Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Kan moeilijk een laadpaal plaatsen op grond die niet eens van mij is. En dan verwachten dat niemand er gaat staan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Ik geloof niet zo in een toekomst van waterstofauto's maar als er 1 kandidaat is dan ben jij het wel denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:25 schreef afterburner het volgende:
[..]
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.
Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad.
De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom.
Zijn maar weinig kleine auto's met een groot bereik. Die willen juist gewicht laag houden voor de wegenbelasting.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.
Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
De meeste lease auto's zijn geen formaat X, natuurlijk, de meeste lease auto's zijn middenklassers en daaronder.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.
Dat kunnen 2 bewoners per straat doen en daarna is het netwerk overbelast.quote:Op woensdag 29 juni 2022 14:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen kunnen thuis een laadinstallatie laten installeren, toch? Waarom zou je met de hele buurt moeten gaan dringen voor die ene laadpaal in de woonwijk?
Ik heb wat moeite met hybride. Dat komt meer door falend overheidsbeleid uit het verleden. Destijds met de foutlander, de a3 etron en al die andere zware bakken? lekker geen bijtelling maar de oplaadkabel bleef lekker ongebruikt in de kofferbak. kan je dat de gebruikers kwalijk nemen? misschien niet (al zou je kunnen twisten over de morele verplichting om toch een beetje groen bezig te zijn voor het voordeel wat je kreeg). de overheid wel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:47 schreef Elan het volgende:
Vind het jammer dat er niet meer is ingezet op hybride technologie om de komende periode te overbruggen tot de technologie daadwerkelijk zover is. Het moet allemaal weer van 90% fossiel naar 90% elektrisch in no time. Met hybride rijden kan je echt al enorm veel brandstof besparen.
Als je naar vrijwel alle statistieken over EV-accu's kijkt heb je de eerste 25.000km het grootste verval in range (~3,5%) en gaat het daarna héél langzaam en geleidelijk omlaag tot je zo'n 900 tot 1.500 volledige cycles hebt gehad. Moderne EV's hebben gekoelde accu's dus die halen de 1.500 cycles wel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Nee, daar lijkt het totaal niet op.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.quote:Op woensdag 29 juni 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, net als met die stomme autogordels, airbags, katalysators en nu schonere auto's.
Belachelijk gedoe zeg.
Mwah...voor de meeste zakelijke rijders is dat niet zo'n punt. Kijk maar wat er gebeurt als je de bijtellingsregels van 2020 weer zou invoeren. Dan maken ze zich ineens niet meer zo druk over de laadinfrastructuur. Sterker nog, wij hebben redelijk wat medewerkers met een elektrische auto terwijl er geen laadpalen op kantoor staan en lang niet iedereen heeft een mogelijkheid voor een eigen laadpaal thuis. En toch zouden ze stuk voor stuk opnieuw voor elektrisch kiezen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 21:37 schreef Gehrman het volgende:
De meeste zakelijke rijders zullen best elektrisch willen rijden maar dan moet wel eerst de laadinfrastructuur worden verbetert. Nu zadel je degene die niet thuis kunnen laden op met een hoop ellende want het is niet alsof gemeentes ineens sneller laadpalen gaat plaatsen terwijl ze dat nu ook al zouden kunnen doen.
Mooi dat deze video vandaag online kwam. Het geeft een duidelijke reden aan waarom je niet zomaar "one size fits all" accu's kan ontwerpen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.
Waarom?
- accu's worden ieder jaar beter maar ook de vormfactor verandert, er zijn merken die blade accu's maken maar ook juist 4680 in cilindervorm, velen gebruiken Li-Ion maar LFP is ook in opmars.
- accu's zijn bij veel moderne auto's onderdeel van de structuur, dit maakt de auto lichter en sterker
- van wie zijn de accu's?
- die verwisselstations klinkt leuk tot er een rij staat van 6 auto's, dan sta je ook een half uur in de rij
- iedere auto heeft een andere vorm, rijhoogte en wielbasis en stelt andere eisen aan de ontlaadsnelheid van een accupakket, zoals een auto met 150kW vermogen of met 400kW vermogen
[..]
Kofferbak is een hele slechte locatie voor een accu.
Deels vanwege de gevaarlijke plek bij aanrijdingen, deels vanwege de locatie van het gewicht dat het rijgedrag beïnvloedt. Centraal onderin de auto is het beste voor wegligging en veiligheid.
Structural battery pack maakt een auto licht, compact, sterk en relatief laag.
De stoelen zijn vrijwel direct op het accupakket gemonteerd:
[ afbeelding ]
Wat nog steeds geen communisme is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat zijn verplichtingen voor fabrikanten aan het product.
Hier hebben we het over een zakelijke transactie tussen twee partijen waar de overheid niks mee te maken heeft.
Het is hetzelfde als de overheid voortaan bepaald dat je als zakelijke klant straks alleen maar vrije uitloop eieren mag kopen.
400 km is voor een zakelijk rijder extreem kut, zelfs als je geheel onder werktijd mag laden van de baas. Wie wil dat nou iedere 2 a 3 dagen? Ik rijd al een tijd alleen auto's die minimaal (ja op papier dan) 1000 km op een volle tank doen. Een auto met een mindere range is een teruggang in comfort. Het langer wachten op een volle accu ook.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
Vandaag in de krant:quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vandaag in de krant:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2062618849/automobilisten-moeten-vanaf-2030-gaan-betalen-voor-elke-gereden-kilometer
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/rekeningrijden-vanaf-2030-automobilisten-betalen-dan-voor-iedere-gereden
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rekeningrijden-in-2030-kabinet-werkt-plannen-uit/
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Men zal vast extra gaan investeren in OV!quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:24 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Oh god. Dat gaat uitdraaien op een complete afstraffing van het wonen op het platteland. Het OV is hier dramatisch en even met je week boodschappen op de fiets kan niet, dus je enige optie is de auto. Buiten de woon werk kilometers komen er dus nogal wat bij op, dus ik zal wel in de categorie gaan vallen die X2,5 gaat betalen.
Het is sowieso een beetje overdreven.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje overdreven.
Je kan op het platteland niet zo makkelijk zonder auto, dat is zeker een feit.
Maar het is ook niet zo dat je honderden kilometers moet rijden om bij een supermarkt te komen.
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb jaren in kleine dorpen zonder winkels gewoond.
Boodschappen of het halen/brengen van producten kan je vaak prima combineren met woon- werkverkeer.
En omdat je op het platteland woont, ga je 1 of 2x per week naar een groter dorp met winkels en haal je per keer meer boodschappen, brood vries je in, etc.
En eerlijk is eerlijk, hoeveel plekken zijn er in Nederland waar je zo afgelegen woont dat je meer dan 10km moet rijden om boodschappen te doen? Het is hier geen Canada.
Elektrische bakfiets lijkt me wel wat, super praktisch.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt op zich zijn ebikes wel interessant om dat gat straks te overbruggen.
Geloof je het zelf?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men zal vast extra gaan investeren in OV!
Het was cynisch bedoeld omdat men nu net wil bezuinigen op het OV.quote:
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:43 schreef Niek92 het volgende:
Het is niet enkel boodschappen. Naar alles is het een stuk verder rijden, sportverenigingen, middelbare scholen, restaurants enzovoort. Alles bij elkaar telt dat flink op en maak je echt veel meer kilometers dan iemand die in de stad woont en alles dichtbij heeft.
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is toch inherent aan het wonen op het platteland? Als je dat niet wil dan ga je in een groot dorp of een stad wonen. Als kind fietste ik overigens overal heen vroeger, m'n ouders brachten me echt niet.
Je kan niet alle voordelen van het platteland hebben (incl. lage woonlasten) zonder de nadelen (alles is verder weg).
Brandstofaccijns als inkomstenbron verdwijnt langzaamaan voor de overheid omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Je kan ook niet stroom extra belasten omdat het anno 2022 een basisbehoefte is en ook mensen zonder auto dan meer gaan betalen.
Het meest eerlijk is dan belasten per kilometer.
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Kortom: je maakt dus meer gebruik van de wegen dan diegene die alles dichtbij zich heeft? Wat is er dan vreemd aan dat je ook meer betaald dan diegene die alles dichtbij heeft en de auto minder gebruikt?
Wat ik uit de laatste ontwikkelingen haal is dat mensen die nu het gemiddeld aantal kilometers rijden (~13.000 per jaar) er qua budget neutraal uit zullen komen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:50 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Zeker is dat inherent aan het wonen op het platteland, maar die kosten vielen redelijk tegen elkaar weg. Als je transportkosten met een enorme factor verhoogd worden is dat gelijke speelveld verstoord, juist omdat je meer de auto moet gebruiken als bewoner van het platteland.
Belasten per kilometer is het meest eerlijk, maar dan moet er rekening gehouden worden met lokale omstandigheden en daar de tarieven op worden aangepast.
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:52 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Niets. Dat doen we nu ook al, via de brandstof accijnzen. In de link naar Autoweek staat dat de huidige kosten x2,5 gaan voor mensen die veel rijden. Dat is niet fair als er geen alternatief beschikbaar is.
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:08 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In 7,5 jaar tijd moet er zoveel gebeuren om dat mogelijk te maken, met deze totaal niet slagvaardige overheid geloof ik daar niet in. Dat gaat nog wel met een paar jaar uitgesteld worden.
Of juist een extreem liberale maatregel. Jouw vrijheid stopt tenslotte als je die van een ander beperkt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt het communisme wel, de centrale overheid bepaalt wat er wel en niet goed voor je is.
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien wel. Het zal gaan drama zijn voor de overheid als het 5 jaar uitgesteld wordt.
Een verbod op nieuwe brandstofauto's betekent niet dat er direct alleen maar EV's rondrijden.
Ze kunnen dat de eerste jaren nog wel opvangen door de accijns op brandstoffen te verhogen, dat maakt de overstap naar EV's ook direct interessanter.
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koopquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het op dit moment nog milieu vriendelijkere stadsautootje is al bijna van de markt verdreven met subsidiebelastingen voor EV's die enkel bereikbaar zijn voor de rijksten van Nederland.
En het is nog niet eens 2030.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.quote:Op donderdag 30 juni 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die inkomsten uit brandstofaccijnzen vallen weg, aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden.
De invoering is vanaf 2030.
Dat is het jaar dat je bij aanschaf van een nieuwe auto sowieso niet meer keuze hebt uit een brandstofmodel.
Ja. Die 2,5x meer is als je 80km per dag rijdt, ofwel 29.220km per jaar.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:34 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Yes, heb ik rekening mee gehouden. De link meldt echter 2,5x hogere kosten in vergelijking met nu voor veel rijders. Dat is nogal wat.
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doe niet zo lachwekkend, er zijn EV's voor minder dan 20K nieuw te koop
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:40 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De Dacia Spring met een rijbereik van 150 km.
Lees eens een review van die baggerauto.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Alweer, dat is het punt niet. Er zijn ook een aantal EV's te koop die daar iets boven zitten en nog steeds niet alleen voor de hoogste inkomens gereserveerd zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Lees eens een review van die baggerauto.
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Als vervanging voor een stadsautootje vind ik dat zo gek niet.
Maar goed,mhet punt was dat een EV niet alleen voor de hoogste inkomens weggelegd is zoals geclaimed werd.
Jezus...de context van een post is ook relevant, he? Het ging niet om de kwaliteiten van die specifieke EV maar om het feit dat EV's niet alleen weggelegd zijn voor de "rijken"quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ook met een stadsautotje wil je wel eens naar de fam. Tenzij die ook in je dorp wonen kom je niet thuis zonder te laden onderweg. Dat is imho geen auto die geschikt is voor 99% van de mensen.
Klopt, een beetje luxe is niet weggelegd voor de paupers.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jezus...de context van een post is ook relevant, he? Het ging niet om de kwaliteiten van die specifieke EV maar om het feit dat EV's niet alleen weggelegd zijn voor de "rijken"
Sowieso koopt jaarlijks maar 2,19% van de huishoudens een nieuwe auto, de rest rijdt 2e hands of lease (privé of zakelijk).quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jezus...de context van een post is ook relevant, he? Het ging niet om de kwaliteiten van die specifieke EV maar om het feit dat EV's niet alleen weggelegd zijn voor de "rijken"
Dutch Belgium Tesla Forum. Wij van WC-eend..... Heb je een linkje naar een eventueel onderzoek van de NHTSA?quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je naar vrijwel alle statistieken over EV-accu's kijkt heb je de eerste 25.000km het grootste verval in range (~3,5%) en gaat het daarna héél langzaam en geleidelijk omlaag tot je zo'n 900 tot 1.500 volledige cycles hebt gehad. Moderne EV's hebben gekoelde accu's dus die halen de 1.500 cycles wel.
Hier de statistieken die bijgehouden zijn door leden van een Tesla forum.
Hou er ook rekening mee dat daar juist ook de statistieken van oudere Tesla's in zitten en dat de accu's steeds beter worden, chemische samenstelling beter wordt en dat we ze het gedrag daarvan beter leren kennen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat hebben die te maken met accuduur? NHTSA gaat over veiligheid.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dutch Belgium Tesla Forum. Wij van WC-eend..... Heb je een linkje naar een eventueel onderzoek van de NHTSA?
NHTSA houdt geen accu-slijtage bij.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Dutch Belgium Tesla Forum. Wij van WC-eend..... Heb je een linkje naar een eventueel onderzoek van de NHTSA?
Ja geen idee maar die staan als bronvermelding onder zijn plaatjequote:Op donderdag 30 juni 2022 12:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat hebben die te maken met accuduur? NHTSA gaat over veiligheid.
Ja, die leveren de data over de gemiddelde levensduur van auto's, ofwel de verticale rode lijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja geen idee maar die staan als bronvermelding onder zijn plaatje
Dat z'n chick dagelijks 'n uur op ranzige parkeerplaatsen bij de Fastned staatquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan gaat de werkgever van jouw chick een EV fixen met voldoende bereik. En als 'ie dat niet doet, dan is dat het probleem van de werkgever. Waar maak je je druk om?
Zijn er mensen die geen eigen parkeerplek hebben aan huis dan?quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:13 schreef descon het volgende:
[..]
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen.
Je bent al heel snel afhankelijk van de gemeente.
Genoeg. In de steden is het vaak zelfs "vechten" om een plekje.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zijn er mensen die geen eigen parkeerplek hebben aan huis dan?
Ik ken niemand die er 1 heeft en bij mijn zus moet ik altijd het laatste half uur lopen of fietsen vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zijn er mensen die geen eigen parkeerplek hebben aan huis dan?
In wat voorn pauper buurten wonen mensen dan? Iedereen in mijn cirkel heeft gewoon 1 of meerdere parkeerplaatsen voor hun deur.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ken niemand die er 1 heeft en bij mijn zus moet ik altijd het laatste half uur lopen of fietsen vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen.
Worden er nu geen 0.6 publieke parkeerplaatsen per huis bedacht bij nieuwbouwhuizen? Ik dacht dat ik dat laatst las.
Ja, hier ook. Maar er wonen ook heel wat mensen buurten die volgestauwd zijn met allerlei flats en appartementencomplexen. Daar schijnt het vaak dringen te zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
In wat voorn pauper buurten wonen mensen dan? Iedereen in mijn cirkel heeft gewoon 1 of meerdere parkeerplaatsen voor hun deur.
In mijn complete wijk tel ik er 5.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
In wat voorn pauper buurten wonen mensen dan? Iedereen in mijn cirkel heeft gewoon 1 of meerdere parkeerplaatsen voor hun deur.
Even verderop is de enige parkeerplek gesloopt voor appartementenquote:Op donderdag 30 juni 2022 16:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, hier ook. Maar er wonen ook heel wat mensen buurten die volgestauwd zijn met allerlei flats en appartementencomplexen. Daar schijnt het vaak dringen te zijn.
En dan willen sommige mensen er nog heel veel woningen bij gaan bouwen
Ze zouden gewoon van elke lantaarnpaal bij een parkeerplaats een laadpaal moeten maken.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Genoeg. In de steden is het vaak zelfs "vechten" om een plekje.
Als ik in Hilversum ben en ik moet bij vrienden zijn, dan zet ik 'm meestal ergens tussen de Stieltjeslaan en het station en dan is het nog ~10 minuten lopen.
Hier in de kleine Friese dorpen is het dan weer niet zo'n probleem meestal.
Ik laad m'n auto hier ook gewoon aan m'n eigen aansluiting.
Maar daarom moeten gemeenten ook van hun luie reet af en vaart maken met het aanleggen van laadpalen.
Ook verzonken kabelgoten in de stoep kunnen in veel gevallen een oplossing zijn (die bestaan al, een stratenmaker legt dat in een half uur per woning aan).
Dat is ook zoiets. Je mag dus niet van je huis over de openbare stoep een kabel leggen naar je auto toe....quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Genoeg. In de steden is het vaak zelfs "vechten" om een plekje.
Als ik in Hilversum ben en ik moet bij vrienden zijn, dan zet ik 'm meestal ergens tussen de Stieltjeslaan en het station en dan is het nog ~10 minuten lopen.
Hier in de kleine Friese dorpen is het dan weer niet zo'n probleem meestal.
Ik laad m'n auto hier ook gewoon aan m'n eigen aansluiting.
Maar daarom moeten gemeenten ook van hun luie reet af en vaart maken met het aanleggen van laadpalen.
Ook verzonken kabelgoten in de stoep kunnen in veel gevallen een oplossing zijn (die bestaan al, een stratenmaker legt dat in een half uur per woning aan).
Kom je wel eens in de echte wereld?quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zijn er mensen die geen eigen parkeerplek hebben aan huis dan?
De oplossing voor stoepen is er iig wel al een tijdje.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is ook zoiets. Je mag dus niet van je huis over de openbare stoep een kabel leggen naar je auto toe....
Mijn ouders zouden dan een 100-150m lange kabel nodig hebben naar de eerste parkeerplaats.
Ik verwacht niet dat de bekabeling naar een lantaarnpaal voldoende gedimensioneerd is om er een EV mee te laden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:17 schreef descon het volgende:
[..]
Ze zouden gewoon van elke lantaarnpaal bij een parkeerplaats een laadpaal moeten maken.
Je bedoeld die wereld waar iedereen 2m van elkaar wil wonen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Kom je wel eens in de echte wereld?
Tja, we hebben nu eenmaal veel te veel mensen hier op een klein oppervlak.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:43 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je bedoeld die wereld waar iedereen 2m van elkaar wil wonen?
Klopt maar mag je die zelf aanleggen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De oplossing voor stoepen is er iig wel al een tijdje.
https://www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/38509/ev-kabelgoottegel-houdt-trottoir-vrij-van-losliggende-kabels/
Maar dan zal je wel je auto voor de deur moeten kunnen parkeren, dat is op veel plekken (met openbare parkeerplaatsen) verre van een garantie.
Klopt bij een feestje of familiebezoek van iemand in mijn buurt moet ik niet weg gaan met mijn auto, anders kan ik vij terugkomst 15 minuten lopen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tja, we hebben nu eenmaal veel te veel mensen hier op een klein oppervlak.
Maar een eigen parkeerplaats hebben velen dus niet nee, hoogstens een x aantal vrije plekken aan straat of op een parkeerterrein. Maar daar kunnen dus ook anderen van gebruik maken.
Dat verwacht ik niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar mag je die zelf aanleggen?
Dat verklaart waarom er hier in de wijk geen ev autos zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet.
Als gemeente zou je kunnen werken met een inschrijflijst en eens in de zoveel maanden stuur je dan een paar stratenmakers door de stad die die goten aanleggen.
Het zal toch maatwerk zijn, genoeg plekken waar dit de oplossing is, genoeg plekken waar dit niet praktisch is.
Wat is laadsnelheid? Is dat vermogen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
De grootste stap vooruit is de laadsnelheid van EV's.
De eerste EV's hadden vaak maar 50kW laadsnelheid, dat is omgerekend in kilometers zo'n 50x5 = 250km per uur aan range.
Maar je ziet nu 150kW, 250kW, 350kW op de markt. Met de laatste kan je 350x5 = 1750km per uur laden.
(in de praktijk geldt die snelheid meestal alleen voor de eerste 80% lading, daarna vertraagt het iets maar kan je wel weer verder rijden of je wacht nog even tot hij vol is)
En de rek is er nog niet helemaal uit, dus in de toekomst zal dat nog iets sneller kunnen.
Hogere voltages, beter gekoelde laadkabels, betere BMS, etc.
En dan is het hebben van een eigen laadpaal in de toekomst niet eens meer echt een must maar meer een convenience.
Hoe het netwerk die hoge laadstromen aan kan? Tesla lost dat nu al op door Megapacks bij laadstations te zetten. Zo'n Megapack (accu buffer) wordt dag en nacht op laag tempo opgeladen en als er een auto wil laden, kan deze met hoge laadstromen weer uit die buffer geladen worden.
Je mist het punt, ik heb het nu juist niet over thuis laden (AC laders) maar over snelladers (DC laders).quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat is laadsnelheid? Is dat vermogen?
50kW kan helemaal niet bij een huis.
Als je 50 eur per maand extra wilt betalen aan abbo kosten alleen is het max iets minder dan 25kW
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je mist het punt, ik heb het nu juist niet over thuis laden (AC laders) maar over snelladers (DC laders).
Bij een huis heb je geen hoge laadsnelheid nodig want daar parkeer je, vaak voor een hele nacht.
Het gaat me er juist om dat als je NIET thuis kan laden maar je auto kan wel met 350kW of zelfs 700kW bij een snellader laden, dat de mogelijkheid om thuis te kunnen laden dan ineens minder belangrijk wordt.
We richten ons nu heel erg op "thuis kunnen laden" maar je kan een benzine auto nu ook niet thuis tanken.
Als laden naar 90% maar 4 of 5 minuten zou duren dan zouden de meeste mensen prima zonder laadpaal thuis kunnen. In de praktijk zal je dan 700kW DC laders nodig hebben om daar in de buurt te komen. Dat is echter niet onmogelijk, we zijn ook van 50 naar 350kW gegaan.
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.
Er zullen gebieden zijn waar het plaatsen van laadpalen in eerste instantie een achterstand zal houden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden
Nee, je betaalt niet meer voor een volle accu dan een volle tank benzine.quote:maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.
Bovendien heb ik thuis zonnepanelen en hopelijk kun je je eigen opgewekte enerrgie dan opslaan om 's nachts de auto op te laden ipv naar een duur tankstation te moeten. Gaat natuurlijk nooit gebeuren want daar verdient de Staat niet aan.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.
¤0,45 per kWh bij Fastned met Gold Membership.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Bovendien heb ik thuis zonnepanelen en hopelijk kun je je eigen opgewekte enerrgie dan opslaan om 's nachts de auto op te laden ipv naar een duur tankstation te moeten. Gaat natuurlijk nooit gebeuren want daar verdient de Staat niet aan.
Zonder eigen parkeerplaats is dat lastigquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.
Thuis is een kwart goedkoperquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
¤0,45 per kWh bij Fastned met Gold Membership.
Als je vaker dan 1x per maand daar laadt kan dat al uit.
Als je een Tesla hebt laad je voor ¤0,35 per kWh bij een Tesla Supercharger.quote:
Die van mij is variabel. Oh nu is het nog goedkoper, morgen wordt het die kwart goedkoperquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat hangt heel erg van je tarief af.
Als je contract nu verloopt is het duurder.
Niet alleen lastig maar vooral onmogelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zonder eigen parkeerplaats is dat lastig
Ja, jij had zo'n variabel contract idd. Het gros van de mensen heeft een vast contract of variabel (waarbij prijs doorgaans per 1 juli en 1 januari verandert).quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die van mij is variabel. Oh nu is het nog goedkoper, morgen wordt het die kwart goedkoper
Met een huis met zo'n goot kan het welquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet alleen lastig maar vooral onmogelijk.
Maar dat zal niet veranderen in de toekomst.
Precies, morgen is het?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, jij had zo'n variabel contract idd. Het gros van de mensen heeft een vast contract of variabel (waarbij prijs doorgaans per 1 juli en 1 januari verandert).
Als je ook een eigen parkeerplaats voor de deur hebt, dan wel.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Met een huis met zo'n goot kan het wel
Voor benzine en diesel is dat wel zo. Daar is iedereen gelijkquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je ook een eigen parkeerplaats voor de deur hebt, dan wel.
Je kan uiteraard niet iedere oplossing op iedere situatie toepassen.
Een dergelijk accu is nu nog veel te duur.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.
Ja.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Voor benzine en diesel is dat wel zo. Daar is iedereen gelijk
Uiteraard. Maar dat was de vraag nietquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Een dergelijk accu is nu nog veel te duur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |