Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Kan moeilijk een laadpaal plaatsen op grond die niet eens van mij is. En dan verwachten dat niemand er gaat staan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Ik geloof niet zo in een toekomst van waterstofauto's maar als er 1 kandidaat is dan ben jij het wel denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:25 schreef afterburner het volgende:
[..]
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.
Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad.
De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom.
Zijn maar weinig kleine auto's met een groot bereik. Die willen juist gewicht laag houden voor de wegenbelasting.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.
Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
De meeste lease auto's zijn geen formaat X, natuurlijk, de meeste lease auto's zijn middenklassers en daaronder.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.
Dat kunnen 2 bewoners per straat doen en daarna is het netwerk overbelast.quote:Op woensdag 29 juni 2022 14:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen kunnen thuis een laadinstallatie laten installeren, toch? Waarom zou je met de hele buurt moeten gaan dringen voor die ene laadpaal in de woonwijk?
Ik heb wat moeite met hybride. Dat komt meer door falend overheidsbeleid uit het verleden. Destijds met de foutlander, de a3 etron en al die andere zware bakken? lekker geen bijtelling maar de oplaadkabel bleef lekker ongebruikt in de kofferbak. kan je dat de gebruikers kwalijk nemen? misschien niet (al zou je kunnen twisten over de morele verplichting om toch een beetje groen bezig te zijn voor het voordeel wat je kreeg). de overheid wel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:47 schreef Elan het volgende:
Vind het jammer dat er niet meer is ingezet op hybride technologie om de komende periode te overbruggen tot de technologie daadwerkelijk zover is. Het moet allemaal weer van 90% fossiel naar 90% elektrisch in no time. Met hybride rijden kan je echt al enorm veel brandstof besparen.
Als je naar vrijwel alle statistieken over EV-accu's kijkt heb je de eerste 25.000km het grootste verval in range (~3,5%) en gaat het daarna héél langzaam en geleidelijk omlaag tot je zo'n 900 tot 1.500 volledige cycles hebt gehad. Moderne EV's hebben gekoelde accu's dus die halen de 1.500 cycles wel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Nee, daar lijkt het totaal niet op.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.quote:Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
Mwah...voor de meeste zakelijke rijders is dat niet zo'n punt. Kijk maar wat er gebeurt als je de bijtellingsregels van 2020 weer zou invoeren. Dan maken ze zich ineens niet meer zo druk over de laadinfrastructuur. Sterker nog, wij hebben redelijk wat medewerkers met een elektrische auto terwijl er geen laadpalen op kantoor staan en lang niet iedereen heeft een mogelijkheid voor een eigen laadpaal thuis. En toch zouden ze stuk voor stuk opnieuw voor elektrisch kiezen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 21:37 schreef Gehrman het volgende:
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.
Mooi dat deze video vandaag online kwam. Het geeft een duidelijke reden aan waarom je niet zomaar "one size fits all" accu's kan ontwerpen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.
Waarom?
- accu's worden ieder jaar beter maar ook de vormfactor verandert, er zijn merken die blade accu's maken maar ook juist 4680 in cilindervorm, velen gebruiken Li-Ion maar LFP is ook in opmars.
- accu's zijn bij veel moderne auto's onderdeel van de structuur, dit maakt de auto lichter en sterker
- van wie zijn de accu's?
- die verwisselstations klinkt leuk tot er een rij staat van 6 auto's, dan sta je ook een half uur in de rij
- iedere auto heeft een andere vorm, rijhoogte en wielbasis en stelt andere eisen aan de ontlaadsnelheid van een accupakket, zoals een auto met 150kW vermogen of met 400kW vermogen
[..]
Kofferbak is een hele slechte locatie voor een accu.
Deels vanwege de gevaarlijke plek bij aanrijdingen, deels vanwege de locatie van het gewicht dat het rijgedrag beïnvloedt. Centraal onderin de auto is het beste voor wegligging en veiligheid.
Structural battery pack maakt een auto licht, compact, sterk en relatief laag.
De stoelen zijn vrijwel direct op het accupakket gemonteerd:
[ afbeelding ]
Wat nog steeds geen communisme is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.
Hier hebben we het over een zakelijke transactie tussen twee partijen waar de overheid niks mee te maken heeft.
Het is hetzelfde als de overheid voortaan bepaald dat je als zakelijke klant straks alleen maar vrije uitloop eieren mag kopen.
400 km is voor een zakelijk rijder extreem kut, zelfs als je geheel onder werktijd mag laden van de baas. Wie wil dat nou iedere 2 a 3 dagen? Ik rijd al een tijd alleen auto's die minimaal (ja op papier dan) 1000 km op een volle tank doen. Een auto met een mindere range is een teruggang in comfort. Het langer wachten op een volle accu ook.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
Vandaag in de krant:quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vandaag in de krant:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2062618849/automobilisten-moeten-vanaf-2030-gaan-betalen-voor-elke-gereden-kilometer
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/rekeningrijden-vanaf-2030-automobilisten-betalen-dan-voor-iedere-gereden
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Men zal vast extra gaan investeren in OV!quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Het is sowieso een beetje overdreven.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.
Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.
En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
Geloof je het zelf?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV.quote:
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.
Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).
Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.
Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer.
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.
Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:52 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.
Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koopquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
En het is nog niet eens 2030.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:40 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.
Lees eens een review van die baggerauto.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Lees eens een review van die baggerauto.
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |