Het is sowieso een beetje overdreven.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.
Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.
En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
Geloof je het zelf?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV.quote:
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.
Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).
Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.
Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer.
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.
Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:52 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.
Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koopquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
En het is nog niet eens 2030.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:40 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.
Lees eens een review van die baggerauto.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Lees eens een review van die baggerauto.
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |