abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220177134
Sinds afgelopen jaar twijfel of ik een dna test bij My Heritage zal bestellen. Ik heb niet veel hoop dat er wat uit zal komen, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
pi_220177156
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 16:30 schreef Seeburg54 het volgende:
Sinds afgelopen jaar twijfel of ik een dna test bij My Heritage zal bestellen. Ik heb niet veel hoop dat er wat uit zal komen, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Waarom kies je voor My Heritage? Of, wat zijn de aanbieders en waarop selecteer je?
pi_220177478
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 16:31 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Waarom kies je voor My Heritage? Of, wat zijn de aanbieders en waarop selecteer je?
Omdat een aangetrouwd familielid via My Heritage zijn familie aan vaderskant heeft gevonden. Maar ik heb verder ook nog niet echt gekeken.
Mijn vader is voor mij ook onbekend, en hoewel ik niet nieuwsgierig ben naar hem ben ik dat wel naar eventuele halfbroers/zussen.
pi_220177774
quote:
6s.gif Op zondag 22 februari 2026 16:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Leuk!

Tip voor als je het zelf gaat bijhouden (via een software of website) zoek de originele bronnen uit de burgerlijke stand en DTB-akten (doop, trouw, begraaf) en controleer alles wat je op internet vindt. Zorg dat je de bronnen goed noteert. Dan weet je in een later stadium altijd waar je informatie vandaan hebt en wat de informatie waard is. En mocht je informatie uitwisselen met anderen dan weten die ook waar het vandaan komt.
Ja, ik heb echt geluk ook met die stamboom waar veel van mijn voorouders in voorkomen, diegene die die stamboom heeft gemaakt heeft echt allemaal de bronnen heel goed gedocumenteerd. Ik ben zo blij met hem, ik heb ‘m ook al 2 voorouders dmv een huwelijk aan elkaar laten knopen, ze stonden er beiden in, maar nog niet met hun volledige gegevens en hun huwelijk ook niet, dus die informatie heb ik hem (met bronnen) gegeven. Hij heeft ook de mogelijkheid van ‘verwantschap weergeven’ erin opgenomen en zo zag ik dat die voormoeder en ook de moeder van haar bruidegom beiden van de persoon uit 1490 afstammen.
Eiland he? Iedereen is familie ;)

Overigens is de opa van Symph dan weer generaties lang van een naastgelegen eiland afkomstig, dus we gaan deze zomer maar daar eens onze roots verkennen. Een gemeenschappelijke voorouder ergens zou me trouwens niet verbazen.
pi_220177940
Ik heb aan de kant van mijn vader voorlopig weinig uit te zoeken, dat staat allemaal keurig op de website van zijn neef van moederskant. En toevallig stamt de vrouw van die neef dan weer af van mijn vader’s familie aan vaderskant en heeft de neef die stamboom ook nog helemaal uitgezocht.
pi_220186612
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 16:31 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wel de beste keuze.

Een tijd geleden kon je, als je voor zo min mogelijk geld in zo veel mogelijk databases wilde staan, het beste een AncestryDNA-test doen. Dit bestand kon je daarna gratis uploaden naar MyHeritage, maar dat is nu (hopelijk tijdelijk) gestopt.

Er zijn eigenlijk maar een paar grote spelers:

23andMe (daar gebeurt nu weinig meer)
AncestryDNA: vooral veel Amerikanen, relatief weinig Europeanen.
FTDNA: duur, technisch, maar wel erg interessant (Y-DNA-test enz.), helaas relatief weinig testers.
MyHeritage: de meeste Nederlanders in de database, veel nieuwe testers.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  maandag 23 februari 2026 @ 21:26:59 #32
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220188534
In de oudere topics ging het over waar je familie vandaan komt, dus heb ik ook even uitgezocht waar de opa’s en oma’s van mijn opa’s en oma’s vandaan komen.

Ik zit nu even stilletjes in een hoekje te huilen. Ik zal nooit meer nare opmerkingen maken over Volendam.

Mijn Moeders kant:

Vader:

Middelharnis
Middelharnis
Sommelsdijk
Sommelsdijk

Moeder:

Urk
Urk
Urk
Urk

(met overal in de stamboom vermelding van gemeenschappelijke voorouders)

Mijn vaders kant:

Vader:

Oldebroek 1
Oldebroek 2
Oldebroek 3
Doornspijk.

(Oldebroek 1 en Oldebroek 3 zijn broers)

Moeder:

Haarlem
Zwolle
Kampen
Zutphen

(Kampen trouwde later met de dochter van Haarlem oftewel de opa van mijn oma hertrouwde met de tante van mijn oma) :'(
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  maandag 23 februari 2026 @ 22:09:44 #33
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220188841
Wel enige spreiding over Nederland. :s) Vind ik zelf leuker dan al je voorouders uit één dorp.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 23 februari 2026 @ 22:30:29 #34
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220189012
quote:
6s.gif Op maandag 23 februari 2026 22:09 schreef Dagoduck het volgende:
Wel enige spreiding over Nederland. :s) Vind ik zelf leuker dan al je voorouders uit één dorp.
Mijn opa is geboren in Middelharnis. Later is het gezin naar Velsen verhuisd. Toen mijn oma geboren werd was haar gezin ook al van Urk naar Velsen verhuisd. Mijn moeder is geboren in IJmuiden.

Mijn opa van vaders kant is in Alkmaar (melkfabriek) beland, (zijn ouders zijn beiden overleden in Den Helder en de broer van mijn opa is geboren in Callantsoog) en de hele mix van oma’s kant ook. Mijn opa is geboren in Doornspijk en mijn oma in Oudorp. Mijn vader is geboren op de Friese weg in Alkmaar.
Het gezin is later ook naar IJmuiden verhuisd (Hoogovens)
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_220190144
Door papieren onderzoek en DNA:
Moeder: Friesland, met wat lijntjes naar Brabant

Puur uitgevonden met autosomaal DNA en Y-DNA testen:
Vader: Concentratie in het gebied net onder en boven de Nederrijn, met patrilineaire lijn:
Friesland > Noord-Duitsland
Mijn vermoedelijke achternaam is: Eckhoff / Eekhof
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_220194253
Hier mijn rijtje van waar de opa’s en oma’s van mijn opa’s en oma’s vandaan komen:

Tholen
Tholen
Tholen
Tholen

Middelburg
Middelburg
Axel
Baarland (Borsele)

Hoogeveen
Beilen
Hoogeveen
Tiendeveen (Beilen)

Ooststellingwerf
Beilen
Ooststellingwerf
Smilde

De ouders van die mensen komen ook ongeveer uit deze plaatsen, alleen de moeder van de opa uit Middelburg komt uit Bergen op Zoom.
Behalve in Axel ben ik zelf overal wel eens geweest, al was dat deels toen ik zelf nog kind was.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 februari 2026 @ 01:54:10 #37
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220196461
mm leuk om het zo te plaatsen

mijn betovergrootouders zijn geboren te:
vader's kant
opa:
Deventer
Zutphen
Kerk-Avezaath
Tiel

oma:
Rozendaal 1
Krimpen aan de Lek
Rozendaal 2
Zwolle

Rozendaal 1 en 2 waren broers

Moeders kant:
opa:
Nieuwe Pekela
Nieuwe Pekela
Drouwenermond
Onstwedde

oma:
Nieuweschans
Leeuwarden
Muntendam
Zuidbroek

En bij mijn vrouw:
vaderskant:
opa:
Noordhorn
Enumatil
Aduard
Ezinge

oma:
Assen
Westervelde
Tolbert
Duurze

moederskant:
opa:
Hellum
Nieuwolda
Slochteren
Schildwolde

oma:
Kalkwijk
Kropswolde
Wildervank
Wildervank

Als ik dan die van mijn stiefmoeder erbij doe, dus de opa's en oma's van mijn stief-grootouders zeg maar:
stiefopa:
Siddeburen
Siddeburen
Heveskes
Heveskes

stiefoma:
Nieuwe Pekela
Winschoten
Adorp
Adorp
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')