Ik zal het maar weer doenquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van
komt vast uit de onderbuik
(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan? Groot is beter maar dan ga je ook weer tyfusveel belasting betalen en een veel hogere aanschafprijs natuurlijk.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Klagen over een exces en dan zelf zo'n prutvoorbeeld van die mini blijven aanhalen. Dat is net zo goed een exces. De citigo van m'n broer doet al meer KM's dan zo'n mini die bijna dubbel zo duur is.
Dat is gewoon kut ontworpen
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zal het maar weer doen
Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan dat uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader.
Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer
Wat kost een liter benzine? ¤2,28 zag ik gisteren bij de lokale pomp.
Daar kan je met een zuinige hybride zo'n 20km op rijden, ofwel ¤0,114 per kilometer.
Heb je een grote slurper dan gaat dat uiteraard al snel x2.
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van
komt vast uit de onderbuik
(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Als je vriendin 3x per dag 20 minuten bij een laadpaal staat dan is dat een verliespost voor de werkgever.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Maarja wat is voldoende. Als hun zeggen je doet het er maar mee dan maar wat vaker opladen dan heb je toch gewoon pech.
Misschien. Maar als die situatie ontstaat waarin alles vastloopt dan krijg je vanzelf gelijk.quote:Daarbij moet de hele infrastructuur ook gerealiseerd kunnen worden. Laatst was er bij Nieuwsuur of zo iemand van de laadpalen bouwde en die zei dat er helemaal geen personeel en materiaal is om binnen korte tijd dat allemaal te fixen. Zelfde met die warmtepompen.
Ik zie het niet zo zwart.quote:Ze kunnen beter eerst eens fatsoenlijk gaan inventariseren wat haalbaar is voor ze achterlijke doelen stellen (en daar later op terug komen).
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoezo? De werkgever heeft toch gewoon pech als jij drie keer per dag bij de laadpaal staat.
De enige reden om als particulier ev te gaan rijden is dan ook als je veel zonnepaneeltjes hebt om de ev op te laden. Nu kan dat nog goed s'nachts ivm de salderingsregels. Want je hebt gewoon 8 uur nodig om je EV op te laden. Dus normaal gesproken doe je dat snachts omdat je overdag de wagen nodig hebt. Als de salderingsregels wegvallen heb je daar dus ook niks meer aan en kan je alleen nog goedkoop opladen als de zon er is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
Omdat?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
quote:Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.
Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.quote:
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
Lees het nog eens:quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
quote:Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.
Het gaat nog steeds om zakelijke lease.
Het is de tijd van de werkgever die je verspilt.
Nee, als je 1x per maand bij een snellader staat dan kan zo'n laadpas niet uit.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.quote:
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.quote:Wat een inferieure klote technologie eigenlijk.
Tesla opladen fastned 36¤ range 300kmquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.
Met een Gold laadpas:
[..]
Alleen al de accijns.quote:
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.
Wat een inferieure klote technologie eigenlijk. Tanken kost 5 minuten met een driedubbel bereik.
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
Dan laat je in die rekensom de tijd even weg. Om die Tesla op te laden tot die 900km ben je makkelijk een uur kwijt, ik ben wel benieuwd wat jouw uurtarief in dat geval dan gaat doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Tesla opladen fastned 36¤ range 300km
Diesel tanken ¤2,05 x 50 liter = 102,5¤ range 900km
Om diezelfde range te bereiken met de tesla ¤108
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alleen al de accijns.
Laadpalen zijn prima, maar dan moeten ze wel minimaal 10x zo duur zijn in gebruik.
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.
Dat is incorrect.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.
Toffe luchtfietserijquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.
Dit concept is wel tof.
Dan moeten we toch terug naar allemaal dezelfde auto zoals de Ladaquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.
[..]
Dat is een andere stelling.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel. Men is veel meer kwijt aan accijns dan aan belasting op stroom.
Een volledig op zonne-energie gedreven auto wel, als onderdeel van een groter plaatje zou het natuurlijk prima kunnen. Alles wat je zelf opwekt hoef je niet te laden.quote:
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.
Ik weet dat je een pro-Russische wappie bent maar dan nog is het vergezocht.
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een andere stelling.
Ik stelde dat er op stroom meer belasting zit dan op brandstof (uitgaande van de tarieven tot oktober 2021 aangezien de verhoudingen nu zoek zijn door de hoge energieprijzen).
.
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.
Iets minder dan 10k.quote:Wat is "absoluut noodzakelijk"? Over hoeveel kilometer per jaar hebben we het dan?
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...quote:En hoe past dat in de discussie van dit topic, waar het gaat over "zakelijke lease", ofwel auto's die je nodig hebt voor je werk en niet privé hoeft te gebruiken?
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.quote:En hoe staat de EV-markt er in 2040 voor? Want dat is het moment dat 2e hands brandstofauto's moeilijker leverbaar worden.
Vergezocht.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vergezocht.
Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.
Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.
Het feit dat "de verhoudingen zoek zijn" versterkt mijn punt alleen maar meer dat een eerlijke vergelijking niet mogelijk is.
"Dat mom", ofwel het Oekraïne en Rusland argument, komt alleen bij jou vandaan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.
[..]
Iets minder dan 10k.
[..]
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...
[..]
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen.
Dat geldt voor beiden.quote:Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen. Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werkquote:Op woensdag 29 juni 2022 16:07 schreef ipa84 het volgende:
A leuk. Ik woon in een appartement zonder eigen parkeer gelegenheid of garage in het centrum van een klein stadje. Ook parkeer ik al buiten het centrum ongeveer 400 meter lopen en er zijn hier amper laadpalen. Die zijn wel door de gemeente belooft maar de gemeente heeft een enorm begrotingstekort en het is nog in Brabant waar al is aangegeven is dat er nog amper ruimte is op het elektriciteit netwerk. Dit alles moet in 2025 al in gaan. Dat zal hier wel een enorm succes worden.
Klinkt als wijze sommigen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:15 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem.
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever?
We boeken vooruitgang
[..]
Dat geldt voor beiden.
Laadpalen zonder EV's hebben geen nut, EV's zonder laadpalen ook niet.
Gelukkig...
[ afbeelding ]
Eerder wereldvreemd want de overheid heeft niet zo'n beste trackrecord als het gaat om dit soort grootschalige projecten.quote:
EV's zijn voor de gewone man onbereikbaar. Aanschafprijs is voor 1 met fatsoenlijke range toch snel 40K. En wat gebeurt er met de wegenbelasting in 2025?quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vergezocht.
Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.
Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
Mensen zijn al veel meer thuis gaan werken. Oké daar was dan wel een pandemie voor nodig. Maar regelmatig op kantoor werken heeft ook weer voordelen t.a.v. het geestelijk welzijn.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen.
Aantal laadpalen op aantal auto's is vooral relevant.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Mensen zijn al veel meer thuis gaan werken. Oké daar was dan wel een pandemie voor nodig. Maar regelmatig op kantoor werken heeft ook weer voordelen t.a.v. het geestelijk welzijn.
Meeste appartementen wonen alleenstaanden of stellen dus je kunt zelf wel invullen dat 1 laadpaal op minstens 50 auto's vrij weinig is als je zo rigoureus wilt gaan elektrificeren. Dat wordt knokken voor een plekje.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aantal laadpalen op aantal auto's is vooral relevant.
Ik neem aan dat je geen woningen hoeft op te laden.
Het is 2022 en dus nog geen 2030.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
EV's zijn voor de gewone man onbereikbaar. Aanschafprijs is voor 1 met fatsoenlijke range toch snel 40K.
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.quote:En wat gebeurt er met de wegenbelasting in 2025?
Gaat het op gewicht? Nou, dan rij je wel heel duur.
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.quote:2de hands moet je ook maar durven als de resterende capaciteit te wensen over laat.
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.quote:Zal door de autofabrikanten nog flink gesleuteld moeten worden om een EV aan de gewone man te krijgen.
Als je geen interesse hebt om daadwerkelijk te reageren op wat ik zeg had je dat wel wat eerder aan kunnen geven.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent.
De stroomprijs incl. energiebelasting, ODE en BTW voor 1 kWh was 25 cent.
Dat betekent dat 72% van de stroomprijs vorig jaar uit belastingen bestond.
Je gaat wel uit van het scenario dat er nooit meer een laadpaal bij komt, terwijl het aantal laadpalen juist fors stijgt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Meeste appartementen wonen alleenstaanden of stellen dus je kunt zelf wel invullen dat 1 laadpaal op minstens 50 auto's vrij weinig is als je zo rigoureus wilt gaan elektrificeren. Dat wordt knokken voor een plekje.
Ok, dus ik reken je keurig voor dat er tot vorig jaar zo'n 72% belasting op stroom zat en nu is dat niet wat je wil horen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je geen interesse hebt om daadwerkelijk te reageren op wat ik zeg had je dat wel wat eerder aan kunnen geven.
Absoluut waar al zijn in die twee jaar ook weer twee middelgrote steden bijgekomen qua inwoners dus dat zal ongetwijfeld ook zijn weerslag hebben op de filedruk.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.
Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
Hier stijgt het ook fors ja van nul naar een.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je gaat wel uit van het scenario dat er nooit meer een laadpaal bij komt, terwijl het aantal laadpalen juist fors stijgt.
Das het probleem waar ik hier tegen aan loop. Heb berekend dat met mijn gemiddelde rijgedrag dat ik een auto zou moet hebben met effectief 600km snelweg range (als ik niet elke dag aan de snellader wil hangen). Die kosten het dubbele kwa catalogus waarde van mijn huidige auto (en hakt er dus lekker in kwa bijtelling)quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef afterburner het volgende:
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid.
Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in.
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.
Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
Er zitten gewoon te veel boeren op de weg tegenwoordig.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.
Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
6 merken waarvan er 4 afkomstig zijn uit die totalitaire terreur staat China en 1 uit het al even communistische Vietnam. Het valt weer echt niet op wie er profiteert van een CO2 neutrale toekomst. Dankzij uiteraard de trouwe pro socialistische EU-commissie..quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.quote:Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan?
Ritje naar huis vanmiddag was 9km per kWhquote:Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (
70.000km is zo'n 400km per werkdag.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef afterburner het volgende:
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid.
Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in.
Met gemiddeld 70K km per jaar is er geen enkele EV die de range bied, die ik nodig heb.
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
Dat valt wel mee, volgens mij.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:15 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werk
Ja maar met deze temperaturen haal ik met mijn wltp van 550 ook makkelijk 600quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.
Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe.
Nee.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Natuurlijk gebeurt het niet, maar bekt lekker in Den Haag, net zoals De Jonge met zijn warmtepompen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.
En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
10-20 jaar is wat ik lees.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:47 schreef descon het volgende:
[..]
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.
En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Als je gemiddeld max 300km per dag rijd en thuis makkelijk kan laden is het met de huidige ev's best te doen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
900 tot 1.500 laadcycles voor Lithium-Ion voor ze op 80% restcapaciteit zitten.quote:
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedragquote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.
Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Dat is wel een goed argument denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:51 schreef descon het volgende:
[..]
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.
Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.quote:Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Nee, waarom zou ik? Maar evengoed is het aantal verkochte auto's per jaar al jaren vrijwel gelijk en is het percentage zakelijke lease ook prima te voorspellen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:54 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
Omdat jij het allemaal zo goed weet hoe het overal in Nederland alles geregeld is. Dus een kleine moeite als het niet blijkt uit te komen toch?quote:
Ik volg uit interesse diverse kanalen waar EV's worden onderzocht of getest.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.
Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
VVD heeft het bekend gemaakt. Ja, ok dan gaat het natuurlijk door...quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is 2022 en dus nog geen 2030.
En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV.
[..]
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
[..]
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.
Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is.
Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee.
[..]
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Woon-werk is al 300km + klanten bezoek, dus minimaal 300KM per met uitschieters van 1000-1200 km per dag.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
70.000km is zo'n 400km per werkdag.
Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km?
Of meer kilometers in minder dagen?
Ben benieuwd.
Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen).
Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt.
Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden.
Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten.
Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn.
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.quote:
Het was toch de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gingen rijden?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.
En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.quote:Op woensdag 29 juni 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |