abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 27 februari 2023 @ 13:29:42 #151
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208165357
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar waar leg je de grens, bij een Griekse grootouder, overgrootouder? :P
Misschien maakt het ook wel uit of in de opvoeding wat van die cultuur hebt meegekregen.
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja :P

Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer :P

Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  PR en moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:34:39 #152
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_208165402
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:59 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben je Indisch als je etnisch Nederlandse voorouders van eeuwen terug op Indonesië hebben gewoond?
Nee, maar je etnisch Nederlandse voorouders die eeuwen terug in Indonesië hebben gewoond waren dan Indische Nederlanders.

Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
Fuck the EBU.
  maandag 27 februari 2023 @ 13:38:14 #153
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208165440
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:29 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Tja, ligt volledig aan jezelf en je gevoel en identiteit denk ik ja :P

Stel dat je grootouders vanuit Griekenland hier naartoe zijn gekomen en he-le-maal niks van de cultuur hebben meegenomen/doorgegeven....mwah, dan niet echt. Maar als het je overgrootouders waren, dus een generatie eerder, maar de cultuur is wel steeds doorgegeven, dan weer wel wat meer :P

Voor mijzelf maakt het verder niet echt uit overigens, de grootouders van mijn grootouders waren zelf ook allemaal volledig Nederlands :+
Voor mij heb ik dan voorouders die geboren zijn in Duitsland, Denemarken en (wat nu) Oekraine is. Ook Zweeds is dan 1 stap verder dan grootouders van grootouders. Dat van Asjkenazi Joods uit Oekraine wist ik niet eens voordat DNA testen deed of stamboom ging uitzoeken dus dat zou raar zijn. Duits zit sowieso wel meer verweven in mijn familie, qua roots ben ik meer Duits dan Nederlands denk ik, maar ik zie mij ook niet als Duits ofzo. Ben wel op de grens opgegroeid dus bekend met de cultuur ben ik wel meer. Misschien dat het met de WO2 ook wel gevoeliger ligt bij mensen. Mijn oma heeft een Duitse achternaam maar vind Duitsers nog steeds moffen. Deens/Zweeds wist ik wel, ik vind zeker die culturen wel meer interessant, maar ik ben ook zeker geen Zweedse of Deense.
pi_208165483
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:34 schreef Moira het volgende:

Als je zegt dat je Indisch bent denk ik zelf dat je geboren en getogen bent in India of Indonesië. Maar dat geldt dus niet voor jou maar voor je voorouders.
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
  PR en moderator maandag 27 februari 2023 @ 13:46:09 #155
288245 crew  Moira
pi_208165502
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
In België betekent het woord Indisch... Indiaas, van India. Niet in Nederland.
Indische mensen in Nederland zijn steeds minder in aantal geboren in Indië/Indonesie, maar velen van hun kinderen en in mindere mate kleinkinderen noemen zich Indisch, waarvan de meesten geboren en getogen in Nederland.
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden :P

En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
Fuck the EBU.
pi_208165780
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:46 schreef Moira het volgende:

[..]
Vandaar ook dat ik dan denk dat je of uit India of uit Indonesië komt, aangezien dat dan nog even verduidelijkt moet worden :P

En op zich ook wel logisch, maar ik zou denken dat dat dan ook om ethnische Indo-Europeanen gaat?
Mensen in Nederland die zich Indische Nederlander, afgekort naar Indisch, noemen zijn meestal van gemengde Indonesische en Europese afkomst...dus Indo-Europeanen, afgekort ook wel 'indo'.

Beroemde indo, die zichzelf niet ziet als Indisch, wat ze ook niet is. Idem Wilders en Baudet

Bibi Breijman, die zichzelf wel Indisch noemt of zich omschrijft als van Indische afkomst

Adriaan van Dis, die opgroeide met het idee dat hij niet van gemengde afkomst was, en toen dat wel dacht enkele jaren, daarna met nieuwe informatie weer niet.
Hij heeft zeker wel een indië-achtergrond van beide ouders en ik denk dat zijn vader zich Indische Nederlander noemde

Jesse Klaver. Ik denk niet dat hij zichzelf Indische noemt. Wel zegt: van Indische afkomst.

De oma van zijn Indische oma is Raden Nganten Moedjinem die hier centraal in de foto zit.
Ze is van Javaanse adel (titel Raden, zegt het al) Ik kon haar voorouders deels achterhalen
Oa Mangkoenegara I (Mas Said) is een voorvader. Deze prins vocht tegen VOC en andere prinsen en werd uiteindelijk afgekocht door hem een eigen vorstendom te geven.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bluesdude op 27-02-2023 15:19:37 ]
pi_208166357
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).

Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.

Ik weet niet of jullie Vahaduo al kennen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vimbavimba op 27-02-2023 15:14:22 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_208166441
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:
tnx allemaal. Ja, is ook eeuwen terug, te lang om te kunnen claimen. Volgens mij heb je ook twee soorten groepen Indische mensen: Etnische Nederlanders en gemengde (azië/europa).
Indische Nederlanders zeggen ook wel eens totoks en indo's .
Het waren geen strikt gescheiden groepen.Dat kan ook niet want dan waren er geen indo's.
En heden is er nog minder scheiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 27-02-2023 15:18:45 ]
pi_208166461
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:04 schreef Vimbavimba het volgende:

Ik had jaren terug een dna-test bij myheritage gedaan en heb dat ook geüpload naar Gedmatch. Volgens zo'n tool (k36) heb ik wat near eastern, east med en armenian. Volgens vahuduo heb ik 0,8 % AJ en Druze(?). Maar ik heb niks kunnen ontdekken via onderzoek. Denk dat het rond 1400/1500 is.

Ik weet niet of jullie Vahuduo al kennen?
Die calculators zijn niet geschikt om letterlijk te nemen door ons stervelingen.
Aan de hand van de verhouding van deze grove referentie groepen wordt een precieze afkomst berekend.

Baskisch is bijv, een signaal voor prehistorisch europees.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  zaterdag 4 maart 2023 @ 15:46:49 #160
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_208235959
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  zaterdag 4 maart 2023 @ 16:48:01 #161
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_208237209
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
5000 jaar geleden waren we bijna allemaal nog steppebewoners in Oekraine.
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin, omdat vrijwel alle Indo-europeanen via oftewel de Caucasusroute of via de Bosporusroute naar Europa zijn getrokken.
Het is onmogelijk om de exacte route van je voorouders te bepalen, dus die "globale schattingen" van Frankrijk of Duitsland zeggen niet zoveel: dat zijn ook de gebieden waar je doortrekt vanuit het oosten naar (uiteindelijk) hier.
En als je 4 miljard jaar terug in de tijd gaat heb je helemaal geen voorouders.

8)7
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208246931
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:46 schreef Pwn_zoon het volgende:
Al die DNA sites die je ethniciteit claimen te ontrafelen zijn onzin...
Voor etniciteit gebruik ze recente referentiegroepen.
Je moet het vaak met een korrel zout nemen omdat Nederlands DNA vaak onterecht geplaatst wordt als Engels of Scandinavisch. De verschillen zijn gewoon te klein, de connecties te "recent".
Dit gaat de laatste jaren wel steeds beter.

Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)

Ik kan je vertellen dat de onzin kwam van mijn "ouders". :X
  zondag 5 maart 2023 @ 10:02:57 #163
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_208247573
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 08:24 schreef BertV het volgende:

[..]

Sinds niet zo lang tijd gebruiken ze naast deze schatting ook de gegevens van uit de stambomen uit je DNA-hits.
(Vaak omlijnd weergegeven in de kaartjes ipv de grote gekleurde gebieden)

Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?

Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_208261670
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 10:02 schreef britneycheers het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

Bedoel je dat bij deze zwarte cirkels?

Ik zie bij etniciteit ook java Indonesië staan, maar die zie ik niet terug op de kaart.
Ja, die zwarte cirkels.

Omdat Nederland al 400 jaar een connectie heeft met Indonesië, genetisch maar ook niet genetisch, wordt dat gebied waarschijnlijk alleen gekleurd als het om een sterkere genetische connectie gaat.

(zie maak dat op uit een aantal nederlandse dna-kits die ik beheer)
Ze staan dan tekstueel vermeld als:
Nederlanders en Indonesiërs in Nederland en enkelen in Indonesië (Java)
Nederland en Indonesië (Java)

...en verdwijnen al dan niet als je de "betrouwbaarheids slider" gebruikt.

quote:
Genetische groepen worden toegewezen met verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Een hoog betrouwbaarheidsniveau biedt een sterke indicatie dat X inderdaad lid is van deze genetische groep, terwijl een lager betrouwbaarheidsniveau een minder overtuigende indicatie is
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:24:14 #165
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_208438500
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?

Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.

Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208468999
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:24 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb volgende maand een familiereunie en wil mijn stamboom uitprinten om op te hangen. Iemand nog tips daarvoor of goede ideeën daarover?

Ook een beetje met het idee dat mensen aanvullingen erop kunnen schrijven.

Heb ooit wel eens mijn stamboom afgedrukt op A4tjes (via Blockposter) en aan elkaar geplakt, gewoon voor mezelf.
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen :7

Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.
  maandag 20 maart 2023 @ 18:34:19 #167
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_208469288
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:11 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Toevallig ben ik vandaag op mijn werk bezig geweest met de plotter die op A0 breedte kan printen. Ik krijg gelijk ideeën wat ik er op een rustige vrijdag op kan printen :7

Misschien laten printen via een printershop die ook zo'n grote plotter heeft? Geen idee wat dat zou moeten kosten.
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.
  maandag 1 mei 2023 @ 21:42:07 #168
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_208973148
Gister dus die familiereunie met meer dan 100 familieleden :D . Het was naar aanleiding van een bezoek van familie uit Nieuw-Zeeland georganiseerd. De uitgeprinte stamboom is door bijna iedereen wel bekeken en ik heb weer mooi wat aanvullingen en contacten.

Het ging om een reunie met nazaten van mijn overgrootouders (101 jaar geleden getrouwd, overleden in de jaren '80). Van de oudst nog levende generatie (generatie 2) waren een (oud)oom en tante er. Een andere (oud)oom en tante is vrijwel geen contact meer mee en een andere oudtante woont dus in Nieuw-Zeeland. De andere oudooms en -tantes, en mijn grootouders, zijn overleden. Van de in totaal 9 kinderen van mijn overgrootouders waren van 7 kinderen nazaten aanwezig.

Generatie 3 is inmiddels de generatie waarvan de eerste neven- en nichten (van de 60+ in totaal) zijn overleden. Zelf ben ik van generatie 4, en de oudste van die generatie is geboren in 1966, zelf ben ik geboren in 1993, maar de jongste van die 4e generatie was aanwezig gister en is geboren in 2013. En dat terwijl in 2015 en 2017 alweer enkele van de 6e(!) generatie zijn geboren. Zo uitgeprint op een tafel dringt het veel meer tot je door wat een verschil daarin zit binnen slechts een paar generaties.

Er zijn trouwens nog best wel wat achterneven/-nichten die ik nog wel eens spreek of gedag zeg in de stad of bij evenementen dus het waren niet allemaal onbekende gezichten. Met sommigen was het echt een reunie omdat ik ze vroeger op verjaardag bij mijn oma wel zag, maar sindsdien niet meer.
pi_209364225
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.
FOK! is net een groot tijdschrift
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 juni 2023 @ 12:17:04 #170
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_209374160
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 16:37 schreef Vimbavimba het volgende:
Mijn voorouder heet judith en was RK gedoopt. Maar bij het trouwen staat haar naam als judik. Volgens wikipedia (en daar weer een bron van) was judik in gebruik bij Nederlandse joden. maar ik heb geen joodse voorouders meer gevonden... is de kans aannemlijk dat de familie toch oorspronkelijk joods was, of nouja in ieder geval de vrouwenlijn.
Die kans is inderdaad aanwezig. Dan zou je moeten kijken naar de verdere voorouders van die Judith/Judik.

Judik is inderdaad een Joodse naam
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 12:44:41 #171
18653 crew  D.
pi_209374420
quote:
6s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:34 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik bedacht me dat er op mijn school nog een plotter is die ik mogelijk kan gebruiken.
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?

Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen :Y
  vrijdag 2 juni 2023 @ 13:10:27 #172
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_209374720
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 12:44 schreef D. het volgende:

[..]
Die plotter uiteindelijk nog gebruikt?

Speel ook al tijden met het idee het eens uit te printen :Y
Letterlijk op de dag dat ik wilde gaan plotten, letterlijk een minuut nadat ik ging zitten werd de plotter door de IT buiten werking gesteld omdat ie twee weker later werd vervangen door een nieuwe (en de inkt waarschijnlijk op was) :')

Heb het uiteindelijk op A4tjes uitgeprint en die aan elkaar geplakt. Werkte ook goed voor het doel.
  woensdag 29 november 2023 @ 10:41:32 #173
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_211462659
Iemand al wat gevonden in de arbeitseinsatz?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 november 2023 @ 13:25:05 #174
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_211464088
https://www.nationaalarch(...)beidsinzet-1940-1945

Nog niets gevonden, behalve wat zijtakken veel verder weg
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 21 januari 2024 @ 21:50:30 #175
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212124211
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.

Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn ;)

FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 januari 2024 @ 23:53:41 #176
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_212125506
quote:
6s.gif Op zondag 21 januari 2024 21:50 schreef Dagoduck het volgende:
Ben bezig op WikiTree en was even wat losse profielen van Pikeren/Pijkeren aan het verbinden voor het overzicht van een tak die ik hoop nog aan mijn voorouders met diezelfde naam (en in het dorp ernaast) te verbinden.

Blijken het toch wel hele kleine wereldjes te zijn ;)

[ afbeelding ]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)
  maandag 22 januari 2024 @ 00:27:53 #177
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212125722
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 23:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Klopt dit wel? Je koppelt alles aan Gerrit Pikeren. Maar is Jacob Willems niet de zoon van een Willem Pikeren, Gerrit Jacobs niet de zoon van een Jacob Pikeren?
(ja, ik weet dat er soms uitzonderingen zijn mbt vernoemingen)
Ik moest ook even goed kijken, ook omdat ze allemaal Gerrit of Gerrit Jacob lijken te heten. Maar Jacob Willems is vernoemd naar zijn grootvader die Jacob Willemsz Pikeren heette.

Die zoon van Jacob Willem staat dan weer als Gerrit Jacob Willemsz Pikeren in de boeken _O-

Die vader van Gerrit uit 1733, Jacob Willemsz, zou dan een zoon moeten zijn van een Willem Pikeren. Dat zou volgens mijn hypothese dan een broer of een zoon van een broer van een van mijn voorouders kunnen zijn. Maar dat moet ik nog uitzoeken, als de bronnen er überhaupt nog zijn. Pikeren/Pijkeren is nou ook niet echt een veel voorkomende naam.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 16:37:59 #178
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212142353
Kan me ook niet herinneren dat ik dit eerder heb meegemaakt. Voorouderlijk stel laat een kind dopen, maar er staat geen naam bij.

Zes namen erboven staat ook geen naam opgeschreven. Je zou kunnen denken, misschien is de naam hetzelfde als die erboven (zoals ze ook wel eens de datum niet voluit schrijven als die hetzelfde is als die ervoor) maar daar weer boven staan twee Garrits. En zes namen naar onder staat "dood". Dood maar wel gedoopt? Of al opgeschreven en overleden voor de doop.

En op de volgende pagina staat het voorouderlijk stel weer, met een kindje Isabelle, maar dan doorgestreept. Om twee pagina's (en twee jaar later) nog een keer terug te keren met een kind Isabelle.

Wat moet ik hiervan maken.

Om nog maar niet te spreken over het trouwboek waar over iets van 10 jaar halflege pagina's zijn met enkele trouwdata?

Nee, ik geef deze kerkleiders in Diepenheim een slechte recensie. :+
pi_212142562
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.

Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 17:44:55 #180
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212142915
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 16:57 schreef BertV het volgende:
Klinkt niet onbekend. Dopen van een overleden pasgeborene, en het opnieuw gebruiken van de voornaam.

Mijn opa kreeg de naam Albert, zo zou eigenlijk zijn doodgeboren overleden broer heten.

Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.
pi_212149535
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 17:44 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat het volgende kind alsnog de naam van het doodgeboren of snel gestorven kind krijgt zie je wel vaker inderdaad. Maar die eerste zal in dit geval zijn doorgestreept omdat de doop niet heeft plaatsgevonden vermoed ik.
Aangifte gaat nooit lukken met een overledene, maar vlak het dopen niet uit.
Je kijkt met een te moderne bril naar het verleden.

Zelfs tijdens of voor de geboorte met een spuit wijwater:

https://www.uitdeoudekoektrommel.com/doop-onder-conditie/
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 12:09:09 #182
18653 crew  D.
pi_212199819
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).

Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.
  zondag 28 januari 2024 @ 13:11:37 #183
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212200494
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 12:09 schreef D. het volgende:
Ik heb vrijdag een paar honderd familiefoto's in ontvangst genomen, waarvan een heel groot deel meer dan 50 jaar oud (sommige vermoedelijk meer dan 100 jaar oud).

Geweldig uiteraard, maar de eerste factcheck die ik kon doen met mijn stamboom bleek dat daar al een fout in zat. Da's wel enigszins jammer, want dan zijn het er ongetwijfeld veel meer.
Foute informatie die je eerder van familieleden hebt gekregen?

Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
  PR en moderator zondag 28 januari 2024 @ 13:47:10 #184
288245 crew  Moira
pi_212200934
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik heb hier in de kast ook honderden zo niet duizenden familiefoto's van de afgelopen eeuw en enkele nog wat ouder. Daar zitten ook een aantal foto's bij waarvan niemand meer weet wie het zijn. Dat vind ik wel jammer. Sommigen staat een datum achterop en ik weet van welke tak het komt want de foto is gemaakt in Groningen. Maar de leeftijd van de kinderen op de foto is dan niet te rijmen met iets in mijn stamboom. Gelukkig is van het overgrote deel wel duidelijk wie erop staan.
Ja dat zijn dan vaak foto’s die je directe familie van neven/nichten kreeg opgestuurd ofzo. Althans, zo heb ik ook veel onbekende familiefoto’s. Volgens mij zitten daar ook gewoon foto’s van vrienden van overgrootouders/oudtantes tussen.
Ik heb voor m’n vader stierf gelukkig nog veel foto’s met hem kunnen doornemen, maar hij wist ook al van velen niet wie ze waren.
Fuck the EBU.
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:01:32 #185
18653 crew  D.
pi_212201121
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 13:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites

Ik ben idd aan het puzzelen nu :P
  zondag 28 januari 2024 @ 14:16:07 #186
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212201284
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:01 schreef D. het volgende:

[..]
Dit gedeelte had ik allemaal via Google/burgerlijke stand websites

Ik ben idd aan het puzzelen nu :P
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.

Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:18:03 #187
18653 crew  D.
pi_212201306
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:16 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Wat uit de BS komt zou toch moeten kloppen, tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken.

Op gezinsfoto's staan soms ook de partners van de oudere kinderen erbij. Daar heb ik me ook nog wel eens op verkeken.
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
  zondag 28 januari 2024 @ 14:23:56 #188
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212201358
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:

[..]
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 14:30:39 #189
18653 crew  D.
pi_212201436
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Klopt, maar het kan zijn dat nog niet alle aktes beschikbaar zijn (van de afgelopen 100 jaar) en dat je met minder stukjes van de puzzel wilt achterhalen wat het gehele plaatje is.
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.

Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.
  zondag 28 januari 2024 @ 15:02:40 #190
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212201857
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:30 schreef D. het volgende:

[..]
Ik gebruik Aldfaer, en vul daar in principe alleen zaken in die als feiten te vinden zijn.
Uiteraard. Voorbeeld: soms weet je gewoon bijna zeker dat twee personen vader en zoon zijn (door de naam bijvoorbeeld), je hebt alleen de geboorteakte niet. Maar wel bijvoorbeeld de trouwakte van de vader en een overlijdensakte van een doodgeboren kind van de zoon. En misschien nog wat krantenartikelen ofzo. Op die manier gebruik je wel de burgerlijke stand voor feiten maar trek je toch conclusies (het liefst met aantekeningen dat iets niet zeker is).

Dat is wat ik bedoelde met "tenzij je verkeerde conclusies hebt getrokken". Je hoeft die conclusie niet te trekken, maar dan kom je niet verder. In een later stadium kun je altijd nog ontbrekende gegevens aanvullen.

Dit komt maar heel weinig voor uiteraard, was ook niet bedoeld als hoofdonderwerp van mijn zin over de BS in post #186.

quote:
Dus als er staat dat Maria van R. in 1875 geboren is, en is 1938 gestorven is, en er staat dat dat Maria is die getrouwd was met Wilhemus, die in 1869 geboren is, en ik had alle andere info al behalve de sterfdatum, dan zou je moeten kunnen aannemen dat die ook klopt.
Ja, mee eens. Over dit soort feiten ging mijn zin dan ook niet.

Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten". :+ Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.

Ik ben momenteel een en ander in WikiTree aan het zetten en loop daarbij ook mijn gehele Aldfaer-bestand door omdat ik alle bronnen er opnieuw bij zoek. Ben pas 1 foutje in een datum tegengekomen in mijn bestand. Van die overtypfoutjes (verkeerde maand ofzo) die bijna onvermijdelijk zijn met deze aantallen gegevens. Maar toch mooi om die op deze manier te kunnen verbeteren.
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 15:05:41 #191
18653 crew  D.
pi_212201908
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:02 schreef Dagoduck het volgende:

Maar goed, je hebt dus een fout in die gegevens? Een foto bewijst dat die Maria nog leefde na 1938 ofzo? Want dan klopt er iets niet aan de "feiten". :+ Of je hebt ergens iets foutief in Aldfaer gezet.

Ik heb een grafsteen :Y

Nouja, een foto ervan :P
  zondag 28 januari 2024 @ 15:13:22 #192
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212202028
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:05 schreef D. het volgende:

[..]
Ik heb een grafsteen :Y

Nouja, een foto ervan :P
De gegevens van de grafsteen komen niet overeen met die uit de Burgerlijke Stand?
  zondag 28 januari 2024 @ 15:21:17 #193
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212202146
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.

https://www.online-begraa(...)rafid=1288834&char=K

Moderator zondag 28 januari 2024 @ 15:47:08 #194
18653 crew  D.
pi_212202532
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb zelf een voorouder waarbij op het graf 1865 staat, maar hij is geboren in 1874.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
*speelt Twilight Zone muziekje af
pi_212210129
quote:
6s.gif Op zondag 28 januari 2024 15:21 schreef Dagoduck het volgende:

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 29-01-2024 09:32:01 ]
  maandag 29 januari 2024 @ 09:31:16 #196
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212210337
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:

[..]
Dat handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.
Ik heb hier na al die jaren geen problemen meer mee. De 17e eeuw, dan wordt het al wat lastiger maar meestal kom ik wel uit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:35:09 #197
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212262213
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.

Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.
pi_212262795
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Dagoduck het volgende:
Kom net een doopinschrijving op attestatie tegen (gedoopt in een vreemde kerk/kerk van een buurgemeente), de eigen kerk in Mastenbroek was "wegens de slegtigheid van den weg" niet te bereiken.

Doet me denken aan iets dat we nu eigenlijk niet meer zo goed weten, maar vroeger, tot in de 19e eeuw geloof ik, stonden weilanden in de winter gewoon onder water. Helemaal in die polders.
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.
pi_212262887
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:27 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ik was vorige week bij Slot Loevestein. Polder vanaf de provinciale weg erheen staat behoorlijk onder water.
Bewuste beslissing van de laatste jaren. "Ruimte voor de rivier".

https://www.rijkswatersta(...)mte-voor-de-rivieren
  vrijdag 16 februari 2024 @ 01:19:30 #200
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212446146
We hebben een kunstenaar :D

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')