Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?quote:Op maandag 28 november 2022 20:08 schreef Momo het volgende:
[..]
MyHeritage heeft wel een matige schatting van etniciteit. Hij gooit veel Nederlands-Belgisch op Engels-Iers. Of verwacht je daar nog iets meer aparts ver weg van Vlaanderen? Al kan je vast aan je matches zien straks of je vader je vader isBest veel mensen gebruiken MyHeritage in de Benelux. Volgens mij duurde het bij mij 6 weken voordat ik de uitslag had na ik het op had gestuurd.

Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?quote:Op maandag 28 november 2022 20:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Enige idee hoelang het duurde voordat de dna kit aankwam?

Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )quote:Op maandag 28 november 2022 20:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mij 2 weken, je stuurt het op naar Israël dacht ik bij MyHeritage toch?

Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.quote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )

idd, vergeet altijd black-fridayquote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Ok dan zou het eerder een weekje zijn ja, al is het nu wel black friday tijd, dus misschien een paar dagen extra.

Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?quote:Op maandag 28 november 2022 20:25 schreef Bluesdude het volgende:
Bij Ancestry wordt ik met dna-bestand ingedeeld bij germanic europe en niet met de label iers, schots,welsch van Myheritage.
Het gaat om dezelfde etnische afkomst die ze bedoelen ... dus Ancestry is meer waarheidsgetrouw met deze benoeming. maar de 19% southern philippines is weer foute label. Moet zijn indonesian
Ancestry heeft meer dna-accounts en ik ontdekte dna-matches die niet te ver verwijderd familie zijn
Van enkelen weet ik niet waar ik onze gemeenschappelijke voorouder moet zoeken .. Zal wel in de 19e eeuw zijn met 150cM-match

Gefeliciteerd!quote:Op maandag 28 november 2022 19:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Toch voor myhermitage gekozen. maar 23andme zal ik ook nog gebruiken. Kan je je dna uploaden op 23andme?
Een europese verzending, hoelang duurt het ongeveer?
dit zou toch al moeten aankomen
[..]
ik hoop van niet .

Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.quote:Op maandag 28 november 2022 20:13 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik moest dit opsturen naar een adres in Duitsland. (stond op het meegeleverde envelop )

Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?quote:Op dinsdag 29 november 2022 08:57 schreef Moira het volgende:
[..]
Klopt, maar in Duitsland sturen ze het geloof ik weer door naar Israël, vandaar dat het dan wat langer duurt.
Moest voor 23andme naar Zaandam ofzo in NL sturen. Daar zat gewoon het depot vanaf waar ze het naar de VS stuurden (dus 3-4 weken tot ‘ie aan komt).

Kan best idd, maar Duitsland is iig niet het eindpunt voor de test dus vandaar dat het langer duurt om aan te komen bij het lab.quote:Op dinsdag 29 november 2022 09:01 schreef BertV het volgende:
[..]
Het kantoor zit in Israël. maareh, hun lab zit ook in Amerika volgens mij?
Dit soort tests worden in grotere partijen verzonden, lijkt me vanuit duitsland dan in dit geval.

Ancestry 4 , waarvan 3 in Amerika wonendquote:Op maandag 28 november 2022 20:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Even benieuwd hoeveel matches heb jij boven de 100cM?

Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?quote:Op dinsdag 29 november 2022 19:38 schreef Bluesdude het volgende:
over dna gesproken
De uitslag van een Y-DNA-test wordt gegeven met vernoemen van een haplogroep, toch ?
Ook met subgroepen codes ?
En dan kun je hier verdere informatie vinden ???
https://en.wikipedia.org/(...)opulations_of_Europe
Wel duur zo'n Y-DNA-test
https://www.dna-test.nl/y-chromosoom-vergelijkingstest.html
Ga ik doen, denk erover. Ik heb onzekerheden over de afstamming van een bepaalde voorvader.

Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.quote:Op dinsdag 29 november 2022 19:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Als man zijnde heb je via 23andme toch een Y haplogroep? Wat wil je nog meer weten van je Y-chromosoom?
Al ben ik vrouw, via een match aan mijn vaders kant weet ik zelfs dat ik I-M253 daar heb en H1b aan de mtDNA kant uit mijn eigen 23andme uitslag.

Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?

???quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Een ancestry only test kost nu 80 euro daar zitten al haplogroepen bij, 200 euro is met Health erbij.
Stamboom is max 250 personen zonder abonnement.

De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
???
Ik heb een ancestry-test gedaan. Dat was geen Y-DNA test.. Mij is geen haplogroep gegeven

Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
De ancestry test op 23andme heb ik het over. Je kan kiezen tussen ancestry en ancestry+health daar.

https://customercare.23an(...)e-Haplogroup-Reportsquote:Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/

Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.quote:Op dinsdag 29 november 2022 23:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind wel deze pagina met 3 testpakketten, scroll naar beneden.
Maar niks duidelijks over Y-DNA en haplogroep bepaling
https://www.23andme.com/

Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom. Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?quote:Op woensdag 30 november 2022 08:19 schreef BertV het volgende:
[..]
Bij iedere 23andMe test krijg je "gratis" een hele vroege (understatement) haplogroup.
Ik had L48. (4600 jaar oud)
Als het je echt om een test gaat waarbij het meer op persoonsniveau komt raad ik je FTDNA aan.
Er zijn daar verschillende pakketten waarbij je toch wel voor zo'n 67 markers moet gaan om recentere connecties te vinden. Nog los of er wel "hits" zijn want zoveel Y-DNA-testers zijn er niet.
Als je een connectie krijgt die deze 67 markers gelijk aan die van jou heeft kun je altijd nog beslissen om verder (duurder) te testen.
Ik ben gegaan voor het volledige pakket, de BIG-Y.
Het is allemaal wel taaie moeilijke stof, dus het kan uitlopen op een teleurstelling, zeker voor zoveel geld.
Je moet je er echt in verdiepen, anders dan met de gangbare autosomale tests.
[ afbeelding ]
Bovenstaand zijn resultaten uit de Big-Y.
Onderstreept de ook in 23andMe gevonden antieke haplogroep RL48, verder naar rechts meer recentere haplogroepen.
R-FT72806 is een unieke voorvader uit letterlijk het jaar nul. (geschat)
Je ziet dat het daarna verder gaat in zogenaamde branches.
Ongeveer 2 generaties later splitst mijn lijn zich naar R-BY182803... waar ik vooralsnog helemaal alleen ben.
Je ziet hier ook dat ik 9 nog unieke mutaties heb in mijn Y-chromosoom.
Gemiddeld zul je met een Big-Y test een gemeenschappelijke voorvader vinden uit 1400 a 1500.
Dat is tenminste de claim van FTDNA zelf.

Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Is er eigenlijk iets vergelijkbaar mogelijk met het mtDNA ? Als vrouw zijnde heb je natuurlijk geen Y chromosoom.
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/quote:Zou je kunnen vinden waar H1b voorouders hebben gewoond waarschijnlijk?

Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:32 schreef BertV het volgende:
[..]
Jazeker, mtDNA volgt zoals je weet de vrouwelijke lijn.
Het grote probleem is alleen dat het mtDNA niet snel genoeg muteert.
Bij Y-DNA heb je zo om de twee generaties een kopieerfout.
Bij mtDNA kan dat honderden jaren duren.
Zo is het niet geschikt om te dienen voor onderzoek op persoonlijk niveau.
[..]
https://haplogroup.org/mt(...)/n/r/r0/hv/h/h1/h1b/
Tussen de 4400 en 8000 jaar oud.
Origin: Central Asia or Anatolia
Die hele smalle lijn komt volgens schattingen oorspronkelijk uit dat gebied.

Nee, ik heb ook wel getwijfeld al ligt mijn interesse niet in de voor mij bekende vrouwelijke lijn. (H17a1)quote:Op woensdag 30 november 2022 13:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Thanks, dat is wel intressant. Dan is het dus niet waard om daar een test te bestellen voor meer dan 120 euro.
Volgens DNAGenics heb ik specifiek haplogroep H1b1. Daar kan deze site dan weer niet specifiek een locatie aan koppelen.
Als ik daar op google kom ik op deze site:
https://www.familytreedna.com/public/mt-dna-haplotree/H;name=H1b1-T16362C
Dat is neem ik aan mensen die ook die specifieke haplogroep hebben en waar ze nu wonen?
Zou wel gaaf zijn een beter beeld te krijgen van mijn oudste bekende mtDNA voorouder (geboren in Borken, Duitsland) en dan de lijn tot centraal Azië vaag te kunnen trekken.
Je ziet inderdaad het ratjetoe aan landen waar H1b1 nu gevonden wordt.quote:mtDNA testing will not be able to identify specific countries that your maternal ancestors came from. mtDNA mutates slowly which allows you to find out ancient information (such as your haplogroup), and will not help you learn about your more recent (within the past 200-500 years) origins.

Voor een stamboom kan ik webtrees (software) aanraden. Pakket waarmee je je stamboom online kunt bijhouden. In het GEDCOM-formaat, het standaard bestandsformaat bij stamboomapplicaties.quote:Op dinsdag 29 november 2022 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb geen account bij 23andme. Ik zal eens kijken van de week.
Y-DNA-test daar is ook boven de 200 euro en je krijgt een site om je stamboom etc weg te zetten ?

super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Na 15 dagen is mijn DNA staat aangekomen
[ afbeelding ]
Ze zeggen dat ze 3 tot 4 weken nodig hebben![]()
Dat wordt even wachten

Ik verwacht de resultaten rond de jaarwisselingquote:Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef BertV het volgende:
[..]
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.
Het zo ook maar kunnen dat ze plots over 2 weken een mail sturen met "je resultaten zijn klaar".

quote:Op woensdag 28 december 2022 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
...moet er wel zijn zo nu denk ik?

Gefeliciteerd. Je opvoedvader is iig je biologische vader.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:55 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niet echt verrassingen
Er is een dna match met een verre nicht aan mijn vaders kant.
[ afbeelding ]
Die persoon is in de 70 jaar. zelf ben ik rond de dertig. Denk wel dat het kan kloppen om eerlijk te zijn.

Omdat je hebt gekozen voor de goedkoopste optie. Dan had je 23andme moeten nemen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.

Das 23andme iddquote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.

Voor het gezondheids-onderdeel van 23andMe moet je weer extra betalen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:

Welke parochie moet je hebben?quote:Op zondag 29 januari 2023 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand enig idee hoe ik nog via familysearch de scans van bepaalde parochies kan doorzoeken? Of via een andere website. Voorheen kon ik hier: https://www.familysearch.(...)%2CplaceId%3A1927059 op "browse all images" o.i.d. klikken en dan via provincie naar gemeente naar parochie om bij de gewenst scans te komen. Nu krijg je een zoekvenster.

Alle. Ik wil gewoon weer 'Nederland > Provincie > Huppelkutteveen > Hervormd' door willen klikken.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:13 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Welke parochie moet je hebben?

Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemenquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?

Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoeligquote:Op maandag 27 februari 2023 13:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemen

Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staatquote:Op maandag 27 februari 2023 13:06 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoelig

Indisch-Nederlands is een culturele identiteit, allereerstquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Als je bijv in de 18e eeuw een Griekse voorouder heb, dan kun je best zeggen: Ik heb Griekse roots.quote:

Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?quote:Op maandag 27 februari 2023 13:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |