#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:10 |
Nogal een absurd plan om het met deze snelheid in te willen voeren. De hele laadinfrastructuur is daar niet op voorzien. De meeste bedrijven hebben geen laadpalen. Woonwijken hebben over het algemeen maar 1 laadpaal voor de hele straat. En hoe moet dat moet dat met degene die in een appartementencomplex wonen. Al met al een kansloos ondoordacht prestige plannetje. | |
RedFever007 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:12 |
Ik voorspel nu al geblokkeerde snelwegen en brandende aktetassen | |
DeVerzamelaar | woensdag 29 juni 2022 @ 14:14 |
Denk toch eens in mogelijkheden! Misschien is het een idee om dieselgeneratoren stroom voor de EV's te laten opwekken totdat het stroomnetwerk in 2035 aangepakt is? | |
Stoorzendert | woensdag 29 juni 2022 @ 14:14 |
Dus in 2024 een gigantische piek in nieuwe leasebakken? | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:14 |
Waarom? het is nu al populair. en dan moet je al bijna wel nu bestellen want de levertijd is 1-1,5 jaar inmiddels nee zoiets is niet te timen op dit moment. Auto's zijn echt al flink duurder geworden. MRB erbij. mwoh misschien dat ze er dan idd niet zo blij van worden maar dat moeten zij weten | |
Stoorzendert | woensdag 29 juni 2022 @ 14:18 |
Zodat je dan tot 2028 nog vooruit kunt met je brandstof / hybrideauto? | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:19 |
Ja ik snap wel wat het idee erachter is. maar EV's worden rap duurder, levertijden zijn (nu) dramatisch. M..a.w er is minder EV te krijgen voor hun beperkte budget. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 14:19 |
Prima manier om het kip/ei-probleem te doorbreken. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:21 |
Valt wel mee. Ongeveer 35% van de nieuw verkochte auto's is zakelijke lease, er zijn zo'n 322.000 auto's verkocht waarvan dan ongeveer 112.700 zakelijke leaseauto's. Er rijden 8.900.000 auto's rond in Nederland, dus wordt 1,27% daarvan per jaar vervangen door een zakelijke leaseauto (ofwel, dat zou 78,7 jaar kosten om het hele wagenpark te verversen). Die jaarlijkse 1,27% vervanging door EV's kunnen we echt wel aan. De Telegraaf brengt het weer met veel drama en als je geen zin hebt om te rekenen dan geloof je dat. | |
Hexagon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:22 |
Goed plan | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:22 |
Hier lees je altijd dat particulieren geen nieuwe auto kunnen betalen maar dat valt dan wel weer mee (al zal prive lies ook wel een flink % zijn inmiddels) | |
KroketBroodje | woensdag 29 juni 2022 @ 14:23 |
Daar zullen een paar bedrijven flink van profiteren, goeie deal | |
Piles | woensdag 29 juni 2022 @ 14:24 |
De 2 grootste aannemers van Nederland (VolkerWessels en BAM) zijn deze weg al ingeslagen (zonder politieke invloed): die willen in 2025 cq 2027 een volledig elektrisch wagenpark. Dus dat kan blijkbaar prima | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:24 |
Klopt, totaal is nu ongeveer 1 op de 2 nieuw verkochte auto's lease, waarvan ~15 procentpunt private lease en ~35 procentpunt zakelijk (financial of operational) lease. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:26 |
Mensen kunnen thuis een laadinstallatie laten installeren, toch? Waarom zou je met de hele buurt moeten gaan dringen voor die ene laadpaal in de woonwijk? | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:27 |
Voor degene die thuis kunnen laden is het prima maar er zijn ook zat mensen die niet thuis kunnen laden. Die worden het dan vrij lastig gemaakt. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:27 |
Dat valt tegen. De meeste autofabrikanten maken nog geen winst op EV's, een enkeling als Tesla uitgezonderd. Maar de schaalvergroting door stijgende verkoop kan dat wel meer in het groen brengen. Daarnaast weten fabrikanten steeds beter waar ze aan toe zijn en kunnen ze gerichter investeren in de toekomst. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:27 |
Hoe wil je dat doen als je in een appartementencomplex woont? | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:28 |
Als je daar een garage of parkeerplaats bij hebt, dan daar. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:29 |
Ja als je een eigen oprit hebt is dat geen probleem. De meeste mensen hebben dat niet. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:30 |
Gemeentes hebben ook vaak verboden om kabels te trekken. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:30 |
De meeste mensen kunnen ook niet thuis tanken. Beetje flauw van me, dat besef ik ook wel. Maar het aantal laadpalen neemt fors toe. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:31 |
stagneert wel, want er is momenteel een tekort aan laadpaalen (quelle surprise) | |
sjorsie1982 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:31 |
Ik heb geen eigen parkeerplaats, ken niemand die er 1 heeft en in de gehele wijk hier zijn het wellicht 5 huizen die er 1 hebben. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:32 |
Dat klopt, maar tanken is in een paar minuten gepiept bij 'n pomp. Zo'n EV laden duurt wat langer. Dan is een laadpaal thuis wel heel erg handig. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:33 |
Ik weet niet om welke gemeenten dat gaat en wat je onder "kabels trekken" verstaat maar uiteindelijk zal iedere gemeente voldoende laadpalen moeten hebben. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 14:34 |
Wij hadden al het plan om in 2024, als onze lease auto vervangen wordt, te gaan kijken naar een EV ipv een ICE motor, ik vind het best een goed idee eigenlijk om het vanaf 2025 verplicht te gaan maken. Ik ben benieuwd wat de keuzes voor ons zullen zijn tegen die tijd. | |
RedFever007 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:34 |
GEEN OPRIT = Geen leasebak! | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:34 |
Laden in een parkeergarage is geloof ik ook discutabel vanwege de brandveiligheid. Dacht dat dit niet zomaar meer kan. Los van het feit dat je niet even een laadpaal regelt aangezien dat via de VVE of de verhuurder moet. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:34 |
Hoe zie je dat in de praktijk voor je dan, half uur eerder weg om de dag om maar de auto op te laden? Tanken kost 5 minuten en dan kan je 500+ kilometer rijden. Opladen kost minstens een half uur en dan mag je blij zijn met 200 kilometer. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:35 |
VVE kan het plaatsen van een laadpaal vanaf 2023 niet meer tegenhouden. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 14:36 |
Werk je in Parijs of zo? Je hoeft echt geen halfuur te laden om een paar tientallen kilometers te kunnen rijden. Wat een gelul weer. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 14:36 |
Voor degene die niet thuis kunnen laden is het geen goed plan. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:36 |
Da's waar ja. Zonder eigen laadpaal, wordt het op dit moment een moeilijk verhaal. De vergelijking met brandstof tanken gaat niet op. Ik tank in 5 minuten voor 900 kilometers. Zo'n EV-geval ligt de hele nacht aan de lader voor een fractie daarvan. Benieuwd dan hoe de minister dat op gaat lossen. Je zou hopen dat een minister er over na heeft gedacht voor dat dit soort plannen aan worden gekondigd. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:39 |
Ook niet helemaal geinformeerd. gemiddelde laadpaal doet 11kWh/uur. Accu is gemiddeld 50-60 kilowatt. niemand laad continu 0-100 op dus als iedereen netjes z'n auto weghaald hoeft het maar een paar uur te duren dat netjes weghalen, dat is een probleem de rest niet. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:39 |
200 kilometer is wel heel dramatisch, een beetje EV (met >65kWh accu) haalt tegenwoordig wel minimaal 350km echte kilometers op een lading. En ik weet niet hoeveel kilometers jij per dag rijdt maar als je iedere dag een accu bijna leegrijdt op een werkdag dan ben je een kilometervreter die per jaar 180 x 300km = 54.000km per jaar. Maar uiteindelijk moeten er voldoende laadpalen komen. En die worden ook continu bijgeplaatst. Ik heb niet voor niets Alfen aandelen gekocht | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:40 |
Niet iedereen is gezegend met een werkplek die superdichtbij is. Of werkt de hele ganse dag op een plek. | |
sjorsie1982 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:40 |
De oplossing is heel makkelijk: daar is de prullenbak | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:41 |
Je tankt 5 minuten voor 900 kilometers maar je rijdt je tanks vast niet iedere werkdag (!) leeg, anders rij je 162.000km per jaar. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:43 |
Als je op andere plekken werkt, zullen daar ook laadpalen staan. En anders even stoppen bij Fastned of een Tesla Supercharger als je pech hebt. | |
sjorsie1982 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:43 |
Voor 1x zo opladen is het al geen oplossing, dus elke dag hoeft niet om het onwerkbaar te maken. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 14:44 |
Doelpalen verschuiven. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:44 |
Daar ga je al, 'een beetje EV' .... Mijn broertje heeft een Mini E gekocht (nieuwste model) die kan maar effectief 210 kilometer rijden. Elke x als je wat met die gozer afspreekt of we gaan een dagje weg moet hij tussendoor ergens opladen. En dan heeft hij nog de luxe dat hij thuis kan opladen. Laat staan als je volledig afhankelijk bent van externe laadpalen. Ik vind dat echt enorm omslachtig. Het zou een ander verhaal zijn als daadwerkelijk overal laadpalen zouden staan zodat waar je ook parkeert je daar kunt opladen, op dat punt zijn we nog lang niet. | |
sjorsie1982 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:45 |
Ik zat in een tesla die moest laden en ik vind het echt onwerkbaar om 15 minuten uit je neus te eten. Dat is voor mij een nobrainer om te wachten op het laden. | |
Red_85 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:47 |
Klopt. En dat kan het net ook helemaal niet aan gezien de berichten van de netbeheerder de afgelopen jaren. Luchtfietserij dit. Typisch weer, van de huidige paniekpolitiek. | |
sjorsie1982 | woensdag 29 juni 2022 @ 14:47 |
Het is ook niet werkbaar. Ik merkte dat ik al agressief werd toen ik als bijrijder 15 minuten uit mijn neus moest eten. Laat staan dat je dit maandelijks hebt.... Ik zou die tesla dan met een moker platslaan! | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:47 |
Ja want de situatie die ik schets komt natuurlijk nooit voor in de praktijk. Word een beetje moe van die klimaatdrammers met hun totaal onrealistische doelen. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:47 |
Da's een paar uur per auto. Zet jij om 3 uur 's nachts of zo dan de wekker om je auto bij de laadpaal weg te rijden, zodat iemand anders meteen kan gaan laden? Daar zullen toch echt andere oplossingen voor gevonden moeten worden. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:48 |
Nee die rijd ik niet elke dag leeg die tank. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:48 |
's nachts niet nee. maar ik time het dan ook dat ik dat niet hoef te doen En ja, ik ben dan wel zo iemand die hem wel (bijna) direct weg haal oh en m'n auto heeft een fatsoenlijke range. dus zo vaak hoef ik niet eens te laden | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:49 |
Als je weet dat je dagelijks lange ritten moet maken, dan doe je er natuurlijk niet handig aan om een EV met een range van een fiets te kopen. Dat zal de werkgever ook wel begrijpen, lijkt me. Het is een keuze. Relatief goedkope EV met voldoende bereik voor 90% van je ritten en laden voor die 10% overige ritten. Of een duurdere EV met grotere accu. Nee, maar er zijn ook nog te weinig EV's om dat economisch interessant te maken. Kip-ei situatie. Daarom zijn de kippen nu verplicht vanaf 2025 en moeten de eieren er dan vervolgens bij komen. In 1900 had je ook amper plekken om te tanken... omdat er amper auto's waren... Je had wel in ieder dorp een hoefsmid. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:50 |
Met de hele buurt timen voor één zo'n laadpaal en dan allemaal op een courant tijdstip laden, hoe doe je dat? | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:51 |
Dit. Je riskeert zelfs een boete als je hem niet weghaalt. Maar voor de elite met hun Tesla's met een gigantische range en snellaadpunt aan huis maakt het natuurlijk geen zak uit dat het plebs moet strugglen. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 14:52 |
Wat een dom idee. Dat EV-evangelisme is zo vermoeiend. | |
nixxx | woensdag 29 juni 2022 @ 14:52 |
Uiteindelijk is het eerder het netwerk dan de hoeveelheid laadpalen dat een issue wordt. Zijn er wel laadpalen te koop maar lacht je netwerk beheerder je uit als je om een (zwaardere) aansluiting vraagt. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:53 |
de meeste mensen die in mijn wijk een EV hebben een eigen oprit. en voor de rest ben ik niet te beroerd om een paar minuten te lopen voor een zestal in de buurt totdat ik m'n 'eigen' aangevraagde heb EV rijden is niet zo dramatisch als iedereen hier in dit soort topics doet vermoeden. Ik dacht ook zo toen ik er nog geen had. in NL valt het echt wel mee. Je ziet bijvoorbeeld al zoveel snelladers oppoppen (fastned, shell recharge zijn er druk bezig) Moet je niet met zo'n eerder genoemde mini komen met effectief 200...(mijn hemel even de site gekeken van mini want ik geloofde het niet maar het is echt zo ) want dat is natuurlijk domweg knnudde zo in de zomer doet die van mij 600. dat is meer dan prima. beste aankoop in jaren geweest | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 14:53 |
Mooi toch? Het is nog niet overal optimaal, dat begrijp ik heus wel. De praktijk met een EV is: als je ergens parkeert hang je de laadkabel er in. Dat lukt nu nog niet overal maar het aantal laadpalen groeit al jaren exponentieel, het aantal EV's ook. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 14:53 |
Wat ze er ook niet bijzeggen is dat de bijtelling op elektrische autos ook de komende jaren omhoog gaat. De gemiddelde elektrische auto is veel duurder als een vergelijkbare brandstof auto. Zie dit ook bij vrienden, die willen best elektrisch rijden maar die gaan meer betalen en minder voordelen(helemaal als je geen eigen oprit/laadplek hebt) Zodra EV's ongeveer 600km effectief op 1 lading kunnen rijden en ik mijn auto overal makkelijk kan opladen tegen een vergelijkbare prijs van een brandstof auto vind ik het pas interessant. Alleen vermoed dat die ratten een brandstof auto zo duur gaan maken dat EV op die manier vergelijkbaar word. | |
apenoot | woensdag 29 juni 2022 @ 14:53 |
Als men nou een beetje na zou denken dan was er al lang vanuit Europa de verplichting opgelegd om met een gestandaardiseerd accusysteem te werken waarmee uitwisseling van accu's mogelijk wordt. Lege accu er uit, volle er in, en gaan met de banaan. Dit zou ook range extenders mogelijk maken. Wil je een grotere afstand rijden? Gewoon een stel extra accu's in de kofferbak. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 14:54 |
Dat zegt niemand. Maar je moet niet doen alsof de extreme situatie die je schetst voor miljoenen mensen gaat gelden. De gemiddelde woon/werk-afstand is 20 kilometer in Nederland. Woon je gigantisch ver van je werk, kan je geen laadpaal thuis regelen, én heb je een EV met een beperkt bereik? Tja, dan moet je misschien iets anders gaan verzinnen. En..... daar gaan de doelpalen weer. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:55 |
Welke betaalbare EV's (en dan heb ik het dus niet over 50/60k auto's) hebben wel een fatsoenlijke range dan? Leef jij onder een steen of zo? De groei in laadpalen moet dan nu al gigantisch zijn, er is geen personeelscapaciteit om dat te realiseren. Nog los van de problemen in het stroomnet kost de hele transitie naar EV decennia geen jaren. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:56 |
Dan kan je nu al prima eentje aanschaffen. NL heeft het beste laadnetwerk van europa zo'n beetje. Wat is betaalbaar? dat is voor iedereen verschillend. Ik vind 50K ook betaalbaar bijvoorbeeld. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 14:56 |
Wat is de modus? | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 14:56 |
Tesla? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Mercedes EQS daarentegen... | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 14:57 |
Alleen als je een oprit hebt en alleen woon-werkverkeer doet op een vaste route. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 14:58 |
Ik heb geen oprit. En ik rij al ruim een half jaar probleemloos EV jullie denken in problemen. dan ga je nergens komen en is er vast wel weer iets waarom het kut is. daar is niet tegenop te discussieren. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 14:59 |
Ken genoeg mensen die werken in situaties waarbij mensen extern afspraken hebben (denk aan zorgmedewerkers, externe klantbezoeken) en/of een baan hebben waarbij ze een half uur naar werk moeten rijden. Maar jij bent vast sinds de corona-uitbraak niet meer buiten geweest om te werken. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 14:59 |
De problemen bestaan gewoon. Leuk dat je een oplossing gevonden hebt voor jezelf. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 15:00 |
Volgens Frans Timmermans wordt het alleen maar goedkoper voor de burger, omdat een EV veel goedkoper is dan een brandstofauto. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 15:00 |
Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, dus was er geen oplossing nodig | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:00 |
Dat je het probleem negeert maakt niet dat het verdwijnt. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:01 |
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee. Waarom? - accu's worden ieder jaar beter maar ook de vormfactor verandert, er zijn merken die blade accu's maken maar ook juist 4680 in cilindervorm, velen gebruiken Li-Ion maar LFP is ook in opmars. - accu's zijn bij veel moderne auto's onderdeel van de structuur, dit maakt de auto lichter en sterker - van wie zijn de accu's? - die verwisselstations klinkt leuk tot er een rij staat van 6 auto's, dan sta je ook een half uur in de rij - iedere auto heeft een andere vorm, rijhoogte en wielbasis en stelt andere eisen aan de ontlaadsnelheid van een accupakket, zoals een auto met 150kW vermogen of met 400kW vermogen Kofferbak is een hele slechte locatie voor een accu. Deels vanwege de gevaarlijke plek bij aanrijdingen, deels vanwege de locatie van het gewicht dat het rijgedrag beïnvloedt. Centraal onderin de auto is het beste voor wegligging en veiligheid. Structural battery pack maakt een auto licht, compact, sterk en relatief laag. De stoelen zijn vrijwel direct op het accupakket gemonteerd: | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:04 |
Een EV zal nooit 'licht' zijn. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 15:05 |
Die zorgmedewerkers van jou rijden geen honderden kilometers op een dag: dat gaat om minuutjes tussen de ene en de andere client. Verder blijft mijn punt gewoon staan: je haalt een paar extreme voorbeelden aan om dat vervolgens op praktisch alle Nederlandse forenzen te projecteren. Jawel: zelfs vandaag nog, op de fiets. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:05 |
Ja dat zijn geile bakken, net als die van Audi maar niet voor mij weggelegd. Minder luxe is geen probleem, nooit geweest ook, maar het is wel flauw dat je tijdverspilling in de vorm van constant opladen maar voor lief moet nemen. Tijd is nu eenmaal voor iedereen even kostbaar. Volgens mij creëer je daarmee ook tweespalt binnen een toch al behoorlijk verdeelde samenleving. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 15:08 |
Er zijn zeker niet voldoende laadpalen om de transitie te voorzien, maar daarom zijn gemeentes er ook druk mee bezig. Gelukkig is het voor NIMBY's lastig tegen te houden. Maar ik probeer aan te geven dat het echt niet zo dramatisch is als sommigen hier willen doen geloven. Dan kan ik 100x zeggen dat ik al een half jaar geen problemen heb ondervonden maar dat lijkt dan niemand te willen lezen. En we gaan aardig offtopic dus ik laat het hier bij. je weet dat je, behalve bij een snellader, er niet op hoeft te wachten he? je stapt je huis weer in en klaar. ik hou er over op hoor, al die onzin en onwetendheid en voorordelen kan ik niet tegen op discussieren om het te debunken. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:09 |
Ik weet niet, m'n huidige V60 weegt meer dan een Tesla Model Y. Het is niet licht maar het is niet alsof er geen zware personenauto's bestonden vóór er EV's waren. | |
de_boswachter | woensdag 29 juni 2022 @ 15:12 |
En Privut Lies?????? | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:12 |
2030 | |
WheeledWarrior | woensdag 29 juni 2022 @ 15:13 |
De meeste mensen hebben geen prive-parkeerplaats die in een app-complex wonen. | |
Halcon | woensdag 29 juni 2022 @ 15:13 |
Die 10 jaar later. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:13 |
Veel nee sayers weer in dit topic lekker schreeuwen enzo en kankeren op de overheid, lijkt de norm. | |
de_boswachter | woensdag 29 juni 2022 @ 15:14 |
2035. Dat komt niet overeen met een eerdere reactie op mijn vraag. | |
Straatcommando. | woensdag 29 juni 2022 @ 15:14 |
EV's zijn op veel vlakken gewoon de toekomst ; maar ik ben het met je eens dat er voor sommige meer speelt dan alleen het milieu. South Park had daar een goede persiflage van. En ik vind het nog altijd een beetje gek dat elektrische auto's doorgaans (!) van die enorme sloepen zijn die én heel duur zijn én gesubsidieerd ; waarmee je dus defacto mensen die al veel vermogen hebben matst want die kunnen voor een habbekrats een dikke (PH)EV rijden. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:14 |
Mijn chick is casemanager. Honderd kilometer zit ze zo aan. Maar terug naar de doelpalen. Sinds wanneer is 50 kilometer naar je werk rijden een excess ? Enig idee hoeveel alleenverdieners er door de huizenprijzen genoodzaakt waren de Randstad te verlaten maar daar nog wel werken? Zit je dan met je EV met een 200 kilometer range en geen laadpaal in de straat Je leeft in een gouden bubbel jij. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:14 |
Dacht ik eerst ook tot ik besefte dat voor Nederland 2030 geldt. 2035 is voor heel de EU. | |
hunterrnl | woensdag 29 juni 2022 @ 15:14 |
Heel het energiegebeuren voor mij 1 groot vraagteken. Is het om de klimaat gebeuren te redden of weer kunstmatig creeren van een potgoud. Hier word weer gezegd snel snel snel electrisch. Maar aan de andere kant zegt Jetten "Energie besparen" Hoe kan je in godsnaam energie besparen bij auto's die bij 1 keer laden al bijna het maand gebruik van 1 gezin opslokt. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:16 |
Er zijn lichte personenauto's. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:16 |
Een zakelijke lease auto is een auto die door je werkgever ter beschikking wordt gesteld voor je werk. Je werkgever zal dus een auto voor je moeten regelen met voldoende range en als 200km niet voldoende range is, dan is dat niet zo'n gelukkige keuze als lease auto. Als je daar privé meer dan 500km in rijdt, betaal je ook nog bijtelling. Maar je kan privé natuurlijk ook nog tot 2040 in je Fiat Panda blijven tuffen. | |
WheeledWarrior | woensdag 29 juni 2022 @ 15:16 |
Zo'n energietransitie is mooi maar wat al die ministers etc willen gaat veel te snel joh. Dat is niet binnen 2 of 3 jaar geregeld. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:16 |
Die 2030 uit het klimaatakkoord gaan ze natuurlijk nooit redden. En dat weten ze dondersgoed. Daarom komen ze met dit laffe compromis voor leasebakken. | |
Straatcommando. | woensdag 29 juni 2022 @ 15:16 |
Jouw chick is niet de norm, maar je hebt gelijk dat het voor mensen als haar wel een probleem gaat worden en als je dat benoemt wordt je vaak weggewuifd. Grosso modo van het verkeer kan prima over op EV. Hell, driekwart moet niet eens op de weg zijn. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:19 |
Een EV opladen aan de fastnet langs de snelweg is voor particulieren al net zo duur als een volle tank benzine. Het EV rijden gaat niet goedkoper zijn, totaal niet. (alleen thuis opladen en als je zonnepanelen hebt, dan wel) Het gaat vooral schone lucht opleveren wat erg fijn is. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 15:20 |
Klagen over een exces en dan zelf zo'n prutvoorbeeld van die mini blijven aanhalen. Dat is net zo goed een exces. De citigo van m'n broer doet al meer KM's dan zo'n mini die bijna dubbel zo duur is. Dat is gewoon kut ontworpen | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 15:20 |
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van komt vast uit de onderbuik (niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij) | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:21 |
Brandstofauto's moeten aan steeds hogere eisen voldoen. Bij de Euro 7 norm (die rond 2025 in zou moeten gaan) is de vereiste uitstootnorm dermate laag dat een verbrandingsmotor dat van zichzelf niet meer redt. Dat zijn dus allemaal al verplicht plug-in hybrides en dat maakt brandstofauto's gemiddeld zo'n ¤5.000 duurder. Tegelijkertijd schalen fabrikanten de EV-productie op, gaan die prijzen dalen, is de TCO voor een EV nu al laag. Ik denk dat rond 2030 er nog amper een fabrikant zal zijn die voor de Europese markt nog brandstofauto's bouwt. Volvo sowieso al niet meer. | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 15:22 |
Dan gaat de werkgever van jouw chick een EV fixen met voldoende bereik. En als 'ie dat niet doet, dan is dat het probleem van de werkgever. Waar maak je je druk om? | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:23 |
Maarja wat is voldoende. Als hun zeggen je doet het er maar mee dan maar wat vaker opladen dan heb je toch gewoon pech. Daarbij moet de hele infrastructuur ook gerealiseerd kunnen worden. Laatst was er bij Nieuwsuur of zo iemand van de laadpalen bouwde en die zei dat er helemaal geen personeel en materiaal is om binnen korte tijd dat allemaal te fixen. Zelfde met die warmtepompen. Ze kunnen beter eerst eens fatsoenlijk gaan inventariseren wat haalbaar is voor ze achterlijke doelen stellen (en daar later op terug komen). | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 15:23 |
Een hoop mensen maken zich idd behoorlijk druk om iets wat ze niet eens hebben en blijkbaar ook niet willen. Ik snap het ook niet | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 15:24 |
Hoezo? De werkgever heeft toch gewoon pech als jij drie keer per dag bij de laadpaal staat. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:26 |
Fastned is 0,68¤ per kwh. In een Tesla gaat 85kwh. Niemand boeit het verder iets omdat de baas betaald. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:26 |
Ik zal het maar weer doen Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt. Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer. Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer Wat kost een liter benzine? ¤2,28 zag ik gisteren bij de lokale pomp. Daar kan je met een zuinige hybride zo'n 20km op rijden, ofwel ¤0,114 per kilometer. Heb je een grote slurper dan gaat dat uiteraard al snel x2. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:26 |
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan? Groot is beter maar dan ga je ook weer tyfusveel belasting betalen en een veel hogere aanschafprijs natuurlijk. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:28 |
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken. | |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 15:29 |
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:31 |
Als je vriendin 3x per dag 20 minuten bij een laadpaal staat dan is dat een verliespost voor de werkgever. Dus als hij een auto verstrekt met het bereik van een zieke pony dan is dat z'n eigen probleem. Misschien. Maar als die situatie ontstaat waarin alles vastloopt dan krijg je vanzelf gelijk. Ik zie het niet zo zwart. Als morgen alle auto's in Nederland door EV's vervangen worden neemt de totale stroomvraag in Nederland met zo'n 18% toe. Maar die stroomvraag neemt niet in 1 dag toe, het zal met de maximale vervangingssnelheid (die pas ingaat rond 2030) nog tot 2048 duren voor ~90% van het wagenpark elektrisch is. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:31 |
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:32 |
De enige reden om als particulier ev te gaan rijden is dan ook als je veel zonnepaneeltjes hebt om de ev op te laden. Nu kan dat nog goed s'nachts ivm de salderingsregels. Want je hebt gewoon 8 uur nodig om je EV op te laden. Dus normaal gesproken doe je dat snachts omdat je overdag de wagen nodig hebt. Als de salderingsregels wegvallen heb je daar dus ook niks meer aan en kan je alleen nog goedkoop opladen als de zon er is. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:32 |
Omdat? | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:32 |
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden. Met een Gold laadpas:
| |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 15:33 |
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:34 |
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt. Het gaat nog steeds om zakelijke lease. Het is de tijd van de werkgever die je verspilt. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:34 |
Dan ben je een exces en heb je pech gehad. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:35 |
Lees het nog eens:
| |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:37 |
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen. Wat een inferieure klote technologie eigenlijk. Tanken kost 5 minuten met een driedubbel bereik. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:37 |
Nee, als je 1x per maand bij een snellader staat dan kan zo'n laadpas niet uit. Maar als je 1x per maand bij een snellader staat, dan is een wat hoger tarief ook geen probleem aangezien je de overige keren niet bij een snellader laadt. | |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 15:38 |
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:38 |
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is. Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:40 |
Tesla opladen fastned 36¤ range 300km Diesel tanken ¤2,05 x 50 liter = 102,5¤ range 900km Om diezelfde range te bereiken met de tesla ¤108 Met de EV prive, is alleen thuisladen interresant maar dan ben je uren onderweg om te laden. Conclusie prive beter gewoon helemaal geen auto hebben | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:40 |
Alleen al de accijns. Laadpalen zijn prima, maar dan moeten ze wel minimaal 10x zo duur zijn in gebruik. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:41 |
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul. Wat is "absoluut noodzakelijk"? Over hoeveel kilometer per jaar hebben we het dan? En hoe past dat in de discussie van dit topic, waar het gaat over "zakelijke lease", ofwel auto's die je nodig hebt voor je werk en niet privé hoeft te gebruiken? En hoe staat de EV-markt er in 2040 voor? Want dat is het moment dat 2e hands brandstofauto's moeilijker leverbaar worden. | |
RamboDirk | woensdag 29 juni 2022 @ 15:41 |
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:41 |
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto. | |
Stoney3K | woensdag 29 juni 2022 @ 15:41 |
Dan laat je in die rekensom de tijd even weg. Om die Tesla op te laden tot die 900km ben je makkelijk een uur kwijt, ik ben wel benieuwd wat jouw uurtarief in dat geval dan gaat doen. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:43 |
Het blijft natuurlijk een absurde situatie dat alle mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen betalen voor de leasepatsers en hun laadpalen + bijbehorende parkeerplaatsen. | |
inslagenreuring | woensdag 29 juni 2022 @ 15:44 |
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:44 |
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:45 |
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken. Ik weet dat je een pro-Russische wappie bent maar dan nog is het vergezocht. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:46 |
Dat is incorrect. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:46 |
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren. Dit concept is wel tof. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:46 |
Nee hoor. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:46 |
Toffe luchtfietserij | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:47 |
Jawel. Men is veel meer kwijt aan accijns dan aan belasting op stroom. | |
apenoot | woensdag 29 juni 2022 @ 15:47 |
Dan moeten we toch terug naar allemaal dezelfde auto zoals de Lada Of zoals Mercedes het heeft opgelost met de AA klasse: | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:51 |
Dat is een andere stelling. Ik stelde dat er op stroom meer belasting zit dan op brandstof (uitgaande van de tarieven tot oktober 2021 aangezien de verhoudingen nu zoek zijn door de hoge energieprijzen). Maar omdat je met een brandstofmotor in verhouding meer energie verbruikt, betaal je onder de streep wel meer accijns. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 15:53 |
Een volledig op zonne-energie gedreven auto wel, als onderdeel van een groter plaatje zou het natuurlijk prima kunnen. Alles wat je zelf opwekt hoef je niet te laden. | |
inslagenreuring | woensdag 29 juni 2022 @ 15:53 |
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen? | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 15:54 |
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom. Het feit dat "de verhoudingen zoek zijn" versterkt mijn punt alleen maar meer dat een eerlijke vergelijking niet mogelijk is. | |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 15:56 |
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch. Iets minder dan 10k. Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn... Daar zie ik de relevantie dan weer niet van. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 15:57 |
Vergezocht. Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen. Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij. | |
inslagenreuring | woensdag 29 juni 2022 @ 16:00 |
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:01 |
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent. De stroomprijs incl. energiebelasting, ODE en BTW voor 1 kWh was 25 cent. Dat betekent dat 72% van de stroomprijs vorig jaar uit belastingen bestond. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:04 |
"Dat mom", ofwel het Oekraïne en Rusland argument, komt alleen bij jou vandaan. De plannen om brandstofauto's uit te faseren zijn er al jaren, niet sinds februari 2022. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:06 |
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen? | |
ipa84 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:07 |
A leuk. Ik woon in een appartement zonder eigen parkeer gelegenheid of garage in het centrum van een klein stadje. Ook parkeer ik al buiten het centrum ongeveer 400 meter lopen en er zijn hier amper laadpalen. Die zijn wel door de gemeente belooft maar de gemeente heeft een enorm begrotingstekort en het is nog in Brabant waar al is aangegeven is dat er nog amper ruimte is op het elektriciteit netwerk. Dit alles moet in 2025 al in gaan. Dat zal hier wel een enorm succes worden. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:10 |
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen. Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:12 |
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever? We boeken vooruitgang Dat geldt voor beiden. Laadpalen zonder EV's hebben geen nut, EV's zonder laadpalen ook niet. Gelukkig... | |
Straatcommando. | woensdag 29 juni 2022 @ 16:12 |
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 16:15 |
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werk [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2022 16:16:04 ] | |
Isdatzo | woensdag 29 juni 2022 @ 16:16 |
Klinkt als wijze sommigen. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:16 |
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 16:18 |
Eerder wereldvreemd want de overheid heeft niet zo'n beste trackrecord als het gaat om dit soort grootschalige projecten. | |
Toine51 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:18 |
EV's zijn voor de gewone man onbereikbaar. Aanschafprijs is voor 1 met fatsoenlijke range toch snel 40K. En wat gebeurt er met de wegenbelasting in 2025? Gaat het op gewicht? Nou, dan rij je wel heel duur. 2de hands moet je ook maar durven als de resterende capaciteit te wensen over laat. Zal door de autofabrikanten nog flink gesleuteld moeten worden om een EV aan de gewone man te krijgen. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:22 |
Mensen zijn al veel meer thuis gaan werken. Oké daar was dan wel een pandemie voor nodig. Maar regelmatig op kantoor werken heeft ook weer voordelen t.a.v. het geestelijk welzijn. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:23 |
Aantal laadpalen op aantal auto's is vooral relevant. Ik neem aan dat je geen woningen hoeft op te laden. | |
afterburner | woensdag 29 juni 2022 @ 16:24 |
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid. Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in. Met gemiddeld 70K km per jaar is er geen enkele EV die de range bied, die ik nodig heb. Heb ineens zoveel tijd over nu er weer een diesel staat. Mijn partner mocht laatst weer een nieuwe leasebak uitkiezen. EV met enig bereik, was dikke eigen bijdrage, een Zoë is was een optie zonder eigen bijdragen, maar dan moet ze dus minimaal 2 x per dag laden, waarbij vermeld stond dat laden in "eigen tijd" diende plaats te vinden. Ben blij dat ik een eigen bedrijf heb, want ze kunnen in Den Haag het dak op, hier komt geen EV meer. Dan maar eindeloos sleutelen aan mijn diesel om hem rijdende te houden. | |
Straatcommando. | woensdag 29 juni 2022 @ 16:24 |
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd. Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:26 |
Meeste appartementen wonen alleenstaanden of stellen dus je kunt zelf wel invullen dat 1 laadpaal op minstens 50 auto's vrij weinig is als je zo rigoureus wilt gaan elektrificeren. Dat wordt knokken voor een plekje. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:27 |
Het is 2022 en dus nog geen 2030. En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV. Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt. Wegenbelasting komt dan te vervallen. Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan. Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is. Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee. Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik. Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030. | |
MoreDakka | woensdag 29 juni 2022 @ 16:28 |
Als je geen interesse hebt om daadwerkelijk te reageren op wat ik zeg had je dat wel wat eerder aan kunnen geven. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:28 |
Je gaat wel uit van het scenario dat er nooit meer een laadpaal bij komt, terwijl het aantal laadpalen juist fors stijgt. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:30 |
Ok, dus ik reken je keurig voor dat er tot vorig jaar zo'n 72% belasting op stroom zat en nu is dat niet wat je wil horen? Vervelend voor je. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:32 |
Absoluut waar al zijn in die twee jaar ook weer twee middelgrote steden bijgekomen qua inwoners dus dat zal ongetwijfeld ook zijn weerslag hebben op de filedruk. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:37 |
Hier stijgt het ook fors ja van nul naar een. Als je iedereen effectief aan de EV wilt de komende jaren moeten er echt veel meer van die palen bij. De aantallen die jij post zijn een fractie van wat nodig is. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 16:38 |
Das het probleem waar ik hier tegen aan loop. Heb berekend dat met mijn gemiddelde rijgedrag dat ik een auto zou moet hebben met effectief 600km snelweg range (als ik niet elke dag aan de snellader wil hangen). Die kosten het dubbele kwa catalogus waarde van mijn huidige auto (en hakt er dus lekker in kwa bijtelling) Dan nog het probleem van laadpalen, de garage waar ik nu parkeer heeft 1 oplaad punt die vaak bezet is. Op straat laden is betaald parkeren (dus das stroom + parkeerkosten) en de laadpalen buiten het betaald parkeer gebied (10 min lopen) zijn vaak bezet. Kort samengevat...ik wil wel, maar het kost mij meer geld en ik lever er zwaar op in kwa comfort. Voordeel van het personeels tekort is dat ik dit een probleem van mijn werkgever kan maken. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 16:41 |
Wat overigens ook zou helpen, goedkoper openbaar vervoer dat langer door rijd. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 16:41 |
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen. | |
WheeledWarrior | woensdag 29 juni 2022 @ 16:42 |
Er zitten gewoon te veel boeren op de weg tegenwoordig. | |
Rebel1978 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:43 |
6 merken waarvan er 4 afkomstig zijn uit die totalitaire terreur staat China en 1 uit het al even communistische Vietnam. Het valt weer echt niet op wie er profiteert van een CO2 neutrale toekomst. Dankzij uiteraard de trouwe pro socialistische EU-commissie.. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 16:44 |
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld. Ritje naar huis vanmiddag was 9km per kWh | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:44 |
70.000km is zo'n 400km per werkdag. Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km? Of meer kilometers in minder dagen? Ben benieuwd. Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen). Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt. Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden. Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten. Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:44 |
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:45 |
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380. Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 16:46 |
Dat valt wel mee, volgens mij. | |
ipa84 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:46 |
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken. En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 16:46 |
Ja maar met deze temperaturen haal ik met mijn wltp van 550 ook makkelijk 600 In de winter niet nee maar dat is logisch | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:46 |
Nee. Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee. En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 16:47 |
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig. | |
WheeledWarrior | woensdag 29 juni 2022 @ 16:47 |
Natuurlijk gebeurt het niet, maar bekt lekker in Den Haag, net zoals De Jonge met zijn warmtepompen. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 16:48 |
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan. Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 16:48 |
10-20 jaar is wat ik lees. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:48 |
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt. Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 16:50 |
Als je gemiddeld max 300km per dag rijd en thuis makkelijk kan laden is het met de huidige ev's best te doen. Zit je er boven word het al rap minder. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:51 |
900 tot 1.500 laadcycles voor Lithium-Ion voor ze op 80% restcapaciteit zitten. Die 900 geldt voor ongekoelde accu's. Bij LiFePO4 is dat ongeveer 3.500 laadcycles. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 16:51 |
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:53 |
Dat is wel een goed argument denk ik. Aan de andere kant zijn er nu ook best lange levertijden op EV's en kunnen fabrikanten de vraag nu al niet aan. Ik vermoed dat als de ingangsdatum voor die wetgeving niet gehaald (ofwel uitgesteld) gaat worden dat het vooral ligt aan die capaciteit. | |
ipa84 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:54 |
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij? | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 16:55 |
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden. Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000. Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:56 |
Nee, waarom zou ik? Maar evengoed is het aantal verkochte auto's per jaar al jaren vrijwel gelijk en is het percentage zakelijke lease ook prima te voorspellen. Met de huidige cijfers kom je dan op 1,27% van het wagenpark per jaar. Het is niet niets maar ook weer niet zo erg als dat het in de Telegraaf voorgesteld wordt. De Telegraaf rekent dat overigens niet voor want dan is de sensatie er af. | |
ipa84 | woensdag 29 juni 2022 @ 16:57 |
Omdat jij het allemaal zo goed weet hoe het overal in Nederland alles geregeld is. Dus een kleine moeite als het niet blijkt uit te komen toch? | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 16:58 |
Ik volg uit interesse diverse kanalen waar EV's worden onderzocht of getest. Munro gaat daar heel ver in, die halen veel EV's tot op de laatste schroef uit elkaar. In dit geval wat minder rigoureus maar wel interessant om de pijnpunten van de Mini te zien en het nadeel als een EV niet van de grond af is opgebouwd om een EV te zijn. | |
Toine51 | woensdag 29 juni 2022 @ 17:02 |
VVD heeft het bekend gemaakt. Ja, ok dan gaat het natuurlijk door... Zoals zoveel beloftes... En daarbij. 2030 moet het gebeuren. Maar geloof je echt dat, als je nu kijkt, de prijzen van EV's naar beneden gaat? Of dat de btw omlaag gaat? Hier in NL krijg je niks cadeau. Den Haag denkt, en gelooft, dat elk huishouden wel ff 40k op de bank heeft voor een EV. En we praten nu over een auto. Straks worden warmtepompen, zonnepanelen en isoleren ook nog verplicht. Ja, hoe dan? | |
xzaz | woensdag 29 juni 2022 @ 17:09 |
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken? | |
xzaz | woensdag 29 juni 2022 @ 17:11 |
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen? | |
afterburner | woensdag 29 juni 2022 @ 17:12 |
Woon-werk is al 300km + klanten bezoek, dus minimaal 300KM per met uitschieters van 1000-1200 km per dag. Dagelijks dus minimaal 1 x laden. Overigens kan ik bij mijn bedrijf niet laden, want er mag geen kabel over de stoep liggen, zelfs niet met zo speciale goot. Op last van gemeente moeten weghalen. Laadpaal in de buurt is 1km verderop in woonwijk en altijd bezet, dichtbij zijnde laadpaal die ik heb kunnen gebruiken was 3 km lopen. Gekke Henkie als je in de herfst/winter in klote weer aan de andere kant van het dorp moet laden, nooit meer! Laadpaal aanvraag gedaan bij gemeente, kreeg een mooie brief dat dat momenteel niet mogelijk was, omdat het terrein waar mijn bedrijf staat al over het max verbruik heen is en daarom geen kunnen toestaan. Dat al 3 jaar achter elkaar btw.... Leuk die plannen maar totaal niet haalbaar. Ik ben EV rijder van het eerste uur geweest, maar voor mij niet meer. | |
descon | woensdag 29 juni 2022 @ 17:13 |
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen. Je bent al heel snel afhankelijk van de gemeente. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 17:18 |
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd. Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour. | |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 17:21 |
Het was toch de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gingen rijden? | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 17:23 |
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer? | |
saparmurat_niyazov | woensdag 29 juni 2022 @ 17:23 |
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland. | |
afterburner | woensdag 29 juni 2022 @ 17:25 |
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden. Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad. De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom. | |
Zelva | woensdag 29 juni 2022 @ 17:26 |
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben. Mijn inschatting is dat er een vast component blijft, waarbij dat verhoogd wordt aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Dus bijvoorbeeld, ik noem maar wat, 100 euro vast tarief + 15 euro als je 0-10000 rijdt 30 euro als je 10-20000 rijdt 45 euro als je 20-30000 rijdt enzovoorts. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 17:26 |
Kan moeilijk een laadpaal plaatsen op grond die niet eens van mij is. En dan verwachten dat niemand er gaat staan. Daarbij wil de politiek toch dat we zo nodig elektrisch gaan rijden?? | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 17:28 |
Ik geloof niet zo in een toekomst van waterstofauto's maar als er 1 kandidaat is dan ben jij het wel denk ik. Voor mensen die tot 35.000km per jaar rijden totaal niet interessant (zeker niet als de range van EV's nog toeneemt) maar voor die paar kilometervreters wellicht wel. Op dit moment niet interessant aangezien je dan ~50km moet rijden om te tanken. | |
Elan | woensdag 29 juni 2022 @ 17:47 |
Zijn maar weinig kleine auto's met een groot bereik. Die willen juist gewicht laag houden voor de wegenbelasting. Al gaat in dit topic over de leasebakken, weinig werkgevers zullen dan kiezen voor die kleinere auto's met een beperkt bereikt. Geloof zelf dat er eerst nog een revolutie moet komen qua ontwikkeling en levensduur van die accu's. Dan ben je ook meteen verlost van het laadpaal-dillema en het stroomnet dat het in sommige regio's nu al amper kan behappen. Vind het jammer dat er niet meer is ingezet op hybride technologie om de komende periode te overbruggen tot de technologie daadwerkelijk zover is. Het moet allemaal weer van 90% fossiel naar 90% elektrisch in no time. Met hybride rijden kan je echt al enorm veel brandstof besparen. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 17:48 |
De meeste lease auto's zijn geen formaat X, natuurlijk, de meeste lease auto's zijn middenklassers en daaronder. Auto's als de ID 3 en 4, Skoda Enyaq en aanverwanten zijn populaire lease auto's bijvoorbeeld, de kleine Tesla ook. Ter illustratie: https://debesteleasedeal.nl/top-10-leaseauto/ In de top 10 is 1 brandstofmotor te vinden en het zijn allemaal kleine tot medium middenklassers. | |
Basp1 | woensdag 29 juni 2022 @ 17:52 |
Dat kunnen 2 bewoners per straat doen en daarna is het netwerk overbelast. | |
TweedeKlum | woensdag 29 juni 2022 @ 17:54 |
Ik vind het prima, eindelijk een eigen parkeerplaats voor mijn deur. Daar mag ik natuurlijk wel voor dokken. | |
Gunner | woensdag 29 juni 2022 @ 17:54 |
Ik heb wat moeite met hybride. Dat komt meer door falend overheidsbeleid uit het verleden. Destijds met de foutlander, de a3 etron en al die andere zware bakken? lekker geen bijtelling maar de oplaadkabel bleef lekker ongebruikt in de kofferbak. kan je dat de gebruikers kwalijk nemen? misschien niet (al zou je kunnen twisten over de morele verplichting om toch een beetje groen bezig te zijn voor het voordeel wat je kreeg). de overheid wel. Wat een naiviteit was dat zeg. veel geld is daar aan verspild. Ik heb ook naar hybride gekeken. Op hetzelfde model was de meerprijs voor een hybrid 5000 euro. Met dat beperkte bereik verdien je dat nooit terug. Daarom voor full EV gegaan | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 18:12 |
Als je naar vrijwel alle statistieken over EV-accu's kijkt heb je de eerste 25.000km het grootste verval in range (~3,5%) en gaat het daarna héél langzaam en geleidelijk omlaag tot je zo'n 900 tot 1.500 volledige cycles hebt gehad. Moderne EV's hebben gekoelde accu's dus die halen de 1.500 cycles wel. Hier de statistieken die bijgehouden zijn door leden van een Tesla forum. Hou er ook rekening mee dat daar juist ook de statistieken van oudere Tesla's in zitten en dat de accu's steeds beter worden, chemische samenstelling beter wordt en dat we ze het gedrag daarvan beter leren kennen. | |
Kickinalfa | woensdag 29 juni 2022 @ 18:41 |
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is. | |
Sapstengel | woensdag 29 juni 2022 @ 18:44 |
Ja goed idee. Woon in een appartement en er zijn hier in een straal van 500m rondom mijn huis ongeveer 3 openbare laadpalen. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 19:14 |
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's. Belachelijk gedoe zeg. | |
Tijger_m | woensdag 29 juni 2022 @ 19:29 |
Nee, daar lijkt het totaal niet op. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juni 2022 @ 21:37 |
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2022 21:38:49 ] | |
Kickinalfa | woensdag 29 juni 2022 @ 21:45 |
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product. Hier hebben we het over een zakelijke transactie tussen twee partijen waar de overheid niks mee te maken heeft. Het is hetzelfde als de overheid voortaan bepaald dat je als zakelijke klant straks alleen maar vrije uitloop eieren mag kopen. | |
Accordtje | woensdag 29 juni 2022 @ 22:17 |
Mwah...voor de meeste zakelijke rijders is dat niet zo'n punt. Kijk maar wat er gebeurt als je de bijtellingsregels van 2020 weer zou invoeren. Dan maken ze zich ineens niet meer zo druk over de laadinfrastructuur. Sterker nog, wij hebben redelijk wat medewerkers met een elektrische auto terwijl er geen laadpalen op kantoor staan en lang niet iedereen heeft een mogelijkheid voor een eigen laadpaal thuis. En toch zouden ze stuk voor stuk opnieuw voor elektrisch kiezen. Zo ellendig is het allemaal niet. De auto hoeft niet continue aan de laadpaal te staan. Je tankt toch ook niet iedere dag je auto totdat de tank weer vol zit? | |
Fer | woensdag 29 juni 2022 @ 22:24 |
Goede zaak, bij ons houden vooral een directeur met oude ideeen de boel op, terwijl wij allang electrisch willen rijden. Was hetzelfde geval dat we perse diesel moesten rijden, terwijl het kwa omslagpunt helemaal niet gunstiger was voor de meeste rijders bij ons. Hetzelfde met EV, terwijl we bij heel veel klanten overdag kunnen bijladen en het kwa kosten ook al goedkoper is dan benzine/diesel. Maar omdat er toevallig ooit een pannekoek die 140km enkele reis vanaf het kantoor woont, het handig vond een EV met 200km range te bestellen, zijn ze nu een beetje anti-EV. | |
TheFreshPrince | woensdag 29 juni 2022 @ 22:41 |
Mooi dat deze video vandaag online kwam. Het geeft een duidelijke reden aan waarom je niet zomaar "one size fits all" accu's kan ontwerpen. Een Plaid stelt bijvoorbeeld alweer heel andere eisen aan de accupakketten, o.a. de afvoer van warmte. Ook het BMS is anders. | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 00:57 |
Wat nog steeds geen communisme is. | |
Justinn | donderdag 30 juni 2022 @ 01:18 |
400 km is voor een zakelijk rijder extreem kut, zelfs als je geheel onder werktijd mag laden van de baas. Wie wil dat nou iedere 2 a 3 dagen? Ik rijd al een tijd alleen auto's die minimaal (ja op papier dan) 1000 km op een volle tank doen. Een auto met een mindere range is een teruggang in comfort. Het langer wachten op een volle accu ook. Dan resteert de vraag: gaat mn werkgever de aanleg van mijn oplaadpunt thuis bekostigen? Dit plan is gewoon voorlopig niet werkbaar, want het draagvlak ontbreekt imo. Uitzonderingen zijn er wellicht voor bedrijven met een wagenpark van voornamelijk kleine stadsauto's voor lokaalgebruik die vervangen kunnen worden door een elektrisch equivalent. [ Bericht 17% gewijzigd door Justinn op 30-06-2022 01:24:32 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:15 |
Vandaag in de krant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2062618849/automobilisten-moeten-vanaf-2030-gaan-betalen-voor-elke-gereden-kilometer https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/rekeningrijden-vanaf-2030-automobilisten-betalen-dan-voor-iedere-gereden https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/ | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 10:24 |
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:35 |
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond. Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer. En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc. En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada. | |
raptorix | donderdag 30 juni 2022 @ 10:38 |
Men zal vast extra gaan investeren in OV! | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:40 |
Het is sowieso een beetje overdreven. Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit. Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen. En als je op het platteland woont en je moet iedere dag naar de supermarkt dan ben je niet efficiënt bezig (of je werkt er). | |
raptorix | donderdag 30 juni 2022 @ 10:42 |
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen. | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 10:43 |
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:43 |
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch. | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 10:44 |
Geloof je het zelf? | |
raptorix | donderdag 30 juni 2022 @ 10:45 |
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:45 |
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet. Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg). Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen. Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer. Je bestraft mensen dan ook niet voor het hebben van een auto, rij je weinig, betaal je weinig. | |
Accordtje | donderdag 30 juni 2022 @ 10:48 |
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt? | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 10:50 |
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland. Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast. | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 10:52 |
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:53 |
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen. Rij je meer, dan ben je meer kwijt dan nu. Rij je minder, dan ben je minder kwijt dan nu. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 10:54 |
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden. De invoering is vanaf 2030. Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel. | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 11:08 |
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:15 |
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt. Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden. Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter. | |
Glazenmaker | donderdag 30 juni 2022 @ 11:25 |
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt. | |
Glazenmaker | donderdag 30 juni 2022 @ 11:27 |
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland. | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 11:32 |
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:34 |
En het is nog niet eens 2030. 8 jaar geleden had je maar enkele EV's om uit te kiezen. Nu al enkele tientallen. Over 8 jaar nog veel meer. | |
Niek92 | donderdag 30 juni 2022 @ 11:34 |
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 11:37 |
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar. Bij het huidige gemiddelde is het neutraal (35km per dag). Rij je minder, ben je goedkoper uit. | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 11:40 |
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km. | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 11:43 |
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet. Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd. | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 11:44 |
Lees eens een review van die baggerauto. | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 11:47 |
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn. | |
Glazenmaker | donderdag 30 juni 2022 @ 11:47 |
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen. | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 11:49 |
Jezus...de context van een post is ook relevant, he? Het ging niet om de kwaliteiten van die specifieke EV maar om het feit dat EV's niet alleen weggelegd zijn voor de "rijken" | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 11:57 |
Klopt, een beetje luxe is niet weggelegd voor de paupers. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 12:13 |
Sowieso koopt jaarlijks maar 2,19% van de huishoudens een nieuwe auto, de rest rijdt 2e hands of lease (privé of zakelijk). Het argument van "niemand kan zo'n auto betalen" geldt nu al voor het overgrote deel van de bevolking. | |
Elan | donderdag 30 juni 2022 @ 12:32 |
Dutch Belgium Tesla Forum. Wij van WC-eend..... Heb je een linkje naar een eventueel onderzoek van de NHTSA? | |
Tijger_m | donderdag 30 juni 2022 @ 12:36 |
Wat hebben die te maken met accuduur? NHTSA gaat over veiligheid. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 12:38 |
NHTSA houdt geen accu-slijtage bij. Ze houden wel de veiligheid van auto's bij. Weinig "WC-Eend" aan, het forum is niet van Tesla, het is een forum voor Tesla eigenaren die daar accu-data verzamelen van leden. | |
Elan | donderdag 30 juni 2022 @ 12:39 |
Ja geen idee maar die staan als bronvermelding onder zijn plaatje | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 12:40 |
Ja, die leveren de data over de gemiddelde levensduur van auto's, ofwel de verticale rode lijn. Keurige bronvermelding. | |
Halcon | donderdag 30 juni 2022 @ 12:44 |
Dat z'n chick dagelijks 'n uur op ranzige parkeerplaatsen bij de Fastned staat | |
xzaz | donderdag 30 juni 2022 @ 13:58 |
Zijn er mensen die geen eigen parkeerplek hebben aan huis dan? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 14:06 |
Genoeg. In de steden is het vaak zelfs "vechten" om een plekje. Als ik in Hilversum ben en ik moet bij vrienden zijn, dan zet ik 'm meestal ergens tussen de Stieltjeslaan en het station en dan is het nog ~10 minuten lopen. Hier in de kleine Friese dorpen is het dan weer niet zo'n probleem meestal. Ik laad m'n auto hier ook gewoon aan m'n eigen aansluiting. Maar daarom moeten gemeenten ook van hun luie reet af en vaart maken met het aanleggen van laadpalen. Ook verzonken kabelgoten in de stoep kunnen in veel gevallen een oplossing zijn (die bestaan al, een stratenmaker legt dat in een half uur per woning aan). [ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-06-2022 14:14:24 ] | |
EinarBoe | donderdag 30 juni 2022 @ 16:02 |
Prima plan hoor. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:10 |
Ik ken niemand die er 1 heeft en bij mijn zus moet ik altijd het laatste half uur lopen of fietsen vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen. Worden er nu geen 0.6 publieke parkeerplaatsen per huis bedacht bij nieuwbouwhuizen? Ik dacht dat ik dat laatst las. Hier zijn 2 smalle straten die 2 richting zijn maar 1 kant staan altijd autos over de volle lengte geparkeerd. Geregeld staan er daar 2 kemphanen tegenover elkaar die de gehele wijk wakker toeteren. [ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 30-06-2022 16:15:43 ] | |
xzaz | donderdag 30 juni 2022 @ 16:10 |
In wat voorn pauper buurten wonen mensen dan? Iedereen in mijn cirkel heeft gewoon 1 of meerdere parkeerplaatsen voor hun deur. | |
Halcon | donderdag 30 juni 2022 @ 16:12 |
Ja, hier ook. Maar er wonen ook heel wat mensen buurten die volgestauwd zijn met allerlei flats en appartementencomplexen. Daar schijnt het vaak dringen te zijn. En dan willen sommige mensen er nog heel veel woningen bij gaan bouwen | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:12 |
In mijn complete wijk tel ik er 5. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:13 |
Even verderop is de enige parkeerplek gesloopt voor appartementen | |
descon | donderdag 30 juni 2022 @ 16:17 |
Ze zouden gewoon van elke lantaarnpaal bij een parkeerplaats een laadpaal moeten maken. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:18 |
Dat is ook zoiets. Je mag dus niet van je huis over de openbare stoep een kabel leggen naar je auto toe.... Mijn ouders zouden dan een 100-150m lange kabel nodig hebben naar de eerste parkeerplaats. | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 16:38 |
Kom je wel eens in de echte wereld? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 16:39 |
De oplossing voor stoepen is er iig wel al een tijdje. https://www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/38509/ev-kabelgoottegel-houdt-trottoir-vrij-van-losliggende-kabels/ Maar dan zal je wel je auto voor de deur moeten kunnen parkeren, dat is op veel plekken (met openbare parkeerplaatsen) verre van een garantie. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 16:41 |
Ik verwacht niet dat de bekabeling naar een lantaarnpaal voldoende gedimensioneerd is om er een EV mee te laden. | |
xzaz | donderdag 30 juni 2022 @ 16:43 |
Je bedoeld die wereld waar iedereen 2m van elkaar wil wonen? | |
WheeledWarrior | donderdag 30 juni 2022 @ 16:44 |
Tja, we hebben nu eenmaal veel te veel mensen hier op een klein oppervlak. Maar een eigen parkeerplaats hebben velen dus niet nee, hoogstens een x aantal vrije plekken aan straat of op een parkeerterrein. Maar daar kunnen dus ook anderen van gebruik maken. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:52 |
Klopt maar mag je die zelf aanleggen? | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:53 |
Klopt bij een feestje of familiebezoek van iemand in mijn buurt moet ik niet weg gaan met mijn auto, anders kan ik vij terugkomst 15 minuten lopen. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 16:54 |
Dat verwacht ik niet. Als gemeente zou je kunnen werken met een inschrijflijst en eens in de zoveel maanden stuur je dan een paar stratenmakers door de stad die die goten aanleggen. Het zal toch maatwerk zijn, genoeg plekken waar dit de oplossing is, genoeg plekken waar dit niet praktisch is. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 16:55 |
Dat verklaart waarom er hier in de wijk geen ev autos zijn. Ik heb ook nergens hier een laadpaal gezien. Er zijn wel 4 tankstations op loopafstand. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:00 |
De grootste stap vooruit is de laadsnelheid van EV's. De eerste EV's hadden vaak maar 50kW laadsnelheid, dat is omgerekend in kilometers zo'n 50x5 = 250km per uur aan range. Maar je ziet nu 150kW, 250kW, 350kW op de markt. Met de laatste kan je 350x5 = 1750km per uur laden. (in de praktijk geldt die snelheid meestal alleen voor de eerste 80% lading, daarna vertraagt het iets maar kan je wel weer verder rijden of je wacht nog even tot hij vol is) En de rek is er nog niet helemaal uit, dus in de toekomst zal dat nog iets sneller kunnen. Hogere voltages, beter gekoelde laadkabels, betere BMS, etc. En dan is het hebben van een eigen laadpaal in de toekomst niet eens meer echt een must maar meer een convenience. Hoe het netwerk die hoge laadstromen aan kan? Tesla lost dat nu al op door Megapacks bij laadstations te zetten. Zo'n Megapack (accu buffer) wordt dag en nacht op laag tempo opgeladen en als er een auto wil laden, kan deze met hoge laadstromen weer uit die buffer geladen worden. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:07 |
Wat is laadsnelheid? Is dat vermogen? 50kW kan helemaal niet bij een huis. Als je 50 eur per maand extra wilt betalen aan abbo kosten alleen is het max iets minder dan 25kW | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:14 |
Je mist het punt, ik heb het nu juist niet over thuis laden (AC laders) maar over snelladers (DC laders). Bij een huis heb je geen hoge laadsnelheid nodig want daar parkeer je, vaak voor een hele nacht. Het gaat me er juist om dat als je NIET thuis kan laden maar je auto kan wel met 350kW of zelfs 700kW bij een snellader laden, dat de mogelijkheid om thuis te kunnen laden dan ineens minder belangrijk wordt. We richten ons nu heel erg op "thuis kunnen laden" maar je kan een benzine auto nu ook niet thuis tanken. Als laden naar 90% maar 4 of 5 minuten zou duren dan zouden de meeste mensen prima zonder laadpaal thuis kunnen. In de praktijk zal je dan 700kW DC laders nodig hebben om daar in de buurt te komen. Dat is echter niet onmogelijk, we zijn ook van 50 naar 350kW gegaan. | |
MoreDakka | donderdag 30 juni 2022 @ 17:22 |
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:29 |
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:31 |
Er zullen gebieden zijn waar het plaatsen van laadpalen in eerste instantie een achterstand zal houden. Wijzen naar "directeuren" lijkt me wat overdreven. Ik ben ook geen directeur maar heb hier wel een oprit. Dat is nu eenmaal het voordeel van platteland of nadeel van de stad. Nee, je betaalt niet meer voor een volle accu dan een volle tank benzine. Zonder Gold laadpas zit je bij Fastned inderdaad op ¤0,69 per kWh en bij Shell op ¤2,30 per liter. Met Gold laadpas zit je bij Fastned op ¤0,45 per kWh. Als je vaak bij een snellader moet laden, verdien je dat snel terug. En als je niet vaak bij een snellader hoeft te laden, dan is voor die paar keer die duurdere stroom niet zo relevant. 300km laden voor ¤0,69 per kWh = 60kWh stroom = ¤41,40 300km laden voor ¤0,45 per kWh = 60kWh stroom = ¤27,00 300km tanken voor ¤2,30 per liter (bij 1 op 20) = 15 liter brandstof = ¤34,50 300km tanken voor ¤2,30 per liter (bij 1 op 15) = 20 liter brandstof = ¤46,00 Alleen met een zuinige diesel zou je iets goedkoper uit zijn maar dan betaal je wel fors meer wegenbelasting. | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 17:32 |
Bovendien heb ik thuis zonnepanelen en hopelijk kun je je eigen opgewekte enerrgie dan opslaan om 's nachts de auto op te laden ipv naar een duur tankstation te moeten. Gaat natuurlijk nooit gebeuren want daar verdient de Staat niet aan. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:32 |
¤0,45 per kWh bij Fastned met Gold Membership. Als je vaker dan 1x per maand daar laadt kan dat al uit. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:33 |
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:34 |
Zonder eigen parkeerplaats is dat lastig | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:35 |
Thuis is een kwart goedkoper | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:37 |
Als je een Tesla hebt laad je voor ¤0,35 per kWh bij een Tesla Supercharger. Voor gasten met andere merken is het duurder. En thuis? Dat hangt heel erg van je tarief af. Als je contract nu verloopt is het duurder zie ik (52 cent per kWh). | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:38 |
Die van mij is variabel. Oh nu is het nog goedkoper, morgen wordt het die kwart goedkoper | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:38 |
Niet alleen lastig maar vooral onmogelijk. Maar dat zal niet veranderen in de toekomst. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:40 |
Ja, jij had zo'n variabel contract idd. Het gros van de mensen heeft een vast contract of variabel (waarbij prijs doorgaans per 1 juli en 1 januari verandert). | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:40 |
Met een huis met zo'n goot kan het wel | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:41 |
Precies, morgen is het? | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:41 |
Als je ook een eigen parkeerplaats voor de deur hebt, dan wel. Je kan uiteraard niet iedere oplossing op iedere situatie toepassen. | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:42 |
Voor benzine en diesel is dat wel zo. Daar is iedereen gelijk | |
TweedeKlum | donderdag 30 juni 2022 @ 17:43 |
Een dergelijk accu is nu nog veel te duur. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:44 |
Ja. Maar over 8 jaar koop je geen nieuwe diesel of benzine en over 13 jaar worden ze voor de Europese markt zelfs niet meer gemaakt. Dus dat gaat veranderen. | |
TheFreshPrince | donderdag 30 juni 2022 @ 17:44 |
Uiteraard. Maar dat was de vraag niet | |
sjorsie1982 | donderdag 30 juni 2022 @ 17:45 |
dat denk jij en dat denken sommige politici. Ik denk dat er niks gaat veranderen dan |