Ja maar met deze temperaturen haal ik met mijn wltp van 550 ook makkelijk 600quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.
Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe.
Nee.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Natuurlijk gebeurt het niet, maar bekt lekker in Den Haag, net zoals De Jonge met zijn warmtepompen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.
En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
10-20 jaar is wat ik lees.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:47 schreef descon het volgende:
[..]
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.
En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Als je gemiddeld max 300km per dag rijd en thuis makkelijk kan laden is het met de huidige ev's best te doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
900 tot 1.500 laadcycles voor Lithium-Ion voor ze op 80% restcapaciteit zitten.quote:
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedragquote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.
Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Dat is wel een goed argument denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:51 schreef descon het volgende:
[..]
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.
Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.quote:Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Nee, waarom zou ik? Maar evengoed is het aantal verkochte auto's per jaar al jaren vrijwel gelijk en is het percentage zakelijke lease ook prima te voorspellen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:54 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
Omdat jij het allemaal zo goed weet hoe het overal in Nederland alles geregeld is. Dus een kleine moeite als het niet blijkt uit te komen toch?quote:
Ik volg uit interesse diverse kanalen waar EV's worden onderzocht of getest.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.
Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
VVD heeft het bekend gemaakt. Ja, ok dan gaat het natuurlijk door...quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is 2022 en dus nog geen 2030.
En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV.
[..]
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
[..]
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.
Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is.
Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee.
[..]
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Woon-werk is al 300km + klanten bezoek, dus minimaal 300KM per met uitschieters van 1000-1200 km per dag.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
70.000km is zo'n 400km per werkdag.
Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km?
Of meer kilometers in minder dagen?
Ben benieuwd.
Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen).
Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt.
Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden.
Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten.
Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn.
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.quote:
Het was toch de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gingen rijden?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.
En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |