abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 25 juni 2022 @ 13:05:29 #1
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205146072


Welkom in het genealogie topic.

Dit topic is voor iedereen bedoeld, van de beginnende stambomer tot de al gevorderde die al in 1500 is aangekomen. Hieronder wat meer informatie voor als je na het lezen van mijn boeiende tekst aan de slag wil

Termen

- GENEALOGIE (of stamboom)
Alle dragers van eenzelfde achternaam die van één stamvader afstammen, in de mannelijke lijn.
Voorbeeld van een genealogie

- PARENTEEL
Uitgaande van een ouderpaar worden alle nakomelingen gezocht.
Voorbeeld van een parenteel

- KWARTIERSTAAT
Beginnend bij één persoon (de proband) zoekt men alle voorouderparen van die persoon, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. De personen worden genummerd; de proband nr 1, zijn/haar vader nr.2, de moeder nr. 3, grootvader van vaderskant nr. 4, grootmoeder nr.5, grootouders van moeders kant nr. 6 en 7, overgrootouders nrs. 8 t/m 15, enzovoort. Ter controle: Met uitzondering van de proband hebben mannen een even en vrouwen een oneven nummer.
Voorbeeld van een kwartierstaat

- STAMREEKS
De directe naamreeks van vader op zoon (géén zijtakken).
Voorbeeld van een stamreeks

Verwerkingsprogramma's
- Aldfaer is een gratis programma. Goede duidelijke uitleg en in het Nederlands. Tevens is er een gebruikersgroep waar je met al je vragen terecht kan.

- Gensdata Pro is het genealogieprogramma van de Nederlandse Genealogische vereniging. (NGV) Het programma is niet gratis, maar is wel erg duidelijk en heeft ook een eigen gebruikersgroep waar je met je vragen terecht kunt.

- Hazadata is net als de andere twee een Nederlands programma. Duidelijke uitleg, ook een eigen gebruikersgroep en is niet gratis, maar je kunt via een testversie kijken of het wat voor je is.

Handige Links
WieWasWie Een site met heel veel informatie en aktes
Graftombe.nl Hier vind je geboorte- en overlijdensdata
Online Begraafplaatsen 1.595.003 grafmonumenten, 2.902 begraafplaatsen, 2.512.368 personen.
Stamboomforum Stel hier je vraag en je krijgt zo goed als altijd een antwoord.
Open Archieven Doorzoek de genealogische gegevens van Nederlandse en Belgische archieven
  Moderator zaterdag 25 juni 2022 @ 13:07:57 #2
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205146087
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 12:59 schreef Moira het volgende:

[..]
Wel de moeite waard om ff uit te zoeken. Misschien iemand die 2 verschillende personen als 1 heeft aangezien? Maar ben zelf ook wel een voorouder met 5 vrouwen binnen ~15 jaar tegengekomen, steeds ging er een bij de bevalling dood en om dan weer een ander te vinden om voor de kinderen te zorgen moest je die weer trouwen, etc.
Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.
  PR en moderator zaterdag 25 juni 2022 @ 13:09:12 #3
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205146093
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 13:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Moderator zaterdag 25 juni 2022 @ 13:10:23 #4
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205146100
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 13:09 schreef Moira het volgende:

[..]
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?
Bedankt voor de tip, ik ga eens op onderzoek
  zaterdag 25 juni 2022 @ 14:41:42 #5
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_205146590
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 18:26 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Gevonden op Geni :)
https://www.geni.com/family-tree/index/6000000181924379231

We hebben dus inderdaad gezamenlijke voorouders, Arnt Olifiersz Wtenweerde en Hadewich Swedersdr van Culemborg

Ludwig Brandts Buijs (mijn grootvader)

Ludwig Brandts Buijs is your 17th cousin once removed.

Hallo "neef", via Frederick VIII von Leningen.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_205146652
@Sfancta heeft dit ook als hobby toch?
pindazakje
pi_205146661
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 14:52 schreef Hyaenidae het volgende:
@:sfancta heeft dit ook als hobby toch?
Ik zit in de afdeling ernaast.
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 15:48:27 #8
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205235844
Beide dames Anna van Spangen geboren 1534, gestorven 1584.

https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I112451.php
https://www.genealogieonl(...)ard-remme/I42410.php

Is dit nou dezelfde dame? Wel een andere geboorteplaats, andere oma, andere 3 grootouders hetzelfde, andere echtgenoot.
  maandag 4 juli 2022 @ 21:09:47 #9
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_205239602
quote:
Beide dames Anna van Spangen geboren 1534, gestorven 1584.

https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I112451.php
https://www.genealogieonl(...)ard-remme/I42410.php

Is dit nou dezelfde dame? Wel een andere geboorteplaats, andere oma, andere 3 grootouders hetzelfde, andere echtgenoot.
Bij genealogieonline moet je heel erg uitkijken als het om adelshuizen gaat. Men neemt klakkeloos gegevens van anderen over.
Ik heb zelfs al gezien dat daar personen worden verzonnen (meestal dochters) om maar een verbinding te kunnen maken met bepaalde huizen.
Het beste kun je publicaties van academici raadplegen, of desnoods lokale heemkundeverenigingen.
Voor het geslacht de Cocki is er onlangs een publicatie verschenen:
https://research.rug.nl/n(...)-bronnen-en-methoden
Ik heb het boek zelf niet, maar het kreeg goede recenties. Is wel vrij prijzig.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_205239811
Deze karel de grote site komt me degelijk over wbt de nazatenlijnen
http://www.kareldegrote.nl/
Ze checken de nieuw ingediende reeksen.

Het blijft uitkijken met internetsites natuurlijk.
Check de site, hoe degelijk is men. Is er bronvermelding voor gegeven relaties etc.
Ik heb via ouderwets speurwerk in oude genealogische literatuur op cd/dvd connecties gevonden en dan uiteindelijk ergens een lijn kunnen koppelen aan een karel de grote reeks.
Voor anderen, niet voor mijzelf. Ik ben een boerennazaat uit Limburg, West Friesland, Drenthe en oudst bekende voorvaders uit oostelijk Brabant, regio Helmond.
Vreselijk saai.... niks om indruk te maken op feestjes enzo
  maandag 4 juli 2022 @ 21:58:45 #11
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205240192
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
Deze karel de grote site komt me degelijk over wbt de nazatenlijnen
http://www.kareldegrote.nl/
Ze checken de nieuw ingediende reeksen.

Het blijft uitkijken met internetsites natuurlijk.
Check de site, hoe degelijk is men. Is er bronvermelding voor gegeven relaties etc.
Ik heb via ouderwets speurwerk in oude genealogische literatuur op cd/dvd connecties gevonden en dan uiteindelijk ergens een lijn kunnen koppelen aan een karel de grote reeks.
Voor anderen, niet voor mijzelf. Ik ben een boerennazaat uit Limburg, West Friesland, Drenthe en oudst bekende voorvaders uit oostelijk Brabant, regio Helmond.
Vreselijk saai.... niks om indruk te maken op feestjes enzo
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
pi_205240552
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Het voordeel van al die karelspeurtochten is dat de middeleeuwse adel beter in kaart wordt gezet.
En dat met bevindingen van documenten 1400-1700 die steeds meer gedigitaliseerd worden, online of op dvd... men connecties kan maken vanuit de laatste 200 jaar
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:25:52 #13
40566 Ericr
Livewrong
pi_205243626
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Die is niet meer aanwezig. Is iets minder dan 40 overigens in de meeste gevallen. Zal tussen de 30 en 35 generaties liggen als je een lijn hebt naar hem. 30 is voor degenen die nu leven de ondergrens vermoed ik.

Zit zelf via meerdere lijnen tussen de 32 en 34 meestal. 2 tot de macht 32 of 34 met vermindering door kwartierherhaling zit je nog steeds op enorme getallen van vermenging. Bij 2 tot de macht 33 zou je zonder kwartierherhaling zo'n 8 miljard voorouders hebben. Met kwartierherhaling misschien in de honderden miljoenen maar dat is nog steeds een vermenging waarbij niks overblijft van die generaties qua genen.

Sommige lijnen naar Karel de Grote zijn erg discutabel, dat begint overigens al bij de eerste afstammelingen van Karel de Grote zelf. De lijnen via Vermandois en Anjou , Vermandois en Capet , Aquitaine zijn niet in alle gevallen ondersteund door documenten uit die tijd.

Alleen de Vlaamse lijn naar Edward I en de Italiaans, Spaanse lijn naar Eleanor van Castilie zijn boven iedere twijfel verheven.

Daarna kan het ook snel twijfelachtig worden omdat er het nodige gegoocheld is in de eeuwen daarna om maar aansluiting te krijgen met een mooie adelijke lijn.

Tegelijkertijd heb je goede kans dat je linksom of rechtsom wel uitkomt op een bewezen lijn naar Karel de Grote mocht je eenmaal 1 of meerdere lijnen hebben naar de adelijke families uit de 13de tot 15de eeuw.

Vanaf Karel de Grote is al het een redelijk incesteus zooitje waar lijnen vrij snel elkaar raken of in elkaar overlopen. Dat gebeurt in de eeuwen daarna net zo goed waardoor je regelmatig op dezelfde stamvaders en moeders uitkomt die dan weer leiden naar afstamming van Karel de Grote.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:41:22 #14
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205243756
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Al na zo'n maximale 10 generaties is er geen enkele unieke autosomale link met Karel de Grote te vinden.

Alleen via het traag veranderende en niet recombinerende Y-chromosoom kun je een link leggen.

quote:
Vanaf Karel de Grote is al het een redelijk incesteus zooitje waar lijnen vrij snel elkaar raken of in elkaar overlopen.
Iemand uit (van?) Urk zal meer divers bloed in z'n aderen hebben vloeien.

[ Bericht 7% gewijzigd door BertV op 05-07-2022 12:08:36 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 6 juli 2022 @ 10:06:25 #15
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_205252573
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  woensdag 6 juli 2022 @ 10:53:51 #16
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205253030
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  PR en moderator woensdag 6 juli 2022 @ 21:52:57 #17
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205261652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:53 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.
UsefulCharts _O_ _O_
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 21:59:40 #18
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205261719
Nouja ik ben eruit dat beide Anna's in de link hierboven sowieso niet de Anna is uit mijn stamboom, want net iets ander geboortejaar en andere stad. Was ook niet perse logisch geweest ineens een hele stap naar het zuiden toe.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 09:09:40 #19
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_205429348
Die video's zijn erg gaaf van UFC
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_205432257
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
pi_205432314
quote:
Helft West-Europese mannen stamt af van 'koning' uit bronstijdVierduizend jaar geleden veranderde één man, vermoedelijk een monarch, de loop van de geschiedenis. Wetenschappers ontdekten immers een genetische link naar de helft van alle mannen van West-Europese afkomst die vandaag leven. De 'koning' verwekte toen een elite van nobellieden die zich over Europa verspreidde.
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/

En wat te denken van deze:
quote:
Genghis Khan was ook bepaald kwistig met zijn zaad: hij had naar schatting 1.000 tot 2.000 kinderen. Acht procent van de inwoners van zijn voormalige rijk hebben wat van Khan in hun DNA.
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?
pi_205465154
1000 tot 2000 kinderen?
Zo, die hield er wel van.

Zal zo eens op 23andMe kijken. Volgens mij las ik daar laatst iets over die kwiebus.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 26 juli 2022 @ 20:14:12 #23
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205465215
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 15:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/

En wat te denken van deze:
[..]
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?
Dat lijkt me best realistisch voor een enorm machtige heerser in een cultuur waarin het zeker voor een heerser vrij normaal was om vele tientallen vrouwen te hebben. Niet ondenkbaar dat zo'n enorm figuur als Genghis Khan honderden vrouwen had, door de jaren heen. Elke dag een keertje aan de beurt ergens, jarenlang, zonder bescherming, en dan groeit het aantal kinderen vrij hard gok ik :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 27 juli 2022 @ 09:47:26 #24
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205469327
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?

Waar.
En niet alleen van Karel de Grote, 1200 jaar geleden.
Hoe verder je terug gaat, hoe kleiner de poel van "unieke" voorouders, hoe meer doublures in stambomen.

Zelfs in de enkele mannelijke lijn kom je, (vader op zoon, op zoon enz) als je duizenden jaren terug gaat, uit op een handje vol verschillende mannelijke voorouders in Nederland.

Mijn "oervader" is R-L48. Gelijk hier in nederland ook de meest voorkomende voorouder in de mannelijk lijn.
Een man die geschat zo'n 4000 jaar geleden in deze gebieden leefde.

Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 27 juli 2022 @ 09:58:46 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205469426
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 09:47 schreef BertV het volgende:

[..]
Waar.
En niet alleen van Karel de Grote, 1200 jaar geleden.
Hoe verder je terug gaat, hoe kleiner de poel van "unieke" voorouders, hoe meer doublures in stambomen.

Zelfs in de enkele mannelijke lijn kom je, (vader op zoon, op zoon enz) als je duizenden jaren terug gaat, uit op een handje vol verschillende mannelijke voorouders in Nederland.

Mijn "oervader" is R-L48. Gelijk hier in nederland ook de meest voorkomende voorouder in de mannelijk lijn.
Een man die geschat zo'n 4000 jaar geleden in deze gebieden leefde.

[ afbeelding ]
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.
  woensdag 27 juli 2022 @ 10:01:36 #26
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205469444
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 09:58 schreef Momo het volgende:

[..]
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.
Haplogroup I1 (M253) is Scandinavisch, RL-48 is (pre-)Germaans.
Ook een haplogroup die hier heel veel voorkomt. Nog steeds meer in het noorden van nederland dan in het zuiden. Zelfs nu nog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M253



mt DNA is lastiger omdat hier veel minder (of eigenlijk te weinig) mutaties plaatsvinden.
H1b is zo oud dat er geen locatie aan te hangen is.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 27 juli 2022 @ 10:14:22 #27
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205469522
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 10:01 schreef BertV het volgende:

[..]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.
Haplogroup I1 (M253) is Scandinavisch, RL-48 is (pre-)Germaans.
Ook een haplogroup die hier heel veel voorkomt. Nog steeds meer in het noorden van nederland dan in het zuiden. Zelfs nu nog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M253

[ afbeelding ]

mt DNA is lastiger omdat hier veel minder (of eigenlijk te weinig) mutaties plaatsvinden.
H1b is zo oud dat er geen locatie aan te hangen is.
Thanks, ik had ook al een beetje gegoogled, maar kwam ook niet veel verder qua mt DNA. Qua mannelijke DNA is het wel logisch gezien mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente. Even net iets googled op artikelen, toen kwam ik wel hier op uit in een artikel. Het is niet echt duidelijk een gebied inderdaad.

  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 27 juli 2022 @ 10:16:43 #28
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_205469530
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?

Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.

https://www.theguardian.c(...)0Pippin%20and%20Hugh.

https://www.nationalgeogr(...)ur-universal-royalty

https://nautil.us/youre-d(...)everybody-else-6946/
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 27 juli 2022 @ 10:21:20 #29
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205469551
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 10:14 schreef Momo het volgende:

[..]
...mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente.

Haplogroepen gaan meer over prehistorisch bevolkings-migratie.
Dit heeft weinig meer te maken met ons als persoon, met onze stambomen. ;)

De autosomale-dna hits zijn daarvoor beter geschikt. :P
Ook hier zie je sporen naar het verre verleden, als je de stukjes gemeenschappelijk DNA maar klein genoeg maakt.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 10:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.

Het lijkt mij ook logischer dat het veel meer is.
Het is letterlijk en figuurlijk een theoretische discussie.
Niemand heeft fysiek uniek dna van karel de grote.

[ Bericht 12% gewijzigd door BertV op 27-07-2022 11:54:13 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205474453
Mijn Maternal Haplogroup is F1a'c. (Afrika--> Azië)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 29 juli 2022 @ 22:08:04 #31
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205494898
Mijn voorouderlijke lijn aan de vrouwelijke kant is: H17a1:

The woman who founded this line lived between 1,400 and 7,000 years ago
https://haplogroup.org/mt(...)hv/h/h17/h17a/h17a1/

Meer info over mtDNA lijnen:
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_H_mtDNA.shtml

Other H subclades were also probably found among Mesolithic or Late Upper Paleolithic Europeans based on their exclusive presence in Europe today. This could be the case of haplogroups H4, H10, H17, H45
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205576342
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 augustus 2022 @ 21:49:40 #33
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205576404
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Het duurde hier wel even, wel minder dan een maand. En na het ontvangen van het sample uiteraard nog even een paar weken wachten op de uitslagen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205578063
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Zou het nog een weekje aankijken en dan contact opnemen. Wie weet is 't heel druk ofzo.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205586626
@WammesWaggel is er een speciale reden dat je deze etniciteitstest laat doen?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205593418
Vandaag een update: mijn pakketje is ontvangen en onderweg naar het lab.

Een reden? Eigenlijk is het deels nieuwsgierigheid maar wellicht is de voornaamste reden wel het zoeken naar contact met familieleden van de kant van mijn vader.
Er is een kans dat ik nog halfbroers danwel halfzusters heb of wellicht nog verdere familie.
Dit allemaal in het buitenland.
Nuja dat leek mij een investering van ¤135 wel waard.
Dat mijn achtergrond etnisch gemixed is dat weet ik al wel dus dat zal geen verbazing opleveren..
pi_205595359
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 21:50 schreef WammesWaggel het volgende:

Dat mijn achtergrond etnisch gemixed is dat weet ik al wel dus dat zal geen verbazing opleveren..
Maar we zijn allemaal etnisch gemixed *O* *O*
Misschien velen niet de laatste 200 jaar... maar verder terug zeker wel .

Maar jij bedoelt, gemixed in de twee generaties voor mij. ?
pi_205595486
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 23:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Maar we zijn allemaal etnisch gemixed *O* *O*
Misschien velen niet de laatste 200 jaar... maar verder terug zeker wel .

Maar jij bedoelt, gemixed in de twee generaties voor mij. ?

Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.
Veel migratie dus.
Ben enigzins nieuwsgierig of de resultaten erg afwijken van wat ik weet en eigenlijk verwacht.
  woensdag 10 augustus 2022 @ 01:44:37 #39
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205595770
Ik heb een provinciaal-etnisch erg gemixte achtergrond.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205599563
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?

Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
FOK! is net een groot tijdschrift
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:00:10 #41
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_205606916
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?

Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.
Een grote Franse genealogie website is https://en.filae.com
Maar de combinatie Barconne + Sedan levert niets op.
Het zou kunnen dat de naam in Amsterdam is gecorrumpeerd, en het eigenlijk net iets anders was. Bijv. Bargonne (komt vaker voor dan Barconne). Maar vind ook dan niet direct een match.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_205610241
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.
Een grote Franse genealogie website is https://en.filae.com
Maar de combinatie Barconne + Sedan levert niets op.
Het zou kunnen dat de naam in Amsterdam is gecorrumpeerd, en het eigenlijk net iets anders was. Bijv. Bargonne (komt vaker voor dan Barconne). Maar vind ook dan niet direct een match.
Dank voor je moeite.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_205729166
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?

Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Eerste stap, de geboorteakte :
Marie Anne Petronille Dantin, geboren 14-06-1806 te Sedan.
Ouders komen mogelijk elders vandaan.
pi_205729994
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 23:42 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.
Veel migratie dus.
Ben enigzins nieuwsgierig of de resultaten erg afwijken van wat ik weet en eigenlijk verwacht.
Die etniciteitsschattingen worden steeds beter.
Voorheen zag je dat Nederlanders veel van de oude connectie "Denemarken en Engeland" te zien kregen, maar die percentages knallen omlaag.

Ook was het jaren geleden zo dat als je een "rare" uitslag kreeg dat je dit met een korrel zout kon nemen, nu zou ik je adviseren om een gesprek met je ouders voor te bereiden. :P

Een ontwikkeling van de laatste jaren is dat ze ook kijken naar de stambomen van je DNA-connecties.
Dit geeft een nog preciezere afkomst, tot op provincie niveau.
Al ben je hier afhankelijk van de gegevens van derden, en zijn er meer testers in Noord- en Zuidholland dan in Drenthe of Groningen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205731416
quote:
[..]Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. [..]
Wellicht hoef je het niet "zo ver van huis" te zoeken :


quote:
Bruidegom
Willem Dantin, geboren te Smeermaas (België)
Bruid
Judik van Bellekom, geboren te Herpt, wonende te Heusden
Getuige
Gertrudis Mulder
Opmerking
Datum trouwen: 02-01-1803
Plaats trouwen: Heusden
Datum ondertrouw: 17-12-1802
Plaats ondertrouw: Heusden
Barcomme v.s. Bellekom - fonetisch niet zo heel ver van elkaar.
In ieder geval m.i. de moeite waard verder uit te pluizen.
pi_205731553
https://noord-hollandsarc(...)=27281203&miview=ldt

Met de trouwakte van de dochter.

De vader heette Guillaume, zou in Nederland dan Willem kunnen zijn. Alleen lijkt de vader geboren in Ourthe (Frankrijk) en niet in Smeermaas.
pi_205731699
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 14:17 schreef Ericr het volgende:
https://noord-hollandsarc(...)=27281203&miview=ldt

Met de trouwakte van de dochter.

De vader heette Guillaume, zou in Nederland dan Willem kunnen zijn. Alleen lijkt de vader geboren in Ourthe (Frankrijk) en niet in Smeermaas.
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?
pi_205731881
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 14:38 schreef GwaddYr het volgende:

[..]
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbd

Komt voor in dezelfde stamboom als het record uit 1837
pi_205734789
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:05 schreef Ericr het volgende:

[..]
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbd

Komt voor in dezelfde stamboom als het record uit 1837
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.
In bedoelde stamboom is bij Guillaume Dantin geen enkele datum vermeld.



n,b, ik wil overigens niet beweren, dat ze niet gelijk (kunnen) zijn, De stamboekinschrijving zou wellicht opheldering kunnen geven.

[ Bericht 5% gewijzigd door GwaddYr op 24-08-2022 20:42:28 (n.b. toegevoegd) ]
pi_205734985
De resultaten van 23andme zijn binnen!
Blijkbaar heeft de halfbroer waar ik het bestaan wel van wist zich ook geregistreerd.
Wij delen 20.7% DNA en dat is minder dan ik had verwacht.
Helemaal gezien de fysieke gelijkenissen.

Verder... mja had ik waarschijnlijk een Scandinavische overgrootouder of betovergrootouder.
Wel jammer dat ik nergens kan zien of dat dan bijvoorbeeld via de moeder van mijn moeder was of weer haar vader.
Heb verder wel 1500 verre familieleden blijkbaar geregistreerd maar dat is allemaal zo ver weg dat ik daar weinig mee kan.

Eens zien of ik kan inhaken op een stamboom van een verre nicht of neef.
pi_205735424
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 20:39 schreef WammesWaggel het volgende:

Wij delen 20.7% DNA en dat is minder dan ik had verwacht.

Scandinavische overgrootouder of betovergrootouder.

Scandinavisch is standaard voor nederlanders de "groeps link" door emigratie uit Denemarken Noorwegen. Mocht je grote en veel scandinavische matches krijgen (5% gedeeld DNA in bepaalde hits of meer) dan is er iets aan de hand op persoonlijk niveau. overgrootouder of betovergrootouder klopt dan wel.

Ze kappen altijd automatisch af zo rond de 1500 dna hits.



Ik ben 0,1% totaal afwijkend. :P

[ Bericht 9% gewijzigd door BertV op 24-08-2022 21:16:06 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 21:38:44 #52
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205735952
Afgelopen dagen een culturele stadsreis gemaakt naar Aken, veel informatie over (mijn voorouder ;) ;) ) Karel de Grote!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205736132
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 20:25 schreef GwaddYr het volgende:

[..]
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.
In bedoelde stamboom is bij Guillaume Dantin geen enkele datum vermeld.

[ afbeelding ]

n,b, ik wil overigens niet beweren, dat ze niet gelijk (kunnen) zijn, De stamboekinschrijving zou wellicht opheldering kunnen geven.
Een Fransman met dezelfde naam die in Nederland woonde. Het kan maar de kans is groter dat het dezelfde persoon is. Een aanname maar op Myheritage in ieder geval een record waar hij geboren zou zijn in 1774 en een geboorte van de dochter in 1806.

Heb geen betaald account meer daar, zou anders de onderliggende stukken kunnen zien.
  Moderator woensdag 24 augustus 2022 @ 21:49:53 #54
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205736199
Zag dat 23andme updatet was.


Grote veranderingen met vorige versie :P

[ Bericht 51% gewijzigd door Momo op 27-08-2022 15:18:02 ]
pi_205736622
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 21:07 schreef BertV het volgende:

[..]
Scandinavisch is standaard voor nederlanders de "groeps link" door emigratie uit Denemarken Noorwegen. Mocht je grote en veel scandinavische matches krijgen (5% gedeeld DNA in bepaalde hits of meer) dan is er iets aan de hand op persoonlijk niveau. overgrootouder of betovergrootouder klopt dan wel.

Ze kappen altijd automatisch af zo rond de 1500 dna hits.

[ afbeelding ]

Ik ben 0,1% totaal afwijkend. :P
Bedankt voor de duiding.
Gek genoeg via mijn ouder met enigszins Scandinavische genen heb ik geen enkele match.
Alles komt via mijn andere ouder.
pi_205736885
Je ziet dat momo nog aardig hoog zit in scandinavisch voor een 2022 resultaat. Wellicht meer friezen aan beide kanten oid?

Mijn moeder is een friezin, maar mijn vaders voorouders wonen al zo lang in de bijbelgordel rond wageningen dat ze bonifatius de hand hebben geschut. :P
Het algoritme lijkt hierdoor correcter, dat zie ik ook in andere tests.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 24 augustus 2022 @ 22:35:48 #57
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205736988
quote:
12s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 22:30 schreef BertV het volgende:
Je ziet dat momo nog aardig hoog zit in scandinavisch voor een 2022 resultaat. Wellicht meer friezen aan beide kanten oid?

Mijn moeder is een friezin, maar mijn vaders voorouders wonen al zo lang in de bijbelgordel rond wageningen dat ze bonifatius de hand hebben geschut. :P
Het algoritme lijkt hierdoor correcter, dat zie ik ook in andere tests.
Mijn opa van vaderskant heeft 2 grootouders geboren in Denemarken, dus daar zit wel 12,5% ongeveer Scandinavisch als het goed is. Mijn oma aan vaderskant komt vooral uit Friesland dat wel. Aan mijn moeders kant geen Fries of Scandinavisch.
pi_205738873
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 22:35 schreef Momo het volgende:

[..]
Mijn opa van vaderskant heeft 2 grootouders geboren in Denemarken, dus daar zit wel 12,5% ongeveer Scandinavisch als het goed is. Mijn oma aan vaderskant komt vooral uit Friesland dat wel. Aan mijn moeders kant geen Fries of Scandinavisch.
Die 12,5% + Friezen zijn dus de oorzaak. Die inschattingen zijn nog beter dan ik dacht. :P

Laatst deed ik nog schamper over wat ik dacht dat een fout was: 45% Oost-Europees bij iemand.
Bleek dat hij ook van een sperma donor was, en inderdaad, oost-europees.

Toch wel iets om over na te denken als je zo'n test doet. Iedereen die het overkomt denk dat het bij hem niet opgaat. O-) Liever de pijnlijke waarheid dan de makkelijke onwetendheid.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205739573
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 21:45 schreef Ericr het volgende:

[..]
Een Fransman met dezelfde naam die in Nederland woonde. Het kan maar de kans is groter dat het dezelfde persoon is. Een aanname maar op Myheritage in ieder geval een record waar hij geboren zou zijn in 1774 en een geboorte van de dochter in 1806.

Heb geen betaald account meer daar, zou anders de onderliggende stukken kunnen zien.
Dantin uit "Richel", Dantin uit "Smeermaas" en Dantin in Sedan zal m.i. dezelfde persoon zijn.
Smeermaas en Richelle liggen ~25km van elkaar.

Guillaume (Willem) Dantin "uit Richel" trouwde. 35 jaar oud, "van Richelle in 't Limb[urgs]e" in 1809 te Amsterdam met Alida Elisabeth van Heel. Geen vermelding van een eerder huwelijk. Bij zijn huwelijk kon hij niet schrijven en ondertekent met een kruisje. Bij geboorte kind in 1811 ondertekent hij met Donty, in 1813 met Dantenne.

Guillaume (Willem) Dantin "uit Smeermaas" liet met Judith Bellekom op 09-10-1804 te Vlissingen dochter Maria Catharina dopen. Bij deze doop is vermeld dat hij uit Richel komt.
Deze dochter trouwt in 1830 te Heusden met Hendricus Adrianus van Opzeeland.

[ Bericht 0% gewijzigd door GwaddYr op 25-08-2022 10:17:23 (typo) ]
pi_205739766
"Juditte Barcomme" te Sedan zal waarschijnlijk zijn :

Dopen (rooms-katholieke parochie)
Bron: Doop, Trouw en Begraaf Registers
Soort registratie: Doopakte
(Akte)datum: 12-02-1780
Plaats: Heusden
Bijzonderheden: Datum dopen: 12-02-1780
Plaats dopen: Heusden
Religie: RK
Dopeling Judith van Belkom
geboren te Herpt
Vader Adrianus van Belkom
Moeder Catharina Vesters
Getuige Johannes van Belkom
Elisabeth Vesters
  PR en moderator zaterdag 27 augustus 2022 @ 02:26:49 #61
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205760646
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 21:49 schreef Momo het volgende:
Zag dat 23andme updatet was.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Grote veranderingen met vorige versie :P
Bij mij is er een klein beetje van 'Scandinavian' naar 'French and German' gegaan:

Voor:

Na:

(kaartjes zijn hetzelfde gebleven)

Ancestry heeft een wat grotere update doorgevoerd. Die lijken het Nederlandse DNA nu maar helemaal aan 'Germanic Europe' toe te spelen. Voorheen meer 'England and Northwestern Europe' wat ik maar een debiele categorie blijf vinden.

Voor:

Na:


Maar hun 'Holland' DNA-community loopt door t/m Maastricht :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 05:24:05 #62
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205760755
Ik doe niet aan DNA.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205762278
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?

Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Dat Marie Anne Petronelle Dantin een dochter is van Guillaume (Willem) Dantin en Judith (van) Bellekom wordt bevestigd door haar overlijdensakte van 01-04-1863. Mede-aangever is Hendrikus Adrianus van Opzeeland, haar zwager.
Hendrikus Adrianus van Opzeeland trouwde op 03-03-1830 te Heusden met Maria Catharina "Daaten", Maria Catharina werd gedoopt op .09-10-1804 te Vlissingen.

Zie mijn eerdere reacties voor verdere gegevens.
pi_205762478
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:57 schreef GwaddYr het volgende:

[..]
Dat Marie Anne Petronelle Dantin een dochter is van Guillaume (Willem) Dantin en Judith (van) Bellekom wordt bevestigd door haar overlijdensakte van 01-04-1863. Mede-aangever is Hendrikus Adrianus van Opzeeland, haar zwager.
Hendrikus Adrianus van Opzeeland trouwde op 03-03-1830 te Heusden met Maria Catharina "Daaten", Maria Catharina werd gedoopt op .09-10-1804 te Vlissingen.

Zie mijn eerdere reacties voor verdere gegevens.
Erg bedankt voor alles.
FOK! is net een groot tijdschrift
  maandag 5 september 2022 @ 17:43:24 #65
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205856914
Als ik naar oudste familiebedrijven zoek kom ik weinig bedrijven tegen die ouder zijn dan herberg Den Bremer, toch worden ze nergens genoemd. :+


Hans Prater (uitbater in 1600, overlijdt 1633)
Agnies [Prater] X Jan Keppelman
Arnolt Bremer X Sibilla Haeffkes X² Agnies [Prater]
Geertuijt Bremer (dochter van Arend & Sibilla) X Jan Kirspensis
Elsken Kirspensis X Jan Arends
Anna Sibylla Janssen X Isaack Gordinou de Gouberville
Jan Gordinou de Gouberville
Arend Gordinou de Gouberville
Gerrit Jan Wunderink X J.D. Gordinou de Gouberville
Peter Wunderink
Bernard Wunderink
Johan Wunderink
Jurgen Wunderink
Arend tot en met Arnolt zijn voorouders van mij.

Zie ook: https://alicegarritsen.bl(...)g-den-bremer-in.html

[ Bericht 2% gewijzigd door qltel op 11-11-2022 19:13:39 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 september 2022 @ 20:30:51 #66
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_205859935
Deze beste man even aanschrijven:
Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode
https://www.tubantia.nl/w(...)-bijzonder~ab19d94c/

Die bleek ouder dan de officiële lijst, dus ze doen onderzoek naar de claim en passen de lijst eventueel aan
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 5 september 2022 @ 20:45:32 #67
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205860127
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 20:30 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Deze beste man even aanschrijven:
Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode
https://www.tubantia.nl/w(...)-bijzonder~ab19d94c/

Die bleek ouder dan de officiële lijst, dus ze doen onderzoek naar de claim en passen de lijst eventueel aan
Zag die naam al voorbij komen inderdaad.

Kan me ook wel voorstellen dat er boerenbedrijven zijn die al eeuwen bestaan. Liep ooit stage bij een bedrijf op Wieringen dat al 250 jaar generatie op generatie daar boerde.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_206226810
Voor stamboom doeleinden en ook om duidelijkheid te krijgen over een oudoom die is vertrokken naar de UK, wil ik graag kijken op archieven aldaar. Maar voor alles moet betaald worden. Je moet al betalen voordat je überhaupt gecheckt hebt of het het juiste document is.

Weet iemand een gratis site waar ik sterfdata en eventueel een gezinskaart kan vinden in de UK?

Het is voor mij een hobby en de sport is om de informatie gratis te vinden.
  Moderator zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:27:27 #69
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206245004
23andme heeft nu ook locaties voor het Joodse DNA



Met als Highly Likely Match; West Central Ukrainian Jews

En dat klopt redelijk gezien de roots van de vader van mijn oma hier liggen. :)
pi_206278319
Een lijn in mijn stamboom komt uit bij een Peter Petersz Pijll, gehuwd met Aleid Jansdr van Woudenberg. Ze leefden zo rond 1350. Vanaf deze Van Woudenberg familie wordt het voor mij een onoverzichtelijke brij van dezelfde personen die met verschillende achternamen door elkaar worden gebruikt in bronnen: van den Bergh, van der Lede, van Arkel, van Amstel, van Benschop, van IJsselstein enz enz. Welke bronnen zijn te gebruiken om het tijdvak van pakweg 1200-1400 zo accuraat mogelijk in kaart te brengen? Ik heb tot dusver Google Books vermeldingen geraadpleegd, https://fmg.ac/Projects/MedLands/, kareldegrote.nl en via een aantal google zoekopdrachten kom ik op pagina's van hogenda.nl uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nia op 10-10-2022 19:35:42 ]
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:38:35 #71
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_206316769
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 19:25 schreef Nia het volgende:
Vanaf deze Van Woudenberg familie wordt het voor mij een onoverzichtelijke brij van dezelfde personen die met verschillende achternamen door elkaar worden gebruikt in bronnen: van den Bergh, van der Lede, van Arkel, van Amstel, van Benschop, van IJsselstein enz enz.
Het probleem is dat men destijds geen echte achternamen kende zoals tegenwoordig.
Zo was iemand gewoon Jan, die dan als "beroep" heer van Arkel was.
Later heeft men dat dan voor het gemak omgezet naar "Jan van Arkel".
Maar door huwelijken en erfenissen werden er wel eens heerlijkheden gesplitst, of ook nieuwe aangekocht.
De heren van Arkel komen zodoende voort uit de heren ter Leede (dus "van der Lede").
Herbaren II van der Lede zou in 1234 de 1e "Van Arkel" worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlijkheid_Ter_Leede
https://nl.wikipedia.org/wiki/Land_van_Arkel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbaren_II_van_der_Lede

Echter: bovenstaande was het 2e huis "van Arkel".
Naar verluidt is Arkel in 983 gesticht (door een Herman of Foppe van Arkel ?).
Daarna volgende o.a. Jan I met diverse nakomelingen. De laatste van dit 1e huis zou Jan VII zijn. Herbaren II was de achterkleinzoon van de broer van Jan VII's opa als je het nog kunt volgen :P
Je zult echter zien dat Wikipedia voor dat 1e huis amper bronnen weet te geven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pwn_zoon op 14-10-2022 00:55:00 ]
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_206319220
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 00:38 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Het probleem is dat men destijds geen echte achternamen kende zoals tegenwoordig.
Zo was iemand gewoon Jan, die dan als "beroep" heer van Arkel was.
Later heeft men dat dan voor het gemak omgezet naar "Jan van Arkel".
Maar door huwelijken en erfenissen werden er wel eens heerlijkheden gesplitst, of ook nieuwe aangekocht.
De heren van Arkel komen zodoende voort uit de heren ter Leede (dus "van der Lede").
Herbaren II van der Lede zou in 1234 de 1e "Van Arkel" worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlijkheid_Ter_Leede
https://nl.wikipedia.org/wiki/Land_van_Arkel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbaren_II_van_der_Lede

Echter: bovenstaande was het 2e huis "van Arkel".
Naar verluidt is Arkel in 983 gesticht (door een Herman of Foppe van Arkel ?).
Daarna volgende o.a. Jan I met diverse nakomelingen. De laatste van dit 1e huis zou Jan VII zijn. Herbaren II was de achterkleinzoon van de broer van Jan VII's opa als je het nog kunt volgen :P
Je zult echter zien dat Wikipedia voor dat 1e huis amper bronnen weet te geven.

Het is allemaal moeilijk te volgen maar toch dank voor je uitleg. 12 jaar lang ben ik inmiddels met mijn stamboom bezig. Ik ben een rasechte Groninger. Op één overgrootouder na zijn ze allen geboren in de provincie Groningen waardoor ik mijn stamboom grotendeels in kaart heb kunnen brengen middels o.a. www.allegroningers.nl met uiteraard veel boeren, schippers, wat landadel en lijnen naar Friesland en naar Duitsland.

Een lijn die mij uiteindelijk tot de Woudenberg/van Rijningen familie bracht begint in Groningen in 1634 met het huwelijk van een Geertruid Stalpaert van der Wiele. De start van een boeiende geschiedenisreis naar de opbouw van het huidige Nederland zeg maar, plus de mogelijkheid om aan te kunnen haken bij de adellijke families. En dat laatste probeer ik via Agniese van den Berghe, echtgenote van Elias van Woudenberg. Is er iemand hier die deze Agniese ook in zijn/haar stamboom heeft?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:55:17 #73
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206321273
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 11:29 schreef Nia het volgende:

[..]
Het is allemaal moeilijk te volgen maar toch dank voor je uitleg. 12 jaar lang ben ik inmiddels met mijn stamboom bezig. Ik ben een rasechte Groninger. Op één overgrootouder na zijn ze allen geboren in de provincie Groningen waardoor ik mijn stamboom grotendeels in kaart heb kunnen brengen middels o.a. www.allegroningers.nl met uiteraard veel boeren, schippers, wat landadel en lijnen naar Friesland en naar Duitsland.

Een lijn die mij uiteindelijk tot de Woudenberg/van Rijningen familie bracht begint in Groningen in 1634 met het huwelijk van een Geertruid Stalpaert van der Wiele. De start van een boeiende geschiedenisreis naar de opbouw van het huidige Nederland zeg maar, plus de mogelijkheid om aan te kunnen haken bij de adellijke families. En dat laatste probeer ik via Agniese van den Berghe, echtgenote van Elias van Woudenberg. Is er iemand hier die deze Agniese ook in zijn/haar stamboom heeft?
Als je een rasechte Groninger bent is er grote kans dat we familie zijn, heb je overeenkomende familienamen?
Aeilkema, Van Alteren, Akkerman, Arbeider, Baas, Barla, Beenen, (De) Boer, Bos, Brian, Brijk, Bronts, Brouwer, Buikema, Van der Bijl, Davids, Drent(h), Drewel, Van Dijk, Dijkstra (de Groningse familie), Fietje/Vietje, Flap, Foekens, Geertsema, Gerbers, Hartenhof, Hoeksema, Hoogakker, Hoppentocht (Oppentocht), Jager, Keulen, Klunder, Kuiper, Melessen (Meles, Melis, Melissen), Meijer, Mulder, Nap, Niks, Noord, Noordhof, Noordhuis, Oldenburger, Olman, Oostland, Oostra, Peper, Pinkster(boer), Prins, Pronk, Radijs, Roodborstje, Van der Schans, Scheltens, Schipper, Schrik, Van der Schuur, Sijgers, Spelde, Stork, Stuurman, Van Timmeren, Vinckers, Van der Werf, Wieringa, Woltha, Van Zanten, Zeeven (Seven, Seeven, Zeven), Zomer, Zweep
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_206321711
Hier zes achternamen. Misschien heb jij ze ook in jouw stamboom:

Akkerman: Hilbert Akkerman (oom? van gitarist Jan Akkerman heeft hij me wel eens verteld) gehuwd met een Sina Wolthuis (Sina's moeder is een Jacoba Jeltina Kloosterman, een zus van mijn opa aan moederskant). Mijn moeder heette ook Sina.

Brouwer: Mijn overgrootmoeder aan moederskant is een Trijntje Brouwer uit Nieuwe Pekela, getrouwd met Emo Westerhof.

Zweep: ik heb een Alida Derkina Zweep, getrouwd met Jan Westerhof, een broer van mijn oma aan moederskant.

Prins: Een Martje Prins, gehuwd met Pieter Westerhof, vader van bovengenoemde Emo Westerhof.

Meijer: Die naam gaat bij mij terug naar een dochter Aeltjen (geboren 1703) van Adam Meijer en Geesjen Arendts in Sappemeer.

Van der Werf gaat mij bij terug naar Lemmer in Friesland: Een dochter van Ids Romkes van der Werf genaamd Jenske/Inske Jozes trouwt in 1852 in 't Zandt met Pieter Siebe.

[ Bericht 9% gewijzigd door Nia op 14-10-2022 16:08:56 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:21:31 #75
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206322001
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 15:40 schreef Nia het volgende:
Hier zes achternamen. Misschien heb jij ze ook in jouw stamboom:

Akkerman: Hilbert Akkerman (oom? van gitarist Jan Akkerman heeft hij me wel eens verteld) gehuwd met een Sina Wolthuis (Sina's moeder is een Jacoba Jeltina Kloosterman, een zus van mijn opa aan moederskant). Mijn moeder heette ook Sina.

Brouwer: Mijn overgrootmoeder aan moederskant is een Trijntje Brouwer uit Nieuwe Pekela, getrouwd met Emo Westerhof.

Zweep: ik heb een Alida Derkina Zweep, getrouwd met Jan Westerhof, een broer van mijn oma aan moederskant.

Prins: Een Martje Prins, gehuwd met Pieter Westerhof, vader van bovengenoemde Emo Westerhof.

Meijer: Die naam gaat bij mij terug naar een dochter Aeltjen (geboren 1703) van Adam Meijer en Geesjen Arendts in Sappemeer.

Van der Werf gaat mij bij terug naar Lemmer in Friesland: Een dochter van Ids Romkes van der Werf genaamd Jenske/Inske Jozes trouwt in 1852 in 't Zandt met Pieter Siebe.
Van der Werf, geen link. Gielje Hindriks van der Werf (1798 Nieuw Scheemda - 1879 Nieuwolda), dochter van Hindrik Egberts van der Werf en Derkjen Caspers

Alida Derkina Zweep heb ik in mijn stamboom staan, maar is een zijtak van mijn moeders familie, 6th cousin, 4 times removed

Met wie was Aeltjen Meijer gehuwd?

Akkerman, mijn voorouders Akkerman zijn verder terug, Oltman Feddes Akkerman (1743 Wildervank - 1834 Borgercompagnie)

Brouwer, voorouder Jan Harms Brouwer komt niet in mijn gegevens voor

Prins, andere familie
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_206322103
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 16:21 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Jan Harms Brouwer
-Jan Harms Brouwer getrouwd in 1801 in Nieuwe Pekela met Elsijn Jans?

-Aeltjen Meijer is een jongere zus in mijn stamboom. Een oudere zus van haar is een Jantje Adams Meijer, getrouwd met Ede Vechters Lenting in Hoogezand in 1711.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:48:36 #77
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206323318
Helaas, geen overeenkomsten :)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:11:13 #78
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_206323492
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 19:25 schreef Nia het volgende:
Een lijn in mijn stamboom komt uit bij een Peter Petersz Pijll, gehuwd met Aleid Jansdr van Woudenberg. Ze leefden zo rond 1350.
Denk dat je hier wel iets aan hebt:
https://oudscherpenzeel.n(...)pdf/Wolfswinckel.pdf

Aleid was dus de dochter van
Johan (Jan) van Rijningen - Woudenberg, 12 mrt - 28 nov 1367
en:
Aleid van Almelo, 15 jan 1326 - voor 1367

Je zou dan overigens ook afstammen van het geslacht van Brederode.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_206324260
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 19:11 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Denk dat je hier wel iets aan hebt:
https://oudscherpenzeel.n(...)pdf/Wolfswinckel.pdf

Aleid was dus de dochter van
Johan (Jan) van Rijningen - Woudenberg, 12 mrt - 28 nov 1367
en:
Aleid van Almelo, 15 jan 1326 - voor 1367

Je zou dan overigens ook afstammen van het geslacht van Brederode.
Dit overzicht heb ik eerder al meegenomen in mijn stamboom. Toch dank voor de link. Mijn zoektocht was eigenlijk naar de moeder van Agniese van den Berghe. In het 'Heren van' overzicht van johnooms.nl lees ik dat zij Isolde van IJsselstein is. kareldegrote.nl geeft als haar voornaam NN. Volgens diezelfde kareldegrote.nl zijn de ouders van deze NN : Arnold van Amstel, Ridder en Heer van Benschop en Johanna NN.
Al verder zoekend kom ik uit op hogenda.nl Daar lees ik dat de moeder van Agniese van den Berghe een dochter is van Arnoud van Amstel en een Agniese/Agnes van Merlo. Ik kan echter nergens een huwelijk vinden tussen een Agnes/Agniese van Merlo en Arnold van Amstel en hou het toch maar bij de versie van kareldegrote.nl
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:29:57 #80
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_206325864
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 20:12 schreef Nia het volgende:
Mijn zoektocht was eigenlijk naar de moeder van Agniese van den Berghe. In het 'Heren van' overzicht van johnooms.nl lees ik dat zij Isolde van IJsselstein is. kareldegrote.nl geeft als haar voornaam NN. Volgens diezelfde kareldegrote.nl zijn de ouders van deze NN : Arnold van Amstel, Ridder en Heer van Benschop en Johanna NN.
Al verder zoekend kom ik uit op hogenda.nl Daar lees ik dat de moeder van Agniese van den Berghe een dochter is van Arnoud van Amstel en een Agniese/Agnes van Merlo. Ik kan echter nergens een huwelijk vinden tussen een Agnes/Agniese van Merlo en Arnold van Amstel en hou het toch maar bij de versie van kareldegrote.nl
Agniese (=Agnes) van den Berghe was de dochter van Arnold van den Berghe, heer van Liesveld, en Isolde van IJsselstein.

van den Berghe = 's Heeraartsberg = Bergambacht.
Liesveld = Groot-Ammers, ligt tegenover Bergambacht (aan de overkant van de Lek).

Arnold van den Berghe was de zoon van Herbaren Floris van den Berghe, die op zijn beurt de zoon was van Herbaren II van der Lede - van Arkel.

Herbaren Floris van den Bergh was gehuwd met Agnes van Brederode (ca. 1231 - 29 apr 1280). Deze laatste is mogelijk vernoemd naar haar overgrootmoeder Agnes van Haarlem.
Agnes van Brederode was de dochter van Dirk I van Brederode en Aleid (of Alveradis) van Heusden.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_206326613
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 22:29 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Agniese (=Agnes) van den Berghe was de dochter van Arnold van den Berghe, heer van Liesveld, en Isolde van IJsselstein.

van den Berghe = 's Heeraartsberg = Bergambacht.
Liesveld = Groot-Ammers, ligt tegenover Bergambacht (aan de overkant van de Lek).

Arnold van den Berghe was de zoon van Herbaren Floris van den Berghe, die op zijn beurt de zoon was van Herbaren II van der Lede - van Arkel.

Herbaren Floris van den Bergh was gehuwd met Agnes van Brederode (ca. 1231 - 29 apr 1280). Deze laatste is mogelijk vernoemd naar haar overgrootmoeder Agnes van Haarlem.
Agnes van Brederode was de dochter van Dirk I van Brederode en Aleid (of Alveradis) van Heusden.
Zo heb ik het ook in mijn stamboom. Bij Alveradis van Heusden heb ik als moeder nu alleen Aleidis staan. Jan van Heusden, haar vader, is volgens een genealogieonline pagina 2x getrouwd geweest, te weten Aleida van Cuijk en Aleydis Persijn van Putten. Van die laatste zie ik op die pagina Agnes van Haarlem als moeder staan. Is Aleydis Persijn van Putten de moeder van Alveradis/Aleidis van Heusden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Nia op 14-10-2022 23:57:06 ]
  zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:33:55 #82
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_206327954
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 23:49 schreef Nia het volgende:
Is Aleydis Persijn van Putten de moeder van Alveradis/Aleidis van Heusden?
Klopt
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_206391623
Zoals ik al enige tijd geleden gepost heb heb ik dus een DNA test laten doen via 23andme.
De resultaten waren redelijk te voorspellen met een paar kleine verassingen maar eigenlijk leek het mij wel plausibel allemaal.

Welnu, ook heb ik mijn resultaten geupload bij Myheritage en 35 euro afgedragen uit nieuwsgierigheid en...
De analyse wbt de afkomst van mijn ene ouder kant is redelijk vergelijkbaar.
Maar die van mijn andere kant daartegen is volslagen anders.
Helemaal geen enkel procent Nederlands en wel Brits en Iers, zelfs Fins.

Heb eigenlijk zeer mijn twijfels bij de analyse van Myheritage.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 20:28:44 #84
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206391711
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Zoals ik al enige tijd geleden gepost heb heb ik dus een DNA test laten doen via 23andme.
De resultaten waren redelijk te voorspellen met een paar kleine verassingen maar eigenlijk leek het mij wel plausibel allemaal.

Welnu, ook heb ik mijn resultaten geupload bij Myheritage en 35 euro afgedragen uit nieuwsgierigheid en...
De analyse wbt de afkomst van mijn ene ouder kant is redelijk vergelijkbaar.
Maar die van mijn andere kant daartegen is volslagen anders.
Helemaal geen enkel procent Nederlands en wel Brits en Iers, zelfs Fins.

Heb eigenlijk zeer mijn twijfels bij de analyse van Myheritage.
MyHeritage staat bekend als van een lagere kwaliteit. Ik heb ook 30% Iers gekregen bij MyHeritage. Ik heb wel een Ierse voorouder heel ver terug (meer dan 12 generaties). Maar dan kom je niet boven een procent uit. Veel Nederlands krijgen ook Engels. 23andme is van veel betere kwaliteit.
pi_206392680
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:28 schreef Momo het volgende:

[..]
MyHeritage staat bekend als van een lagere kwaliteit. Ik heb ook 30% Iers gekregen bij MyHeritage. Ik heb wel een Ierse voorouder heel ver terug (meer dan 12 generaties). Maar dan kom je niet boven een procent uit. Veel Nederlands krijgen ook Engels. 23andme is van veel betere kwaliteit.
My heritage schrijft mij grotendeels iers, welsch, schots toe. Dit is onzin
Als ze het noord-west-europees noemen dan klopt het wel met de andere procentages
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 8 november 2022 @ 03:09:42 #86
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206598307
Vandaag weer op familiebezoek geweest, tante van mijn vriendin. Ik had haar nog nooit ontmoet, vriendin had haar lang niet gezien, dus allemaal leuk, maar natuurlijk ook een vraag over de historie :+

Nu blijkt dat de opa en oma van mijn vriendin's moeder (en dus ook van haar tante) daadwerkelijk uit de bossen zijn gekomen, afkomstig van een van de vele Tupi-Guarani-stammen. Hun ouders hebben hun hele leven binnen die stam gewoond, wat ook wel verklaart waarom daar helaas geen namen of iets dergelijks van te vinden zijn.

We wisten wel dat er 'ergens' een generatie is waar men het indianenleven achter heeft gelaten, maar dat zijn dus in elk geval twee overgrootouders van mijn vriendin, niet eens zo heel ver terug in de tijd :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 18 november 2022 @ 12:38:27 #87
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206718927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:24 schreef WammesWaggel het volgende:

Heb eigenlijk zeer mijn twijfels bij de analyse van Myheritage.
Die grove inschatting klopt vaak niet, die preciezere groepen wel.



BertV, half Fries, half Gelders.
Halfzus, vrijwel volledig Fries.

Die grove inschatting wordt gemaakt met DNA-referentie groepen.
Die fijnere inschatting wordt gemaakt met de stambomen van DNA-hits.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206754347
Ik heb nu ook eens zoiets besteld. Ik ben erg benieuwd . Dit is heel spannend voor me :@
pi_206754362
Wat kan je doen met een My hermitage abo?
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 22:22:23 #90
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206755359
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wat kan je doen met een My hermitage abo?
MyHeritage besteld dus? Dan kun je in bepaalde databases kijken voor bepaalde documenten van voorouders.
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 22:49:48 #91
18653 crew  D.
pi_206755614
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 21:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb nu ook eens zoiets besteld. Ik ben erg benieuwd . Dit is heel spannend voor me :@
Verwacht je wat lijken in de kast? :P
  PR en moderator maandag 21 november 2022 @ 01:11:52 #92
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206756149
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wat kan je doen met een My hermitage abo?
Ik ben vooral blij met de ongelimiteerde mensen die je kunt toevoegen aan je (online) boom. Ik werk lekker op die site qua uitbreiden van de boom.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 november 2022 @ 09:29:11 #93
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206757189
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 01:11 schreef Moira het volgende:

[..]
Ik ben vooral blij met de ongelimiteerde mensen die je kunt toevoegen aan je (online) boom. Ik werk lekker op die site qua uitbreiden van de boom.
Geni vind ik wat dat betreft beter, omdat je samenwerkt aan een grote boom, ongelimiteerd ook voor gratis gebruikers
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 21 november 2022 @ 09:36:29 #94
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206757255
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:49 schreef D. het volgende:

[..]
Verwacht je wat lijken in de kast? :P
Ik verwachte helemaal geen lijken in de kast.
Bleek een massagraf.

Hier zie je dan ancestry mij wel meer in de Scandinavische hoek plaatst.
Wel extreem nauwkeurig de Friesland/ Gelderland verdeling hier.

Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 november 2022 @ 10:17:43 #95
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206812544
Ik kwam een mooie tegen:
Rixta Aijolts ten Have en Tjarko Hillenius ten Have, haar neef, huwen rondom 1750 met elkaar
Ze krijgen een boel kinderen, waaronder Eppo en Aijolt
Eppo huwt met Jantje Sibolts Dethmers en krijgt een bunch kinderen, waaronder een Tjarko Eppes ten Have en een Rikste Eppes ten Have (rondom 1800)
Aijolt huwt met Eelbren Sijbolts Dethmers (ja, een zus van Jantje) en krijgt ook wat kinderen, waaronder Tjarko Aijolts ten Have en Rikste Aijolts ten Have.

Nou komt het:
- Rikste Eppes ten Have huwt met Tjarko Aijolts ten Have, haar neef
- Rikste Aijolts ten Have huwt met Tjarko Eppes ten Have, haar neef

Dus, 3 huwelijken tussen een Rikste ten Have en een Tjarko ten Have ... 8)7
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 25 november 2022 @ 10:44:58 #96
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206812811
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 10:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik kwam een mooie tegen:
Rixta Aijolts ten Have en Tjarko Hillenius ten Have, haar neef, huwen rondom 1750 met elkaar
Ze krijgen een boel kinderen, waaronder Eppo en Aijolt
Eppo huwt met Jantje Sibolts Dethmers en krijgt een bunch kinderen, waaronder een Tjarko Eppes ten Have en een Rikste Eppes ten Have (rondom 1800)
Aijolt huwt met Eelbren Sijbolts Dethmers (ja, een zus van Jantje) en krijgt ook wat kinderen, waaronder Tjarko Aijolts ten Have en Rikste Aijolts ten Have.

Nou komt het:
- Rikste Eppes ten Have huwt met Tjarko Aijolts ten Have, haar neef
- Rikste Aijolts ten Have huwt met Tjarko Eppes ten Have, haar neef

Dus, 3 huwelijken tussen een Rikste ten Have en een Tjarko ten Have ... 8)7
Ja, aan de kant van mijn opvoedvader ook een heleboel van dit soort constructies.
Dat deed zijn vruchtbaarheid waarschijnlijk geen goed.

Je ziet toch al dat hoe verder je terug gaat, hoe kleiner het cirkeltje wordt.
De dorpen waren praktisch familie, de steden dorpen.

Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206859130

Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?

Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer :@ ?

dit zou toch al moeten aankomen :@
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:49 schreef D. het volgende:

[..]
Verwacht je wat lijken in de kast? :P
ik hoop van niet . :D
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 19:54:06 #98
18653 crew  D.
pi_206859225
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:

ik hoop van niet . :D
Ach, heb je weer wat leuks om te vertellen op een volgende verjaardag ;)
  PR en moderator maandag 28 november 2022 @ 19:54:16 #99
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206859230
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?

Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer :@ ?

dit zou toch al moeten aankomen :@
[..]
ik hoop van niet . :D
Nee bij 23andme moet je echt weer zelf een test doen (moeite waard imo hoor). En duurt ongeveer 4-6 weken ofzo voor ‘ie aangekomen en verwerkt is.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 20:08:55 #100
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206859483
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?

Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer :@ ?

dit zou toch al moeten aankomen :@
[..]
ik hoop van niet . :D
MyHeritage heeft wel een matige schatting van etniciteit. Hij gooit veel Nederlands-Belgisch op Engels-Iers. Of verwacht je daar nog iets meer aparts ver weg van Vlaanderen? Al kan je vast aan je matches zien straks of je vader je vader is :P Best veel mensen gebruiken MyHeritage in de Benelux. Volgens mij duurde het bij mij 6 weken voordat ik de uitslag had na ik het op had gestuurd.
pi_206859504
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:08 schreef Momo het volgende:

[..]
MyHeritage heeft wel een matige schatting van etniciteit. Hij gooit veel Nederlands-Belgisch op Engels-Iers. Of verwacht je daar nog iets meer aparts ver weg van Vlaanderen? Al kan je vast aan je matches zien straks of je vader je vader is :P Best veel mensen gebruiken MyHeritage in de Benelux. Volgens mij duurde het bij mij 6 weken voordat ik de uitslag had na ik het op had gestuurd.
Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 20:12:06 #102
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206859533
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:10 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?
Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?
pi_206859552
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )
pi_206859562
Zou zonde zijn moest het in de post verloren gegaan zijn
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 20:13:52 #105
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206859564
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )
Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.
pi_206859584
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef Momo het volgende:

[..]
Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.
idd, vergeet altijd black-friday
pi_206859746
Bij Ancestry wordt ik met dna-bestand ingedeeld bij germanic europe en niet met de label iers, schots,welsch van Myheritage.
Het gaat om dezelfde etnische afkomst die ze bedoelen ... dus Ancestry is meer waarheidsgetrouw met deze benoeming. maar de 19% southern philippines is weer foute label. Moet zijn indonesian
Ancestry heeft meer dna-accounts en ik ontdekte dna-matches die niet te ver verwijderd familie zijn
Van enkelen weet ik niet waar ik onze gemeenschappelijke voorouder moet zoeken .. Zal wel in de 19e eeuw zijn met 150cM-match
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 20:34:45 #108
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206859861
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:25 schreef Bluesdude het volgende:
Bij Ancestry wordt ik met dna-bestand ingedeeld bij germanic europe en niet met de label iers, schots,welsch van Myheritage.
Het gaat om dezelfde etnische afkomst die ze bedoelen ... dus Ancestry is meer waarheidsgetrouw met deze benoeming. maar de 19% southern philippines is weer foute label. Moet zijn indonesian
Ancestry heeft meer dna-accounts en ik ontdekte dna-matches die niet te ver verwijderd familie zijn
Van enkelen weet ik niet waar ik onze gemeenschappelijke voorouder moet zoeken .. Zal wel in de 19e eeuw zijn met 150cM-match
Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?

Op Ancestry heb ik er 1
Op MyHeritage heb ik er 5
Op 23andMe heb ik er 4

Mijn hoogste match is 224 cM met een neef van mijn vader.
Mijn meest dichte Scandinavische match is 70 cM
Mijn meest dichte Joodse Match is 77 cM.
  dinsdag 29 november 2022 @ 08:05:55 #109
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206863236
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?

Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer :@ ?

dit zou toch al moeten aankomen :@
[..]
ik hoop van niet . :D
Gefeliciteerd!
MyHeritage is wat mij betreft de beste keuze voor Nederlanders voor het vinden van de meest connecties.

Wil je het goedkoopste in zoveel mogelijk databases (vaak vooral vol met Amerikanen) dan is AncestryDNA de weg. (dat bestand kun je vervolgens uploaden naar MyHeritage, FTDNA, LivingDNA, GEDmatch etc).

23andMe, daar moet je een aparte test voor doen.

Je zit net voor de kerstperiode. Dat scheelt flink wat tijd. (vanwege de kits die cadeau gedaan worden)
6 weken kan het zo maar duren. Wel erg variabel maar dat maakt het extra spannend.

Over de etniciteitsresultaten:
Die grove groepen; Scandinavisch, Engels, NW-Europees etc. zijn geen _totale_ onzin.
Je kunt dit beredeneren op groepsniveau, maar neem het niet te letterlijk.
De referentiegroep is te klein.

Het onderdeel "genetische groepen" is wel persoonlijk.
Hier gebruikt Myheritage de stambomen van je DNA-connecties.
Dat laatste is toch wel echt een serieuze indicatie van je afkomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 29-11-2022 08:12:18 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  PR en moderator dinsdag 29 november 2022 @ 08:57:03 #110
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206863591
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )
Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.

Moest voor 23andme naar Zaandam ofzo in NL sturen. Daar zat gewoon het depot vanaf waar ze het naar de VS stuurden (dus 3-4 weken tot ‘ie aan komt).
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:01:40 #111
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206863616
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2022 08:57 schreef Moira het volgende:

[..]
Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.

Moest voor 23andme naar Zaandam ofzo in NL sturen. Daar zat gewoon het depot vanaf waar ze het naar de VS stuurden (dus 3-4 weken tot ‘ie aan komt).
Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?
Dit soort tests worden in grotere partijen verzonden, lijkt me vanuit duitsland dan in dit geval.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  PR en moderator dinsdag 29 november 2022 @ 09:45:58 #112
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206863863
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:01 schreef BertV het volgende:

[..]
Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?
Dit soort tests worden in grotere partijen verzonden, lijkt me vanuit duitsland dan in dit geval.
Kan best idd, maar Duitsland is iig niet het eindpunt voor de test dus vandaar dat het langer duurt om aan te komen bij het lab.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_206872258
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?

Ancestry 4 , waarvan 3 in Amerika wonend
myheritage 5 in Nederland wonend
pi_206872314
over dna gesproken
De uitslag van een Y-DNA-test wordt gegeven met vernoemen van een haplogroep, toch ?
Ook met subgroepen codes ?
En dan kun je hier verdere informatie vinden ???
https://en.wikipedia.org/(...)opulations_of_Europe

Wel duur zo'n Y-DNA-test
https://www.dna-test.nl/y-chromosoom-vergelijkingstest.html

Ga ik doen, denk erover. Ik heb onzekerheden over de afstamming van een bepaalde voorvader.
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 19:43:11 #115
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206872359
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 19:38 schreef Bluesdude het volgende:
over dna gesproken
De uitslag van een Y-DNA-test wordt gegeven met vernoemen van een haplogroep, toch ?
Ook met subgroepen codes ?
En dan kun je hier verdere informatie vinden ???
https://en.wikipedia.org/(...)opulations_of_Europe

Wel duur zo'n Y-DNA-test
https://www.dna-test.nl/y-chromosoom-vergelijkingstest.html

Ga ik doen, denk erover. Ik heb onzekerheden over de afstamming van een bepaalde voorvader.
Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?
Al ben ik vrouw, via een match aan mijn vaders kant weet ik zelfs dat ik I-M253 daar heb en H1b aan de mtDNA kant uit mijn eigen 23andme uitslag.
pi_206874574
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 19:43 schreef Momo het volgende:

[..]
Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?
Al ben ik vrouw, via een match aan mijn vaders kant weet ik zelfs dat ik I-M253 daar heb en H1b aan de mtDNA kant uit mijn eigen 23andme uitslag.
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 21:29:53 #117
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206874626
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?
Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.
Stamboom is max 250 personen zonder abonnement.
pi_206875893
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 21:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.
Stamboom is max 250 personen zonder abonnement.
???
Ik heb een ancestry-test gedaan. Dat was geen Y-DNA test.. Mij is geen haplogroep gegeven
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 22:43:47 #119
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206875901
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 22:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
???
Ik heb een ancestry-test gedaan. Dat was geen Y-DNA test.. Mij is geen haplogroep gegeven
De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.
pi_206876215
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 22:43 schreef Momo het volgende:

[..]
De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 23:20:40 #121
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206876253
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/
https://customercare.23an(...)e-Haplogroup-Reports
https://dnatestingreviewed.com/23andme-vs-ancestry-dna/
Zit gewoon bij de standaard ancestry report optie. Ik heb ook geen Health of abo, en ik heb het ook, iedereen op reddit heeft het ook.

[ Bericht 6% gewijzigd door Momo op 29-11-2022 23:25:45 ]
  woensdag 30 november 2022 @ 08:19:05 #122
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206877360
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/
Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.
Ik had L48. (4600 jaar oud)

Als het je echt om een test gaat waarbij het meer op persoonsniveau komt raad ik je FTDNA aan.

Er zijn daar verschillende pakketten waarbij je toch wel voor zo'n 67 markers moet gaan om recentere connecties te vinden. Nog los of er wel "hits" zijn want zoveel Y-DNA-testers zijn er niet.
Als je een connectie krijgt die deze 67 markers gelijk aan die van jou heeft kun je altijd nog beslissen om verder (duurder) te testen.

Ik ben gegaan voor het volledige pakket, de BIG-Y.
Het is allemaal wel taaie moeilijke stof, dus het kan uitlopen op een teleurstelling, zeker voor zoveel geld.
Je moet je er echt in verdiepen, anders dan met de gangbare autosomale tests.



Bovenstaand zijn resultaten uit de Big-Y.
Onderstreept de ook in 23andMe gevonden antieke haplogroep RL48, verder naar rechts meer recentere haplogroepen.

R-FT72806 is een unieke voorvader uit letterlijk het jaar nul. (geschat)
Je ziet dat het daarna verder gaat in zogenaamde branches.
Ongeveer 2 generaties later splitst mijn lijn zich naar R-BY182803... waar ik vooralsnog helemaal alleen ben.
Je ziet hier ook dat ik 9 nog unieke mutaties heb in mijn Y-chromosoom.

Gemiddeld zul je met een Big-Y test een gemeenschappelijke voorvader vinden uit 1400 a 1500.
Dat is tenminste de claim van FTDNA zelf.

[ Bericht 11% gewijzigd door BertV op 30-11-2022 11:27:25 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 13:27:44 #123
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206880033
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 08:19 schreef BertV het volgende:

[..]
Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.
Ik had L48. (4600 jaar oud)

Als het je echt om een test gaat waarbij het meer op persoonsniveau komt raad ik je FTDNA aan.

Er zijn daar verschillende pakketten waarbij je toch wel voor zo'n 67 markers moet gaan om recentere connecties te vinden. Nog los of er wel "hits" zijn want zoveel Y-DNA-testers zijn er niet.
Als je een connectie krijgt die deze 67 markers gelijk aan die van jou heeft kun je altijd nog beslissen om verder (duurder) te testen.

Ik ben gegaan voor het volledige pakket, de BIG-Y.
Het is allemaal wel taaie moeilijke stof, dus het kan uitlopen op een teleurstelling, zeker voor zoveel geld.
Je moet je er echt in verdiepen, anders dan met de gangbare autosomale tests.

[ afbeelding ]

Bovenstaand zijn resultaten uit de Big-Y.
Onderstreept de ook in 23andMe gevonden antieke haplogroep RL48, verder naar rechts meer recentere haplogroepen.

R-FT72806 is een unieke voorvader uit letterlijk het jaar nul. (geschat)
Je ziet dat het daarna verder gaat in zogenaamde branches.
Ongeveer 2 generaties later splitst mijn lijn zich naar R-BY182803... waar ik vooralsnog helemaal alleen ben.
Je ziet hier ook dat ik 9 nog unieke mutaties heb in mijn Y-chromosoom.

Gemiddeld zul je met een Big-Y test een gemeenschappelijke voorvader vinden uit 1400 a 1500.
Dat is tenminste de claim van FTDNA zelf.



Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom. Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?
  woensdag 30 november 2022 @ 13:32:07 #124
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206880071
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:27 schreef Momo het volgende:

[..]
Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom.
Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.

Het grote probleem is alleen dat het mtDNA niet snel genoeg muteert.
Bij Y-DNA heb je zo om de twee generaties een kopieerfout.

Bij mtDNA kan dat honderden jaren duren.

Zo is het niet geschikt om te dienen voor onderzoek op persoonlijk niveau.

quote:
Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/

Tussen de 4400 en 8000 jaar oud.
Origin: Central Asia or Anatolia

Die hele smalle lijn komt volgens schattingen oorspronkelijk uit dat gebied.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 13:44:17 #125
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206880186
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:32 schreef BertV het volgende:

[..]
Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.

Het grote probleem is alleen dat het mtDNA niet snel genoeg muteert.
Bij Y-DNA heb je zo om de twee generaties een kopieerfout.

Bij mtDNA kan dat honderden jaren duren.

Zo is het niet geschikt om te dienen voor onderzoek op persoonlijk niveau.
[..]
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/

Tussen de 4400 en 8000 jaar oud.
Origin: Central Asia or Anatolia

Die hele smalle lijn komt volgens schattingen oorspronkelijk uit dat gebied.

Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.
Volgens DNAGenics heb ik specifiek haplogroep H1b1. Daar kan deze site dan weer niet specifiek een locatie aan koppelen.
Als ik daar op google kom ik op deze site:
https://www.familytreedna.com/public/mt-dna-haplotree/H;name=H1b1-T16362C
Dat is neem ik aan mensen die ook die specifieke haplogroep hebben en waar ze nu wonen?

Zou wel gaaf zijn een beter beeld te krijgen van mijn oudste bekende mtDNA voorouder (geboren in Borken, Duitsland) en dan de lijn tot centraal Azië vaag te kunnen trekken.
  woensdag 30 november 2022 @ 14:09:52 #126
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206880426
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:44 schreef Momo het volgende:

[..]
Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.
Volgens DNAGenics heb ik specifiek haplogroep H1b1. Daar kan deze site dan weer niet specifiek een locatie aan koppelen.
Als ik daar op google kom ik op deze site:
https://www.familytreedna.com/public/mt-dna-haplotree/H;name=H1b1-T16362C
Dat is neem ik aan mensen die ook die specifieke haplogroep hebben en waar ze nu wonen?

Zou wel gaaf zijn een beter beeld te krijgen van mijn oudste bekende mtDNA voorouder (geboren in Borken, Duitsland) en dan de lijn tot centraal Azië vaag te kunnen trekken.
Nee, ik heb ook wel getwijfeld al ligt mijn interesse niet in de voor mij bekende vrouwelijke lijn. (H17a1)
Die lijn naar centraal Azie krijg je niet getrokken. Het zou me niet verbazen als die lijn bijv. al meer dan 2000 jaar in midden europa zit.

https://www.familytreedna.com/products/mt-dna

quote:
mtDNA testing will not be able to identify specific countries that your maternal ancestors came from. mtDNA mutates slowly which allows you to find out ancient information (such as your haplogroup), and will not help you learn about your more recent (within the past 200-500 years) origins.
Je ziet inderdaad het ratjetoe aan landen waar H1b1 nu gevonden wordt.
Dat staat feitelijk per definitie al uit het lood omdat het een weergave is van waar de meeste testen worden gedaan.

Oer-H1b1 is gevonden dmv opgravingen en in combinatie met commerciële DNA-tests wordt dan een route berekend / geschat.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206880526
Ik heb geen dna-test gedaan maar m’n zusje wel bij 23andme.
Daar zien we Haplogroep K1a4 en:

Protège moi de mes désirs.
pi_206880545
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?
Voor een stamboom kan ik webtrees (software) aanraden. Pakket waarmee je je stamboom online kunt bijhouden. In het GEDCOM-formaat, het standaard bestandsformaat bij stamboomapplicaties.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 november 2022 @ 15:30:30 #129
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206881240
Je kunt (daar is ie weer) ook op Geni je DNA profiel van al die bekende websites uploaden en dus koppelen aan de wereldstamboom
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_207000474
Na 15 dagen is mijn DNA staat aangekomen *O*



Ze zeggen dat ze 3 tot 4 weken nodig hebben ;(
Dat wordt even wachten
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:15 #131
37248 BertV
Handgemaakt
pi_207003610
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Na 15 dagen is mijn DNA staat aangekomen *O*

[ afbeelding ]

Ze zeggen dat ze 3 tot 4 weken nodig hebben ;(
Dat wordt even wachten
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.
Het zo ook maar kunnen dat ze plots over 2 weken een mail sturen met "je resultaten zijn klaar".
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_207011683
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef BertV het volgende:

[..]
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.
Het zo ook maar kunnen dat ze plots over 2 weken een mail sturen met "je resultaten zijn klaar".
Ik verwacht de resultaten rond de jaarwisseling :P
pi_207150170


Bijna :D
  woensdag 28 december 2022 @ 09:03:38 #134
37248 BertV
Handgemaakt
pi_207274548
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:36 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]

Bijna :D
...moet er wel zijn zo nu denk ik?
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_207277587
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 09:03 schreef BertV het volgende:

[..]
...moet er wel zijn zo nu denk ik?


Niet echt verrassingen :D

Er is een dna match met een verre nicht aan mijn vaders kant.



Die persoon is in de 70 jaar. zelf ben ik rond de dertig. Denk wel dat het kan kloppen om eerlijk te zijn.
  woensdag 28 december 2022 @ 12:20:08 #136
37248 BertV
Handgemaakt
pi_207278224
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:55 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Niet echt verrassingen :D

Er is een dna match met een verre nicht aan mijn vaders kant.

[ afbeelding ]

Die persoon is in de 70 jaar. zelf ben ik rond de dertig. Denk wel dat het kan kloppen om eerlijk te zijn.
Gefeliciteerd. Je opvoedvader is iig je biologische vader. :X

Die omlijnde gebieden zijn best "solide" als afkomst te zien.
Ze maken hier gebruik van de stambomen van je DNA-hits.

Die andere gebieden zijn inschattingen dmw het DNA van referentiegroepen.
Lastig want er zit gewoon erg weinig verschil in. Best redelijke inschatting tegenwoordig.

Die van mij:


[ Bericht 3% gewijzigd door BertV op 28-12-2022 14:01:22 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 4 januari 2023 @ 15:14:11 #137
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_207419077
Zijn er nog interessante archiefstukken openbaar geworden voor genealogen?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 29 januari 2023 @ 14:39:51 #138
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_207765196
Iemand enig idee hoe ik nog via familysearch de scans van bepaalde parochies kan doorzoeken? Of via een andere website. Voorheen kon ik hier: https://www.familysearch.(...)%2CplaceId%3A1927059 op "browse all images" o.i.d. klikken en dan via provincie naar gemeente naar parochie om bij de gewenst scans te komen. Nu krijg je een zoekvenster.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_207808134
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 18:33:44 #140
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207808216
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Omdat je hebt gekozen voor de goedkoopste optie. Dan had je 23andme moeten nemen.
  PR en moderator woensdag 1 februari 2023 @ 22:26:25 #141
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_207813207
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Das 23andme idd
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  donderdag 2 februari 2023 @ 07:58:50 #142
37248 BertV
Handgemaakt
pi_207815518
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Voor het gezondheids-onderdeel van 23andMe moet je weer extra betalen.
Bij Myheritage kun je voor 60,- een update doen. (je hoeft niet opnieuw te testen, resultaten zijn er sneller)
Zelf heb ik dat daar niet gedaan maar ik voorspel dat de resultaten / geteste onderdelen minder smeuïg zijn dan bij 23andMe.

Wat betreft 23andme:
Je kent je eigen haar/oog/huidkleur wel.
Alleen dat is betrouwbaar.

Het gaat via percentages in zekerheid.
Vaak compleet foutief en met een hoog onzin gehalte.
Teen/vinger-lengte verhouding, oorsmeer type, hoogtevrees.

"74% dat ik niet kaal zou worden voor mijn 40e"
Grote plukken vielen er al uit op mijn 18e.


Je kunt je DNA-file uploaden naar:
https://genportal.tellmegen.eu/

Hier kun je gratis een aantal onderdelen te zien krijgen.
Let wel op, je mag 1x een aantal kiezen.

https://genomelink.io/
Hier krijg je nog meer gratis info.
En wat betreft privacy maak ik me geen zorgen, maar mijn persoonlijke verhaal is ook anders.

Mocht je interesse hebben in wat er allemaal getest wordt in 23andme kan ik je een mailtje sturen met de screenshots. Ik stuur je zo een PM.

De wetenschap is, door rekenkracht, alleen heel goed in vergelijken van DNA.

[ Bericht 2% gewijzigd door BertV op 02-02-2023 12:27:14 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_208026856
quote:
6s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand enig idee hoe ik nog via familysearch de scans van bepaalde parochies kan doorzoeken? Of via een andere website. Voorheen kon ik hier: https://www.familysearch.(...)%2CplaceId%3A1927059 op "browse all images" o.i.d. klikken en dan via provincie naar gemeente naar parochie om bij de gewenst scans te komen. Nu krijg je een zoekvenster.
Welke parochie moet je hebben?
  vrijdag 17 februari 2023 @ 12:16:09 #144
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208031376
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:13 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Welke parochie moet je hebben?
Alle. Ik wil gewoon weer 'Nederland > Provincie > Huppelkutteveen > Hervormd' door willen klikken.

Huidige zoekfunctie is gewoon ruk.

Edit: Ah, ik heb al gevonden hoe het nu werkt. Waarom moeten ze dit soort dingen altijd veranderen. Laat het gewoon zoals het was. :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208165023
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
FOK! is net een groot tijdschrift
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 13:01:34 #146
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208165041
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemen :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_208165099
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:01 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemen :+
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoelig
FOK! is net een groot tijdschrift
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 13:23:05 #148
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208165280
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:06 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoelig
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staat :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_208165288
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Indisch-Nederlands is een culturele identiteit, allereerst
Als je voorouders van bijv 1900 geboren en getogen daar zichzelf als Indische Nederlander zagen, dan kun je zeggen: Ik ben van Indische afkomst. Of ik heb een een Indië-achtergrond.

quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:23 schreef heywoodu het volgende:
Griekse roots
Als je bijv in de 18e eeuw een Griekse voorouder heb, dan kun je best zeggen: Ik heb Griekse roots.
Feitelijk waar.
  Moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:26:11 #150
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208165311
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:23 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staat :P
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder? :P
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 13:29:42 #151
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208165357
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder? :P
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja :P

Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer :P

Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  PR en moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:34:39 #152
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_208165402
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Nee, maar je etnisch Nederlandse voorouders die eeuwen terug in Indonesië hebben gewoond waren dan Indische Nederlanders.

Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:38:14 #153
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208165440
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:29 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja :P

Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer :P

Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands :+
Voor mij heb ik dan voorouders die geboren zijn in Duitsland, Denemarken en (wat nu) Oekraine is. Ook Zweeds is dan 1 stap verder dan grootouders van grootouders. Dat van Asjkenazi Joods uit Oekraine wist ik niet eens voordat DNA testen deed of stamboom ging uitzoeken dus dat zou raar zijn. Duits zit sowieso wel meer verweven in mijn familie, qua roots ben ik meer Duits dan Nederlands denk ik, maar ik zie mij ook niet als Duits ofzo. Ben wel op de grens opgegroeid dus bekend met de cultuur ben ik wel meer. Misschien dat het met de WO2 ook wel gevoeliger ligt bij mensen. Mijn oma heeft een Duitse achternaam maar vind Duitsers nog steeds moffen. Deens/Zweeds wist ik wel, ik vind zeker die culturen wel meer interessant, maar ik ben ook zeker geen Zweedse of Deense.
pi_208165483
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:34 schreef Moira het volgende:

Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
  PR en moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:46:09 #155
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_208165502
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden :P

En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_208165780
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:46 schreef Moira het volgende:

[..]
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden :P

En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
Mensen in Nederland die zich Indische Nederlander, afgekort naar Indisch, noemen zijn meestal van gemengde Indonesische en Europese afkomst...dus Indo-Europeanen, afgekort ook wel 'indo'.

Beroemde indo, die zichzelf niet ziet als Indisch, wat ze ook niet is. Idem Wilders en Baudet


Bibi Breijman, die zichzelf wel Indisch noemt of zich omschrijft als van Indische afkomst


Adriaan van Dis, die opgroeide met het idee dat hij niet van gemengde afkomst was, en toen dat wel dacht enkele jaren, daarna met nieuwe informatie weer niet.
Hij heeft zeker wel een indië-achtergrond van beide ouders en ik denk dat zijn vader zich Indische Nederlander noemde


Jesse Klaver. Ik denk niet dat hij zichzelf Indische noemt. Wel zegt: van Indische afkomst.

De oma van zijn Indische oma is Raden Nganten Moedjinem die hier centraal in de foto zit.
Ze is van Javaanse adel (titel Raden, zegt het al) Ik kon haar voorouders deels achterhalen
Oa Mangkoenegara I (Mas Said) is een voorvader. Deze prins vocht tegen VOC en andere prinsen en werd uiteindelijk afgekocht door hem een eigen vorstendom te geven.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bluesdude op 27-02-2023 15:19:37 ]
pi_208166357
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).

Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.

Ik weet niet of jullie Vahaduo al kennen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vimbavimba op 27-02-2023 15:14:22 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_208166441
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).
Indische Nederlanders zeggen ook wel eens totoks en indo's .
Het waren geen strikt gescheiden groepen.Dat kan ook niet want dan waren er geen indo's.
En heden is er nog minder scheiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 27-02-2023 15:18:45 ]
  maandag 27 februari 2023 @ 15:15:33 #159
37248 BertV
Handgemaakt
pi_208166461
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).

Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.

Ik weet niet of jullie Vahuduo al kennen?
Die calculators zijn niet geschikt om letterlijk te nemen door ons stervelingen.
Aan de hand van de verhouding van deze grove referentie groepen wordt een precieze afkomst berekend.

Baskisch is bijv, een signaal voor prehistorisch europees.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 15:46:49 #160
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_208235959
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  zaterdag 4 maart 2023 @ 16:48:01 #161
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208237209
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.
En als je 4 miljard jaar terug in de tijd gaat heb je helemaal geen voorouders.

8)7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 5 maart 2023 @ 08:24:11 #162
37248 BertV
Handgemaakt
pi_208246931
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin...
Voor etniciteit gebruik ze recente referentiegroepen.
Je moet het vaak met een korrel zout nemen omdat Nederlands DNA vaak onterecht geplaatst wordt als Engels of Scandinavisch. De verschillen zijn gewoon te klein, de connecties te "recent".
Dit gaat de laatste jaren wel steeds beter.

Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)

Ik kan je vertellen dat de onzin kwam van mijn "ouders". :X
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zondag 5 maart 2023 @ 10:02:57 #163
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_208247573
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 08:24 schreef BertV het volgende:

[..]


Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)




Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?

Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  maandag 6 maart 2023 @ 08:43:09 #164
37248 BertV
Handgemaakt
pi_208261670
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 10:02 schreef britneycheers het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?

Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
Ja, die zwarte cirkels.

Omdat Nederland al 400 jaar een connectie heeft met Indonesië, genetisch maar ook niet genetisch, wordt dat gebied waarschijnlijk alleen gekleurd als het om een sterkere genetische connectie gaat.

(zie maak dat op uit een aantal nederlandse dna-kits die ik beheer)
Ze staan dan tekstueel vermeld als:
Nederlanders en Indonesiërs in Nederland en enkelen in Indonesië (Java)
Nederland en Indonesië (Java)

...en verdwijnen al dan niet als je de "betrouwbaarheids slider" gebruikt.

quote:
Genetische groepen worden toegewezen met verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Een hoog betrouwbaarheidsniveau biedt een sterke indicatie dat X inderdaad lid is van deze genetische groep, terwijl een lager betrouwbaarheidsniveau een minder overtuigende indicatie is
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:24:14 #165
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208438500
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?

Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.

Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208468999
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:24 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?

Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.

Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen :7

Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:34:19 #167
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208469288
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:11 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen :7

Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 1 mei 2023 @ 21:42:07 #168
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208973148
Gister dus die familiereunie met meer dan 100 familieleden :D . Het was naar aanleiding van een bezoek van familie uit Nieuw-Zeeland georganiseerd. De uitgeprinte stamboom is door bijna iedereen wel bekeken en ik heb weer mooi wat aanvullingen en contacten.

Het ging om een reunie met nazaten van mijn overgrootouders (101 jaar geleden getrouwd, overleden in de jaren '80). Van de oudst nog levende generatie (generatie 2) waren een (oud)oom en tante er. Een andere (oud)oom en tante is vrijwel geen contact meer mee en een andere oudtante woont dus in Nieuw-Zeeland. De andere oudooms en -tantes, en mijn grootouders, zijn overleden. Van de in totaal 9 kinderen van mijn overgrootouders waren van 7 kinderen nazaten aanwezig.

Generatie 3 is inmiddels de generatie waarvan de eerste neven- en nichten (van de 60+ in totaal) zijn overleden. Zelf ben ik van generatie 4, en de oudste van die generatie is geboren in 1966, zelf ben ik geboren in 1993, maar de jongste van die 4e generatie was aanwezig gister en is geboren in 2013. En dat terwijl in 2015 en 2017 alweer enkele van de 6e(!) generatie zijn geboren. Zo uitgeprint op een tafel dringt het veel meer tot je door wat een verschil daarin zit binnen slechts een paar generaties.

Er zijn trouwens nog best wel wat achterneven/-nichten die ik nog wel eens spreek of gedag zeg in de stad of bij evenementen dus het waren niet allemaal onbekende gezichten. Met sommigen was het echt een reunie omdat ik ze vroeger op verjaardag bij mijn oma wel zag, maar sindsdien niet meer.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_209364225
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.
FOK! is net een groot tijdschrift
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 juni 2023 @ 12:17:04 #170
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_209374160
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 16:37 schreef Vimbavimba het volgende:
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.
Die kans is inderdaad aanwezig. Dan zou je moeten kijken naar de verdere voorouders van die Judith/Judik.

Judik is inderdaad een Joodse naam
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 12:44:41 #171
18653 crew  D.
pi_209374420
quote:
6s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:34 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?

Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen :Y
  vrijdag 2 juni 2023 @ 13:10:27 #172
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_209374720
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 12:44 schreef D. het volgende:

[..]
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?

Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen :Y
Letterlijk op de dag dat ik wilde gaan plotten, letterlijk een minuut nadat ik ging zitten werd de plotter door de IT buiten werking gesteld omdat ie twee weker later werd vervangen door een nieuwe (en de inkt waarschijnlijk op was) :')

Heb het uiteindelijk op A4tjes uitgeprint en die aan elkaar geplakt. Werkte ook goed voor het doel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 29 november 2023 @ 10:41:32 #173
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_211462659
Iemand al wat gevonden in de arbeitseinsatz?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 november 2023 @ 13:25:05 #174
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_211464088
https://www.nationaalarch(...)beidsinzet-1940-1945

Nog niets gevonden, behalve wat zijtakken veel verder weg
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 21 januari 2024 @ 21:50:30 #175
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212124211
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.

Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn ;)

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 januari 2024 @ 23:53:41 #176
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_212125506
quote:
6s.gif Op zondag 21 januari 2024 21:50 schreef Dagoduck het volgende:
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.

Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn ;)

[ afbeelding ]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 22 januari 2024 @ 00:27:53 #177
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212125722
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 23:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)
Ik moest ook even goed kijken, ook omdat ze allemaal Gerrit of Gerrit Jacob lijken te heten. Maar Jacob Willems is vernoemd naar zijn grootvader die Jacob Willemsz Pikeren heette.



Die zoon van Jacob Willem staat dan weer als Gerrit Jacob Willemsz Pikeren in de boeken _O-

Die vader van Gerrit uit 1733, Jacob Willemsz, zou dan een zoon moeten zijn van een Willem Pikeren. Dat zou volgens mijn hypothese dan een broer of een zoon van een broer van een van mijn voorouders kunnen zijn. Maar dat moet ik nog uitzoeken, als de bronnen er überhaupt nog zijn. Pikeren/Pijkeren is nou ook niet echt een veel voorkomende naam.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 23 januari 2024 @ 16:37:59 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212142353
Kan me ook niet herinneren dat ik dit eerder heb meegemaakt. Voorouderlijk stel laat een kind dopen, maar er staat geen naam bij.



Zes namen erboven staat ook geen naam opgeschreven. Je zou kunnen denken, misschien is de naam hetzelfde als die erboven (zoals ze ook wel eens de datum niet voluit schrijven als die hetzelfde is als die ervoor) maar daar weer boven staan twee Garrits. En zes namen naar onder staat "dood". Dood maar wel gedoopt? Of al opgeschreven en overleden voor de doop.

En op de volgende pagina staat het voorouderlijk stel weer, met een kindje Isabelle, maar dan doorgestreept. Om twee pagina's (en twee jaar later) nog een keer terug te keren met een kind Isabelle.

Wat moet ik hiervan maken.

Om nog maar niet te spreken over het trouwboek waar over iets van 10 jaar halflege pagina's zijn met enkele trouwdata?

Nee, ik geef deze kerkleiders in Diepenheim een slechte recensie. :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 23 januari 2024 @ 16:57:55 #179
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212142562
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.

Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 17:44:55 #180
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212142915
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:57 schreef BertV het volgende:
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.

Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.

Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:55:59 #181
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212149535
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 17:44 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.
Aangifte gaat nooit lukken met een overledene, maar vlak het dopen niet uit.
Je kijkt met een te moderne bril naar het verleden.

Zelfs tijdens of voor de geboorte met een spuit wijwater:

https://www.uitdeoudekoektrommel.com/doop-onder-conditie/
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 12:09:09 #182
18653 crew  D.
pi_212199819
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).

Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.
  zondag 28 januari 2024 @ 13:11:37 #183
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212200494
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef D. het volgende:
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).

Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?

Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  PR en moderator zondag 28 januari 2024 @ 13:47:10 #184
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_212200934
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?

Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
Ja dat zijn dan vaak foto’s die je directe familie van neven/nichten kreeg opgestuurd ofzo. Althans, zo heb ik ook veel onbekende familiefoto’s. Volgens mij zitten daar ook gewoon foto’s van vrienden van overgrootouders/oudtantes tussen.
Ik heb voor m’n vader stierf gelukkig nog veel foto’s met hem kunnen doornemen, maar hij wist ook al van velen niet wie ze waren.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:01:32 #185
18653 crew  D.
pi_212201121
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?

Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites

Ik ben idd aan het puzzelen nu :P
  zondag 28 januari 2024 @ 14:16:07 #186
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212201284
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:01 schreef D. het volgende:

[..]
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites

Ik ben idd aan het puzzelen nu :P
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.

Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:18:03 #187
18653 crew  D.
pi_212201306
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:16 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.

Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
  zondag 28 januari 2024 @ 14:23:56 #188
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212201358
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:

[..]
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:30:39 #189
18653 crew  D.
pi_212201436
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.

Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.
  zondag 28 januari 2024 @ 15:02:40 #190
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212201857
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:30 schreef D. het volgende:

[..]
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.
Uiteraard. Voorbeeld: soms weet je gewoon bijna zeker dat twee personen vader en zoon zijn (door de naam bijvoorbeeld), je hebt alleen de geboorteakte niet. Maar wel bijvoorbeeld de trouwakte van de vader en een overlijdensakte van een doodgeboren kind van de zoon. En misschien nog wat krantenartikelen ofzo. Op die manier gebruik je wel de burgerlijke stand voor feiten maar trek je toch conclusies (het liefst met aantekeningen dat iets niet zeker is).

Dat is wat ik bedoelde met "tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken". Je hoeft die conclusie niet te trekken, maar dan kom je niet verder. In een later stadium kun je altijd nog ontbrekende gegevens aanvullen.

Dit komt maar heel weinig voor uiteraard, was ook niet bedoeld als hoofdonderwerp van mijn zin over de BS in post #186.

quote:
Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.
Ja, mee eens. Over dit soort feiten ging mijn zin dan ook niet.

Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten". :+ Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.

Ik ben momenteel een en ander in WikiTree aan het zetten en loop daarbij ook mijn gehele Aldfaer-bestand door omdat ik alle bronnen er opnieuw bij zoek. Ben pas 1 foutje in een datum tegengekomen in mijn bestand. Van die overtypfoutjes (verkeerde maand ofzo) die bijna onvermijdelijk zijn met deze aantallen gegevens. Maar toch mooi om die op deze manier te kunnen verbeteren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 15:05:41 #191
18653 crew  D.
pi_212201908
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:02 schreef Dagoduck het volgende:

Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten". :+ Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.

Ik heb een grafsteen :Y

Nouja, een foto ervan :P
  zondag 28 januari 2024 @ 15:13:22 #192
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212202028
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:05 schreef D. het volgende:

[..]
Ik heb een grafsteen :Y

Nouja, een foto ervan :P
De gegevens van de grafsteen komen niet overeen met die uit de Burgerlijke Stand?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 28 januari 2024 @ 15:21:17 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212202146
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.

https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 15:47:08 #194
18653 crew  D.
pi_212202532
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.

https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K

[ afbeelding ][ afbeelding ]
*speelt Twilight Zone muziekje af
  maandag 29 januari 2024 @ 09:03:53 #195
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212210129
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.

https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 29-01-2024 09:32:01 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 29 januari 2024 @ 09:31:16 #196
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212210337
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:

[..]
Dat handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.
Ik heb hier na al die jaren geen problemen meer mee. De 17e eeuw, dan wordt het al wat lastiger maar meestal kom ik wel uit.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:35:09 #197
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212262213
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.

Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_212262795
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Dagoduck het volgende:
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.

Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:33:08 #199
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212262887
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:27 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.
Bewuste beslissing van de laatste jaren. "Ruimte voor de rivier".

https://www.rijkswatersta(...)mte-voor-de-rivieren
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 01:19:30 #200
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212446146
We hebben een kunstenaar :D

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_212447115
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 01:19 schreef Dagoduck het volgende:
We hebben een kunstenaar :D

[ afbeelding ]
Prachtig O+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 19 februari 2024 @ 08:41:54 #202
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_212492801
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.
Zo zijn grafstenen niet 100% betrouwbaar (zie eerdere post van Dagoduck). Die data daar op komt denk ik van familieleden en niet van de overheid.
En verder niet onbelangrlijk: mensen zelf deden vaak (om allerlei redenen) liegen over hun geboortejaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/se(...)out+their+birth+date
Persoonlijk ken ik ook iemand (een bejaarde man die nog leeft) welke niet zijn echte geboortejaar aan de buitenwereld kenbaar wilt maken.
Uiteraard zal in het huidige computertijdperk geen cheaten meer mogelijk zijn, maar vroeger kon je vermoedelijk wel eens een ambtenaar met ganzenveer om de tuin lijden :P
Overigens... die laatste kon natuurlijk ook schrijffouten maken.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  maandag 19 februari 2024 @ 11:31:44 #203
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212494982
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 08:41 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.
Zo zijn grafstenen niet 100% betrouwbaar (zie eerdere post van Dagoduck). Die data daar op komt denk ik van familieleden en niet van de overheid.
Ja, je geeft gewoon zelf aan de steenhouwer door wat er op het graf moet komen te staan. Als je een grafsteen als bron gebruikt gewoon goed erbij vermelden (zoals eigenlijk met al je bronnen).

quote:
En verder niet onbelangrlijk: mensen zelf deden vaak (om allerlei redenen) liegen over hun geboortejaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/se(...)out+their+birth+date
Persoonlijk ken ik ook iemand (een bejaarde man die nog leeft) welke niet zijn echte geboortejaar aan de buitenwereld kenbaar wilt maken.
Ik zat met een puzzel waarbij ik daar eventjes aan heb gedacht. Bleek een vader twee zonen met dezelfde naam te hebben gekregen die allebei trouwden en een gezin hadden, zelfde voornaam, patroniem en achternaam. Wel andere moeder. Ben het nog niet tegengekomen in mijn onderzoeken dat iemand opzettelijk een andere leeftijd opgeeft. Of in ieder geval niet dat dat te bewijzen is.

quote:
Uiteraard zal in het huidige computertijdperk geen cheaten meer mogelijk zijn, maar vroeger kon je vermoedelijk wel eens een ambtenaar met ganzenveer om de tuin lijden :P
Overigens... die laatste kon natuurlijk ook schrijffouten maken.
Als iets uit vervlogen tijden eenmaal op papier staat dan moeten we die foutmarge maar voor lief nemen, we komen er toch nooit meer achter hoe het echt zat. Wat ook nog wel eens fout gaat zijn het door elkaar halen van ondertrouw/trouwdatums door vaak minder ervaren genealogen (en dan ook geen bron erbij). Of het vermelden van een doopdatum (bijvoorbeeld in 1805) als geboortedatum (ergens in de Burgerlijke Stand in 1830 ofzo (huwelijksbijlagen).

Ik heb ook een voorouder die is in 1800 geboren maar werd niet gedoopt (doopsgezind), daarbij staat bijvoorbeeld in de huwelijksbijlage van zijn huwelijk in 1835 dat ie op 3 oktober 1800 is geboren, in zijn huwelijksakte van 1842 staat "in de zomer van 1800". In allebei de gevallen door getuigenissen onderbouwd.

Wat me ook wel duidelijk is geworden uit voornamelijk notariële akten is dat mensen in de 18e eeuw niet altijd precies wisten hoe oud ze waren. "... verklaart te zijn ongeveer 80 jaar oud". Het was volgens mij ook nog niet gewoon om verjaardagen te vieren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 19 februari 2024 @ 12:33:01 #204
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212495837
De enige lijn in mijn uitgebreide stamboom aan mijn moederskant die ik echt voor waar aanneem is de enkele vrouwelijke lijn.

"Mater certa, pater semper incertus"
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 19 februari 2024 @ 13:00:55 #205
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212496212
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 12:33 schreef BertV het volgende:
De enige lijn in mijn uitgebreide stamboom aan mijn moederskant die ik echt voor waar aanneem is de enkele vrouwelijke lijn.

"Mater certa, pater semper incertus"
Waren er laatst niet ergens babies verwisseld na de geboorte? :+

Van de recente generaties heb ik foto's en zijn uiterlijke kenmerken (bij een paar takken) toch echt niet te missen. Dus daar ben ik ook wel vrij zeker van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 21 februari 2024 @ 17:39:20 #206
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212526566
Aangifte doen van het overlijden van je buurvrouw en dan zelf de volgende in het boek zijn. ;(

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:01:43 #207
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212532807
...zie ook de maand tijd tussen de twee overlijdens op 700 oid inwoners in Opperdoes.

https://www.openarchieven(...)bfab-1844212d8ef2/nl

Hier is het 6 september, dat moet dezelfde persoon zijn.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_212570525
Het lijkt erop dat mijn paternale haplogroep J-M92 is. Wel verrassend want deze is in Nederland vrij zeldzaam:

https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml

Romeinen??
  zondag 25 februari 2024 @ 12:46:08 #209
37248 BertV
Handgemaakt
pi_212580946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 20:39 schreef jakosi het volgende:
Het lijkt erop dat mijn paternale haplogroep J-M92 is. Wel verrassend want deze is in Nederland vrij zeldzaam:

https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml

Romeinen??
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.
J2 is wel veel ouder dan de Romeinen dus het is geen zekerheid dat zij het gebracht hebben.

Deze grove Haplogroepen zijn vanzelfsprekend niet bedoeld voor "persoonlijke" genealogie maar de uitkomst van onderzoek naar prehistorische / historische bevolkingsmigratie.

Als je interesse hebt in meer recente geschiedenis dan is een meer uitgebreide Y-dna test een aanrader.
Hiermee kun je veel recentere connecties vinden. Hoe meer mannen zo'n test doen, hoe interessanter de uitkomst.

Met de prijzige Big-Y krijg je zelfs een eigen plekje op de stamboom die internationaal aangemaakt is.
Inclusief een migratie-kaart, tijdslijn, hits met archeologische vondsten etc.

Ik ben R-BY182803, een verre, meer recentere afsplitsing van R1b-S21 (U106)

https://www.eupedia.com/e(...)Y-DNA.shtml#S21-U106


Als je wilt zien welke details je krijgt met Big-Y stuur ik wel een PM.

[ Bericht 4% gewijzigd door BertV op 25-02-2024 12:52:45 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_212581656
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 12:46 schreef BertV het volgende:

[..]
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.
J2 is wel veel ouder dan de Romeinen dus het is geen zekerheid dat zij het gebracht hebben.

Deze grove Haplogroepen zijn vanzelfsprekend niet bedoeld voor "persoonlijke" genealogie maar de uitkomst van onderzoek naar prehistorische / historische bevolkingsmigratie.

Als je interesse hebt in meer recente geschiedenis dan is een meer uitgebreide Y-dna test een aanrader.
Hiermee kun je veel recentere connecties vinden. Hoe meer mannen zo'n test doen, hoe interessanter de uitkomst.

Met de prijzige Big-Y krijg je zelfs een eigen plekje op de stamboom die internationaal aangemaakt is.
Inclusief een migratie-kaart, tijdslijn, hits met archeologische vondsten etc.

Ik ben R-BY182803, een verre, meer recentere afsplitsing van R1b-S21 (U106)

https://www.eupedia.com/e(...)Y-DNA.shtml#S21-U106


Als je wilt zien welke details je krijgt met Big-Y stuur ik wel een PM.
Ik zou graag inderdaad zien welke details je krijgt, dus een PB is welkom :)

Over een paar dagen is de Rootstech conferentie dus ik hoop op een korting op de Y testen van FTDNA tijdens die dagen.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:19:20 #211
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_212646838
Naast een Joods voorouderlijk koppel aan mijn moeders kant, waar ik al heel lang vanaf weet, heb ik nu ook een Joodse voorouder aan mijn vaders kant gevonden. Wederom in Amsterdam.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')