abonnement Unibet Coolblue
pi_205188040
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
En als je op het platteland woont en je moet iedere dag naar de supermarkt dan ben je niet efficiënt bezig (of je werkt er).
pi_205188054
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205188063
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.

Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.

En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
pi_205188064
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch.
pi_205188072
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Geloof je het zelf?
pi_205188079
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:44 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Geloof je het zelf?
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205188082
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.

Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).

Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.

Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer. Je bestraft mensen dan ook niet voor het hebben van een auto, rij je weinig, betaal je weinig.
pi_205188103
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
pi_205188115
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.

Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).

Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.

Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer.
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.

Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
pi_205188129
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
pi_205188136
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.

Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen.
Rij je meer, dan ben je meer kwijt dan nu.
Rij je minder, dan ben je minder kwijt dan nu.
pi_205188145
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:52 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
pi_205188252
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Het is koud, het is guur....
pi_205188328
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.

Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
pi_205188452
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt.
pi_205188469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.

Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:32:56 #242
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188517
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188532
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
En het is nog niet eens 2030.

8 jaar geleden had je maar enkele EV's om uit te kiezen.
Nu al enkele tientallen.
Over 8 jaar nog veel meer.
pi_205188536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
pi_205188562
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar.

Bij het huidige gemiddelde is het neutraal (35km per dag).

Rij je minder, ben je goedkoper uit.
pi_205188598
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km. _O_ _O_ _O_

:')
Het is koud, het is guur....
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:43:21 #247
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188619
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:40 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km. _O_ _O_ _O_

:')
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188631
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Lees eens een review van die baggerauto.
Het is koud, het is guur....
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:47:10 #249
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188653
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Lees eens een review van die baggerauto.
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188654
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')