Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 12:59 schreef Moira het volgende:
[..]
Wel de moeite waard om ff uit te zoeken. Misschien iemand die 2 verschillende personen als 1 heeft aangezien? Maar ben zelf ook wel een voorouder met 5 vrouwen binnen ~15 jaar tegengekomen, steeds ging er een bij de bevalling dood en om dan weer een ander te vinden om voor de kinderen te zorgen moest je die weer trouwen, etc.
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?quote:Op zaterdag 25 juni 2022 13:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, het zou kunnen, maar de vrouwen hebben geen enkele gegevens verder. Daarom twijfel of dit geen fout is. Een van de vrouwen heeft dezelfde naam als een voorouder waar het vast loopt bij mij. Die zou natuurlijk 2 keer getrouwd kunnen zijn. Locatie en jaartal trouwen zou wel kunnen kloppen.
Bedankt voor de tip, ik ga eens op onderzoekquote:Op zaterdag 25 juni 2022 13:09 schreef Moira het volgende:
[..]
Het lijkt me wel dichtbij genoeg om meer info per vrouw te vinden toch? Begraafdata in DTB-boeken?
Ludwig Brandts Buijs is your 17th cousin once removed.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 18:26 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Gevonden op Geni
https://www.geni.com/family-tree/index/6000000181924379231
We hebben dus inderdaad gezamenlijke voorouders, Arnt Olifiersz Wtenweerde en Hadewich Swedersdr van Culemborg
Ludwig Brandts Buijs (mijn grootvader)
Ik zit in de afdeling ernaast.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 14:52 schreef Hyaenidae het volgende:
@:sfancta heeft dit ook als hobby toch?
Bij genealogieonline moet je heel erg uitkijken als het om adelshuizen gaat. Men neemt klakkeloos gegevens van anderen over.quote:Beide dames Anna van Spangen geboren 1534, gestorven 1584.
https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I112451.php
https://www.genealogieonl(...)ard-remme/I42410.php
Is dit nou dezelfde dame? Wel een andere geboorteplaats, andere oma, andere 3 grootouders hetzelfde, andere echtgenoot.
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).quote:Op maandag 4 juli 2022 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
Deze karel de grote site komt me degelijk over wbt de nazatenlijnen
http://www.kareldegrote.nl/
Ze checken de nieuw ingediende reeksen.
Het blijft uitkijken met internetsites natuurlijk.
Check de site, hoe degelijk is men. Is er bronvermelding voor gegeven relaties etc.
Ik heb via ouderwets speurwerk in oude genealogische literatuur op cd/dvd connecties gevonden en dan uiteindelijk ergens een lijn kunnen koppelen aan een karel de grote reeks.
Voor anderen, niet voor mijzelf. Ik ben een boerennazaat uit Limburg, West Friesland, Drenthe en oudst bekende voorvaders uit oostelijk Brabant, regio Helmond.
Vreselijk saai.... niks om indruk te maken op feestjes enzo
Het voordeel van al die karelspeurtochten is dat de middeleeuwse adel beter in kaart wordt gezet.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Die is niet meer aanwezig. Is iets minder dan 40 overigens in de meeste gevallen. Zal tussen de 30 en 35 generaties liggen als je een lijn hebt naar hem. 30 is voor degenen die nu leven de ondergrens vermoed ik.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de hoeveelheid Karel-genen na 40 generaties bijmenging ook niet echt meer indrukwekkend zal zijn (bij degenen die hun afstamming wel op hem herleiden, echt of niet).
Al na zo'n maximale 10 generaties is er geen enkele unieke autosomale link met Karel de Grote te vinden.quote:Op maandag 4 juli 2022 21:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Iemand uit (van?) Urk zal meer divers bloed in z'n aderen hebben vloeien.quote:Vanaf Karel de Grote is al het een redelijk incesteus zooitje waar lijnen vrij snel elkaar raken of in elkaar overlopen.
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.quote:Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
quote:Op woensdag 6 juli 2022 10:06 schreef Pwn_zoon het volgende:
Enkele gerelateerde videos hierover:
In de comments is overigens wel te lezen dat er enkele foutjes in zitten.
UsefulChartsquote:Op woensdag 6 juli 2022 10:53 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is sowieso wel een interessant kanaal.
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/quote:Helft West-Europese mannen stamt af van 'koning' uit bronstijdVierduizend jaar geleden veranderde één man, vermoedelijk een monarch, de loop van de geschiedenis. Wetenschappers ontdekten immers een genetische link naar de helft van alle mannen van West-Europese afkomst die vandaag leven. De 'koning' verwekte toen een elite van nobellieden die zich over Europa verspreidde.
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?quote:Genghis Khan was ook bepaald kwistig met zijn zaad: hij had naar schatting 1.000 tot 2.000 kinderen. Acht procent van de inwoners van zijn voormalige rijk hebben wat van Khan in hun DNA.
Dat lijkt me best realistisch voor een enorm machtige heerser in een cultuur waarin het zeker voor een heerser vrij normaal was om vele tientallen vrouwen te hebben. Niet ondenkbaar dat zo'n enorm figuur als Genghis Khan honderden vrouwen had, door de jaren heen. Elke dag een keertje aan de beurt ergens, jarenlang, zonder bescherming, en dan groeit het aantal kinderen vrij hard gok ikquote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.hln.be/wetens(...)-bronstijd~a41f3c0a/
En wat te denken van deze:
[..]
1000 tot 2000 kinderen ? Ook een mythe ?
Waar.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:47 schreef BertV het volgende:
[..]
Waar.
En niet alleen van Karel de Grote, 1200 jaar geleden.
Hoe verder je terug gaat, hoe kleiner de poel van "unieke" voorouders, hoe meer doublures in stambomen.
Zelfs in de enkele mannelijke lijn kom je, (vader op zoon, op zoon enz) als je duizenden jaren terug gaat, uit op een handje vol verschillende mannelijke voorouders in Nederland.
Mijn "oervader" is R-L48. Gelijk hier in nederland ook de meest voorkomende voorouder in de mannelijk lijn.
Een man die geschat zo'n 4000 jaar geleden in deze gebieden leefde.
[ afbeelding ]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:58 schreef Momo het volgende:
[..]
R-L-84 is je Y DNA haplogroep toch? Heb je deze kaartjes ook voor andere haplogroepen? Mijn mt DNA haplogroep is H1b en mannelijke (via neef van mijn vader want ik ben een vrouw) is I-M253.
Thanks, ik had ook al een beetje gegoogled, maar kwam ook niet veel verder qua mt DNA. Qua mannelijke DNA is het wel logisch gezien mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente. Even net iets googled op artikelen, toen kwam ik wel hier op uit in een artikel. Het is niet echt duidelijk een gebied inderdaad.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:01 schreef BertV het volgende:
[..]
I-M253 is noordelijker. Ik google voor die kaartjes.
Haplogroup I1 (M253) is Scandinavisch, RL-48 is (pre-)Germaans.
Ook een haplogroup die hier heel veel voorkomt. Nog steeds meer in het noorden van nederland dan in het zuiden. Zelfs nu nog.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M253
[ afbeelding ]
mt DNA is lastiger omdat hier veel minder (of eigenlijk te weinig) mutaties plaatsvinden.
H1b is zo oud dat er geen locatie aan te hangen is.
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.quote:Op zaterdag 23 juli 2022 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
Dat een meerderheid van de Europeanen van Karel de Grote afstammen lijkt me een mythe.
Is dat een reactie op de focus van mensen een karelafstamming te bewijzen ?
Ik las ergens een schatting van 4 %. Waar of niet waar ?
Haplogroepen gaan meer over prehistorisch bevolkings-migratie.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:14 schreef Momo het volgende:
[..]
...mijn meest verre mannelijke ancestor uit Kiel kwam. Mijn vrouwelijke lijn houdt op in Delden, Twente.
Het lijkt mij ook logischer dat het veel meer is.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:16 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Die 4%, waar haal je dat vandaan? Ik kom vooral het merendeel van Europeanen tegen.
Het duurde hier wel even, wel minder dan een maand. En na het ontvangen van het sample uiteraard nog even een paar weken wachten op de uitslagen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Zou het nog een weekje aankijken en dan contact opnemen. Wie weet is 't heel druk ofzo.quote:Op zondag 7 augustus 2022 21:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Heeft iemand van jullie nog recent 23andme gebruikt? Ik heb precies een maand geleden mijn sample ingezonden maar die is nog altijd niet verwerkt door het systeem.
Dus vraag mij af of dat bij anderen ook zo is gegaan.
Een andere optie is natuurlijk dat de post mijn sample is verloren.
Maar we zijn allemaal etnisch gemixedquote:Op dinsdag 9 augustus 2022 21:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat mijn achtergrond etnisch gemixed is dat weet ik al wel dus dat zal geen verbazing opleveren..
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar we zijn allemaal etnisch gemixed
Misschien velen niet de laatste 200 jaar... maar verder terug zeker wel .
Maar jij bedoelt, gemixed in de twee generaties voor mij. ?
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Dank voor je moeite.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Heb ook even gezocht maar idd niets gevonden.
Een grote Franse genealogie website is https://en.filae.com
Maar de combinatie Barconne + Sedan levert niets op.
Het zou kunnen dat de naam in Amsterdam is gecorrumpeerd, en het eigenlijk net iets anders was. Bijv. Bargonne (komt vaker voor dan Barconne). Maar vind ook dan niet direct een match.
Eerste stap, de geboorteakte :quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:01 schreef Vimbavimba het volgende:
Iemand verstand van Franse/sites geanologie?
Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. Ze was getrouwd met Dantin en hun dochter heette marie anne petronelle Dantin. Geb Sedan in Frankrijk.
Die etniciteitsschattingen worden steeds beter.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 23:42 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja precies, ouders uit verschillende landen evenals overgrootouders deels.
Veel migratie dus.
Ben enigzins nieuwsgierig of de resultaten erg afwijken van wat ik weet en eigenlijk verwacht.
Wellicht hoef je het niet "zo ver van huis" te zoeken :quote:[..]Zoek de ouders van Judith Barconne, nu onvindbaar. [..]
Barcomme v.s. Bellekom - fonetisch niet zo heel ver van elkaar.quote:Bruidegom
Willem Dantin, geboren te Smeermaas (België)
Bruid
Judik van Bellekom, geboren te Herpt, wonende te Heusden
Getuige
Gertrudis Mulder
Opmerking
Datum trouwen: 02-01-1803
Plaats trouwen: Heusden
Datum ondertrouw: 17-12-1802
Plaats ondertrouw: Heusden
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:17 schreef Ericr het volgende:
https://noord-hollandsarc(...)=27281203&miview=ldt
Met de trouwakte van de dochter.
De vader heette Guillaume, zou in Nederland dan Willem kunnen zijn. Alleen lijkt de vader geboren in Ourthe (Frankrijk) en niet in Smeermaas.
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbdquote:Op woensdag 24 augustus 2022 14:38 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Waar lees je dat de vader uit "Ourthe (Frankrijk)" zou komen ?
Dat is een koppeling (aanname) van OpenArchieven, slechts gebaseerd op een gelijke naam.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 15:05 schreef Ericr het volgende:
[..]
https://www.openarch.nl/nha:168996ba-310e-4e68-8597-ddb845be2dbd
Komt voor in dezelfde stamboom als het record uit 1837
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |