Fastned is 0,68¤ per kwh. In een Tesla gaat 85kwh. Niemand boeit het verder iets omdat de baas betaald.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van
komt vast uit de onderbuik
(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Ik zal het maar weer doenquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van
komt vast uit de onderbuik
(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan? Groot is beter maar dan ga je ook weer tyfusveel belasting betalen en een veel hogere aanschafprijs natuurlijk.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Klagen over een exces en dan zelf zo'n prutvoorbeeld van die mini blijven aanhalen. Dat is net zo goed een exces. De citigo van m'n broer doet al meer KM's dan zo'n mini die bijna dubbel zo duur is.
Dat is gewoon kut ontworpen
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zal het maar weer doen
Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan dat uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader.
Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer
Wat kost een liter benzine? ¤2,28 zag ik gisteren bij de lokale pomp.
Daar kan je met een zuinige hybride zo'n 20km op rijden, ofwel ¤0,114 per kilometer.
Heb je een grote slurper dan gaat dat uiteraard al snel x2.
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van
komt vast uit de onderbuik
(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Als je vriendin 3x per dag 20 minuten bij een laadpaal staat dan is dat een verliespost voor de werkgever.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Maarja wat is voldoende. Als hun zeggen je doet het er maar mee dan maar wat vaker opladen dan heb je toch gewoon pech.
Misschien. Maar als die situatie ontstaat waarin alles vastloopt dan krijg je vanzelf gelijk.quote:Daarbij moet de hele infrastructuur ook gerealiseerd kunnen worden. Laatst was er bij Nieuwsuur of zo iemand van de laadpalen bouwde en die zei dat er helemaal geen personeel en materiaal is om binnen korte tijd dat allemaal te fixen. Zelfde met die warmtepompen.
Ik zie het niet zo zwart.quote:Ze kunnen beter eerst eens fatsoenlijk gaan inventariseren wat haalbaar is voor ze achterlijke doelen stellen (en daar later op terug komen).
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoezo? De werkgever heeft toch gewoon pech als jij drie keer per dag bij de laadpaal staat.
De enige reden om als particulier ev te gaan rijden is dan ook als je veel zonnepaneeltjes hebt om de ev op te laden. Nu kan dat nog goed s'nachts ivm de salderingsregels. Want je hebt gewoon 8 uur nodig om je EV op te laden. Dus normaal gesproken doe je dat snachts omdat je overdag de wagen nodig hebt. Als de salderingsregels wegvallen heb je daar dus ook niks meer aan en kan je alleen nog goedkoop opladen als de zon er is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
Omdat?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
quote:Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.
Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.quote:
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
Lees het nog eens:quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
quote:Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.
Het gaat nog steeds om zakelijke lease.
Het is de tijd van de werkgever die je verspilt.
Nee, als je 1x per maand bij een snellader staat dan kan zo'n laadpas niet uit.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.quote:
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.quote:Wat een inferieure klote technologie eigenlijk.
Tesla opladen fastned 36¤ range 300kmquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.
Met een Gold laadpas:
[..]
Alleen al de accijns.quote:
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.
Wat een inferieure klote technologie eigenlijk. Tanken kost 5 minuten met een driedubbel bereik.
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
Dan laat je in die rekensom de tijd even weg. Om die Tesla op te laden tot die 900km ben je makkelijk een uur kwijt, ik ben wel benieuwd wat jouw uurtarief in dat geval dan gaat doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Tesla opladen fastned 36¤ range 300km
Diesel tanken ¤2,05 x 50 liter = 102,5¤ range 900km
Om diezelfde range te bereiken met de tesla ¤108
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alleen al de accijns.
Laadpalen zijn prima, maar dan moeten ze wel minimaal 10x zo duur zijn in gebruik.
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.
Dat is incorrect.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.
Toffe luchtfietserijquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.
Dit concept is wel tof.
Dan moeten we toch terug naar allemaal dezelfde auto zoals de Ladaquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.
[..]
Dat is een andere stelling.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel. Men is veel meer kwijt aan accijns dan aan belasting op stroom.
Een volledig op zonne-energie gedreven auto wel, als onderdeel van een groter plaatje zou het natuurlijk prima kunnen. Alles wat je zelf opwekt hoef je niet te laden.quote:
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.
Ik weet dat je een pro-Russische wappie bent maar dan nog is het vergezocht.
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een andere stelling.
Ik stelde dat er op stroom meer belasting zit dan op brandstof (uitgaande van de tarieven tot oktober 2021 aangezien de verhoudingen nu zoek zijn door de hoge energieprijzen).
.
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.
Iets minder dan 10k.quote:Wat is "absoluut noodzakelijk"? Over hoeveel kilometer per jaar hebben we het dan?
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...quote:En hoe past dat in de discussie van dit topic, waar het gaat over "zakelijke lease", ofwel auto's die je nodig hebt voor je werk en niet privé hoeft te gebruiken?
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.quote:En hoe staat de EV-markt er in 2040 voor? Want dat is het moment dat 2e hands brandstofauto's moeilijker leverbaar worden.
Vergezocht.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vergezocht.
Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.
Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.
Het feit dat "de verhoudingen zoek zijn" versterkt mijn punt alleen maar meer dat een eerlijke vergelijking niet mogelijk is.
"Dat mom", ofwel het Oekraïne en Rusland argument, komt alleen bij jou vandaan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.
[..]
Iets minder dan 10k.
[..]
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...
[..]
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen.
Dat geldt voor beiden.quote:Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen. Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werkquote:Op woensdag 29 juni 2022 16:07 schreef ipa84 het volgende:
A leuk. Ik woon in een appartement zonder eigen parkeer gelegenheid of garage in het centrum van een klein stadje. Ook parkeer ik al buiten het centrum ongeveer 400 meter lopen en er zijn hier amper laadpalen. Die zijn wel door de gemeente belooft maar de gemeente heeft een enorm begrotingstekort en het is nog in Brabant waar al is aangegeven is dat er nog amper ruimte is op het elektriciteit netwerk. Dit alles moet in 2025 al in gaan. Dat zal hier wel een enorm succes worden.
Klinkt als wijze sommigen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:15 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |