Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 12:59 schreef Moira het volgende:
[..]
Wel de moeite waard om ff uit te zoeken. Misschien iemand die 2 verschillende personen als 1 heeft aangezien? Maar ben zelf ook wel een voorouder met 5 vrouwen binnen ~15 jaar tegengekomen, steeds ging er een bij de bevalling dood en om dan weer een ander te vinden om voor de kinderen te zorgen moest je die weer trouwen, etc.
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?quote:Op zaterdag 25 juni 2022 13:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.
Bedankt voor de tip, ik ga eens op onderzoekquote:Op zaterdag 25 juni 2022 13:09 schreef Moira het volgende:
[..]
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?
Ludwig Brandts Buijs is your 17th cousin once removed.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 18:26 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Gevonden op Geni
https://www.geni.com/family-tree/index/6000000181924379231
We hebben dus inderdaad gezamenlijke voorouders, Arnt Olifiersz Wtenweerde en Hadewich Swedersdr van Culemborg
Ludwig Brandts Buijs (mijn grootvader)
Ik zit in de afdeling ernaast.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 14:52 schreef Hyaenidae het volgende:
@:sfancta heeft dit ook als hobby toch?
Bij genealogieonline moet je heel erg uitkijken als het om adelshuizen gaat. Men neemt klakkeloos gegevens van anderen over.quote:Beide dames Anna van Spangen geboren 1534, gestorven 1584.
https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I112451.php
https://www.genealogieonl(...)ard-remme/I42410.php
Is dit nou dezelfde dame? Wel een andere geboorteplaats, andere oma, andere 3 grootouders hetzelfde, andere echtgenoot.
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).quote:Op maandag 4 juli 2022 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
Deze karel de grote site komt me degelijk over wbt de nazatenlijnen
http://www.kareldegrote.nl/
Ze checken de nieuw ingediende reeksen.
Het blijft uitkijken met internetsites natuurlijk.
Check de site, hoe degelijk is men. Is er bronvermelding voor gegeven relaties etc.
Ik heb via ouderwets speurwerk in oude genealogische literatuur op cd/dvd connecties gevonden en dan uiteindelijk ergens een lijn kunnen koppelen aan een karel de grote reeks.
Voor anderen, niet voor mijzelf. Ik ben een boerennazaat uit Limburg, West Friesland, Drenthe en oudst bekende voorvaders uit oostelijk Brabant, regio Helmond.
Vreselijk saai.... niks om indruk te maken op feestjes enzo
Het voordeel van al die karelspeurtochten is dat de middeleeuwse adel beter in kaart wordt gezet.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Die is niet meer aanwezig. Is iets minder dan 40 overigens in de meeste gevallen. Zal tussen de 30 en 35 generaties liggen als je een lijn hebt naar hem. 30 is voor degenen die nu leven de ondergrens vermoed ik.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Al na zo'n maximale 10 generaties is er geen enkele unieke autosomale link met Karel de Grote te vinden.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Iemand uit (van?) Urk zal meer divers bloed in z'n aderen hebben vloeien.quote:Vanaf Karel de Grote is al het een redelijk incesteus zooitje waar lijnen vrij snel elkaar raken of in elkaar overlopen.
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.quote:Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
quote:Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
UsefulChartsquote:Op woensdag 6 juli 2022 10:53 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/quote:Helft West-Europese mannen stamt af van 'koning' uit bronstijdVierduizend jaar geleden veranderde één man, vermoedelijk een monarch, de loop van de geschiedenis. Wetenschappers ontdekten immers een genetische link naar de helft van alle mannen van West-Europese afkomst die vandaag leven. De 'koning' verwekte toen een elite van nobellieden die zich over Europa verspreidde.
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?quote:Genghis Khan was ook bepaald kwistig met zijn zaad: hij had naar schatting 1.000 tot 2.000 kinderen. Acht procent van de inwoners van zijn voormalige rijk hebben wat van Khan in hun DNA.
Dat lijkt me best realistisch voor een enorm machtige heerser in een cultuur waarin het zeker voor een heerser vrij normaal was om vele tientallen vrouwen te hebben. Niet ondenkbaar dat zo'n enorm figuur als Genghis Khan honderden vrouwen had, door de jaren heen. Elke dag een keertje aan de beurt ergens, jarenlang, zonder bescherming, en dan groeit het aantal kinderen vrij hard gok ikquote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/
En wat te denken van deze:
[..]
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?
Waar.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Waar.
En niet alleen van Karel de Grote, 1200 jaar geleden.
Hoe verder je terug gaat, hoe kleiner de poel van "unieke" voorouders, hoe meer doublures in stambomen.
Zelfs in de enkele mannelijke lijn kom je, (vader op zoon, op zoon enz) als je duizenden jaren terug gaat, uit op een handje vol verschillende mannelijke voorouders in Nederland.
Mijn "oervader" is R-L48. Gelijk hier in nederland ook de meest voorkomende voorouder in de mannelijk lijn.
Een man die geschat zo'n 4000 jaar geleden in deze gebieden leefde.
[ afbeelding ]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:58 schreef Momo het volgende:
[..]
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.
Thanks, ik had ook al een beetje gegoogled, maar kwam ook niet veel verder qua mt DNA. Qua mannelijke DNA is het wel logisch gezien mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente. Even net iets googled op artikelen, toen kwam ik wel hier op uit in een artikel. Het is niet echt duidelijk een gebied inderdaad.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:01 schreef BertV het volgende:
[..]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.
Haplogroup I1 (M253) is Scandinavisch, RL-48 is (pre-)Germaans.
Ook een haplogroup die hier heel veel voorkomt. Nog steeds meer in het noorden van nederland dan in het zuiden. Zelfs nu nog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M253
[ afbeelding ]
mt DNA is lastiger omdat hier veel minder (of eigenlijk te weinig) mutaties plaatsvinden.
H1b is zo oud dat er geen locatie aan te hangen is.
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
Haplogroepen gaan meer over prehistorisch bevolkings-migratie.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:14 schreef Momo het volgende:
[..]
...mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente.
Het lijkt mij ook logischer dat het veel meer is.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.
Het duurde hier wel even, wel minder dan een maand. En na het ontvangen van het sample uiteraard nog even een paar weken wachten op de uitslagen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Zou het nog een weekje aankijken en dan contact opnemen. Wie weet is 't heel druk ofzo.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Maar we zijn allemaal etnisch gemixedquote:Op dinsdag 9 augustus 2022 21:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat mijn achtergrond etnisch gemixed is dat weet ik al wel dus dat zal geen verbazing opleveren..
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar we zijn allemaal etnisch gemixed
Misschien velen niet de laatste 200 jaar... maar verder terug zeker wel .
Maar jij bedoelt, gemixed in de twee generaties voor mij. ?
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Dank voor je moeite.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.
Een grote Franse genealogie website is https://en.filae.com
Maar de combinatie Barconne + Sedan levert niets op.
Het zou kunnen dat de naam in Amsterdam is gecorrumpeerd, en het eigenlijk net iets anders was. Bijv. Bargonne (komt vaker voor dan Barconne). Maar vind ook dan niet direct een match.
Eerste stap, de geboorteakte :quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Die etniciteitsschattingen worden steeds beter.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:42 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.
Veel migratie dus.
Ben enigzins nieuwsgierig of de resultaten erg afwijken van wat ik weet en eigenlijk verwacht.
Wellicht hoef je het niet "zo ver van huis" te zoeken :quote:[..]Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. [..]
Barcomme v.s. Bellekom - fonetisch niet zo heel ver van elkaar.quote:Bruidegom
Willem Dantin, geboren te Smeermaas (België)
Bruid
Judik van Bellekom, geboren te Herpt, wonende te Heusden
Getuige
Gertrudis Mulder
Opmerking
Datum trouwen: 02-01-1803
Plaats trouwen: Heusden
Datum ondertrouw: 17-12-1802
Plaats ondertrouw: Heusden
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:17 schreef Ericr het volgende:
https://noord-hollandsarc(...)=27281203&miview=ldt
Met de trouwakte van de dochter.
De vader heette Guillaume, zou in Nederland dan Willem kunnen zijn. Alleen lijkt de vader geboren in Ourthe (Frankrijk) en niet in Smeermaas.
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbdquote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:38 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 15:05 schreef Ericr het volgende:
[..]
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbd
Komt voor in dezelfde stamboom als het record uit 1837
Scandinavisch is standaard voor nederlanders de "groeps link" door emigratie uit Denemarken Noorwegen. Mocht je grote en veel scandinavische matches krijgen (5% gedeeld DNA in bepaalde hits of meer) dan is er iets aan de hand op persoonlijk niveau. overgrootouder of betovergrootouder klopt dan wel.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 20:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Wij delen 20.7% DNA en dat is minder dan ik had verwacht.
Scandinavische overgrootouder of betovergrootouder.
Een Fransman met dezelfde naam die in Nederland woonde. Het kan maar de kans is groter dat het dezelfde persoon is. Een aanname maar op Myheritage in ieder geval een record waar hij geboren zou zijn in 1774 en een geboorte van de dochter in 1806.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 20:25 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.
In bedoelde stamboom is bij Guillaume Dantin geen enkele datum vermeld.
[ afbeelding ]
n,b, ik wil overigens niet beweren, dat ze niet gelijk (kunnen) zijn, De stamboekinschrijving zou wellicht opheldering kunnen geven.
Bedankt voor de duiding.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 21:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Scandinavisch is standaard voor nederlanders de "groeps link" door emigratie uit Denemarken Noorwegen. Mocht je grote en veel scandinavische matches krijgen (5% gedeeld DNA in bepaalde hits of meer) dan is er iets aan de hand op persoonlijk niveau. overgrootouder of betovergrootouder klopt dan wel.
Ze kappen altijd automatisch af zo rond de 1500 dna hits.
[ afbeelding ]
Ik ben 0,1% totaal afwijkend.
Mijn opa van vaderskant heeft 2 grootouders geboren in Denemarken, dus daar zit wel 12,5% ongeveer Scandinavisch als het goed is. Mijn oma aan vaderskant komt vooral uit Friesland dat wel. Aan mijn moeders kant geen Fries of Scandinavisch.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 22:30 schreef BertV het volgende:
Je ziet dat momo nog aardig hoog zit in scandinavisch voor een 2022 resultaat. Wellicht meer friezen aan beide kanten oid?
Mijn moeder is een friezin, maar mijn vaders voorouders wonen al zo lang in de bijbelgordel rond wageningen dat ze bonifatius de hand hebben geschut.
Het algoritme lijkt hierdoor correcter, dat zie ik ook in andere tests.
Die 12,5% + Friezen zijn dus de oorzaak. Die inschattingen zijn nog beter dan ik dacht.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 22:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Mijn opa van vaderskant heeft 2 grootouders geboren in Denemarken, dus daar zit wel 12,5% ongeveer Scandinavisch als het goed is. Mijn oma aan vaderskant komt vooral uit Friesland dat wel. Aan mijn moeders kant geen Fries of Scandinavisch.
Dantin uit "Richel", Dantin uit "Smeermaas" en Dantin in Sedan zal m.i. dezelfde persoon zijn.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 21:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
Een Fransman met dezelfde naam die in Nederland woonde. Het kan maar de kans is groter dat het dezelfde persoon is. Een aanname maar op Myheritage in ieder geval een record waar hij geboren zou zijn in 1774 en een geboorte van de dochter in 1806.
Heb geen betaald account meer daar, zou anders de onderliggende stukken kunnen zien.
Bij mij is er een klein beetje van 'Scandinavian' naar 'French and German' gegaan:quote:Op woensdag 24 augustus 2022 21:49 schreef Momo het volgende:
Zag dat 23andme updatet was.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grote veranderingen met vorige versie
Dat Marie Anne Petronelle Dantin een dochter is van Guillaume (Willem) Dantin en Judith (van) Bellekom wordt bevestigd door haar overlijdensakte van 01-04-1863. Mede-aangever is Hendrikus Adrianus van Opzeeland, haar zwager.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Erg bedankt voor alles.quote:Op zaterdag 27 augustus 2022 11:57 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Dat Marie Anne Petronelle Dantin een dochter is van Guillaume (Willem) Dantin en Judith (van) Bellekom wordt bevestigd door haar overlijdensakte van 01-04-1863. Mede-aangever is Hendrikus Adrianus van Opzeeland, haar zwager.
Hendrikus Adrianus van Opzeeland trouwde op 03-03-1830 te Heusden met Maria Catharina "Daaten", Maria Catharina werd gedoopt op .09-10-1804 te Vlissingen.
Zie mijn eerdere reacties voor verdere gegevens.
Zag die naam al voorbij komen inderdaad.quote:Op maandag 5 september 2022 20:30 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Deze beste man even aanschrijven:
Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode
https://www.tubantia.nl/w(...)-bijzonder~ab19d94c/
Die bleek ouder dan de officiële lijst, dus ze doen onderzoek naar de claim en passen de lijst eventueel aan
Het probleem is dat men destijds geen echte achternamen kende zoals tegenwoordig.quote:Op maandag 10 oktober 2022 19:25 schreef Nia het volgende:
Vanaf deze Van Woudenberg familie wordt het voor mij een onoverzichtelijke brij van dezelfde personen die met verschillende achternamen door elkaar worden gebruikt in bronnen: van den Bergh, van der Lede, van Arkel, van Amstel, van Benschop, van IJsselstein enz enz.
Het is allemaal moeilijk te volgen maar toch dank voor je uitleg. 12 jaar lang ben ik inmiddels met mijn stamboom bezig. Ik ben een rasechte Groninger. Op één overgrootouder na zijn ze allen geboren in de provincie Groningen waardoor ik mijn stamboom grotendeels in kaart heb kunnen brengen middels o.a. www.allegroningers.nl met uiteraard veel boeren, schippers, wat landadel en lijnen naar Friesland en naar Duitsland.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 00:38 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Het probleem is dat men destijds geen echte achternamen kende zoals tegenwoordig.
Zo was iemand gewoon Jan, die dan als "beroep" heer van Arkel was.
Later heeft men dat dan voor het gemak omgezet naar "Jan van Arkel".
Maar door huwelijken en erfenissen werden er wel eens heerlijkheden gesplitst, of ook nieuwe aangekocht.
De heren van Arkel komen zodoende voort uit de heren ter Leede (dus "van der Lede").
Herbaren II van der Lede zou in 1234 de 1e "Van Arkel" worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlijkheid_Ter_Leede
https://nl.wikipedia.org/wiki/Land_van_Arkel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbaren_II_van_der_Lede
Echter: bovenstaande was het 2e huis "van Arkel".
Naar verluidt is Arkel in 983 gesticht (door een Herman of Foppe van Arkel ?).
Daarna volgende o.a. Jan I met diverse nakomelingen. De laatste van dit 1e huis zou Jan VII zijn. Herbaren II was de achterkleinzoon van de broer van Jan VII's opa als je het nog kunt volgen
Je zult echter zien dat Wikipedia voor dat 1e huis amper bronnen weet te geven.
Als je een rasechte Groninger bent is er grote kans dat we familie zijn, heb je overeenkomende familienamen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 11:29 schreef Nia het volgende:
[..]
Het is allemaal moeilijk te volgen maar toch dank voor je uitleg. 12 jaar lang ben ik inmiddels met mijn stamboom bezig. Ik ben een rasechte Groninger. Op één overgrootouder na zijn ze allen geboren in de provincie Groningen waardoor ik mijn stamboom grotendeels in kaart heb kunnen brengen middels o.a. www.allegroningers.nl met uiteraard veel boeren, schippers, wat landadel en lijnen naar Friesland en naar Duitsland.
Een lijn die mij uiteindelijk tot de Woudenberg/van Rijningen familie bracht begint in Groningen in 1634 met het huwelijk van een Geertruid Stalpaert van der Wiele. De start van een boeiende geschiedenisreis naar de opbouw van het huidige Nederland zeg maar, plus de mogelijkheid om aan te kunnen haken bij de adellijke families. En dat laatste probeer ik via Agniese van den Berghe, echtgenote van Elias van Woudenberg. Is er iemand hier die deze Agniese ook in zijn/haar stamboom heeft?
Van der Werf, geen link. Gielje Hindriks van der Werf (1798 Nieuw Scheemda - 1879 Nieuwolda), dochter van Hindrik Egberts van der Werf en Derkjen Caspersquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:40 schreef Nia het volgende:
Hier zes achternamen. Misschien heb jij ze ook in jouw stamboom:
Akkerman: Hilbert Akkerman (oom? van gitarist Jan Akkerman heeft hij me wel eens verteld) gehuwd met een Sina Wolthuis (Sina's moeder is een Jacoba Jeltina Kloosterman, een zus van mijn opa aan moederskant). Mijn moeder heette ook Sina.
Brouwer: Mijn overgrootmoeder aan moederskant is een Trijntje Brouwer uit Nieuwe Pekela, getrouwd met Emo Westerhof.
Zweep: ik heb een Alida Derkina Zweep, getrouwd met Jan Westerhof, een broer van mijn oma aan moederskant.
Prins: Een Martje Prins, gehuwd met Pieter Westerhof, vader van bovengenoemde Emo Westerhof.
Meijer: Die naam gaat bij mij terug naar een dochter Aeltjen (geboren 1703) van Adam Meijer en Geesjen Arendts in Sappemeer.
Van der Werf gaat mij bij terug naar Lemmer in Friesland: Een dochter van Ids Romkes van der Werf genaamd Jenske/Inske Jozes trouwt in 1852 in 't Zandt met Pieter Siebe.
-Jan Harms Brouwer getrouwd in 1801 in Nieuwe Pekela met Elsijn Jans?quote:
Denk dat je hier wel iets aan hebt:quote:Op maandag 10 oktober 2022 19:25 schreef Nia het volgende:
Een lijn in mijn stamboom komt uit bij een Peter Petersz Pijll, gehuwd met Aleid Jansdr van Woudenberg. Ze leefden zo rond 1350.
Dit overzicht heb ik eerder al meegenomen in mijn stamboom. Toch dank voor de link. Mijn zoektocht was eigenlijk naar de moeder van Agniese van den Berghe. In het 'Heren van' overzicht van johnooms.nl lees ik dat zij Isolde van IJsselstein is. kareldegrote.nl geeft als haar voornaam NN. Volgens diezelfde kareldegrote.nl zijn de ouders van deze NN : Arnold van Amstel, Ridder en Heer van Benschop en Johanna NN.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 19:11 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Denk dat je hier wel iets aan hebt:
https://oudscherpenzeel.n(...)pdf/Wolfswinckel.pdf
Aleid was dus de dochter van
Johan (Jan) van Rijningen - Woudenberg, 12 mrt - 28 nov 1367
en:
Aleid van Almelo, 15 jan 1326 - voor 1367
Je zou dan overigens ook afstammen van het geslacht van Brederode.
Agniese (=Agnes) van den Berghe was de dochter van Arnold van den Berghe, heer van Liesveld, en Isolde van IJsselstein.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 20:12 schreef Nia het volgende:
Mijn zoektocht was eigenlijk naar de moeder van Agniese van den Berghe. In het 'Heren van' overzicht van johnooms.nl lees ik dat zij Isolde van IJsselstein is. kareldegrote.nl geeft als haar voornaam NN. Volgens diezelfde kareldegrote.nl zijn de ouders van deze NN : Arnold van Amstel, Ridder en Heer van Benschop en Johanna NN.
Al verder zoekend kom ik uit op hogenda.nl Daar lees ik dat de moeder van Agniese van den Berghe een dochter is van Arnoud van Amstel en een Agniese/Agnes van Merlo. Ik kan echter nergens een huwelijk vinden tussen een Agnes/Agniese van Merlo en Arnold van Amstel en hou het toch maar bij de versie van kareldegrote.nl
Zo heb ik het ook in mijn stamboom. Bij Alveradis van Heusden heb ik als moeder nu alleen Aleidis staan. Jan van Heusden, haar vader, is volgens een genealogieonline pagina 2x getrouwd geweest, te weten Aleida van Cuijk en Aleydis Persijn van Putten. Van die laatste zie ik op die pagina Agnes van Haarlem als moeder staan. Is Aleydis Persijn van Putten de moeder van Alveradis/Aleidis van Heusden?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:29 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Agniese (=Agnes) van den Berghe was de dochter van Arnold van den Berghe, heer van Liesveld, en Isolde van IJsselstein.
van den Berghe = 's Heeraartsberg = Bergambacht.
Liesveld = Groot-Ammers, ligt tegenover Bergambacht (aan de overkant van de Lek).
Arnold van den Berghe was de zoon van Herbaren Floris van den Berghe, die op zijn beurt de zoon was van Herbaren II van der Lede - van Arkel.
Herbaren Floris van den Bergh was gehuwd met Agnes van Brederode (ca. 1231 - 29 apr 1280). Deze laatste is mogelijk vernoemd naar haar overgrootmoeder Agnes van Haarlem.
Agnes van Brederode was de dochter van Dirk I van Brederode en Aleid (of Alveradis) van Heusden.
Kloptquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 23:49 schreef Nia het volgende:
Is Aleydis Persijn van Putten de moeder van Alveradis/Aleidis van Heusden?
MyHeritage staat bekend als van een lagere kwaliteit. Ik heb ook 30% Iers gekregen bij MyHeritage. Ik heb wel een Ierse voorouder heel ver terug (meer dan 12 generaties). Maar dan kom je niet boven een procent uit. Veel Nederlands krijgen ook Engels. 23andme is van veel betere kwaliteit.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 20:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Zoals ik al enige tijd geleden gepost heb heb ik dus een DNA test laten doen via 23andme.
De resultaten waren redelijk te voorspellen met een paar kleine verassingen maar eigenlijk leek het mij wel plausibel allemaal.
Welnu, ook heb ik mijn resultaten geupload bij Myheritage en 35 euro afgedragen uit nieuwsgierigheid en...
De analyse wbt de afkomst van mijn ene ouder kant is redelijk vergelijkbaar.
Maar die van mijn andere kant daartegen is volslagen anders.
Helemaal geen enkel procent Nederlands en wel Brits en Iers, zelfs Fins.
Heb eigenlijk zeer mijn twijfels bij de analyse van Myheritage.
My heritage schrijft mij grotendeels iers, welsch, schots toe. Dit is onzinquote:Op donderdag 20 oktober 2022 20:28 schreef Momo het volgende:
[..]
MyHeritage staat bekend als van een lagere kwaliteit. Ik heb ook 30% Iers gekregen bij MyHeritage. Ik heb wel een Ierse voorouder heel ver terug (meer dan 12 generaties). Maar dan kom je niet boven een procent uit. Veel Nederlands krijgen ook Engels. 23andme is van veel betere kwaliteit.
Die grove inschatting klopt vaak niet, die preciezere groepen wel.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 20:24 schreef WammesWaggel het volgende:
Heb eigenlijk zeer mijn twijfels bij de analyse van Myheritage.
MyHeritage besteld dus? Dan kun je in bepaalde databases kijken voor bepaalde documenten van voorouders.quote:Op zondag 20 november 2022 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wat kan je doen met een My hermitage abo?
Verwacht je wat lijken in de kast?quote:Op zondag 20 november 2022 21:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik heb nu ook eens zoiets besteld. Ik ben erg benieuwd . Dit is heel spannend voor me
Ik ben vooral blij met de ongelimiteerde mensen die je kunt toevoegen aan je (online) boom. Ik werk lekker op die site qua uitbreiden van de boom.quote:Op zondag 20 november 2022 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wat kan je doen met een My hermitage abo?
Geni vind ik wat dat betreft beter, omdat je samenwerkt aan een grote boom, ongelimiteerd ook voor gratis gebruikersquote:Op maandag 21 november 2022 01:11 schreef Moira het volgende:
[..]
Ik ben vooral blij met de ongelimiteerde mensen die je kunt toevoegen aan je (online) boom. Ik werk lekker op die site qua uitbreiden van de boom.
Ik verwachte helemaal geen lijken in de kast.quote:
Ja, aan de kant van mijn opvoedvader ook een heleboel van dit soort constructies.quote:Op vrijdag 25 november 2022 10:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik kwam een mooie tegen:
Rixta Aijolts ten Have en Tjarko Hillenius ten Have, haar neef, huwen rondom 1750 met elkaar
Ze krijgen een boel kinderen, waaronder Eppo en Aijolt
Eppo huwt met Jantje Sibolts Dethmers en krijgt een bunch kinderen, waaronder een Tjarko Eppes ten Have en een Rikste Eppes ten Have (rondom 1800)
Aijolt huwt met Eelbren Sijbolts Dethmers (ja, een zus van Jantje) en krijgt ook wat kinderen, waaronder Tjarko Aijolts ten Have en Rikste Aijolts ten Have.
Nou komt het:
- Rikste Eppes ten Have huwt met Tjarko Aijolts ten Have, haar neef
- Rikste Aijolts ten Have huwt met Tjarko Eppes ten Have, haar neef
Dus, 3 huwelijken tussen een Rikste ten Have en een Tjarko ten Have ...
Nee bij 23andme moet je echt weer zelf een test doen (moeite waard imo hoor). En duurt ongeveer 4-6 weken ofzo voor ‘ie aangekomen en verwerkt is.quote:Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?
Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer ?
dit zou toch al moeten aankomen
[..]
ik hoop van niet .
MyHeritage heeft wel een matige schatting van etniciteit. Hij gooit veel Nederlands-Belgisch op Engels-Iers. Of verwacht je daar nog iets meer aparts ver weg van Vlaanderen? Al kan je vast aan je matches zien straks of je vader je vader is Best veel mensen gebruiken MyHeritage in de Benelux. Volgens mij duurde het bij mij 6 weken voordat ik de uitslag had na ik het op had gestuurd.quote:Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?
[..]
ik hoop van niet .
Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?quote:Op maandag 28 november 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
[..]
MyHeritage heeft wel een matige schatting van etniciteit. Hij gooit veel Nederlands-Belgisch op Engels-Iers. Of verwacht je daar nog iets meer aparts ver weg van Vlaanderen? Al kan je vast aan je matches zien straks of je vader je vader is Best veel mensen gebruiken MyHeritage in de Benelux. Volgens mij duurde het bij mij 6 weken voordat ik de uitslag had na ik het op had gestuurd.
Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?quote:Op maandag 28 november 2022 20:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )quote:Op maandag 28 november 2022 20:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?
Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.quote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )
idd, vergeet altijd black-fridayquote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.
Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?quote:Op maandag 28 november 2022 20:25 schreef Bluesdude het volgende:
Bij Ancestry wordt ik met dna-bestand ingedeeld bij germanic europe en niet met de label iers, schots,welsch van Myheritage.
Het gaat om dezelfde etnische afkomst die ze bedoelen ... dus Ancestry is meer waarheidsgetrouw met deze benoeming. maar de 19% southern philippines is weer foute label. Moet zijn indonesian
Ancestry heeft meer dna-accounts en ik ontdekte dna-matches die niet te ver verwijderd familie zijn
Van enkelen weet ik niet waar ik onze gemeenschappelijke voorouder moet zoeken .. Zal wel in de 19e eeuw zijn met 150cM-match
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
ik hoop van niet .
Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.quote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )
Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?quote:Op dinsdag 29 november 2022 08:57 schreef Moira het volgende:
[..]
Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.
Moest voor 23andme naar Zaandam ofzo in NL sturen. Daar zat gewoon het depot vanaf waar ze het naar de VS stuurden (dus 3-4 weken tot ‘ie aan komt).
Kan best idd, maar Duitsland is iig niet het eindpunt voor de test dus vandaar dat het langer duurt om aan te komen bij het lab.quote:Op dinsdag 29 november 2022 09:01 schreef BertV het volgende:
[..]
Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?
Dit soort tests worden in grotere partijen verzonden, lijkt me vanuit duitsland dan in dit geval.
Ancestry 4 , waarvan 3 in Amerika wonendquote:Op maandag 28 november 2022 20:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?
Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?quote:Op dinsdag 29 november 2022 19:38 schreef Bluesdude het volgende:
over dna gesproken
De uitslag van een Y-DNA-test wordt gegeven met vernoemen van een haplogroep, toch ?
Ook met subgroepen codes ?
En dan kun je hier verdere informatie vinden ???
https://en.wikipedia.org/(...)opulations_of_Europe
Wel duur zo'n Y-DNA-test
https://www.dna-test.nl/y-chromosoom-vergelijkingstest.html
Ga ik doen, denk erover. Ik heb onzekerheden over de afstamming van een bepaalde voorvader.
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.quote:Op dinsdag 29 november 2022 19:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?
Al ben ik vrouw, via een match aan mijn vaders kant weet ik zelfs dat ik I-M253 daar heb en H1b aan de mtDNA kant uit mijn eigen 23andme uitslag.
Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?
???quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.
Stamboom is max 250 personen zonder abonnement.
De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
???
Ik heb een ancestry-test gedaan. Dat was geen Y-DNA test.. Mij is geen haplogroep gegeven
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.
https://customercare.23an(...)e-Haplogroup-Reportsquote:Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/
Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.quote:Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/
Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom. Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?quote:Op woensdag 30 november 2022 08:19 schreef BertV het volgende:
[..]
Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.
Ik had L48. (4600 jaar oud)
Als het je echt om een test gaat waarbij het meer op persoonsniveau komt raad ik je FTDNA aan.
Er zijn daar verschillende pakketten waarbij je toch wel voor zo'n 67 markers moet gaan om recentere connecties te vinden. Nog los of er wel "hits" zijn want zoveel Y-DNA-testers zijn er niet.
Als je een connectie krijgt die deze 67 markers gelijk aan die van jou heeft kun je altijd nog beslissen om verder (duurder) te testen.
Ik ben gegaan voor het volledige pakket, de BIG-Y.
Het is allemaal wel taaie moeilijke stof, dus het kan uitlopen op een teleurstelling, zeker voor zoveel geld.
Je moet je er echt in verdiepen, anders dan met de gangbare autosomale tests.
[ afbeelding ]
Bovenstaand zijn resultaten uit de Big-Y.
Onderstreept de ook in 23andMe gevonden antieke haplogroep RL48, verder naar rechts meer recentere haplogroepen.
R-FT72806 is een unieke voorvader uit letterlijk het jaar nul. (geschat)
Je ziet dat het daarna verder gaat in zogenaamde branches.
Ongeveer 2 generaties later splitst mijn lijn zich naar R-BY182803... waar ik vooralsnog helemaal alleen ben.
Je ziet hier ook dat ik 9 nog unieke mutaties heb in mijn Y-chromosoom.
Gemiddeld zul je met een Big-Y test een gemeenschappelijke voorvader vinden uit 1400 a 1500.
Dat is tenminste de claim van FTDNA zelf.
Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom.
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/quote:Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?
Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:32 schreef BertV het volgende:
[..]
Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.
Het grote probleem is alleen dat het mtDNA niet snel genoeg muteert.
Bij Y-DNA heb je zo om de twee generaties een kopieerfout.
Bij mtDNA kan dat honderden jaren duren.
Zo is het niet geschikt om te dienen voor onderzoek op persoonlijk niveau.
[..]
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/
Tussen de 4400 en 8000 jaar oud.
Origin: Central Asia or Anatolia
Die hele smalle lijn komt volgens schattingen oorspronkelijk uit dat gebied.
Nee, ik heb ook wel getwijfeld al ligt mijn interesse niet in de voor mij bekende vrouwelijke lijn. (H17a1)quote:Op woensdag 30 november 2022 13:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.
Volgens DNAGenics heb ik specifiek haplogroep H1b1. Daar kan deze site dan weer niet specifiek een locatie aan koppelen.
Als ik daar op google kom ik op deze site:
https://www.familytreedna.com/public/mt-dna-haplotree/H;name=H1b1-T16362C
Dat is neem ik aan mensen die ook die specifieke haplogroep hebben en waar ze nu wonen?
Zou wel gaaf zijn een beter beeld te krijgen van mijn oudste bekende mtDNA voorouder (geboren in Borken, Duitsland) en dan de lijn tot centraal Azië vaag te kunnen trekken.
Je ziet inderdaad het ratjetoe aan landen waar H1b1 nu gevonden wordt.quote:mtDNA testing will not be able to identify specific countries that your maternal ancestors came from. mtDNA mutates slowly which allows you to find out ancient information (such as your haplogroup), and will not help you learn about your more recent (within the past 200-500 years) origins.
Voor een stamboom kan ik webtrees (software) aanraden. Pakket waarmee je je stamboom online kunt bijhouden. In het GEDCOM-formaat, het standaard bestandsformaat bij stamboomapplicaties.quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Na 15 dagen is mijn DNA staat aangekomen
[ afbeelding ]
Ze zeggen dat ze 3 tot 4 weken nodig hebben
Dat wordt even wachten
Ik verwacht de resultaten rond de jaarwisselingquote:Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef BertV het volgende:
[..]
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.
Het zo ook maar kunnen dat ze plots over 2 weken een mail sturen met "je resultaten zijn klaar".
quote:Op woensdag 28 december 2022 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
...moet er wel zijn zo nu denk ik?
Gefeliciteerd. Je opvoedvader is iig je biologische vader.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:55 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niet echt verrassingen
Er is een dna match met een verre nicht aan mijn vaders kant.
[ afbeelding ]
Die persoon is in de 70 jaar. zelf ben ik rond de dertig. Denk wel dat het kan kloppen om eerlijk te zijn.
Omdat je hebt gekozen voor de goedkoopste optie. Dan had je 23andme moeten nemen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Das 23andme iddquote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Voor het gezondheids-onderdeel van 23andMe moet je weer extra betalen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Welke parochie moet je hebben?quote:Op zondag 29 januari 2023 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand enig idee hoe ik nog via familysearch de scans van bepaalde parochies kan doorzoeken? Of via een andere website. Voorheen kon ik hier: https://www.familysearch.(...)%2CplaceId%3A1927059 op "browse all images" o.i.d. klikken en dan via provincie naar gemeente naar parochie om bij de gewenst scans te komen. Nu krijg je een zoekvenster.
Alle. Ik wil gewoon weer 'Nederland > Provincie > Huppelkutteveen > Hervormd' door willen klikken.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:13 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Welke parochie moet je hebben?
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemenquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoeligquote:Op maandag 27 februari 2023 13:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemen
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staatquote:Op maandag 27 februari 2023 13:06 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoelig
Indisch-Nederlands is een culturele identiteit, allereerstquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Als je bijv in de 18e eeuw een Griekse voorouder heb, dan kun je best zeggen: Ik heb Griekse roots.quote:
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?quote:Op maandag 27 februari 2023 13:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staat
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik jaquote:Op maandag 27 februari 2023 13:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.
Nee, maar je etnisch Nederlandse voorouders die eeuwen terug in Indonesië hebben gewoond waren dan Indische Nederlanders.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Voor mij heb ik dan voorouders die geboren zijn in Duitsland, Denemarken en (wat nu) Oekraine is. Ook Zweeds is dan 1 stap verder dan grootouders van grootouders. Dat van Asjkenazi Joods uit Oekraine wist ik niet eens voordat DNA testen deed of stamboom ging uitzoeken dus dat zou raar zijn. Duits zit sowieso wel meer verweven in mijn familie, qua roots ben ik meer Duits dan Nederlands denk ik, maar ik zie mij ook niet als Duits ofzo. Ben wel op de grens opgegroeid dus bekend met de cultuur ben ik wel meer. Misschien dat het met de WO2 ook wel gevoeliger ligt bij mensen. Mijn oma heeft een Duitse achternaam maar vind Duitsers nog steeds moffen. Deens/Zweeds wist ik wel, ik vind zeker die culturen wel meer interessant, maar ik ben ook zeker geen Zweedse of Deense.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja
Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer
Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:34 schreef Moira het volgende:
Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet wordenquote:Op maandag 27 februari 2023 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
Mensen in Nederland die zich Indische Nederlander, afgekort naar Indisch, noemen zijn meestal van gemengde Indonesische en Europese afkomst...dus Indo-Europeanen, afgekort ook wel 'indo'.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:46 schreef Moira het volgende:
[..]
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden
En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
Indische Nederlanders zeggen ook wel eens totoks en indo's .quote:Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).
Die calculators zijn niet geschikt om letterlijk te nemen door ons stervelingen.quote:Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).
Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.
Ik weet niet of jullie Vahuduo al kennen?
En als je 4 miljard jaar terug in de tijd gaat heb je helemaal geen voorouders.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.
Voor etniciteit gebruik ze recente referentiegroepen.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin...
quote:Op zondag 5 maart 2023 08:24 schreef BertV het volgende:
[..]
Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)
Ja, die zwarte cirkels.quote:Op zondag 5 maart 2023 10:02 schreef britneycheers het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?
Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
quote:Genetische groepen worden toegewezen met verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Een hoog betrouwbaarheidsniveau biedt een sterke indicatie dat X inderdaad lid is van deze genetische groep, terwijl een lager betrouwbaarheidsniveau een minder overtuigende indicatie is
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printenquote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:24 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?
Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.
Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:11 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen
Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.
Die kans is inderdaad aanwezig. Dan zou je moeten kijken naar de verdere voorouders van die Judith/Judik.quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:37 schreef Vimbavimba het volgende:
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?quote:Op maandag 20 maart 2023 18:34 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.
Letterlijk op de dag dat ik wilde gaan plotten, letterlijk een minuut nadat ik ging zitten werd de plotter door de IT buiten werking gesteld omdat ie twee weker later werd vervangen door een nieuwe (en de inkt waarschijnlijk op was)quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:44 schreef D. het volgende:
[..]
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?
Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?quote:Op zondag 21 januari 2024 21:50 schreef Dagoduck het volgende:
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.
Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn
[ afbeelding ]
Ik moest ook even goed kijken, ook omdat ze allemaal Gerrit of Gerrit Jacob lijken te heten. Maar Jacob Willems is vernoemd naar zijn grootvader die Jacob Willemsz Pikeren heette.quote:Op zondag 21 januari 2024 23:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)
Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:57 schreef BertV het volgende:
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.
Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.
Aangifte gaat nooit lukken met een overledene, maar vlak het dopen niet uit.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:44 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?quote:Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef D. het volgende:
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).
Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.
Ja dat zijn dan vaak foto’s die je directe familie van neven/nichten kreeg opgestuurd ofzo. Althans, zo heb ik ook veel onbekende familiefoto’s. Volgens mij zitten daar ook gewoon foto’s van vrienden van overgrootouders/oudtantes tussen.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?
Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websitesquote:Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?
Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:01 schreef D. het volgende:
[..]
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites
Ik ben idd aan het puzzelen nu
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggenquote:Op zondag 28 januari 2024 14:16 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.
Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:
[..]
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:23 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.
Uiteraard. Voorbeeld: soms weet je gewoon bijna zeker dat twee personen vader en zoon zijn (door de naam bijvoorbeeld), je hebt alleen de geboorteakte niet. Maar wel bijvoorbeeld de trouwakte van de vader en een overlijdensakte van een doodgeboren kind van de zoon. En misschien nog wat krantenartikelen ofzo. Op die manier gebruik je wel de burgerlijke stand voor feiten maar trek je toch conclusies (het liefst met aantekeningen dat iets niet zeker is).quote:Op zondag 28 januari 2024 14:30 schreef D. het volgende:
[..]
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.
Ja, mee eens. Over dit soort feiten ging mijn zin dan ook niet.quote:Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.
Ik heb een grafsteenquote:Op zondag 28 januari 2024 15:02 schreef Dagoduck het volgende:
Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten". Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.
De gegevens van de grafsteen komen niet overeen met die uit de Burgerlijke Stand?quote:Op zondag 28 januari 2024 15:05 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb een grafsteen
Nouja, een foto ervan
*speelt Twilight Zone muziekje afquote:Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.
https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.quote:Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.
https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Ik heb hier na al die jaren geen problemen meer mee. De 17e eeuw, dan wordt het al wat lastiger maar meestal kom ik wel uit.quote:Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Dagoduck het volgende:
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.
Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.
Bewuste beslissing van de laatste jaren. "Ruimte voor de rivier".quote:Op vrijdag 2 februari 2024 12:27 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.
Prachtigquote:Op vrijdag 16 februari 2024 01:19 schreef Dagoduck het volgende:
We hebben een kunstenaar
[ afbeelding ]
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Ja, je geeft gewoon zelf aan de steenhouwer door wat er op het graf moet komen te staan. Als je een grafsteen als bron gebruikt gewoon goed erbij vermelden (zoals eigenlijk met al je bronnen).quote:Op maandag 19 februari 2024 08:41 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.
Zo zijn grafstenen niet 100% betrouwbaar (zie eerdere post van Dagoduck). Die data daar op komt denk ik van familieleden en niet van de overheid.
Ik zat met een puzzel waarbij ik daar eventjes aan heb gedacht. Bleek een vader twee zonen met dezelfde naam te hebben gekregen die allebei trouwden en een gezin hadden, zelfde voornaam, patroniem en achternaam. Wel andere moeder. Ben het nog niet tegengekomen in mijn onderzoeken dat iemand opzettelijk een andere leeftijd opgeeft. Of in ieder geval niet dat dat te bewijzen is.quote:En verder niet onbelangrlijk: mensen zelf deden vaak (om allerlei redenen) liegen over hun geboortejaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/se(...)out+their+birth+date
Persoonlijk ken ik ook iemand (een bejaarde man die nog leeft) welke niet zijn echte geboortejaar aan de buitenwereld kenbaar wilt maken.
Als iets uit vervlogen tijden eenmaal op papier staat dan moeten we die foutmarge maar voor lief nemen, we komen er toch nooit meer achter hoe het echt zat. Wat ook nog wel eens fout gaat zijn het door elkaar halen van ondertrouw/trouwdatums door vaak minder ervaren genealogen (en dan ook geen bron erbij). Of het vermelden van een doopdatum (bijvoorbeeld in 1805) als geboortedatum (ergens in de Burgerlijke Stand in 1830 ofzo (huwelijksbijlagen).quote:Uiteraard zal in het huidige computertijdperk geen cheaten meer mogelijk zijn, maar vroeger kon je vermoedelijk wel eens een ambtenaar met ganzenveer om de tuin lijden
Overigens... die laatste kon natuurlijk ook schrijffouten maken.
Waren er laatst niet ergens babies verwisseld na de geboorte?quote:Op maandag 19 februari 2024 12:33 schreef BertV het volgende:
De enige lijn in mijn uitgebreide stamboom aan mijn moederskant die ik echt voor waar aanneem is de enkele vrouwelijke lijn.
"Mater certa, pater semper incertus"
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 20:39 schreef jakosi het volgende:
Het lijkt erop dat mijn paternale haplogroep J-M92 is. Wel verrassend want deze is in Nederland vrij zeldzaam:
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml
Romeinen??
Ik zou graag inderdaad zien welke details je krijgt, dus een PB is welkomquote:Op zondag 25 februari 2024 12:46 schreef BertV het volgende:
[..]
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.
J2 is wel veel ouder dan de Romeinen dus het is geen zekerheid dat zij het gebracht hebben.
Deze grove Haplogroepen zijn vanzelfsprekend niet bedoeld voor "persoonlijke" genealogie maar de uitkomst van onderzoek naar prehistorische / historische bevolkingsmigratie.
Als je interesse hebt in meer recente geschiedenis dan is een meer uitgebreide Y-dna test een aanrader.
Hiermee kun je veel recentere connecties vinden. Hoe meer mannen zo'n test doen, hoe interessanter de uitkomst.
Met de prijzige Big-Y krijg je zelfs een eigen plekje op de stamboom die internationaal aangemaakt is.
Inclusief een migratie-kaart, tijdslijn, hits met archeologische vondsten etc.
Ik ben R-BY182803, een verre, meer recentere afsplitsing van R1b-S21 (U106)
https://www.eupedia.com/e(...)Y-DNA.shtml#S21-U106
Als je wilt zien welke details je krijgt met Big-Y stuur ik wel een PM.
Wat bijzonder dat je de moeite neemt!quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:39 schreef Pwn_zoon het volgende:
Ik weet niet of er meer mensen het tv-programma Liefde voor het Landgoed hebben gevolgd?
Ik heb alle kasteelbewoners aan elkaar weten te koppelen (even openen in een nieuw scherm voor de leesbaarheid):
[ afbeelding ]
De actrice Audrey Hepburn is als extra toetje toegevoegd
Inteeltquote:Op zaterdag 25 mei 2024 01:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb afgelopen week eindelijk een gezamenlijke voorouder weten te vinden tussen mijn vrouw en mijzelf. 9 generaties terug
Was je al lang naar op zoek denk? Vind 9 generaties nog wel meevallen. Maar dan zit je precies in die periode waarbij je in bepaalde takken doodloopt natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 01:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb afgelopen week eindelijk een gezamenlijke voorouder weten te vinden tussen mijn vrouw en mijzelf. 9 generaties terug
Dat vond ik in mijn stamboom al wat eerder Niet tussen mijn ouders, die woonden ver van elkaar af. Maar wel aan mijn moeder's kant een paar keer.quote:
Ik geloof ik niet, maar wellicht als ik ooit het geheel grafisch zie ik toch wat overlappingen ziequote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vond ik in mijn stamboom al wat eerder Niet tussen mijn ouders, die woonden ver van elkaar af. Maar wel aan mijn moeder's kant een paar keer.
Chatgpt kan het prima lezen en eventueel vertalen naar modern Nederlands.quote:Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.
Leuk!quote:Op zaterdag 25 mei 2024 01:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Jup, zo'n 20 jaarquote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:47 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Was je al lang naar op zoek denk? Vind 9 generaties nog wel meevallen. Maar dan zit je precies in die periode waarbij je in bepaalde takken doodloopt natuurlijk.
In mijn moeder's familie was het alsof ik getrouwd was met de zoon van mijn broer's zoon (zoon van mijn neef dus). Dat is toch echt wel familie.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:48 schreef D. het volgende:
Ik geloof ik niet, maar wellicht als ik ooit het geheel grafisch zie ik toch wat overlappingen zie
Da's wel vrij dichtbij jaquote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:32 schreef Isabeau het volgende:
[..]
In mijn moeder's familie was het alsof ik getrouwd was met de zoon van mijn broer's zoon (zoon van mijn neef dus). Dat is toch echt wel familie.
Aangetrouwde familie had het nog bonter gemaakt, maar dat was geen bloedverwantschap. Daar hadden broer en zus samen 3 kinderen. En dan staat er dus op de geboorteakte ook iets over vermeld. Ik weet zo even niet meer wat de exacte bewoording was.
Ik waardeer je insteek om niet te strooien met Engelse termen, maar wat is een haploïd onderzoek?quote:Op maandag 10 juni 2024 11:33 schreef HannahVrede het volgende:
Dag allen,
Vandaag heb ik een bijzondere brief mogen krijgen met de uitslag van een wat meer uitgebreid haploïde onderzoek dat ik heb laten afnemen een tijd geleden.
Zo een 20 jaar geleden heb ik dit ook al eens laten afnemen, maar vanzelfsprekend is te verwachten dat de uitslag, van wat we na al deze jaren wetenschap mogen verwachten, een zeer bijzonder en compleet onderzoek in vergelijk!
Nu schetst mij wel één verbazing (en daarom zou ik toch bijna een foutje vermoeden - nu of toendertijd)
Volgens dit onderzoek behoor ik ineens tot een andere haplo-stam.
Ik dacht, zeker gezien hier al eens eerder wat informatie gedeeld werd over dit soort onderzoek, wat zou de reden kunnen zijn?
Vanzelfsprekend heb ik een email gestuurd naar het onderzoeksbureau met de vraag, maar wellicht kan één van jullie mij wat meer uitleggen over de gescheiden mogelijkheid.
Alvast erg veel dank!
Je hebt gelijk, wellicht zelfs een slechte vertaling vanuit eht Engels - gemaakt door mijn autocorrectie.quote:Op maandag 10 juni 2024 11:41 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik waardeer je insteek om niet te strooien met Engelse termen, maar wat is een haploïd onderzoek?
Als ik het goed begrijp:
20 jaar geleden stond het onderzoek op het Y-chromosoom nog in de kinderschoenen.
De stamboom was heel beperkt.
De tak uit die grove uitslag heeft nu een andere benaming gekregen.
Het verwarrende is dat er ook nog eens verschillende standaarden zijn.
De oudere methode om alle mutaties te benoemen bijv. R1b1a2a1a1b1a1a1a maakte het wel erg onoverzichtelijk.
https://www.twspace24.com(...)JaMCWRbpl47xcYAuFE2m
Puur uit interesse, waarom laat je dit niet "gewoon" door een commerciële partij zoals FDNA onderzoeken?
Vanwege bezorgdheid rondom privacy?
Bij FDNA kost een test met het detail van "vroeger" $149 en een test waar je tot op de generatie precies bent: $449.
De gangbare techniek om familie te vinden, en ook nog eens niet alleen via de mannelijke lijn, is natuurlijk veel goedkoper. (autosomale testen) 39 EUR tegenwoordig.
Wil je de groepen hier delen, of is dat vragen naar de bekende weg?quote:Op maandag 10 juni 2024 12:35 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik vind het zo vreemd dat de twee initiële groepen zo ver uit elkaar lijken te liggen, als ik internet geloven mag.
Ik zie dat dit de sponsor is:quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 15:30 schreef Dagoduck het volgende:
Aaahhh, Family Search heeft hun 'records viewer' geüpdatet. #Verandering #Aahh
Family Search heeft alle originele BS en DTB boeken inzichtelijk gemaakt. Gaat niet om stamboom bouwen, gaat om bronnen bekijken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:33 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik zie dat dit de sponsor is:
[ afbeelding ]
Zelf bouw ik op myheritage. Over veranderingen gesproken, bij ancestryDNA KON je lekker automatisch verre familieleden laten toevoegen. Levensgevaarlijk voor de serieuze onderzoekers, maar wel makkelijk.
Zoals TARA al zei, het gaat mij om het raadplegen van scans van praktisch alle aktes in Nederland.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:33 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik zie dat dit de sponsor is:
[ afbeelding ]
Zelf bouw ik op myheritage. Over veranderingen gesproken, bij ancestryDNA KON je lekker automatisch verre familieleden laten toevoegen. Levensgevaarlijk voor de serieuze onderzoekers, maar wel makkelijk.
Dat zijn websites met een zoekfunctie. Dit is meer een website met doorverwijzingen naar bepaalde akten op de websites van archieven. Beetje zoals geneaknowhow dus. Of die andere website die een aantal jaren verdween.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 12:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Handig! beetje de opvolger van Genlias dus
Dat bepaalde gebieden het beter hebben ingericht geldt natuurlijk ook voor
allegroningers, allefriezen en alledrenten
Ik ben blij dat ik voor zover ik weet geen Westfriese voorouders heb, zal ik maar zeggenquote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Ik bedoel, moet je kijken:
Nieuw:
[ afbeelding ]
Oud:
[ afbeelding ]
Doe mij maar minder scrollen en compacter, Genealogie is al genoeg werk zonder al dat onnodige gedoe.
Is wel leuk, DTB gaat zomaar terug tot 1580 met oprichters van de VOC en admiraals enzoquote:Op woensdag 16 oktober 2024 12:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik voor zover ik weet geen Westfriese voorouders heb, zal ik maar zeggen
Overijsselquote:Op donderdag 24 oktober 2024 00:44 schreef Dagoduck het volgende:
Wat een triestigheid dit:
[ afbeelding ]
Ook bijzonder dat je terwijl je zoon nog leeft de volgende zoon dezelfde naam geeft, tot twee keer aan toe.
Ben dat in al die jaren hooguit 1 keer tegengekomen maar gisteren en vandaag al drie keer Vonden ze blijkbaar niet zo raar in Drenthe.
Maar in mijn voorbeelden ging het dus om vernoemingen terwijl het vorige kind met dezelfde naam nog leefde.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 08:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Overijssel
Mijn opa heette weer Albert nadat de eerste Albert jong overleden was.
Albert - Johannes - Albert - Johannes etc moest in stand gehouden worden.
Dat deze Albert genetisch stiekem geen Albert was maakte mijn opvoeder Johannes ook niet uit.
Komt nog wel eens voor als beide grootvaders (of grootmoeders) dezelfde voornaam hebben.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 10:56 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Maar in mijn voorbeelden ging het dus om vernoemingen terwijl het vorige kind met dezelfde naam nog leefde.
Yep, kom er net nog eentje tegen. Ben wel benieuwd naar wat de roepnamen waren dan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 11:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Komt nog wel eens voor als beide grootvaders (of grootmoeders) dezelfde voornaam hebben.
Als de gezondheid van een kind zwak is dat kan dit een soort verzekering zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 10:56 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Maar in mijn voorbeelden ging het dus om vernoemingen terwijl het vorige kind met dezelfde naam nog leefde.
Hier heb je waarschijnlijk al gekeken?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb een vastloper, maar in Brabant, en daar ben ik niet zo heel erg thuis. Misschien dat iemand hier kan helpen?
Het gaat om de familie Van Giersbergen te Gemonde. Theodorus is de zoon van Joannis Theodori, oftewel Jan Dircks van Giersbergen. geboren 1730. Moeder van Theodorus overlijdt in 1736 en Joannis Theodori hertrouwt in 1737. Ik probeer meer over Joannis Theodori te vinden. Waar kwam hij vandaan, wat is zijn link met de rest van de familie Van Giersbergen, waar ik wel een lijn heb tot 1639.
Joannis Theodori van Giesberge is een getuige in Sint Michielsgestel in 1728, maar daar lijkt het tot nu toe op te houden
Ik was bij BHIC inderdaad al aan het zoeken geweestquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Hier heb je waarschijnlijk al gekeken?
https://www.bhic.nl/het-geheugen-van-brabant
Nu ben ik dankbaar voor de kennis en kunde van personen die dit soort onderzoek doen in het geval ik een sterke match krijg aan mijn vaderskant.
maareh, de kans is groot dat je ergens al eerder een verkeerde afslag hebt genomen en nu extra-wild vreemden zit te onderzoeken.
Dat uit eigen ervaring duidelijk is geworden dat je familieconnecties met een korreltje zout kunt nemen, en dan helemaal als het om meerdere generaties terug gaat.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
.
[..]
Ik was bij BHIC inderdaad al aan het zoeken geweest
Ehm, hoezo is de kans groot dat ik een verkeerde afslag heb genomen? En wat is de link met jouw vaderskant? Die volg ik even niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koekoeksgraadquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ah, omdat her en der een vader wordt aangemerkt, terwijl hij niet eens de vader is.
Tsja, dat zul je houden. DNA kan daarbij wel helpen.
Je kunt heel druk zijn met een tak, en dan feitelijk in het luchtledige bezig zijn.quote:Een studie over Vlaanderen en Nederland in de laatste vijf eeuwen vond dat de koekoeksgraad piekte in de periode 1850-1900 bij de laagste sociale klasse in de grootsteden. Daar kon het aantal buitenechtelijke kinderen oplopen tot 6 %, terwijl dat bij de boeren slechts 0,5 % bedroeg.
Die is mij niet onbekend Al ben ik van de Westfriese familie en niet de grotere Friese families.quote:
Het is voor het menselijke ras an sich wel slecht dat er nu überhaupt zoveel zwakke genen worden doorgeven.quote:Op zondag 27 oktober 2024 00:04 schreef Dagoduck het volgende:
Oom en tante van mijn oma kregen zeven levenloze kinderen. Verder nog zes kinderen waarvan de oudste 104 werd. Deze oude nicht van mijn oma is 77 jaar lang weduwe geweest
Ik bedoelde genver, niet genlias (Genlias is nu WieWasWie)quote:Op donderdag 10 oktober 2024 12:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Handig! beetje de opvolger van Genlias dus
Dat bepaalde gebieden het beter hebben ingericht geldt natuurlijk ook voor
allegroningers, allefriezen en alledrenten
Alledrenten stopt trouwens in de huidige vorm per 1 december. Voortaan kom je dan hier uit:quote:Op zaterdag 2 november 2024 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ik bedoelde genver, niet genlias (Genlias is nu WieWasWie)
Misschien een handelsreiziger, een vertegenwoordiger dusquote:Op donderdag 7 november 2024 16:14 schreef Dagoduck het volgende:
Wanneer ergens als "ambt, beroep of bedrijf" staat aangegeven: reiziger. Wat hield dat dan in?