Klopt bij een feestje of familiebezoek van iemand in mijn buurt moet ik niet weg gaan met mijn auto, anders kan ik vij terugkomst 15 minuten lopen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tja, we hebben nu eenmaal veel te veel mensen hier op een klein oppervlak.
Maar een eigen parkeerplaats hebben velen dus niet nee, hoogstens een x aantal vrije plekken aan straat of op een parkeerterrein. Maar daar kunnen dus ook anderen van gebruik maken.
Dat verwacht ik niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar mag je die zelf aanleggen?
Dat verklaart waarom er hier in de wijk geen ev autos zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet.
Als gemeente zou je kunnen werken met een inschrijflijst en eens in de zoveel maanden stuur je dan een paar stratenmakers door de stad die die goten aanleggen.
Het zal toch maatwerk zijn, genoeg plekken waar dit de oplossing is, genoeg plekken waar dit niet praktisch is.
Wat is laadsnelheid? Is dat vermogen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
De grootste stap vooruit is de laadsnelheid van EV's.
De eerste EV's hadden vaak maar 50kW laadsnelheid, dat is omgerekend in kilometers zo'n 50x5 = 250km per uur aan range.
Maar je ziet nu 150kW, 250kW, 350kW op de markt. Met de laatste kan je 350x5 = 1750km per uur laden.
(in de praktijk geldt die snelheid meestal alleen voor de eerste 80% lading, daarna vertraagt het iets maar kan je wel weer verder rijden of je wacht nog even tot hij vol is)
En de rek is er nog niet helemaal uit, dus in de toekomst zal dat nog iets sneller kunnen.
Hogere voltages, beter gekoelde laadkabels, betere BMS, etc.
En dan is het hebben van een eigen laadpaal in de toekomst niet eens meer echt een must maar meer een convenience.
Hoe het netwerk die hoge laadstromen aan kan? Tesla lost dat nu al op door Megapacks bij laadstations te zetten. Zo'n Megapack (accu buffer) wordt dag en nacht op laag tempo opgeladen en als er een auto wil laden, kan deze met hoge laadstromen weer uit die buffer geladen worden.
Je mist het punt, ik heb het nu juist niet over thuis laden (AC laders) maar over snelladers (DC laders).quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat is laadsnelheid? Is dat vermogen?
50kW kan helemaal niet bij een huis.
Als je 50 eur per maand extra wilt betalen aan abbo kosten alleen is het max iets minder dan 25kW
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je mist het punt, ik heb het nu juist niet over thuis laden (AC laders) maar over snelladers (DC laders).
Bij een huis heb je geen hoge laadsnelheid nodig want daar parkeer je, vaak voor een hele nacht.
Het gaat me er juist om dat als je NIET thuis kan laden maar je auto kan wel met 350kW of zelfs 700kW bij een snellader laden, dat de mogelijkheid om thuis te kunnen laden dan ineens minder belangrijk wordt.
We richten ons nu heel erg op "thuis kunnen laden" maar je kan een benzine auto nu ook niet thuis tanken.
Als laden naar 90% maar 4 of 5 minuten zou duren dan zouden de meeste mensen prima zonder laadpaal thuis kunnen. In de praktijk zal je dan 700kW DC laders nodig hebben om daar in de buurt te komen. Dat is echter niet onmogelijk, we zijn ook van 50 naar 350kW gegaan.
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.
Er zullen gebieden zijn waar het plaatsen van laadpalen in eerste instantie een achterstand zal houden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi is dat. De directeuren kunnen bijna voor niets op hun eigen oprit de hele nacht laden
Nee, je betaalt niet meer voor een volle accu dan een volle tank benzine.quote:maar het plebs moet om de dag een uur in de rij staan en dan nog meer betalen dan een tank benzine nu kost.
Bovendien heb ik thuis zonnepanelen en hopelijk kun je je eigen opgewekte enerrgie dan opslaan om 's nachts de auto op te laden ipv naar een duur tankstation te moeten. Gaat natuurlijk nooit gebeuren want daar verdient de Staat niet aan.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.
¤0,45 per kWh bij Fastned met Gold Membership.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja die hoge vermogens laden lijkt mij inderdaad duurder dan thuis laden.
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Bovendien heb ik thuis zonnepanelen en hopelijk kun je je eigen opgewekte enerrgie dan opslaan om 's nachts de auto op te laden ipv naar een duur tankstation te moeten. Gaat natuurlijk nooit gebeuren want daar verdient de Staat niet aan.
Zonder eigen parkeerplaats is dat lastigquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.
Thuis is een kwart goedkoperquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
¤0,45 per kWh bij Fastned met Gold Membership.
Als je vaker dan 1x per maand daar laadt kan dat al uit.
Als je een Tesla hebt laad je voor ¤0,35 per kWh bij een Tesla Supercharger.quote:
Die van mij is variabel. Oh nu is het nog goedkoper, morgen wordt het die kwart goedkoperquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat hangt heel erg van je tarief af.
Als je contract nu verloopt is het duurder.
Niet alleen lastig maar vooral onmogelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zonder eigen parkeerplaats is dat lastig
Ja, jij had zo'n variabel contract idd. Het gros van de mensen heeft een vast contract of variabel (waarbij prijs doorgaans per 1 juli en 1 januari verandert).quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die van mij is variabel. Oh nu is het nog goedkoper, morgen wordt het die kwart goedkoper
Met een huis met zo'n goot kan het welquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet alleen lastig maar vooral onmogelijk.
Maar dat zal niet veranderen in de toekomst.
Precies, morgen is het?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, jij had zo'n variabel contract idd. Het gros van de mensen heeft een vast contract of variabel (waarbij prijs doorgaans per 1 juli en 1 januari verandert).
Als je ook een eigen parkeerplaats voor de deur hebt, dan wel.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Met een huis met zo'n goot kan het wel
Voor benzine en diesel is dat wel zo. Daar is iedereen gelijkquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je ook een eigen parkeerplaats voor de deur hebt, dan wel.
Je kan uiteraard niet iedere oplossing op iedere situatie toepassen.
Een dergelijk accu is nu nog veel te duur.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de stroom wil opslaan zal je een thuisaccu moeten plaatsen of de auto overdag thuis laden als de zon schijnt.
Ja.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Voor benzine en diesel is dat wel zo. Daar is iedereen gelijk
Uiteraard. Maar dat was de vraag nietquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:43 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Een dergelijk accu is nu nog veel te duur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |