abonnement Unibet Coolblue
pi_205181178
quote:
86s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van

komt vast uit de onderbuik

(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Ik zal het maar weer doen :D

Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.

Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt :+ ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer

Wat kost een liter benzine? ¤2,28 zag ik gisteren bij de lokale pomp.
Daar kan je met een zuinige hybride zo'n 20km op rijden, ofwel ¤0,114 per kilometer.
Heb je een grote slurper dan gaat dat uiteraard al snel x2.
pi_205181179
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Klagen over een exces en dan zelf zo'n prutvoorbeeld van die mini blijven aanhalen. Dat is net zo goed een exces. De citigo van m'n broer doet al meer KM's dan zo'n mini die bijna dubbel zo duur is.

Dat is gewoon kut ontworpen
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan? Groot is beter maar dan ga je ook weer tyfusveel belasting betalen en een veel hogere aanschafprijs natuurlijk.
blablablabla
pi_205181186
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zal het maar weer doen :D

Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan dat uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader.

Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt :+ ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer

Wat kost een liter benzine? ¤2,28 zag ik gisteren bij de lokale pomp.
Daar kan je met een zuinige hybride zo'n 20km op rijden, ofwel ¤0,114 per kilometer.
Heb je een grote slurper dan gaat dat uiteraard al snel x2.
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:29:00 #105
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205181188
quote:
86s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat kost fastned dan? uit je hoofd he want je weet er duidelijk meer van

komt vast uit de onderbuik

(niemand gaat voor z'n lol continu naar fastned trouwens, dat is voor erbij)
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
pi_205181200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Maarja wat is voldoende. Als hun zeggen je doet het er maar mee dan maar wat vaker opladen dan heb je toch gewoon pech.
Als je vriendin 3x per dag 20 minuten bij een laadpaal staat dan is dat een verliespost voor de werkgever.
Dus als hij een auto verstrekt met het bereik van een zieke pony dan is dat z'n eigen probleem.

quote:
Daarbij moet de hele infrastructuur ook gerealiseerd kunnen worden. Laatst was er bij Nieuwsuur of zo iemand van de laadpalen bouwde en die zei dat er helemaal geen personeel en materiaal is om binnen korte tijd dat allemaal te fixen. Zelfde met die warmtepompen.
Misschien. Maar als die situatie ontstaat waarin alles vastloopt dan krijg je vanzelf gelijk.

quote:
Ze kunnen beter eerst eens fatsoenlijk gaan inventariseren wat haalbaar is voor ze achterlijke doelen stellen (en daar later op terug komen).
Ik zie het niet zo zwart.

Als morgen alle auto's in Nederland door EV's vervangen worden neemt de totale stroomvraag in Nederland met zo'n 18% toe.

Maar die stroomvraag neemt niet in 1 dag toe, het zal met de maximale vervangingssnelheid (die pas ingaat rond 2030) nog tot 2048 duren voor ~90% van het wagenpark elektrisch is.
pi_205181202
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo? De werkgever heeft toch gewoon pech als jij drie keer per dag bij de laadpaal staat.
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan :') . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.
blablablabla
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:32:01 #108
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205181204
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
De enige reden om als particulier ev te gaan rijden is dan ook als je veel zonnepaneeltjes hebt om de ev op te laden. Nu kan dat nog goed s'nachts ivm de salderingsregels. Want je hebt gewoon 8 uur nodig om je EV op te laden. Dus normaal gesproken doe je dat snachts omdat je overdag de wagen nodig hebt. Als de salderingsregels wegvallen heb je daar dus ook niks meer aan en kan je alleen nog goedkoop opladen als de zon er is.
pi_205181206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Een eerlijke vergelijking tussen elektriciteit en benzine is niet te maken.
Omdat?
pi_205181211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik wil best graag een elektrische auto, heb er geen verstand van, maar 69 cent per kilowattuur, de tering zeg. Dan is benzine voor mij dus zeker wel goedkoper (rij 1 op 25), ook als ik het duurste tankstation uitzoek.
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.
Met een Gold laadpas:

quote:
Bij Fastned kost 1kWh nu ¤0,45 als je een Gold laadpas hebt.
Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.

Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (tenzij je zo'n inefficiënte kut-Mini hebt :+ ), dus ¤0,45 / 5 = ¤0,09 per kilometer
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:33:54 #111
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205181220
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
pi_205181228
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Als je 100 km moet rijden en je actieradius is 210 kilometer hoef je natuurlijk niet drie keer per dag bij een laadpaal te staan :') . Maar ik kan me zo voorstellen dat ze als je een drukke agenda hebt je de dag met een volle accu begint en dan heb je het gezeik dus al.
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.
Het gaat nog steeds om zakelijke lease.

Het is de tijd van de werkgever die je verspilt.
pi_205181229
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.
blablablabla
pi_205181236
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:33 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja, hartstikke leuk, maar dat kost 11,99 per maand en er zijn maanden waarbij ik helemaal niet tank.
Lees het nog eens:

quote:
Als je vaak bij een snellader tankt, kan zo'n Gold laadpas uit en als je dat niet doet heb je weinig reden om te klagen over de tarieven bij een snellader voor die enkele keer.
pi_205181244
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat blijft het probleem van de werkgever die een auto beschikbaar stelt.
Het gaat nog steeds om zakelijke lease.

Het is de tijd van de werkgever die je verspilt.
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.

Wat een inferieure klote technologie eigenlijk. Tanken kost 5 minuten met een driedubbel bereik.
blablablabla
pi_205181247
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Dan ben je een exces en heb je pech gehad.
Nee, als je 1x per maand bij een snellader staat dan kan zo'n laadpas niet uit.
Maar als je 1x per maand bij een snellader staat, dan is een wat hoger tarief ook geen probleem aangezien je de overige keren niet bij een snellader laadt.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:38:49 #117
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205181260
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lees het nog eens:
[..]

Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.
pi_205181261
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.

quote:
Wat een inferieure klote technologie eigenlijk.
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:40:21 #119
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205181271
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die 69 cent per kWh betaal je alleen als je als gast komt laden.
Met een Gold laadpas:
[..]

Tesla opladen fastned 36¤ range 300km

Diesel tanken ¤2,05 x 50 liter = 102,5¤ range 900km

Om diezelfde range te bereiken met de tesla ¤108

Met de EV prive, is alleen thuisladen interresant maar dan ben je uren onderweg om te laden.

Conclusie prive beter gewoon helemaal geen auto hebben :P
pi_205181273
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat?
Alleen al de accijns.

Laadpalen zijn prima, maar dan moeten ze wel minimaal 10x zo duur zijn in gebruik.
pi_205181277
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik mis dan een beetje de argumentatie waarom je weinig reden zou mogen hebben om te klagen over dat de verbruikskosten van een elektrische auto naast de aanschafkosten ook nog eens hoger liggen alleen maar omdat je alleen de auto gebruikt als dat absoluut noodzakelijk is.
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.

Wat is "absoluut noodzakelijk"? Over hoeveel kilometer per jaar hebben we het dan?

En hoe past dat in de discussie van dit topic, waar het gaat over "zakelijke lease", ofwel auto's die je nodig hebt voor je werk en niet privé hoeft te gebruiken?

En hoe staat de EV-markt er in 2040 voor? Want dat is het moment dat 2e hands brandstofauto's moeilijker leverbaar worden.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:41:26 #122
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205181278
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Als ik de dag moeten beginnen met een volle accu omdat afspraken of omdat ik stil val op de snelweg dan word het vanzelf mijn probleem. Dan moet ik voor of na werk dat apparaat ergens gaan staan opladen ergens, om niet vast te lopen.

Wat een inferieure klote technologie eigenlijk. Tanken kost 5 minuten met een driedubbel bereik.
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.
pi_205181279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dan bel je je baas op dat je auto te weinig bereik hebt. Je hebt wel een gave om een probleem te maken van iets dat niet jouw probleem is.
[..]
Als je werkgever een Mini met 200km bereik verstrekt terwijl je >400km per dag moet rijden, dan is het eerder een klotebaas.
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.
blablablabla
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:41:44 #124
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_205181281
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Tesla opladen fastned 36¤ range 300km

Diesel tanken ¤2,05 x 50 liter = 102,5¤ range 900km

Om diezelfde range te bereiken met de tesla ¤108
Dan laat je in die rekensom de tijd even weg. Om die Tesla op te laden tot die 900km ben je makkelijk een uur kwijt, ik ben wel benieuwd wat jouw uurtarief in dat geval dan gaat doen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_205181289
Het blijft natuurlijk een absurde situatie dat alle mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen betalen voor de leasepatsers en hun laadpalen + bijbehorende parkeerplaatsen.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:44:16 #126
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205181294
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Zucht. Hij heeft feitelijk dan niet te weinig bereik, maar zelfs als hij 400 kilometer bereik heeft is het gewoon irritant als je niet thuis kunt laden. Die laadtijden zijn het probleem zolang niet iedereen kan beschikken over een laadpunt. niet primair het bereik van de auto.
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205181296
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alleen al de accijns.

Laadpalen zijn prima, maar dan moeten ze wel minimaal 10x zo duur zijn in gebruik.
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.
pi_205181302
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is gewoon 3 stappen terug om de wereld/plantjes/Oekraïne te redden.
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.
Ik weet dat je een pro-Russische wappie bent maar dan nog is het vergezocht.
pi_205181307
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is dat de stroomprijs momenteel heel hoog is maar er zat tot afgelopen oktober in verhouding meer belasting op stroom dan op benzine of diesel.
Dat is incorrect.
pi_205181310
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
De techniek wordt natuurlijk alleen maar beter en beter. Staat nog in de kinderschoenen.
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.


Dit concept is wel tof.
blablablabla
pi_205181313
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is incorrect.
Nee hoor.
pi_205181315
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Qua bereik zijn er amper stappen gezet de afgelopen jaren.


Dit concept is wel tof.
Toffe luchtfietserij :P
pi_205181316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee hoor.
Jawel. Men is veel meer kwijt aan accijns dan aan belasting op stroom.
pi_205181319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In theorie klinkt dat leuk, in de praktijk een slecht idee.
[..]

Dan moeten we toch terug naar allemaal dezelfde auto zoals de Lada
Of zoals Mercedes het heeft opgelost met de AA klasse:
pi_205181341
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel. Men is veel meer kwijt aan accijns dan aan belasting op stroom.
Dat is een andere stelling.
Ik stelde dat er op stroom meer belasting zit dan op brandstof (uitgaande van de tarieven tot oktober 2021 aangezien de verhoudingen nu zoek zijn door de hoge energieprijzen).

Maar omdat je met een brandstofmotor in verhouding meer energie verbruikt, betaal je onder de streep wel meer accijns.
pi_205181352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Toffe luchtfietserij :P
Een volledig op zonne-energie gedreven auto wel, als onderdeel van een groter plaatje zou het natuurlijk prima kunnen. Alles wat je zelf opwekt hoef je niet te laden.
blablablabla
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:53:33 #137
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205181355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wtf heeft dat in godsnaam met Oekraïne te maken.
Ik weet dat je een pro-Russische wappie bent maar dan nog is het vergezocht.
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205181364
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een andere stelling.
Ik stelde dat er op stroom meer belasting zit dan op brandstof (uitgaande van de tarieven tot oktober 2021 aangezien de verhoudingen nu zoek zijn door de hoge energieprijzen).
.
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.

Het feit dat "de verhoudingen zoek zijn" versterkt mijn punt alleen maar meer dat een eerlijke vergelijking niet mogelijk is.
  woensdag 29 juni 2022 @ 15:56:51 #139
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205181379
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou je een auto kopen als je die bijna nooit gebruikt? Al die vaste lasten voor Jan Lul.
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.

quote:
Wat is "absoluut noodzakelijk"? Over hoeveel kilometer per jaar hebben we het dan?
Iets minder dan 10k.

quote:
En hoe past dat in de discussie van dit topic, waar het gaat over "zakelijke lease", ofwel auto's die je nodig hebt voor je werk en niet privé hoeft te gebruiken?
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...

quote:
En hoe staat de EV-markt er in 2040 voor? Want dat is het moment dat 2e hands brandstofauto's moeilijker leverbaar worden.
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.
pi_205181388
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het helpt toch in het afschalen van Russische brandstoffen?
Vergezocht.

Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.

Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:00:03 #141
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_205181411
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vergezocht.

Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.

Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_205181420
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We leven niet in oktober 2021 en ook voor die tijd was je meer geld kwijt aan accijns op benzine dan belasting op stroom.

Het feit dat "de verhoudingen zoek zijn" versterkt mijn punt alleen maar meer dat een eerlijke vergelijking niet mogelijk is.
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent.
De stroomprijs incl. energiebelasting, ODE en BTW voor 1 kWh was 25 cent.
Dat betekent dat 72% van de stroomprijs vorig jaar uit belastingen bestond.
pi_205181446
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Maar de door jou genoemde auto worden onder dat mom nu wel bij ons door de strot geduwd.
"Dat mom", ofwel het Oekraïne en Rusland argument, komt alleen bij jou vandaan.
De plannen om brandstofauto's uit te faseren zijn er al jaren, niet sinds februari 2022.
pi_205181466
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:56 schreef Zelva het volgende:

[..]
Omdat je met afhankelijkheid van openbaar vervoer in een soort sociaal isolement terechtkomt waar heel veel niet kan omdat het niet (op tijd) bereikbaar is of waar je veel te vroeg alweer weg moet om nog thuis te kunnen komen. Heb het twintig jaar plus zonder gedaan, dus ik weet er alles van. Sinds 3 jaar een autootje en de toegenomen vrijheid en mogelijkheden om ergens te komen is gigantisch.
[..]
Iets minder dan 10k.
[..]
Omdat rond die tijd mijn private lease-contract afloopt en ik dan graag een elektrisch autootje zou willen uitzoeken, maar er dan natuurlijk een enorm tekort gaat ontstaan, waardoor die onbetaalbaar wordt en/of dat je jaren moet wachten voordat ie leverbaar is. En als dan ook nog eens blijkt dat de verbruikskosten ook niet bepaald laag zullen zijn...
[..]
Daar zie ik de relevantie dan weer niet van.
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?
pi_205181471
A leuk. Ik woon in een appartement zonder eigen parkeer gelegenheid of garage in het centrum van een klein stadje. Ook parkeer ik al buiten het centrum ongeveer 400 meter lopen en er zijn hier amper laadpalen. Die zijn wel door de gemeente belooft maar de gemeente heeft een enorm begrotingstekort en het is nog in Brabant waar al is aangegeven is dat er nog amper ruimte is op het elektriciteit netwerk. Dit alles moet in 2025 al in gaan. Dat zal hier wel een enorm succes worden.
pi_205181496
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen. Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
blablablabla
pi_205181508
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen.
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever?
We boeken vooruitgang :+

quote:
Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Dat geldt voor beiden.
Laadpalen zonder EV's hebben geen nut, EV's zonder laadpalen ook niet.

Gelukkig...

  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 29 juni 2022 @ 16:12:48 #148
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205181509
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:10 schreef Elan het volgende:
Het is ook wat om werkgevers hier maar mee op te zadelen. Zonder broodnodige infrastructuur is het een waardeloos plan.
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205181518
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:07 schreef ipa84 het volgende:
A leuk. Ik woon in een appartement zonder eigen parkeer gelegenheid of garage in het centrum van een klein stadje. Ook parkeer ik al buiten het centrum ongeveer 400 meter lopen en er zijn hier amper laadpalen. Die zijn wel door de gemeente belooft maar de gemeente heeft een enorm begrotingstekort en het is nog in Brabant waar al is aangegeven is dat er nog amper ruimte is op het elektriciteit netwerk. Dit alles moet in 2025 al in gaan. Dat zal hier wel een enorm succes worden.
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werk |:)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2022 16:16:04 ]
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:16:06 #150
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205181529
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:15 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem.
Klinkt als wijze sommigen.
Huilen dan.
pi_205181535
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Net werd je vriendin er mee opgezadeld maar nu ineens de werkgever?
We boeken vooruitgang :+
[..]
Dat geldt voor beiden.
Laadpalen zonder EV's hebben geen nut, EV's zonder laadpalen ook niet.

Gelukkig...

[ afbeelding ]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.
blablablabla
pi_205181546
quote:
6s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Klinkt als wijze sommigen.
Eerder wereldvreemd want de overheid heeft niet zo'n beste trackrecord als het gaat om dit soort grootschalige projecten.
pi_205181553
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vergezocht.

Ik denk niet dat Tesla in 2012 met de Model S op de markt is gekomen met het idee om de hele automarkt om te gooien zodat we vanwege De Krim in 2014 en Oekraïne in 2022 Russische brandstoffen kunnen afschalen.

Er zijn gewoon enkele afspraken gemaakt om CO2 doeleinden te halen (Parijs 2030 / 2050) en daar horen EV's ook bij.
EV's zijn voor de gewone man onbereikbaar. Aanschafprijs is voor 1 met fatsoenlijke range toch snel 40K. En wat gebeurt er met de wegenbelasting in 2025?
Gaat het op gewicht? Nou, dan rij je wel heel duur.

2de hands moet je ook maar durven als de resterende capaciteit te wensen over laat.

Zal door de autofabrikanten nog flink gesleuteld moeten worden om een EV aan de gewone man te krijgen.
pi_205181570
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Misschien gaan de eigenwijzen nu overstag om mensen niet onnodig naar kantoor te laten komen.
Mensen zijn al veel meer thuis gaan werken. Oké daar was dan wel een pandemie voor nodig. Maar regelmatig op kantoor werken heeft ook weer voordelen t.a.v. het geestelijk welzijn.
blablablabla
pi_205181575
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.
Aantal laadpalen op aantal auto's is vooral relevant.
Ik neem aan dat je geen woningen hoeft op te laden.
pi_205181584
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid.

Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in.

Met gemiddeld 70K km per jaar is er geen enkele EV die de range bied, die ik nodig heb.

Heb ineens zoveel tijd over nu er weer een diesel staat.

Mijn partner mocht laatst weer een nieuwe leasebak uitkiezen. EV met enig bereik, was dikke eigen bijdrage, een Zoë is was een optie zonder eigen bijdragen, maar dan moet ze dus minimaal 2 x per dag laden, waarbij vermeld stond dat laden in "eigen tijd" diende plaats te vinden.

Ben blij dat ik een eigen bedrijf heb, want ze kunnen in Den Haag het dak op, hier komt geen EV meer. Dan maar eindeloos sleutelen aan mijn diesel om hem rijdende te houden.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 29 juni 2022 @ 16:24:48 #157
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205181585
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Mensen zijn al veel meer thuis gaan werken. Oké daar was dan wel een pandemie voor nodig. Maar regelmatig op kantoor werken heeft ook weer voordelen t.a.v. het geestelijk welzijn.
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.

Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205181598
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aantal laadpalen op aantal auto's is vooral relevant.
Ik neem aan dat je geen woningen hoeft op te laden.
Meeste appartementen wonen alleenstaanden of stellen dus je kunt zelf wel invullen dat 1 laadpaal op minstens 50 auto's vrij weinig is als je zo rigoureus wilt gaan elektrificeren. Dat wordt knokken voor een plekje.
blablablabla
pi_205181606
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:18 schreef Toine51 het volgende:

[..]
EV's zijn voor de gewone man onbereikbaar. Aanschafprijs is voor 1 met fatsoenlijke range toch snel 40K.
Het is 2022 en dus nog geen 2030.
En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV.

quote:
En wat gebeurt er met de wegenbelasting in 2025?
Gaat het op gewicht? Nou, dan rij je wel heel duur.
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.

quote:
2de hands moet je ook maar durven als de resterende capaciteit te wensen over laat.
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.
Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is.

Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee.

quote:
Zal door de autofabrikanten nog flink gesleuteld moeten worden om een EV aan de gewone man te krijgen.
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
pi_205181614
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De kale stroomprijs op het normaaltarief in 2021 was 7 cent.
De stroomprijs incl. energiebelasting, ODE en BTW voor 1 kWh was 25 cent.
Dat betekent dat 72% van de stroomprijs vorig jaar uit belastingen bestond.
Als je geen interesse hebt om daadwerkelijk te reageren op wat ik zeg had je dat wel wat eerder aan kunnen geven.
pi_205181615
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Meeste appartementen wonen alleenstaanden of stellen dus je kunt zelf wel invullen dat 1 laadpaal op minstens 50 auto's vrij weinig is als je zo rigoureus wilt gaan elektrificeren. Dat wordt knokken voor een plekje.
Je gaat wel uit van het scenario dat er nooit meer een laadpaal bij komt, terwijl het aantal laadpalen juist fors stijgt.
pi_205181630
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Als je geen interesse hebt om daadwerkelijk te reageren op wat ik zeg had je dat wel wat eerder aan kunnen geven.
Ok, dus ik reken je keurig voor dat er tot vorig jaar zo'n 72% belasting op stroom zat en nu is dat niet wat je wil horen?
Vervelend voor je.
pi_205181651
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.

Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
Absoluut waar al zijn in die twee jaar ook weer twee middelgrote steden bijgekomen qua inwoners dus dat zal ongetwijfeld ook zijn weerslag hebben op de filedruk.
blablablabla
pi_205181682
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je gaat wel uit van het scenario dat er nooit meer een laadpaal bij komt, terwijl het aantal laadpalen juist fors stijgt.
Hier stijgt het ook fors ja van nul naar een.
Als je iedereen effectief aan de EV wilt de komende jaren moeten er echt veel meer van die palen bij. De aantallen die jij post zijn een fractie van wat nodig is.
blablablabla
pi_205181689
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef afterburner het volgende:
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid.

Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in.
Das het probleem waar ik hier tegen aan loop. Heb berekend dat met mijn gemiddelde rijgedrag dat ik een auto zou moet hebben met effectief 600km snelweg range (als ik niet elke dag aan de snellader wil hangen). Die kosten het dubbele kwa catalogus waarde van mijn huidige auto (en hakt er dus lekker in kwa bijtelling)

Dan nog het probleem van laadpalen, de garage waar ik nu parkeer heeft 1 oplaad punt die vaak bezet is. Op straat laden is betaald parkeren (dus das stroom + parkeerkosten) en de laadpalen buiten het betaald parkeer gebied (10 min lopen) zijn vaak bezet.

Kort samengevat...ik wil wel, maar het kost mij meer geld en ik lever er zwaar op in kwa comfort.

Voordeel van het personeels tekort is dat ik dit een probleem van mijn werkgever kan maken.
pi_205181710
Wat overigens ook zou helpen, goedkoper openbaar vervoer dat langer door rijd.
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 16:41:57 #167
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205181713
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.

Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:42:49 #168
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205181721
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is zo en ik ben er niet voor om iedereen maar te dwingen, want niet iedereen kan of wil fatsoenlijk thuis werken. Gezien de filedruk weer op het niveau van voor corona is hebben er we niks van geleerd.

Maar dat er een prikkel nodig is is wel duidelijk
Er zitten gewoon te veel boeren op de weg tegenwoordig.
pi_205181729
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
6 merken waarvan er 4 afkomstig zijn uit die totalitaire terreur staat China en 1 uit het al even communistische Vietnam. Het valt weer echt niet op wie er profiteert van een CO2 neutrale toekomst. Dankzij uiteraard de trouwe pro socialistische EU-commissie..
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:44:13 #170
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205181732
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Zijn er zoveel kleine modellen met een range van 300 km+ dan?
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op die 1kWh kan je met een fatsoenlijke EV ongeveer 5km rijden (
Ritje naar huis vanmiddag was 9km per kWh ^O^
pi_205181736
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:24 schreef afterburner het volgende:
Hier na 5 jaar de zakelijke EV eruit gegooid.

Het laden onderweg kost me te veel tijd, waardoor ik gemiddeld 10 uur van huis was ten opzichte van 8,5 met een brandstof auto. Die komt er ook niet meer in.

Met gemiddeld 70K km per jaar is er geen enkele EV die de range bied, die ik nodig heb.
70.000km is zo'n 400km per werkdag.

Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km?
Of meer kilometers in minder dagen?

Ben benieuwd.

Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen).
Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt.
Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden.
Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten.

Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn.
pi_205181738
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
blablablabla
pi_205181739
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.
Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe.
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 16:46:24 #174
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205181750
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Dat valt wel mee, volgens mij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205181751
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:15 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Volgens sommigen hier is dat een kip/ei probleem. Zodra dit wordt ingevoerd gaat de gemeente ineens wel een stuk voortvarender te werk |:)
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.

En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:46:44 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205181753
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk, die 450km range is in de praktijk zo'n 380.
Maar het aantal beschikbare auto's met die range neemt wel snel toe.
Ja maar met deze temperaturen haal ik met mijn wltp van 550 ook makkelijk 600
In de winter niet nee maar dat is logisch
pi_205181754
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is zo ongeveer de levensduur van een accu.
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.

En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
pi_205181757
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:47:39 #179
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205181760
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.

En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Natuurlijk gebeurt het niet, maar bekt lekker in Den Haag, net zoals De Jonge met zijn warmtepompen.
pi_205181762
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zat! Ja ze zijn duurder maar dat is inherent aan een grotere accu. 450 is ongeveer gemiddeld.
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.

Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
blablablabla
  Moderator woensdag 29 juni 2022 @ 16:48:52 #181
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205181766
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:47 schreef descon het volgende:

[..]
Wat is de levensduur van een accu momenteel ? Als die vervangen moet worden is dat ook best prijzig.
10-20 jaar is wat ik lees.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205181767
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja sommige hebben er gemak van en dan is het natuurlijk allemaal leuk spul en gemakkelijk praten. Maar dat zie je wel meer met die hele vergroeningsdicussie. Als je er zelf van kan profiteren moet het zo snel mogelijk ingevoerd worden en diegene die last van krijgen moeten vooral niet zeiken.

En ik moet nog maar zien of het hier in de gemeente gaat lukken. Hier in de buurt is vorig jaar nog een straat open gegooid om de riolering te vernieuwen. Daar is ook de hele straat opnieuw ingericht. Er is 1 laadpaal gekomen. In die straat heeft ongeveer 60% geen eigen oprit of garage en dan moet er in 2,5 jaar een woud aan laadpalen komen. Ik zie het niet snel gebeuren.
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
pi_205181780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.

Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Als je gemiddeld max 300km per dag rijd en thuis makkelijk kan laden is het met de huidige ev's best te doen.

Zit je er boven word het al rap minder.
pi_205181790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
10-20 jaar is wat ik lees.
900 tot 1.500 laadcycles voor Lithium-Ion voor ze op 80% restcapaciteit zitten.
Die 900 geldt voor ongekoelde accu's.

Bij LiFePO4 is dat ongeveer 3.500 laadcycles.
pi_205181793
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
pi_205181815
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:51 schreef descon het volgende:

[..]
Meeste werkgevers zullen voorsorteren en elektrisch al eerder verplichten. Rest waarde van benzine autos keldert waarschijnlijk harder als EV. Das een belangrijk component van je leasebedrag
Dat is wel een goed argument denk ik.

Aan de andere kant zijn er nu ook best lange levertijden op EV's en kunnen fabrikanten de vraag nu al niet aan.
Ik vermoed dat als de ingangsdatum voor die wetgeving niet gehaald (ofwel uitgesteld) gaat worden dat het vooral ligt aan die capaciteit.
pi_205181826
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder had voorgerekend: als zakelijke leaseauto's vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten worden, dan gaat dat om 1,27% van het wagenpark per jaar dat er aan EV's bij komt.

Het is niet alsof er vanuit het niets ineens 25 EV's in je straat staan.
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
  woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:29 #188
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205181831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Hmmm ik zal me er eens in gaan verdiepen dan. Die Mini komt gewoon bij BMW vandaan geloof ik. Wist niet dat dat zo'n troep was dan.
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.

quote:
Overigens had de Fiat 500 een soortgelijk bereik. En jij hebt het over duurder maar de auto's die ik noem zijn allemaal ook echt niet heel goedkoop. 40k zit je zo aan. Maar wellicht maakt een werkgever daar minder snel probleem van.
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.

Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
pi_205181837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:54 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ja leuk en als het zo anders blijkt te zijn en ik kan elke dag opzoek gaan naar een laadpaal hier in de omgeving dan kom jij even elke dag me auto weg zetten en de volgende dag weer ophalen voor mij?
Nee, waarom zou ik? Maar evengoed is het aantal verkochte auto's per jaar al jaren vrijwel gelijk en is het percentage zakelijke lease ook prima te voorspellen.

Met de huidige cijfers kom je dan op 1,27% van het wagenpark per jaar. Het is niet niets maar ook weer niet zo erg als dat het in de Telegraaf voorgesteld wordt.

De Telegraaf rekent dat overigens niet voor want dan is de sensatie er af.
pi_205181844
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, waarom zou ik?
Omdat jij het allemaal zo goed weet hoe het overal in Nederland alles geregeld is. Dus een kleine moeite als het niet blijkt uit te komen toch?
pi_205181852
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik heb speciaal even op de site gekeken omdat ik het wel heel erg laag vond voor zo'n dure auto, maar het verbaasde me echt ja. Zoiets zou ik ook niet willen rijden.
[..]
Fiat 500 is wel een kleine auto. Zoals ik zei; wat duur is is voor iedereen anders. De ene vind 100 euro al veel en de ander lacht om 100.000.

Maar het blijft dat voor de gemiddelde nederlander er niet zomaar 50K op de plank ligt voor even een nieuwe EV.
Ik volg uit interesse diverse kanalen waar EV's worden onderzocht of getest.

Munro gaat daar heel ver in, die halen veel EV's tot op de laatste schroef uit elkaar.
In dit geval wat minder rigoureus maar wel interessant om de pijnpunten van de Mini te zien en het nadeel als een EV niet van de grond af is opgebouwd om een EV te zijn.

pi_205181877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is 2022 en dus nog geen 2030.
En ook in 2030 hoef je niet meteen je auto weg te doen, alleen als je een nieuwe auto koopt kan je dan nog kiezen uit een EV.
[..]
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
[..]
Accu-bereik neemt vrij langzaam af en moet een autoleven mee kunnen gaan.
Er zijn uiteraard rampenverhalen van auto's waar de accu eerder van vervangen is.

Mocht je je heel veel zorgen maken, koop dan tzt een auto met LFP (LiFePO4) accu's, die gaan zo'n 3.500 volledige laadcycles mee.
[..]
Diverse merken komen met kleinere EV's en steeds groter bereik.
Het is nog niet perfect maar het is ook nog geen 2030.
VVD heeft het bekend gemaakt. Ja, ok dan gaat het natuurlijk door...
Zoals zoveel beloftes...
:')

En daarbij. 2030 moet het gebeuren. Maar geloof je echt dat, als je nu kijkt, de prijzen van EV's naar beneden gaat? Of dat de btw omlaag gaat?
Hier in NL krijg je niks cadeau. Den Haag denkt, en gelooft, dat elk huishouden wel ff 40k op de bank heeft voor een EV.

En we praten nu over een auto. Straks worden warmtepompen, zonnepanelen en isoleren ook nog verplicht. Ja, hoe dan?
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:09:31 #193
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205181922
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is nu 2022 dat plaatje dat je al drie keer post loopt tot 2020. En nog steeds is het te weinig zie bijvoorbeeld post 145. Hier in de straat komt medio 2023 ook eindelijk één laadpaal. Op 100 woningen.


Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:11:20 #194
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205181937
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen?
pi_205181948
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
70.000km is zo'n 400km per werkdag.

Rij je dan 180 dagen per jaar iedere dag 400km?
Of meer kilometers in minder dagen?

Ben benieuwd.

Stel dat je 600km range zou hebben (wat in 2030 toch echt wel zou moeten kunnen).
Dan kan je dus 's ochtends met een volle accu vertrekken en in de praktijk 500km rijden voor je laadt.
Dan sta je nog ergens een half uur aan een snellader en kan je nog eens 500km rijden.
Dat is 1000km per dag, ofwel 14 uur in de auto zitten.

Dat zou toch meestal wel voldoende moeten zijn.
Woon-werk is al 300km + klanten bezoek, dus minimaal 300KM per met uitschieters van 1000-1200 km per dag.

Dagelijks dus minimaal 1 x laden. Overigens kan ik bij mijn bedrijf niet laden, want er mag geen kabel over de stoep liggen, zelfs niet met zo speciale goot. Op last van gemeente moeten weghalen. Laadpaal in de buurt is 1km verderop in woonwijk en altijd bezet, dichtbij zijnde laadpaal die ik heb kunnen gebruiken was 3 km lopen. Gekke Henkie als je in de herfst/winter in klote weer aan de andere kant van het dorp moet laden, nooit meer! Laadpaal aanvraag gedaan bij gemeente, kreeg een mooie brief dat dat momenteel niet mogelijk was, omdat het terrein waar mijn bedrijf staat al over het max verbruik heen is en daarom geen kunnen toestaan. Dat al 3 jaar achter elkaar btw....

Leuk die plannen maar totaal niet haalbaar. Ik ben EV rijder van het eerste uur geweest, maar voor mij niet meer.
pi_205181954
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon zelf 1 plaatsen. Waarom altijd naar de gemeente kijken?
Zelf plaatsen kan pas als je een eigen parkeerplek/oprit hebt. Ook al kan je voor je eigen deur parkeren dan mag je niet de laadkabel over de publieke stoep heen leggen.

Je bent al heel snel afhankelijk van de gemeente.
pi_205181980
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:12 schreef afterburner het volgende:

[..]
Woon-werk is al 300km
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:21:22 #198
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205182009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar als je minder dan 10k per jaar rijdt dan kan je toch prima nog een gebruikt bakje rijden of nog weer een brandstofauto (Yaris Hybrid? De nieuwe rijdt echt fijn) als privatelease nemen?
Het was toch de bedoeling dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gingen rijden? -O-
pi_205182024
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.
Eerder al genoemd, er zijn echt voorbeelden te vinden van accu's die voortijdig "overleden" zijn maar gemiddeld gaat zo'n accu een autoleven mee.

En anders ga je voor (ook al genoemd) een auto met een LFP accu die 3.500 complete laad- en ontlaadcycles aankan.
Voordat een accu helemaal dood is moet er natuurlijk wel heel wat gebeuren. Hoe staat het met de actieradius na 6 jaar of 150.000 kilometer?
blablablabla
pi_205182030
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zit een bijkomend voordeel aan dit voorstel, lease autos komen binnen 4-5 jaar op de markt als 2e hands wat prettig is voor de mensen die wel een EV willen maar geen nieuwe kunnen betalen.
Zoals gebruikelijk (dit staat redelijk los van EV's) is er een flink verschil tussen wat de leasemarkt wil en wat de particuliere occassionmarkt wil. Een qua formaat redelijk gangbaar model als een Zoe of Leaf is tweedehands mogelijk nog wel interessant, maar de gemiddelde particulier gaat echt geen bakbeest als zo'n Model X kopen, net zoals ze ook al zelden een ex-lease Passat diesel oid kochten, die verdwenen gewoon naar het buitenland.
pi_205182043
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat klinkt niet als heel efficiënt gebruik maken van je tijd.
Zie je iedere dag al minimaal 3,5 uur in de auto om van huis naar werk te komen en retour.
Dat klopt, maar verhuizen is geen optie, anders zit mijn partner zolang in de auto (van de baas, net ietsjes meer als een basis instap auto) en mijn bedrijf verhuizen zou betekenen dat ik personeel kwijt raak, ook niet zo'n slim plan in deze tijden.

Dan had je je daar niet moeten vestigen hoor ik je al zeggen, maar ik heb een goed draait bedrijf overgenomen, had ook liever iets dichterbij gehad.

De model x is echt mijn slechtste aankoop ooit geweest, de S ben ik nog ietsjes positiever over, maar voor mij nooit meer. Een EV berijden met een zware voet en niet met een ei op het gas pedaal is overigens ook ellende, leuk die 400+ km bereik, maar dat haal je alleen maar als je als een slak optrekt, achter vrachtwagens gaat kleven en nooit boven de 90 kom.
  woensdag 29 juni 2022 @ 17:26:00 #202
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205182047
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komt rekeningrijden (kilometerheffing) vanaf 2030. Het VVD heeft dat al bekend gemaakt.
Wegenbelasting komt dan te vervallen.
Ik dacht dat de plannen waren dat die gewoon blijft bestaan, maar gestaffeld gaat worden aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt. Of ik moet het echt helemaal mis hebben.

Mijn inschatting is dat er een vast component blijft, waarbij dat verhoogd wordt aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt.

Dus bijvoorbeeld, ik noem maar wat,

100 euro vast tarief +

15 euro als je 0-10000 rijdt
30 euro als je 10-20000 rijdt
45 euro als je 20-30000 rijdt
enzovoorts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')