abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:46:44 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205181753
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.
Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe.
Ja maar met deze temperaturen haal ik met mijn wltp van 550 ook makkelijk 600
In de winter niet nee maar dat is logisch
pi_205181754
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.

En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
pi_205181757
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:47:39 #179
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205181760
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.

En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Natuurlijk gebeurt het niet, maar bekt lekker in Den Haag, net zoals De Jonge met zijn warmtepompen.
pi_205181762
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.

Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
blablablabla
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 16:48:52 #181
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205181766
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:47 schreef descon het volgende:

[..]
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
10-20 jaar is wat ik lees.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205181767
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.

En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
pi_205181780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.

Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Als je gemiddeld max 300km per dag rijd en thuis makkelijk kan laden is het met de huidige ev's best te doen.

Zit je er boven word het al rap minder.
pi_205181790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
10-20 jaar is wat ik lees.
900 tot 1.500 laadcycles voor Lithium-Ion voor ze op 80% restcapaciteit zitten.
Die 900 geldt voor ongekoelde accu's.

Bij LiFePO4 is dat ongeveer 3.500 laadcycles.
pi_205181793
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
pi_205181815
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:51 schreef descon het volgende:

[..]
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
Dat is wel een goed argument denk ik.

Aan de andere kant zijn er nu ook best lange levertijden op EV's en kunnen fabrikanten de vraag nu al niet aan.
Ik vermoed dat als de ingangsdatum voor die wetgeving niet gehaald (ofwel uitgesteld) gaat worden dat het vooral ligt aan die capaciteit.
pi_205181826
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:29 #188
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205181831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.

quote:
Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.

Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
pi_205181837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:54 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
Nee, waarom zou ik? Maar evengoed is het aantal verkochte auto's per jaar al jaren vrijwel gelijk en is het percentage zakelijke lease ook prima te voorspellen.

Met de huidige cijfers kom je dan op 1,27% van het wagenpark per jaar. Het is niet niets maar ook weer niet zo erg als dat het in de Telegraaf voorgesteld wordt.

De Telegraaf rekent dat overigens niet voor want dan is de sensatie er af.
pi_205181844
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, waarom zou ik?
Omdat jij het allemaal zo goed weet hoe het overal in Nederland alles geregeld is. Dus een kleine moeite als het niet blijkt uit te komen toch?
pi_205181852
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.

Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
Ik volg uit interesse diverse kanalen waar EV's worden onderzocht of getest.

Munro gaat daar heel ver in, die halen veel EV's tot op de laatste schroef uit elkaar.
In dit geval wat minder rigoureus maar wel interessant om de pijnpunten van de Mini te zien en het nadeel als een EV niet van de grond af is opgebouwd om een EV te zijn.

pi_205181877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is 2022 en dus nog geen 2030.
En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV.
[..]
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
[..]
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.
Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is.

Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee.
[..]
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
VVD heeft het bekend gemaakt. Ja, ok dan gaat het natuurlijk door...
Zoals zoveel beloftes...
:')

En daarbij. 2030 moet het gebeuren. Maar geloof je echt dat, als je nu kijkt, de prijzen van EV's naar beneden gaat? Of dat de btw omlaag gaat?
Hier in NL krijg je niks cadeau. Den Haag denkt, en gelooft, dat elk huishouden wel ff 40k op de bank heeft voor een EV.

En we praten nu over een auto. Straks worden warmtepompen, zonnepanelen en isoleren ook nog verplicht. Ja, hoe dan?
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:09:31 #193
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205181922
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.


Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:11:20 #194
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205181937
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?
pi_205181948
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
70.000km is zo'n 400km per werkdag.

Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km?
Of meer kilometers in minder dagen?

Ben benieuwd.

Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen).
Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt.
Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden.
Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten.

Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn.
Woon-werk is al 300km + klanten bezoek, dus minimaal 300KM per met uitschieters van 1000-1200 km per dag.

Dagelijks dus minimaal 1 x laden. Overigens kan ik bij mijn bedrijf niet laden, want er mag geen kabel over de stoep liggen, zelfs niet met zo speciale goot. Op last van gemeente moeten weghalen. Laadpaal in de buurt is 1km verderop in woonwijk en altijd bezet, dichtbij zijnde laadpaal die ik heb kunnen gebruiken was 3 km lopen. Gekke Henkie als je in de herfst/winter in klote weer aan de andere kant van het dorp moet laden, nooit meer! Laadpaal aanvraag gedaan bij gemeente, kreeg een mooie brief dat dat momenteel niet mogelijk was, omdat het terrein waar mijn bedrijf staat al over het max verbruik heen is en daarom geen kunnen toestaan. Dat al 3 jaar achter elkaar btw....

Leuk die plannen maar totaal niet haalbaar. Ik ben EV rijder van het eerste uur geweest, maar voor mij niet meer.
pi_205181954
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen.

Je bent al heel snel afhankelijk van de gemeente.
pi_205181980
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:12 schreef afterburner het volgende:

[..]
Woon-werk is al 300km
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:21:22 #198
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205182009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?
Het was toch de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gingen rijden? -O-
pi_205182024
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.

En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?
blablablabla
pi_205182030
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')