Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik jaquote:Op maandag 27 februari 2023 13:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder?![]()
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.

Nee, maar je etnisch Nederlandse voorouders die eeuwen terug in Indonesië hebben gewoond waren dan Indische Nederlanders.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?

Voor mij heb ik dan voorouders die geboren zijn in Duitsland, Denemarken en (wat nu) Oekraine is. Ook Zweeds is dan 1 stap verder dan grootouders van grootouders. Dat van Asjkenazi Joods uit Oekraine wist ik niet eens voordat DNA testen deed of stamboom ging uitzoeken dus dat zou raar zijn. Duits zit sowieso wel meer verweven in mijn familie, qua roots ben ik meer Duits dan Nederlands denk ik, maar ik zie mij ook niet als Duits ofzo. Ben wel op de grens opgegroeid dus bekend met de cultuur ben ik wel meer. Misschien dat het met de WO2 ook wel gevoeliger ligt bij mensen. Mijn oma heeft een Duitse achternaam maar vind Duitsers nog steeds moffen. Deens/Zweeds wist ik wel, ik vind zeker die culturen wel meer interessant, maar ik ben ook zeker geen Zweedse of Deense.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja
Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer
Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands

In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:34 schreef Moira het volgende:
Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.

Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet wordenquote:Op maandag 27 februari 2023 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.

Mensen in Nederland die zich Indische Nederlander, afgekort naar Indisch, noemen zijn meestal van gemengde Indonesische en Europese afkomst...dus Indo-Europeanen, afgekort ook wel 'indo'.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:46 schreef Moira het volgende:
[..]
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden![]()
En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?

Indische Nederlanders zeggen ook wel eens totoks en indo's .quote:Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).

Die calculators zijn niet geschikt om letterlijk te nemen door ons stervelingen.quote:Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).
Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.
Ik weet niet of jullie Vahuduo al kennen?

En als je 4 miljard jaar terug in de tijd gaat heb je helemaal geen voorouders.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.

Voor etniciteit gebruik ze recente referentiegroepen.quote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin...

quote:Op zondag 5 maart 2023 08:24 schreef BertV het volgende:
[..]
Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)

Ja, die zwarte cirkels.quote:Op zondag 5 maart 2023 10:02 schreef britneycheers het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?
Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
quote:Genetische groepen worden toegewezen met verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Een hoog betrouwbaarheidsniveau biedt een sterke indicatie dat X inderdaad lid is van deze genetische groep, terwijl een lager betrouwbaarheidsniveau een minder overtuigende indicatie is

Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printenquote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:24 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?
Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.
Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.

Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:11 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen
Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.

Die kans is inderdaad aanwezig. Dan zou je moeten kijken naar de verdere voorouders van die Judith/Judik.quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:37 schreef Vimbavimba het volgende:
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.

Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?quote:Op maandag 20 maart 2023 18:34 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.

Letterlijk op de dag dat ik wilde gaan plotten, letterlijk een minuut nadat ik ging zitten werd de plotter door de IT buiten werking gesteld omdat ie twee weker later werd vervangen door een nieuwe (en de inkt waarschijnlijk op was)quote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:44 schreef D. het volgende:
[..]
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?
Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen

Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?quote:Op zondag 21 januari 2024 21:50 schreef Dagoduck het volgende:
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.
Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn
[ afbeelding ]

Ik moest ook even goed kijken, ook omdat ze allemaal Gerrit of Gerrit Jacob lijken te heten. Maar Jacob Willems is vernoemd naar zijn grootvader die Jacob Willemsz Pikeren heette.quote:Op zondag 21 januari 2024 23:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)

Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:57 schreef BertV het volgende:
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.
Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.

Aangifte gaat nooit lukken met een overledene, maar vlak het dopen niet uit.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:44 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.

Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?quote:Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef D. het volgende:
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).
Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.

Ja dat zijn dan vaak foto’s die je directe familie van neven/nichten kreeg opgestuurd ofzo. Althans, zo heb ik ook veel onbekende familiefoto’s. Volgens mij zitten daar ook gewoon foto’s van vrienden van overgrootouders/oudtantes tussen.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?
Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.

Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websitesquote:Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?
Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.

Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:01 schreef D. het volgende:
[..]
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites
Ik ben idd aan het puzzelen nu

Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggenquote:Op zondag 28 januari 2024 14:16 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.
Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.

Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:
[..]
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen

Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:23 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.

Uiteraard. Voorbeeld: soms weet je gewoon bijna zeker dat twee personen vader en zoon zijn (door de naam bijvoorbeeld), je hebt alleen de geboorteakte niet. Maar wel bijvoorbeeld de trouwakte van de vader en een overlijdensakte van een doodgeboren kind van de zoon. En misschien nog wat krantenartikelen ofzo. Op die manier gebruik je wel de burgerlijke stand voor feiten maar trek je toch conclusies (het liefst met aantekeningen dat iets niet zeker is).quote:Op zondag 28 januari 2024 14:30 schreef D. het volgende:
[..]
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.
Ja, mee eens. Over dit soort feiten ging mijn zin dan ook niet.quote:Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.

Ik heb een grafsteenquote:Op zondag 28 januari 2024 15:02 schreef Dagoduck het volgende:
Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten".Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.

De gegevens van de grafsteen komen niet overeen met die uit de Burgerlijke Stand?quote:Op zondag 28 januari 2024 15:05 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb een grafsteen
Nouja, een foto ervan

*speelt Twilight Zone muziekje afquote:Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.
https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.quote:Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.
https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Ik heb hier na al die jaren geen problemen meer mee. De 17e eeuw, dan wordt het al wat lastiger maar meestal kom ik wel uit.quote:Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.

Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Dagoduck het volgende:
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.
Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.

Bewuste beslissing van de laatste jaren. "Ruimte voor de rivier".quote:Op vrijdag 2 februari 2024 12:27 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |