Ja, ik las ergens dat je dan mogelijk wat zou kunnen lezen over wat hij gedaan heeft, bijvoorbeeld. Of hij ergens gediend heeft, dat soort zaken. Het beginpunt zou zo'n register kunnen zijn, maar ik kom er niet echt doorheen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 10:29 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wat zoek je dan precies? Militieregisters en dergelijke?
Punt is dat de militielijsten er zijn per regiment. Dus je zou dat al moeten weten.quote:Op woensdag 6 mei 2026 10:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, ik las ergens dat je dan mogelijk wat zou kunnen lezen over wat hij gedaan heeft, bijvoorbeeld. Of hij ergens gediend heeft, dat soort zaken. Het beginpunt zou zo'n register kunnen zijn, maar ik kom er niet echt doorheen.
Daar had ik naar gezocht, maar kon ik helaas niet vinden. De huwelijksakte wel:quote:Op woensdag 6 mei 2026 15:18 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Punt is dat de militielijsten er zijn per regiment. Dus je zou dat al moeten weten.
In huwelijksbijlages zit vaak wel een aanwijzing vanwege militieregister die wordt meegeleverd
Gaat om een broer van mijn oma. Ik vind het ook een beetje tricky om aan de bijna 99-jarige dame te vragen wat er met haar broer was rond de oorlog. Van haar negen broers/zussen is dat ook de enige die ik niet van naam ken verder...quote:Op woensdag 6 mei 2026 15:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ja, naar Den Haag afreizen vanwege CABR moet ik ook nog steeds
OpenArchieven geeft altijd de link naar de bijlages.quote:Op woensdag 6 mei 2026 15:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Daar had ik naar gezocht, maar kon ik helaas niet vinden. De huwelijksakte wel:
https://hdl.handle.net/21.12133/8549E20FEF934EBCB3A873544D5F210C
Maar over bijlages kon ik niks vinden. Misschien heeft mijn oma het wel gewoon fout hoor, en was hij helemaal geen militair.
Erg frustrerend. Meestal spaar ik het allemaal maar op een prik ik een dagje Den Haag. Gelukkig is het goed bereikbaar.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:36 schreef heywoodu het volgende:
Zoiets is ook jammer om steeds tegen te komen:
U reserveert hier papieren inventarisnummers uit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR), 2.09.09.
Deze inventarisnummer kunt u alleen bij het Nationaal Archief in Den Haag komen bekijken.
Is dat Dingeman? Dan heb ik wel wat over hem gevondenquote:Op woensdag 6 mei 2026 15:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Gaat om een broer van mijn oma. Ik vind het ook een beetje tricky om aan de bijna 99-jarige dame te vragen wat er met haar broer was rond de oorlog. Van haar negen broers/zussen is dat ook de enige die ik niet van naam ken verder...
Mijn vader kent hem volgens mij ook niet, ik heb zijn 10+ jaar oudere zus maar gevraagd, wie weet wat die nog weet
Helaas, maar wel hartelijk dank voor de moeite, wordt gewaardeerd!quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Gevonden, pagina 107, 108 en 109 in het bestand, maar geen militieregister helaas in de bijlages
Ja, uit 1920.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:20 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Is dat Dingeman? Dan heb ik wel wat over hem gevonden
Ok, hier wat infoquote:
Oei, dat is niet zo bestquote:Op woensdag 6 mei 2026 20:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ok, hier wat info
https://sites.google.com/site/vreemdekrijgsdienst/m
Hij staat op de lijst en was dus waarschijnlijk in Duitse krijgsdienst en dan werd je Nederlanderschap afgenomen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |