abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220309024
Mooi plaatje met die familie. Ik weet wel dat bij voorouders van Symph drie dochters uit Haarlem met met 3 zoons uit Friesland getrouwd zijn, maar weet niet of er van hun afstammelingen elkaar ook weer ‘gevonden’ hebben.
De broer van zijn moeder is trouwens met de zus van zijn vader getrouwd, hijzelf dan weer niet met zijn nichtje.
Er zitten daar verderop nog wel wat kruisbestuivingen tussen. Eens kijken hoe ik dat kan uitleggen…
Meneer A (die al bijna volwassen kinderen heeft)trouwt met zijn tweede vrouw mevrouw B. Even later trouwt zijn dochter met de broer van mevrouw B (met 20 jaar leeftijdsverschil). Een zoon van meneer A trouwt met de dochter van de halfzus van zus en broer B. Wel handig met familiefeestjes _O-
pi_220311972
Oh en als aanvulling:
De genoemde halfzus is tegelijkertijd ook de nicht van broer en zus B. Hun vader trouwt met mevrouw C en krijgt daarmee samen de halfzus. Na het overlijden van mevrouw C trekt de zus van mevrouw C in bij her gezin en trouwt net de vader en dan krijgen ze broer en zus B.
Iedereen is familie *O*
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:48:13 #78
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220313237
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 01:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh en als aanvulling:
De genoemde halfzus is tegelijkertijd ook de nicht van broer en zus B. Hun vader trouwt met mevrouw C en krijgt daarmee samen de halfzus. Na het overlijden van mevrouw C trekt de zus van mevrouw C in bij her gezin en trouwt net de vader en dan krijgen ze broer en zus B.
Iedereen is familie *O*
Ach, zo heb ik een voorouder die trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw:

quote:
6s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:33 schreef Dagoduck het volgende:
Wat ik me nog wel eens afvraag, wat zou de langste ketting van huwelijken zijn van 'dezelfde' generatie.

Stel Jan trouwt Trijntje en Jan gaat eerst dood, vervolgens trouwt Trijntje met Pieter en dan gaat Trijntje dood waarna Pieter trouwt met een volgende vrouw etc etc etc.

Ik ken zelf een voorbeeld van een voorouderlijk stel:

Sibilla X Arend X Agnies X Jan X Elsken

Hierbij is Elsken trouwens een kleindochter van Sibilla & Arend _O- Dus Jan trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw Agnies.

Agnies moet veel ouder zijn geweest bij het huwelijk met Jan, zal met het erven/opvolging van de herberg te maken hebben gehad.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220316575
Oh cool, een van mijn voorvaderen heeft in de zeventiende eeuw o.a. de preekstoel en de prinsenbank van de Grote kerk in Breda gemaakt. Dat wordt een mooi doel van een tripje ooit.
pi_220331729
Echt, hou op met me.
Ik voelde het al aan mijn water, de overgrootmoeder van mijn Middelburgse oma kwam uit Bergen op Zoom en jawel hoor… die overgrootmoeder Johanna heeft buitenlandse soldaten als voorouders. Haar oma, ook weer Johanna geheten, is de dochter van een Duitse soldaat die met een dochter van een Zwitserse soldaat (en kleindochter van nog een Zwitserse soldaat) getrouwd is. De variaties in schrijfwijze van hun namen zijn schier oneindig _O-
Overigens waren zowel de ouders als de grootouders van vaderskant van overgrootmoeder Johanna niet getrouwd, dus die puzzel was moeilijk te leggen.
Mijn Thoolse opa heeft ook diverse buitenlandse soldaten bij zijn voorouders zitten, dat was ooit al redelijk in kaart gebracht door iemand op een eigen website.

[ Bericht 2% gewijzigd door Doedezemaar op 13-03-2026 17:24:09 ]
pi_220350608
quote:
Het was ‘m inderdaad, ik heb inmiddels een hele puzzel kunnen leggen. Want Olivier’s opa, die ook Olivier heet (de 2e doopgetuige) is ook nog eens de vader van de overgrootmoeder (dat is de derde doopgetuige) van een andere lijn. Die andere lijn trouwde met een huzaar (ja, we zitten goed in de buitenlandse soldaten) waaraan die lijn uiteindelijk z’n naam te danken heeft. En zo hebben de opa en oma van mijn opa dus 8 generaties daarvoor gezamelijke voorouders.
Dat had ik niet verwacht toen ik een tijdje geleden ontdekte dat de ene lijn uit Zuid-Holland kwam, maar ja, daarvan bleek 1 lijn toch weer terug naar Tholen te herleiden.
pi_220363348
Mijn vader heeft contact met een mevrouw, laten we haar mevrouw S noemen. Haar vader stamt via de mannelijke lijn af van onze gezamelijke voorvader de huzaar waar de achternaam vandaan komt. Bij mij heeft de oma van mijn opa als laatste die achternaam en de jongste gezamelijke voorvader die ik met mevrouw S deel is de zoon van de huzaar en dan zitten er dus tig generaties tussen. Nu wil het toeval dat mevrouw S opgegroeid is en nog steeds woont in de straat waar ook de ouders van mijn opa woonden en hun winkel hadden toen mevrouw S kind was. Ze wist alleen nooit dat de buurman via haar vader familie was, dat weet ze sinds een paar jaar pas.

Maar nu ik dus uitgevogeld heb dat de opa en oma van mijn opa dus 8 generaties terug ook gezamelijke voorouders hadden blijkt dus die buurman van de winkel via 2 lijnen familie van mevrouw S (via haar vader) te zijn.

Ik zei gisteren voor de grap tegen mijn vader: ik durf te wedden dat ik nog via andere lijnen ook nog wel meerdere gezamelijke voorouders van mij en mevrouw S kan vinden. En jawel hoor, via haar oma van moeder’s kant heb ik er al heel wat gevonden, waarvan er 1 lijn naar de moeder van mijn opa loopt, dus de oude buurvrouw van mevrouw S als kind. Dus mevrouw S en ik hebben via een paar lijnen via haar vader, maar vooral via haar moeder een fors aantal gezamelijke voorouders. En ja, soms kom je rond 1600 bij wat dezelfde stamouders uit, maar vaker niet. Als ik ooit klaar ben met mijn voorouders dan ga ik wel met de lijnen naar mevrouw S aan de slag om die ook in mijn grote stamboom te documenteren.

Wat zei ik ook alweer van dat eiland? Iedereen is familie. Gelukkig kwamen er regelmatig buitenlandse soldaten bij voor wat vers bloed _O-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 maart 2026 @ 11:00:43 #83
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220363468
Haha, dat dat nu nog zo actief is, aangezien men veel meer verspreid tegenwoordig.

Ik heb wel een gezin, met twee kinderen net iets ouder dan mijn eigen kinderen met bijna dezelfde voornamen (ze hebben een Marijn, ik een Merijn, en een zoon met tweede naam Florian, ik heb een zoon Florian,

de ouders zijn geen familie van elkaar, maar zij beiden wel familie van mij. Mijn grootouders aan vaderskant waren Brandts Buijs en Moll.
De vader van dat ene gezin heeft een grootmoeder Moll, en de moeder uit dat gezin heeft een grootmoeder Brandts Buijs. En niet dat dat in de buurt woont van mij, of waar deze families oorspronkelijk vandaan komen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_220363657
Het erge is dat mevrouw S, ze is inmiddels hoogbejaard, ook weer met een echte eilander getrouwd is, dus ik vrees dat ik met haar kinderen nog veeeel meer gemeenschappelijke voorouders heb.

Het was nu wel redelijk makkelijk puzzelen voor mij met wat fatsoenlijke betrouwbare stambomen online. Via openarchieven had ik een handige strategie. Ik wist de namen van de opa en oma en de geboortedatum van de moeder van mevrouw S en dus zocht ik het huwelijk van die opa en oma op en dan is het een kwestie van doorklikken op de naam van die ouders, dan filteren op bruid/bruidegom of kind en een beetje inschatten wanneer die dan weer geboren cq getrouwd zouden kunnen zijn. Dat een paar keer herhalen tot je bij een paar generaties erboven belandt en dan de verschillende stambomen ernaast, want hoe verder terug hoe meer kans dat je die voorouder in een stamboom of kwartierstaat van iemand aantreft. Ik had twee stambomen bij genealogieonline die samen redelijk volledig waren, en in 1 ervan zit ook de verwantschapsfunctie.

Zolang je maar gegevens hebt van de generaties die voor 1920 geboren zijn kom je via openarchieven al makkelijk ergens, van jongere generaties staat er natuurlijk nog niet echt wat daar.
pi_220363661
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 11:00 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Haha, dat dat nu nog zo actief is, aangezien men veel meer verspreid tegenwoordig.

Ik heb wel een gezin, met twee kinderen net iets ouder dan mijn eigen kinderen met bijna dezelfde voornamen (ze hebben een Marijn, ik een Merijn, en een zoon met tweede naam Florian, ik heb een zoon Florian,

de ouders zijn geen familie van elkaar, maar zij beiden wel familie van mij. Mijn grootouders aan vaderskant waren Brandts Buijs en Moll.
De vader van dat ene gezin heeft een grootmoeder Moll, en de moeder uit dat gezin heeft een grootmoeder Brandts Buijs. En niet dat dat in de buurt woont van mij, of waar deze families oorspronkelijk vandaan komen.
Wat een toeval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')