super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.quote:Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Na 15 dagen is mijn DNA staat aangekomen
[ afbeelding ]
Ze zeggen dat ze 3 tot 4 weken nodig hebben![]()
Dat wordt even wachten
Ik verwacht de resultaten rond de jaarwisselingquote:Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef BertV het volgende:
[..]
super spannend altijd. En ik heb al heel veel testen gedaan.
Het zo ook maar kunnen dat ze plots over 2 weken een mail sturen met "je resultaten zijn klaar".
quote:Op woensdag 28 december 2022 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
...moet er wel zijn zo nu denk ik?
Gefeliciteerd. Je opvoedvader is iig je biologische vader.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:55 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niet echt verrassingen
Er is een dna match met een verre nicht aan mijn vaders kant.
[ afbeelding ]
Die persoon is in de 70 jaar. zelf ben ik rond de dertig. Denk wel dat het kan kloppen om eerlijk te zijn.
Omdat je hebt gekozen voor de goedkoopste optie. Dan had je 23andme moeten nemen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Das 23andme iddquote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Heb nu al een tijdje me resultaten binnen. Maar je kon toch ook zien welke haarkleur gen je hebt enzo en wat je kan verdragen enzo? Waarom vind ik dat nergers terug.
Voor het gezondheids-onderdeel van 23andMe moet je weer extra betalen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 18:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Welke parochie moet je hebben?quote:Op zondag 29 januari 2023 14:39 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand enig idee hoe ik nog via familysearch de scans van bepaalde parochies kan doorzoeken? Of via een andere website. Voorheen kon ik hier: https://www.familysearch.(...)%2CplaceId%3A1927059 op "browse all images" o.i.d. klikken en dan via provincie naar gemeente naar parochie om bij de gewenst scans te komen. Nu krijg je een zoekvenster.
Alle. Ik wil gewoon weer 'Nederland > Provincie > Huppelkutteveen > Hervormd' door willen klikken.quote:Op donderdag 16 februari 2023 22:13 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Welke parochie moet je hebben?
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemenquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoeligquote:Op maandag 27 februari 2023 13:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of je dat zo ziet zal per persoon verschillen, maar ik zou me er hoogst ongemakkelijk bij voelen om mijzelf op basis daarvan 'Indisch' te noemen
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staatquote:Op maandag 27 februari 2023 13:06 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Ja, is ook lang geleden, en gezien de geschiedenis daar. Etnische Nederlanders waren niet allemaal slecht maar ligt toch gevoelig
Indisch-Nederlands is een culturele identiteit, allereerstquote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Als je bijv in de 18e eeuw een Griekse voorouder heb, dan kun je best zeggen: Ik heb Griekse roots.quote:
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?quote:Op maandag 27 februari 2023 13:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar ook gewoon door de duur. Als mijn overoveroveroverovergrootouders toevallig Grieks waren, vind ik mijzelf niet 'etnisch Grieks' ofzo, dan zou ik niet eens durven zeggen dat ik Griekse roots heb, omdat het zo gigantisch ver weg van de huidige tijd staat
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik jaquote:Op maandag 27 februari 2023 13:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?![]()
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.
Nee, maar je etnisch Nederlandse voorouders die eeuwen terug in Indonesië hebben gewoond waren dan Indische Nederlanders.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Voor mij heb ik dan voorouders die geboren zijn in Duitsland, Denemarken en (wat nu) Oekraine is. Ook Zweeds is dan 1 stap verder dan grootouders van grootouders. Dat van Asjkenazi Joods uit Oekraine wist ik niet eens voordat DNA testen deed of stamboom ging uitzoeken dus dat zou raar zijn. Duits zit sowieso wel meer verweven in mijn familie, qua roots ben ik meer Duits dan Nederlands denk ik, maar ik zie mij ook niet als Duits ofzo. Ben wel op de grens opgegroeid dus bekend met de cultuur ben ik wel meer. Misschien dat het met de WO2 ook wel gevoeliger ligt bij mensen. Mijn oma heeft een Duitse achternaam maar vind Duitsers nog steeds moffen. Deens/Zweeds wist ik wel, ik vind zeker die culturen wel meer interessant, maar ik ben ook zeker geen Zweedse of Deense.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja
Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer
Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:34 schreef Moira het volgende:
Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet wordenquote:Op maandag 27 februari 2023 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
Mensen in Nederland die zich Indische Nederlander, afgekort naar Indisch, noemen zijn meestal van gemengde Indonesische en Europese afkomst...dus Indo-Europeanen, afgekort ook wel 'indo'.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:46 schreef Moira het volgende:
[..]
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden![]()
En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |