abonnement Unibet Coolblue
pi_205180882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Daar ga je al, 'een beetje EV' .... Mijn broertje heeft een Mini E gekocht (nieuwste model) die kan maar effectief 210 kilometer rijden.
Als je weet dat je dagelijks lange ritten moet maken, dan doe je er natuurlijk niet handig aan om een EV met een range van een fiets te kopen.

Dat zal de werkgever ook wel begrijpen, lijkt me.

quote:
Elke x als je wat met die gozer afspreekt of we gaan een dagje weg moet hij tussendoor ergens opladen. En dan heeft hij nog de luxe dat hij thuis kan opladen. Laat staan als je volledig afhankelijk bent van externe laadpalen. Ik vind dat echt enorm omslachtig.
Het is een keuze. Relatief goedkope EV met voldoende bereik voor 90% van je ritten en laden voor die 10% overige ritten. Of een duurdere EV met grotere accu.

quote:
Het zou een ander verhaal zijn als daadwerkelijk overal laadpalen zouden staan zodat waar je ook parkeert je daar kunt opladen, op dat punt zijn we nog lang niet.
Nee, maar er zijn ook nog te weinig EV's om dat economisch interessant te maken.
Kip-ei situatie. Daarom zijn de kippen nu verplicht vanaf 2025 en moeten de eieren er dan vervolgens bij komen.

In 1900 had je ook amper plekken om te tanken... omdat er amper auto's waren...
Je had wel in ieder dorp een hoefsmid.
pi_205180884
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:48 schreef Gunner het volgende:

[..]
's nachts niet nee. maar ik time het dan ook dat ik dat niet hoef te doen
En ja, ik ben dan wel zo iemand die hem wel (bijna) direct weg haal

oh en m'n auto heeft een fatsoenlijke range. dus zo vaak hoef ik niet eens te laden
Met de hele buurt timen voor één zo'n laadpaal en dan allemaal op een courant tijdstip laden, hoe doe je dat?
pi_205180893
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Da's een paar uur per auto. Zet jij om 3 uur 's nachts of zo dan de wekker om je auto bij de laadpaal weg te rijden, zodat iemand anders meteen kan gaan laden?

Daar zullen toch echt andere oplossingen voor gevonden moeten worden.
Dit. Je riskeert zelfs een boete als je hem niet weghaalt.

Maar voor de elite met hun Tesla's met een gigantische range en snellaadpunt aan huis maakt het natuurlijk geen zak uit dat het plebs moet strugglen.
blablablabla
pi_205180898
Wat een dom idee. Dat EV-evangelisme is zo vermoeiend.
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:52:36 #55
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205180900
Uiteindelijk is het eerder het netwerk dan de hoeveelheid laadpalen dat een issue wordt. Zijn er wel laadpalen te koop maar lacht je netwerk beheerder je uit als je om een (zwaardere) aansluiting vraagt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:53:10 #56
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205180907
quote:
6s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Met de hele buurt timen voor één zo'n laadpaal en dan allemaal op een courant tijdstip laden, hoe doe je dat?
de meeste mensen die in mijn wijk een EV hebben een eigen oprit. en voor de rest ben ik niet te beroerd om een paar minuten te lopen voor een zestal in de buurt totdat ik m'n 'eigen' aangevraagde heb

EV rijden is niet zo dramatisch als iedereen hier in dit soort topics doet vermoeden. Ik dacht ook zo toen ik er nog geen had. in NL valt het echt wel mee. Je ziet bijvoorbeeld al zoveel snelladers oppoppen (fastned, shell recharge zijn er druk bezig)

Moet je niet met zo'n eerder genoemde mini komen met effectief 200...(mijn hemel even de site gekeken van mini want ik geloofde het niet maar het is echt zo :') ) want dat is natuurlijk domweg knnudde

zo in de zomer doet die van mij 600. dat is meer dan prima. beste aankoop in jaren geweest
pi_205180910
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee die rijd ik niet elke dag leeg die tank.
Mooi toch?

Het is nog niet overal optimaal, dat begrijp ik heus wel.

De praktijk met een EV is: als je ergens parkeert hang je de laadkabel er in.
Dat lukt nu nog niet overal maar het aantal laadpalen groeit al jaren exponentieel, het aantal EV's ook.
pi_205180911
Wat ze er ook niet bijzeggen is dat de bijtelling op elektrische autos ook de komende jaren omhoog gaat.

De gemiddelde elektrische auto is veel duurder als een vergelijkbare brandstof auto.

Zie dit ook bij vrienden, die willen best elektrisch rijden maar die gaan meer betalen en minder voordelen(helemaal als je geen eigen oprit/laadplek hebt)

Zodra EV's ongeveer 600km effectief op 1 lading kunnen rijden en ik mijn auto overal makkelijk kan opladen tegen een vergelijkbare prijs van een brandstof auto vind ik het pas interessant.

Alleen vermoed dat die ratten een brandstof auto zo duur gaan maken dat EV op die manier vergelijkbaar word.
pi_205180913
Als men nou een beetje na zou denken dan was er al lang vanuit Europa de verplichting opgelegd om met een gestandaardiseerd accusysteem te werken waarmee uitwisseling van accu's mogelijk wordt.
Lege accu er uit, volle er in, en gaan met de banaan.

Dit zou ook range extenders mogelijk maken.
Wil je een grotere afstand rijden?
Gewoon een stel extra accu's in de kofferbak.
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:54:08 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205180918
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja want de situatie die ik schets komt natuurlijk nooit voor in de praktijk.
Dat zegt niemand. Maar je moet niet doen alsof de extreme situatie die je schetst voor miljoenen mensen gaat gelden. De gemiddelde woon/werk-afstand is 20 kilometer in Nederland.

Woon je gigantisch ver van je werk, kan je geen laadpaal thuis regelen, én heb je een EV met een beperkt bereik? Tja, dan moet je misschien iets anders gaan verzinnen.
quote:
Word een beetje moe van die klimaatdrammers met hun totaal onrealistische doelen.
En..... daar gaan de doelpalen weer.
Huilen dan.
pi_205180926
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je weet dat je dagelijks lange ritten moet maken, dan doe je er natuurlijk niet handig aan om een EV met een range van een fiets te kopen.

Dat zal de werkgever ook wel begrijpen, lijkt me.
[..]
Het is een keuze. Relatief goedkope EV met voldoende bereik voor 90% van je ritten en laden voor die 10% overige ritten. Of een duurdere EV met grotere accu.
[..]
Nee, maar er zijn ook nog te weinig EV's om dat economisch interessant te maken.
Kip-ei situatie. Daarom zijn de kippen nu verplicht vanaf 2025 en moeten de eieren er dan vervolgens bij komen.

Je had wel in ieder dorp een hoefsmid.
Welke betaalbare EV's (en dan heb ik het dus niet over 50/60k auto's) hebben wel een fatsoenlijke range dan?

quote:
In 1900 had je ook amper plekken om te tanken... omdat er amper auto's waren...
Leef jij onder een steen of zo?
De groei in laadpalen moet dan nu al gigantisch zijn, er is geen personeelscapaciteit om dat te realiseren. Nog los van de problemen in het stroomnet kost de hele transitie naar EV decennia geen jaren.
blablablabla
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:56:28 #62
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205180931
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:53 schreef descon het volgende:
Zodra EV's ongeveer 600km effectief op 1 lading kunnen rijden en ik mijn auto overal makkelijk kan opladen tegen een vergelijkbare prijs van een brandstof auto vind ik het pas interessant.
Dan kan je nu al prima eentje aanschaffen. NL heeft het beste laadnetwerk van europa zo'n beetje.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Welke betaalbare EV's (en dan heb ik het dus niet over 50/60k auto's) hebben wel een fatsoenlijke range dan?

Wat is betaalbaar? dat is voor iedereen verschillend. Ik vind 50K ook betaalbaar bijvoorbeeld.
pi_205180933
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat zegt niemand. Maar je moet niet doen alsof de extreme situatie die je schetst voor miljoenen mensen gaat gelden. De gemiddelde woon/werk-afstand is 20 kilometer in Nederland.
Wat is de modus?
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 14:56:49 #64
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205180934
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:51 schreef Elan het volgende:

[..]
Dit. Je riskeert zelfs een boete als je hem niet weghaalt.

Maar voor de elite met hun Tesla's met een gigantische range en snellaadpunt aan huis maakt het natuurlijk geen zak uit dat het plebs moet strugglen.
Tesla? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Mercedes EQS daarentegen...
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205180941
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:56 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dan kan je nu al prima eentje aanschaffen. NL heeft het beste laadnetwerk van europa zo'n beetje.
[..]
Wat is betaalbaar? dat is voor iedereen verschillend. Ik vind 50K ook betaalbaar bijvoorbeeld.
Alleen als je een oprit hebt en alleen woon-werkverkeer doet op een vaste route.
  woensdag 29 juni 2022 @ 14:58:23 #66
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205180944
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alleen als je een oprit hebt en alleen woon-werkverkeer doet op een vaste route.
Ik heb geen oprit. En ik rij al ruim een half jaar probleemloos EV

jullie denken in problemen. dan ga je nergens komen en is er vast wel weer iets waarom het kut is. daar is niet tegenop te discussieren.
pi_205180952
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat zegt niemand. Maar je moet niet doen alsof de extreme situatie die je schetst voor miljoenen mensen gaat gelden. De gemiddelde woon/werk-afstand is 20 kilometer in Nederland.

Woon je gigantisch ver van je werk, kan je geen laadpaal thuis regelen, én heb je een EV met een beperkt bereik? Tja, dan moet je misschien iets anders gaan verzinnen.
[..]
En..... daar gaan de doelpalen weer.
Ken genoeg mensen die werken in situaties waarbij mensen extern afspraken hebben (denk aan zorgmedewerkers, externe klantbezoeken) en/of een baan hebben waarbij ze een half uur naar werk moeten rijden. Maar jij bent vast sinds de corona-uitbraak niet meer buiten geweest om te werken.
blablablabla
pi_205180953
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb geen oprit. En ik rij al ruim een half jaar probleemloos EV

jullie denken in problemen. dan ga je nergens komen en is er vast wel weer iets waarom het kut is.
De problemen bestaan gewoon. Leuk dat je een oplossing gevonden hebt voor jezelf.
pi_205180959
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:53 schreef descon het volgende:
Wat ze er ook niet bijzeggen is dat de bijtelling op elektrische autos ook de komende jaren omhoog gaat.

De gemiddelde elektrische auto is veel duurder als een vergelijkbare brandstof auto.

Zie dit ook bij vrienden, die willen best elektrisch rijden maar die gaan meer betalen en minder voordelen(helemaal als je geen eigen oprit/laadplek hebt)

Zodra EV's ongeveer 600km effectief op 1 lading kunnen rijden en ik mijn auto overal makkelijk kan opladen tegen een vergelijkbare prijs van een brandstof auto vind ik het pas interessant.

Alleen vermoed dat die ratten een brandstof auto zo duur gaan maken dat EV op die manier vergelijkbaar word.
Volgens Frans Timmermans wordt het alleen maar goedkoper voor de burger, omdat een EV veel goedkoper is dan een brandstofauto.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:00:11 #70
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205180960
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De problemen bestaan gewoon. Leuk dat je een oplossing gevonden hebt voor jezelf.
Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, dus was er geen oplossing nodig :)
pi_205180961
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:00 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, dus was er geen oplossing nodig :)
Dat je het probleem negeert maakt niet dat het verdwijnt.
pi_205180965
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:53 schreef apenoot het volgende:
Als men nou een beetje na zou denken dan was er al lang vanuit Europa de verplichting opgelegd om met een gestandaardiseerd accusysteem te werken waarmee uitwisseling van accu's mogelijk wordt.
Lege accu er uit, volle er in, en gaan met de banaan.
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.

Waarom?
- accu's worden ieder jaar beter maar ook de vormfactor verandert, er zijn merken die blade accu's maken maar ook juist 4680 in cilindervorm, velen gebruiken Li-Ion maar LFP is ook in opmars.
- accu's zijn bij veel moderne auto's onderdeel van de structuur, dit maakt de auto lichter en sterker
- van wie zijn de accu's?
- die verwisselstations klinkt leuk tot er een rij staat van 6 auto's, dan sta je ook een half uur in de rij
- iedere auto heeft een andere vorm, rijhoogte en wielbasis en stelt andere eisen aan de ontlaadsnelheid van een accupakket, zoals een auto met 150kW vermogen of met 400kW vermogen

quote:
Dit zou ook range extenders mogelijk maken.
Wil je een grotere afstand rijden?
Gewoon een stel extra accu's in de kofferbak.
Kofferbak is een hele slechte locatie voor een accu.
Deels vanwege de gevaarlijke plek bij aanrijdingen, deels vanwege de locatie van het gewicht dat het rijgedrag beïnvloedt. Centraal onderin de auto is het beste voor wegligging en veiligheid.

Structural battery pack maakt een auto licht, compact, sterk en relatief laag.
De stoelen zijn vrijwel direct op het accupakket gemonteerd:

pi_205180982
Een EV zal nooit 'licht' zijn.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:05:34 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205180990
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Ken genoeg mensen die werken in situaties waarbij mensen extern afspraken hebben (denk aan zorgmedewerkers, externe klantbezoeken) en/of een baan hebben waarbij ze een half uur naar werk moeten rijden.
Die zorgmedewerkers van jou rijden geen honderden kilometers op een dag: dat gaat om minuutjes tussen de ene en de andere client. Verder blijft mijn punt gewoon staan: je haalt een paar extreme voorbeelden aan om dat vervolgens op praktisch alle Nederlandse forenzen te projecteren.
quote:
Maar jij bent vast sinds de corona-uitbraak niet meer buiten geweest om te werken.
Jawel: zelfs vandaag nog, op de fiets.
Huilen dan.
pi_205180993
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 14:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tesla? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Mercedes EQS daarentegen...
Ja dat zijn geile bakken, net als die van Audi maar niet voor mij weggelegd. Minder luxe is geen probleem, nooit geweest ook, maar het is wel flauw dat je tijdverspilling in de vorm van constant opladen maar voor lief moet nemen. Tijd is nu eenmaal voor iedereen even kostbaar.

Volgens mij creëer je daarmee ook tweespalt binnen een toch al behoorlijk verdeelde samenleving.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')