abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212447115
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 01:19 schreef Dagoduck het volgende:
We hebben een kunstenaar :D

[ afbeelding ]
Prachtig O+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 19 februari 2024 @ 08:41:54 #202
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_212492801
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 14:18 schreef D. het volgende:
Als er van iemand een datum van overlijden staat, dan is daar weinig verkeerd aan te concluderen zou je zeggen
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.
Zo zijn grafstenen niet 100% betrouwbaar (zie eerdere post van Dagoduck). Die data daar op komt denk ik van familieleden en niet van de overheid.
En verder niet onbelangrlijk: mensen zelf deden vaak (om allerlei redenen) liegen over hun geboortejaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/se(...)out+their+birth+date
Persoonlijk ken ik ook iemand (een bejaarde man die nog leeft) welke niet zijn echte geboortejaar aan de buitenwereld kenbaar wilt maken.
Uiteraard zal in het huidige computertijdperk geen cheaten meer mogelijk zijn, maar vroeger kon je vermoedelijk wel eens een ambtenaar met ganzenveer om de tuin lijden :P
Overigens... die laatste kon natuurlijk ook schrijffouten maken.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  maandag 19 februari 2024 @ 11:31:44 #203
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212494982
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 08:41 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Zou je denken... maar valt soms toch meer tegen dan je denkt.
Zo zijn grafstenen niet 100% betrouwbaar (zie eerdere post van Dagoduck). Die data daar op komt denk ik van familieleden en niet van de overheid.
Ja, je geeft gewoon zelf aan de steenhouwer door wat er op het graf moet komen te staan. Als je een grafsteen als bron gebruikt gewoon goed erbij vermelden (zoals eigenlijk met al je bronnen).

quote:
En verder niet onbelangrlijk: mensen zelf deden vaak (om allerlei redenen) liegen over hun geboortejaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/se(...)out+their+birth+date
Persoonlijk ken ik ook iemand (een bejaarde man die nog leeft) welke niet zijn echte geboortejaar aan de buitenwereld kenbaar wilt maken.
Ik zat met een puzzel waarbij ik daar eventjes aan heb gedacht. Bleek een vader twee zonen met dezelfde naam te hebben gekregen die allebei trouwden en een gezin hadden, zelfde voornaam, patroniem en achternaam. Wel andere moeder. Ben het nog niet tegengekomen in mijn onderzoeken dat iemand opzettelijk een andere leeftijd opgeeft. Of in ieder geval niet dat dat te bewijzen is.

quote:
Uiteraard zal in het huidige computertijdperk geen cheaten meer mogelijk zijn, maar vroeger kon je vermoedelijk wel eens een ambtenaar met ganzenveer om de tuin lijden :P
Overigens... die laatste kon natuurlijk ook schrijffouten maken.
Als iets uit vervlogen tijden eenmaal op papier staat dan moeten we die foutmarge maar voor lief nemen, we komen er toch nooit meer achter hoe het echt zat. Wat ook nog wel eens fout gaat zijn het door elkaar halen van ondertrouw/trouwdatums door vaak minder ervaren genealogen (en dan ook geen bron erbij). Of het vermelden van een doopdatum (bijvoorbeeld in 1805) als geboortedatum (ergens in de Burgerlijke Stand in 1830 ofzo (huwelijksbijlagen).

Ik heb ook een voorouder die is in 1800 geboren maar werd niet gedoopt (doopsgezind), daarbij staat bijvoorbeeld in de huwelijksbijlage van zijn huwelijk in 1835 dat ie op 3 oktober 1800 is geboren, in zijn huwelijksakte van 1842 staat "in de zomer van 1800". In allebei de gevallen door getuigenissen onderbouwd.

Wat me ook wel duidelijk is geworden uit voornamelijk notariële akten is dat mensen in de 18e eeuw niet altijd precies wisten hoe oud ze waren. "... verklaart te zijn ongeveer 80 jaar oud". Het was volgens mij ook nog niet gewoon om verjaardagen te vieren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_212495837
De enige lijn in mijn uitgebreide stamboom aan mijn moederskant die ik echt voor waar aanneem is de enkele vrouwelijke lijn.

"Mater certa, pater semper incertus"
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  maandag 19 februari 2024 @ 13:00:55 #205
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212496212
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 12:33 schreef BertV het volgende:
De enige lijn in mijn uitgebreide stamboom aan mijn moederskant die ik echt voor waar aanneem is de enkele vrouwelijke lijn.

"Mater certa, pater semper incertus"
Waren er laatst niet ergens babies verwisseld na de geboorte? :+

Van de recente generaties heb ik foto's en zijn uiterlijke kenmerken (bij een paar takken) toch echt niet te missen. Dus daar ben ik ook wel vrij zeker van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 21 februari 2024 @ 17:39:20 #206
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212526566
Aangifte doen van het overlijden van je buurvrouw en dan zelf de volgende in het boek zijn. ;(

pi_212532807
...zie ook de maand tijd tussen de twee overlijdens op 700 oid inwoners in Opperdoes.

https://www.openarchieven(...)bfab-1844212d8ef2/nl

Hier is het 6 september, dat moet dezelfde persoon zijn.
pi_212570525
Het lijkt erop dat mijn paternale haplogroep J-M92 is. Wel verrassend want deze is in Nederland vrij zeldzaam:

https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml

Romeinen??
pi_212580946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 20:39 schreef jakosi het volgende:
Het lijkt erop dat mijn paternale haplogroep J-M92 is. Wel verrassend want deze is in Nederland vrij zeldzaam:

https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_J2_Y-DNA.shtml

Romeinen??
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.
J2 is wel veel ouder dan de Romeinen dus het is geen zekerheid dat zij het gebracht hebben.

Deze grove Haplogroepen zijn vanzelfsprekend niet bedoeld voor "persoonlijke" genealogie maar de uitkomst van onderzoek naar prehistorische / historische bevolkingsmigratie.

Als je interesse hebt in meer recente geschiedenis dan is een meer uitgebreide Y-dna test een aanrader.
Hiermee kun je veel recentere connecties vinden. Hoe meer mannen zo'n test doen, hoe interessanter de uitkomst.

Met de prijzige Big-Y krijg je zelfs een eigen plekje op de stamboom die internationaal aangemaakt is.
Inclusief een migratie-kaart, tijdslijn, hits met archeologische vondsten etc.

Ik ben R-BY182803, een verre, meer recentere afsplitsing van R1b-S21 (U106)

https://www.eupedia.com/e(...)Y-DNA.shtml#S21-U106

Als je wilt zien welke details je krijgt met Big-Y stuur ik wel een PM.

[ Bericht 4% gewijzigd door BertV op 25-02-2024 12:52:45 ]
pi_212581656
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 12:46 schreef BertV het volgende:

[..]
Kan maar zo maar. Dit spreek iig tot de verbeelding.
J2 is wel veel ouder dan de Romeinen dus het is geen zekerheid dat zij het gebracht hebben.

Deze grove Haplogroepen zijn vanzelfsprekend niet bedoeld voor "persoonlijke" genealogie maar de uitkomst van onderzoek naar prehistorische / historische bevolkingsmigratie.

Als je interesse hebt in meer recente geschiedenis dan is een meer uitgebreide Y-dna test een aanrader.
Hiermee kun je veel recentere connecties vinden. Hoe meer mannen zo'n test doen, hoe interessanter de uitkomst.

Met de prijzige Big-Y krijg je zelfs een eigen plekje op de stamboom die internationaal aangemaakt is.
Inclusief een migratie-kaart, tijdslijn, hits met archeologische vondsten etc.

Ik ben R-BY182803, een verre, meer recentere afsplitsing van R1b-S21 (U106)

https://www.eupedia.com/e(...)Y-DNA.shtml#S21-U106

Als je wilt zien welke details je krijgt met Big-Y stuur ik wel een PM.
Ik zou graag inderdaad zien welke details je krijgt, dus een PB is welkom :)

Over een paar dagen is de Rootstech conferentie dus ik hoop op een korting op de Y testen van FTDNA tijdens die dagen.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:19:20 #211
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_212646838
Naast een Joods voorouderlijk koppel aan mijn moeders kant, waar ik al heel lang vanaf weet, heb ik nu ook een Joodse voorouder aan mijn vaders kant gevonden. Wederom in Amsterdam.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 23:39:19 #212
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_213672573
Ik weet niet of er meer mensen het tv-programma Liefde voor het Landgoed hebben gevolgd?
Ik heb alle kasteelbewoners aan elkaar weten te koppelen (even openen in een nieuw scherm voor de leesbaarheid):

De actrice Audrey Hepburn is als extra toetje toegevoegd ;)
pi_213672645
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 23:39 schreef Pwn_zoon het volgende:
Ik weet niet of er meer mensen het tv-programma Liefde voor het Landgoed hebben gevolgd?
Ik heb alle kasteelbewoners aan elkaar weten te koppelen (even openen in een nieuw scherm voor de leesbaarheid):
[ afbeelding ]
De actrice Audrey Hepburn is als extra toetje toegevoegd ;)
Wat bijzonder dat je de moeite neemt!

Er zijn natuurlijk hier mooie boekjes voor - het 'rode boekje': oftwel het Nederlands Adelsboek is natuurlijk een prachtig naslagwerk.

Het is wel handig dan de volledige band te bezitten om de stamboom compleet te maken. Alleen de eis is dat dit secuur gedaan wordt, bij wet overigens.
Het adelsregister is hier voorbeeld van, maar desalniettemin is er online erg veel te vinden. Dat is wel op eigen initiatief.

Het enige dat echt leidende(wet technisch gesproken: adeldomswet) is het filiatieregister: in te zien bij de Hoge Raad van Adel.

Ik ben benieuwd: zijn er hier eigenlijk mensen die uit eigen (familie)archief weten te putten voor een (kort) genealogisch overzicht?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 mei 2024 @ 01:31:28 #214
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_213672961
Ik heb afgelopen week eindelijk een gezamenlijke voorouder weten te vinden tussen mijn vrouw en mijzelf. 9 generaties terug
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 08:35:32 #215
18653 crew  D.
pi_213674019
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 01:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb afgelopen week eindelijk een gezamenlijke voorouder weten te vinden tussen mijn vrouw en mijzelf. 9 generaties terug
Inteelt :+
  zaterdag 25 mei 2024 @ 08:47:29 #216
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213674104
quote:
Was je al lang naar op zoek denk? Vind 9 generaties nog wel meevallen. Maar dan zit je precies in die periode waarbij je in bepaalde takken doodloopt natuurlijk.
pi_213674432
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:35 schreef D. het volgende:

Inteelt :+
Dat vond ik in mijn stamboom al wat eerder :X Niet tussen mijn ouders, die woonden ver van elkaar af. Maar wel aan mijn moeder's kant een paar keer.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 25 mei 2024 @ 09:44:48 #218
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213674585
Ik heb zo'n schakel tussen mijn vriendin en mijzelf nog niet gevonden, maar het zou me ook wel ernstig verbazen als ik die wél ooit tegen ga komen (gezien haar Braziliaanse en daarmee Portugese, 'native' en Afrikaanse achtergrond) :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 09:48:36 #219
18653 crew  D.
pi_213674636
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dat vond ik in mijn stamboom al wat eerder :X Niet tussen mijn ouders, die woonden ver van elkaar af. Maar wel aan mijn moeder's kant een paar keer.
Ik geloof ik niet, maar wellicht als ik ooit het geheel grafisch zie ik toch wat overlappingen zie :Y
  zaterdag 25 mei 2024 @ 11:03:31 #220
40566 Ericr
Livewrong
pi_213675483
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 09:03 schreef BertV het volgende:

[..]
Dat Die handschriften zijn altijd mooi, maar onleesbaar voor mij.
Chatgpt kan het prima lezen en eventueel vertalen naar modern Nederlands.
  PR en moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 13:50:06 #221
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_213677390
quote:
Leuk! :D
Ik heb met mijn man via beide ouders een paar connecties gevonden. Zijn moeder en mijn vader zijn in de vroege 17e eeuw verbonden via Scheveningse vissersfamilies, en zijn vader en mijn moeder zijn in de vroege 15e eeuw verbonden via Friese adel :D
Fuck the EBU.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 mei 2024 @ 18:21:18 #222
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_213680824
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:47 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Was je al lang naar op zoek denk? Vind 9 generaties nog wel meevallen. Maar dan zit je precies in die periode waarbij je in bepaalde takken doodloopt natuurlijk.
Jup, zo'n 20 jaar
Ik wist dat het er moest zijn. Voorouders van mijn moeder, en voorouders van mijn schoonmoeder (alsmede mijn stiefmoeder) komen uit hetzelfde gebied, dezelfde dorpen.
Mijn moeder en schoonmoeder heb ik nu gekoppeld. Stiefmoeder is mijn volgende doel

Het was een kwestie van kleinkind aan grootvader koppelen. 1 tak liep tot kleinkind, andere tak tot grootvader, maar ouders van kleinkind had ik niet. Toen ik die vond was de link zo gelegd.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_213683333
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:48 schreef D. het volgende:

Ik geloof ik niet, maar wellicht als ik ooit het geheel grafisch zie ik toch wat overlappingen zie :Y
In mijn moeder's familie was het alsof ik getrouwd was met de zoon van mijn broer's zoon (zoon van mijn neef dus). Dat is toch echt wel familie.

Aangetrouwde familie had het nog bonter gemaakt, maar dat was geen bloedverwantschap. Daar hadden broer en zus samen 3 kinderen. En dan staat er dus op de geboorteakte ook iets over vermeld. Ik weet zo even niet meer wat de exacte bewoording was.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 21:37:16 #224
18653 crew  D.
pi_213683411
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 21:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]
In mijn moeder's familie was het alsof ik getrouwd was met de zoon van mijn broer's zoon (zoon van mijn neef dus). Dat is toch echt wel familie.

Aangetrouwde familie had het nog bonter gemaakt, maar dat was geen bloedverwantschap. Daar hadden broer en zus samen 3 kinderen. En dan staat er dus op de geboorteakte ook iets over vermeld. Ik weet zo even niet meer wat de exacte bewoording was.
Da's wel vrij dichtbij ja :Y
  zondag 26 mei 2024 @ 14:17:01 #225
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213690046
Een oudgrootouder van me trouwde met zijn nicht. Dat is mijn enige kwartierherhaling op die afstand (9 generaties) van mij. Dan heb ik verder nog een herhaling op 10 generaties.

Verder nog een kwartierherhaling op 11 genereaties en nog eentje die via de ene tak 11 generaties en de andere tak 12 generaties is. En dan vanaf de 12e generatie nog veel meer overlap.

Ik heb geen overlap tussen mijn vaders en mijn moeders kant. Zijn ook voorouders uit totaal andere provincies.

Via de "Ancestors webs" app van WikiTree is dat heel mooi te zien. Maar heb de kwartierstaat van mijn oma uit Drenthe nog niet volledig uitgewerkt op WikiTree, daar zal ook wel wat overlap zijn maar niet dichtbij (niet binnen 10 generaties ofzo).

FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 mei 2024 @ 16:20:50 #226
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_213692217
Dit is (zijtak) een voorbeeld in mijn stamboom, de vier grootouders van deze beste man (geb 1903) hadden alle 4 dezelfde achternaam

Hendrikus van Steenis (wiens eerste huwelijk trouwens met een Heuff was) is de oom van Cornelis Anthonie van Steenis
Dirkje van Meeteren en Catharina van Meeteren zijn zussen
Gijsbert Heuff (geh. met Reijers) en Helena Adriana Heuff zijn broer en zus, ze zijn kinderen van Anthonie Heuff en Dirkje van Meeteren (net als Johan Adriaan Heuff)

Maar de betovergrootmoeder van mijn vrouw kon er ook wat van

Frouke Geerts Geertsema is op haar beurt weer een kind van genoemde Geert Jans Geertsema en Talje Okkes
Cornelijs Vinckers, Rebecca Vinckers en Bront Vinckers waren neven en nichten van elkaar
pi_213856869
Dag allen,

Vandaag heb ik een bijzondere brief mogen krijgen met de uitslag van een wat meer uitgebreid haploïde onderzoek dat ik heb laten afnemen een tijd geleden.

Zo een 20 jaar geleden heb ik dit ook al eens laten afnemen, maar vanzelfsprekend is te verwachten dat de uitslag, van wat we na al deze jaren wetenschap mogen verwachten, een zeer bijzonder en compleet onderzoek in vergelijk! :)

Nu schetst mij wel één verbazing (en daarom zou ik toch bijna een foutje vermoeden - nu of toendertijd)
Volgens dit onderzoek behoor ik ineens tot een andere haplo-stam.

Ik dacht, zeker gezien hier al eens eerder wat informatie gedeeld werd over dit soort onderzoek, wat zou de reden kunnen zijn?

Vanzelfsprekend heb ik een email gestuurd naar het onderzoeksbureau met de vraag, maar wellicht kan één van jullie mij wat meer uitleggen over de gescheiden mogelijkheid.

Alvast erg veel dank! ^O^
pi_213856952
quote:
11s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:33 schreef HannahVrede het volgende:
Dag allen,

Vandaag heb ik een bijzondere brief mogen krijgen met de uitslag van een wat meer uitgebreid haploïde onderzoek dat ik heb laten afnemen een tijd geleden.

Zo een 20 jaar geleden heb ik dit ook al eens laten afnemen, maar vanzelfsprekend is te verwachten dat de uitslag, van wat we na al deze jaren wetenschap mogen verwachten, een zeer bijzonder en compleet onderzoek in vergelijk! :)

Nu schetst mij wel één verbazing (en daarom zou ik toch bijna een foutje vermoeden - nu of toendertijd)
Volgens dit onderzoek behoor ik ineens tot een andere haplo-stam.

Ik dacht, zeker gezien hier al eens eerder wat informatie gedeeld werd over dit soort onderzoek, wat zou de reden kunnen zijn?

Vanzelfsprekend heb ik een email gestuurd naar het onderzoeksbureau met de vraag, maar wellicht kan één van jullie mij wat meer uitleggen over de gescheiden mogelijkheid.

Alvast erg veel dank! ^O^
Ik waardeer je insteek om niet te strooien met Engelse termen, maar wat is een haploïd onderzoek?

Als ik het goed begrijp:
20 jaar geleden stond het onderzoek op het Y-chromosoom nog in de kinderschoenen.
De stamboom was heel beperkt.

De tak uit die grove uitslag heeft nu een andere benaming gekregen.
Het verwarrende is dat er ook nog eens verschillende standaarden zijn.

De oudere methode om alle mutaties te benoemen bijv. R1b1a2a1a1b1a1a1a maakte het wel erg onoverzichtelijk.

https://www.twspace24.com(...)JaMCWRbpl47xcYAuFE2m

Puur uit interesse, waarom laat je dit niet "gewoon" door een commerciële partij zoals FDNA onderzoeken?
Vanwege bezorgdheid rondom privacy?

Bij FDNA kost een test met het detail van "vroeger" $149 en een test waar je tot op de generatie precies bent: $449.

De gangbare techniek om familie te vinden, en ook nog eens niet alleen via de mannelijke lijn, is natuurlijk veel goedkoper. (autosomale testen) 39 EUR tegenwoordig.

[ Bericht 3% gewijzigd door BertV op 10-06-2024 12:07:40 ]
pi_213857438
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:41 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik waardeer je insteek om niet te strooien met Engelse termen, maar wat is een haploïd onderzoek?

Als ik het goed begrijp:
20 jaar geleden stond het onderzoek op het Y-chromosoom nog in de kinderschoenen.
De stamboom was heel beperkt.

De tak uit die grove uitslag heeft nu een andere benaming gekregen.
Het verwarrende is dat er ook nog eens verschillende standaarden zijn.

De oudere methode om alle mutaties te benoemen bijv. R1b1a2a1a1b1a1a1a maakte het wel erg onoverzichtelijk.

https://www.twspace24.com(...)JaMCWRbpl47xcYAuFE2m

Puur uit interesse, waarom laat je dit niet "gewoon" door een commerciële partij zoals FDNA onderzoeken?
Vanwege bezorgdheid rondom privacy?

Bij FDNA kost een test met het detail van "vroeger" $149 en een test waar je tot op de generatie precies bent: $449.

De gangbare techniek om familie te vinden, en ook nog eens niet alleen via de mannelijke lijn, is natuurlijk veel goedkoper. (autosomale testen) 39 EUR tegenwoordig.

Je hebt gelijk, wellicht zelfs een slechte vertaling vanuit eht Engels - gemaakt door mijn autocorrectie. ;)

Ik heb een haplogroep- en stamcel onderzoek gehad in één. De reden hiervoor heeft een medische grondslag (voor niet alleen erfelijkheidsonderzoek maar ook geschiktheidsonderzoek in de familiaire band)

Ik krijg dus inderdaad twee soorten verschillende uitkomsten over de 20 jaar aan onderzoek. Mijn logische gedachten zou inderdaad zijn geweest dat door de tijd heen er meer geavanceerd onderzoek de reden zou kunnen zijn voor de verschuiving van de haplo-stamgroep. Maar het lijkt mij zo enorm uit elkaar liggen in dit geval en met mijn beperkte kennis over deze materie.

Mijn bezwaren voor een andere commerciële partij dan nu aangenomen liggen bij het vastleggen van de persoonlijke gegevens aan het afname materiaal.
Al ben ik niet in de waan: het onderzoek nu is vanzelfsprekend ook gedaan bij een bedrijf dat specialisme hierin uitleent aan bijvoorbeeld ziekenhuizen en universiteiten, zo kwam ik op deze partner (in Israël) uit.

Desalniettemin: zou ik dan over het hoofd gezien kunnen hebben dat er bijvoorbeeld een paternale- of maternale lijn wordt onderzocht? Of werkt dat zo niet?

Ik vind het zo vreemd dat de twee initiële groepen zo ver uit elkaar lijken te liggen, als ik internet geloven mag.
pi_213858110
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:35 schreef HannahVrede het volgende:

[..]

Ik vind het zo vreemd dat de twee initiële groepen zo ver uit elkaar lijken te liggen, als ik internet geloven mag.
Wil je de groepen hier delen, of is dat vragen naar de bekende weg?

Volgens mij hebben we het "gewoon' over de prehistorische haplogroepen.
Daar is weinig persoonlijks aan. Honderdduizenden personen zullen dezelfde voorouder hebben.

Zover ik weet, kun je uitsluiten dat de test over de vrouwelijke lijn ging (mtDNA-test).

Er zit te weinig mutatie in dit deel van het DNA.

Ik heb een volledige mtDNA-test laten uitvoeren en die komt 100% overeen met een Nederlandse vrouw in die database. Onze gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder kan van tot wel 10 a 15 generaties terug zijn.

MyHeritage, de grootste in Nederland, zit ook in Israël. Het zou me niet verbazen als het uiteindelijk in hetzelfde lab gebeurt.

Mijn Y Haplogroup: R-BY182803
Mijn mtDNA Haplogroup - H17a1
  maandag 10 juni 2024 @ 14:00:43 #231
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213858169
Mijn haplogroepen: mtDNA: H1b1
Y haplogroep (ik ben een vrouw maar via mannelijk familielid): I1-M253
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:30:28 #232
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215146912
Aaahhh, Family Search heeft hun 'records viewer' geüpdatet. #Verandering #Aahh
pi_215147544
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 15:30 schreef Dagoduck het volgende:
Aaahhh, Family Search heeft hun 'records viewer' geüpdatet. #Verandering #Aahh
Ik zie dat dit de sponsor is:

Zelf bouw ik op myheritage. Over veranderingen gesproken, bij ancestryDNA KON je lekker automatisch verre familieleden laten toevoegen. Levensgevaarlijk voor de serieuze onderzoekers, maar wel makkelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:00:04 #234
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215148305
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:33 schreef BertV het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zelf bouw ik op myheritage. Over veranderingen gesproken, bij ancestryDNA KON je lekker automatisch verre familieleden laten toevoegen. Levensgevaarlijk voor de serieuze onderzoekers, maar wel makkelijk.
Family Search heeft alle originele BS en DTB boeken inzichtelijk gemaakt. Gaat niet om stamboom bouwen, gaat om bronnen bekijken.
De records viewer is heel erg belangrijk voor het nakijken van gegevens.
Nadelen van MyHeritage matches etc is dat je niet weet in hoeverre andermans onderzoek correct is.
Geni (valt officieel onder de MyHeritage paraplu) heeft dat met bronnen, iets beter voor elkaar (plus de meer managers van profielen meer kans dat de data correct is)
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:26:41 #235
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215149467
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 16:33 schreef BertV het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoals TARA al zei, het gaat mij om het raadplegen van scans van praktisch alle aktes in Nederland.

De mormonen hebben dat alles ingescand (de Nederlandse aktes al in de 1950s geloof ik) omdat ze geloven dat ze al hun voorvaderen en familie weer zullen zien in de hemel, en daarvoor moet je wel de genealogie kennen.

Bij elkaar hebben ze 3 miljard pagina's met genealogische aktes ingescand en opgeslagen in een berg bij Salt Lake City.
  donderdag 10 oktober 2024 @ 11:49:56 #236
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215224906
Was deze website hier al eens genoemd?

https://www.genealix.nl/

Overzicht van scans per provincie & plaats met meteen een juiste link. Ook voor andere beschikbare scans naast DTB en BS, zoals adresboeken. Nog niet alles staat erin, ik zie dat Friesland ontbreekt, maar de laatste update was van vorige maand dus er wordt aan gewerkt.

Voor bepaalde gebieden misschien niet uitputtend, zoals de Achterhoek, daar blijft https://www.genealogiedomein.nl/ een mooie website voor.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 oktober 2024 @ 12:01:19 #237
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215224989
Handig! beetje de opvolger van Genlias dus

Dat bepaalde gebieden het beter hebben ingericht geldt natuurlijk ook voor
allegroningers, allefriezen en alledrenten
  woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:13 #238
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215279160
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 12:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Dat zijn websites met een zoekfunctie. Dit is meer een website met doorverwijzingen naar bepaalde akten op de websites van archieven. Beetje zoals geneaknowhow dus. Of die andere website die een aantal jaren verdween.

Dat kan soms handig zijn om snel te zien wat er beschikbaar is. Dat je niet zoekt naar een DTB-akte uit 1716 terwijl de DTB aldaar pas in 1717 begint enzo.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:54 #239
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215279165
Maar ik kwam hier vanwege:

Aaaaahhh, het Westfries Archief heeft de website vernieuwd. #Verandering #Aahh

Al die extra witruimtes en grote lettertypes :r Je blijft scrollen op die website van tegenwoordig.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 12:06:21 #240
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215279274
Ik bedoel, moet je kijken:

Nieuw:

Oud:

Doe mij maar minder scrollen en compacter, genealogie is al genoeg werk zonder al dat onnodige gedoe. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Dagoduck op 16-10-2024 12:47:56 ]
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 16 oktober 2024 @ 12:22:29 #241
284411 crew  heywoodu
pi_215279446
quote:
6s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Ik bedoel, moet je kijken:

Nieuw:
[ afbeelding ]

Oud:
[ afbeelding ]

Doe mij maar minder scrollen en compacter, Genealogie is al genoeg werk zonder al dat onnodige gedoe. :+
Ik ben blij dat ik voor zover ik weet geen Westfriese voorouders heb, zal ik maar zeggen :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 16 oktober 2024 @ 12:48:41 #242
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215279775
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 12:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik voor zover ik weet geen Westfriese voorouders heb, zal ik maar zeggen :D
Is wel leuk, DTB gaat zomaar terug tot 1580 met oprichters van de VOC en admiraals enzo :9
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:33:12 #243
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215284224
Wat ik me nog wel eens afvraag, wat zou de langste ketting van huwelijken zijn van 'dezelfde' generatie.

Stel Jan trouwt Trijntje en Jan gaat eerst dood, vervolgens trouwt Trijntje met Pieter en dan gaat Trijntje dood waarna Pieter trouwt met een volgende vrouw etc etc etc.

Ik ken zelf een voorbeeld van een voorouderlijk stel:

Sibilla X Arend X Agnies X Jan X Elsken

Hierbij is Elsken trouwens een kleindochter van Sibilla & Arend _O- Dus Jan trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw Agnies.

Agnies moet veel ouder zijn geweest bij het huwelijk met Jan, zal met het erven/opvolging van de herberg te maken hebben gehad.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 00:44:14 #244
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215358521
Wat een triestigheid dit:

Ook bijzonder dat je terwijl je zoon nog leeft de volgende zoon dezelfde naam geeft, tot twee keer aan toe.

Ben dat in al die jaren hooguit 1 keer tegengekomen maar gisteren en vandaag al drie keer :D Vonden ze blijkbaar niet zo raar in Drenthe.

&

:D
pi_215359616
quote:
6s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 00:44 schreef Dagoduck het volgende:
Wat een triestigheid dit:

[ afbeelding ]

Ook bijzonder dat je terwijl je zoon nog leeft de volgende zoon dezelfde naam geeft, tot twee keer aan toe.

Ben dat in al die jaren hooguit 1 keer tegengekomen maar gisteren en vandaag al drie keer :D Vonden ze blijkbaar niet zo raar in Drenthe.

Overijssel

Mijn opa heette weer Albert nadat de eerste Albert jong overleden was.
Albert - Johannes - Albert - Johannes etc moest in stand gehouden worden.

Dat deze Albert genetisch stiekem geen Albert was maakte mijn opvoeder Johannes ook niet uit.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 10:56:28 #246
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215360312
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 08:57 schreef BertV het volgende:

[..]
Overijssel

Mijn opa heette weer Albert nadat de eerste Albert jong overleden was.
Albert - Johannes - Albert - Johannes etc moest in stand gehouden worden.

Dat deze Albert genetisch stiekem geen Albert was maakte mijn opvoeder Johannes ook niet uit.
Maar in mijn voorbeelden ging het dus om vernoemingen terwijl het vorige kind met dezelfde naam nog leefde.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 oktober 2024 @ 11:34:29 #247
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215360571
quote:
6s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 10:56 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Maar in mijn voorbeelden ging het dus om vernoemingen terwijl het vorige kind met dezelfde naam nog leefde.
Komt nog wel eens voor als beide grootvaders (of grootmoeders) dezelfde voornaam hebben.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 11:47:41 #248
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215360644
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 11:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Komt nog wel eens voor als beide grootvaders (of grootmoeders) dezelfde voornaam hebben.
Yep, kom er net nog eentje tegen. Ben wel benieuwd naar wat de roepnamen waren dan.
pi_215360756
quote:
6s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 10:56 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Als de gezondheid van een kind zwak is dat kan dit een soort verzekering zijn.
Het bleek toch niet voor niks.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 12:24:11 #250
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215360882
Nu een stel dat na twee Jannen (die allebei de volwassen leeftijd bereiken) ook nog zoon Johannes en een zoon Johan krijgen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 oktober 2024 @ 17:28:38 #251
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215362917
Ik heb een vastloper, maar in Brabant, en daar ben ik niet zo heel erg thuis. Misschien dat iemand hier kan helpen?
Het gaat om de familie Van Giersbergen te Gemonde. Theodorus is de zoon van Joannis Theodori, oftewel Jan Dircks van Giersbergen. geboren 1730. Moeder van Theodorus overlijdt in 1736 en Joannis Theodori hertrouwt in 1737. Ik probeer meer over Joannis Theodori te vinden. Waar kwam hij vandaan, wat is zijn link met de rest van de familie Van Giersbergen, waar ik wel een lijn heb tot 1639.
Joannis Theodori van Giesberge is een getuige in Sint Michielsgestel in 1728, maar daar lijkt het tot nu toe op te houden
pi_215368746
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 17:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb een vastloper, maar in Brabant, en daar ben ik niet zo heel erg thuis. Misschien dat iemand hier kan helpen?
Het gaat om de familie Van Giersbergen te Gemonde. Theodorus is de zoon van Joannis Theodori, oftewel Jan Dircks van Giersbergen. geboren 1730. Moeder van Theodorus overlijdt in 1736 en Joannis Theodori hertrouwt in 1737. Ik probeer meer over Joannis Theodori te vinden. Waar kwam hij vandaan, wat is zijn link met de rest van de familie Van Giersbergen, waar ik wel een lijn heb tot 1639.
Joannis Theodori van Giesberge is een getuige in Sint Michielsgestel in 1728, maar daar lijkt het tot nu toe op te houden
Hier heb je waarschijnlijk al gekeken?
https://www.bhic.nl/het-geheugen-van-brabant

Nu ben ik dankbaar voor de kennis en kunde van personen die dit soort onderzoek doen in het geval ik een sterke match krijg aan mijn vaderskant.

maareh, de kans is groot dat je ergens al eerder een verkeerde afslag hebt genomen en nu extra-wild vreemden zit te onderzoeken. ;)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:40:25 #253
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215369330
.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:57 schreef BertV het volgende:

[..]
Hier heb je waarschijnlijk al gekeken?
https://www.bhic.nl/het-geheugen-van-brabant

Nu ben ik dankbaar voor de kennis en kunde van personen die dit soort onderzoek doen in het geval ik een sterke match krijg aan mijn vaderskant.

maareh, de kans is groot dat je ergens al eerder een verkeerde afslag hebt genomen en nu extra-wild vreemden zit te onderzoeken. ;)
Ik was bij BHIC inderdaad al aan het zoeken geweest

Ehm, hoezo is de kans groot dat ik een verkeerde afslag heb genomen? En wat is de link met jouw vaderskant? Die volg ik even niet.
pi_215369405
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:
.
[..]
Ik was bij BHIC inderdaad al aan het zoeken geweest

Ehm, hoezo is de kans groot dat ik een verkeerde afslag heb genomen? En wat is de link met jouw vaderskant? Die volg ik even niet.
Dat uit eigen ervaring duidelijk is geworden dat je familieconnecties met een korreltje zout kunt nemen, en dan helemaal als het om meerdere generaties terug gaat.

Het mooie van een DNA-test aan de andere kant is dat je bevestiging krijgt van bepaalde namen uit je stamboom.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:52:02 #255
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215369429
Ah, omdat her en der een vader wordt aangemerkt, terwijl hij niet eens de vader is.
Tsja, dat zul je houden. DNA kan daarbij wel helpen.
pi_215369527
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ah, omdat her en der een vader wordt aangemerkt, terwijl hij niet eens de vader is.
Tsja, dat zul je houden. DNA kan daarbij wel helpen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koekoeksgraad

quote:
Een studie over Vlaanderen en Nederland in de laatste vijf eeuwen vond dat de koekoeksgraad piekte in de periode 1850-1900 bij de laagste sociale klasse in de grootsteden. Daar kon het aantal buitenechtelijke kinderen oplopen tot 6 %, terwijl dat bij de boeren slechts 0,5 % bedroeg.
Je kunt heel druk zijn met een tak, en dan feitelijk in het luchtledige bezig zijn.

De kant van mijn moeder heb ik compleet tot 8 generaties, maar door DNA-testen zie ik ook daar een onbekende achternaam te vaak en te recent.

Van der Heide

Als ik dan in hun boom kijk zie ik wel een voor mij bekende naam: Talsma.
Daar klopt een aantal generaties terug dus ook iets niet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:02:36 #257
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215371955
Ik heb redelijk dichtbij zoiets. Tante is niet van grootvader. Op papier wel, in werkelijkheid niet.

Overigens is dit alles bij die Van Giersbergens niet van toepassing. Ik probeer twee takken Van Giersbergen aan elkaar te koppelen
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:19:42 #258
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215372557
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 11:08 schreef BertV het volgende:
Van der Heide
Die is mij niet onbekend O-) Al ben ik van de Westfriese familie en niet de grotere Friese families.
  zondag 27 oktober 2024 @ 00:04:12 #259
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215385715
Oom en tante van mijn oma kregen zeven levenloze kinderen. Verder nog zes kinderen waarvan de oudste 104 werd. Deze oude nicht van mijn oma is 77 jaar lang weduwe geweest :D
pi_215402302
quote:
6s.gif Op zondag 27 oktober 2024 00:04 schreef Dagoduck het volgende:
Oom en tante van mijn oma kregen zeven levenloze kinderen. Verder nog zes kinderen waarvan de oudste 104 werd. Deze oude nicht van mijn oma is 77 jaar lang weduwe geweest :D
Het is voor het menselijke ras an sich wel slecht dat er nu überhaupt zoveel zwakke genen worden doorgeven.

[ Bericht 7% gewijzigd door BertV op 29-10-2024 06:30:28 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 november 2024 @ 18:32:55 #261
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215450288
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 12:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Ik bedoelde genver, niet genlias (Genlias is nu WieWasWie)
  zaterdag 2 november 2024 @ 19:05:35 #262
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215450821
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Ik bedoelde genver, niet genlias (Genlias is nu WieWasWie)
Alledrenten stopt trouwens in de huidige vorm per 1 december. Voortaan kom je dan hier uit:

https://www.drentsarchief(...)logie/zoeken/persons

Eenzelfde soort zoeksysteem als allefriezen en allegroningers nu gebruiken.
  donderdag 7 november 2024 @ 16:14:59 #263
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215509422
Wanneer ergens als "ambt, beroep of bedrijf" staat aangegeven: reiziger. Wat hield dat dan in?
  donderdag 7 november 2024 @ 23:06:05 #264
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215514544
Moet nog steeds even wennen dat overlijdensaktes van soms 1973 nu beschikbaar zijn.
  Moderator donderdag 7 november 2024 @ 23:08:41 #265
18653 crew  D.
pi_215514558
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2024 16:14 schreef Dagoduck het volgende:
Wanneer ergens als "ambt, beroep of bedrijf" staat aangegeven: reiziger. Wat hield dat dan in?
Misschien een handelsreiziger, een vertegenwoordiger dus :Y
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 november 2024 @ 15:41:23 #266
284411 crew  heywoodu
pi_215530744
Vandaag toch maar weer eens wat oude foto's aan mijn 97-jarige oma laten zien, die mijn vader ooit uit haar 'archief' heeft ingescand. Ik was wel weer eens benieuwd naar wie wie is en er zaten leuke dingen tussen :D

De ouders van mijn oma, de ouders van mijn opa (en daardoor weet ik nu ook een vage foto van een duidelijk zieke vrouw in bed dat het de moeder van mijn opa is, die vrij snel aan een schildklieraandoening overleed nadat ze - om mijn oma te citeren - 'uitgekinderd' was) en misschien nog wel het meest interessant, sowieso de ouders van mijn oma's vader en waarschijnlijk ook de ouders van mijn oma's moeder (daar had ze lichte twijfels bij, wat niet gek is, aangezien die in 1925 en 1927 zijn overleden en mijn oma uit 1927 is).

Wilde ik graag al eens doen, want ik denk dat bij veel van die mensen mijn oma de allerlaatste persoon is die ze nog zou kunnen identificeren, haar twee jaar oudere zus (die wij überhaupt al nooit spreken) is redelijk ver heen in de dementie inmiddels en gaat daar niet bij kunnen helpen. Nou gaat het dus in sommige gevallen zelfs om grootouders van mijn oma, dus wellicht dat er een hele andere kant op nog wel mensen zijn die ze zouden herkennen, maar daar zou ik geen geld op zetten zeg maar :P
pi_215531408
Mijn moeder tijdens een familieuitje op Texel: Oh, je overgrootvader was vuurtorenwachter op Terschelling.

Dit soort dingen wil je toch veel eerder horen?

In mijn onderzoek zou ik daar nooit achter zijn gekomen. geboren en gestorven in Ferwert, Friesland, vasteland.
pi_215531909
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 17:11 schreef BertV het volgende:
Mijn moeder tijdens een familieuitje op Texel: Oh, je overgrootvader was vuurtorenwachter op Terschelling.

Dit soort dingen wil je toch veel eerder horen?

In mijn onderzoek zou ik daar nooit achter zijn gekomen. geboren en gestorven in Ferwert, Friesland, vasteland.
Ik kom in geboorte-, trouw- en overlijdensaktes van kinderen veel verschillende beroepen en woonplaatsen tegen van de vaders. Is voor de beroepen ook een interessante bron.
  Manager PR/Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 01:16:52 #269
269689 crew  Viv
pi_216156656
Schopje!

Heb daarnet https://oorlogvoorderechter.nl/ doorgespit, gelukkig geen collaborateurs onder mijn (over)grootouders. :Y)

Zie ook NWS / NSB namen/dossiers bekend in nationaal archief
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 januari 2025 @ 02:31:32 #270
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_216156857
Ik zocht ook even. Een ver familielid wat ik al wist, maar verrassend genoeg ook een zus van mijn overgrootvader, met haar man. Terwijl mijn overgrootvader zelf bij de LO actief was, en ik in een in memoriam een prachtige beschrijving tegenkwam hoe hij met de bezetter omging, die wilden dat hij tot de cultuurkamer toetrad. De brief waarin hem werd medegedeeld dat het voor hem verboden was op te treden hing ingelijst boven zijn vleugel. Toch maar eens naar Den Haag dan denk ik.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 08:32:28 #271
18653 crew  D.
pi_216157340
Ik zocht even op mijn vaders kant, maar geen hits.
Daarna even op mijn moeders kant, en van de eerste 3 heb ik al 2 hits _O-

Heb geen account aangemaakt, is dat de moeite?
pi_216157409
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 08:32 schreef D. het volgende:
Ik zocht even op mijn vaders kant, maar geen hits.
Daarna even op mijn moeders kant, en van de eerste 3 heb ik al 2 hits _O-

Heb geen account aangemaakt, is dat de moeite?
Over welke site heb je het? Ik neem aan dat je het niet over dat NSB archief had?
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:43:32 #273
47102 Elvi
miemkwien
pi_216158287
34 overeenkomsten op mn achternaam maar geen idee of er familie tussen zit. Moet ik toch weer m'n stamboom erbij halen :')
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:42:04 #274
18653 crew  D.
pi_216158831
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 08:50 schreef BertV het volgende:

[..]
Over welke site heb je het? Ik neem aan dat je het niet over dat NSB archief had?
Daar had ik het over :Y
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:02:38 #275
18653 crew  D.
pi_216159054
Moest wel terug tot 1714 om een link te vinden, dus 'naaste' familie is het niet :P
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 januari 2025 @ 12:56:27 #276
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_216159524
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:42 schreef D. het volgende:

[..]
Daar had ik het over :Y
Account aanmaken heeft alleen moeite als je het in wilt zien, en daarvoor moet je naar Den Haag afreizen, want onder strenge voorwaarden
  vrijdag 3 januari 2025 @ 13:57:30 #277
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216160080
Het archief over mijn overgrootvader heb ik vijf jaar geleden opgevraagd en bekeken.

Net even op de achternamen van mijn overgrootouders gezocht. Kwam nog de neef van een andere overgrootvader tegen. Verder een nicht van een overgrootmoeder, nicht via zowel moeders als vaders kant (lang leve twee broers die met twee zussen trouwen).

Er zijn er ongetwijfeld nog meer, ook in de partners van deze oudooms en neven/nichten van (over)grootouders.

Ook nog een paar verre achterneven (terug tot 1800 voor een link). En dan heb je nog de hele verre achterneven (terug tot 1600 voor een link) zoals Daniël de Blocq van Scheltinga (1903-1962) en familieleden.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 18:16:32 #278
18653 crew  D.
pi_216162618
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:56 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Account aanmaken heeft alleen moeite als je het in wilt zien, en daarvoor moet je naar Den Haag afreizen, want onder strenge voorwaarden
Dan loop ik nog even iedereen langs, maar als ik niemand vind die nog enigszins dichtbij staat dan is dat dus niet interessant :N
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 januari 2025 @ 21:40:28 #279
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_216165738
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 18:16 schreef D. het volgende:

[..]
Dan loop ik nog even iedereen langs, maar als ik niemand vind die nog enigszins dichtbij staat dan is dat dus niet interessant :N
In de toekomst misschien, als zaken verder openbaar worden gemaakt. Maar daarvoor dient de archiefwet te worden aangepast.
De Autoriteit Persoonsgegevens is voor algemene openbaarheid gaan liggen. Niet zozeer de onderzochte personen zelf, daarvan is goed na te gaan in hoeverre ze nog leven. Maar meer omdat in de dossiers zelf allerlei namen worden genoemd, van slachtoffers, getuigen, etc. En daarvan is niet goed na te gaan in hoeverre die allen nog in leven zijn. Dus inzage blijft beperkt
  vrijdag 3 januari 2025 @ 21:43:05 #280
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_216165798
Ik ga later dit jaar zeker eens naar het archief. Zag wel enkele (verre) familieleden erin staan. Zwager van mijn oma was NSB'er, dus dat was geen verrassing. Wel dat de broer van de verzetsstrijder in de familie (neven van mijn oma) in het archief wordt genoemd. Dus ben erg benieuwd wat er in de archiefstukken zelf staat.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  donderdag 23 januari 2025 @ 13:03:56 #281
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216401624
Weer eens een voorouder gevonden met relatief veel kinderen, achttien bij drie vrouwen. Zijn eerste kind geboren ca. 1785 zijn laatste kind in 1829 :D

Het is dat dat eerste kind relatief laat trouwt maar die voorouder had zomaar overgrootvader kunnen zijn toen ie zijn laatste kind kreeg. :+
  dinsdag 18 februari 2025 @ 13:02:08 #282
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216731648
Iemand enig idee hoe ik achter de locatie van "Kliniek Dr. Wisse" in Modjokerto (Nederlands-Indië) kan achterhalen? Mei 1934.

Ik heb er wel een foto van.
pi_216733168
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 13:02 schreef Dagoduck het volgende:
Iemand enig idee hoe ik achter de locatie van "Kliniek Dr. Wisse" in Modjokerto (Nederlands-Indië) kan achterhalen? Mei 1934.

Ik heb er wel een foto van.
Hier kun je wellicht info vinden:

https://www.delpher.nl/nl(...)erto&page=1&coll=ddd
  dinsdag 18 februari 2025 @ 17:15:31 #284
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216734519
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 15:03 schreef BertV het volgende:

[..]
Hier kun je wellicht info vinden:

https://www.delpher.nl/nl(...)erto&page=1&coll=ddd
Ja, had al wat in de kranten gezocht. Er is een advertentie van andere ouders uit februari/maart 1934 waarin staat:

"Kliniek Dr. Wisse

sf. Sedatie"

Waarin sf. staat voor suikerfabriek. Ik ga ervan uit dat die ouders op die suikerfabriek woonden/werkten. Dus daar schiet ik niets mee op. In andere advertenties staat "sf. Krian" en "sf. Perning".

Mijn grootvader is in die kliniek geboren, mijn overgrootvader werkte destijds bij suikerfabriek Perning.

Ik weet nu wel dat die Dr. Wisse lid was van een vliegclub. :+

[ Bericht 4% gewijzigd door Dagoduck op 18-02-2025 17:24:19 ]
pi_217770355
Hallo mensen, ik doe na verzoek van mijn moeder nu ook stamboomonderzoek. Van mijn vaders kant is het super makkelijk omdat ik een doos heb mogen lenen met belangrijke papieren van oma, opa, hun ouders, zelfs van voor de oorlog nog.
Alleen bij mijn moeders kant loop ik helemaal vast. Er is niks bekent over wie dan ook, en het vinden van een naam of een sterfdatum is als het zoeken van water met een tak.

Nu weet ik bij mijn moeders kant dat er speculatie was over fout in de oorlog maar niemand aan die kant wil of praten, of weet iets nuttigs. De mensen waar het over gaat zijn inmiddels allemaal al dood en ik heb geen flauw idee waar ik terecht kan.

Ik zit nu met die myhearitege website te kutten maar daar moet je al snel een abbonement afsluiten van boven de 100 euro als je gematched wil worden. Wat raden jullie aan, en hebben jullie nog tips voor me? :)
Twiddel
  dinsdag 27 mei 2025 @ 17:31:21 #286
40566 Ericr
Livewrong
pi_217770416
Heb je een lead? Ik heb een betaald account
  dinsdag 27 mei 2025 @ 18:02:38 #287
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217770847
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:27 schreef summer2bird het volgende:
Hallo mensen, ik doe na verzoek van mijn moeder nu ook stamboomonderzoek. Van mijn vaders kant is het super makkelijk omdat ik een doos heb mogen lenen met belangrijke papieren van oma, opa, hun ouders, zelfs van voor de oorlog nog.
Alleen bij mijn moeders kant loop ik helemaal vast. Er is niks bekent over wie dan ook, en het vinden van een naam of een sterfdatum is als het zoeken van water met een tak.

Nu weet ik bij mijn moeders kant dat er speculatie was over fout in de oorlog maar niemand aan die kant wil of praten, of weet iets nuttigs. De mensen waar het over gaat zijn inmiddels allemaal al dood en ik heb geen flauw idee waar ik terecht kan.

Ik zit nu met die myhearitege website te kutten maar daar moet je al snel een abbonement afsluiten van boven de 100 euro als je gematched wil worden. Wat raden jullie aan, en hebben jullie nog tips voor me? :)
Gaat het om Nederlandse voorouders? Heb je wel de namen van je grootouders? Geboortedata/verjaardag? Soms kun je dan via oude kranten de overgrootouders achterhalen omdat de burgerlijke stand daarin werd geplaatst. Aan de hand van die namen kun je dan mogelijk weer een huwelijkakte of overlijdensaktes van je overgrootouders vinden.

Het is lastig te weten wat je zoekt als niet bekend is wat je al hebt ;) Je mag me een dm sturen met gegevens die je wel hebt, ik kan altijd even de diepe krochten van het internet afspeuren.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 18:17:25 #288
40566 Ericr
Livewrong
pi_217771023
Geni werkt overigens beter soms. Kreeg veel meer diepte uit mijn stamboom dankzij die site. Zelfde eigenaar maar blijkbaar toch ander algoritme
  dinsdag 27 mei 2025 @ 18:51:46 #289
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217771452
Ik heb nog nooit MyMeritage gebruikt (nou vooruit, wel eens via Google erop uitgekomen). Geni ook niet actief.

Voor de aktes die gewoon beschikbaar zijn ook totaal niet nodig, die zijn te vinden in de archieven. Voornamelijk zelf, en soms aan de hand van al dan niet bebronde stambomen op internet, lekker graven.

Nog levende familie of mensen die recent zijn overleden heb ik op andere manieren uitgezocht (de bekende websites, contact opgenomen via weer andere familieleden, familiereünies, Facebook, genealogieonline etc noem het maar op).
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 mei 2025 @ 11:28:38 #290
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_217777003
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 18:17 schreef Ericr het volgende:
Geni werkt overigens beter soms. Kreeg veel meer diepte uit mijn stamboom dankzij die site. Zelfde eigenaar maar blijkbaar toch ander algoritme
Klopt, geni maakt gebruik van 1 grote wereldstamboom. Die verzamelt alles wat bekend is.
En je hebt veel meer mogelijkheden met een gratis account

Voor Geni heb ik trouwens een betaald account. Dus mocht iemand daar iets uit willen weten, vraag gerust
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 mei 2025 @ 11:34:16 #291
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_217777049
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:27 schreef summer2bird het volgende:

Laat iets als MyHeritage zitten als het gaat om Nederlandse voorouders. Via websites als OpenArchieven, WieWasWie etc. zijn originele aktes online gewoon beschikbaar.

Het belangrijkste hierin is de privacy wetgeving, en die moet je overbruggen. Alles tot 1925 qua geboortes staat als het goed is online. Huwelijken tot 1945 en overlijdens tot 1965 volgens mij.

Wat weet je over je moeders familie?
Namen en gegevens over grootouders en overgrootouders?
Delpher, online-familieberichten, mensenlinq, online-begraafplaatsen en graftombe zijn sites die kunnen helpen het gat te overbruggen.

Wat betreft fout in de oorlog, kijk pas op de website Oorlog Voor De Rechter als je duidelijk hebt wie je voorouders zijn. Je kunt op die website goed zoeken of er een dossier is als je naam (en indien veelvoorkomende naam geboortejaar) weet. De dossiers zelf zijn alleen in te zien in Den Haag
  woensdag 28 mei 2025 @ 14:25:17 #292
40566 Ericr
Livewrong
pi_217778555
Als je familie had in die hoek is Gelders archief erg goed.

Zelf een missing link daar kunnen vinden die via Geni en My heritage wel naar boven kwam maar die tak leek te vaag om serieus te nemen. Met Gelders archief en akten toch bevestiging over die lijn. Daarna loopt het snel naar twee bevestigde lijnen van de Karel de Grote site. Maar goed daar kom je vaak op uit als je eenmaal in de 15de of 16de eeuw belandt. Meesten zullen ergens in 18de eeuw doodlopen omdat er amper akten te vinden zijn van eeuwen daarvoor. Repertorium DTB kan je per plaats de eerste registratiedata terugvinden.

16de eeuw is uitzonderlijk
17de eeuw vooral vanaf de tweede helft van die eeuw
18de van iedere plaats een register

Als je dus geen familie had in plaatsen waar registratie al bestond voor 18de eeuw wordt het lastig. Of je moet dan al een adellijke lijn vinden waar meestal meer van is vastgelegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericr op 28-05-2025 17:49:42 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 mei 2025 @ 16:31:34 #293
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_217779634
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:25 schreef Ericr het volgende:
Als je familie had in die hoek is Gelders archief erg goed.

Zelf een missing link daar kunnen vinden die via Geni en My heritage wel naar boven kwam maar die tak leek te vaag om serieus te nemen. Met Gelders archief en akten toch bevestiging over die lijn. Daarna loopt het snel naar twee bevestigde lijnen van de Karel de Grote site. Maar goed daar kom je vaak op uit als je eenmaal in de 15de of 16de eeuw belandt. Meesten zullen ergens in 18de eeuw doodlopen omdat er amper akten te vinden zijn van eeuwen daarvoor. Repertorium DTB kan je per plaats de eerste registratiedata terugvinden.

17de eeuw vooral vanaf de helft van die eeuw

Als je dus geen familie had in plaatsen waar registratie al bestond voor 18de eeuw wordt het lastig. Of je moet dan al een adellijke lijn vinden waar meestal meer van is vastgelegd.
Sowieso helpen regionale archieven vaak. Allegroningers.nl heeft veel meer dan openarchieven en wiewaswie. Zelfde voor allefriezen.nl en drentsarchief.nl. Het verschilt een beetje per regio wat en hoeveel er online staat.

Hier staat een mooi overzicht, ook per provincie:
https://www.geni.com/proj(...)n-Dutch-Sources/8618
pi_217779990
Bedankt voor de reacties :)
Ik heb niet echt een sterkte lead momenteel, alleen naam, achternaam en woonplek van mijn opa en oma aan mijn moeders kant. Verder is alles enorm moeilijk te verkrijgen, ook omdat er heel veel narigheid in die familie zat en niemand graag praat.

Ik wist niet dat myhearitidge niet echt veel gebruikt werd in nederland, het was het eerste waar ik op kram toen ik stamboomonderzoek googlede.
Ik zal morgen eens kijken naar die andere systemen die wat meer gebruikt worden hier.

Verder, voor zover ik weet is vader moeder, opa en oma aan beide kanten compleet nederlands, maar ik weet dan een deel van mijn oma's familie is verhuisd naar Canada na de oorlog, scheen populair te zijn, en van de andere kant zijn er geruchten dat het een en ander voor de oorlog uit denemarken of polen kwam.
Twiddel
pi_217961429
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 14:25 schreef Ericr het volgende:

17de eeuw vooral vanaf de tweede helft van die eeuw
Klopt, en je zult zien dat alleen de interessante of rijkere familielijnen vaak verder terug te volgen zijn.
Daar komen ook de sterke verhalen vandaan, los van het feit dat je ondertussen snel foutieve informatie kunt verzamelen.

Zo ben ik bijvoorbeeld familie van Pier Gerlofs Donia (Grote Pier) via zijn zus.
Maar de kans is groot dat ik in die zelfde val ben gelopen:
buitenechtelijke kinderen, adopties of simpelweg onderzoeksfouten.

Uniek (autosomaal) DNA dat terug te herleiden is naar één persoon uit 1480 is onwaarschijnlijk.
Alleen met Y-DNA is dat mogelijk. En mijn "Y" komt uit de Betuwe.
  maandag 16 juni 2025 @ 17:30:26 #296
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_217963110
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:17 schreef summer2bird het volgende:
Ik wist niet dat myheritage niet echt veel gebruikt werd in nederland
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar de smartmatches vliegen me daar om de oren.
Er zitten juist veel Nederlanders op, daarom is er ook een Nederlandstalige myheritage.nl versie.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 juni 2025 @ 10:28:50 #297
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_217967537
quote:
3s.gif Op maandag 16 juni 2025 17:30 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar de smartmatches vliegen me daar om de oren.
Er zitten juist veel Nederlanders op, daarom is er ook een Nederlandstalige myheritage.nl versie.
Het wordt wel gebruikt, mede door de campagne-acties van MyHeritage.
Echter, voor stamboom-onderzoek in Nederland heb je MyHeritage echt niet nodig
  dinsdag 17 juni 2025 @ 13:55:36 #298
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217969276
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 10:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Het wordt wel gebruikt, mede door de campagne-acties van MyHeritage.
Echter, voor stamboom-onderzoek in Nederland heb je MyHeritage echt niet nodig
Bovendien hebben die in 2017 een databreach gehad, wie weet wat voor info er op straat ligt: https://haveibeenpwned.com/Breach/MyHeritage
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217969430
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 13:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Bovendien hebben die in 2017 een databreach gehad, wie weet wat voor info er op straat ligt: https://haveibeenpwned.com/Breach/MyHeritage
Toch ben ik blij dat MyHeritage bestaat, anders had ik nooit geweten dat ik al 40 jaar gepwned was door mijn "ouders"
pi_218004247
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 17:17 schreef summer2bird het volgende:
Bedankt voor de reacties :)
Ik heb niet echt een sterkte lead momenteel, alleen naam, achternaam en woonplek van mijn opa en oma aan mijn moeders kant. Verder is alles enorm moeilijk te verkrijgen, ook omdat er heel veel narigheid in die familie zat en niemand graag praat.

Ik wist niet dat myhearitidge niet echt veel gebruikt werd in nederland, het was het eerste waar ik op kram toen ik stamboomonderzoek googlede.
Ik zal morgen eens kijken naar die andere systemen die wat meer gebruikt worden hier.

Verder, voor zover ik weet is vader moeder, opa en oma aan beide kanten compleet nederlands, maar ik weet dan een deel van mijn oma's familie is verhuisd naar Canada na de oorlog, scheen populair te zijn, en van de andere kant zijn er geruchten dat het een en ander voor de oorlog uit denemarken of polen kwam.
Als je opa en oma niet meer leven kun je bij CBG hun persoonskaart/persoonslijst opvragen. Dan krijg je de precieze namen en geboortedata/plaats van hun ouders. Daarmee kun je dan weer verder komen bij bijv. WieWasWie of regionale archieven.

Ondanks dat mijn opa en oma uit 1918 en 1920 waren kon ik in Rotterdam heel makkelijk hun ouders vinden. Mijn opa en oma waren jong ouders geworden en hadden dus al een gezinskaart in 1938. Daarop kon ik hun ouders weer makkelijk achterhalen (de precieze voornamen van hun vaders, die mijn vader niet helemaal precies wist).

https://cbg.nl/bestellen-cbg/uittreksels-nro/uittreksels-pkpl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')