I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:58 schreef Momo het volgende:
[..]
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.
Thanks, ik had ook al een beetje gegoogled, maar kwam ook niet veel verder qua mt DNA. Qua mannelijke DNA is het wel logisch gezien mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente. Even net iets googled op artikelen, toen kwam ik wel hier op uit in een artikel. Het is niet echt duidelijk een gebied inderdaad.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:01 schreef BertV het volgende:
[..]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.
Haplogroup I1 (M253) is Scandinavisch, RL-48 is (pre-)Germaans.
Ook een haplogroup die hier heel veel voorkomt. Nog steeds meer in het noorden van nederland dan in het zuiden. Zelfs nu nog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M253
[ afbeelding ]
mt DNA is lastiger omdat hier veel minder (of eigenlijk te weinig) mutaties plaatsvinden.
H1b is zo oud dat er geen locatie aan te hangen is.
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
Haplogroepen gaan meer over prehistorisch bevolkings-migratie.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:14 schreef Momo het volgende:
[..]
...mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente.
Het lijkt mij ook logischer dat het veel meer is.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.
Het duurde hier wel even, wel minder dan een maand. En na het ontvangen van het sample uiteraard nog even een paar weken wachten op de uitslagen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Zou het nog een weekje aankijken en dan contact opnemen. Wie weet is 't heel druk ofzo.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Maar we zijn allemaal etnisch gemixedquote:Op dinsdag 9 augustus 2022 21:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat mijn achtergrond etnisch gemixed is dat weet ik al wel dus dat zal geen verbazing opleveren..
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar we zijn allemaal etnisch gemixed
Misschien velen niet de laatste 200 jaar... maar verder terug zeker wel .
Maar jij bedoelt, gemixed in de twee generaties voor mij. ?
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Dank voor je moeite.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.
Een grote Franse genealogie website is https://en.filae.com
Maar de combinatie Barconne + Sedan levert niets op.
Het zou kunnen dat de naam in Amsterdam is gecorrumpeerd, en het eigenlijk net iets anders was. Bijv. Bargonne (komt vaker voor dan Barconne). Maar vind ook dan niet direct een match.
Eerste stap, de geboorteakte :quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Die etniciteitsschattingen worden steeds beter.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:42 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.
Veel migratie dus.
Ben enigzins nieuwsgierig of de resultaten erg afwijken van wat ik weet en eigenlijk verwacht.
Wellicht hoef je het niet "zo ver van huis" te zoeken :quote:[..]Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. [..]
Barcomme v.s. Bellekom - fonetisch niet zo heel ver van elkaar.quote:Bruidegom
Willem Dantin, geboren te Smeermaas (België)
Bruid
Judik van Bellekom, geboren te Herpt, wonende te Heusden
Getuige
Gertrudis Mulder
Opmerking
Datum trouwen: 02-01-1803
Plaats trouwen: Heusden
Datum ondertrouw: 17-12-1802
Plaats ondertrouw: Heusden
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:17 schreef Ericr het volgende:
https://noord-hollandsarc(...)=27281203&miview=ldt
Met de trouwakte van de dochter.
De vader heette Guillaume, zou in Nederland dan Willem kunnen zijn. Alleen lijkt de vader geboren in Ourthe (Frankrijk) en niet in Smeermaas.
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbdquote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:38 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 15:05 schreef Ericr het volgende:
[..]
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbd
Komt voor in dezelfde stamboom als het record uit 1837
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |