,52 - 19,55 - 11,64
Aug: 17,42 - 22,81 - 11,59
2001:
Juli: 18,53 - 23,61 - 13,28
Aug: 18,48 - 23,64 - 12,95
2002:
Juli: 17,55 - 22,25 - 12,71
Aug: 18,60 - 23,33 - 13,73
2003:
Juli: 18,84 - 24,55 - 12,35
Aug: 19,25 - 25,41 - 12,62
2004:
Juli: 16,70 - 21,62 - 11,41
Aug: 18,84 - 23,83 - 14,13
2005:
Juli: 17,65 - 22,08 - 13,26
Aug: 16,19 - 21,12 - 11,03
2006:
Juli: 22,31 - 28,68 - 15,17
Aug: 16,35 - 20,65 - 12,21
2007:
Juli: 17,01 - 21,35 - 12,44
Aug: 17,11 - 22,04 - 11,75
2008:
Juli: 18,05 - 22,74 - 13,28
Aug: 17,39 - 21,78 - 13,24
2009:
Juli: 18,08 - 22,76 - 13,42
Aug: 18,45 - 24,02 - 12,24
2010:
Juli: 19,87 - 25,19 - 13,95
Aug: 16,79 - 20,98 - 12,23
2011:
Juli: 15,89 - 19,88 - 11,63
Aug: 16,89 - 21,32 - 12,12
2012:
Juli: 17,25 - 21,61 - 12,73
Aug: 18,46 - 23,71 - 13,03
2013:
Juli: 19,19 - 24,28 - 13,28
Aug: 18,07 - 23,43 - 11,90
2014:
Juli: 19,75 - 24,65 - 14,83
Aug: 16,09 - 20,40 - 11,61
2015:
Juli: 18,38 - 23,15 - 13,19
Aug: 18,45 - 23,60 - 12,99
2016:
Juli: 18,37 - 22,79 - 13,50
Aug: 17,88 - 22,67 - 12,52
2017:
Juli: 17,95 - 22,54 - 12,73
Aug: 17,25 - 22,26 - 11,84
2018:
Juli: 20,70 - 26,78 - 13,25
Aug: 18,51 - 23,61 - 12,46
2019:
Juli: 18,79 - 23,90 - 12,99
Aug: 18,43 - 23,79 - 12,65
2020:
Juli: 16,99 - 21,42 - 11,58
Aug: 20,37 - 25,90 - 14,63
2021:
Juli: 17,99 - 22,32 - 13,16
Aug: 16,94 - 20,91 - 12,74
Bron
Er zijn dus meer zomerse dagen, oké en nu? Dat zegt niet direct veel omdat het enkel de uitschieters in ogenschouw neemt. En dat die wat zullen toenemen door klimaatverandering staat inderdaad vast.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee cijfers laten echt helemaal niks zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bingo!quote:
quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er zijn dus meer zomerse dagen, oké en nu? Dat zegt niet direct veel omdat het enkel de uitschieters in ogenschouw neemt. En dat die wat zullen toenemen door klimaatverandering staat inderdaad vast.
Ik ontken ook niets, dat is je eigen opvatting, maar de hysterie mag wel minder. Laat het weer het weer zijn en het klimaat het klimaat. Betrek bij weersverwachtingen niet telkens het klimaat. Als het regent ga je toch ook niet vermelden dat water nat is? Klimaatsverandering is een open deur net zoals dat water nat is. Ja, het wordt vaker warm, pas je erop aan.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar dat was dus gemiddeld 2-3 dagen per jaar toen.
Het hoeft ook niet elke keer genoemd te worden als het wel 25 of 30 graden is, maar ontkennen is weer van een heel ander niveau. In een grote data sample is het wel duidelijk.
[ afbeelding ]
Dat de 40 graden in Nederland inmiddels gepasseerd is heeft wel degelijk met het klimaat te maken natuurlijk. Logisch dat dat dan benoemt wordt lijkt mij...quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ontken ook niets, dat is je eigen opvatting, maar de hysterie mag wel minder. Laat het weer het weer zijn en het klimaat het klimaat. Betrek bij weersverwachtingen niet telkens het klimaat. Als het regent ga je toch ook niet vermelden dat water nat is? Klimaatsverandering is een open deur net zoals dat water nat is. Ja, het wordt vaker warm, pas je erop aan.
Alle weersomstandigheden vallen onder het 30-jarige weergemiddelde = klimaat. Dat is nogal een open deur.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat de 40 graden in Nederland inmiddels gepasseerd is heeft wel degelijk met het klimaat te maken natuurlijk. Logisch dat dat dan benoemt wordt lijkt mij...
Waarom zou dat per se het geval zijn? De 38,6 graden die in 1944 werd gemeten kwam ook door klimaatverandering?quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat de 40 graden in Nederland inmiddels gepasseerd is heeft wel degelijk met het klimaat te maken natuurlijk. Logisch dat dat dan benoemt wordt lijkt mij...
Record is verpulverd in 2019. Met maar liefst 2 graden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zou dat per se het geval zijn? De 38,6 graden die in 1944 werd gemeten kwam ook door klimaatverandering?
Waarom is dit absurd? Dit was in het absolute zuiden van Canada (in vergelijking met Europa zit je dan ter hoogte van Noord-Frankrijk of Zuid-Duitsland). Het wordt daar structureel vrij warm in de zomer (nu is het ook weer rond de 30 graden, afgelopen dagen daar zelfs een paar graden boven). In de jaren 30 van de vorige eeuw was het trouwens in Canada al eens 45 graden geworden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 19:03 schreef aloa het volgende:
[..]
Record is verpulverd in 2019. Met maar liefst 2 graden.
Overal in de wereld worden hitterecords verbroken. Vorig jaar in Canada zelfs 50 graden (wat al helemaal absurd was).
Ik zie ongeveer hetzelfde als ik van elk jaar sinds 1901 alle minimumtemperaturen gemiddeld neem:quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:43 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ook het gemiddelde stijgt. Maar ik heb een gevoel dat een discussie niet heel veel zin heeft.
Ja maar ik zit ook in redio zuid !quote:Op woensdag 13 juli 2022 13:56 schreef Kalgoorlie het volgende:
[..]
Dat zit je niet in het warmste deel van Spanje. Morgen vliegen we naar Sevilla daar is het dan 45 gradenquote:Op woensdag 13 juli 2022 20:28 schreef dick_laurent het volgende:
Ik sta nu in een Spaanse keuken zonder airco Indiase tikka masala te bereiden.![]()
Buiten een graad of 31 gok ik.
Binnen in deze keuken met gemak 40+
[ afbeelding ]
Maar klimaatverandering is toch van alle tijden? We hebben hier alles gehad van een tropische binnenzee tot een ijstijd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Ohnee zeker niet, zit ad kust vlakbij Torrevieja.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zit je niet in het warmste deel van Spanje. Morgen vliegen we naar Sevilla daar is het dan 45 graden.
Sevilla is wel tyfus heetquote:Op woensdag 13 juli 2022 20:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohnee zeker niet, zit ad kust vlakbij Torrevieja.
Nice, nu naar Sevilla gaan. Dapper. Kan ik waarderen.
Hitte an sig is helemaal niet zo'n probleem, zolang de luchtvochtigheid maar laat blijft is het wel vol te houden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohnee zeker niet, zit ad kust vlakbij Torrevieja.
Nice, nu naar Sevilla gaan. Dapper. Kan ik waarderen.
In Frankrijk wordt het ook (nog) geen 50 graden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom is dit absurd? Dit was in het absolute zuiden van Canada (in vergelijking met Europa zit je dan ter hoogte van Noord-Frankrijk of Zuid-Duitsland). Het wordt daar structureel vrij warm in de zomer (nu is het ook weer rond de 30 graden, afgelopen dagen daar zelfs een paar graden boven). In de jaren 30 van de vorige eeuw was het trouwens in Canada al eens 45 graden geworden.
Met die klimaatregeling zijn ze toch al te laatquote:Op woensdag 13 juli 2022 20:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar klimaatverandering is toch van alle tijden? We hebben hier alles gehad van een tropische binnenzee tot een ijstijd.
Vraag is of dat A onomstotelijk door de mens komt, of we B niet veel te hysterisch bezig zijn en C in hoeverre dat überhaupt tegen te gaan is door klimaatmaatregelen.
Haha gebruiken we die naam nu ook al als bijvoeglijk naamwoord?quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:04 schreef Kalgoorlie het volgende:
Dat we invloed hebben staat buiten kijf, maar het is alleen de vraag in welke mate. Daar verschillen de opvattingen over. Wat me stoort is de hysterie alsof we de waarheid in pacht hebben. We kunnen amper 15 dagen weersverwachtingen vooruit zien, laat staan dat we over 100 jaar weten waar we staan met het 30-jarig weergemiddelde. Tot nu toe vind ik het allemaal best met de zachte winters gelet op de gasprijzenquote:Op woensdag 13 juli 2022 20:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Klimaatverandering is van alle tijden. Echter is het vrij duidelijk dat wij menschen er een katalysator voor zijn.
Het helpt niet mee dat er groep mensen is die er een soort religie van gemaakt hebben waarbij alle realiteitszin verdwenen is.
Alles staat open hierquote:Op woensdag 13 juli 2022 21:11 schreef heywoodu het volgende:
Boh, die wind van 20 graden ofzo die naar binnenkomt als je de ramen na zo'n dag open gooit
Jazeker. Alleen het tempo waarmee nu alles aan het veranderen is wel op z'n minst opmerkelijk te noemen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar klimaatverandering is toch van alle tijden? We hebben hier alles gehad van een tropische binnenzee tot een ijstijd.
A: daar is nu toch wel genoeg bewijs voor.quote:Vraag is of dat A onomstotelijk door de mens komt, of we B niet veel te hysterisch bezig zijn en C in hoeverre dat überhaupt tegen te gaan is door klimaatmaatregelen.
Neem nog een borreltje zou ik zeggenquote:Op woensdag 13 juli 2022 23:07 schreef viagraap het volgende:
KlimaatscepticiJa ook als je van de milde variant bent die over zijn of haar baard strijkend een nuancering in 'hysterie' aan probeert te forceren
We/men/de mensheid heeft in de afgelopen 150 a 200 jaar in een recordtempo allerlei koolstof en methaan -cycli ontregeld en dan moeten we maar doen alsof het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen?
De bedrijven die olie gas etc in omloop hebben gebracht kwamen zelf al tot de conclusie dat hun werkzaamheden grote gevolgen gaan hebben, veegden dat onder het tapijt en stapelden daar meubels op, maar néé hoor allemaal klimaatgekkies haha doe rustig joh
Echt helemaal klaar met het ontkennen van de ernst. Ook klaar met de fatalisten 'huu waarom proberen we het nog is nog eens slecht voor de economie ook joh uwu' Als we niet iets proberen kunnen we beter nu met z'n allen een overdosis LSD nemen en elkaar de tering inn(e)uken want dan zijn we deze planeet ook gewoon niet waard.
Heb nog wat koude ciders staan, ga ik doen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 23:15 schreef Papabear het volgende:
[..]
Neem nog een borreltje zou ik zeggen![]()
Het koelt lekker af momenteel!
44-47 graden dan in Frankrijk. Veel Nederland ook die kant op rond die tijd. Letterlijk bakken en braden.quote:
Waar halen jullie dit toch vandaan?quote:Op donderdag 14 juli 2022 00:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
44-47 graden dan in Frankrijk. Veel Nederland ook die kant op rond die tijd. Letterlijk bakken en braden.
GFS model, hoewel die de laatste tijd wel iets erboven zit.quote:Op donderdag 14 juli 2022 00:45 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Waar halen jullie dit toch vandaan?
Zit met veel verbazing deze onzin te lezen. Veel mensen (waaronder jij kennelijk) zijn werkelijk totaal geïndoctrineerd. De mate van CO2 die de mens bijdraagt is maar zeer beperkt, iets van 15% van het totaal. En er wordt als men kijkt naar de toekomst altijd uitgegaan van de meest bizarre horrorscenario's gebaseerd op dubieuze computermodellen. Mooi voorbeeld van zo'n model waar we jaren mee bang worden gemaakt dat de Noordzee ons de komende eeuwen gaat verzwelgen. Terwijl recentere fijnmazigere berekeningen een veel genuanceerder beeld geven van het stijgen van de zeespiegel.quote:Op woensdag 13 juli 2022 23:07 schreef viagraap het volgende:
KlimaatscepticiJa ook als je van de milde variant bent die over zijn of haar baard strijkend een nuancering in 'hysterie' aan probeert te forceren
We/men/de mensheid heeft in de afgelopen 150 a 200 jaar in een recordtempo allerlei koolstof en methaan -cycli ontregeld en dan moeten we maar doen alsof het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen?
De bedrijven die olie gas etc in omloop hebben gebracht kwamen zelf al tot de conclusie dat hun werkzaamheden grote gevolgen gaan hebben, veegden dat onder het tapijt en stapelden daar meubels op, maar néé hoor allemaal klimaatgekkies haha doe rustig joh
Echt helemaal klaar met het ontkennen van de ernst. Ook klaar met de fatalisten 'huu waarom proberen we het nog is nog eens slecht voor de economie ook joh uwu' Als we niet iets proberen kunnen we beter nu met z'n allen een overdosis LSD nemen en elkaar de tering inn(e)uken want dan zijn we deze planeet ook gewoon niet waard.
Op weerwoord zeiden ze dat er iets mis was met GFS, ze maken er inderdaad een zooitje van de laatste tijd. ECMW is veel betrouwbaarder dit jaar.quote:Op donderdag 14 juli 2022 00:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
GFS model, hoewel die de laatste tijd wel iets erboven zit.
[ afbeelding ]
Nou volgens mij iets minder heet maargoed..heet is het wel. Dinsdag staat er voor ons iets van 32 graden op..ook Bloedje heet..hoop echt dat het niet boven de 30 uitkomt.quote:Op donderdag 14 juli 2022 00:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
44-47 graden dan in Frankrijk. Veel Nederland ook die kant op rond die tijd. Letterlijk bakken en braden.
Even lekker de binnenboel laten afkoelen.quote:
Alles boven de 30 is idd ook bloedheet.quote:Op donderdag 14 juli 2022 07:54 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou volgens mij iets minder heet maargoed..heet is het wel. Dinsdag staat er voor ons iets van 32 graden op..ook Bloedje heet..hoop echt dat het niet boven de 30 uitkomt.
Ik heb vannacht ook alles open gehad. Nu weer dicht zodat het lekker koel blijft binnen. Voor woensdag zijn de vooruitzichten lekker warm rond de 35 gradenquote:
Ramen en gordijnen dicht idd. Opzich goed te doen in huis. Wordt (nog) niet hoger dan 21 graden hier.quote:Op donderdag 14 juli 2022 10:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb vannacht ook alles open gehad. Nu weer dicht zodat het lekker koel blijft binnen. Voor woensdag zijn de vooruitzichten lekker warm rond de 35 graden
Weet iemand waarom er steeds vaker metingen lijken te ontbreken? Vroeger was dat nooit zo, maar nu zie ik regelmatig dat er gewoon lege plekken zijn zonder metingen.quote:
Mja, ligt eraan hoe goed je er tegen kan. Wij zitten nu al 3 weken in het Spaanse en het is/was standaard elke dag rond de 32 graden. We hebben best wat actieve dingen gedaan, paar steden bezocht, zelfs een paar keer een hike gedaan een berg op (toegegeven, wel na 17u pas, maar dan is het nog steeds heet).quote:Op donderdag 14 juli 2022 08:04 schreef Eightyone het volgende:
Het vervelende is dat je, als je op vakantie bent, bij zulke temperaturen minder kunt dan je vooraf misschien voor ogen had.
Ik ga komende dinsdag weg, en had (toen ik het hotel wat weken terug boekte, en het weerbericht nog niet bekend was) een actieve vakantie voor ogen. Iig geen strand/luier-vakantie. Het zal nu toch wat slomer worden allemaal.
Dat zou ik gek vinden. De gegevens zijn afkomstig van het KNMI waar ik zelden verstoringen zie bij meetstations.quote:Op donderdag 14 juli 2022 11:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Weet iemand waarom er steeds vaker metingen lijken te ontbreken? Vroeger was dat nooit zo, maar nu zie ik regelmatig dat er gewoon lege plekken zijn zonder metingen.
Lieten ze voorheen de oude metingen zien als er geen nieuwe metingen waren en wordt dat nu anders gedaan ofzo?
Als je met zulke cijfers komt verwacht ik wel een bron eigenlijk.quote:Op donderdag 14 juli 2022 01:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Zit met veel verbazing deze onzin te lezen. Veel mensen (waaronder jij kennelijk) zijn werkelijk totaal geïndoctrineerd. De mate van CO2 die de mens bijdraagt is maar zeer beperkt, iets van 15% van het totaal.
Men kan er ook niet zoveel aan doen dat de boodschap 'jongens als we nog 10 jaar zo doorgaan is de kans op zeer nadelige gevolgen voor de leefbaarheid van de planeet over 80 jaar een stuk groter' niet zo makkelijk landt. Desalniettemin moet er wat gebeuren, en de window om dat geleidelijk te doen is/wordt steeds kleiner, dat is gewoon een feit.quote:En er wordt als men kijkt naar de toekomst altijd uitgegaan van de meest bizarre horrorscenario's gebaseerd op dubieuze computermodellen. Mooi voorbeeld van zo'n model waar we jaren mee bang worden gemaakt dat de Noordzee ons de komende eeuwen gaat verzwelgen. Terwijl recentere fijnmazigere berekeningen een veel genuanceerder beeld geven van het stijgen van de zeespiegel.
Eens, we moeten alle subsidie aan Shell etc stopzetten, beter nog we leggen beslag op alles wat ze hebben en met het geld wat je daarmee binnenharkt kunnen we eens vaart zetten achter klimaatregelen. Er is geen tijd meer om ~de markt~ met innovaties te laten komen (een kijk op de economische werkelijkheid die overigens betwist wordt of op zijn minst niet zo absoluut is als men wilt laten lijken).quote:Verder is de economie om zeep helpen leuk en aardig maar er zal ergens geld vandaan moeten komen om al die 'planeetreddende' onzin uit te voeren. Als er iets niet goed is voor innovatie zijn het slechte economische omstandigheden.
Ja natuurlijk wil je een geleidelijke transitie, maar daar had je dan eerder mee moeten beginnen. Zat je nu ook niet (of minder) met duur gas in de maag. We weten ondertussen al bijna vijftig jaar hoe de vork in de steel zit, en de oliemaatschappijen ook al minstens veertig maar men was te besluiteloos om iets te doen. Of men werd door de oliemaatschappijen die het zelf al wisten de tering in gelobbyd.quote:Dat zie je nu al met het tekort aan gas waardoor de kolencentrales weer meer capaciteit moeten gaan genereren. Je wilt bij voorkeur een geleidelijke transitie naar groenere vormen van stroom, niet Europees afspraken maken die niet haalbaar zijn en vervolgens met de staart tussen de benen terug vallen in je oude gedrag
Precies. Net als in de winter met kou. En met grijze dagen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mja, ligt eraan hoe goed je er tegen kan. Wij zitten nu al 3 weken in het Spaanse en het is/was standaard elke dag rond de 32 graden. We hebben best wat actieve dingen gedaan, paar steden bezocht, zelfs een paar keer een hike gedaan een berg op (toegegeven, wel na 17u pas, maar dan is het nog steeds heet).
Maar we hebben ook een aantal dagen lui aan het strand gehangen.
Je moet gewoon accepteren dat het warm is en er niet tegen vechten. Morgen weer terug naar huis
Edit > en als je echt een “doe” vakantie wilt met garantie dat het vrijwel niet boven de 20 graden zal komen kan je beter iets boeken naar Schotland of de westkust van NoorwegenSowieso ook mooie landen om te bezoeken.
Lijkt me ook, maar vanwaar dan die lege plekken op de kaart?quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zou ik gek vinden. De gegevens zijn afkomstig van het KNMI waar ik zelden verstoringen zie bij meetstations.
Hamburg is ook al niet bepaald Zuid-Europa. Strandvakanties zijn sowieso niks voor mij.quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mja, ligt eraan hoe goed je er tegen kan. Wij zitten nu al 3 weken in het Spaanse en het is/was standaard elke dag rond de 32 graden. We hebben best wat actieve dingen gedaan, paar steden bezocht, zelfs een paar keer een hike gedaan een berg op (toegegeven, wel na 17u pas, maar dan is het nog steeds heet).
Maar we hebben ook een aantal dagen lui aan het strand gehangen.
Je moet gewoon accepteren dat het warm is en er niet tegen vechten. Morgen weer terug naar huis
Edit > en als je echt een "doe" vakantie wilt met garantie dat het vrijwel niet boven de 20 graden zal komen kan je beter iets boeken naar Schotland of de westkust van NoorwegenSowieso ook mooie landen om te bezoeken.
EC zit op max 36 in het zuiden, 33 rond De Biltquote:Op donderdag 14 juli 2022 14:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
GFS zit wel een bugje in, je moet er zo 3 graden vanaf doen.
Waardoor je alsnog op 40 graden uitkomt [ link | afbeelding ]
Lekker manquote:Op donderdag 14 juli 2022 14:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
GFS zit wel een bugje in, je moet er zo 3 graden vanaf doen.
Waardoor je alsnog op 40 graden uitkomt [ link | afbeelding ]
Ik zie diverse malen 40+ op ecmwf voor zuid, midden, oost en zuid-west.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:43 schreef Momo het volgende:
[..]
EC zit op max 36 in het zuiden, 33 rond De Bilt
Ligt er wel aan of je de oper of gemiddelde selecteert of een van de andere runs.quote:Op donderdag 14 juli 2022 15:26 schreef ppi het volgende:
[..]
Ik zie diverse malen 40+ op ecmwf voor zuid, midden, oost en zuid-west.
Stuk of 5/6 runs dus.quote:Op donderdag 14 juli 2022 15:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Ligt er wel aan of je de oper of gemiddelde selecteert of een van de andere runs.
Je verwart runs met leden. De rode lijn de oper is de operationele run.quote:Op donderdag 14 juli 2022 15:28 schreef ppi het volgende:
[..]
Stuk of 5/6 runs dus.
40 tot pak 'm beet 43 graadjes
In onze steden kun je er 5 graden bij op tellen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 14:43 schreef Momo het volgende:
[..]
EC zit op max 36 in het zuiden, 33 rond De Bilt
De Noordzee is natuurlijk maar een pierenbadje op wereldschaal. Dat kan mijn computer zelfs aan.quote:Op donderdag 14 juli 2022 01:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld van zo'n model waar we jaren mee bang worden gemaakt dat de Noordzee ons de komende eeuwen gaat verzwelgen. Terwijl recentere fijnmazigere berekeningen een veel genuanceerder beeld geven van het stijgen van de zeespiegel.
Hitte duurt vaak maar een paar dagen en is even doorheen. Warm is het wel langer, maar wel acceptabel. het is wel lang fris/koud, maar echt koud is het hier meestal ook ook niet, dus dat is ook altijd wel te doen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 12:54 schreef aloa het volgende:
[..]
Precies. Net als in de winter met kou. En met grijze dagen.![]()
Accepteer het, want je doet er toch niks aan.
Of pas je aan de omstandigheden aan.
Ik ben er vrijdag voor de feesten en dan is het een graad of 26, waarschijnlijk, dus dat is prima vol te houdenquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:58 schreef Ed1234 het volgende:
Hitte duurt vaak inderdaad niet zo lang maar volgende week is het wel weer ontzettend warm tijdens de Vierdaagse. Met een temperatuur van 36 graden is dat behoorlijk afzien.
Braddie is back!quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:09 schreef DX11 het volgende:
[..]
Haha gebruiken we die naam nu ook al als bijvoeglijk naamwoord?
Over Braddie gesproken, kwam hem 2 weken geleden tegen op tiktok. Dus uiteraard blok ik zijn account. Komt die gisteren weer langs met een nieuw account. Die gozer weet echt niet van ophouden.
Het internet was zonder hem slechts een schaduw van zichzelf.quote:
Woensdag ook nog op veel plaatsen 28-32. Daarna minder heetquote:
waarvan?quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik ging vandaag alweer bijna kapot. Dat belooft wat de komende dagen
De warmte. Maar ik begin bij 20+ graden al langzaam te sterven. Vandaag graad of 26 hier.quote:
#icemanquote:Op donderdag 14 juli 2022 22:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
De warmte. Maar ik begin bij 20+ graden al langzaam te sterven. Vandaag graad of 26 hier.
Ik kan gewoon niks van warmte hebben
Bij -10 kun je mij overigens wel nog in de korte broek treffen soms
Het komt steeds dichterbij, wat betrouwbaarheid betreft.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 07:04 schreef DemonRage het volgende:
Zowel GFS en ICON zien de 40+°C wel zitten aankomende dinsdag en laten op maandag ook al temperaturen zien tot 38°C.
5% droogste jaren, lijkt me best extreemquote:Op donderdag 14 juli 2022 21:17 schreef Schwein het volgende:
AD opent met: extreem neerslagtekort. Ja, het is droog..maar ga nu niet overdrijven met extreem..
Dit doen alle media tegenwoordig. Ik gaf het al eerder aan: elke dag waarbij er ook maar een beetje een afwijkend weertype is resulteert direct in een sensationele krantenkop:quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:17 schreef Schwein het volgende:
AD opent met: extreem neerslagtekort. Ja, het is droog..maar ga nu niet overdrijven met extreem..
... en dan natuurlijk zie je in elk van dat soort artikelen een zinnetje terug als:quote:'Dit is de warmste 25 maart ooit gemeten'
'Koudste 7 januari ooit gemeten'
'Nog nooit viel er zoveel sneeuw op 22 februari'
'Zo weinig neerslag viel er nog nooit in augustus'
Zo veel neerslag viel er nog nooit in november'
'De derde tropische dag op rij in de derde week van augustus is een record'
'Hagelbuien in mei is iets nieuws voor Nederland'
'Gemiddeld gezien was deze maand december het zachtst ooit gemeten'
'Deze storm was heftiger dan andere stormen in de maand oktober'
'Nederland moet wennen aan meer van zulke perioden met veel regen in februari'
Ik las een paar maanden terug ook al een artikel, volgens mij was dat van de NOS, waar ze de droogte in China tijdens de Olympische Spelen (waardoor men kunstsneeuw moest gebruiken voor bepaalde sporten) probeerde te linken aan klimaatverandering. Even zelf zoeken en je kan meteen zien dat de regio waar het om ging in de winter altijd heel droog is, maar klimverandering speelt echt een rol hoor!quote:'Klimaatveranderingen speelt hier waarschijnlijk een rol'
'Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de opwarming van de aarde zeggen de experts'
'Het veranderende klimaat heeft een grote invloed bij dit soort ontwikkelingen'
Ik erger mij daar ook aan inderdaad. Onder werkelijk elk artikel over het weer staat iets over klimaatverandering.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 11:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit doen alle media tegenwoordig. Ik gaf het al eerder aan: elke dag waarbij er ook maar een beetje een afwijkend weertype is resulteert direct in een sensationele krantenkop:
[..]
... en dan natuurlijk zie je in elk van dat soort artikelen een zinnetje terug als:
[..]
Ik las een paar maanden terug ook al een artikel, volgens mij was dat van de NOS, waar ze de droogte in China tijdens de Olympische Spelen (waardoor men kunstsneeuw moest gebruiken voor bepaalde sporten) probeerde te linken aan klimaatverandering. Even zelf zoeken en je kan meteen zien dat de regio waar het om ging in de winter altijd heel droog is, maar klimverandering speelt echt een rol hoor!.
Het is erg vermoeiend hoe dit wordt uitgemolken. Ja, klimaatverandering is echt, ja dit komt grotendeels door de mens, hier moeten we het allemaal over eens zijn. Maar nee niet ELK afwijkend of extreem weerbeeld komt door klimaatverandering. Helaas beweren de media anders omdat dit een verdienmodel is geworden. Hoe meer sensatie hoe meer angst de burger kan worden aangejaagd, hoe meer clicks.
Wat een hittequote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:17 schreef Momo het volgende:
Laatste runs dinsdag 17:00
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meeste modellen gaan woensdag wel voor een stuk koelere temperaturen. GFS wat minder.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Wat een hitte![]()
Het is te hopen dat de pluim uitkomt en het daarna "afkoelt"...
euh, zondag al 31 en ook minimaal de hele week.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:39 schreef Noppie2000 het volgende:
Wel blij dat het hier bij 2 daagjes lijkt te blijven. Even zweten en rustig aandoen, maar dan is het ook wel weer klaar
Hier komt de voorspelling voor zondag niet boven de 25 graden en na woensdag ook niet meerquote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:34 schreef THEFXR het volgende:
[..]
euh, zondag al 31 en ook minimaal de hele week.
Lekker manquote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:41 schreef Benny het volgende:
[..]
Hier komt de voorspelling voor zondag niet boven de 25 graden en na woensdag ook niet meer
Alleen gebeurt dat maar zelden, een paar dagen écht hard vriezen. Terwijl elke zomer voor het gevoel wel meerdere bloedhete dagen (achter elkaar) heeft, en dat in meerdere periodes.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:46 schreef dick_laurent het volgende:
Hey. Wordt het nou 2 daagjes even goed warm in Hollandia? Leuk toch! Even mogen voelen hoe zomer hoort te zijn.
Bedoel, als het in de winter een paar dagen hard gaat vriezen zijn jullie opeens wél allemaal blij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |