Mijn vader heeft contact met een mevrouw, laten we haar mevrouw S noemen. Haar vader stamt via de mannelijke lijn af van onze gezamelijke voorvader de huzaar waar de achternaam vandaan komt. Bij mij heeft de oma van mijn opa als laatste die achternaam en de jongste gezamelijke voorvader die ik met mevrouw S deel is de zoon van de huzaar en dan zitten er dus tig generaties tussen. Nu wil het toeval dat mevrouw S opgegroeid is en nog steeds woont in de straat waar ook de ouders van mijn opa woonden en hun winkel hadden toen mevrouw S kind was. Ze wist alleen nooit dat de buurman via haar vader familie was, dat weet ze sinds een paar jaar pas.
Maar nu ik dus uitgevogeld heb dat de opa en oma van mijn opa dus 8 generaties terug ook gezamelijke voorouders hadden blijkt dus die buurman van de winkel via 2 lijnen familie van mevrouw S (via haar vader) te zijn.
Ik zei gisteren voor de grap tegen mijn vader: ik durf te wedden dat ik nog via andere lijnen ook nog wel meerdere gezamelijke voorouders van mij en mevrouw S kan vinden. En jawel hoor, via haar oma van moeder’s kant heb ik er al heel wat gevonden, waarvan er 1 lijn naar de moeder van mijn opa loopt, dus de oude buurvrouw van mevrouw S als kind. Dus mevrouw S en ik hebben via een paar lijnen via haar vader, maar vooral via haar moeder een fors aantal gezamelijke voorouders. En ja, soms kom je rond 1600 bij wat dezelfde stamouders uit, maar vaker niet. Als ik ooit klaar ben met mijn voorouders dan ga ik wel met de lijnen naar mevrouw S aan de slag om die ook in mijn grote stamboom te documenteren.
Wat zei ik ook alweer van dat eiland? Iedereen is familie. Gelukkig kwamen er regelmatig buitenlandse soldaten bij voor wat vers bloed