abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205182043
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.

Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad.

De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom.
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:26:00 #202
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205182047
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben.

Mijn inschatting is dat er een vast component blijft, waarbij dat verhoogd wordt aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt.

Dus bijvoorbeeld, ik noem maar wat,

100 euro vast tarief +

15 euro als je 0-10000 rijdt
30 euro als je 10-20000 rijdt
45 euro als je 20-30000 rijdt
enzovoorts.
pi_205182048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Kan moeilijk een laadpaal plaatsen op grond die niet eens van mij is. En dan verwachten dat niemand er gaat staan.

Daarbij wil de politiek toch dat we zo nodig elektrisch gaan rijden??
blablablabla
pi_205182057
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:25 schreef afterburner het volgende:

[..]
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.

Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad.

De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom.
Ik geloof niet zo in een toekomst van waterstofauto's maar als er 1 kandidaat is dan ben jij het wel denk ik.

Voor mensen die tot 35.000km per jaar rijden totaal niet interessant (zeker niet als de range van EV's nog toeneemt) maar voor die paar kilometervreters wellicht wel.

Op dit moment niet interessant aangezien je dan ~50km moet rijden om te tanken.
pi_205182186
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.

Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
Zijn maar weinig kleine auto's met een groot bereik. Die willen juist gewicht laag houden voor de wegenbelasting.
Al gaat in dit topic over de leasebakken, weinig werkgevers zullen dan kiezen voor die kleinere auto's met een beperkt bereikt. Geloof zelf dat er eerst nog een revolutie moet komen qua ontwikkeling en levensduur van die accu's. Dan ben je ook meteen verlost van het laadpaal-dillema en het stroomnet dat het in sommige regio's nu al amper kan behappen.

Vind het jammer dat er niet meer is ingezet op hybride technologie om de komende periode te overbruggen tot de technologie daadwerkelijk zover is. Het moet allemaal weer van 90% fossiel naar 90% elektrisch in no time. Met hybride rijden kan je echt al enorm veel brandstof besparen.
blablablabla
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 17:48:04 #206
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205182190
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.
De meeste lease auto's zijn geen formaat X, natuurlijk, de meeste lease auto's zijn middenklassers en daaronder.

Auto's als de ID 3 en 4, Skoda Enyaq en aanverwanten zijn populaire lease auto's bijvoorbeeld, de kleine Tesla ook. Ter illustratie:

https://debesteleasedeal.nl/top-10-leaseauto/

In de top 10 is 1 brandstofmotor te vinden en het zijn allemaal kleine tot medium middenklassers.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205182225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mensen kunnen thuis een laadinstallatie laten installeren, toch? Waarom zou je met de hele buurt moeten gaan dringen voor die ene laadpaal in de woonwijk?
Dat kunnen 2 bewoners per straat doen en daarna is het netwerk overbelast. ;)
pi_205182235
Ik vind het prima, eindelijk een eigen parkeerplaats voor mijn deur. Daar mag ik natuurlijk wel voor dokken. :')
Het is koud, het is guur....
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:54:27 #209
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205182239
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:47 schreef Elan het volgende:
Vind het jammer dat er niet meer is ingezet op hybride technologie om de komende periode te overbruggen tot de technologie daadwerkelijk zover is. Het moet allemaal weer van 90% fossiel naar 90% elektrisch in no time. Met hybride rijden kan je echt al enorm veel brandstof besparen.
Ik heb wat moeite met hybride. Dat komt meer door falend overheidsbeleid uit het verleden. Destijds met de foutlander, de a3 etron en al die andere zware bakken? lekker geen bijtelling maar de oplaadkabel bleef lekker ongebruikt in de kofferbak. kan je dat de gebruikers kwalijk nemen? misschien niet (al zou je kunnen twisten over de morele verplichting om toch een beetje groen bezig te zijn voor het voordeel wat je kreeg). de overheid wel.

Wat een naiviteit was dat zeg. veel geld is daar aan verspild.

Ik heb ook naar hybride gekeken. Op hetzelfde model was de meerprijs voor een hybrid 5000 euro. Met dat beperkte bereik verdien je dat nooit terug. Daarom voor full EV gegaan
pi_205182406
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?
Als je naar vrijwel alle statistieken over EV-accu's kijkt heb je de eerste 25.000km het grootste verval in range (~3,5%) en gaat het daarna héél langzaam en geleidelijk omlaag tot je zo'n 900 tot 1.500 volledige cycles hebt gehad. Moderne EV's hebben gekoelde accu's dus die halen de 1.500 cycles wel.

Hier de statistieken die bijgehouden zijn door leden van een Tesla forum.
Hou er ook rekening mee dat daar juist ook de statistieken van oudere Tesla's in zitten en dat de accu's steeds beter worden, chemische samenstelling beter wordt en dat we ze het gedrag daarvan beter leren kennen.



pi_205182698
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
pi_205182732
Ja goed idee. Woon in een appartement en er zijn hier in een straal van 500m rondom mijn huis ongeveer 3 openbare laadpalen.
pi_205183006
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 19:29:02 #214
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205183166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Nee, daar lijkt het totaal niet op.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205184588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2022 21:38:49 ]
pi_205184661
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.

Hier hebben we het over een zakelijke transactie tussen twee partijen waar de overheid niks mee te maken heeft.

Het is hetzelfde als de overheid voortaan bepaald dat je als zakelijke klant straks alleen maar vrije uitloop eieren mag kopen.
pi_205185033
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:37 schreef Gehrman het volgende:
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.
Mwah...voor de meeste zakelijke rijders is dat niet zo'n punt. Kijk maar wat er gebeurt als je de bijtellingsregels van 2020 weer zou invoeren. Dan maken ze zich ineens niet meer zo druk over de laadinfrastructuur. Sterker nog, wij hebben redelijk wat medewerkers met een elektrische auto terwijl er geen laadpalen op kantoor staan en lang niet iedereen heeft een mogelijkheid voor een eigen laadpaal thuis. En toch zouden ze stuk voor stuk opnieuw voor elektrisch kiezen.

Zo ellendig is het allemaal niet. De auto hoeft niet continue aan de laadpaal te staan. Je tankt toch ook niet iedere dag je auto totdat de tank weer vol zit?
pi_205185128
Goede zaak, bij ons houden vooral een directeur met oude ideeen de boel op, terwijl wij allang electrisch willen rijden.

Was hetzelfde geval dat we perse diesel moesten rijden, terwijl het kwa omslagpunt helemaal niet gunstiger was voor de meeste rijders bij ons.

Hetzelfde met EV, terwijl we bij heel veel klanten overdag kunnen bijladen en het kwa kosten ook al goedkoper is dan benzine/diesel. Maar omdat er toevallig ooit een pannekoek die 140km enkele reis vanaf het kantoor woont, het handig vond een EV met 200km range te bestellen, zijn ze nu een beetje anti-EV.
.
pi_205185358
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.

Waarom?
- accu's worden ieder jaar beter maar ook de vormfactor verandert, er zijn merken die blade accu's maken maar ook juist 4680 in cilindervorm, velen gebruiken Li-Ion maar LFP is ook in opmars.
- accu's zijn bij veel moderne auto's onderdeel van de structuur, dit maakt de auto lichter en sterker
- van wie zijn de accu's?
- die verwisselstations klinkt leuk tot er een rij staat van 6 auto's, dan sta je ook een half uur in de rij
- iedere auto heeft een andere vorm, rijhoogte en wielbasis en stelt andere eisen aan de ontlaadsnelheid van een accupakket, zoals een auto met 150kW vermogen of met 400kW vermogen
[..]
Kofferbak is een hele slechte locatie voor een accu.
Deels vanwege de gevaarlijke plek bij aanrijdingen, deels vanwege de locatie van het gewicht dat het rijgedrag beïnvloedt. Centraal onderin de auto is het beste voor wegligging en veiligheid.

Structural battery pack maakt een auto licht, compact, sterk en relatief laag.
De stoelen zijn vrijwel direct op het accupakket gemonteerd:

[ afbeelding ]
Mooi dat deze video vandaag online kwam. Het geeft een duidelijke reden aan waarom je niet zomaar "one size fits all" accu's kan ontwerpen.

Een Plaid stelt bijvoorbeeld alweer heel andere eisen aan de accupakketten, o.a. de afvoer van warmte.
Ook het BMS is anders.

  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 00:57:02 #220
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205186169
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.

Hier hebben we het over een zakelijke transactie tussen twee partijen waar de overheid niks mee te maken heeft.

Het is hetzelfde als de overheid voortaan bepaald dat je als zakelijke klant straks alleen maar vrije uitloop eieren mag kopen.
Wat nog steeds geen communisme is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205186229
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
400 km is voor een zakelijk rijder extreem kut, zelfs als je geheel onder werktijd mag laden van de baas. Wie wil dat nou iedere 2 a 3 dagen? :') Ik rijd al een tijd alleen auto's die minimaal (ja op papier dan) 1000 km op een volle tank doen. Een auto met een mindere range is een teruggang in comfort. Het langer wachten op een volle accu ook.

Dan resteert de vraag: gaat mn werkgever de aanleg van mijn oplaadpunt thuis bekostigen?

Dit plan is gewoon voorlopig niet werkbaar, want het draagvlak ontbreekt imo. Uitzonderingen zijn er wellicht voor bedrijven met een wagenpark van voornamelijk kleine stadsauto's voor lokaalgebruik die vervangen kunnen worden door een elektrisch equivalent.

[ Bericht 17% gewijzigd door Justinn op 30-06-2022 01:24:32 ]
pi_205187899
quote:
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
pi_205187988
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.

Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.

En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
pi_205188022
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205188040
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
En als je op het platteland woont en je moet iedere dag naar de supermarkt dan ben je niet efficiënt bezig (of je werkt er).
pi_205188054
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205188063
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.

Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.

En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
pi_205188064
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch.
pi_205188072
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Geloof je het zelf?
pi_205188079
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:44 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Geloof je het zelf?
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205188082
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.

Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).

Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.

Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer. Je bestraft mensen dan ook niet voor het hebben van een auto, rij je weinig, betaal je weinig.
pi_205188103
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
pi_205188115
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.

Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).

Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.

Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer.
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.

Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
pi_205188129
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
pi_205188136
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.

Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen.
Rij je meer, dan ben je meer kwijt dan nu.
Rij je minder, dan ben je minder kwijt dan nu.
pi_205188145
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:52 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
pi_205188252
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Het is koud, het is guur....
pi_205188328
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.

Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
pi_205188452
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt.
pi_205188469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.

Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:32:56 #242
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188517
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188532
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
En het is nog niet eens 2030.

8 jaar geleden had je maar enkele EV's om uit te kiezen.
Nu al enkele tientallen.
Over 8 jaar nog veel meer.
pi_205188536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.

De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
pi_205188562
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar.

Bij het huidige gemiddelde is het neutraal (35km per dag).

Rij je minder, ben je goedkoper uit.
pi_205188598
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km. _O_ _O_ _O_

:')
Het is koud, het is guur....
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:43:21 #247
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188619
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:40 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km. _O_ _O_ _O_

:')
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188631
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Lees eens een review van die baggerauto.
Het is koud, het is guur....
  Moderator donderdag 30 juni 2022 @ 11:47:10 #249
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205188653
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Lees eens een review van die baggerauto.
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205188654
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')